Toisaalta koko hommaa voi miettiä myös niinpäin, että tiukempi tuomarilinja nopeuttaa peliä ja lisää taklauksien vaaroja vauhdin lisääntyessä. Aihe, josta ei ole juurikaan keskusteltu. Petteri Sihvonen taisi muistaakseni taannoin nostaa tätä varovasti esiin.
Tämä on ihan höpö argumentti, vaikka muuten puhutkin asiaa. Taklauksissa voi aina sattua tietenkin vahinkoja, mutta kunnioituksen puute on se joka aiheuttaa ne vaaralliset vammat. Olen tästä tilittänyt ja nilittänyt ennenkin, mutta koko jääkiekkoyhteisö on siinä mielessä sairas, että kaikki on sallittua lyhytnäköisen oman edun tavoittelun nimissä. Ei kunnioiteta eikä olla rehellisiä sääntöjen, ei vastustajan eikä pelin edessä. Valmentaja, joka puolustaa hyppytaklauksen tehnyttä pelaajaa, paskoo koko porukan pöytään omalla kunnioittamattomuudellaan. "Koska me pidetään omien puolta". Vittu mitä paskaa.
En jaksa eikä ole aikaa kovin syvälliseen vääntöön, mutta jääkiekko ei ole yhteiskunnan ulkopuolella siinä mielessä kuin lätkäjätkät haluavat uskoa. Liigalla ei mene niin hyvin, että voisi jotain muuta kuvitella. Itseasiassa kokonaisuutena katsoen nippa nappa nenä pinnalla. Jatkoajan keskustelupalstalla viihtyvien mielestä tietysti maailma pyörii jäähallin ympärillä, mutta mutta... Liigalla meni näin kauan ottaa lusikkaa kouraan noiden päähän kohdistuneiden taklausten kanssa.
Pelaajat siis eivät kertakaikkiaan itse tajunneet tuota ilman rangaistuksen ja rahanmenetyksen uhkaa. Täysin käsittämätöntä. Jos ajattelee vähän isommalla perspektiivillä, niin pelaajat ovat työkavereita. Mitä paremmin toisella on asiat, niin sen paremmin kaikilla ja myös itsellä on pitkällä tähtäimellä. Se voi olla sitäpaitsi oma ura tai henki seuraavalla kerrallla kyseessä. Tai polvi tai silmä.
Tappelut ja nuhjaaminen ovat tavallaan ymmärrettäviä esim tilanteessa, jossa hyökkäjä lyö kiekkoa juuri kun molarin hanska tulee eteen. Puolustaja puolustaa maalivahtia ja hyökkääjä puolustautuu. Näinhän siinä käy. Joka torjunnan jälkeinen torikokous sensijaan on naurettavaa pelleilyä. Ja mitä kauempaa siihen tullaan, niin sen turhempaa ajan haaskausta, josta pitäisi rankoa.
Mutta itse aiheesta, lempiaiheestani, niin olen aivan varma, että koko maailman jääkiekko menee ennen pitkää NHL-tyyliseen sääntötulkintaan. Ja mitä nopeammin liiga on siellä, niin sen parempi suomalaiselle jääkiekolle, sillä taitavia pelaajia ei kiinnosta hiihtää maila kainalossa ja kierrellä blokkaajia, vaan pelata kiekkoa ja tehdä pisteitä. He menevät pääsääntöisesti sinne missä niin tehdään, toki rahaa unohtamatta. Rahaa taas tuovat ne taitavia pelaajia katsomaan tulevat katsojat.
Nyt kun myös jääkiekkotarjontaa on niin paljon kuin vain jaksaa katsoa, puhumattakaaan muusta viihteestä, niin aika vaarallista on tehdä vääriä valintoja. Henkilövalintoja ja linjavalintoja. Onko tämä orastava nousubuumi, joka näkyy mm teillä perkeleellisinä rekkajunina, ja joka puolelle nousevina uusina rakennuksina, näkynyt liigaseurojen kassoissa? Epäilen. Mutta entäpä sitten kun uhkailtu alamäki taas koittaa...
No joo, katsellaan NHL:ää ja vilkuillaan liigaa, kyllä sitä pärjää näinkin.