Lestadiolaiset

  • 252 690
  • 736

tiipii

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Lahko
Muutenkin, näiden kanssa oli tosi vaikea puhua mistään mitään, piti välttää kiroilua ja muita rivouksia, ei voinu puhua tv-ohjelmista eikä oikeastaan mistään muusta kun uskonnosta. Onneksi tavattiin kaksi päivää ennen kotiin lähtöä eräs toinen suomalainen perhe, joiden kanssa oli pikkasen vapaampi olla. Mentiin vikana iltana syömään yhteen toiseen ravintolaan, ni kuulkaa kyllä kirosanat lenteli kun kunnon suomalaiset pakanamiehet pääsi oikeen vauhtiin. Vietiin taas suomikuvaa maailmalle.

En ala yleistää lestoja tuon yhden pariskunnan perusteella. Olivat muuten ehkä noin 25-vuotiaita molemmat, ja viisi lasta kuului heillä jo olevan. En ole vaan koskaan ymmärtänyt sitä, miten uskonto voi olla joillekin niin tärkeä asia, että on valmis luopumaan jopa yleissivistyksestä?


No jokainen saa elää tavallaan. Ei ne lestat sua manalaan manaa vaikka kuinka kirota pärryyttäisit niiden kuullen, sinähän siinä kiroilet, ei ne.
Lestat ei tuputa uskoaan muille ellei toinen ole asiasta kiinnostunut. Näissä uskontojutuissa kun on liian paljon yleistämistä, että jos joku lesta on näin tehnyt niin kaikki tekee.
Lestadiolaiseten suhtautuminen televisioon on se että sieltä tulee paljon hyvääkin ohjelmaa mutta sitten sen vastapainoksi myös sellaista joka on ristiriidassa oman uskon kanssa joten parempi olla ilman kokonaan.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Ajatelkaapas tulevaisuutta, tuosta paskasta tulee aivan väkisin jossain vaiheessa valtauskonto ja lainsäädäntää aletaan vetämään lestapainotteisesti, siellä kuulemma on pää jo avattu. Siinä sitä sitten ollaan samassa tilanteessa kun fundisislamistimaissa näinä päivinä. Pelottais ihan vitusti mut onneks meikä pukkaa jo koiranputkea silloin. Pitänee kouluttaa junnuista Sarah O´Connoreita...

Ei kannata liikaa pelätä. Lestadiolaisista ei tule mitään valtauskontoa, koska heidän määränsä ei pahemmin kasva, vaikka heiltä syntyykin paljon lapsia maailmaan. Tämä onkin yksi hauska keskustelunaihe lisää...;). Liikkeestä eroavien määrä on nimittäin huimaava.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Joka on minusta aika käsittämätöntä. Vaikka olenkin jo kirkosta eronnut enkä jumalaan enää usko, niin mielestäni vain papilla on oikeus antaa synnit anteeksi, eikä kellä tahansa maallikkosaarnaajalla tai perunankasvattajalla.

Kirkosta eronnut minäkin olen enkä jumaliin usko. Syntien anteeksiantamisesta taas tulee mieleeni, että muuan Jeesus Kristus opetti pyytämään syntejä anteeksi Isä meidän -rukouksella. Siinä ei ainakaan siihen aikaan tarvittu maallisia välikäsiä vaan homma hoitui ihan rukoilijan ja yläkerran herran välillä. Juuri siksi kummastuttaakin välillä lestadiolaisten tapa annella toisilleen syntejä anteeksi. On minulle tosin monta kertaa yritetty selittää asian perusteita, mutta selitykset ovat useimmiten olleet niin epämääräisiä, ettei niihin ole voinut suhtautua kovin vakavasti.
 
Joka on minusta aika käsittämätöntä. Vaikka olenkin jo kirkosta eronnut enkä jumalaan enää usko, niin mielestäni vain papilla on oikeus antaa synnit anteeksi, eikä kellä tahansa maallikkosaarnaajalla tai perunankasvattajalla.

Jotain ne puhu uskonnontunnilla ja riparilla siitä, että Jumala tai Jesu antaa synnit anteeksi. Voin muistaa väärin. Kai sen voi pappikin tehdä ja liekkö Katolilaisilla pappi toimikin siinä vahvasti välikädessä vieläkin? Luterilaisessa se taitaa olla jokaisen oma asia Jumalan kanssa.

Mutta itse en lestoista ole tuntenut kuin ääripäitä. Peruskoulussa oli yksi parhaita kavereita lestaperheestä, poltti tupakkaa ja joi viinaa sekä oli kova tappelemaan. No pakko olla kun tutustuessa antoi meikälle käkättimeen. Noh.. jos on kymmenkunta veljeä niin kai sitä oppii. Kaikin puolin siis hunsvotti eli oikein miellyttävää seuraa.

Toisenlaiset ovatkin näitä "voi yhen kerran" hokijoita, jos jokin asia harmittaa. Täysin koodin mukaan (siis todella hienovaraisia ja ajattelevaisia, äärimmäisen sovinnaisesti käyttäytyviä) jamppoja. Näiden seurassa ei ole aikaa tullut vietettyä armeijan ja jonkun urheiluseuran ulkopuolella juurikaan. Ei vain itse pysty olemaan koko ajan niin hyvällä tuulella. Vaikka eivät kuulemma saa kilpaurheilla niin ei tuo treenaamista ole nähdäkseni estänyt.

Monenlaista mahtuu varmasti sekaan. Itse en ole tuntenut yhtään "täysin normaalia" vaan tosiaan, joko normiraggaria tai sitten äidin pikku-enkeliä. Toivottavasti kukaan ei käsitä väärin. Hyvin käyttäytymisessä ei ole mitään vikaa. 24h tällaista on vain luonnotonta.
 

jpet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks
Tiedän muutaman lestaperheen. Kaikilla on kymmenkunta lasta ja useimmat lapsista ovat erittäin hyvätapaisia ja hyvin menestyviä. Talot missä he asuvat ovat mielenkiintoisia. Alun perin noin sadan neliön taloista on tehty lopulta yli kaksi kertaa suurempia, kun lapsiluku on kasvanut. Kaikki tuntemani lestat ovat erittäin yritteliäitä ja ahkeria. Ketjussa onkin ollut puhetta lestojen yhteisöllisyydestä. Tämä on kyllä erittäin hienoa ja toisaalta kadehdittavaa. Kaveria autetaan eikä jätetä. Sääliksi käy lestisäitien asemaa. Kaikki tuntemani lestisäidit ovat väsähtäneen näköisiä ja näyttävät huomattavasti ikäistään vanhemmilta.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Onko sinulla olemassa jotain tilastoja lestadiolaisten itsemurhaprosenteista?

Vastaan tähän toisen puolesta. Kenelläkään ei luonnollisesti voi olla tuollaisia tilastoja, koska niiden kerääminen on kielletty. Suomen laki nimittäin kieltää uskontoa yms. arkaluonteisia asioita koskevien tietojen keräämisen terveydenhuollossa.

Muutamia mielenkiintoisia tutkimuksia uskonnollisuuden ja mielenterveyden välisestä suhteesta on tosin tehty. Yllättäen henkisesti kaikkein tervein ryhmä tuntuivat olevan ns. tapakristityiksi parjatut, jotka turvautuivat Jumalaan hädän hetkinään mutteivät muuten. Syvästi uskonnolliset ja uskonnottomat olivat jonkin verran heikommassa asemassa.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Kyllähän lestadiolaisilla on monia tapoja, jotka saattavat kummastuttaa yhteisön ulkopuolella olevaa, mutta itselleni ihmetystä herättää lähinnä tuo ehkäisy/lasten tekeminen. Riskisynnyttäjiä(liian vanhoja...) löytyy lestadiolaisista huima määrä ja kyllähän tuo näkyy lapsissa. Toisaalta ei kannata myöskään ihmetellä monen lestadiolaisäidin laihuutta, kun yksi ehkäisykeino on syömisen vähentäminen.
 

Sininen Lanka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Lestadiolaiset ovat Suomen juutalaisia: menestyviä, hieman erikoisia ja pitävät omiensa puolta. Eikä tämä ollut mikään loukkaus. Niimpä kannattaa vähän katsoa, missä lestadiolaisia arvostelee. Jokainen yritysmaailmassa vähänkin ollut tietää, kuinka paljon lestadiolaisia on erilaisissa johtorooleissa.
 
Osa jää kotiäideiksi mikä on heidän oma valintansa, osa luo uraa ja kasvattaa lapsia siinä samalla. Suomen laki mahdollistaa äitiyslomat vaikka joka vuosi mikä on mielestäni hieno asia. Lestadiolaisia naisia on ollut jopa eduskunnassa asti ja viime vuoden suurimmat tulot kaikista Suomen kansalaisista oli juurikin eräällä Oululaisella lestadiolaisella perheenäidillä, muistaakseni 18 miljoonaa euroa.

Tästä päästään oikeastaan siihen lestadiolaisuuden "syvimpään" olemukseen, syntien anteeksisaamiseen sunnuntaisin. Kerroppa minulle, mitä tuo oululainen lestadiolainen perheenäiti on tehnyt noiden miljoonien eteen? Minun käsitykseni, että ei muuta kuin mennyt naimisiin liikemiehen kanssa, jonka luottotiedot ovat menneet. Mutta ne synnit on saatu jo anteeksi seuraavana sunnuntaina. Enkä todellakaan ole kade, kun tiedän taustat. Tuossa tilanteessa ainakin minua hävettäisi.

Ketjussa on pidetty lestadiolaisia Suomen juutalaisina, bull shit, sanon minä. Juutalaisia kunnioitetaan omilla aloillaan kautta maailman, syystä. Ei lestadiolaisia voi heihin verrata. Nämä "liikemiehet" ovat kieroimpia kavereita, joihin minä olen törmännyt. Joten kyllä tässä juutalaisia loukataan, jos jotakin.

Olen itse kasvanut Oulun seudulla, lestadiolaisia asui naapurissa enemmän kuin laki salli joten aihe on tuttu. Ja työpaikaltakin löytyy muutama duunari, jotka ovat todella hyviä työmiehiä.

Hyvänä esimerkkinä siitä mitä tämä uskonto tekee jäsenilleen voin kertoa sen, että lukioaikainen ystäväni, kyseisen "lahkon" jäsen ja helvetin fiksu kaveri, meni sitten pamauttamaan vaimonsa paksuksi heti kirjoitusten jälkeen. Kaverilla oli opiskelupaikat Helsingissä valtiotieteellisessä ja teologisessa tiedekunnassa, mutta päivääkään hän ei ehtinyt siellä käymään. Ikää kaverilla on nyt 29 ja painaa hommia raksalla ilman minkäänlaista koulutusta, jotta saa leipää pöytään viidelle lapselle. Turvaverkkofirmassa, tottakai. Tässä voidaan puhua siitä, että takana on nimenomaan loistava tulevaisuus. Muutenkin tuo turvaverkko juttu on sellainen, että yhden kun lahkosta palkkaat, niin sulla on kohta koko suku oven takana kyselemässä töitä.

Voisin väitellä tästä aiheesta vaikka tuomiopäivään asti ja vaikka minulle mitä väitettäisiin vastaan, niin en tule ikinä ymmärtämään tätä kyseistä uskontoa, siinä on liian monta asiaa pielessä. Vaikka tunnenkin monia hyviä tyyppejä, jotka tätä uskontoa edustavat. Mutta onneksi he osaavat sitä soveltaa ja jopa ottaa viinaa.

nimimerkki Pakana, joka ei kuulu kirkkoon
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Olen itse monen vanhollislestadiolaisen kaveri. En ymmärrä mitä morkkaamista heissä on.

Nyt voisimme jatkaa keskustelua suviseuroista! mitä mieltä olette niistä. Oletko käynyt siellä? Kirjoittele omia tuntemuksia ja kokemuksia näistä. Itse olen vanhollislestadiolainen ja olen käynyt joka vuosi siellä , siis niistä jota olen elänyt . Minulta saa kysyä lestadiolaisuudesta ja suviseuroista..!!

Ahaa, ensin olit vaan monen vanhoillislestadiolaisen kaveri ja nyttemmin olet itsekin vanhoillislestadiolainen. Hieman väyrysmäisesti astetettu ketjunavaus jos ilmaisu sallitaan, vaikka eivät nuo teesisi ristiriitaisia olekaan. Minäkin olen mm. monen varusmiespalveluksen suorittaneen kaveri, ja olenpa itsekin intin käynyt jos asia puheeksi tulee.

Vaikka ketjunavauksesi ei positiivisten kommenttien pyytämisen osalta olekaan aivan neutraali, niin on hyvä että tunnustaudut liikkeen sisältä tulevaksi. Keskustelu tästä aiheesta on sinällään hyväksi. Esimerkiksi itselläni ei ole vanhoillislestadiolaisuudesta oikeastaan mitään omia kokemuksia, lehti- ym. uutisiin ja kuulopuheisiin perustuvia näkemyksiä kylläkin.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
bunghole kirjoitti:
Itse tiedän kolme lestadiolaista jotka ovat tehneet itsemurhan. Kaikki olivat henkisesti sairaita mikä on yleisin syy itsemurhaan, harva terve sellaista tekee. Sairaista pidetään lestadiolaisten keskuudessa erittäin hyvää huolta ja heidät ohjataan hoitoon. Omaishoito on heidän keskuudessaan erittäin paljon keskimääräistä parempaa kun niitä omaisia oikeasti on olemassa. Ulkopuolisilla kun ei välttämättä ole mutta lestadiolaisten "turvaverkko" auttaa myös tuollaisessa tilanteessa.

Alkuun pieni OT eli aika kova väite tuo, että "henkinen sairaus" on yleisesti kattavin ja lestadiolaisten keskuudessa lähes ainoa syy itsemurhiin. Vastineeksi voisi joku jopa esittää tuon oman alla olevan kysymykseksesi:

bunghole kirjoitti:
Kannattaa ottaa asioista selvää eikä laukoa omia käsityksiä täällä. Mistä tuollaisen "käsityksen" olet saanut?

Kuten todettiinkin, niin mitään tilastoja ko. ryhmän itsemurhaluvuista ei ole olemassa tai ole edes mahdollista kerätä lakien mukaan. Kuitenkin lestadiolaisten (tai minkä tahansa vastaavan "lahkon") tiivis yhteisä, säännöt, holhous jne. luovat mahdollisesti melko ahdistavan ympäristön siitä irti haluaville ja varmasti osalle jäsenistäkin. Paine niinkin äärimmäiselle ratkaisulle, kuin itsemurha on varmasti tiettyjen yksilöiden kohdalla olemassa. Tässä mielessä "turvaverkko" on varsin kaksipiippuinen juttu.

Uskonnollisten yhteisöjen kohdalla on joskus myös mielenkiintoisia määritelmiä termille henkinen sairaus eli mitä se on ja milloin pitäisi hakeutua "oikeaan hoitoon"? Tiukka kontrolli ja omaishoito, jossa omista pidetään huolta voi toki toimia, mutta tilanteen ulkopuolisten ammatti-ihmisten neutraalisti antaman tieteellisesti hyväksytyn hoidon hylkääminen kuulostaa silti arveluttavalta vaihtoehdolta. Monessa tilanteessa voisi olla vain hyvä, että omaiset eivät olisi koko ajan läsnä.

Toki tätä toimintamallia ei pidä yleistää kaikkiin lestadiolaisiin ja aivan varmasti lestadiolaiset tekevät itsemurhia muistakin syistä, kuin henkisistä sairauksista tai ryhmäpaineesta (taloudellinen tilanne, vakava sairaus jne.) siinä missä muutkin suomalaiset.
 

kuminaama

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vopsi
Voisiko joku (vaikka lestadiolainen) valoittaa perusmeikäläiselle, että jos lestadiolaisten mielestä muut on vääräuskoisia, niin Jehovien mukaan kaikki muut on myös vääräuskoisia (eikä pääse taivaaseen "täynnä jo muutenkin"), muslimien mielestä muut on vääräuskoisia, mormoonit on ainoa oikea uskonto, ym...
Siis, kuka nyt ylipäätään on sitten oikeassa ja mihin pitäisi uskoa, jotta ei joutuisi sinne helvetin tulirotkoon (Juho Juntusen mukaan se on Forssa) ?
 

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Itsellä ei ole minkäänlaista kosketuspohjaa lestadiolaisiin, mutta ei minun ainakaan tarvitse käydä heittelemässä kuulopuheita siitä, millaista ko. väki on. Näin ulkopuolisesti katsottuna nuo tekstisi ovat asiapitoisuudeltaan koko lailla lähellä nollaa. Asennepuolella mittari onkin sitten asteikon toisessa päässä. Mutta ilmeisesti kovin pahaa oloa kyseinen väestöryhmä sinulle aiheuttaa.

No, hyvä että sait asiasi kerrotuksi.

Kuten joku fiksu täällä sanoikin, ei kyseistä uskoa harjoittavia ihmisiä vastaan itsellänikään mitään ole, se on se asia jota edustavat, joka allekirjoittaneella nostattaa ne niskakarvat pystyyn. Ollaan kuitenkin jo 2000-luvulla, mutta kaikki tuosta porukasta eivät ilmeisesti ole sitä tajunneet.

Toistan itseäni, mutta silti. Tekopyhää touhua, ollaan uskonnon varjolla olevinaan niin hyviä ihmisiä, mutta suljettujen ovien takana voidaan sitä syntiä tehdä surutta, koska sunnuntaiaamuna kaikki synnit annetaan anteeksi.
 

Viljuri

Jäsen
Lestadiolaiset ovat Suomen juutalaisia: menestyviä, hieman erikoisia ja pitävät omiensa puolta. Eikä tämä ollut mikään loukkaus. Niimpä kannattaa vähän katsoa, missä lestadiolaisia arvostelee. Jokainen yritysmaailmassa vähänkin ollut tietää, kuinka paljon lestadiolaisia on erilaisissa johtorooleissa.

Tämä lienee totta, mutta onhan niitä melko paljon näitä vapaiden suuntauksien edustajiakin johtotehtävissä, eikä siitä yleensä seuraa mitään ihmeellistä ei em. henkilöiden tavalla uskovien ja/tai uskomattomien kannalta. Organisaatiouudistuksia ja yt-neuvotteluitakin tulee, jos siis tarvis on, niitä ei ole näköjään kielletty raamatussa. ;)

Kuitenkin "ei-mutuna" voin mainita, mitä tuli edelliseenkin ao. aiheen ketjuun heitettyä, että on tiettyjä menestyviä pk-firmoja, jossa lestadiolaisten edustus omistajina ja johtajina näkyy myös arjessa. Yritän tarkoittaa sitä, että jos ja kun joitain vaikeuksia matkalle tulee, erityisesti ehkä näiden it-sektorilla versoavien "start-uppien" kanssa muiden perinteisempien alojen ohella, jää ei-lestadiolainen omistaja/johtaja/työntekijä helposti kaltoin kohdelluksi, siis oikeudellisessa mielessä. Asian kannalta ratkaisevaa on myös se, että syystä tai toisesta kirjallisten sopimusten tekeminen myös keskeisistä ja oleellisista asioista ei näytä olevan ykkösprioriteettien joukossa, vaan enemmän luotetaan suullisiin välipuheisiin. (lue: etkö usko miehen sanaan?)

Jahka ongelmatilanteissa sitten usein moni muistaa asiat eri lailla, ei sana sanaa -vastassa tilanteet lupaa välttämättä asiallista ratkaisua ei-lestadiolaisen näkövinkkelistä. Tämän vuoksi tarkkuuta, eikä esimerkiksi se, että osaomistajien joukossa olisi omassa yritystoiminnassaan erinomaisesti menestyneitä "tunnettuja nimiä" takaa vielä mitään, koska nämä "tunnetut nimet" ovat yleensä mukana kymmenissä tällaisissa projekteissa. Tämä siis siitä huolimatta, että osakassopimukset, yhtiöjärjestykset ja liitännäiset työ-ja muut sopimukset näyttäisivät olevan "orderissa".

Tämä siis ihan yleisellä tasolla, jahka itse yllätyin melkoisesti, kun olen tällaisiinkin asioihin törmännyt asioiden hoitamisen yhteydessä, nimiä luonnollisesti mainitsematta.

Itse "tunnen" sukulaisperheen, joka on jonkin suunnan lestadiolaisia (ei TV:tä, kuusi lasta), ja ainakin heidän lapsistaan on mitä ilmeisemmin kasvanut produktiivisia jäseniä yhteiskuntaan. Itse en tiedä edes, miten tämä sukulaisperhe on lestadiolaiseksi tullut (vaimon kautta?), koska perheessä ei ole lestadiolaisia, eikä kukaan ole peräisin "lestadiolaisalueilta".

Itse kunkin vakaumusta tai vakaumuksen puutetta kunnioittaen.
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
Voisiko joku (vaikka lestadiolainen) valoittaa perusmeikäläiselle, että jos lestadiolaisten mielestä muut on vääräuskoisia, niin Jehovien mukaan kaikki muut on myös vääräuskoisia (eikä pääse taivaaseen "täynnä jo muutenkin"), muslimien mielestä muut on vääräuskoisia, mormoonit on ainoa oikea uskonto, ym...
Siis, kuka nyt ylipäätään on sitten oikeassa ja mihin pitäisi uskoa, jotta ei joutuisi sinne helvetin tulirotkoon (Juho Juntusen mukaan se on Forssa) ?

Kaikki South Parkia katsoneethan osaavatkin tähän vastata: eli oikea vastaus on Mormonit. Siis Mormonit.
 

Joonas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, OTP
Vahvat huhuthan kertovat, että Oulunsalossa, jonka asukasmäärästä varmasti ainakin 70 % on lestadiolaisia, ei saada enää koulun tunneilla katsoa edes opetusvideoita, kun luokat ovat täynnä lestadiolaisia.

Itse tunnen aika hyvinkin muutaman lestan, ja sen perusteella voin sanoa, että Hazardipakin lista pitää aika hyvin paikkansa. Näin se homma vain toimii heillä. Lisäisin listaan vain sellaisen, että täyttävät läheiset huoltoasemat formuloiden ja jääkiekko-otteluiden aikana. Jokainen saa itse päättää, onko se plus vai miinus.
 

julle-jr

Jäsen
Täytyy muistaa, että on paljon "lestadiolaisia", eli ihmisiä, jotka ovat lestadiolaisista perheistä, mutta eivät käytännössä enää kuulu liikkeen piiriin, vaikka hengailevatkin muiden lestadiolaisten kanssa. Ulkopuolisten keskuudessa tällaiset entiset lestadiolaiset kuitenkin helposti mielletään ihan normilestadiolaisiksi ja koska he elävät kuten muu valtaväestö, syntyy käsitys, että lestadiolaiset voivat tehdä mitä haluavat ja ovet tekopyhiä jne, vaikka nämä kyseiset kaverit eivät enää edes yrittäisi elää kuten oikeat lestadiolaiset. Olen melko varma, että yksikään oikeasti lestadiolaisena itseään pitävä ei esimerkiksi vedä viinaa joka viikonloppu, toki yksittäisiä hairahduksia varmasti sattuu.

Uskoisin myös, että nämä "lestadiolaiset", joiden elämäntyyli ei ole enää virallisesta lestadiolaisnäkökulmasta hyväksyttävä, eivät ole kovinkaan herkästi julistamassa omaa synnittömyyttään ja tuomitsemassa muita pakanoiksi. Helposti nimenomaan ajatellaan, että jos lestadiolaisten valtavirta pitää jotain asiaa vääränä, niin silloin myös liikkeen parista käytännössä pois lähteneiden pitäisi elää samaan tapaan ja että valtavirralla ei olisi oikeutta pitää jotain asiaa vääränä, koska osa "lestadiolaisista" tekee juuri päin vastoin. Vähän sama kuin että ei-lestadiolaisilla ei ole oikeutta sanoa, että tappaminen on väärin, koska osa ei-lestadiolaisista on syyllistynyt tappamiseen. Itse asiassa mielestäni tappamiseen syyllistynyt henkilökin on oikeutettu sanomaan, että tappaminen on väärin, joten siinä mielessä ei ole outoa, että lestadiolaiset pitävät jotain asiaa vääränä, vaikka ovat joskus itsekin syyllistyneet vastaavaan syntiin. Ihmiset voivat muuttua suuntaan tai toiseen, eikä menneisyyttä saa tekemättömäksi.

Osittain sama asia on joidenkin lestadiolaisteinien ryyppäysjutut yms. On luonnollista, että teini-iässä oleva ihminen on altis kaikenlaisille "maailman houkutuksille", mutta on myös luonnollista, että tällaisesta teini-iästä joskus aikuistutaan ja sen myötä palataan takaisin vanhojen hyväksi koettujen arvojen pariin. Sama tapahtuu myös valtaväestön parissa. Ei monikaan tee enää aikuisena samoja asioita, joita tuli kokeiltua teini-iässä.

Lestadiolaisista kerrotaan monia heidät huonoon valoon asettavia juttuja, mutta vähintään yhtä huonoja asioita on tapahtunut ei-lestadiolaisten tekeminä. Esimerkiksi eräs Saksassa viime vuosisadan alkupuolella vaikuttanut henkilö yritti tuhota maailmasta kaikki juutalaiset ja oli ehkäpä suurin yksittäinen syyllinen toiseen maailmansotaan ja jokusen miljoonan ihmisen kuolemaan. Siihen verrattuna joku 16 lapsen synnyttäminen ei ole kovinkaan vakava rikos.
 
Viimeksi muokattu:

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Esimerkiksi eräs Saksassa viime vuosisadan alkupuolella vaikuttanut henkilö yritti tuhota maailmasta kaikki juutalaiset ja oli ehkäpä suurin yksittäinen syyllinen toiseen maailmansotaan ja jokusen miljoonan ihmisen kuolemaan. Siihen verrattuna joku 16 lapsen synnyttäminen ei ole kovinkaan vakava rikos.

Pakko taputtaa selkään, kun näin loistavan loppukliimaksin taioit viestillesi. Monenko ihmisen tappamiseen rinnastaisit tämän lestadiolaisten harrastaman lapsiviljelyn?
 

julle-jr

Jäsen
Pakko taputtaa selkään, kun näin loistavan loppukliimaksin taioit viestillesi. Monenko ihmisen tappamiseen rinnastaisit tämän lestadiolaisten harrastaman lapsiviljelyn?
Kyseessä oli kärjistys, jonka tarkoitus oli osoittaa, että kaikki lestadiolaiset eivät ole perseestä, kuten eivät myöskään kaikki ei-lestadiolaisetkaan ja hasardeja tapahtuu molemmissa ihmisryhmissä. Siinä mielessä kyseinen käjistys oli tietysti huono, että juutalaisten tappaminen ei ole ei-lestadiolaisten virallinen kanta, mutta suuri lapsimäärä kuuluu olennaisena osana lestadiolaisuuteen. Mutta kuten sanoin, kyseessä oli kärjistys, jonka tarkoituksena oli osoittaa, että myös ei-lestadiolaisten parissa tapahtuu jonkin verran negatiivisia asioita ja on vaikea loppupeleissä sanoa, onko lestadiolaisuudella enemmän huonoja vai hyviä vaikutuksia kuin ei-lestadiolaisuudella.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Mutta kuten sanoin, kyseessä oli kärjistys, jonka tarkoituksena oli osoittaa, että myös ei-lestadiolaisten parissa tapahtuu jonkin verran negatiivisia asioita ja on vaikea loppupeleissä sanoa, onko lestadiolaisuudella enemmän huonoja vai hyviä vaikutuksia kuin ei-lestadiolaisuudella.

Aika harvinaisen onneton vertaus. Vieläpä aivan erilaiselta aikakaudelta ja toisesta maailmasta. Ja toisekseen se että juutalaisten lahtaaminen nyt ei ehkä liity mitenkään siihen että natsit olivat ei-lestadiolaisia. Olisiko järkevämpää verrata sittenkin vaikka kristinuskoa yleisesti johonkin rauhanomaisempaan uskontoon eikä sotkea niitä johonkin kristinuskon alaliikkeestä kertovaan ketjuun? Tai puhua natsien kohdalla kansanmurhasta eikä ei-lestadiolaisuudesta? Ja kuka täällä on puhunut massasynnyttäjistä jotenkin hirvittävänä rikoksena? Outona pitäminen ei tarkoita sitä. Realismia kiitos...

Liityn sopulin aplodeihin, päivän paras "kärjistys".
 

julle-jr

Jäsen
Aika harvinaisen onneton vertaus. Vieläpä aivan erilaiselta aikakaudelta ja toisesta maailmasta. Ja toisekseen se että juutalaisten lahtaaminen nyt ei ehkä liity mitenkään siihen että natsit olivat ei-lestadiolaisia.
Olet asian ytimessä, juutalaisten lahtaaminen ei liity natsien ei-lestadiolaisuuteen, kuten ei myöskään moni jonkun lestadiolaisyksilön tai ryhmän tekemä hölmöily liity mitenkään lestadiolaisuuteen. Sivupointti olikin siinä, että jos lestadiolainen tekee jotain, niin tekijän lestadiolaisuus havaitaan, vaikkei se olisikaan mitenkään teon vaikuttimena. Mutta jos ei lestadiolainen tekee jotain, niin tekijän ei-lestadiolaisuutta ei välttämättä muisteta mainita. Sama pätee tietysti manneihin tai moniin muihin.

Aikakaudesta ja maailmasta en sano mitään, myönnän toki, että kärjistys oli hitusen yliampuva, mutta kärjistyksen kuuluu ollakin yliampuva ärsyttääkseen ihmisiä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Lestadiolaisista kerrotaan monia heidät huonoon valoon asettavia juttuja, mutta vähintään yhtä huonoja asioita on tapahtunut ei-lestadiolaisten tekeminä. Esimerkiksi eräs Saksassa viime vuosisadan alkupuolella vaikuttanut henkilö yritti tuhota maailmasta kaikki juutalaiset ja oli ehkäpä suurin yksittäinen syyllinen toiseen maailmansotaan ja jokusen miljoonan ihmisen kuolemaan. Siihen verrattuna joku 16 lapsen synnyttäminen ei ole kovinkaan vakava rikos.
Kärjistystäsi kutsutaan myös nimellä Natsikortin vetäminen, mutta asiayhteys on tällä kertaa harvinaisen outo. Miten ihmeessä lasten synnyttäminen rinnastuu rikokseen tai peräti kansanmurhaan? Edellä jo selititkin pari riviä mutta ei avaudu ei.

Harva asia tässä maailmassa on ollut yhtä huomattava rötös kuin mainitsemasi. Sopiihan sitä vähätellä pienimuotoisempaa tuhotyötä sillä että on sitä pahempaakin tehty. Ei vaan ole tullut itselleni mieleen että lasten synnyttämistäkin pitäisi puolustella tuosta näkökulmasta. Jos toiset haluavat valtavan suuren lapsilauman, olivatpa vanhemmat uskovaisia tai mitä tahansa, niin asia on lähinnä heidän omansa. Vai pitäisikö heidät asettaa syytteeseen tästä?
 

julle-jr

Jäsen
Ei vaan ole tullut itselleni mieleen että lasten synnyttämistäkin pitäisi puolustella tuosta näkökulmasta. Jos toiset haluavat valtavan suuren lapsilauman, olivatpa vanhemmat uskovaisia tai mitä tahansa, niin asia on lähinnä heidän omansa. Vai pitäisikö heidät asettaa syytteeseen tästä?
Lasten synnyttämisen tilalle voit laittaa vaikka tässäkin ketjussa mainitut talousrikokset tai veronkierrot tai minkä tahansa rikkeen joista lestadiolaisia on "syytetty". (Esimerkiksi nimim. Hazardipakin listasta löytynee joku sopiva vaihtoehto) Lapsien synnyttämisessä sinänsä ei mielestäni ole mitään pahaa, koska en pysty löytämään mitään vedenpitävää päättelyketjua, joka osoittaisi parhaan lapsimäärän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös