Höpö höpö. Kyllä se poliisi päättää ihan ilmoituksen sisällön perusteella tehdäänkö R-ilmoitus vai S-ilmoitus. Ihan terve järkikin jo kertoo, että tuota päätöstä ei jätetä Pertti Perusjuntin tietämyksen varaan.
Jos joku pultsari jättää "rikosilmoituksen", jossa ufomies varasti presidentinlinnan, niin taatusti (noh, ainakin toivottavasti) ei löydy niin tyhmää poliisia, joka tuon R-ilmoituksena kirjaisi. Jos taas teen "tutkintapyyntö" nimikkeellä ilmoituksen, että "justiinsa joku pitkätukka pölli tosta ikkunan takaa poliisiauton", niin ei sitä kukaan s-ilmoituksena kirjaa.
Lue lisää vaikka täältä: http://poliisi.fi/intermin/images.nsf/files/71fe70945f25930bc22575d60036369b/$file/patja_ohje.pdf (Linkki poliisin sivuilla olevaan pdf tiedostoon aiheeltaan "TIETOJEN KIRJAAMINEN POLIISIASIAIN TIETOJÄRJESTELMÄÄN (PATJA)")
Tuossa sisäministeriön poliisiosaston ohjeessa ei muuten edes mainita sanaa "tutkintapyyntö".
Tuota tuota, mites tämän nyt nätisti muotoilis...sä olet aika pihalla tässä asiassa. Suosittelen tutustumaan viestintäviraston nettisivuihin ihan ajan kanssa, ehkä se siitä aukeaa.
Minä olen utelias ihminen, joka oppii mielellään uutta. Jos uskot tuntevasi asian paremmin, kuin vaikkapa tuo sisäministeriön poliisiosaston ohje kertoo, niin kerro toki lisää. Minä olen valmis myöntämään virheeni heti, kun minulle osoitetaan, että olen väärässä. Esim joku linkki johonkin uskottavaan lähteeseen auttaisi asiassa paljon.
Tällaisesssa keskustelupalstalla ongelmana on, että me hyvin harvoin tiedetään kuka siellä toisessa päässä kirjoittaa. Voihan se olla, että olet poliisiasioiden asiantuntija, mutta kun sitä ei vaan voi täällä netissä tietää. Siksi nämä omat näkemykset kannattaa perustella siten, että asia tulee selväksi. Ei voi valitettavasti luottaa pelkästään nimimerkin takaa esitettyihin väitteisiin. Netissä usein helpoin tapa perustella väitteensä on linkki luotettavaan lähteeseen.