Liigajoukkueiden voimasuhteet kaudella 2019–2020

  • 1 101 530
  • 4 093

33720

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jauhojengi
Muttei se huomioi laukausta edeltävän syötön eriarvoisuutta. Kuten ei mikään tämä hetken netissä oleva menetelmä huomioi, ennenkuin tuo saadaan älykiekkodatasta ulos. Laukaus ja sitä edeltänyt syöttö.

Pointtina kuitenkin mulla se, että pelkästä Corsista(joka tosiaan hämää tietyissä tapauksissa huomattavan paljon) ei Kookoon kohdalla ole kyse. Esim. Veikkauksen varjosarjataulukoissa llveskin on ollut korkealla, mitä ei (yhtenä sarjan vähiten laukoneista joukkueista) vain Corsiin pohjautuen todellakaan olisi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juuri näin. Ja uskon, että tuo JYPin sijoitus olisi tälläkin hetkellä sarjataulukossa korkeampi mikäli YV- ja AV-prosentit olisivat edes 5% paremmat, nuo eivät pitkässä juoksussa riitä.

Joo tuli tuossa juuri katsottua kuntopuntariakin, hämmentävästi JYP ei ole 6 otteluun saanut maaliakaan ylivoimalla, tosin vastaavasti taas av toiminut. Hyvin joukkue tuntuu silti pisteitä napsivan vaikka paljon tasoitusta noissa joka ottelussa antaa. Antaisi vain juurikin huonollakin pelillä mahdollisuuden taistella voitosta jos erikoistilanteet toimisi hieman paremmin. JYPilläkin on ehkä hieman se että vastuurooleissa on pientä sukupolven vaihdossa joten esim. alivoimalla muutama pelaaja vielä harjoittelee sen peluuta ja uuden valmentajan kanssa kuviot tietenkin hieman eri. Onhan tässä lopulta vielä kuitenkin yli 3kk edes että runkosarja loppuu joten kenenkään joukkueen peli ei vielä tarvitse olla valmista.
 

Hoitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ollaan rehellisiä, edes Ilves-KooKoo finaali ei ole tällä hetkellä täysin mahdoton ajatus, jos Kärpät ja Tappara saadaan ensin jotenkin eliminoitua pois tieltä. Sitten kun vielä samaan aikaan TPS jää sarjajumboksi niin kyllä on maailmankirjat kääntyneet päälaelleen.

Ilves-KooKoo sm-finaali, ei hemmetti... Elämmekö edes enää samassa maailmassa kun tällainen skenaario on mahdollisuuksien rajoissa?
Tuommonen tekisi kyllä suomalaiselle jääkiekolle melkoista nannaa, jos nuo (tai mitkään vastaavat) joukkueet pelaisivat finaaleja. Jo yhdenkin ennakkosuosikin sinne pääseminen on myrkkyä kiinnostavuudelle, elleivät sitten tee Kerhoja ja mene voittamaan koko paskaa.

Mukavaa vaihtelua olisi kyllä, jos molemmat finaalijoukkueet tulisivat sakista JYP, KooKoo, Ilves ja Lukko.
 

sknul

Jäsen
Suosikkijoukkue
montreal canadiens,
suolahden urho.
Tilastot kyllä näyttää KooKoon osalta hyviltä ja voidaan jo valmistautua toria varaamaan. Eli päästään pelaamaan pleiareita. Se on KooKoon mestaruus. Kaikki mitä tulee lisää otetaan vastaan ilolla. Mutta asiaan. Melkein kaikki KooKoon pelit katsoneena tänävuonna. Suurin ongelma on laukausten laadussa. Suurin osa vedoista on suoraan kassarin syliin. Ja maskipelaamisessa. Tappara pelissä 5-3 yv ja kukaan ei ole maskissa kun veto lähtee. Kyllä tällä tasolla suurin osa maalivahdeista ottaa nuo pois. Mutta onneksi kautta on jäljellä ja uskotaan että kaikki petraa pikkuisen paikoissa ja tulos näkyy taululla.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Joo tuli tuossa juuri katsottua kuntopuntariakin, hämmentävästi JYP ei ole 6 otteluun saanut maaliakaan ylivoimalla, tosin vastaavasti taas av toiminut. Hyvin joukkue tuntuu silti pisteitä napsivan vaikka paljon tasoitusta noissa joka ottelussa antaa. Antaisi vain juurikin huonollakin pelillä mahdollisuuden taistella voitosta jos erikoistilanteet toimisi hieman paremmin.
10 pelin kuntopuntarissa eniten maaleja ovat tehneet ao. joukkueet. Mukana myös kunkin yv-% tuolla ajalla:
JYP 37 12,50 %
TAP 36 45,95 %
ILV 34 12,82 %
KOO 34 20,00 %

Mistä voidaan siis päätellä, että tehdäkseen paljon maaleja joukkueen ylivoiman pitää olla järisyttävällä prosentilla aivan sarjan parasta, tai voi olla myös keskitasoa tai sitten sekin käy, että on kokolailla paskaa.

Erityismaininta Ilvekselle. 78,34 %. Ei, ei tuo ole av-%, vaan av-% + yv-%. Että sellaista erikoistilanneosaamista sitten itsenäisyyspäivän aaton... Onneksi näitä pelejä ei näemmä sittenkään ratkota erikoistilanteissa.
 

Barney

Jäsen
Sinä vain et tunnu haluavan uskoa pelaajien vaikutusta. Lisäksi olen esittänyt jo varmaan pariin otteeseen ne muutkin argumentit, mutta olet nyt vain takertunut tähän yhteen ja samaan. Oletko sitä mieltä, että yksittäisillä pelaajilla ei ole kuitenkaan mitään merkitystä alivoimaan?
Nimenomaan pelaajien. Joukkueet käyttävät yleensä kahta tai kolmea eri alivoimakoostumusta. Siitä saadaan siis 8-12 pelaajaa. Siihen kun lisätään vielä maalivahti, joka vaikuttaa alivoimapelaamiseen enemmän kuin yksikään kenttäpelaaja ja joukkueen alivoiman pelitapa, jonka vaikutus on myös huomattavasti suurempi kuin yhdenkään kenttäpelaajan. Tietenkin yksittäisellä kenttäpelaajalla on vaikutus joukkueen alivoimapelin toimivuuteen, mutta minkälaisen prosentuaalisen osuuden tuosta HPK:n alivoiman toimivuudesta voisi suunnilleen laittaa esimerkiksi Kunykin vastuulle? Se on parin prosentin luokkaa. Sen takia argumentit tasoa "Danforth on parempi alivoimapelaaja kuin Kunyk, sillä Lukon alivoima toimii paremmin kuin HPK:n" ovat mielestäni ihan luokattomia. Sinä voit toki pitää sitä halutessasi hyvänä argumenttina.

Nyt menee jo kyllä niin kryptiseksi tämä kirjoittelu. Jos kirjoitat, että Kunyk on ”huomattavasti kokonaisvaltaisempi” niin kyllä silloin osaltaan pistät nämä pelaajat paremmuusjärjestykseen.
Ei kokonaisvaltaisuus tarkoita sitä, että pelaaja on parempi. Minun mielestäni esimerkiksi Patrice Bergeron on kokonaisvaltaisempi pelaaja kuin Sidney Crosby tai Connor McDavid. Mielestäni kuitenkin Crosby ja McDavid ovat parempia jääkiekkoilijoita. Kokonaisvaltainen pelaaja tarkoittaa sitä, että pelaajalla on hyvin vähän heikkouksia. Se ei kuitenkaan tarkoita, että tuo kyseinen pelaaja olisi kaikilla osa-alueilla paras. Kunyk on monella osa-alueella hyvin tasainen pelaaja. Jos verrataan esimerkiksi Danforthiin, niin hänellä on selvästi parempi liike sekä laukaus kuin Kunykilla.

Ensin et kuitenkaan osaa tehdä mitään eroa Kunykin ja Danforthin välillä, koska se on niin vaikeaa, mutta silti sanot, että Kunyk on huomattavasti kokonaisvaltaisempi. Oletko siis sitä mieltä, että saman kategorian pelaajista se kokonaisvaltaisempi ei ole parempi? Omituinen näkemys mielestäni.
En ole missään vaiheessa sanonut, että en osaa tehdä mitään eroa näiden pelaajien välille. Olen sanonut, että en ota kantaa näiden pelaajien väliseen paremmuuteen. Olen sanonut, että Kunyk on mielestäni kokonaisvaltaisempi. Olen myös sanonut, että uskon Danforthin tekevän tälläkin kaudella paremmat tehopisteet, mielestäni Danforthilla on parempi liike, laukaus sekä muutenkin paremmat ominaisuudet olla pitkällä aikavälillä hyökkäyspäässä Kunykia tehokkaampi. Eli mielestäni Kunyk on kokonaisvaltaisempi, mutta Danforth on hyökkäyspäässä parempi. Siihen en ota kantaa, että kumpi on parempi jääkiekkoilija, sillä toiselta olen nähnyt noin 120 ottelua ja toiselta 10-20. Mielestäni noista lähtökohdista melko tasavahvojen pelaajien laittaminen paremmuusjärjestykseen on hyvin vaikeaa.

No muilla tavoilla sen tulkitseminen on hyvin vaikeaa. Jos keskustelunaihe on Kunykin ja Danforthin kokonaisvaltaisuus ja alat vertailemaan näitä kahta McIntyren kautta niin miten tuo olisi pitänyt tulkita? Olisiko se pitänyt vain tajuta laittaa sivuun jonninjoutavana paskana?
Sinulta meni nyt ihan kokonaan ohi, että minkä takia nostin sen McIntyren esille. Pointti oli siinä, että McIntyre (jolta olen myös nähnyt sen noin 120 ottelua) oli mielestäni todella kokonaisvaltainen pelaaja, mutta siitä huolimatta mielestäni ero Kunykiin oli selkeä. Tarkoitus oli painottaa sitä, että vaikka sanon Kunykia Danforthia kokonaisvaltaisemmaksi pelaajaksi, niin se ei tarkoita, etteikö Danforth olisi myös todella kokonaisvaltainen pelaaja. Kunyk on vain näkemieni otteluiden perusteella ihan poikkeuksellisen kokonaisvaltainen pelaaja Liigaan. Toisaalta Kunykin heikkoutena taas on se, että hänellä on hyvin vähän selkeitä vahvuuksia, kun hän on kaikilla osa-alueilla tasavahva. Ehkä sellaisiksi voidaan laskea sijoittuminen ja pelin lukeminen sekä ymmärtäminen.

Onko sinulla nyt vieläkään mitään argumentteja tässäkin viestissä kahteen kertaan olleeseen väitteeseen, jossa väität Kunykia kokonaisvaltaisemmaksi? Muitakin kuin se, että Kunyk on kokonaisvaltaisin SaiPassa näkemäsi pelaaja? Se on aika epäreilu lähtökohta Danforthin kannalta.
Kuten jo aiemmin sanoin, niin minun on hyvin vaikea verrata tasapuolisesti kahta pelaaja, joiden osalta otantani on hyvin erilainen. Niissä otteluissa, jotka olen Danforthilta nähnyt, hän on ollut mielestäni kokonaisvaltainen pelaaja, mutta ei nähdäkseni mitenkään poikkeuksellisen. Danforthin kohdalla taas se poikkeuksellisuus tulee luistelusta, jossa hän on Liigan parhaita. Sen perusteella mitä olen Kunykilta nähnyt, niin jos Danforth olisi tuolla luistelulla yhtä kokonaisvaltainen pelaaja kuin Kunyk, niin tätä keskustelua ei tarvitsisi edes käydä. Eikä Danforth optiostaan huolimatta pelaisi Lukossa, vaan NHL:ssä.

Luistelu on kuitenkin nykypäivänä niin suuressa roolissa ja jos Kunykista pitäisi joku heikkous keksiä, niin se olisi todennäköisesti tuo verkkaisuus. Tuon liikkeen takia epäilenkin, että Kunykin NHL-ura jää yhden ottelun mittaiseksi. Danforthilla taas näen potentiaalia pelata NHL:n puolella vielä tulevaisuudessa. Eiköhän tämä keskustelu ollut kuitenkin ainakin omalta osaltani tässä, sillä aihe ei minua niin paljon kiinnosta, että jaksaisin tästä monta päivää vääntää. Etenkään, kun minulla ei ole mitään halua tai tarvetta väittää kumpaakaan pelaajaa paremmaksi. Ehkä sovimme, että olemme sitten eri mieltä ainakin tuosta yhden kenttäpelaajan vaikutuksesta joukkueen alivoimapelaamiseen. Minä olen sitä mieltä, että se on parin prosentin luokkaa, sinä pidät sitä lukemaa ilmeisesti korkeampana. Tähän olisi kiva kuulla vielä kuitenkin perustelut. Millaisen prosentuaalisen osuuden laitat alivoiman toimivuudesta a) valmennukselle, b) maalivahdille ja c) yksittäiselle kenttäpelaajalle.

Minä olen tähän jo vastannut, mutta se vastaushan ei ketään kiinnostanut. Vastataan siis uudestaan. Kun Turunen oli Kerhossa se oli vaan joku töppönen joka filmaa. Nyt se onkin Liigan parhaita pelaajia kun joukkueena on HIFK. Kun Paajanen oli Kerhossa niin edes EHT ei muuttanut miehen statusta paljoa paremmaksi. Kyseessä oli joku jämätason peruspelaaja. Nyt se onkin Liigan TOP-5 sentteri, kun joukkueena onkin HIFK. Ihmeellisesti paranee pelaajan "status" kun joukkue vaihtuu, vaikka pelaaja itsessään on jo pitkään ollutkin samalla tasolla.
Yksi hyvä esimerkki tästä on myös täksi kaudeksi IFK:hon siirtynyt Frans Tuohimaa. Tuohimaa oli esimerkiksi YLE:n puolueettoman arvion mukaan Liigan paras maalivahti kaudella 2017-2018. Ei paljon maajoukkuekutsuja näkynyt, kun pelasi "vain" SaiPassa. Nyt siirtyi täksi kaudeksi IFK:hon ja heti tuli EHT-kutsu, vaikka Tuohimaa on pelannut omalle tasolleen jopa melko heikon syksyn. Eiköhän tuo kerro kaiken oleellisen. Kunykia ja Morleyta ei myöskään nostettu viime kaudella muiden joukkueiden kannattajien taholta Liigan parhaiden senttereiden joukkoon. Nyt kun Kunyk siirtyi hallitsevaan mestariin ja Morley Tapparaan, niin mystisesti nousi heidänkin tasonsa yhden kesän aikana. Toki he ovat saaneet tällä kaudella myös enemmän tehopisteitä aikaiseksi, mutta toisaalta taas he ovat päässeet pelaamaan selvästi paremmin valmennetuissa joukkueissa. Kyllä se pelaajan joukkue vaikuttaa vain harmittavan paljon, kun arvostellaan pelaajan tasoa. Ei siitä ole montaakaan vuotta, kun palstalla pidettiin Corey Elkinsiä käytännössä Jumalasta seuraavana. Erittäin hyvä pelaajahan Elkins oli, mutta arvostus olisi ollut varmasti ihan toista, jos olisi pelannut esimerkiksi SaiPassa tai HPK:ssa.
 
Viimeksi muokattu:

AaTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
lunettes couleurs
Kiitos. Itse pelkään Ilveksen kannattajana JYP:iä paljon enemmän. Uskon, että JYP pistää monille kunnolla kapuloita rattaisiin ja menee todella pitkälle. Veikkaan, että jyväskyläläiset menevät pitemmälle kuin HIFK. Saa ottaa talteen.

Liputan tuota veikkausta, enkä yhtään ihmettelisi vaikka menisi pidemmälle. Toivonkin sitä. Omissa papereissa Tirkkonen tekee sen eron Pikuun verraten jolla sitten keväällä pidemmälle. IFK toki on kova joukkue mutta mutta.. No, kohtahan se nähdään, joku kk vielä.
 

Stirner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Che Guevara
Jaa a, mulla on aika vahvasti sellainen fiilis että Danforth-Kunyk kaksikosta toinen tekee hyvän uran myös isommissa liigoissa (vähintään KHL, mahdollisesti NHL) ja toinen on Cody Kunyk. Eivät ole tasavahvoja pelaajia.
 

AaTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
lunettes couleurs
10 pelin kuntopuntarissa eniten maaleja ovat tehneet ao. joukkueet. Mukana myös kunkin yv-% tuolla ajalla:
JYP 37 12,50 %
TAP 36 45,95 %
ILV 34 12,82 %
KOO 34 20,00 %

Mistä voidaan siis päätellä, että tehdäkseen paljon maaleja joukkueen ylivoiman pitää olla järisyttävällä prosentilla aivan sarjan parasta, tai voi olla myös keskitasoa tai sitten sekin käy, että on kokolailla paskaa.

Erityismaininta Ilvekselle. 78,34 %. Ei, ei tuo ole av-%, vaan av-% + yv-%. Että sellaista erikoistilanneosaamista sitten itsenäisyyspäivän aaton... Onneksi näitä pelejä ei näemmä sittenkään ratkota erikoistilanteissa.

Voiko tuosta oikoa myös sellaista, ettei yllättäisi jos noista se jolla on YV selkeästi parasta, keikkuu keväällä sitten kaikkein korkeimmalla..? Kappas.. mikähän joukkue se.. Tunnetusti kun playoffeissa erikoistilannepelaaminen on aika ratkaisevaa.
 

Barney

Jäsen
Jaa a, mulla on aika vahvasti sellainen fiilis että Danforth-Kunyk kaksikosta toinen tekee vahvan uran myös isommissa liigoissa (vähintään KHL, mahdollisesti NHL) ja toinen on Cody Kunyk. Eivät ole tasavahvoja pelaajia.
Joel Kiviranta debytoi vasta vähän aikaa sitten NHL:ssä. Kristian Kuusela ei ole pärjännyt oikein missään ulkomailla, eikä varmasti tule enää tekemään minkäänlaista NHL-uraa. Kiviranta oli siis viime kaudella Liigan tähtipelaaja, kun Kuusela on taas tuollainen liigajyrä. Eivät olleet viime kaudella Liigassa tasavahvoja pelaajia.
 

Stirner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Che Guevara
Joel Kiviranta debytoi vasta vähän aikaa sitten NHL:ssä. Kristian Kuusela ei ole pärjännyt oikein missään ulkomailla, eikä varmasti tule enää tekemään minkäänlaista NHL-uraa. Kiviranta oli siis viime kaudella Liigan tähtipelaaja, kun Kuusela on taas tuollainen liigajyrä. Eivät olleet viime kaudella Liigassa tasavahvoja pelaajia.

Mitä sitten?

Oma näkemykseni siis on että Danforth on urallaan jyrkässä noususuhdanteessa ja tulee tekemään mittavan uran myös kovemmissa liigoissa, hänellä on siihen kaikki ominaisuudet ja nopeutensa vuoksi myös spesiaalia erityisosaamista. En ylläty lainkaan jos pelaa ensi kaudella NHL:ssä.
 

33720

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jauhojengi
Voiko tuosta oikoa myös sellaista, ettei yllättäisi jos noista se jolla on YV selkeästi parasta, keikkuu keväällä sitten kaikkein korkeimmalla..? Kappas.. mikähän joukkue se.. Tunnetusti kun playoffeissa erikoistilannepelaaminen on aika ratkaisevaa.

Ei voi oikoa 10 pelin otannasta mitään tuollaista. Esim. Ilveksen yv on edelleen koko kauden otannalla lähes 25%. Nyt 10 pelin tilastoissa näkyy ykkös yv:lle erittäin tärkeän Ruotsalaisen(loukkaantuminen, toki jo palannut) ja kakkos yv:lle vähintään yhtä tärkeän Maccellin(U20-kisat) poissaolot.

Tapparan yv on ollut viime aikoina murhaavaa, mutta kuka tahansa ymmärtää, että 45% on mahdollista vain lyhyessä otannassa.

Ts. erikoistilannepelaaminen tulee varmasti olemaan keväällä suuressa roolissa, mutta viimeisten 10 pelin perusteella on turha arvailla, millä joukkueella se kuukausien päästä parhaiten pyörii.
 

Barney

Jäsen
Mitä sitten?
Että argumenttisi oli huono.

Oma näkemykseni siis on että Danforth on urallaan jyrkässä noususuhdanteessa ja tulee tekemään mittavan uran myös kovemmissa liigoissa, hänellä on siihen kaikki ominaisuudet ja nopeutensa vuoksi myös spesiaalia erityisosaamista. En ylläty lainkaan jos pelaa ensi kaudella NHL:ssä.
Tästä olen samaa mieltä. Toisaalta se ei kuitenkaan tarkoita, että hän olisi tällä hetkellä Liigan paras sentteri. Anton Lundellin ura on myös jyrkässä noususuhdanteessa, ja hän tulee todennäköisesti tekemään mittavan uran NHL:ssä. Lundell voi pelata ihan hyvin NHL:ssä jo ensi kaudella, mutta tällä hetkellä Liigassa on useampia parempia senttereitä. Kuusela ei tule varmasti ensi kaudella pelaamaan NHL:ssä, mutta siitä huolimatta hän on tällä hetkellä yksi Liigan parhaista laitahyökkääjistä. Ehkä jopa paras. Liigassa on useita Kuuselaa heikompia pelaajia, jotka pelaavat häntä suuremmalla todennäköisyydellä tulevaisuudessa kovemmissa sarjoissa. Eiköhän Kunyk pelaa myös kaiken järjen mukaan ensi kaudella KHL:ssä tai NLA:ssa. Danforthilla on toki potentiaalia NHL:ään asti.
 

AaTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
lunettes couleurs
Ei voi oikoa 10 pelin otannasta mitään tuollaista. Esim. Ilveksen yv on edelleen koko kauden otannalla lähes 25%. Nyt 10 pelin tilastoissa näkyy ykkös yv:lle erittäin tärkeän Ruotsalaisen(loukkaantuminen, toki jo palannut) ja kakkos yv:lle vähintään yhtä tärkeän Maccellin(U20-kisat) poissaolot.

Tapparan yv on ollut viime aikoina murhaavaa, mutta kuka tahansa ymmärtää, että 45% on mahdollista vain lyhyessä otannassa.

Ts. erikoistilannepelaaminen tulee varmasti olemaan keväällä suuressa roolissa, mutta viimeisten 10 pelin perusteella on turha arvailla, millä joukkueella se kuukausien päästä parhaiten pyörii.

No se nyt olikin vähän kevyehkösti heitetty.. ja ns. isommassa kuvassa ajateltu. Kun vielä niin sopivasti sattui joukkueetkin, että ettei minua ainakaan yllättäisi suht yhtään jos noista muut jäisi matkalle ja Tappara keikkuisi - taas kerran finaalissa. Kyllä, nyt on varteenotettavia monia muitakin, muttei se silti minua yllättäisi yhtään.
 

Barney

Jäsen
Siis mitä? Minun argumentti että Danforth on parempi pelaaja kuin Kunyk oli huono koska Kiviranta debytoi NHL:ssä tällä kaudella ja Kuusela ei ole pärjännyt ulkomailla. Okei...
Perustelit tuota näkemystäsi sillä, että Danforthilla on enemmän potentiaalia pelata tulevaisuudessa kovemmissa sarjoissa. Se on huono argumentti, kun tarkastellaan pelaajan nykytasoa, kuten noilla parilla esimerkillä jo osoitin.
 

AaTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
lunettes couleurs
Siis mitä? Minun argumentti että Danforth on parempi pelaaja kuin Kunyk oli huono koska Kiviranta debytoi NHL:ssä tällä kaudella ja Kuusela ei ole pärjännyt ulkomailla. Okei...

Minkä ikäinen olet? Jos ihan tahallaan väen vängällä haluaa väärinymmärtää ja väännellä asiaa aivan päin seiniä niin..
 

Stirner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Che Guevara
Perustelit tuota näkemystäsi sillä, että Danforthilla on enemmän potentiaalia pelata tulevaisuudessa kovemmissa sarjoissa. Se on huono argumentti, kun tarkastellaan pelaajan nykytasoa, kuten noilla parilla esimerkillä jo osoitin.

Ei ollut tarkoitus vain sillä asiaa perustella, vaan sitä kautta ilmaista että pidän Danforthia selvästi laadukkaampana pelaajana nyt ja tulevaisuudessa.
 

Stirner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Che Guevara
Minkä ikäinen olet? Jos ihan tahallaan väen vängällä haluaa väärinymmärtää ja väännellä asiaa aivan päin seiniä niin..

En mä kyllä tahallani väärinymmärtänyt tai vängännyt vaan meni täysin ohi miksi Barney käytti kahta pelaajaa jotka eivät keskusteluun mitenkään liittynyt esimerkkinä. Nyt kun @Barney asiaa avasi toisessa viestissä niin ymmärsin mitä hän ajoi takaa.
 

AaTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
lunettes couleurs
En mä kyllä tahallani väärinymmärtänyt tai vängännyt vaan meni täysin ohi miksi Barney käytti kahta pelaajaa jotka eivät keskusteluun mitenkään liittynyt esimerkkinä. Nyt kun @Barney asiaa avasi toisessa viestissä niin ymmärsin mitä hän ajoi takaa.

Tämä selvä. Oma kysymys lähti siitä, kun omaan silmään se oli kyllä selvääkin selvempi mitä siinä ajoi takaa ja yritti havainnollistaa. Hyvä jos aukesi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
10 pelin kuntopuntarissa eniten maaleja ovat tehneet ao. joukkueet. Mukana myös kunkin yv-% tuolla ajalla:
JYP 37 12,50 %
TAP 36 45,95 %
ILV 34 12,82 %
KOO 34 20,00 %

Mistä voidaan siis päätellä, että tehdäkseen paljon maaleja joukkueen ylivoiman pitää olla järisyttävällä prosentilla aivan sarjan parasta, tai voi olla myös keskitasoa tai sitten sekin käy, että on kokolailla paskaa.

Sinällään erikoistilanteet ei ratkaise jos 5vs5 peli toimii mutta jos varsinkin pudotuspelejä miettii ne on usein yhden maalin pelejä. Jos annat sitten huonolla erikoistilannepelillä maaleja tasoituksena saa aika ison työn tehdä 5vs5 pelissä. JYPin kohdalla tuo on vielä huomiotavaa että sekä yli että alivoima molemmat on ollut koko kauden mittapuussa heikkoja jolloin vaikutus on isompi jos kuin jompikumpi vain olisi heikko. Eikä tässä ole sinällään tarkoitus alkaa omaa kannattamaa joukkuetta sätkiä noiden takia mutta isoimpia uhkia näissä näen pudotuspelejä silmällä pitäen. Paljonhan nuo sitten lopulta on tuuripeliäkin kuka joukkue tulee vastaan että kuinka heikot erikoistilanteet myös vastustajalla on ja kuinka sopii omaan pelityyliin. 3kk tässä on kuitenkin aikaa ja vielä ottelusarjan aikanakin korjata omia erikoistilanteita.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Jos ennen kauden alkua joku olisi sanonut ääneen, että KooKoolla on vieraspelissä KalPaa vastaan peliajan voitolle pienempi kerroin (1.83) kuin Tapparalla (1.87) vieraspelissä Sportia vastaan, niin tälläkin palstalla suurin osa olisi harkinnut valkotakkisten soittamista paikalle.

KooKoolla on Game Scoren mukaan sarjan kaksi parasta puolustajaa ja Odotusarvoisessa sarjataulukossa KooKoo on kärjessä, HIFK toisena, Kärpät kolmantena, JYP neljäntenä ja Tappara viidentenä.

Jussi Ahokas on tehnyt käsittämättömän hyvää duunia Kouvolassa ja ei olisi mikään ihme, jos häntä eivät olisi jo suurseurat kosiskelleet puoleensa.
 

Baldrick

Jäsen
Sinällään erikoistilanteet ei ratkaise jos 5vs5 peli toimii mutta jos varsinkin pudotuspelejä miettii ne on usein yhden maalin pelejä. Jos annat sitten huonolla erikoistilannepelillä maaleja tasoituksena saa aika ison työn tehdä 5vs5 pelissä. JYPin kohdalla tuo on vielä huomiotavaa että sekä yli että alivoima molemmat on ollut koko kauden mittapuussa heikkoja jolloin vaikutus on isompi jos kuin jompikumpi vain olisi heikko. Eikä tässä ole sinällään tarkoitus alkaa omaa kannattamaa joukkuetta sätkiä noiden takia mutta isoimpia uhkia näissä näen pudotuspelejä silmällä pitäen. Paljonhan nuo sitten lopulta on tuuripeliäkin kuka joukkue tulee vastaan että kuinka heikot erikoistilanteet myös vastustajalla on ja kuinka sopii omaan pelityyliin. 3kk tässä on kuitenkin aikaa ja vielä ottelusarjan aikanakin korjata omia erikoistilanteita.

Toisaalta asiaa voi ajatella niinkin, että JYP on maalintekovoimainen tasaviisikoin ja jos keväällä saadaan YV kuntoon, on vastustajalla täysi päivätyö vastata maalimääriin. Viime vuosina JYPin muutamat pleijarit ovat kariutuneet siihen, että maalinteko erityisesti tasakentin on tervanjuontia, eikä pelkästään vastustajan hyvyyden vuoksi, vaan myös merkittäviltä osin omista pelitavallisista puutteista johtuen, kuten myös osin pelaajamateriaalin hyökkäyspään taidoista.

Nyt JYPillä piisaa hyökkäyspään taitoa ja pelitapa tukee niitä vahvuuksia, sekä uskallan väittää, että se riittää tuottamaan maaleja tasaviisikoin myös pudotuspeleissä. Kaikki työkalut on myös olemassa tehokkaan ylivoiman pyörittämiseen ja uskon, että se tulee kyllä pelittämään.

Suurimmat kysymysmerkit JYPin osalta keväällä ovat jo aiemmin mainitut puolustuksen tiiviys ja valmennuksen kyky reagoida ja käydä pelikirjamittelöä taktisesti parhaiden vastustajien kanssa.

JYPillä on paljon kiekollista taitoa peräsimessä, mutta Kalteva ja varauksin Jokinen lienevät ainoat pakit, ketkä kykenevät omissa keväällä pelaamaan tilastollisesti voittavin ratkaisuin ja karsimaan virheet olemattomiin. Jälkimmäiseltä sekin vaatii nousua uransa parhaimpien päivien tasolle, jotka ovat parin vuoden takaisia. Kalteva on käytännössä ainut omiin varma ja isoja minuutteja pelaamaan kykenevä puolustaja, johon voi luottaa kuin vuoreen. Julius Honka kyennee kyllä kiekollisesti hyvään peliin, mutta virheettömyyteen ei varmasti. On kuitenkin varmasti enemmän hyötypuolella kokonaisuutena, vaikka pari uhkarohkeaa kokeilua kostautuisikin. Sama koskee osin Mäenpäätä, vaikkei niin uhkarohkea kiekon kanssa olekaan. Anttoni Honka sen sijaan vaatii vielä kauden aikana steppejä eteenpäin, kun tila ja aika otetaan pois. Se voi olla toki myös mahdollisuus, sillä Anttoni kaipaakin nimenomaan pientä yksinkertaistamista peliinsä ja koveneva taso siihen voi pakottaa. Paljon jää silti kysymysmerkkien varaan vielä toistaiseksi. Roni Allen ja Alex Lindroos sen sijaan tarvitsevat tasonnostoa ja tappamisen meininkiä, jos keväällä aikovat joukkueelle edullisia olla. Jos pakistossa yksi "joonasjärvinen" olisi, joka kykenee pelaamaan isot minuutit ja putsaamaan maalinedustaa, kyeten kuitenkin avaamaan peliä, niin aika luottavaisin mielin katselisin jo välieriin.

JYPin projekti tosiaan vasta alkoi tällä kaudella ja reittiä tuttuun glooriaan odoteltiin vähän kärsivällisemmällä aikataululla. Onko vain tämän kauden aikana saatu sellainen pelitapa ja toimintaympäristö luotua, jossa on helppo ottaa työkalupakkiin lennosta kesken pudotuspelisarjan uusia ulottuvuuksia, joilla pelataan vastustajan vahvuuksia pois? Uskon, että Tirkkosella kollegoineen löytyy kyllä kyky havaita ja reagoida oikein pelitavallisiin nyansseihin, mutta onko joukkue tarpeeksi vahva vielä omassa tekemisessään, että reaktiiviset muutokset saadaan nopeasti ja menestyksekkäästi ajettua suoraan toteutukseen?

Jälkimmäisestä olen vähemmän huolissani, sillä JYPillä on paljon kokeneita pelaajia, jotka kykenevät mukautumaan ja nuoretkin isoilta osin fiksuja ja monipuolisia taitureita, jotka kykenevät varmasti muuttamaan kivuttomasti tietyissä tilanteissa reagointia. Sen sijaan puolustusosasto vaatii vielä sellaisia steppejä eteenpäin, että vielä ei kannata lähteä Areaukiota varaamaan mestaruusjuhlien merkeissä.

Vielä on aikaa JYPillä parantaa ja niin on muillakin. Katsotaan sitten keväämmällä, että missä kukin porskuttaa ja tehdään valistuneempia arvioita sitten. Vielä on työmaata jäljellä Jyväskylässä, jos pyttyä halajaa ja vaikka nämä huolet häviäisivät, voi keväällä silti käydä mitä tahansa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
JYPillä on paljon kiekollista taitoa peräsimessä, mutta Kalteva ja varauksin Jokinen lienevät ainoat pakit, ketkä kykenevät omissa keväällä pelaamaan tilastollisesti voittavin ratkaisuin ja karsimaan virheet olemattomiin.

On siellä toki Juuso Vainio myös, mutta lopulta aika vähän semmoisia pelaajia jotka hyvällä tasolla pystyy omassa päässä pelaan, se myös samalla hieman heijastuu esimerkiksi tuohon alivoimaan.
 

Baldrick

Jäsen
On siellä toki Juuso Vainio myös, mutta lopulta aika vähän semmoisia pelaajia jotka hyvällä tasolla pystyy omassa päässä pelaan, se myös samalla hieman heijastuu esimerkiksi tuohon alivoimaan.

Hupsis, mietinkin, että joku nyt ei mene nappiin, kun aamutohinoissa työmatkalla kirjoittelin.

Vainio on siis tosiaan toinen, joka pelaa luotettavasti isoja minuutteja, mutta vielä siis huutaisi yhtä. Muuten joku pakkipari jää ilman oman pään luotettavaa suorittamista ja alivoimalle saataisiin vähän jämäkkyyttä, eikä JYPin pakisto kestä Kaltevan tai Vainion loukkaantumista.

Edit. Keväällä joku Allen ja jompikumpi Honka tai Mäenpää on lähtökohtaisesti aika hasardi pari. Koska uusia hankintoja tuskin tehdään, tärkeintä olisi, että Jokinen nousisi kantamaan vastuuta.

Täytyy myöntää, että vähän noloa, kun pääsi jollain ilveellä kokonaan unohtumaan joukkueen kapteeni ja ehkä kaikista luotettavin puolustuksen työjuhta. Sen siitä saa, kun nukkuu huonosti samalla, kun työkiireet ja muuttohommat juoksee päällekäin. Toivottavasti en tänään firmalle aiheuta mittavia vahinkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös