Lestadiolaiset

  • 253 179
  • 736

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Ai niin pongo, nauttivatko lestadiolaiset ehtoollisviiniä? Ja voivatko lestadiolaisnaiset pyrkiä teologiseen opiskelemaan jos eivät halua papeiksi?
Kyllä ja kyllä. Lestadiolaisuushan ei edes tue/hyväksy naispappeutta joten teologisessa opiskelevat naiset ovat suoraltakädeltä vain teologian maistereita. Miehet käsittääkseni ottavat lähes aina pappisvihkimyksen vastaan mutta myös poikkeuksia on. Sitä en osaa sanoa, katsotaanko näitä poikkeuksia kieroon vai onko se "ihan ok".

edit. Sori, en ole Pongo mutta vastasinpa kuitenkin.
 

julle-jr

Jäsen
Ja itse uskon myös että Jumala rakastaa kaikkia, myös ei-uskovaisia. Ja pitää myös heistä huolta. Ja uskon että myös he pääsevät taivaaseen.
Sittenhän kaikki pääsevät taivaaseen ja usko on vain asia joka tekee elämästä maan päällä jotenkin erilaista, mutta se ei vaikuta autuaaksi tulemiseen millään lailla? Eli lopputulos on täysin sama riippumatta siitä oletko harras kristitty tai pakana tai peräti kristinuskon vihainen vastustaja?
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja pongo, mikä on Jumalan sanaa? Se mitä Raamatussa lukee? Mutta Raamatunhan ovat kirjoittaneet täysin tavalliset ihmiset ja sitten se on toimitettu yhteen nivaskaksi ja jätetty pois sellaista mitä sen ajan toimittajahemmot eivät sinne ole halunneet. Missä Raamatun luotettavuus, mistä me tiedämme mikä siellä on Jumalan sanaa? Raamatun ovat kirjoittaneet ihmiset, jotka ovat eläneet paheellisempaa elämää kuin sinä esimerkiksi. Mistä me tiedämme mitään Raamatun luotettavuudesta?
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sittenhän kaikki pääsevät taivaaseen ja usko on vain asia joka tekee elämästä maan päällä jotenkin erilaista, mutta se ei vaikuta autuaaksi tulemiseen millään lailla? Eli lopputulos on täysin sama riippumatta siitä oletko harras kristitty tai pakana tai peräti kristinuskon vihainen vastustaja?


Tässä minä vähän eroan muista kristityistä varmaankin. Minä en usko "sen takia", että pääsisin taivaaseen. Uskon, koska niin tunnen ja se tuo elämääni turvaa.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Ja pongo, mikä on Jumalan sanaa? Se mitä Raamatussa lukee? Mutta Raamatunhan ovat kirjoittaneet täysin tavalliset ihmiset ja sitten se on toimitettu yhteen nivaskaksi ja jätetty pois sellaista mitä sen ajan toimittajahemmot eivät sinne ole halunneet. Missä Raamatun luotettavuus, mistä me tiedämme mikä siellä on Jumalan sanaa?

Vl-käsityksen mukaan asia on niin että kyseiset (Raamatun kirjeet kirjoittaneet) henkilöt ovat Pyhän Hengen vaikutuksesta kirjoittaneet sen mitä ovat, eli ikään kuin Jumalan kirjureina.
Raamattu samoin Pyhän Hengen vaikutuksesta koottu. Vaikka näennäisesti siis kirjoitukset ovat sattumanvaraisesti random-tyyppien kirjoittamia, ne ovat Jumalan johdatuksesta kokoontuneet yhdeksi nivaskaksi joka on sitten Jumalan sanaa.

Ja sori taas, en vieläkään ole Pongo mutta tässäpä tämä. ;)
 

pongo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ja pongo, mikä on Jumalan sanaa? Se mitä Raamatussa lukee? Mutta Raamatunhan ovat kirjoittaneet täysin tavalliset ihmiset ja sitten se on toimitettu yhteen nivaskaksi ja jätetty pois sellaista mitä sen ajan toimittajahemmot eivät sinne ole halunneet. Missä Raamatun luotettavuus, mistä me tiedämme mikä siellä on Jumalan sanaa? Raamatun ovat kirjoittaneet ihmiset, jotka ovat eläneet paheellisempaa elämää kuin sinä esimerkiksi. Mistä me tiedämme mitään Raamatun luotettavuudesta?
Olet aivan oikeassa siinä, että raamatun ovat kirjoittaneet aikansa "toimittajahemmot". Mutta uskomme että he ovat saaneet sanansa Jumalalta, ja että uuden testamentin (jeesuksen syntymän jälkeinen aika) kertomukset ovat tosia.

edit. Tomageeni ehtikin jo sanoa.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olet aivan oikeassa siinä, että raamatun ovat kirjoittaneet aikansa "toimittajahemmot". Mutta uskomme että he ovat saaneet sanansa Jumalalta, ja että uuden testamentin (jeesuksen syntymän jälkeinen aika) kertomukset ovat tosia.

edit. Tomageeni ehtikin jo sanoa.
Mutta entäs ne tekstit jotka jäivät kaanonin ulkopuolelle? Olivatko ne Jumalan sanaa ja entäs niiden tarkoitus?
 

pongo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ja itse uskon myös että Jumala rakastaa kaikkia, myös ei-uskovaisia. Ja pitää myös heistä huolta. Ja uskon että myös he pääsevät taivaaseen.
Minäkin uskon että Jumala rakastaa kaikkia, myös ei-uskovaisia. Ja pitää myös heistä huolta. Mutta Jumalan tahto on, että kaikki ihmiset uskoisivat syntinsä anteeksi ja eläisivät niinkuin hän opettaa. Siinähän se jumalan armo onkin, hän rakastaa ja suojelee kaikkia ihmisiä, uskoi häneen tai ei. Mutta jumalan valtakuntaan pääsee osalliseksi vain syntien anteeksiantamuksen kautta.

Minulle tärkein kristinuskon sanoma on lähimmäisenrakkaus. Ja sen takia olen sitä mieltä, että Jumala kyllä hyväksyy esim. homoseksuaalit, joita esim. lestadiolaiset eivät.
Raamatussa sanotaan, että Jumala loi ensin miehen, sitten hän loi miehelle vaimon. Jumalan tahdon mukaan nainen on luotu miehelle ja mies naiselle. Tähän perustuu kantamme homoseksuaaleihin. Emme voi hyväksyä avioliiton sakramenttia toimitettavaksi homo-, tai lesbopareille koska Jumala tahtoi avioliiton miehen ja naisen väliseksi, elinikäiseksi liitoksi.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minäkin uskon että Jumala rakastaa kaikkia, myös ei-uskovaisia. Ja pitää myös heistä huolta. Mutta Jumalan tahto on, että kaikki ihmiset uskoisivat syntinsä anteeksi ja eläisivät niinkuin hän opettaa. Siinähän se jumalan armo onkin, hän rakastaa ja suojelee kaikkia ihmisiä, uskoi häneen tai ei. Mutta jumalan valtakuntaan pääsee osalliseksi vain syntien anteeksiantamuksen kautta.

No minähän olen sitten Jumalan valtakunnassa. Jeesus sitäpaitsi kuoli meidän kaikkien syntien puolesta. Ja minä rukoilen syntejäni anteeksi. Ja elän kuten hän opettaa, rakasta lähimmäistäsi. Cool.
 

julle-jr

Jäsen
Tässä minä vähän eroan muista kristityistä varmaankin. Minä en usko "sen takia", että pääsisin taivaaseen. Uskon, koska niin tunnen ja se tuo elämääni turvaa.
Ymmärrän. Tämä kaikki pelastuvat-periaate tosin asettaa esimerkiksi Jeesuksen lähetyskäskyn, "tehkää kaikki kansat minun lapsikseni", hieman outoon valoon, koska mikä tarve olisi tehdä kaikki kansat kristityiksi, jos kuitenkin myös ei-kristityt pelastuisivat. Toki tuo turvan tuominen elämään on sinänsä ihan hyvä perustelu, mutta eiväthän läheskään kaikki kuitenkaan koe mitään turvattomuutta ja toisaalta monet tuntevat olevansa turvassa vaikka harjoittaessaan jotain pakanallista luonnonuskontoa, miksi siis pitäisi käännyttää ketään kristityksi ja erottaa hänet omista tutuista tavoistaan, jos hän pelastuisi tämän luonnonuskonnonkin avulla, tai siis siitä huolimatta?

Tuo nyt oli tietysti vain yksi Raamatun lause, johon ei välttämättä pitäisi takertua liian voimakkaasti, kunhan nyt vain tuli mieleen tuo kohta :)
 

pongo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
No minähän olen sitten Jumalan valtakunnassa. Jeesus sitäpaitsi kuoli meidän kaikkien syntien puolesta. Ja minä rukoilen syntejäni anteeksi. Ja elän kuten hän opettaa, rakasta lähimmäistäsi. Cool.
Sinä rukoilen syntejäsi anteeksi. Me uskomme että synninpäästö voi tapahtua vain toisen "oikein uskovan" kautta. Siinä tulee ero. Jeesus kuoli kaikkien syntien puolesta, mutta kaikki eivät usko syntejään anteeksi niinkuin raamattu opettaa.

