Liigajoukkueiden voimasuhteet kaudella 2019–2020

  • 1 095 783
  • 4 093
Suosikkijoukkue
Ässät
Minähän olen koko ajan kirjoittanut, että Selin pärjäisi ihan hyvin TPS:ssä ja IFK:ssa.


No Jere Seppälä on SaiPan puolustuksen hierarkiassa sijalla neljä. Edelle menevät viime kaudellakin selvästi Seppälää suurempaa vastuuta nauttineet Robin Salo ja Erik Autio sekä KHL:stä hankittu Mario Grman. Sen enempää en kirjoita SaiPasta nyt, sillä en jaksa kirjoittaa samoja asioita montaa kertaa. Mielipiteeni SaiPan kokoonpanosta tulee sitten, kun on SaiPan vuoro olla arvioitavana.
No mitä minä loppukaudesta noita SaiPan matseja katselin, niin ainakin Salo teki paljon virheitä. Salo voi toki ottaa isojakin edistysaskelia, mutta jos niitä ei tule, niin en haluaisi häntä pelaamaan joukkueessani isoja minuutteja tasaviisikoin parhaita vastustajia vastaan. Ja nuorilla pojilla voi tuo taso muutenkin vielä heitellä kausien välillä niin paljon, että ei voida puhua mistään varmoista korteista. Autio tai Salo saattaa olla Liigan paras pakki tai sitten saattaa myös epäonnistua ja löytää itsensä kolmosparista.

Ja tuo nuori Slovaki pelasi tosiaan KHLää viime kaudella saldona 54 otteluun -23 tehotilasto... Ei noilla lukemilla marssita varmaksi TOP4 pakiksi.

Tää on just tämmöstä. Haluaako asioissa ja pelaajissa nähdä uhkia vai mahdollisuuksia. Siksi sanoin kirjoituksesi olevan negatiivis sävytteinen. Kaikki SaiPan jannut vähintään pitää tason tai nostaa tasoaan ja Ässillä ei oo mitään muuta kuin uhkakuvia. Sitten parin sivun tylytyksen jälkeen loppuun heitetään joku lentävä lause "voihan se olla, että potentiaali realisoituu ja Ässät pärjää hyvin"
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Yksi nimimerkki edustaa nykyään kaikkia Ässäfaneja?

Olihan siinä jo toinenkin vitsiniekka, joka niputti Lukon samaan laariin arvatenkin suutuspäissään.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei näillä Jatkoajan keskustelupalstan ennakoilla ole kuitenkaan 110% varmuudella pienintäkään vaikutusta siihen miten kausi tulee etenemään, joten minulle ainakin olisi aivan se ja sama vaikka joku lätkäisi Lukon koko sarjan viimeiseksi joukkueeksi. Kyse on ennenkaikkea kuitenkin muiden käyttäjien henkilökohtaisista näkemyksistä, eikä yleisestä mielipiteestä kaikkien kesken.

Vaikka nyt sitten Ässien kohdalla tilanne on mielestäni Porilaisten kannalta jopa loistava, sillä jos omat näkevät joukkueessa potentiaalia mitä muut eivät tiedosta, niin keväällä on sitten hauska päästä näpäyttämään meitä tietäjiä, jos joukkue vaikka 8 parhaan joukossa olisikin.
 

Barney

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rive Kanerva
Salo voi toki ottaa isojakin edistysaskelia, mutta jos niitä ei tule, niin en haluaisi häntä pelaamaan joukkueessani isoja minuutteja tasaviisikoin parhaita vastustajia vastaan.
No jotain jääkiekosta ymmärtävä Tero Lehterä selvästikin halusi. Salo pelasi viime kauden säälipleijareissa 24:28/ottelu, kun se sinun hehkuttamasi "varma top-4 puolustaja" Jere Seppälä sai vastuuta 12:48/ottelu. Ilman tuota Aution ulosajoa olisi Seppälän ottelukohtainen minuuttimäärä todennäköisesti vielä pienempi. Voisiko olla, että tuo Seppälän historia Ässistä saa sinut yliarvioimaan hänen tasonsa?

Ei noilla lukemilla marssita varmaksi TOP4 pakiksi.
Onko joku väittänyt hänen olevan varma top4 pakki? Tausta KHL:stä ja Slovakian MM-joukkueesta kertoo kuitenkin siitä, että kyseessä ei ole mikään turha kaveri. Sopeutuminen Liigaan on toki aina kysymysmerkki. Vähän tuota riskiä kuitenkin pienentää se, että hankintaa on ollut tekemässä Antti Tuomenoksa, jonka track record ulkomaalaishankkinnoista on varmasti koko Liigan kovin.
 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
No minkälaisen ykkösketjun rakentaisit Ässien rosterissa noiden edelle? Jos olet sitä Ässien osiota lukenut, niin järjestään suunnilleen kaikki on samaa mieltä, että Ässillä tuskin tulee olemaan mitään selvää ykkös -ketjua. Vaan jalkeilla tullaan näkemään AINAKIN kolme kohtuu tasaista ketjua joilla peliajat jakautuu melko tasaisesti.
Kyllähän Rekonen-Tiivola-Lähteenmäki on selvästi kovempi ykkösketju Ässiin tulevalle kaudelle kuin Spink-Spink-X. Ilmeisesti kuitenkin hyökkääjää vielä Poriin etsitään ja se voi olla kovakin tekijä. Ja pitääkin olla jos Sakke Salmisen saappaat meinaa täyttää.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Täällä näyttää menevän porilaisille tunteisiin jo ennakkoanalyysit, joten ennustan aika raskasta kautta sinne. Ja ilman sarvia ja hampaita, niin kyllä Ässät kuuluu ihan tuonne pohjille näin ennalta ja on esim. SaiPan rosteria selvästi perässä laadukkuuden osalta.

Seuraavassa viestissä varmaan toistuu taas mantra Spink, Killinen, Kivenmäki. Vaan eihän noiden varaan nyt voi laskea mitään, eihän mikään muukaan joukkue niin tee, ei edes Jukurit.
Minä nyt keskustelen vain ja ainoastaan siksi kun on tylsää... ei tämä mitään tunteisiin mene... En kyllä ymmärrä oikeasti miten saat Ässät selkeästi SaiPan taakse laadukkuuden osalta... Et ole varmaan edes vilkaissut SaiPan rosteria...vaan lukenut jostain Iltalehdestä, että Zabo ja Ramu SaiPaan...

Mielenkiinnolla odotan sinun arvioita jokaisesta joukkueesta, niin päästään porukalla harmittelemaan kun kaikkien suosikkijoukkueet ei kympin sakkiin mahdukaan.

Tilanne on taas se, että kymmenen joukkoon pitäisi saada mahtumaan 14 joukkuetta, jotta kaikki pysyvät tyytyväisenä. Jukuri-fanit ovat ainoita, jotka hyväksyvät sen, ettei heitä lähtökohtaisesti kaavailla pudotuspeleihin. Mutta vaikka Jukurit odotetusti ulos jäisikin, pitäisi vielä neljän muunkin jäädä. Ei tule 14 joukkueen pudotuspelejä tälläkään kaudella.


Mikä on yksi piste vähemmän kuin Ässien ykkössentterillä. Toki Kaksonen pelasi 20 peliä ja Ässien ykkössentteri 51 peliä.
Olen ainakin parina vuotena alkanut tekemään kausiennakkoa, mutta molemmilla kerroilla olen jättänyt leikin kesken. Olen huomannut, että eihän tuossa oikeasti ole mitään järkeä kun en tiedä varmaan puoliakaan Liiga pelaajista ja ulkopuolelta hankittuja pelaajia en ole nähnytkään ja kasvattajasarjassa tuo tilastoskouttaaminen on aika lailla yhtä tyhjän kanssa. Jos tekisin jonkun arvion, niin kenties sen jälkeen kun on nähnyt edes muutaman harjoitusmatsin. Vaikka sekin on tosin osoittanut, että niistäkään ei voi tehdä mitään johtopäätöksiä...paitsi ehkä kaavailtujen roolien suhteen,

Ja itse nyt satun keskustelemaan Ässistä koska heidän tilanteensa on minulla aika hyvin tiedossa ja se nyt sattuu olemaan kiinnostuksen kohde. Keskustelisin Ässistä voimasuhdearvioissa todennäköiseesti vaikka joku sen rankattaisi ykköseksi. Nyt vaan kun Ässät on ihan ymmärrettävistä syistä rankattu lähes joka ennakossa ihan alakastiin niin siitä ei ilmeisesti saisi keskustella, tai herraparatkoon ainakaan olla miltään osin eri mieltä, tai ainakin nyt vähintään "menee tunteisiin".

Kuten sanoin, niin en nyt mitään sen kummallisempia vertailuja ole joukkueiden välillä tehnyt. Veikkaan, että rankkaisin Ässät sijalle 11-13 siitäkin huolimatta, että itse uskon KARVAN VERRAN parempaan lopputulokseen. Niin paljon tuossa patapakassa on kysymysmerkkejä, että ei sitä helppo ole perustella kympin joukkoon. Jukurit nyt on Ässien alapuolella ja kyllä tuo SaiPakin näyttää heikommalta. Mielestäni SaiPalla on heikon rosteri vuosiin. Jos SaiPalla ei starttaisi jo Lehterän kolmas kausi, niin laittaisin Ässät epäröimättä SaiPan edelle.
 

Barney

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rive Kanerva
Tää on just tämmöstä. Haluaako asioissa ja pelaajissa nähdä uhkia vai mahdollisuuksia. Siksi sanoin kirjoituksesi olevan negatiivis sävytteinen. Kaikki SaiPan jannut vähintään pitää tason tai nostaa tasoaan ja Ässillä ei oo mitään muuta kuin uhkakuvia. Sitten parin sivun tylytyksen jälkeen loppuun heitetään joku lentävä lause "voihan se olla, että potentiaali realisoituu ja Ässät pärjää hyvin"
Jos joukkue arvioidaan sijalle 14, niin eikö silloin ole ihan loogista, että niitä negatiivisia asioita nousee aika paljon esille? Minun mielestäni olisi todella huolestuttavaa, jos noin alas rankattua joukkuetta vain kehuttaisiin. Jos nyt esimerkiksi Ässiä verrataan tällä hetkellä Ilvekseen, Pelicansiin tai HPK:hon, jotka ovat viime vuosina pyörineet paljon samoilla sijoilla Ässien kanssa, niin onhan noiden joukkueiden tilanne tällä hetkellä paljon parempi. Se on hyvä, että tiedät jo mielipiteeni SaiPasta, vaikka en ole vielä edes SaiPan arviota julkaissut. Jos olisit käynyt vaikka tuolla SaiPan omassa osiossa tämän kesän aikana, niin tietäisit etten suhtaudu tulevan vuoden joukkueeseen kovinkaan positiivisesti.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
No jotain jääkiekosta ymmärtävä Tero Lehterä selvästikin halusi. Salo pelasi viime kauden säälipleijareissa 24:28/ottelu, kun se sinun hehkuttamasi "varma top-4 puolustaja" Jere Seppälä sai vastuuta 12:48/ottelu. Ilman tuota Aution ulosajoa olisi Seppälän ottelukohtainen minuuttimäärä todennäköisesti vielä pienempi. Voisiko olla, että tuo Seppälän historia Ässistä saa sinut yliarvioimaan hänen tasonsa?
Vai voisiko jostain kumman syystä olla niin, että minä tiedän Jeren pelin tason paremmin kuin sinä?

Ehkä olis kannattanut peluuttaa Jereä vähän enemmän ni ei ois välttämättä hommat loppunut niin nopeesti? Vähän eriasia liittyä joukkueen mukaan viime metreillä? Tämän luulisi olevan jokaiselle joukkulajien ryhmädynamiikkaa ymmärtävälle ihan päivänselvä homma. Katsotaan miten peliajat asettuu ensikaudella. Todennäköisestihän Salo ottaa kunnon kehitysaskelia ja pystyy jo ensi kaudella pelaamaan voittavaa lätkää.

En minä silti Jereä mitään hehkuta. Perus hyvä luotettava täytemies. Ässissä kolmen vuoden ajan top3 pakkeja pelaten isoja minuutteja voittavaa lätkää... keräten mm. parhaan tehotilaston tuolta ajalta. Vaikka Ässät onkin niin loistava joukkue, että kaikki onnistuu siellä kuin automaattisesti niin ei noita rivejä CVstä täysin kannata unohtaa.
 

Jeppe_68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Olihan siinä jo toinenkin vitsiniekka, joka niputti Lukon samaan laariin arvatenkin suutuspäissään.
Varmasti tarkoitit meikäläistä? Arvasit aika väärin, minähän olin sitä mieltä, että Ässät ollaan MCTorson arviossa sijoitettu korkeammalle kuin itse uskaltaisin laittaa. Eli taisi nyt kummikin joku raumalainen suutuspäissään kuitata onelinerillä. Olen kyllä aika yllättynyt jos Lukko sijoittuu paremmin kuin kahdeksanneksi runkosarjassa, sen verran kova vaihtuvuus siellä joukkueessa on. Eikä Vittu-Peksin valmennuskaan luottamusta herätä maalivahdeista puhumattakaan.
 

Barney

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rive Kanerva
Ehkä olis kannattanut peluuttaa Jereä vähän enemmän ni ei ois välttämättä hommat loppunut niin nopeesti? Vähän eriasia liittyä joukkueen mukaan viime metreillä? Tämän luulisi olevan jokaiselle joukkulajien ryhmädynamiikkaa ymmärtävälle ihan päivänselvä homma. Katsotaan miten peliajat asettuu ensikaudella.
Minä luotan peluutusasioissa kuitenkin vielä enemmän Tero Lehterään kuin sinuun. Salolla ja Autiolla on omat puutteensa, mutta viime kaudella he olivat ainakin SaiPassa Seppälää parempia. Jos Seppälä olisi joku "varma top-4 puolustaja", niin kyllä hän kunnon roolin olisi ottanut tuosta pakistosta jo viime kaudella. Verrokkina vaikka SaiPan edellisenä keväänä hankkima Denisov, joka nousi heti suureen vastuuseen, vaikka tulikin kesken kauden joukkueeseen. Toivottavasti Jere parantaa ensi kaudella, mutta harjoituspeleihin hän lähtee hierarkiassa Salon, Aution ja Grmanin takaa.

Vai voisiko jostain kumman syystä olla niin, että minä tiedän Jeren pelin tason paremmin kuin sinä?
No minä tiedän varmaan Salon ja Aution tason paremmin kuin sinä. Minulla oli myös viime kaudella monta peliä aikaa verrata heidän tasoaan Seppälään.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos joukkue arvioidaan sijalle 14, niin eikö silloin ole ihan loogista, että niitä negatiivisia asioita nousee aika paljon esille? Minun mielestäni olisi todella huolestuttavaa, jos noin alas rankattua joukkuetta vain kehuttaisiin. Jos nyt esimerkiksi Ässiä verrataan tällä hetkellä Ilvekseen, Pelicansiin tai HPK:hon, jotka ovat viime vuosina pyörineet paljon samoilla sijoilla Ässien kanssa, niin onhan noiden joukkueiden tilanne tällä hetkellä paljon parempi. Se on hyvä, että tiedät jo mielipiteeni SaiPasta, vaikka en ole vielä edes SaiPan arviota julkaissut. Jos olisit käynyt vaikka tuolla SaiPan omassa osiossa tämän kesän aikana, niin tietäisit etten suhtaudu tulevan vuoden joukkueeseen kovinkaan positiivisesti.
No kyllähän jo toi tilannekatsaus noista pakeista kertoi, että asenne on ainakin huomattavasti positiivissävytteisempi, kuin mitä se on Ässistä puhuttaessa. Ja olenko jossain vaiheessa sanonut, että se olisi jotenkin kauhea vääryys, vittuilua, valehtelua tai jotain muuta pahaa, että tuo kirjoituksesi on negatiivissävytteinen?

Tällä kappaleella aloin kommentoimaan ennakkoasi:
Aika hurjaltahän tää arvio kuulostaa, mutta ei tuossa hirveesti oo mitään epätosia...karuja faktoja varsin negatiivisessa sävyssä ja se suotakoon. Monena vuotena Ässillä on ollut oikeasti nippu, jota paperilla katsottuna on ollut kohtuu helppo puolustaa...siis vertailussa muihin alemman puoliskon joukkueisiin. Nyt näin ei ole, vaan potentiaalia ja kysymysmerkkejä on siellä, tuolla, täällä ja jokapuolella pukukoppia...Kyseessä on kiistatta ns. tankkaus / välivuosi. Ja vaikka ne aika ikäviä termejä onkin, niin kohtalaisen positiivisin mielin tämä otetaan Porissa vastaan.

Tuon jälkeen vedit sitten jonkun pulustus/hyökkäysmuurin päälle.
 

Jeppe_68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Hieman jatkan siitä mihin jäit. Sekä mitä ilves tuolla kärki porukassa tekee? Ihmettelee hän. Koska Kivi? Ei kai nyt sentään. Keskikastiin sijoitan. Tuossa @Jeppe_68 listauksessa.
Ilveksellä on nyt projekti siinä mallissa, että tulostakin on jo lupa odottaa. Lisäksi joukkueen tärkein osa, eli maalivahdit ovat ennakkoon ajatellen selvästi liigan parhaimmistoa. Myös organisaatiossa lienee vakaampi tilanne kuin vuosiin, Ilveksessä ollaan saatu toiminta sellaiselle tasolle, että kassatilanne ei rajoita tai häiritse joukkueen suorittamista. Mutta tämä on vain meikäläisen arvio, tossa hiihtolomien aikaan ollaan tässäkin asiassa varmasti viisaampia.
 

Barney

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rive Kanerva
No kyllähän jo toi tilannekatsaus noista pakeista kertoi, että asenne on ainakin huomattavasti positiivissävytteisempi, kuin mitä se on Ässistä puhuttaessa.
Minä olen kommentoinut tänään tässä ketjussa SaiPan puolustuksesta tasan kahta asiaa:

1) Jere Seppälä ei ole mielestäni SaiPan paras puolustaja, vaan vasta neljänneksi paras puolustaja.
2) Mario Grman ei ole mikään varma onnistuja Liigassa. Hänen hankinnassaan riskiä pienentävät kuitenkin tausta KHL:stä, Slovakian maajoukkueesta ja se että hankinnan on tehnyt Antti Tuomenoksa.

Oli kyllä todella positiivisesti kommentoitu SaiPan puolustuksesta. Aika paljon saa tehdä oletuksia, että tuosta saa edes rivien välistä luettua jotain positiivista suhtautumista SaiPan puolustukseen.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Minä luotan peluutusasioissa kuitenkin vielä enemmän Tero Lehterään kuin sinuun. Salolla ja Autiolla on omat puutteensa, mutta viime kaudella he olivat ainakin SaiPassa Seppälää parempia. Jos Seppälä olisi joku "varma top-4 puolustaja", niin kyllä hän kunnon roolin olisi ottanut tuosta pakistosta jo viime kaudella. Verrokkina vaikka SaiPan edellisenä keväänä hankkima Denisov, joka nousi heti suureen vastuuseen, vaikka tulikin kesken kauden joukkueeseen. Toivottavasti Jere parantaa ensi kaudella, mutta harjoituspeleihin hän lähtee hierarkiassa Salon, Aution ja Grmanin takaa.


No minä tiedän varmaan Salon ja Aution tason paremmin kuin sinä. Minulla oli myös viime kaudella monta peliä aikaa verrata heidän tasoaan Seppälään.
Niin, siksi en olekaan arvioinut Salon tai Aution tasoa. Olen vain ilmaissut vähän niin kuin noita sinun kriteerejä käyttäen, että eivät ole varmoja TOP4 puolustajia, eivätkä he ole sitä vaikka olisivatkin pelanneet TOP2 tasolla viime loppukaudesta. Tulevana kautena on taas uuden kujeet ja nuorilla pojilla lähtee helposti hommat väärille urille. Uskotaan ja toivotaan silti molemmille hyvää kautta!

Mutta siis, kyllä minäkin varmaan antaisin alkuun noille epävarmemmille korteille enemmän peliaikaa kuin Jerelle. Jätkillä on kuitenkin saumaa nousta koviksikin tekijöiksi. Jere lyödään sitten sinne minne tarve on. Seppälä on varma kortti, sen tulet sinäkin vielä ajan kuluessa huomaamaan... ja sen tulee myös Lehterä huomaamaan. Ja se että on varma, ei tarkoita että olisi välttämättä joukkueensa paras pakki. Mutta eihän Jere SaiPassakaan huonosti pelannu 10o 2+2 ja tehotilasto +5... Ei se ihan pelkkä vahinko ole, että hyvät tehotilastot seuraa Jereä...
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Minä olen kommentoinut tänään tässä ketjussa SaiPan puolustuksesta tasan kahta asiaa:

1) Jere Seppälä ei ole mielestäni SaiPan paras puolustaja, vaan vasta neljänneksi paras puolustaja.
2) Mario Grman ei ole mikään varma onnistuja Liigassa. Hänen hankinnassaan riskiä pienentävät kuitenkin tausta KHL:stä, Slovakian maajoukkueesta ja se että hankinnan on tehnyt Antti Tuomenoksa.

Oli kyllä todella positiivisesti kommentoitu SaiPan puolustuksesta. Aika paljon saa tehdä oletuksia, että tuosta saa edes rivien välistä luettua jotain positiivista suhtautumista SaiPan puolustukseen.
Niin jos kaikki menee niin kuin elokuvissa, niin voihan Jere ollakin vasta neljänneksi paras. Mutta kuinka todennäköistä tämä sitten on? Kaikilla joukkueilla on sitä potentiaalia ja CVtä katsoen Jere on noita muita varmempi kortti.
 

Barney

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rive Kanerva
Niin jos kaikki menee niin kuin elokuvissa, niin voihan Jere ollakin vasta neljänneksi paras. Mutta kuinka todennäköistä tämä sitten on? Kaikilla joukkueilla on sitä potentiaalia ja CVtä katsoen Jere on noita muita varmempi kortti.
No tämä minun "positiivinen suhtautuminen SaiPan puolustukseen" johtuu varmaan siitä, että me arvostamme Jere Seppälän eri tasolle. Kannattaa huomioida sekin mahdollisuus, että minä pidän Jere Seppälää huonompana puolustajana kuin sinä.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Eli taisi nyt kummikin joku raumalainen suutuspäissään kuitata onelinerillä. Olen kyllä aika yllättynyt jos Lukko sijoittuu paremmin kuin kahdeksanneksi runkosarjassa, sen verran kova vaihtuvuus siellä joukkueessa on. Eikä Vittu-Peksin valmennuskaan luottamusta herätä maalivahdeista puhumattakaan.

No eipä se vaihtuvuus ole juuri sen kummempaa kuin muissakaan joukkueissa. Ja noilla molareilla (joista Lehtistä yleisesti aliarvioidaan) sekä Peksillä oltiin viime kaudellakin sijalla 7. Mutta toki jos vilpittömästi olet tuota mieltä niin se on ihan fine, ei mulla ole tarve hermostua.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niko Peltolankin piti olla aivan paska pakki vaasalaisten mielestä kun Poriin siirtyi.
Vaasalaisista en tiedä mitä ovat puhuneet, mutta eipä se siellä Porissa ainakaan yhtään sen paremmin vetänyt.
Taisivat mielipiteet Ässien kannattajien osalta hajaantua aika paljon. Oli Peltola kuitenkin plussalla suuresta vastuusta huolimatta Ässien viime kauden hullunmyllyssä. Ja Ilvekseen siirryttyään pelasi oikein hyvin. Yllätti iloisesti, kun sopimusta ulkomaille ei ollutkaan taskussa, vaan jatkaakin Ilveksessä.

Ja päivän kuumimpaan aiheeseen liittyen: @Sörsseli kumpi on mielestäsi kovempi pakki Jere Seppälä vai Niko Peltola?
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Suosikkijoukkue
Ässät
Taisivat mielipiteet Ässien kannattajien osalta hajaantua aika paljon. Oli Peltola kuitenkin plussalla suuresta vastuusta huolimatta Ässien viime kauden hullunmyllyssä. Ja Ilvekseen siirryttyään pelasi oikein hyvin. Yllätti iloisesti, kun sopimusta ulkomaille ei ollutkaan taskussa, vaan jatkaakin Ilveksessä.

Ja päivän kuumimpaan aiheeseen liittyen: @Sörsseli kumpi on mielestäsi kovempi pakki Jere Seppälä vai Niko Peltola?
Niin tämä onkin hyvä kysymys. Tykkäsin enemmän Seppälästä, mutta se johtui lähinnä siitä, että Seppälä tyytyi pelaamaan pienempää roolia ja tekemään yksinkertaisempia ratkaisuja. Tästä syystä Jere ei tehnyt juuri koskaan virheitä, puolustussuuntaan eikä ollut ns. pilaamassa viisikon hyökkäystä. Jere tykkää puolustaa enemmän kiekkoa vastaan ja Niko sitten taas ottaa ennemmin miestä ja jos kiekko pitää ottaa vastustajalta väkisin pois, niin Niko on siinä parempi. Mutta kyllähän Niko vastapainona teki ainakin Ässissä roppakaupalla virheitä. Esim. jos maalinedustalta pitää merkata oma kiekoton mies / syöttölinja, niin siinä hommassa Jere oli varmempi.

Hyökkäyssuuntaan Nikolla oli hirveästi näyttöhaluja, mutta usein nuo yritykset päättyivät kulmaan kuljetukseen ja kiekon menettämiseen maalivahdille tai vastustajalle. Ylivoimalla Niko taisi pelata Ässissä joku 250 minuuttia ja saldona joku 4 YV pistettä. Nollaaja Peltola oli tuolloin varsin osuva lempinimi.

Kyllä Nikokin silti on tätä kuuluisaa varma TOP4 pakki luokkaa. Tasoero Nikon ja Jeren välillä on lopulta niin pieni, etten itse pysty sanomaan kumpi on parempi. Ja erot tulevat nähdäkseni siitä, millaiseen muottiin valmennus heidät saa leivottua. Nikolla olisi mielestäni saumaa nousta ihan eliitti tason puolustavaksi pakiksi kun vain yksinkertaistaisi peliään. Mielestäni Nikon peliäly ei vain kertakaikkiaan riitä hyvään suorittamiseen hyökkäyssuuntaan. Tai sitten Ässien valmennus ei osallut käsitellä Nikoa.

Jerestä taas on mielenkiintoista nähdä, että saako joku valmentaja kaivettua Jereltä sen tappo-otteen, että alkaa pelaamaan hyökkäyssuuntaankin rohkeampaa peliä ja ottamaan isompaa roolia. Taidot ja liike kyllä Jerellä tuohon riittää, mutta riittääkö cojones? En tiiä.
 

Barney

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rive Kanerva
Pisteytykseen liittyvät kysymykset löydät todennäköisesti tästä viestistä.

Barneyn voimasuhdearvio:



13. KalPa

Valmennus (6,5):


Kuopiossa on kovat odotukset Tommi Miettistä kohtaan, mutta on hyvä huomioida, että Miettisen päävalmentajaura on todella lyhyt. Hän on valmentanut vähän yli kaksi vuotta A-nuorten SM-sarjassa ja vajaan kauden Mestiksessä. Hänen näyttönsä ovat ihan hyvät, mutta ensi kaudella hän on ihan uuden haasteen edessä. Vastassa olevat valmentajat ovat ihan eri luokkaa, joten menestyminen tulee olemaan todella vaikeaa.

Pelitavallisesti on vaikea sanoa, että millaista kiekkoa Miettisen KalPa tulee ensi kaudella pelaamaan. Muistan nähneeni jonkun haastattelun, jossa Miettinen sanoi, että tavoitteena on mukautua vastustajan mukaan ja löytää aina ne keinot voittoon jokaista vastustajaa vastaan. Tuo kuulostaa huolestuttavan paljon SaiPan viime kauden ”pelitavalta”, joka näytti aivan hirveältä läpi koko kauden. Tietenkin sitä omaa pelitapaa pitää myös aina suhteuttaa vastustajaan, mutta jonkunlainen vahva oma peli-identiteetti olisi kuitenkin löydyttävä.

Maalivahdit (8):

Eero Kilpeläinen
Samu Perhonen


KalPa päätti pistää maalivahtiosastonsa kokonaan uusiksi, vaikka viime kauteen lähdettäessä KalPan maalivahtiosastoa pidettiin yhtenä Liigan parhaista. Hovinen ja Godla olivat muodostaneet hyvän tandemin, mutta kummallekaan ei tarttunut koppi ihan yhtä hyvin viime kaudella. Hovinen sai lähteä jo kesken kauden, kun hän ei saanut haluamaansa roolia ja Godlankin taso laski kuin lehmän häntä kauden edetessä, minkä seurauksena KalPa päättikin näyttää Godlalle ovea, vaikka hänellä oli vielä sopimus tulevasta kaudesta. Hovisen tilalle tullut Iilahti ei esittänyt mitään sellaista, joka olisi vakuuuttanut KalPan, joten he hankkivat maalivahtikaksikokseen uusvanhat Eero Kilpeläisen ja Samu Perhosen.

Kilpeläinen on KalPan oma kasvatti ja kokenut sekä meritoitunut liigatorjuja. Kilpeläinen on esiintynyt niin monella kaudella erittäin hyvällä tasolla Liigassa, että tekisi mieli listata hänet jopa Liigan parhaaksi maalivahdiksi, mutta viime kausi herättää vähän kysymysmerkkejä. Kilpeäinen jäi alkukaudesta Sportiin siirtyvän Stefan Steenin varjoon ja Örebron hankkiessa Jhonas Enrothin jäi Kilpeläisen rooli ihan olemattomaksi. Edellisellä kaudella Kilpeläinen kuitenkin torjui hyvin Örebron ykkösmaalivahtina, pelasi erittäin hyvin harjoitusmaaotteluissa ja oli kauden päätteeksi mukana jopa MM-kisoissa. Kolmella sitä edellisellä kaudella Kilpeläinen torjuikin erittäin hyvällä tasolla juuri nimenomaan KalPan paidassa. Viime kausi asettaa pienen kysymysmerkin Kilpeläisen kohdalle, mutta kyllä nuo edellisten kausien näytöt ovat sen verran vakuuttavia, että voidaan odottaa Kilpeläiseltä laadukasta maalivahtityöskentelyä myös ensi kaudella.

Toiseksi maalivahdikseen KalPa hankki Samu Perhosen KooKoosta. Perhonenhan oli lupaava maalivahti, joka kävi Suomen juniorimaajoukkueet läpi, mutta sitä todellista läpimurtoa hän ei ole vielä liigatasolla tehnyt. Nyt puhutaan kuitenkin jo 26-vuotiaasta maalivahdista, joka ei ole ainakaan vielä onnistunut nousemaan ykköstorjujaksi Liigassa. Perhoselta nähdään hyviä jaksoja, mutta vastapainona häneltä voi tulla monta huonoa peliä peräjälkeen. Itse olisin KalPan asemassa pitänyt Godlan toisena maalivahtina, mutta voihan se olla, että Godla ei olisi tyytynyt kakkosmaalivahdin rooliin. Perhosen roolina on todennäköisesti olla ihan puhdas kakkosmaalivahti ja siihen rooliin hän on ihan kelpo kaveri.

KalPan maalivahtiosasto on hyvä, vaikka Kilpeläisen viime kausi herättääkin vähän kysymysmerkkejä. Onko Kilpeläinen ensi kaudella se Kilpeläinen, johon liigaseuraajat ovat tottuneet vai saavatko viime kauden suoritukset jatkoa? Itse uskon ensimmäiseen, mutta pieni mahdollisuus on myös sille, että koppi ei tartukaan enää totuttuun tapaan. Perhonen on kakkosmaalivahtina ihan hyvää liigatasoa, mutta en usko, että hän pystyy mitenkään haastamaan Kilpeläistä peliajasta.

Puolustus (6,5):

Mikael Seppälä – Ari Gröndahl
Ryan Wilson – Lasse Lappalainen
Valtteri Parikka – Kim Nousiainen
Joona Riekkinen


KalPa koki viime kauden päätteeksi kaksi pahaa menetystä, kun joukkueessa isossa roolissa olleet Otto Leskinen ja Cade Fairchild jättivät Kuopion pölyt taakseen. Korvaajarintamalla on ollut todella hiljaista ja tällä hetkellä tilanne on se, että korvaajat olisivat tulossa Mestiksestä ja junioreista. KalPan kohdalla toki pitää huomioida, että moni puolustaja alisuoritti viime kaudella ja heiltä odotetaan parempia otteita tulevalla kaudella. Leskisen ja Fairchildin jättämä aukko etenkin KalPan puolustuksen kiekolliseen pelaamiseen on kuitenkin iso.

Lasse Lappalainen ja Ari Gröndahl saapuivat viime kaudeksi isoilla odotuksilla Kuopioon, mutta molemmat osoittautuivat todella suuriksi pettymyksiksi. Lappalaista enemmän seuranneena en ollut kovin yllättynyt, että hänestä ei ollut nousemaan KalPan puolustuksen liideriksi. Gröndahl pääsi Sportissa pelatessaan edustamaan jopa Suomen A-maajoukkuetta, mutta viime kaudella hän oli todella kaukana maajoukkuetason puolustajasta. Tällä kaksikolla on varaa parantaa, mutta hirveän yllättynyt en olisi, vaikka parannusta ei juurikaan nähtäisi. Kaksi vähän vaikeasti arvioitavaa puolustajaa, joiden perustaso on ainakin minulle pienoinen kysymysmerkki.

Kärjessä KalPan puolustajien hierarkiassa ovat ainakin ennen kauden alkua Ryan Wilson ja Mikael Seppälä. Wilson oli viime kaudella KalPan puolustajien peliaikakuningas, mutta siitä huolimatta hänen kautensa ei ollut mitenkään erityisen onnistunut. Wilsonin kohdalla koko joukkueen heikko pelaaminen saattoi vaikuttaa siihen, että hän ei päässyt ihan parhaalla tavalla esille. Parhaimmillaan Wilson on kuitenkin erittäin hyvä puolustava puolustaja. Mikael Seppälä on monelle vähän tuntemattomampi nimi, joka on parin viime kauden aikana kellottanut isoja peliminutteja KalPassa. Ensi kaudeksi Seppälälle on varmasti tarjolla isoa roolia, joten olisiko hänestä jopa paikkaamaan Otto Leskisen jättämä aukko KalPan puolustuksen kiekollisessa pelissä?

Tämän ihan hyvän top-4:n jälkeen tuleekin KalPan kohdalla ne puolustuksen isoimmat epävarmuustekijät. Löytyykö näiden miesten takaa riittävästi tulitukea? Puolustuksen viimeisistä pelipaikoista taistelevat Valtteri Parikka, Joona Riekkinen, Kim Nousiainen ja Saku Vesterinen. Fakta on kuitenkin se, että yksikään näistä ei ole vielä vakiinnuttanut paikkaansa Liigassa. Parikka on viime vuosina seilaillut vähän Liigan ja Mestiksen välimaastossa, mutta ensi kaudeksi hänelle tarjotaan ainakin kunnon mahdollisuutta ottaa paikka Liigasta. Riekkinen pelasi hyvän kauden Mestiksessä ja taisteli kovasti paikasta U20 MM-joukkueessa, mutta hänenkin kohdallaan näytöt Liigasta ovat aika olemattomat. Nousiainen on kiekollisesti lahjakas puolustaja, jolta voidaan nähdä ensi kaudella iso läpimurto Liigassa, mutta häntäkin on pakko pitää todella suurena kysymysmerkkinä ennen kauden alkua. Saku Vesterinen haastaa sitten näitä, mutta uskoisin Vesterisen kauden kuluvan pääasiassa Mestiksessä.

KalPan puolustus on pakko arvioida aika heikoksi, mutta jos kaikki tähdet osuvat kohdalleen, niin tuo voi olla todella toimiva kokonaisuus. Wilsonilla, Lappalaisella ja Gröndahlilla on alla huonot kaudet eikä Seppäläkään mene ihan mihinkään tähtikategoriaan. Parikka, Riekkinen, Nousiainen ja Vesterinen ovat ehkä potentiaalisia, mutta silti kokemattomia. Jos Lappalainen ja Gröndahl löytävät parin vuoden takaisen tasonsa sekä Riekkinen ja Nousiainen osoittautuvat liigatasoisiksi pelaajiksi, niin KalPalla on pullat aika hyvin uunissa. Tuossa on kuitenkin aika monta epävarmuustekijää.

Hyökkäys (7,5):

Miikka Pitkänen – Matti Järvinen – Alexander Ruuttu
Janne Keränen – Joni Ikonen – Kai Kantola
Aleksi Klemetti – Balazs Sebok – Tommi Jokinen
Henri Knuutinen – Mikko Virtanen – Mikko Nuutinen


Keskushyökkääjät (7):

KalPa koki sentteriosastollaan todella pahoja menetyksiä, kun ensiksi joukkueen viime kauden tehokkain pelaaja ja MM-kisoissakin esiintynyt Eetu Luostarinen päätti lähteä Pohjois-Amerikkaan ja sen jälkeen vielä joukkueen toinen kärkisentteri, Jaakko Rissanen, käytti sopimuksessaan olleen ulkomaanoption ja siirtyi SHL:ään. Lisää vaihtuvuutta KalPan keskikaistalle toi vielä se, että KalPa ei nähnyt enää mitään käyttöä Ville-Vesa Vainiolalle ja näytti tälle ovea. Näistä lähtökohdista voisi ajatella, että sentteriosasto olisi KalPan heikkous, mutta KalPan sentteritilanne on kuitenkin ihan kohtalainen. Jos Miikka Pitkänen pelaisi keskellä, niin se olisi jopa erittäin hyvä, mutta käsittääkseni Pitkästä suunnitellaan lähtökohtaisesti laitahyökkääjään tontille.

Ykkössentterin viittaa sovitellaan Kuopiossa Matti Järvisen harteille. Järvinen on hyvä pelaaja, mutta tähän päivään asti hän ei ole vielä noussut sille tasolle, millä Liigassa pelaavan ykkössentterin pitäisi operoida. Järvinen pelasi Tapparassa ihan kohtalaisen kauden, mutta menestystä tavoittelevassa joukkueessa hänen roolinsa pitäisi olla kakkossentteri. Järvinen tulee varmasti saamaan KalPassa paljon peliaikaa, sillä joukkueen sentteriosasto näyttää sellaiselta, että peliaikaa on tulossa myös alivoimalla. Toinen kärkisentteri KalPassa on Joni Ikonen, joka oli melkein koko viime kauden loukkaantuneena ja missasi sen myötä myös vuodenvaihteen U20-kisat. Ikonen olikin pitkän loukkaantumisensa jälkeen todella tehokas, mutta on huomioitava otannan olleen todella lyhyt. Kunnossa pysyessään Ikosella on kuitenkin potentiaalia todella kovaan läpimurtoon ensi kaudella, mutta näytöt pidemmältä ajanjaksolta liigatasolla kuitenkin puuttuvat.

Yksi KalPan hyökkäyksen viime kauden suurimpia alisuorittajia oli unkarilainen Balazs Sebok. Sebok oli kuin varjo edellisestä kaudesta, jolloin hän teki yli 30 tehopistettä. Pystyykö Sebok palaamaan tasolleen vai oliko tuo toissakaudella nähty suorittaminen vain suonenveto? Nelossentteriksi vahvimmin taitaa olla tyrkyllä Mikko Virtanen, joka oli aika erikoinen hankinta KalPalta. Virtanen pelasi useamman kauden KooKoossa, mutta KooKoo ei nähnyt viime kauden jälkeen hänelle enää käyttöä. Moni varmasti odotti Virtasen siirtyvän johonkin pienempään sarjaan ulkomaille tai vaihtoehtoisesti Mestikseen, mutta KalPa ilmeisesti näki hänessä jotain sellaista, jota ainakaan itse en näe.

KalPalla ei ole sentteriosastolle hirveästi vaihtoehtoja rotaatiossa, mutta on ihan mahdollista, että KalPan laadukkaasta juniorimyllystä nousee jotain yllättäjiä taistelemaan pelipaikoista jo ensi kaudella. Miikka Pitkänen on sellainen jokerikortti, joka keskellä pelatessaan nostaa KalPan sentteriosaston ihan eri tasolle. Itse näkisinkin järkevänä peluuttaa Pitkästä keskellä, jolloin KalPan sentteriosasto olisi yksi Liigan parhaista, mutta Kuopiossa ilmeisesti uskotaan, että laitahyökkääjänä Pitkäsestä saa enemmän irti. Ilman Pitkästä KalPan keskikaista on kuitenkin aika tasapaksu.

Laitahyökkääjät (8,5):

Laitahyökkääjäosastolla KalPa koki yhden pahan menetyksen, kun Alexandre Texier lähti kauden päätteeksi Columbukseen. Toisena kohtalaisen merkittävänä menetyksenä voidaan pitää Frank Gymeria, joka siirtyi Pelicansiin. Gymerin näytöt Liigasta eivät olleet vielä kummoisia, mutta hän olisi ollut yksi potentiaalinen pelaaja, joka olisi voinut täyttää Texierin jättämät saappaat. Monien KalPa-kannattajien harmiksi myös kesken kauden Kuopioon saapunut ja lähes kaikki yllättänyt Ilkka Pikkarainen jäi ilman jatkosopimusta. Näiden lisäksi laituriosastolla oli myös vähemmän merkittäviä poistumisia, kuten Toni Hyvärinen, Topi Piipponen ja Jyri Junnila.

KalPan kesän ehdoton ykköshankinta oli seuran oma kasvatti Miikka Pitkänen, joka palaa parin Kouvolassa vietetyn kauden jälkeen KalPan riveihin. Pitkänen sai viime kaudella pelata yhdessä Liigan pistepörssin voittaneen Malte Strömwallin kanssa, mutta siitä huolimatta on nostettava hattua hänen sijoittumiselleen kymmenen parhaan joukkoon Liigan pistepörssissä. Toinen kova paluumuuttaja on Lukosta Kuopioon siirtynyt Janne Keränen. Keränen haki huhujen mukaan ensisijaisesti paikkaa ulkomailta tulevaksi kaudeksi, mutta kun sopivaa seuraa ei löytynyt, niin hän tarttui KalPan tarjoukseen. Keränen on ollut nyt jo useammalla kaudella todella tehokas ja hän oli suorastaan erinomainen hankinta KalPalta.

Maalitekovoimaa KalPan laituriosastolle tuovat Alexander Ruuttu ja Kai Kantola, jotka olivat molemmat suuren osan viime kaudesta sairastuvan puolella. Ruuttu teki viime kaudella maaleja todella kovaan tahtiin, mutta toisaalta hän pelasi ainoastaan 31 ottelua. Tuon saman maalitahdin pitäminen läpi 60 ottelun runkosarjan on huomattavasti vaikeampaa. Ruutulla on ikää kuitenkin jo 26 vuotta ja hänen paras liigakautensa on tuottanut ainoastaan 29 tehopistettä. Kai Kantola on varmasti jokaiselle Liigaa seuraavalle tuttu nimi ja hän onkin tasaisen varma suorittaja. Toisaalta vaikka Kantola on ollut monella kaudella tehokas, niin mitään nappikautta ei ole vielä hänen urallaan nähty.

KalPan kapteenina viime vuosina operoinut Tommi Jokinen on ideaali kakkos- tai kolmosketjun laituri, joka tekee tärkeää työtä joukkueelleen ja tekee siinä samassa ihan kiitettävät tehopisteet. Jokinen onkin viimeisen neljän vuoden aikana tehnyt kolme kertaa 15 maalia kauden aikana, joten hän on KalPan hyökkäyksen tärkeää secondary scoring -osastoa. Secondary scoring -osastoa on myös Mikko Nuutinen, jolta KalPa on saanut viimeisen kolmen kauden aikana tasaisen tappavaan tahtiin 11 maalia/kausi. Jokinen ja Nuutinen saavatkin varmasti nauttia ensi kaudella Aleksi Klemetin lätyistä, sillä viime kaudella läpimurtonsa Liigaan tehnyt nuori mies lähtee tulevalla kaudella hakemaan vielä isompaa läpimurtoa liigatasolle. Klemetin viime kausi oli aika epätasainen, mikä on ihan ymmärrettävää, kun puhutaan noin nuoresta pelaajasta. Parhaimmillaan hän oli kuitenkin todella juonikas, joten KalPan kannalta olisi tärkeää, että Klemetti onnistuisi ensi kaudella pelaamaan vielä tehokkaammin. Ensi kauteen Klemetti lähtee kuitenkin tilanteesta, jossa häneltä odotetaan paljon enemmän kuin viime kaudella, joten paineet voivat vaikuttaa negatiivisestikin hänen pelaamiseensa.

Viimeisistä pelipaikoista KalPan laituriosastolla kisaavat koviten Henri Knuutinen, Juuso Könönen, Tuomas Vartiainen, Leevi Aaltonen, Mikko Juusola ja Julius Rantaeskola. Kiekollisesti taitava Aaltonen kisaa ehkä enemmän paikoista ylempiin ketjuihin, mutta muut ovat ihan varteenotettavia vaihtoehtoja nelosketjun rooliin. Pieneltä etumatkalta kauteen lähtevät varmaankin Knuutinen ja Könönen, joilla on jo kauden verran kokemusta Liigasta. Mestiksestä KalPaan tulleet Rantaeskola, Vartiainen ja Juusola lähtevät sitten haastamaan näitä miehiä pelipaikoista.

KalPan laituriosaston kärki on terävä, sillä Pitkänen ja Keränen ovat todella laadukkaita laitureita Liigaan. Laituriosastolla on myös mukavasti secondary scoring -osastoa, nuorta potentiaalia sekä rosoisuutta rikkoviin rooleihin. Mielenkiintoisia mahdollisia läpimurtopelaajia ovat ainakin Leevi Aaltonen sekä Aleksi Klemetti. Laituriosaston näenkin yhdessä maalivahtiosaston kanssa KalPan suurimpana vahvuutena.

KalPan hyökkäyksen kohdalla minua arveluttaa vähän tuo sentteriosasto. Toisaalta, jos KalPa toteaa keskikaistan riittämättömäksi, niin heillä on aina mahdollisuus asettaa Miikka Pitkänen sentteriksi, joka vahvistaa sentteriosaston kiekollista pelaamista ihan merkittävästi. KalPan osalta Ikosen, Klemetin ja Aaltosen mahdolliset läpimurrot olisivat toivottavia. Viime kauden hajalla olleiden Ruutun ja Kantolan olisi syytä pysyä pelikunnossa ja paukuttaa maaleja hyvään tahtiin. Vähän epävarmana näen myös tuon sentteriosaston laajuuden, sillä en pidä Mikko Virtasta kovin hyvänä sentterinä ja hänen takanaan ei ole oikein kilpailua pelipaikasta.

Potentiaalinen läpimurtopelaaja: Leevi Aaltonen

Aaltosta on hehkutettu paljon, sillä hän on tehnyt junioriurallaan runsaasti tehopisteitä. Aaltonen onkin vasta 18-vuotias kaveri, joka teki liigadebyyttinsä jo viime kaudella. Aaltosen harmiksi tuo KalPan laituriosasto on melko laadukas, mutta ainakin mahdolliset loukkaantumiset avaavat hänelle varmasti näyttöpaikkoja, jotka olisi vain käytettävä. Aaltonen on ainakin minun papereissani yksi kauden mielenkiintoisimmista nuorista pelaajista ja toivottavasti hän onnistuu ensi kaudella lyömään itsensä läpi Liigassa.

Yhteenveto:

KalPan suurin kysymysmerkki on valmennusosasto, sillä Miettisen valmennushistoria on todella lyhyt ja hän ei ole ennen valmentanut Liigan tasoisessa sarjassa. Jos Miettinen kuitenkin onnistuu olemaan hyvä valmentaja liigatasolle, niin KalPan tilanne näyttää hyvältä. Maalivahtiosasto ja hyökkäys ovat KalPalla ihan kunnossa, mutta puolustukseen he tarvitsevat lisähankintoja ja/tai nuorten pelaajien läpimurtoja. Jos valmennus taas epäonnistuu, niin KalPan ensi kaudesta voi tulla täysi pannukakku. KalPan tilanne on todella vaikeasti arvioitava ennen kauden alkua ja mikä vaan on ensi kaudella mahdollista.

Barneyn voimasuhdearvio:

1. ?
2. ?
3. ?
4. ?
5. ?
6. ?
7. ?
8. ?
9. ?
10. ?
11. ?
12. ?
13. KalPa - 28,5
14. Ässät - 28,5
15. Jukurit - 27,5
 
Viimeksi muokattu:

R & L

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hieman jatkan siitä mihin jäit. Sekä mitä ilves tuolla kärki porukassa tekee? Ihmettelee hän. Koska Kivi? Ei kai nyt sentään. Keskikastiin sijoitan. Tuossa @Jeppe_68 listauksessa.

Ei tuo nyt välttämättä ole kovinkaan kaukaa haettua, jos Kivellä tai ilman Ilveksen kokoonpano on top 4-6.
Ilveksen maalivahtipeli kokonaisuutena top 2-4, pakisto top 2-3, ja hyökkäys etenkin Ruotsalaisen jatkaessa/kunnon korvaajalla top 3-6.

Esim kahden ensimmäisen hyökkäysketjun pistemäärät viime kaudelta Liigasta: 42, 40, 39, 37, 35, ja 34. Sekä huom kaikki nämä pelaajat alle 28v.

Ymmärrän Ilveksen historian vaikuttavan varmasti ajatusmaailmaan, mutta jos tuota ihan puhtaasti tilastojenkin valossa tutkii, on Ilveksen ensi kauden materiaali (ainakin tällä hetkellä) ihan siinä terävimmän kärjen takana (HIFK&Tappara) .
 
Viimeksi muokattu:

ValkMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Vastaan tässä toisen puolesta, mutta SaiPalla on Z
Jännästi äänensävykin jo muuttui, kun Lukkofani tuli keskustelemaan voimasuhteista mitkä liittyy Ässiin.

Sanoinko minä Bucekia, Ikosta taikka Mingoiaa kärkipelaajiksi? Kysyit laatua ja potentiaalia, johon minä vastasin pelaajat. Olisi varmaan erikseen pitänyt laittaa kategoriaan, ellei kauttaviivalla alkuperäisestä viestistä ymmärrä kumpi on kumpaa.

Edit. Mitä siihen Mingoiaan tulee, niin mies teki vieläkin 26 ottelussa saman verran tehopisteitä mitä Spinkit koko kaudella.

Itse en nyt jaksa hirveästi laitella näitä joukkueita paremmuusjärjestykseen, koska ei nyt vain ei aika riitä ja lisäksi tässä vaiheessa vuotta se on muutenkin aika vaikeaa. Joukkueet ovat vieläkin muutoksen tilassa. Aika moneen joukkueeseen on tulossa vielä uusia pelaajia ja lisäksi yllättäviä siirtoja pois voi tapahtua, jos joku pelaaja jääkin Pohjois-Amerikkaan tehtyään harjoitusleirillä riittävän hyvän vaikutelman.

Mutta onnittelut ja tsempit niille, jotka olette näitä etukäteisarviointeja tehneet. Ne ovat aiheuttaneet keskustelua, mikä on aina tärkeää. Lisäksi on mielenkiintoista nähdä, miten muut arvioivat joukkueen, jota itse kannatat.

Ässiä arvioidaan lähes poikkeuksetta viimeisille sijoille, mikä on itseasiassa ihan fine. Mulle riittää tällä uuden projektin alkukaudella, että saataisiin joku tai jokunen joukkue jätettyä taakse ja että toiminta pysyisi yhtä järjellisellä tasolla, mitä se on ollut Kerttulan palkkaamisen jälkeen. Moni asia on mennyt seurassa todella paljon parempaan suuntaan loppusyksyn 2018 jälkeen. Sen sitten näyttää sarjataulukko ensi kauden aikana, miten toimintakulttuurin muuttaminen näkyy pistemäärässä.

Moni tuntuu ihmettelevän sitä, miksi Spinkin kaksosia sijoitellaan kahteen ensimmäiseen kenttään. Varmaan sen takia, koska taitopelaajina heistä ole mitään hyötyä alemmissa kentissä tai vähäisellä peliajalla, kuten viime kaudella kävi Örebrossa.

Kannattaa muistaa myös näissä arvioinneissa se, että pitää katsoa pidemmälle kuin vain edelliseen kauteen. Tosiasia on se, että viime kausi oli Spinkin kaksosten aikuisuran ainoa heikko kausi. Kaudella 2017-2018 molemmat tekivät identtiset lukemat eli 18 pistettä, mikä on SHL-tasolla ihan hyvä lukema. Puhutaan kuitenkin Sm-liigaa kovemmasta sarjasta, jonka pelimäärä on vielä pienempi. ECHL-liigassa molemmat taisivat tykittää yli 70 pistettä kaudessa ja neljän yliopistokauden aikana molempien pistekeskiarvo oli molemmilla luokkaa 0.85. Trevor Mingoia ei esimerkiksi yliopistourallaan vastaavaan pystynyt, koska pistekeskiarvo oli 0.74, vaikka sekin on todella hyvä lukema.

Yliopistouran tehot eivät tietenkään muuta näiden pelaajien ensi kaudesta kerro kuin sen, että kaiken järjen mukaan ovat taitopelaajia, joilta voi odottaakin jotain. Mingoia voi tehdä paremmat pisteet tai sitten Spinkit tekevät tulevalla kaudella enemmän pisteitä, mutta siihen vaikuttaa moni asia. Esimerkiksi rooli joukkueessa, miten pääset pelaamaan ylivoimaa jne.

Ässien kannalta on tietysti hyvä, että Kerttula tuntee Spinkit hyvin Ruotsin ajoilta. Lisäksi hän on seurannut puolustajien Stenqvist ja Åkerström kehitystä Ruotsin kaukaloissa jo useamman kauden ajan. Ja ihan katsomosta käsin eikä toisen kertoman tiedon tai youtube-pätkien voimalla. Ja jos joku yhä pitää Jyri Marttista Ässien tärkeimpänä puolustajana, niin hoh hoijaa vaan. Edelle menevät ainakin Stenqvist, Åkerström ja terveenä pysyvä Taimi. Lisäksi oman pään isännän pääroolista heittävät Marttiselle haasteen Niemeläinen ja Aleksi Varttinen.

Itse ainakin odotan tulevaa kautta hyvin suurella innolla.
 

Kafrom

Jäsen
Kannattaa muistaa myös näissä arvioinneissa se, että pitää katsoa pidemmälle kuin vain edelliseen kauteen. Tosiasia on se, että viime kausi oli Spinkin kaksosten aikuisuran ainoa heikko kausi. Kaudella 2017-2018 molemmat tekivät identtiset lukemat eli 18 pistettä, mikä on SHL-tasolla ihan hyvä lukema.
Ässien osioon taisin aiemmin tästä ensimmäisestä kaudesta jotain kirjoittaa, mutta tosiaan sillon syntyi vajaalla 15min peliajalla tuo 18 pistettä, jota voinee pitää SHL:n tasoisessa sarjassa ihan hyvänä lukemana. Mielenkiinnolla ainakin itse odotan näkeväni Spinkien otteita ensi kaudella, kun saavat oletettavasti isompaa vastuuta ja sarjataso on hieman heikompi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös