Ainakin ne pelaajat, joiden kanssa olen tuomareista puhunut, niin nimenomaan nostavat esiin Levosen kyvyn keskustella pelaajien kanssa. Tietynlainen rentous lipsumatta kuitenkaan tuomarin auktoriteetista on Japan vahvuus. Tämähän on seikka, mikä pistää silmään myös NHL-tuomareista. Heillä on huomattavasti parempi kyky keskustella tuomioista ja paremmat esiintymistaidot. En ole itse jääkiekossa tuomarikoulutusta käynyt, enkä tiedä miten noita painotetaan, mutta nuo esiintymistaidot olisivat todella tärkeä osa-alue hallita. Varma esiintyminen, keskusteleminen ja perustelut, vaikka sitten virheiden myöntämiseksi, tuovat tekemiseen enemmän varmuutta.
Yleisesti liigan tuomarilinjaa pitäisi tiukentaa. Olen tällä kaudella nähnyt kuuden eri liigan matseja Euroopassa (Tsekki, KHL, Saksa, Slovakia, EBEL, Liiga) ja pakko sanoa, että estopelaaminen on selvästi korkeimmalla tasolla Liigassa. Joku SHL:ää seuraava voisi kertoa, mikä siellä on linja.
Tilanne oli kaikkein järkyttävintä pudotuspeleissä. Seurasin Tsekissä pudotuspelejä paikan päällä ja, kun telkkarista katseli välillä Liigan pudotuspelejä, niin tuntui, että kyseessä oli melkein eri peli. Tiukempi linja ei Euroopassa tai KHL:ssä kuitenkaan ole poistanut kamppailupelaamista tai taklaamista. Pelit ovat myös järjestään viihdyttävämpiä seurata, kun peliin tulee huomattavasti lisää tilaa tuon estämisen ja roikkumisen poistuessa. Tämä linjan muuttaminen ei tietenkään poista sitä seikkaa, että tuomarit voivat silti olla ihan paskoja puusilmiä :D