Tämä kaikki pelastuvat-periaate tosin asettaa esimerkiksi Jeesuksen lähetyskäskyn, "tehkää kaikki kansat minun lapsikseni", hieman outoon valoon, koska mikä tarve olisi tehdä kaikki kansat kristityiksi, jos kuitenkin myös ei-kristityt pelastuisivat.
Olet aivan oikeassa.
 

julle-jr

Jäsen
Sinä rukoilen syntejäsi anteeksi. Me uskomme että synninpäästö voi tapahtua vain toisen "oikein uskovan" kautta. Siinä tulee ero. Jeesus kuoli kaikkien syntien puolesta, mutta kaikki eivät usko syntejään anteeksi niinkuin raamattu opettaa.
Tämä perustunee Jeesuksen sanoihin "Ottakaa Pyhä Henki, joiden synnit TE anteeksi annatte, ne ovat anteeksi annetut myös taivaassa ja joiden synnit te pidätätte, ne ovat pidätetyt myös taivaassa"? En ole varma siteerasinko Raamattua tarkasti oikein, mutta jotenkin noin se meni.
 

pongo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tämä perustunee Jeesuksen sanoihin "ottakaa Pyhä Henki, joiden synnit TE anteeksi annatte, ne ovat anteeksi annetut myös taivaassa ja joiden synnit te pidätätte, ne ovat pidätetyt myös taivaassa"? En ole varma siteerasinko Raamattua tarkasti oikein, mutta jotenkin noin se meni.
Noin se suurinpiirtein menee.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sinä rukoilen syntejäsi anteeksi. Me uskomme että synninpäästö voi tapahtua vain toisen "oikein uskovan" kautta. Siinä tulee ero. Jeesus kuoli kaikkien syntien puolesta, mutta kaikki eivät usko syntejään anteeksi niinkuin raamattu opettaa.

Olet aivan oikeassa.

Te uskotte että voitte toinen toisiltanne vaan pyytää syntejänne anteeksi ja sitten ne on förbi. Se, että rukoilen Jumalalta syntejäni anteeksi on mielestäni hieman loogisempaa kuin se, että te menette frendinne luokse ja kysytte "tein vähän pahasti annatko mun synnit anteeks".
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ymmärrän. Tämä kaikki pelastuvat-periaate tosin asettaa esimerkiksi Jeesuksen lähetyskäskyn, "tehkää kaikki kansat minun lapsikseni", hieman outoon valoon, koska mikä tarve olisi tehdä kaikki kansat kristityiksi, jos kuitenkin myös ei-kristityt pelastuisivat.

Kuten jo aiemmin sanoin, en usko kaikkeen mitä Raamatussa lukee. Uskoin aiemmin mutta nyt kun tutkin Raamatun syntyä ymmärrän ettei se ole kovin luotettavaa.
 

pongo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Artsi ja girlzilla, kaikella kunnioituksella, kannattaako teidän koittaa jauhaa tuolla taivaspaikkajutulla nuoren lestadiolaisen päätä pyörälle?
Ei, minua ei tarvitse sääliä.:) Itse olen elämäni suunnan valinnut ja olen valinnastani onnellinen.
 

pongo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Te uskotte että voitte toinen toisiltanne vaan pyytää syntejänne anteeksi ja sitten ne on förbi. Se, että rukoilen Jumalalta syntejäni anteeksi on mielestäni hieman loogisempaa kuin se, että te menette frendinne luokse ja kysytte "tein vähän pahasti annatko mun synnit anteeks".
Kyllä. Uskon, että jumala antaa syntini anteeksi toisen samalla tavalla uskovan ihmisen suun kautta.
 

julle-jr

Jäsen
Kuten jo aiemmin sanoin, en usko kaikkeen mitä Raamatussa lukee. Uskoin aiemmin mutta nyt kun tutkin Raamatun syntyä ymmärrän ettei se ole kovin luotettavaa.
Tämä saattaa mennä hieman henkilökohtaiseksi ja tunkeilevaksi, joten älä vastaa jos siltä tuntuu, ei ole tarkoitus olla röyhkeä, mutta silti pakko kysyä: Millä perusteella karsit Raamatusta kohtia joihin et usko? Käytätkö tässä puhtaasti vain omaa järkeäsi? Eikö se tunnu hitusen vaaralliselta? Tarkoitan, että mistä voit tietää, mikä on Jumalan mielestä oleellista ja mikä ei. Ymmärryksemme tasohan on kuitenkin luultavasti jotain maan matosen luokkaa verrattuna Jumalan ymmärrykseen, emmekä näinollen pysty ymmärtämään miksi Raamatussa sanotaan ja opetetaan jokin asia jollain tietyllä tavalla, puhumattakaan siitä, että voisimme jonkun logiikan avulla päätellä, että tuo ja tuo on varmasti pötyä. Tämä siis siksi, että logiikkamme lienee suhinaa tuulessa, koska emme tietenkään pysty ottamaan kaikkia asioita huomioon, koska emme näe kokonaisuutta kuten Jumala.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Nyt kun tähän listaan lisää ne lukemattomat muut yhteisöt, jotka pitävät oppiaan ekslusiivisena totuutena, saadaan aikaan aika karu yhtälö: korkeintaan yksi näistä tuhansista tai kymmenistätuhansista mitä erilaisimmista uskomuksista voi edes loogisesti olla tosi. Olisi kyllä aikamoista tuuria, että lottovoitto osuisi Pohjois-Pohjanmaan suoalueille - maailmassa on noin runsas satatuhatta vanhoillislestadiolaista eli noin kuutta miljardia nykyistä planeetan asukkia odottaa ikuinen grilli kuoleman jälkeen. Jos siis vanhoillislestadiolainen oppi olisi oikeassa - sopii itse tykönään miettiä tämän asian todennäköisyyttä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tarkoitan, että mistä voit tietää, mikä on Jumalan mielestä oleellista ja mikä ei. Ymmärryksemme tasohan on kuitenkin luultavasti jotain maan matosen luokkaa verrattuna Jumalan ymmärrykseen, emmekä näinollen pysty ymmärtämään miksi Raamatussa sanotaan ja opetetaan jokin asia jollain tietyllä tavalla, puhumattakaan siitä, että voisimme jonkun logiikan avulla päätellä, että tuo ja tuo on varmasti pötyä. Tämä siis siksi, että logiikkamme lienee suhinaa tuulessa, koska emme tietenkään pysty ottamaan kaikkia asioita huomioon, koska emme näe kokonaisuutta kuten Jumala.

Jumala on todella epätasainen, enimmäkseen surkea, kirjoittaja jos on itse väsännyt Raamatun. Tässä asiassa tulee aina mieleen Monty Pythonin Meaning of Life:

Humphrey: “… And spotteth twice, they, the camels before the third hour. And so the Midianites went forth to Ram Gilead in Kadesh Bilgemath, by Shor Ethra Regalion, to the house of Gash-Bil-Bethuel-Bazda: he who brought the butter dish to Balshazar and the tent peg to the house of Rashomon. And there slew they the goats, yea, and placed they the bits in little pots." Here endeth the lesson.
Chaplain: Let us praise God.
[The congregation rises.]
Chaplain: O Lord…
Congregation: O Lord…
Chaplain: … ooh, You are so big…
Congregation: … ooh, You are so big…
Chaplain: … so absolutely huge.
Congregation: … so absolutely huge.
Chaplain: Gosh, we're all really impressed down here, I can tell You.
Congregation: Gosh, we're all really impressed down here, I can tell You.
Chaplain: Forgive us, O Lord, for this, our dreadful toadying, and…
Congregation: … and barefaced flattery.
Chaplain: But You're so strong and, well, just so… super.
Congregation: Fantastic!
Chaplain: Amen.
 

suomi-poika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
!

,
 
Viimeksi muokattu:

julle-jr

Jäsen
Nyt kun tähän listaan lisää ne lukemattomat muut yhteisöt, jotka pitävät oppiaan ekslusiivisena totuutena, saadaan aikaan aika karu yhtälö: korkeintaan yksi näistä tuhansista tai kymmenistätuhansista mitä erilaisimmista uskomuksista voi edes loogisesti olla tosi. Olisi kyllä aikamoista tuuria, että lottovoitto osuisi Pohjois-Pohjanmaan suoalueille - maailmassa on noin runsas satatuhatta vanhoillislestadiolaista eli noin kuutta miljardia nykyistä planeetan asukkia odottaa ikuinen grilli kuoleman jälkeen. Jos siis vanhoillislestadiolainen oppi olisi oikeassa - sopii itse tykönään miettiä tämän asian todennäköisyyttä.
En tiedä miten tällainen todennäköisyys lasketaan, kun en ihan ole perillä Jumalan ajatuksista ja tarkoituksista, luultavasti moni asia menee yli perusjantterin ymmärryksen. Siis jos mietitään, että Jumala on esimerkiksi niin älykäs, että pystyy luomaan näinkin hulppean maailmankaikkeuden, niin miten me pystyisimme ymmärtämään miksi esimerkiksi juuri pohjanmaalle on juurtunut ainoa oikea usko. Jos siis tämä on Jumalan tahto, että kyseinen uskonto juurtuu pohjanmaalle, niin siihen voi olla syynä mikä vain sellainen asia, josta meillä ei ole aavistuksen hitustakaan, emme nimittäin varmaankaan näe todellisuudesta kuin pienen ripauksen, joten johtopäätösten tekeminen on melko vaikeaa, kun läheskään kaikki asiat eivät ole tiedossa.

Tämä johtaa siihen, että tuo mainitsemasi tosiseikka ei heilauta asiaa suuntaan eikä toiseen.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
En tiedä miten tällainen todennäköisyys lasketaan, kun en ihan ole perillä Jumalan ajatuksista ja tarkoituksista, luultavasti moni asia menee yli perusjantterin ymmärryksen. Siis jos mietitään, että Jumala on esimerkiksi niin älykäs, että pystyy luomaan näinkin hulppean maailmankaikkeuden, niin miten me pystyisimme ymmärtämään miksi esimerkiksi juuri pohjanmaalle on juurtunut ainoa oikea usko. Jos siis tämä on Jumalan tahto, että kyseinen uskonto juurtuu pohjanmaalle, niin siihen voi olla syynä mikä vain sellainen asia, josta meillä ei ole aavistuksen hitustakaan, emme nimittäin varmaankaan näe todellisuudesta kuin pienen ripauksen, joten johtopäätösten tekeminen on melko vaikeaa, kun läheskään kaikki asiat eivät ole tiedossa.

Tämä johtaa siihen, että tuo mainitsemasi tosiseikka ei heilauta asiaa suuntaan eikä toiseen.

Pohjois-Pohjanmaalle, haluaisin toistaa että Pohjois-Pohjanmaalle.

Olen itsekin ajatellut että jos Jumala on olemassa niin hänen oppinsa tosiaan tulisi olemaan aika kehittynyt. Tämä saakin epäilemään vanhoillislestadiolaisuuden olemista maailmankaikkeuden totuuden omistaja. Mutta sinänsä huomiolla ei ollut mitään tekemistä Jumalan aivoitusten kanssa vaan sen empiirisen tosiseikan kanssa, että on tuhansia oppeja, jotka kaikki väittävät olevansa se ekslusiivinen totuus. Näin ollen vain yksi näistä tuhansista voi olla oikeassa ja kaikki muut ovat pakosta väärässä. Tästä tuskin olet eri mieltä?
 

pongo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei raamatun asioita voi käsittää ihmisjärjellä. Kuten jo aiemminkin sanoin, ja julle-jr:kin totesi, ihmisen looginen ajattelukyky ja ymmärrys ei voi riittää kattamaan jumalan aivoituksia. Täytyy vain uskoa että niin on, eikä alkaa liikaa kyseenalaistamaan raamatun kirjoituksia. Minuakin mietityttää, millä perusteella girlzilla erottelee raamatun tekstit Jumalan sanaan ja aikansa satusetien mielikuvituksen tuotteisiin?

Eikös raamatussa sanota maailmanlopusta puhuttaessa jotenkin niin, että lopun aikana pyhä henki lepää pohjoisen maan päällä? Tarkoittaen sitä, että suurin osa "oikeauskoisista" elää maailman pohjoisosissa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ei raamatun asioita voi käsittää ihmisjärjellä. Kuten jo aiemminkin sanoin, ja julle-jr:kin totesi, ihmisen looginen ajattelukyky ja ymmärrys ei voi riittää kattamaan jumalan aivoituksia. Täytyy vain uskoa että niin on, eikä alkaa liikaa kyseenalaistamaan raamatun kirjoituksia. Minuakin mietityttää millä perusteella girlzilla erottelee raamatun tekstit Jumalan sanaan ja satusedän mielikuvitukseen.

Vähän kai samalla tavalla kuin katolinen kirkko on päätynyt eri tulkintaan kuin vanhoillislestadiolaisuus. Mitä tahansa kompleksista tekstiä on pakko tulkita, ja tällöin pakosta tulee eri tulkintoja ja eri painotuksia. Tässä mielessä "kirjaimellinen" tulkinta on loogisestikin mahdoton. Jos olet huomannut niin Raamattu ei ole kovin teologisesti painottunut yhtenäinen oppikirja vaan kokoelma hyvin eriaikaisia ja eri tyyppisiä tekstejä. Tämän takia onkin syntynyt valtava joukko hyvinkin erilaisia tulkintoja samasta tekstistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös