Wiljami hyvä, luetteletko ne, joiden mielestä Jukureilla ei milloinkaan tule olemaan mahdollisuutta liigaan?
Ainakin minä olen sitä mieltä, että varmasti on, kun se kehittää toimintaansa vielä ja saa rahoitusta enemmän alleen. Myös oma junnutuotanto pitää saada huomattavasti kovemmalle alustalle, aivan kuten myös Sportin tai KooKoonkin.
Pelaajat maksaa maltaita ja jos saat omista pari kaveria / kausi tehtailtua liigaan, on säästö aivan hiton suuri. Ne omat pojat ja niiden onnistuminensitä myös pitkässäjuoksussa massaakin saa liikkeelle. Liiga kiinnostaa joka paikkakunnalla aivan varmasti aluksi ja paljon, mutta kyllä se glamourkin loppuu lyhyeen, jos on pelkkä vastaantulijajengi kasassa.
En tiedä, oletko koskaan joutunut miettimään yrityksen toimintaa ja kannattavuutta. Siis ihan laskemaan tulot ja kulut sekä ynnäämään, mitä viivanalle jää? Mä ole ja olen myös tätä tossa pyhien aikana ynnäillyt. Kyllä se Sportin budjetti on ihan minimi, jolla tonne voi edes millään ilmeellä mukaan lähteä. Liiga on ammattilaissarja ja kulut sen mukaan. Ei riitä, että on hyvä tuote, sen pitää myydä aivan saatanasti ja vielä präjätä vielä parempien tuotteiden kanssa markkinoilla. Ei toi oikeesti ole edes kadehdittavaa, mikä ikinä seura nouseekaa. Siitä tulee kyseiselle seuralle aivan helvetinmoinen kujanjuoksu, ennen kuin se tilanteen pystyy stabiloimaan. En kadehdi!
Mikkelin kohdalla pitäisi mielestäni nyt panostaa myyntiin, junnutuotantoon sekä hivuttaa pikku hiljaa lippuhintoja korkeammalle. Jos nostat esim. Kerralla 12€ -> 18€, on se jo monelle pienituloiselle vähän turhan suuri kontrasti. Varsinkin alkuhuuman jälkeen, jos oma jengi on totaalisen mitäänsanomaton.
Kun vaikka pari vuotta Jukurit saisi myyntiään kohennettua ja samalla vieläpä lippuhintoja hilattua ylös sekä ehkäpä jokusen oman pojan maailmalle, voisi liiga olla jo huomattavasti realistisempi vaihtoehto. Noinhan se on esim. Sportillakin mennyt. Sport yritti sitä oikotietä, kun Liiga oli ihan pakkomielle, mutta aika lähellä kävi noutaja sen jälkeen. Kyllä se kiekossa sama sääntö pätee, missä muuallakin. Ei ole oikotietä onneen! Tätä mä ainakin hain, enkä siis provona, vaan sen tuloksena mitä mittatikkuni mulle kertoi, kun näitä räknäilin.
E: niin, eikä tuo liigapaikan stabiloiminen Vaasallekaan mikään itsestäänselvyys ole. Voi meillekin tulla hyvinkin nopeasti noutaja, jos oma junnutuotanto ei tuota tarpeeksi, myynti ei kehity etc.
Sportilla lähtökohdat pärjätä ovat Mikkeliä paremmat vaan monellakin osa-alueella. Sport on lähimpänä kypsyysastetta, jos tollasta termiä voi käyttää. Sportilla on jo vakiintunut A-junioreiden liigapelaaminen, se on tehnyt jo kipeät investoinnit myynninedistämiseksi (on muuten pitkänsitkeää ja kallista puuhaa, ennen ku alkaa tuomaan rahaa takaisnkinpäin), se on saanut hilattua lippuhinnat liigatasolle, fanitoiminta / katsojakunta on vakiintunutta ja liikevaihto on lähinnä liigatoiminnan pyörittämistä. Vaasalle ei siis kontrasti ole niin suuri, mitä esim. Juuri Mikkelille.
Kouvolan tilanteeseen on hyvin vaikea ottaa kantaa, koska heidän ilmoittamat lukunsa voivat olla ihan mitä tahansa, koska virallisia lukuja ei ole saatavilla ja joudumme turvautumaan pelkästään heidän heittelemiin lukuihin. Voihan olla, että seura halajaa liigaan ja on "Kreikkamaisesti" "hiukan" pyöristellyt lukujaan, mutta uskon silti, että ovat Sportin jälkeen lähimpänä todellisuutta tällä hetkellä.