Lestadiolaiset

  • 252 724
  • 736

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
On helppo arvostella ateistina tai muutoin ulkopuolisena eri uskontokuntia ja herätysliikkeitä. Ongelma, kun tuppaa olemaan siinä, että ihmiset monessa liikkeessä ovat oikeasti uskossa ja haluavat elää elämäänsä aivan vapaaehtoisesti Jumalan ehdoilla.

Toki, mutta ihmismieli on siltä kannalta ihmeellinen, että se voi tehdä monta asiaa vain kuvitellen itse haluavansa niitä. Aivopesu on todella helppoa, kuten olen itsekin nähnyt turhan läheltä.

Vaikka en tästä yleensä puhukaan (sattuneesta syystä), olen entinen Jehovan todistaja. Minut värvättiin jo ala-aste-ikäisenä kun äitini hurahti mukaan touhuun ja pysyttelin aktiivisena mukana noin 20-vuotiaaksi, joskin viimeiset vuodet jo täysin touhuun leipiintyneenä. Virallisesti projekti laukesi monen vuoden passiivisuuden jälkeen siihen, kun valitsin hihhuloinnin sijaan armeijan, josta syystä minut käsittääkseni erotettiin.

Vaikka rationaalisesti tarkasteltuna porukan opetukset ovat täyttä paskaa ja täynnä loogisia aukkoja, niihin ei tule kiinnittäneeksi huomiota, kun on täysillä mukana touhussa. Sitä pystyy ikään kuin uskottelemaan itselleen, että selitykset löytyvät ja vaikka eivät löytyisikään, se on vain osa jumalan suurta suunnitelmaa.

Oma uskoni alkoi rapista kun yläasteen loppupuolella saavutin sen iän, jossa halusin tietää kaiken mahdollisen kaikesta. Jehovan todistajia on kuitenkin kielletty ankarasti tutustumasta minkään muun uskonnon kirjoituksiin. Tuntui oudolta. Jos kerran olimme se ainoa Oikea Uskonto, muiden, väärien uskontojen oppeihin tutustumisen luulisi vain vahvistavan uskoamme, eikö?

Jos kerran totuuden piti olla niin itsestäänselvä ja taivaallisesti inspiroitunut, että tyhmempikin pystyisi näkemään sen oikeaperäisyyden, muiden uskontojen virheellisyyden luulisi olevan aivan yhtä päivänselvää sen valossa. Ei seurakunnan vanhimpien mielestä, jotka kielsivät ehdottomasti ja ankarasti koko asian. Tuossa vaiheessa tajusin ensimmäistä kertaa, että hommassa oli jotain mätää.

Myöhemmin tutkittuani Jehovan todistajien touhuja neutraalien tietolähteiden kautta ja ajateltuani asiaa loogisesti olen tajunnut, miten hatusta vedettyä koko touhu on. Suurin ihmetyksen aiheeni onkin, miten sitä ei pystynyt aikanaan näkemään sisältäpäin ja miten monet uskovat (tai uskottelevat itselleen) edelleenkin olevansa oikean asian perässä.

En ole sinänsä katkera porukan parissa viettämistäni vuosista. Sain hyvän kasvatuksen, sekä opin paljon julkisesta esiintymisestä sekä puheiden kirjoittamisesta todistajien koulussa. Toki monet "maailmallisille" nuorille normaaleista kokemuksista tulivat vastaan vasta monia vuosia myöhemmin, vaikka monet todistajanuoret elävätkin elämää, joka saisi monet pakanat punastumaan häpeästä.

Tämän viestin pointti? Ei se, että lestadiolaiset ovat tyytyväisiä tilaansa tarkoita, etteikö heitä (tai osaa heistä) käytettäisi häikäilemättä hyväksi tai vedettäisi kuin pässiä narussa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sen jälkeen kun mä kirjoitin noita edellisiä viestejäni tähän ketjuun, niin mietin myöhemmin että pitäisikö sittenkin poistaa ne viestit, tai siis että kirjoitinko mä liian suoraan tai jotain. Pitäisikö tästä nyt sitten hyssytellä ja vähätellä asioita, tai jopa salata jotain. Ja siis varsinkin se mietitytti kun se yksi kirjoittaja on vielä niin nuori.

Mä olen kuullut niin uskomattomia juttuja ja nähnyt ikäviä tapauksia koskien lestadiolaisia. Ei täällä varmaan monikaan edes uskoisi niitä, ja osa varmaan luulisi että mä ihan muuten vaan moittisin heitä esimerkiksi sen takia mihin he uskovat.
 

bunghole

Jäsen
Mä olen kuullut niin uskomattomia juttuja ja nähnyt ikäviä tapauksia koskien lestadiolaisia. Ei täällä varmaan monikaan edes uskoisi niitä, ja osa varmaan luulisi että mä ihan muuten vaan moittisin heitä esimerkiksi sen takia mihin he uskovat.

Itse olen kuullut monenlaista myös. Olisiko mitenkään mahdollista että kertoisit mitä olet NÄHNYT ja mitä KUULLUT? Vaikka aivan eriteltyinä. Eli mikä on kuulopuhetta ja "varmaa tietoa" ja mitä olet oikeasti ollut todistamassa. Ihan mielenkiinnosta.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noh, suvussa on vanhoillislestadiolaisia, vaikkakaan ei enää mun ikäpolvessani, ainakaan ihan lähisukulaisista. Penskana tuli vietettyä kesät mummolassa, jossa uskovaisen mummon mukana tuli käytyä usein suviseuroissa jne, ja muutenkin se touhu tuli tutuksi.

Lisäksi kerran tapailin yhtä lestadiolaista tyttöä, ja senkin kertomat jutut olivat aivan uskomattomia. Itseäni säälitti hirmuisesti sellaiset kohtalot mitä se esimerkiksi kertoi sisarruksistaan ja serkuistaan.

Kyllähän monet mummot valittelivat kun niiden pojista osa oli alkoholisteja ja osalla oli mitä lie mielenterveysongelmia, osa sitten taas oli tehnyt itsemurhan jne. Ei noi jutut mua kyllä mitenkään yllätä kun tiedän mitä kaikkea ne ovat joutunet kärsimään, siis kun eivät ole olleet siinä uskossa. Eikä niitä varmaankaan lasketa uskovaisten "tilastoihin", kun eivät ne kuulu enää niihin kun suku on "hylännyt" ne.

Eihän noita juttuja oikein voi mitenkään puolustella. Tai no voihan niitä silleen että "mutta kun raamatussa lukee niin", tai sitten silleen että "ei se haittaa kun naapurin mummo pystyy antamaan vaikka puhelimessa kaikki synnit anteeksi".
 

Raibe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jälkeen KHL:n
Toki, mutta ihmismieli on siltä kannalta ihmeellinen, että se voi tehdä monta asiaa vain kuvitellen itse haluavansa niitä. Aivopesu on todella helppoa, kuten olen itsekin nähnyt turhan läheltä.

Vaikka en tästä yleensä puhukaan (sattuneesta syystä), olen entinen Jehovan todistaja. Minut värvättiin jo ala-aste-ikäisenä kun äitini hurahti mukaan touhuun ja pysyttelin aktiivisena mukana noin 20-vuotiaaksi, joskin viimeiset vuodet jo täysin touhuun leipiintyneenä. Virallisesti projekti laukesi monen vuoden passiivisuuden jälkeen siihen, kun valitsin hihhuloinnin sijaan armeijan, josta syystä minut käsittääkseni erotettiin.

Vaikka rationaalisesti tarkasteltuna porukan opetukset ovat täyttä paskaa ja täynnä loogisia aukkoja, niihin ei tule kiinnittäneeksi huomiota, kun on täysillä mukana touhussa. Sitä pystyy ikään kuin uskottelemaan itselleen, että selitykset löytyvät ja vaikka eivät löytyisikään, se on vain osa jumalan suurta suunnitelmaa.

Oma uskoni alkoi rapista kun yläasteen loppupuolella saavutin sen iän, jossa halusin tietää kaiken mahdollisen kaikesta. Jehovan todistajia on kuitenkin kielletty ankarasti tutustumasta minkään muun uskonnon kirjoituksiin. Tuntui oudolta. Jos kerran olimme se ainoa Oikea Uskonto, muiden, väärien uskontojen oppeihin tutustumisen luulisi vain vahvistavan uskoamme, eikö?

Jos kerran totuuden piti olla niin itsestäänselvä ja taivaallisesti inspiroitunut, että tyhmempikin pystyisi näkemään sen oikeaperäisyyden, muiden uskontojen virheellisyyden luulisi olevan aivan yhtä päivänselvää sen valossa. Ei seurakunnan vanhimpien mielestä, jotka kielsivät ehdottomasti ja ankarasti koko asian. Tuossa vaiheessa tajusin ensimmäistä kertaa, että hommassa oli jotain mätää.

Myöhemmin tutkittuani Jehovan todistajien touhuja neutraalien tietolähteiden kautta ja ajateltuani asiaa loogisesti olen tajunnut, miten hatusta vedettyä koko touhu on. Suurin ihmetyksen aiheeni onkin, miten sitä ei pystynyt aikanaan näkemään sisältäpäin ja miten monet uskovat (tai uskottelevat itselleen) edelleenkin olevansa oikean asian perässä.

En ole sinänsä katkera porukan parissa viettämistäni vuosista. Sain hyvän kasvatuksen, sekä opin paljon julkisesta esiintymisestä sekä puheiden kirjoittamisesta todistajien koulussa. Toki monet "maailmallisille" nuorille normaaleista kokemuksista tulivat vastaan vasta monia vuosia myöhemmin, vaikka monet todistajanuoret elävätkin elämää, joka saisi monet pakanat punastumaan häpeästä.

Tämän viestin pointti? Ei se, että lestadiolaiset ovat tyytyväisiä tilaansa tarkoita, etteikö heitä (tai osaa heistä) käytettäisi häikäilemättä hyväksi tai vedettäisi kuin pässiä narussa.

Käsittelet sitä aika neutraalisti ja objektiivisesti, mitä arvostan suuresti, koska moni ei tähän pysty.

Ymmärrän ainakin itse pointtisi hyvin, ja on aika hankala lähteä siitä kiistelemään.

Vaikka itse kuulunkin erääseen ryhmittymään (joka tekee hyvin paljon yhteistyötä muiden kristillisten liikkeiden kanssa), niin nään pääsääntöisenä ongelmana kuitenkin juuri liikkeet, eri klikit ja ryhmittymät, joiden kuitenkin tulisi olla yhtenäisiä ja puhaltaa yhteen hiileen.

Liikettä en mainitse, koska nähdekseni se luo vain ennakkoasenteita em. mainitusta syistä.

Raamattu, kun ei kehota ketään perustamaan eri liikkeitä ja opin suuntia, vaan uskomaan yhteen ja samaan Jumalaan sekä seuraamaan Jeesuksen viitoittamaa tietä.

En ala arvostelemaan toisia tai toisten mielipiteitä, mutta jos olisin koko elämäni elänyt niin kuin, itse tiedän oikein olevan, olisin säästänyt monelta harmilta. Kukaan ei täydellinen, mutta en todellakaan näe, että mitään olisi allekirjoittaneelta viety sen vuoksi, että olen kristitty.

Ei itsekään tule oltua aina paras esimerkki joka asiassa, ja käyttydyttyä joka asiassa viimeisen päälle oikein, mutta sitä se elämä on.

Sitä pidän kyllä itsekin aivan käsittämättömänä, että eräät hylkäävät täysin ihmisen, jos tämän ei suostu uskomaan samalla tavalla, kun he. Tuollainen Jumala ei ainakaan ole se, joka olisi oikeudenmukainen.

Kyllä ihmisiä pitää tukea, ja osata olla myös painostamatta sekä elää myös normi elämää, missä jokaisesta kivenheitosta ei tehdä opillista ja uskonnollista kysymystä.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Käsittelet sitä aika neutraalisti ja objektiivisesti, mitä arvostan suuresti, koska moni ei tähän pysty.

Kuten totesin, en kanna kaunaa Jehovan todistajia kohtaan. Vaikka lopulta näinkin valon (niin sanoakseni) ja lähdin omille teilleni, uskon loppujen lopuksi saaneeni enemmän kuin antaneeni.

En ala arvostelemaan toisia tai toisten mielipiteitä, mutta jos olisin koko elämäni elänyt niin kuin, itse tiedän oikein olevan, olisin säästänyt monelta harmilta. Kukaan ei täydellinen, mutta en todellakaan näe, että mitään olisi allekirjoittaneelta viety sen vuoksi, että olen kristitty.

Näin itsekin ajattelen omia vuosiani uskonnon parissa. Loppujen lopuksi se, ettei teinivuosina tullut puuhailtua viinan, huumeiden ja vastakkaisen sukupuolen kanssa oli aika pieni hinta.

Omalta kohdaltani tulin kuitenkin tilanteeseen, jossa en enää voinut uskoa siihen, mitä minulta odotettiin. Minulla oli liikaa kysymyksiä, joihin kukaan ei suostunut vastaamaan ja tarinassa puolestaan liikaa aukkoja, joita ei voinut selittää ilman klassista "a wizard did it" -selitystä.

Olisi ollut sekä itseni, että myös Seuran pettämistä jatkaa hengailua mukana tilanteessa, jossa tiesin sydämessäni opetusten olevan pelkkää satua. Tein valintani, enkä ole sitä enää vuosiin katunut. Täytyy tosin tunnustaa, että ajautuessani eroon uskonnostani mietin kyllä ratkaisuani hartaasti ja pitkään, useina unettomina öinä.

"Entä jos ne sittenkin olivat oikeassa?" oli yleinen ajatus, mutta aika paransi nuo haavat tehokkaasti.

Oma henkilökohtainen näkemykseni on kuitenkin, että uskonnon pitäisi tarjota ihmisille lohtua ja rohkaisua, eikä rasittaa heidän elämäänsä saati sitten alistaa heitä mihinkään tai vahingoittaa ketään.

Äärimmäisinä esimerkkeinä en pysty näkemään mitään hyvää esimerkiksi siinä, että naisia kohdellaan alempana kastina, jota pompotetaan, piestään ja sorretaan minkä keritään - kaikki Jumalan nimissä. En myöskään hyväksy sitä, että uskonnon ja tuhansia vuosia vanhojen kirjojen nimissä tapetaan muita ihmisiä.

Vaikka lestadiolaiset eivät ainakaan minun tietojeni mukaan räjäyttele ostoskeskuksia tai keskustele siitä, miten paksulla kepillä vaimoaan pitää hakata Jumalan nimissä, koska tämä paistoi pihviä liikaa, jutussa on silti arveluttavia piirteitä. Ei mahdu meikäläisen oikeuskäsitykseen, jos joku pakotetaan elämään alkeellista ja eristäytynyttä elämää, tai toimimaan lapsiautomaattina, jonka ainoa tehtävä on huolehtia tusinasta lapsesta.
 
Olen kyllä hieman huvittuneena lueskellut ketjua. Ja juuri nämä viestit naurattaa. Mitä väliä sillä on vaikka lestadiolaiset olisivat päättäneet keskuudessaan seistä päällään koko ajan. Eihän tuo "tanssimiskieltokaan" meidän muiden elämää hetkauta suuntaan eikä toiseen.
Niin, vittuakos se minua liikuttaa, vaikka Jehovan todistajat tykkäävät kiertää ovelta ovelle ja ortodoksijuutalaiset kasvattaa pitkää pulisonkia. Olenko tosiaan väärässä paikassa, sillä itse ainakin luulin tämän olevan keskustelupalsta, jossa ihmiset kertovat vapaasti kokemuksistaan ja mielipiteistään? Pitääkö asiat jättää pureksimatta vain siksi, että ne eivät vaikuta omaan elämään juuri mitenkään? Suosittelisin sinua muuttamaan jonnekin Pohjois-Pohjanmaalle muutamaksi vuodeksi, jotta saisit niitä kokemuksia. ;)

Lestadiolaisista tulee heti mieleen puolustusvoimat. Kun astut armeijan harmaisiin, voit heittää kaiken oman ajattelun ja aktiivisuuden romukoppaan ja keskittyä noudattamaan käskyjä. Kaikki on pureskeltu valmiiksi, eikä oikein mistään asioista tarvitse stressata. Ainoastaan siitä, jos teet asiat päin persettä ja saat rangaistuksia. Siksipä pysytkin nöyränä etkä koskaan purnaa johtajia vastaan. Ehkäpä samasta syystä eräs lestadiolainen kundi, joka oli tosielämässä kauhea vötkylä, pinnari ja melko kova viinamies viihtyi armeijassa huippuhyvin, pääsi RUK:iin ja niin päin pois. Oli suuri yllätys tavata kyseinen jamppa oman komppanian upseerikokelaana.

Nimim. mission16W kertoi rehellisesti "kaapista tulostaan", pakko ihailla miehen asennetta. Sanoit myös hyvin siinä, että uskonnon pitäisi tuottaa ihmiselle enemmän iloa, kun surua.
 

Greffin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pittsburgh Penguins
Niin, vittuakos se minua liikuttaa, vaikka Jehovan todistajat tykkäävät kiertää ovelta ovelle ja ortodoksijuutalaiset kasvattaa pitkää pulisonkia. Olenko tosiaan väärässä paikassa, sillä itse ainakin luulin tämän olevan keskustelupalsta, jossa ihmiset kertovat vapaasti kokemuksistaan ja mielipiteistään? Pitääkö asiat jättää pureksimatta vain siksi, että ne eivät vaikuta omaan elämään juuri mitenkään? Suosittelisin sinua muuttamaan jonnekin Pohjois-Pohjanmaalle muutamaksi vuodeksi, jotta saisit niitä kokemuksia. ;)

Et ole väärässä. Anteeksi ja poistun tämän viestin jälkeen koko ketjusta. Jotenkin huvitti vain tuo kun sanoit, että vikalistaan kuuluu tanssimiskielto. Ehkä ymmärsin sen väärin, ihan sama.

Vielä on jussia jäljellä.
 

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Sampe, onko esikoislestadiolaisuus muuten suht samaa kuin vanhoillislestadiolaisuus, lukuunottamatta asketismin ihannetta?

Tiedän nykyisestä vanhoillislestadiolaisuudesta hävettävän vähän, mutta molemmathan kuuluivat alkujaan samaan herätysliikkeeseen. Juhani Raattamaan eli Laestadiuksen seuraajan/oppipojan kuoltua liikkeen sisäiset erimielisyydet kasvoivat lopulta räjähdyspisteeseen 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa ja johtivat esikois- ja vanhoillislestadiolaisuuden eroon. Esikois- ja vanhoillislestadiolaisuuden tunnusmerkkien suhteen Wikipedia on minua parempi lähde, mutta tiivistettynä esikoiset katsoivat olevansa Raattamaan usein mainitsema "esikoisten seurakunta" ja tulkitsivat koko liikkeen johtoaseman siirtyneen heille. Vanhoillislestadiolaiset olivat vähän eri mieltä ja valtava enemmistö lestadiolaisista sanoikin kiitos ei tälle tulkinnalle. Liikkeesta erosi samaan aikaan myös muita suuntia.

Esikoislestadiolaisen herätysliikkeen hengellinen johtoasema on nykyäänkin nk. Lapin vanhimmilla, eli merkittävimmillä maallikkosaarnaajilla jotka vaikuttavat edelleen lestadiolaisuuden synnynsijoilla Pohjois-Ruotsissa.

Tämä siis virallisen linjan mukaan. Käytännössä esikoislestadiolaisuus on kuitenkin nykyään vahvasti kahtiajakautunut liike. Toinen puoli korostaa tosiaan esikoisuuttaan, Lapin vanhimpien asemaa ja yksinkertaista elämäntapaa ja toinen puoli on taas ajatusmaailmaltaan varsin luterilainen ainakin näin liikkeen sisällä elävälle, mutta tätä toista puolta voi myös ajatella ekumeenisesti suuntautuneena lestadiolaisryhmittymänä. Tälle puolelle olennaista on usko Jeesukseen, ei se mitä ryhmää edustaa tai miten ulkoisesti toimii. He saattavat kyllä kuunnella Lapin vanhimpia, mutta harvoin kyseenalaistamatta näiden puheita.

Oma mielipiteeni lestadiolaisuuden pirstoutumisesta vuosikymmenien saatossa saattaa olla turhan kyyninen, mutta oppikysymykset ovat käsitykseni mukaan olleet usein toissijaisia valtataisteluihin verrattuna. Aina tietyn saarnaajan saavutettua liikkeen sisällä merkittävän aseman on hänen seuraajakseen ilmaantunut moninkertainen määrä innokkaita, ja kun kaikille ei riitä paikkoja niin ratkaisuna on ollut oman liikkeen perustaminen.

En kuitenkaan missään nimessä koe, etteikö toisinaan skitsofrenian piirteitä omaavassa omassa herätysliikkeessäni voisi kasvaa kristittynä siinä missä muissakin. Kristyttyjen kuuluisi puhaltaa yhteen hiileen eikä tuhlata energiaansa merkityksettömiin kinasteluihin. Liikkeestä eroaminen sen vuoksi, etteivät kaikki ole samaa mieltä, on minusta ääritapauksia lukuunottamatta absurdia. On mahdotonta löytää edes kahta täysin samalla tavalla ajattelevaa ihmistä, saati sitten kokonaista seurakuntaa.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Kristyttyjen kuuluisi puhaltaa yhteen hiileen eikä tuhlata energiaansa merkityksettömiin kinasteluihin. Liikkeestä eroaminen sen vuoksi, etteivät kaikki ole samaa mieltä, on minusta ääritapauksia lukuunottamatta absurdia. On mahdotonta löytää edes kahta täysin samalla tavalla ajattelevaa ihmistä, saati sitten kokonaista seurakuntaa.

Näinhän asia on. Näkisin asian niin, että herätysliikkeiden mielipiteet ja käsitykset ovat hyvin vahvoja ja provosoivia. Esimerkiksi se, että seuroissa saarnataan että "uskomme niin, että vain me pääsemme taivaaseen". Käsittääkseni kukaan ei katso oikeudekseen tuomita toisia ihmisiä helvettiin, mutta niin kuitenkin uskotaan. Voi olla vaikea tehdä yhteistyötä "kilpailevan" ryhmän kanssa, kun kummatkin ajattelevat toistensa joutuvan kadotukseen.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Näinhän asia on. Näkisin asian niin, että herätysliikkeiden mielipiteet ja käsitykset ovat hyvin vahvoja ja provosoivia. Esimerkiksi se, että seuroissa saarnataan että "uskomme niin, että vain me pääsemme taivaaseen". Käsittääkseni kukaan ei katso oikeudekseen tuomita toisia ihmisiä helvettiin, mutta niin kuitenkin uskotaan. Voi olla vaikea tehdä yhteistyötä "kilpailevan" ryhmän kanssa, kun kummatkin ajattelevat toistensa joutuvan kadotukseen.

Kyllä. Kristittyjen pitäisi olla suuri yhtenäinen joukko joka saarnaa "me kaikki kristityt yhdessä uskomme niin että vain me pääsemme taivaaseen", rajaus olisi selkeämpi pelastettujen ja grilliruoan suhteen.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Ainakin suviseurojen läheisillä ABC-myymälöillä piti kiirettä. Pelikoneille oli myös sellaiset jonot, että en ole aiemmin nähnyt - ilmeisesti pelikonetta ei voi rinnastaa televisioon. En ymmärrä noita rajavetoja täysin, mutta ei minun tarvitsekaan.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Ainakin suviseurojen läheisillä ABC-myymälöillä piti kiirettä. Pelikoneille oli myös sellaiset jonot, että en ole aiemmin nähnyt - ilmeisesti pelikonetta ei voi rinnastaa televisioon. En ymmärrä noita rajavetoja täysin, mutta ei minun tarvitsekaan.

Tuossa joku päivä sitten kun haastateltiin jotain lestadiolaista radiossa, niin hän halusi oikoa joitain väärinkäsityksiä kuten sen, ettei ole kiellettyä pitää pesukonetta jossa on läpinäkyvä luukku yms.

Huomioni herätti lähinnä se, kun hän kertoi ettei televisiota vieläkään hyväksytä kun sieltä tulee niin huonoa ohjelmaa. Toimittaja oli ajan tasalla ja kysyi, että mites on internetin laita? Pokkana mies vastasi, että todennäköisesti lähes kaikissa lestadiolaiskodeissa on internet, mutta sieltä hankitaan vain hyödyllistä tietoa eikä käydä missään arveluttavilla sivuilla.

Niin varmasti.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Huomioni herätti lähinnä se, kun hän kertoi ettei televisiota vieläkään hyväksytä kun sieltä tulee niin huonoa ohjelmaa. Toimittaja oli ajan tasalla ja kysyi, että mites on internetin laita? Pokkana mies vastasi, että todennäköisesti lähes kaikissa lestadiolaiskodeissa on internet, mutta sieltä hankitaan vain hyödyllistä tietoa eikä käydä missään arveluttavilla sivuilla.

Niin varmasti.

No siis kultit ostavat monesti jäsenilleen todella rajuja netnannyjä, jotka rajoittavat netin käyttöä todella rajusti ja vain pääpapilla on salasanat suojauksien purkamiseen ja tietenkin suojausten purkamisesta on peloiteltu/uhkailtu niin voimakkaasti helvetillä ja ties millä, etteivät uhrit edes itse uskaltaisi yrittää ohittaa suojauksia. Eli kyllä käytöstä saadaan rajattua, jos niin tahdotaan eikä käyttäjillä ole oikeastaan vaihtoehtoja.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ainakin suviseurojen läheisillä ABC-myymälöillä piti kiirettä. Pelikoneille oli myös sellaiset jonot, että en ole aiemmin nähnyt - ilmeisesti pelikonetta ei voi rinnastaa televisioon. En ymmärrä noita rajavetoja täysin, mutta ei minun tarvitsekaan.

Tiedän erään syvästi uskovaisen miehen kuka harrastaa vedonlyöntiä ja pelaa pokeria erittäin paljon ja hyvällä menestyksellä.

Asia on niin, että raamattu ei kiellä uhkapelejä, miksi siis lestat eivät voisi pelata pelikoneita? Niin, tuskin raamattu kieltää televisiotakaan, se on heidän oma ratkaisunsa, mutta onko pelikoneet sitten kiellettyjä?
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
No siis kultit ostavat monesti jäsenilleen todella rajuja netnannyjä, jotka rajoittavat netin käyttöä todella rajusti ja vain pääpapilla on salasanat suojauksien purkamiseen ja tietenkin suojausten purkamisesta on peloiteltu/uhkailtu niin voimakkaasti helvetillä ja ties millä, etteivät uhrit edes itse uskaltaisi yrittää ohittaa suojauksia. Eli kyllä käytöstä saadaan rajattua, jos niin tahdotaan eikä käyttäjillä ole oikeastaan vaihtoehtoja.

Täällähän keskustellaan lestadiolaisista. Miten tämä liittyy lestadiolaisuuteen?

Olen seurannut tästä läheltä Valkealan Selänpään lentokentällä jo päättyneitä suviseuroja. Paikalliset sanomalehdet ovat kirjoittaneet suviseuroista kiitettävästi. Radiosta on pystynyt seuraamaan myös lähetyksiä seuroista.

Suviseurat ovat jo järjestelyiltään, logistiikaltaan ja huoltotoimenpiteiltään valtava ponnistus, mikä vaatii järjestävältä organisaatiolta erikoiskykyjä. Selänpään lentokenttä ja sen metsäympäristö lienevät olleet hyvä ratkaisu seurojen järjestelyalueeksi. Lentokentän kiitoradoille ohjattiin näiden hyvin toimeen tulevien ihmisten 5500 asuntovaunua ja 1200 -autoa. Tuhansia autotelttapaikkoja oli pehmeällä metsäpohjalla. Lähialueiden kesämökkejä oli Mäntyharjua myöten vuokrattu seuravieraiden käyttöön. Paikan päälle oli matkustanut hulppeat yli 60 000 seuravierasta. Toistaiseksi en ole lukenut tai kuullut negatiivisia tapahtumia näistä Suomen suurimmista kesäjuhlista.
Kummasti median edustajat olivat löytäneet haastatteluihin vain iloisia ja tyytyväisiä perheitä ja ihmisiä. Pääkaupunkisedulta oli aluepäällikkönä toimivan miehen ja hänen sairaanhoitajavaimonsa 17 hengen perhe saapunut pikkubussilla ja asuntoautolla seuroihin. Hulppea 300 neliön omakotitalo oli jätetty tyhjilleen kesän odotetun päätapahtuman vuoksi.
Radiosta kuunneltuna jäi seurojen saarnamiesten puheista kaksi pääteemaa mieleen: omahyväisyys ja toisen ihmisen tuomitseminen. Näitä luonteen heikkouksia kehottivat saarnamiehet (papit ja maallikot) tutkimaan itsessään ja mahdollisuuksien mukaisesti Jumalan armoon turvautuen pääsemään niistä irti.

Mitä tulee näihin internet-keskusteluihin täällä, niin jokainen ymmärtää, että lääkäriksi, diplomi-insinööriksi, juristiksi, datanomiksi, maisteriksi tai usean alan tohtoriksi opiskeleva lestadiolainen on internetin käytössä huippuammattilainen. Maataloudesta toimeentulonsa saava tavallinen tai luomuviljelijä lestadiolainen käyttää päivittäin internetiä. Jos siellä sitten vilkuillaan vaikkapa Jatkoaikaa tai viihdesivuja, niin mitä se kenellekään kuuluu. Voihan tietysti omahyväisyydessaan tuomita tälläisen käyttäytymisen, mutta silloinhan se onkin jo omahyväisen tuomitsijan ongelma. Myös viinan juonti ja peliautomaattien pelaaminen on jokaisen ihmisen (myös lestadiolaisen) oma asia, minkä ei luulisi kuuluvan kenellekään sivulliselle mitään ellei niistä aiheudu haittaa näille arvostelijoille.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Eikö uhkapelaaminen ole eräänlaista kilpailua ja kilpaileminen ja minun käsittääkseni voiton tavoittelu on kiellettyä. Eiväthän lestadiolaiset saa harrastaa kilpaurheiluakaan. Sitähän on sivuttu täällä jo jonkinverran. Uhkapelaaminen ja Kilpaurheilu eivät sinällään ole samoja asioita, mutta molempiin sisältyy se sama paha eli halu voittaa. On aika tekopyhyyttä sallia netti mutta ei televisiota. Olisi myös tekopyhyyttä sallia uhkapelit, muttei kilpaurheilua. Ja ei se minusta ole lestadiolaisilla oma asia mitä he tekevät jos he ovat päällepäin rehellisä lestadiolaisia. Sillä jos he tekevät lestadiolaispiireissä kiellettyjä syntejä, kun silmä välttää he ovat teeskentelijöitä, eivät lestadiolaisia. Korostan, että se on muuten ihan yks lysti mitä tekevät, mutta jos siis ovat/haluavat olla lestadiolaisia niin ei se enään ole aivan sama.

Itsehän joskus pikkulapsena häpäisin vanhempani, kun olimme vahingossa menneet johonkin uskovaisten leirintäalueelle. Minä sitten siellä keskuspaikassa kovaan ääneen ihmettelin, että eikö täällä tosiaan ole mitään muita pelejä myytävänä ku näitä hemmetin jeesuspelejä.

Omahyväinen tuomitsija
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Täällähän keskustellaan lestadiolaisista. Miten tämä liittyy lestadiolaisuuteen?

Eikö kysymys ollut siitä, että kirjoittaja ei nähnyt realistiseksi että netinkäyttöä voisi rajoittaa, mutta pyrin vain esimerkkini valossa tuomaan esille, että se on varsin helppoa auktoritäärissä kulteissa, mukaanlukien lestadiolaiset.

Mitä tulee näihin internet-keskusteluihin täällä, niin jokainen ymmärtää, että lääkäriksi, diplomi-insinööriksi, juristiksi, datanomiksi, maisteriksi tai usean alan tohtoriksi opiskeleva lestadiolainen on internetin käytössä huippuammattilainen. Maataloudesta toimeentulonsa saava tavallinen tai luomuviljelijä lestadiolainen käyttää päivittäin internetiä. Jos siellä sitten vilkuillaan vaikkapa Jatkoaikaa tai viihdesivuja, niin mitä se kenellekään kuuluu. Voihan tietysti omahyväisyydessaan tuomita tälläisen käyttäytymisen, mutta silloinhan se onkin jo omahyväisen tuomitsijan ongelma. Myös viinan juonti ja peliautomaattien pelaaminen on jokaisen ihmisen (myös lestadiolaisen) oma asia, minkä ei luulisi kuuluvan kenellekään sivulliselle mitään ellei niistä aiheudu haittaa näille arvostelijoille.

On ja on, tiedän minäkin filosofian maisterin, joka juuri käyttää kotonaan kuvailemaani netnannyä ja ei voi surffata kuin niille sivuille, mitkä hänen pastorinsa on hyväksynyt. Käytännössä jonkun random-html-sivun tekstipohjassa ei tarvitse kuin lukea "sex" niin sivusto blokkautuu, vaikka kyse olisi vaikkapa kontekstista "sukupuoli".

Kyse ei toisaalta lestadiolaisten tai muitten kulttien kohdalla ole siitä, miten aikuiset sensuroivat tai vain itse-sensuroivat vaikkapa netinkäyttöään, vaan miten tätä mahdollisesti harrastetaan kotitasolla lasten kohdalla. Ja tietenkin pitää myös muistaa, että sensurointi voidaan hoitaa myös voimakkaalla asennekasvatuksella aka. aivopesulla, jossa etenkin lapsiin voidaan vaikuttaa voimakkaasti siten että lapset pysyvät kiltisti poissa "vahingollisilta" sivustoista, enkä nyt tarkoita kääpiöhomopornoa vaan esim. erilaisia ex-lestadiolaisten sivustoja, joissa jäsenet kertovat kokemuksistaan ja sitten yhteisön täydellisestä hylkäyksestä eroamisen jälkeen.
 

pongo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vanhoillislestadiolaisen nuoren ajatuksia.

Minä olen vanhoillislestadiolainen, enkä koe vakaumustani missään määrin ahdistavana. Voisin hylätä vakaumukseni milloin haluaisin, mutta minä en vain halua. En käytä alkoholia, ja elämäni on siitä huolimatta iloista ja onnellista. Minulla on 4 veljeä ja 4 siskoa, yhtä lukuunottamatta asumme kaikki kotona. Siitä huolimatta elämä ei ole ahdistavaa. Ystäväpiirini muodostuu pääasiassa vanhoillislestadiolaisista ihmisistä, tyttöystävänikin kuuluu samaan herätysliikkeeseen. Mutta silti en halua missään nimessä alkaa tuomitsemaan muita ihmisiä huonommiksi kuin me olemme, koska samoja ihmisiä olemme kaikki, meillä on vain eri periaatteita ja eri arvopohjia. Olen paljonkin tekemisissä ei-uskovien kanssa, enkä koe sitä minkäänlaisena ongelmana, vaan pikemminkin omaa vakaumusta vahvistavana asiana.

Emme hyväksy esimerkiksi esiaviollista seksiä, koska uskomme että jos jumala niin tahtoo, meille on tarkoitettu ihminen, jonka kanssa solmitaan elinikäinen avioliitto. Kukapa meistä haluaisi lapsia ennen kuin kumppani löytyy, ja koska emme hyväksy ehkäisyä, seksin harrastaminen on väärin ennen avioliittoa. Avioliiton solmimisen jälkeen vaimo kuuluu miehelle, ja mies vaimolle. Uskomme, että jumala on tarkoittanut ihmisen jatkamaan sukua ja lisääntymään, emmekä siksi halua käyttää ehkäisyvälineitä.

Uskomme myös, että jokainen lapsi on jumalan lahja ja suuri siunaus, ja tuli lapsia paljon tai vähän, kaikkia rakastetaan yhtä paljon. Siksi herätysliikkeeseemme kuuluvilla ihmisillä on usein suuria perheitä. Vaikka suurperheen elämä onkin rankkaa ja väsyttävää, ei sitä yleensä koeta rangaistuksena tai ahdistavana asiana, toki huonot hetkensä on meistä jokaisella ja joku saattaa myös väsyä, mutta tärkeintä on säilyttää luottamus jumalan tahtoon ja auttamiseen.

Suuri lapsijoukko toimii myös vanhempia yhdistävänä voimana, ja arvopohjamme on hyvin perhekeskeinen.

Sitä, että vanhoillislestadiolaisiakin ihmisiä näkyy ryyppäämässä, pelaamassa uhkapelejä tms.tms, ei tarvitsisi pitää kovinkaan ihmeellisenä asiana, surullisena kylläkin. Me olemme inhimillisiä ihmisiä siinä missä kaikki muutkin ovat, samat asiat meitä houkuttelevat kuin muitakin. Kyse on vain siitä, että toiset pystyvät vastustamaan periaatteidemme vastaisia houkutuksia paremmin kuin toiset, mutta jokaisella meistä on heikot kohtamme ja kaikki me olemme "syntisiä". Asian ytimenä on jokaisen ihmisen omatunto, jos tulee tehtyä syntiä, myös omantuntomme tulisi tulla siitä kipeäksi. Jos ihmisellä on huono omatunto, uskomme että sen voi "puhdistaa" pyytämällä synninpäästöä joltakin uskonystävältä. Kun ihminen uskoo, että hänen tekemänsä väärät teot voi uskoa anteeksi, hänen ei tarvitse enää murehtia tekemiään vääriä tekoja vaan hän voi jatkaa elämäänsä hyvällä omalla tunnolla. Vanhoillislestadiolainen ihminen ei halua tehdä syntiä, mutta jokainen meistä syntiin ajautuu joka päivä ja jokainen tunti.

Internet on uskovaiselle ihmiselle väline, jonka käytössä haluamme olla huolellisia ja säilyttää hyvän omantuntomme. Sieltä löytyy paljon hyvää ja paljon huonoa. On oma valintamme, mille sivuille menemme tai mille sivuille olemme menemättä, omatuntomme kyllä muistuttaa mikä ei ole oikein ja uskonelämämme kannalta hyvää.

Olen syntynyt ja elänyt lestadiolaisessa perheessä ja suvussa, enkä ole kokenut periaatteitamme minkäänlaisena "aivopesuna", vaan jumalan tahdon mukaisina elämänohjeina. Olen ollut välillä myös ulkona liikkeestä väärien tekojeni vuoksi, mutta halusin saada ja uskoa tekoni anteeksi, ja palata liikkeen sisälle. Helppoa tämä ei ole, mutta kun jaksaa uskoa jumalan tahtoon, elämä on helpompaa.

Uskoamme emme halua kellekään tuputtaa, kuten es. jehovan todistajat meinaavat tehdä. Se on kuitenkin heidän tapansa toimia, meidän periaatteisiin kuuluu että jokainen ihminen valitsee oman tiensä kulkea, mutta ilomielin otamme vastaan ihmisen joka haluaisi uskoa kuten me uskomme. Jos joku päättää luopua uskostaan, emme me häntä halua hylätä, vaan tunnemme suurta surua ja olemme ihmisestä huolissamme. Lukemattomissa lestadiolaisperheissä joku perheenjäsen on kieltänyt uskonsa, eikä häntä saisi missään nimessä hylätä. Niinkuin joku jossakin viestissä sanoikin, toisen tuomitseminen on väärin.

Tämä kaikki saattaa kuulostaa ei-uskovista lapselliselta ja orjuuttavalta ajattelutavalta. Mutta itse en ainakaan koe sitä sellaisena. Kaikkihan perustuukin juuri uskoon, liialla järkeilyllä saa ajatuksensa sekaisin, eikä järki voikaan käsittää jotain sellaista jota ei ole koskaan järjellä todistettu, kuten jumalaa. Raamatussakin sanotaan: "Lasten kaltaisten on jumalan valtakunta".

Jos haluatte kysyä jotain, yritän parhaani mukaan vastata. Toivon mukaan kirjoitukseni ei loukkaa ketään, tarkoitukseni ei ole ruveta tuomitsemaan kenenkään elämäntapaa tai arvopohjaa. Ja vastaavasti toivon, että minua ei tuomita koska kerron omasta uskostani ja herätysliikkeeni periaatteista. Tiedän, että monilla ihmisillä on vääriäkin ennakkoluuloja ja jopa katkeruutta v-lestadiolaisia kohtaan, mutta yritän parhaani mukaan korjata tai selvittää mielikuvianne.
 
Viimeksi muokattu:

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos haluatte kysyä jotain, yritän parhaani mukaan vastata. Toivon mukaan kirjoitukseni ei loukkaa ketään, tarkoitukseni ei ole ruveta tuomitsemaan kenenkään elämäntapaa tai arvopohjaa. Ja vastaavasti toivon, että minua ei tuomita koska kerron omasta uskostani ja herätysliikkeeni periaatteista. Tiedän, että monilla ihmisillä on vääriäkin ennakkoluuloja ja jopa katkeruutta v-lestadiolaisia kohtaan, mutta yritän parhaani mukaan korjata tai selvittää mielikuvianne.

Kiitos oikein hyvästä kirjoituksesta. Itse olen perus "uskovainen", eli maksan kirkollisveroni mukisematta ja kirkossa käyn häissä ja hautajaisissa.

Minua jäi tuossa kirjoituksessasi mietityttämään se, että hyväksytte internetin, koska voitte valita, mitä sieltä katsotte. Miksi tämä sama logiikka ei toimi television suhteen. Voihan sieltäkin katsoa vain niitä ohjelmia, jotka tuottavat katsojalle hyvää tietoa. Minulla on eräs läheinen tuttava, joka on lestadiolainen ja on rehellisesti sanottava, että hänen käsityksensä esim. luonnosta ja eläinkunnasta on hyvin rajoittunut, kun hän ei ole katsellut television loistavia luontodokumentteja.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minua jäi tuossa kirjoituksessasi mietityttämään se, että hyväksytte internetin, koska voitte valita, mitä sieltä katsotte. Miksi tämä sama logiikka ei toimi television suhteen. Voihan sieltäkin katsoa vain niitä ohjelmia, jotka tuottavat katsojalle hyvää tietoa. Minulla on eräs läheinen tuttava, joka on lestadiolainen ja on rehellisesti sanottava, että hänen käsityksensä esim. luonnosta ja eläinkunnasta on hyvin rajoittunut, kun hän ei ole katsellut television loistavia luontodokumentteja.

En ole vanhoillislestadiolainen mutta tiedän tähän kyllä vastauksen. Eli televisio sinäänsä ei ole kielletty, mutta koska televisiosta tulee niin paljon kaikkea "huonoa", nähdään paremmaksi se, että koko laitetta ei kotiin hankita. Houkutus kenties liian suuri? En osaa sanoa.
 

lunar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid
En ole vanhoillislestadiolainen mutta tiedän tähän kyllä vastauksen. Eli televisio sinäänsä ei ole kielletty, mutta koska televisiosta tulee niin paljon kaikkea "huonoa", nähdään paremmaksi se, että koko laitetta ei kotiin hankita. Houkutus kenties liian suuri? En osaa sanoa.
Tämän ymmärtää helposti, mutta eikö siksi internet pitäisi olla suuremmilla kirjaimilla kiellettyjen asioiden listassa? Lehdestä voi sentään etukäteen tarkastella mitä sieltä ruudusta tulee, netissä voi nappia painamalla vahingossa joutua ties minne kadotuksen sivuille.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pongolle yksi kysymys.

Tiedän tähän varmaan jo suunnilleen vastauksen, mutta puhut aika paljon ei-uskovista. Mutta esim. itse olen uskovainen, käyn kirkossa, rukoilen, mutten ole lestadiolainen. Eikö kuitenkin ole niin, että vanhoillislestadiolaisten mielestä minä en ole uskovainen?
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämän ymmärtää helposti, mutta eikö siksi internet pitäisi olla suuremmilla kirjaimilla kiellettyjen asioiden listassa? Lehdestä voi sentään etukäteen tarkastella mitä sieltä ruudusta tulee, netissä voi nappia painamalla vahingossa joutua ties minne kadotuksen sivuille.

Ymmärrän pointtisi, mutta kai siinä on sekin että niin monet joutuvat nettiä käyttämään opiskelujen takia, duunin takia ja sähköpostin takia jne., että sen kieltäminen haittaisi esim. uraa ja opiskeluja. Suviseuroja kuuntelin radiosta viikonlopun aikana ja siellä sanottiin että useimmat lestadiolaiset asettavat aika kovia blokkeja koneisiinsa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös