Mainos

Lentokonebongarit

  • 22 758
  • 144

Staffan

Jäsen
Suosikkijoukkue
DIF Hockey
kiwipilot kirjoitti:
Tuon takimmaisen 767:n yhtiö on varsin eksoottinen.

Olisiko Air Seychellesin kone? Ihan kuin olisi sivuperäsimessä ne kaksi lokin näköistä linnunkuvatusta...

Tuo DC-10 näyttää ihan Avientin rahtikoneelta.

Ja kenttähän on selkeesti Singapore. Tai sitten ei.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
usko kirjoitti:
Olisiko Air Seychellesin kone? Ihan kuin olisi sivuperäsimessä ne kaksi lokin näköistä linnunkuvatusta...

Kun omat tietoni eivät riitä niin katsoin huvikseni Air Seychellesin kotisivuilta yhtiön logoa ja voisinpa melkein 99% varmuudella sanoa, että kyseisen yhtiön kone kuvassa tosiaankin on. En voi uskoa, että millään muulla yhtiöllä olisi niin paljon samanlainen logo mutta koska kuvakulma on mikä on niin jätän pienen varauman tähän tulkintaan.

Täytyy kyllä tunnustaa, että Flu on melkoinen tietoniekka näiden koneiden suhteen, vastaukset tulevat kuin apteekin hyllyltä mutta eipä kiwipilot kauas jää.

Pitänee varmaan joku kerta kaivaa esille joku hivenen harvinaisempi sotilaskoneen kuva ja katsoa kuinka moni sen tunnistaa.

vlad.
 
Yksi lentokonebongari ilmoittautuu mukaan leikkiin. En ole vielä omaa kontribuutiotani ehtinyt sekaan sotkea. Oikeastaan olen aikaisemmin ollut hyvinkin aktiivinen bongari. Sitä tuli juniorina poljettua kesäisin Espoosta HKI-Vantaalle muutamana vuotena lähes päivittäin, lisäksi JP-Airline fleet kirjat hankittiin, kaukoputket, kiikarit sekä vielä spesiaaliradio jolla kuunneltiin lennonjohdon höpinöitä. Perussettiä siis.

Viikkorahat tuhlattiin kaverin kanssa siihen että ostettiin lentolippuja ja mentiiin päiväksi bongaamaan muualle. Mm. Tukholmaan päivän ekalla koneella ja kotiin sitten viimeisellä. Olisi niille rahoille ehkä löytynyt muutakin parempaa käyttöä. Tuolloin se tuntui järkevältä.

Bongaus on kuitenkin verissä vieläkin ja nykyään kamera on valmiudessa useimmiten kun lentokentällä vierailen ja vähän muutoinkin. Heti kun osaan pienentää omien valokuvieni kokoa niin laitan muutaman tänne näytille.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Bluesbrother kirjoitti:
Yksi lentokonebongari ilmoittautuu mukaan leikkiin.

Tervetuloa vaan joukkoon sankkaan - mukaan kyllä mahtuu.

Mennyt kesä oli ainakin ilmojen puolesta otollista aikaa bongareille, etenkin pk-seudulla pääsi hyvin monena päivänä seuraamaan täysin esteettä laskevia/nousevia koneita. Valtaosa bongatuista koneista nyt on peruskamaa mitä suomen taivaalla näkyy yhtenään eli näitä Finnairin ja muiden yhtiöiden koneita - onhan näidenkin joukossa tietty mukavia tuttavuuksia kuten Finnairin uusin Airbus A-340.

Tavallaan se on todella viehättävä kone, etenkin laskussa ja nousussa varsin loivaliikkeinen - rauhallista katsottavaa ja sikälikin otollista kuvattavaa bongareille. Harmillista ettei kertaakaan ole sattunut olemaan kamera mukana kun kyseisen koneen olen bongannut pk-seudun taivaan yllä. Tosin saahan kone jonkin verran moitteitakin, ei ole aivan yhtä kustannustehokas kuin tuleva A-350. Tosin tässä on tietty otettava huomioon se ettei A-350 ole edes lentänyt vielä - toimitukset alkanevat joskus vuoden 2010 tienoilla, mikäli nyt oikein muistan.

Samoin pyöräillessä on tullut nähtyä useammankin kerran Antonov An-124 "Ruslan" - sekin olisi mukava ikuistaa joko filmille tai digille, mieluiten molemmille. Vaikuttava kone kaikkiaan, eikä sitäkään voi liikehtimiskyvyltään kehua liikoja mutta tarkoitus onkin aivan muuta.

Muutaman kerran olen sattunut bongaamaan Boeing 747:n (tyyppiä en tunnistanut), kertaalleen kone taisi esiintyä rahtiyhtiön väreissä - ainakin muistelen, että aiemmin samaisen rahtiyhtiön väreissä esiintynyt 747 on esiintynyt Siivet-lehden kuvissa. Mikäli siis muistan oikein niin saman rahtiyhtiön koneesta on kyse. Lisäksi Finmatkat on lennättänyt tänä kesänä Boeing 747:llä turisteja Kauko-itään, lennättänee myös tulevana matkailusesonkina.

vlad.
 
K

kiwipilot

vlad kirjoitti:
Muutaman kerran olen sattunut bongaamaan Boeing 747:n (tyyppiä en tunnistanut), kertaalleen kone taisi esiintyä rahtiyhtiön väreissä - ainakin muistelen, että aiemmin samaisen rahtiyhtiön väreissä esiintynyt 747 on esiintynyt Siivet-lehden kuvissa. Mikäli siis muistan oikein niin saman rahtiyhtiön koneesta on kyse. Lisäksi Finmatkat on lennättänyt tänä kesänä Boeing 747:llä turisteja Kauko-itään, lennättänee myös tulevana matkailusesonkina.

vlad.

Voisi olla Luxemburgilaisen Cargoluxin 747-400 rahtiversio, lentää nimittäin säännöllisesti Vantaalle. Ja BB:lle: tervetuloa vain mukaan!
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
usko kirjoitti:
Ja kenttähän on selkeesti Singapore. Tai sitten ei.
Kertokaa nyt ihmeessä miten te tunnistatte lentokenttiä kuvien perusteella. Tuota Detroitin kuvaa en edes ihmetellyt, kun siellä olen ollut tasan kerran jouksemassa kahden putken välillä, enkä edes ulos varmaan katsonut. Mutta Singaporessa olen ollut kuusi kertaa, enkä edes nyt kykene kenttää tunnistamaan tuon kuvan perusteella. Minulle kaikki kentät näyttävät ihan samoilta.
 

Staffan

Jäsen
Suosikkijoukkue
DIF Hockey
Flu kirjoitti:
Kertokaa nyt ihmeessä miten te tunnistatte lentokenttiä kuvien perusteella. Tuota Detroitin kuvaa en edes ihmetellyt, kun siellä olen ollut tasan kerran jouksemassa kahden putken välillä, enkä edes ulos varmaan katsonut. Mutta Singaporessa olen ollut kuusi kertaa, enkä edes nyt kykene kenttää tunnistamaan tuon kuvan perusteella. Minulle kaikki kentät näyttävät ihan samoilta.

Heh. En myöskään minä niitä tunnista. Hyvä kun erotan HKI-Vantaan ja JFK:n toisistaan...

Tuo Singapore tuli samasta laarista kuin tuon lentoyhtiönkin (Air Seychelles) tunnistaminenkin.

Istuin tuossa heinäkuulla 2005 Rooman Fiumicinon kentällä odottelemassa jatkolentoa Helsinkiin ja tapoin aikaa kuinkas muuten kuin bongailemalla eri konetyyppejä sekä eri lentoyhtiöitä.

Kiinnitin silloin huomiota vastapäisessä terminaalissa olleeseen 767:aan joka siis oli ko. lentöyhtiön. Muista ajatelleeni että voi jumalauta, kaikenlaisilla pikkuvaltioilla sitä on omia lentoyhtiöitä. Ja siitä sitten heräsi kiinnostus että mihin kaikkialle tuo mikkihiirimaan mikkihiiriyhtiö lentääkään. - Ja Aasiassa ainoa iso kohde on Singapore....
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Bongattuja venäläisiä koneita ja helikoptereita.

Ajattelin aikanikuluksi kaivella muistini sekä muistiinpanojeni syövereistä “tilastomuotoon” ne itäkoneet joita olen bongaillut, mikäli muistan kentän/paikan jolla kone on bongattu ensimmäisen kerran niin ilmoitan myös sen. Kuten listan perusteella voi päätellä, en ole hirvittävästi lennellyt itäisessä naapurissa vaan matkustelut sinne on suoritettu lähinnä junalla tai laivalla.

Lentokoneet:

Antonov An-2: Lappeenranta.
Antonov An-12 Helsinki-Vantaa.
Antonov An-124 Helsinki-Vantaa.

Jakolev Jak-40: Helsinki-Vantaa.
Jakolev Jak-52: Lappeenranta.

Mikojan MiG-21 “bis”: Lappeenranta.

Sukhoi Su-7/11 : Pietari (museo).
Sukhoi Su-26: Lappeenranta.

Tupolev Tu-134: Lappeenranta.
Tupolev Tu-154: Helsinki-Vantaa.

Helikopterit:

Kamow Ka-27: Lappeenranta.

Mil Mi-8/-17: Lappeenranta.
Mil Mi-26: Lappeenranta.

Harmittavia menetyksiä, Lappeenranssa 90-luvulla käyneen Ilyushin Il-76 bongaus meni siihen kun kone lähtikin kentältä kohden Venäjää lehdessä ilmoitettua aikaa aiemmin. Taasen Helsinki-Vantaalta menetin Venäjän hallituksen/presidentin käytössä olevan Ilyshin Il-96:n koneen myöhästyneen lähdön tähden, siinä vaiheessa kun kone lähti niin oli jo sen verran myöhäistä ettei voinut puhua koneen bongaamisesta mitään. Tämän Il-96:n menetys harmittaa erityisesti koneen ainutlaatuisuuden tähden - Venäjän hallituksella/presidentillä kyseisiä koneita ei taida olla käytössä kuin yksi tai kaksi kappaletta. Syynä Il-96 myöhästyneeseen lähtöön oli venynyt päivällinen Halosen ja Putinin välillä.

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Pistäkääpä mietintämyssy päähän, liitän viestiin tällaisen helpohkon kuvan - ainakin sellaisille lentokonebongareille kuva lienee helppo jotka ovat siviilikoneiden ohella bongailleet myös sotilaskoneita. Mikäli kuva on liiankin helppo tunnistettavaksi niin pitää sitten kaivella haastavampiakin kohteita tunnistettavaksi - itseasiassa pari todella hastavaa konekuvaa kyllä löytyisikin mutta ongelmana vaan on se, että omat tietoni kyseistä kuvista ovat kadonneet joten malli ei ole enää itsellänikään tiedossa (vaivannäöllä mallit ja tyypit kyllä selviäisivät). Tosin onhan mahdollista, että käännyn tietoniekkojen puoleen ja pyydän tunnistusapua muodossa tahi toisessa lähitulevaisuudessa.

vlad.
 

Liitteet

  • Arvuutelkaa.jpg
    Arvuutelkaa.jpg
    23,2 KB · kertaa luettu: 541

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
vlad kirjoitti:
Pistäkääpä mietintämyssy päähän, liitän viestiin tällaisen helpohkon kuvan - ainakin sellaisille lentokonebongareille kuva lienee helppo jotka ovat siviilikoneiden ohella bongailleet myös sotilaskoneita.

Taitaapi kuvassa olla amerikkalaisen B-52 pommikoneen pyrstö aseistuksineen - ellei sitten kyseessä ole jokin venäläinen kopio.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
--väärää tietoa, mutta jätetty näkyville historialliseksi referenssiksi--

Paitselo kirjoitti:
Taitaapi kuvassa olla amerikkalaisen B-52 pommikoneen pyrstö aseistuksineen - ellei sitten kyseessä ole jokin venäläinen kopio.
Ei muuten ole B-52 koneen pyrstö - siellä oli monipiippuine Gatling-tykki. Tosin nekin on nykyään poistettu. Täytyy myöntää, etten kyllä tuota tunnista. Venäläisiä koneita en pahemmin tunne, mutta suurimmassa osassa on ihan miehitetyt tornit perässä. Lisäksi yleisesti käytetyssä 23mm tuplatykeissä on paljon pidemmät piiput. Tutkahan tuossa näyttäisi olevan, joten kyseessä on varmaankin etäohjattu vehje. Kone on kyllä varmasti, ainakin kuvan mukaan, siipimoottorein varustettu ja kun tuo tykkikin on niin, joku pommittaja sen täytyy olla. Olisikohan joihinkin koneisiin päivitetty noita takatykkejä? No toivottavasti, joku tuon tietää.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Flu kirjoitti:
Ei muuten ole B-52 koneen pyrstö - siellä oli monipiippuine Gatling-tykki. Tosin nekin on nykyään poistettu.

Tässä tapauksessa nimim. Paitselo on oikeassa. Kyseessä on Boeing B-52 (versio D) pyrstö ja sen aseistus eli 4x .50 cal. kk/tykki. Nykyään joissain koneissa taitaa edelleen olla mainitsemasi gatling-tykki (20 mm), osassa ei sitten ilmeisestikään mitään ja eräiden lähdeluettelojen mukaan osan aseistukseen kuuluu taakse asennetut Stinger-ohjukset.

Venäläisissä pommikoneissa Tu-16:sta (suurelta osin jo poistettu käytöstä) ja Tu-95:ssä taka-ampumo on miehitetty (aseena 2x 23 mm tykki). Sen sijaan uudempien eli Tu-22:n ja Tu-26:n taka-ampumo on miehittämätön ts. etäohjattu (aseena 1x2 23 mm tykki). Tupolev Tu-160:ssa ei sitten ole laisinkaan taka-ampumoa.

vlad.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
vlad kirjoitti:
Tässä tapauksessa nimim. Paitselo on oikeassa. Kyseessä on Boeing B-52 (versio D) pyrstö ja sen aseistus eli 4x .50 cal. kk/tykki. Nykyään joissain koneissa taitaa edelleen olla mainitsemasi gatling-tykki (20 mm), osassa ei sitten ilmeisestikään mitään ja eräiden lähdeluettelojen mukaan osan aseistukseen kuuluu taakse asennetut Stinger-ohjukset.
No voihan. Livenä olen nähnyt vain niitä tylppäperäisiä H versioita, joista tuo takatykki on poistettu. Eikun Patselolle pointsit.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
vlad kirjoitti:
Valtaosa bongatuista koneista nyt on peruskamaa mitä suomen taivaalla näkyy yhtenään eli näitä Finnairin ja muiden yhtiöiden koneita - onhan näidenkin joukossa tietty mukavia tuttavuuksia kuten Finnairin uusin Airbus A-340.
...
Tosin saahan kone jonkin verran moitteitakin, ei ole aivan yhtä kustannustehokas kuin tuleva A-350. Tosin tässä on tietty otettava huomioon se ettei A-350 ole edes lentänyt vielä - toimitukset alkanevat joskus vuoden 2010 tienoilla, mikäli nyt oikein muistan.
A-340:hän Finskillä on lähinnä siksi, että sitä saa nykyään halvalla ja ainakin huhujen mukaan Airbus kompensoi rahalla 777 ylittävät polttoainekustannukset. Finskin valinnan Airbussiin yleensäkin on ilmeisesti eniten vaikuttanut helpompi mahdollisuus käyttää kaukoliikenteen lentäjiä, myös Euroopan sisäisillä lennoilla ja merkittävästi halvempi hinta kuin Boeingin vaihtoehdoilla.

Jos A-350 myöhästyy yhä merkittävästi tai jopa pahimmassa tapauksessa perutaan kokonaan niin Finnair on pulassa. Täysin A-340 kalustoon siirtyminen on tuskin taloudellisesti kannattavaa pitkällä aikajänteellä. B-787 toimitukset on myyty jo moniksi vuosiksi - tosin jos A-350 ei rakenneta tai myöhästyy runsaasti, niin tällöin varmaankin tuotantoa nostetaan entisestäänkin. Varmaankin merkittävien alennusten saaminen enää tässä vaiheessa tulee olemaan vaikeaa. Käytännössä Finnair on hyvin naimisissa Aibussin kanssa ja mitä Eurooppalaiselle valmistajalle käy näkyy selvästi myös Finnairin kohtalossa. Vaikka B-787 (2011-12) ja B-777 (2008-9) nyt saisikin aikaisemmin kuin A-350 niin hintakin on huomattavasti kovempi.
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Venäläinen ilmailumuseo

Kuulin juttua parin kaveruksen matkasta itänaapuriin, jossa he olivat vierailemassa ilmailumuseossa, joka oli ns. suurelta yleisöltä suljettu vuosikymmeniä. Monikaan ei edes tiedä kyseisen museon olemassaolosta. Kyse on Moskovan liepeillä sijaitsevasta Moninon ilmailumuseosta (en tiedä sen varsinaista nimeä, mutta sijaintinsa vuoksi käytän tuota nimeä), jossa on nähtävillä mitä kummallisimpia lentopelejä.

Hemmot ovat tehneet reissustaan kuvallisen ja sanallisen kertomuksen nettiin ja se on nähtävissä täällä. Lentokonebongareille varmasti mielenkiintoista nähtävää, olkaa hyvät.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
redcat kirjoitti:
Kuulin juttua parin kaveruksen matkasta itänaapuriin, jossa he olivat vierailemassa ilmailumuseossa, joka oli ns. suurelta yleisöltä suljettu vuosikymmeniä. Monikaan ei edes tiedä kyseisen museon olemassaolosta. Kyse on Moskovan liepeillä sijaitsevasta Moninon ilmailumuseosta (en tiedä sen varsinaista nimeä, mutta sijaintinsa vuoksi käytän tuota nimeä), jossa on nähtävillä mitä kummallisimpia lentopelejä.

Varmasti mielenkiintoinen paikka vierailla, on muuten ollut suunnitelmissani vierailu sinne - aivan kuten on ollut Venäjällä (Moskovan lähellä) järjestettävään MAKS(?) ilmailunäytökseenkin, siellä olisi kanssa nähtävillä itäisen naapurimme tämän hetken ensilinjan lentokoneita sekä muita ilmailuteollisuuten tuotoksia.

Monino olisi sikälikin mielenkiintoinen paikka vierailla, että siellä saisi näkemyksen kokonaisvaltaisesta ilmailunkehityksestä Neuvostoliitossa/Venäjällä. Aiemmin Moninoon piti ulkomaalaisten ilmoittautua aiemmin vieraiksi mutta näemmä nykyään sinne pääsee rahallakin sisään oikein mainiosti.

Herrojen kuvista muutama sellainen joita he eivät tunnistaneet, oli kyllä sellaisia jotka oli helppo tunnistaa, kuten Mi-6:n versio sekä Mi-26, jota he luulivat Mi-6:n versioksi. Samaten pommikone jota he eivät tunnistaneet oli Tupolev Tu-16.

vlad.
 

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
AN-2

AN-2 Lennuklubi Helsinki hankki toukokuussa 2004 ensimmäisen AN-2:nsa ES-CAG.

Oli perjantai-ilta, kun saavuimme ko. koneella Kuopion taivaalle matkalla Rissalan 2004 lentonäytökseen. Kysyimme kohteliaasti tornilta, että sopisiko kierros keskustan yläpuolela näytösmielessä. Sehän sopi, joten kiersimme Puijon tornin. Laskuun tultaessa lennonjohtaja näki meidän tulevan erittäin hitaasti, joten oudon konetyypin ominaisuuksista tietämätön lennonjohtaja kysäisikin, mikäköhän mahtaa olla meidän sakkausnopeus? Vastasimme, että 40 solmua...

Lauantaina moni tulikin kertomaan nähneensä meidät kaupungin yllä: 1000hp tähtimoottorin matala murina kyllä erottuu kesäillassa.

Nykyään tämä yksilö majailee Malmin kentällä toistaiseksi ilman moottoria.

Lentotoimintaa yhdistys harjoittaa nykyään uudemmalla AN-2:lla ES-CAC, jonka kyydissä tuli käytyä Lappeenrannan 2005 lentonäytöksessä. Ainoa oikea tapahan saapua lentonäytökseen on tulla ilma-aluksella! Tämänkin koneen voi bongata niinikään Malmilta. Koneen kyytiin pääsee liittymällä yhdistyksen jäseneksi.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
roottori kirjoitti:
, joten oudon konetyypin ominaisuuksista tietämätön lennonjohtaja kysäisikin, mikäköhän mahtaa olla meidän sakkausnopeus? Vastasimme, että 40 solmua...

Heh, Neuvostoliiton aikoina kulki maailmalla vitsi joka meni jotensakin näin:

- Miten Antonov-2 koneen kyytiin pääsee vielä sen jälkeen kun kone on noussut nousukiidon jälkeen ilmaan kentän pinnasta?
- Kävelemällä ripeästi rinnalle ja avaamalla oven.

Muuten, mihin sen Lennuklubin ekan Antonovin moottori on joutunut?
 

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Paitselo kirjoitti:
Muuten, mihin sen Lennuklubin ekan Antonovin moottori on joutunut?
Lähti Puolaan tehtaalle tarkastettavaksi sen jälkeen kun ILL maadoitti koneen moottorivaihdon jälkeen. Alkuperäisen moottorin tunnit tulivat täyteen, joten siihen vaihdettiin Rovaniemellä seisoneen AN-2:n mylly. Kuva moottorin irroituksesta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Luin seuraavaa juttua Antonov An-2 tämän vuoden puolella Suomen Kuvalehdestä, jutun mukaan sopivalla tuulella Kansallisteatterin edestä nousukiiton lähtenyt kone ylittäisi Ateneumin osumatta siihen - jos (kuten oletan) pitää paikkansa niin nousukiito on todella lyhyt. Olen kyllä kertaalleen päässyt todistamaan An-2:n nousukiitoa, tämä tapahtui 80-luvulla Lappeenrannassa jonne ilmailutapahtumaan saapui Dosaafin rekisterissä ollut An-2, tuolloin kone näytti lento-ominaisuuksiaan ja sitä kuinka lyhyt sen nousukiito todellakin on, pieni vlad ei voinut muuta kuin hämmästellä sitä.

vlad.
 

Roomie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, St. Louis Blues
C-17 Pirkkalassa

Vahvojen huhujen mukaan viime yönä laskeutui C-17 Clobemaster III Pirkkalan lentokentälle. Lähtö tapahtuu ilmeisesti tänään tai huomenna. Silmät auki Tampereen seutuvilla.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Päätös uuden Airbus A350XWB rakentamisesta varmistui:

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Uuden+Airbusin+rakentaminen+varmistui/1135223392929

"XWB (Extra Wide Body eli erityisen leveä runko) korvaa viime kesänä hylätyn A350-mallin, jota Finnair ehti tilata yhdeksän kappaletta noin miljardilla eurolla. Finnairista kerrotaan, että tämä tilaussopimus on voimassa. Uusiksi on neuvoteltava vain toimitusajat.

Airbus pitää kiinni sovituista hinnoista, joten Finnair saa miljardillaan huomattavasti parempia koneita kuin alun perin toivoikaan, vaikkakin vähintään 1,5 vuotta laskettua myöhemmin."

Airbus on ollut ongelmissa A380:n kanssa, joten toivottavasti tästä koneesta ei tule vastaavaa murheenkryyniä koska siinä tapauksessa ongelmiin voi joutua moni lentoyhtiö joka on odottanut tätä päätöstä konetyypin (A350) valmistamisesta jo pidemmän aikaa. Toisaalta kaksi katastrofia ei tietäisi Airbusillekaan hyvää, yhtiö on kuitenkin viime vuosina (muistaakseni) ollut markkinoilla se hallitsevampi ja Boeing on joutunut nuolemaan näppejään useammin, joten epäonnistuminen toisensa jälkeen voisi tuoda Boeing peliin mukaan entistä vahvemmin, etenkin kun yhtiöllä on suunnitteilla 7X7 - jota tarjottiin yhtiön toimesta myös Finnairille tässä menneen kesän kuluessa.

Mutta jätän tarkemmat kommentoinnit siviilipuolen koneisiin tarkemmin perehtyneille.

vlad.
 

scholl

Jäsen
Tänään tuli testattua ekaa kertaa matkustajana Embraer 190. Aiemmin kokemusta vain 170 mallista useampaan otteeseen.

Toiminta HKI-Vantaalla kusi tullessa toki niin paljon, että veikkaan, että vitutusketjuun on asiaa tuhansilla ihmisillä, mutta sehän ei tosiaan ole lentokoneen vika, joten jätetään se tästä nyt pois.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös