Lentokonebongarit

  • 22 248
  • 144

Imhotep

Jäsen
Karzan kirjoitti:
Tattis.

Tehtävä jollekulle. Mikä kone on kyseessä?


ATR-konetta täällä on jo tarjottukin, mutta uskon kyseessä olevan ATR ATR-42-*** sarjan kone. Kyseinen malli on hyvin yleinen varsinkin Keski-Euroopassa. Ja mm. Finncom lentää mallilla ATR-42-500

Jos tuon konetunnuksen onnistuisi joku tuosta tulkitsemaan, niin homma olisi huomattavasti helpompaa.
 

scholl

Jäsen
kiwipilot kirjoitti:
Näyttää hieman pienemmältä atikalta eli olisiko 52- sarjaa?

Eikö 52 ole samalla rungolla kuin 72? Niin itsekin veikkaan kuten Imhotep 42:sta. Vaikea tosin sanoa, kun on niin harvoin noita potkurikoneita nähnyt.

EDIT: Ei kai tuossa siiven alla lue LV-ART
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
scholl kirjoitti:
EDIT: Ei kai tuossa siiven alla lue LV-ART

Kuva on otettu Liettuassa, jos siitä on mitään apua.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Laitetaan taasen pari kuvaa, tällä kertaa historian siipien havinaa vuorossa - Junkers Ju-52 (kuvattu Lappeenrannassa) ja toisessa kuvassa on mahdollisesti A-26 (kuvasta puuttuvat koneen tunnistetiedot joten voin osua muistelossani vääräänkin).

vlad.

edit: Toisen kuvan lentokone varmistui Douglas A-26 Invader'iksi, nimenomaan koneen yöhävittäjäversioksi jossa oli umpinainen etuosa varustettuna runsaalla joukolla etusektoriin tulittavia tykkejä/konekiväärejä. Kiitokset tiedosta nimim. Paitselolle.
 

Liitteet

  • Junkers Ju-52.jpg
    Junkers Ju-52.jpg
    35 KB · kertaa luettu: 448
  • A-26 (mahdollisesti).jpg
    A-26 (mahdollisesti).jpg
    29,3 KB · kertaa luettu: 436
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK,Nashville Predators ja Nurmijärven Kurra
Ei ole lentokonekuume meikäläiseen iskenyt vielä. Työpaikallani näen kaikenlaisia koneita päivittäin. 16 vuotta olen ollut töissä Hki-Vantaan lentoasemalla. Muutamat työkaverit ovat kyllä hurahtaneet koneisiin. Helppohan noita olisi kuvailla, kun kentällä olen töissä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
bunghole kirjoitti:
Itse olen nähnyt näistä Blue Angelsin pariin kertaan ja ihailen ryhmää. Tarkinta lentämistä maailmassa. Koneet ovat niitä mainostamiani "muskelikoneita" kun verrataan moneen muuhun ryhmään eli siis Horneteja. Toisaalta, kuten jo sanoin, tehoreservi antaa paljon anteeksi mutta toisaalta tuo koreografiaan enemmän mahdollisuuksia, jos vain ohjaaja sen kestää. Blue Angelsin pisteitä kuitenkin laskee se että vaihtoja tehdään "pimennossa" soolokoneen viedessä yleisön huomion. Näyttävää lentämistä joka tapauksessa ja voin suositella jopa ulkomaille matkustamista tätä ryhmää katsomaan jos mielenkiintoa lentämiseen riittää. Tutustumisen voi kuitenkin aloittaa vaikka netistä mikä on täynnä videoita Blue Angelsista sekä muista ryhmistä.

Myös yksi soolokone kannattaa tarkistaa. Suomen Ilmavoimien Redigo. Osaavissa käsissä uskomaton kone. Vetää vertoja noille monille vartavasten taitolentoon tehdyille koneille. Myös Vinka on lento-ominaisuuksiltaan huippuluokkaa vaikkeikaan niin näyttävä jos verrataan suihkukoneisiin ja 200hv teho asettaa omat rajoituksensa kuten myöskin G-rajat (polttoainetankit siivissä).

Harmittaa etten tuolloin 90-luvulla päässyt katsastamaan Blue Angels'eja Turussa (siellähän ne vierailivat silloin kun Elisabeth Rehn oli puolustusministerinä), ei onnistunut työvuorojen vaihto ja sairauslomallekaan en sitten "hoksannut" jäädä. Olisihan se taatusti ollut näkemisen arvoinen ryhmä kaikkiaan.

Muista "muskelikoneilla" lentävistä ryhmistä mieleen tulee ainakin Russian Knight's (kalustona Su-27 mod) sekä toinen venäläisryhmä mikä lentää MiG-29 versiolla.

Redigon soolo on tullut nähtyä pariin otteeseen L:rannassa, muistaakseni yhden näkemäni soolon aikana kone oli maalattu "ferrarinpunaiseksi" (oliko sitten "tehdasväreissä") mikä sai koneen erottumaan sinistä taivasta vasten todella hyvin - lisäsi siis tavallaan näyttävyyttä esitykseen. Ketterä ja hyvin liikehtivä kone kaikkiaan. Muistaakseni yhdessä vaiheessa Eritrea oli kiinnostunut ostamaan Redigoja - tiedä sitten tuliko kaupoista mitään vai peruttiinko kauppaneuvottelut Etiopian ja Eritrean välisten selkkausten tähden.

vlad.
 

zore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
Minulla oli työkaverina muutaman vuoden ajan innokas lentokonebongari. Joka päivä töiden jälkeen kaveri polki parikymmentä kilsaa illaksi pienelle lentokentälle uusien bongauksien perässä.

Eräänä maanantaina kaveri tuli töihin silmät kiiluen. "Et arvaa millaisen namupalan löysin Tampereelta lauantaina?!". No minä siihen, että hyvä homma että olet viimeinkin löytänyt jonkun naisen, niin kaveri vastasi ääni väristen, että "ei kun pe-las-tus-he-li-kop-te-rin".

Jossain vaiheessa sillä taisi olla kuvattuna lähes kaikki Suomen "kilvissä" olevat lentovehkeet, taisi muutama puuttua..
 

bunghole

Jäsen
Ohmi kirjoitti:
Mikä muuten mahtaa olla noilla Horneteilla se minimi lentokorkeus?

Varsinaista minimikorkeutta ei ole. Ilmailulaki määrittelee eri lentokorkeudet tarkasti mutta se koskee pääosin vain siviilejä. Sotilaslentosäännöt ovat täysin erit ja sotilaat lentävät "harkitulla riskillä" ja alaraja on tehtäväkohtainen. Yleensä se on "selvästi erossa esteistä" mikä tarkoittaa Suomen oloissa kaupunkialueen ulkopuolella n. 50 metriä. Se tosin riippuu paljon maaston muodoista ja rakennelmista kuten mastoista jne. Paljon alempanakin lennetään välillä kuin tuo 50m mutta suihkukoneilla harvemmin. Itse olen ollut HW:n kyydissä Tuusulanväylän yläpuolella alle 100m korkeudessa nopeuden ollessa n. 500 km/h. Matalasuunnistuksessa 50m korkeudessa suurin nopeus on ollut yli 900 km/h mutta lähes asumattomalla seudulla. Meteliähän siitä tulee muttei sen kummempia vahinkoja. Yliäänilentoja ei tehdä matalalla vaan joko merellä tai esim. yli 10km korkeudella.

Jii kirjoitti:
Teki muuten samantein mieli alkaa katsomaan TopGunia.

Top Gunista tuli mieleen eräs tapaus kun toinen Ilmavoimien tämänhetkisistä naisohjaajista puhutteli nuorta lento-oppilasta kadettina ollessaan. Keskustelu meni suunnilleen näin:

Rva Kadetti: "Kaikkihan tämän tietävät mutta kuka näytteli pääosaa elokuvassa Top Gun?"

Lento-oppilas: "Rouva Kadetti, en ole nähnyt kyseistä elokuvaa..."

Rva Kadetti: "Mitä helvettiä??!! Ette ole nähnyt Top Gunia???!!! Miten kukaan voi haluta lentäjäksi jos ei ole nähnyt Tom Cruisea Top Gunissa?!"

Tähän heittää väliin miespuolinen kadetti: "Meillä miehillä on muitakin syitä haluta lentäjäksi..."

Jii kirjoitti:
Vaikkei nyt bongaukseen liity, mutta tuohon Sinisiin enkeleihin. Olisiko noiden kavereiden lentotaidoista jotain hyötyä, jos alkaisi kovapanosammunnat? Tuollainen tiivis timantti näkyisi varmaan tutkassa yhtenä objektina, joten vihollinen tuskin osaisi lähettää oikeaa määrää torjuntahävittäjiä, mutta mitä muuta?

Sotilaslentäjiähän nuo kaverit ovat. Jokaisen sotilaslentäjän koulutukseen kuuluu myös taitolentoa ja muodostelmalentoa. Monen maan ilmavoimilla on oma ryhmänsä ja nämä vain vievät taitolennon astetta normaaleja koululentoja pidemmälle. Kaikki taitolento kuitenkin pohjautuu taistelulentämiseen ja on hyvää treeniä. Ei sitä pelkästään huvin vuoksi tehdä. Perustaisteluliikehdintä on valtaosin juuri silmukoita niin pysty- kuin vaakatasossakin sekä erilaisia kuvioita. Myös G-kestävyys paranee taitolennossa ja sitä tarvitaan taisteluliikehdinnässä.

vlad kirjoitti:
Harmittaa etten tuolloin 90-luvulla päässyt katsastamaan Blue Angels'eja Turussa (siellähän ne vierailivat silloin kun Elisabeth Rehn oli puolustusministerinä), ei onnistunut työvuorojen vaihto ja sairauslomallekaan en sitten "hoksannut" jäädä. Olisihan se taatusti ollut näkemisen arvoinen ryhmä kaikkiaan.

Muista "muskelikoneilla" lentävistä ryhmistä mieleen tulee ainakin Russian Knight's (kalustona Su-27 mod) sekä toinen venäläisryhmä mikä lentää MiG-29 versiolla.

En ollut itsekään tuolla vaan olen nähnyt ryhmän esiintyvän pariin kertaan ulkomailla.

Moniko muuten muistaa tapauksen kun muutama vuosi sitten yksi Enkeleiden Horneteista oli myynnissä Ebayssa? Olisin ostanut mutta kun jenkit tulivat väliin ja kielsivät ulkomaille myynnin..:) En tiedä mikä koneen tilanne on tällä hetkellä mutta aika makea leikkikalu olisi varmasti osaavalle kaverille jolla rahaakin riittäisi ylläpitoon ja lentelyyn.

vlad kirjoitti:
Redigon soolo on tullut nähtyä pariin otteeseen L:rannassa, muistaakseni yhden näkemäni soolon aikana kone oli maalattu "ferrarinpunaiseksi" (oliko sitten "tehdasväreissä") mikä sai koneen erottumaan sinistä taivasta vasten todella hyvin - lisäsi siis tavallaan näyttävyyttä esitykseen. Ketterä ja hyvin liikehtivä kone kaikkiaan. Muistaakseni yhdessä vaiheessa Eritrea oli kiinnostunut ostamaan Redigoja - tiedä sitten tuliko kaupoista mitään vai peruttiinko kauppaneuvottelut Etiopian ja Eritrean välisten selkkausten tähden.

vlad.

Kaikki ilmavoimien Redigot ovat harmaita mutta voi olla että tuo on ollut jokin poikkeustapaus joka on myöhemmin maalattu harmaaksi. Loistava kone ja yksi maailman parhaita lajissaan. Valitettavasti vain pienistä valmistusmääristä johtuen liian kallis kuten Vinkakin. Redigoa taitaa olla Afrikassa edelleen liikenteessä sillä muistelen että sitä myytiin ulkomaille. Se on valmis rynnäköintiin ja siihen saa kiinnitettyä konekiväärin ja raketteja. Samoin kuin sai ennen Vinkaankin. VN:stä tosin poistettiin jopa johdotukset noita varten mutta liipasin löytyy ohjaussauvasta edelleen. Redigon edeltäjä, prototyypiksi jäänyt Turbovinka, oli tarkoitus saattaa aivan sarjatuotantoon asti kuten Redigosta sitten myöhemmin. Molempien kohdalla suunnitelmat jäivät torsoiksi kun tilauksia ei tullut riittävästi. Turbovinkasta luovuttiin jossain vaiheessa ja yksi syy siihen oli koelentäjä Paavo Janhusen kuolema koelennolla. Paavo Janhusen poika Kari on muuten nykyään Ilmavoimien Eversti ja toimi edesmenneen Kauhavan Ilmasotakoulun johtajana, nykyään Lentosotakoulun johtajana ja oli tuomassa ensimmäisiä Horneteja Suomeen. Nykyään tosin lentää enää Hawkia.
 

bunghole

Jäsen
punatähti kirjoitti:
Ei kai nyt kovin paljon alempana..

Täytyy heti korjata ettei kyllä todellakaan paljon alempana:) Hekolla lennetään kyllä paljonkin alempana ja jopa kovaa mutta lentokoneella harvemmin.

punatähti kirjoitti:
Tehdasväreissä ja siviilirekisterissä on: http://airliners.net/open.file/0845475/M/

Tuo tapaus se varmasti on ollut. Siviilissä noita ei varmasti montaa ole enkä itse ole päässyt näkemään yhtään livenä. Kaikki Redigot joita olen näytöksissä nähnyt ovat olleet Ilmavoimien koneita.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
vlad kirjoitti:
RAF:n Tornado.

Myönnän heti alkuun, että olen enempi "potkurikonerajoitteinen", mutta jotakin luulin tietäväni esim. brittiläisen Tornado-suihkarin "tavoista". Meinaan että ihmettelen sitä vladin ottamassa kuvassa näkyvää jonkinlaista pakokaasuvanaa siinä Tornadon suuressa sivuvakaajassa - miten tuollaiseen kohtaan voi tulla moinen kuluma? Vai onko se osa naamiomaalausta?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Paitselo kirjoitti:
Myönnän heti alkuun, että olen enempi "potkurikonerajoitteinen", mutta jotakin luulin tietäväni esim. brittiläisen Tornado-suihkarin "tavoista". Meinaan että ihmettelen sitä vladin ottamassa kuvassa näkyvää jonkinlaista pakokaasuvanaa siinä Tornadon suuressa sivuvakaajassa - miten tuollaiseen kohtaan voi tulla moinen kuluma? Vai onko se osa naamiomaalausta?

Katselin netistä näitä Panavia Tornadojen kuvia, jokaisessa niistä näyttää olevan sivuvakaajan juuressa tai juuresta lähtee ylöspäin pakokaasuvanan aiheuttamaa "kulumaa".

Esim kuva:

http://www.freefoto.com/preview.jsp?id=22-09-15&k=Royal+Air+Force+Panavia+Tornado+F3

Pakokaasuvanan aiheuttamaa jälkeä on havaittavissa koneen molemmissa malleissa, niin IDS:ssä kuin myös ADV:ssä. Kuluma on myös naamiomaalauksella varustetuissa koneissa, joten veikkaan, että kyseinen kuluma/jälki syntyy luonnollisesti Tornadoihin. Yritin kuvista nähdä löytyykö rakenteesta jotain mikä aiheuttaisi pakokaasuvanan jäljen koneeseen mutta silmiini ei mitään sellaista erikoispiirrettä sattunut.

vlad.
 

asloser

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, 7 Ringettes, Kurra, JoKP 88-89
Kröhöm- minä olen asloser ja minä olen addiktoitunut wanhoihin potkurikoneisiin...

Kun nämä tunnustukset on saatu pois alta niin pieni tarkennus lienee paikallaan:

vlad kirjoitti:
edit: Toisen kuvan lentokone varmistui Douglas A-26 Invader'iksi, nimenomaan koneen yöhävittäjäversioksi jossa oli umpinainen etuosa varustettuna runsaalla joukolla etusektoriin tulittavia tykkejä/konekiväärejä. Kiitokset tiedosta nimim. Paitselolle.

Kone tosiaan on Douglas A-26 Invader. Tätä konetyyppiä ei kuitenkaan käytetty yöhävittäjänä ainakaan 2. maailmansodan aikanana (ja tuossa kuvassahan nuo maihnnousuraidat näkyvät oikein komeasti joten Normandian yläpuolella on toimittu). Kuvassa on Invaderin rynnäkkömuunnos jossa tosiaan oli aika kunnoitettava kk aseitus nokassa, muistaakseni 10 .50 cal kk:ta.

Douglaksen tekemästä aikasemmasta A-20 Boston/Havoc koneestahan sensijaan oli käytössä usempiakin yöhävittäjäveriosioita vuosina 40-42, liekkö jäsen Paitselo sekoittanut näihin? Britit tekivät oman kenttämuunoksensa (muistaakseni RAF:n tyyppinmet olivat Havoc I ja Havoc II), kun taas jenkkien P-70 tehtiin jo tuotantolijalla yöhävittäjäksi.

Sodan loppuvaiheissahan (jolloin A-26 Invader oli rintamakäytössä) USAAF käytti yöhävittäjinä joko Northtrop P-61 Black Widow -koneita tai Englantilaisilta lainattuja D.H Mosquiton yöhävittäjäversioita.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kiitokset bungholelle sekä asloserille kuin myöllekin jotka tuotte keskusteluun uusia (syventäviä) näkökulmia. Kaikenmoiset informatiiviset tai omiin kokemuksiin perustuvat viestit ovat enemmäin kuin tervetulleita tähän ketjuun. Itsekin koetan jatkossa tuoda laajempia kuvauksia ja huomioita linkittämiini kuviin (huomautetaan vielä, että kaikki liitetiedostomuodossa linkittämäni kuvat ovat omista kokoelmistani) jotta keskustelu olisi muutakin kuin pelkkiä informaatioita nähdyistä koneista - toki infoa nähdyistäkin koneista on mukava lukea jotta näkee kuka on nähnyt ja mitä ja missä. Suomessakin on toisinaan mahdollista päästä tutustumaan melkoisiin koneharvinaisuuksiin - puhumattakaan sitten sellaiset jatkoaikalaiset jotka paljon kiertelevät maailmaa ja lentokenttiä.

vlad.
 

Hipcheck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse tuota konebongausta harrastan lähinnä ikäänkuin ammatin ohessa ja ammatillisessa mielessä. BAe ATP, HS748, B757, Airbus A300 ja eksoottisimpana ehkäpä Antonov-24B ovat tulleet jopa käsinkosketeltavan tutuiksi.
Suosittelen lämpimästi myös, niinkuin aiemmin joku täällä mainitsi, flightforum.fi -sivustoa kaikille "lentävistä alumiiniankoista" kiinnostuneille.
Itse olen oikeastaan jo pienestä pitäen ollut hieman hurahtanut lentokoneisiin ja vieläkin lentäminen (matkustajana) on mielestäni todella hieno ja nautinnollinen kokemus.

Hyvä juttu että JA:sta löytyy myös tälläinen ketju!

Tässä vielä varsin kiinnostava artikkeli aiheesta lentokoneen vessa ja kuivajää:

http://www.airliners.net/articles/read.main?id=69
 

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
vlad kirjoitti:
Yritin kuvista nähdä löytyykö rakenteesta jotain mikä aiheuttaisi pakokaasuvanan jäljen koneeseen mutta silmiini ei mitään sellaista erikoispiirrettä sattunut.
Noiden jälkien aiheuttaja on aika yksinkertainen: reverssit. Tornadossa ylöspäin aukeava reverssiluukku aiheuttaa nuo jäljet, näkyy hyvin tässä kuvassa http://www.airliners.net/open.file/1095316/L/

Itselleni konebongaus merkitsee sitä, että yritän päästä erilaisten lentolaitteiden kyytiin, eksoottisimpina JU-52 ja AN-2.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Lukkoseppä kirjoitti:
Kivoin kone on mielestäni MD8x sarjan vehkeet, etupenkissä mennessä moottoreiden ääni on minimaalinen ja huih se nousu, aina pitää hämmästellä kuinka melkein "piikkisuoraan" ko. malli ponkaisee ilmaan, siinä on tyyli kohdallaan. Vanha kunnon MD on paljon kivempi kuin tylsät Airbussit sun muut.

Hienoa löytää täältäkin "sielunveli" :)

Harmi vaan, että ko. konetyyppi lopetti tähän kesään pitkään kestäneen uransa Finnairilla.

Niin, itsehän kuvaan lentokoneita. Kierrän suomessa kaikki ja suomen ulkopuolellakin mielenkiintoiset näytökset ajan ja rahan mukaan. Kesällä tuli käytyä mm. kuvaamassa Blue Angels Hollannissa.

Tarkoitus ja tavoite on nähdä tulevaisuudessa Russian Knights ja Swift. Thunderbirds on myös listalla korkealla.

Oliko kukaan Kauhavan juhannusjuhlilla tänä kesänä? Hollannin demo teamin F16 esitti aika näyttävän shown. Kuviakin tuli reilu tuhat tuolta reissulta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
roottori kirjoitti:
Noiden jälkien aiheuttaja on aika yksinkertainen: reverssit. Tornadossa ylöspäin aukeava reverssiluukku aiheuttaa nuo jäljet, näkyy hyvin tässä kuvassa http://www.airliners.net/open.file/1095316/L/

Itselleni konebongaus merkitsee sitä, että yritän päästä erilaisten lentolaitteiden kyytiin, eksoottisimpina JU-52 ja AN-2.

Kiitos vastauksesta. Yritin omista kuvista sekä jonkin verran netistäkin katsoa mikä mahtaa aiheuttaa kyseiset jäljet mutta, kuten manitsin, sellaista kuvaa ei kohdalle osunut joten en sitten uskaltanut lähteä aivan sokkona arvailemaankaan vaikka tuo vaihtoehto kyllä kävi mielessä.

Lappeenrannassahan kävi 90-luvun lopulla Junkers Ju-52 - harmillista etten päässyt sitä bongaamaan sisältä päin vaikka koneella tehtiinkin yleisölennätyksiä muutama kappale.

Antonov An-2 on myös bongattu Lappeenrannassa joskus 80-luvulla jolloin olin sellainen keskenkasvuinen nappula. Jo tuolloin tuli pantua merkille koneen todella lyhyt nousukiito. Konetta en päässyt sisältä bongaamaan mutta kuvista voin päätellä, että aika karunoloinen vehje se kyllä on mutta monikäyttöinen työkalu kokoonsa nähden.

Yankee Airmuseumissa tuli bongattua sisältä (ei tosin ilmassa) Boeing B-17. Kone oli vielä tuolloin '98 lentokuntoinen yksilö ja oli kiertänyt muutamissa lentonäytöksissä Yhdysvalloissa. Eipä käynyt kateeksi koneen miehistöä kun joutuivat Saksan ylle lentämään, etenkin "ball slaven" homma oli kaikkea muuta kuin kehuttava. Museon vastaava oli itse toiminut B-17 miehistössä WW II aikana, taka-ampumossa. Kertoi muutamia juttuja kun kyselin mutta eipä noita enää muista. Muutama kuva koneestakin on mutta ahtaasta hallista johtuen en saanut mahdutettua koko konetta filmille kerralla.

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Laitetaanpa jälleen kuvaa kehiin.

Kuvan kone eli Boeing B-52 (tyyppikirjainta en muista) on kuvattu Yankee Airmuseumissa Detroitin lähellä 1998 kevättalvella ja tuolloin kone oli jotakuinkin lentokuntoinen. Boeing B-52 eli tuttavallisemmin BUFF (Big Ugly Fat Fucker) on palvellut eri versioineen sotanäyttämöillä jo useamman vuosikymmenen ajan, ensimmäisen kerran konetyyppiä käytettiin taistelutehtävissä Vietnamissa ja viimeisimpänä konetyypin uusin versio eli B-52H on ottanut osaa Irakin sotaretkeen toimien lähinnäkin risteilyohjusten laukaisualustana, jonkin verran konetta käytettiin myös "perinteisillä" pommituslennoilla.

Kuvan koneen siipiripustimiin (en tarkoita ulpoimpia ripustimia joihin on asennettu lisäpolttoainesäiliöt) on asennettu vapaastiputoavia pommeja, lisäksi koneen alla näkyy muutamia koneen varustukseen kuuluvia pommeja. Kyseinen konetyyppi on varustettu neljällä taaksepäin ampuvalla konekiväärillä, myöhemmin taaksesuuntaavat konekiväärit korvattiin 20 mm tykillä ja sen jälkeen Stinger ohjuksien AA-versiolla. Konetyypin maksimi lasti on reilut 31 tonnia pommeja, joskin uusimman version eli B-52H:n aselasti on yleensä maksimissaan vajaat 25 tonnia pommeja tai vaihtoehtoisesti 20 AGM-86 risteilyohjusta.

vlad.
 

Liitteet

  • Boeing B-52.jpg
    Boeing B-52.jpg
    52,2 KB · kertaa luettu: 406

tars tarkas

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS ja SUOMEN JELLONAT.
Mielenkiintoinen ketju!
Tietävätkös asiaa paremmin tuntevat onko mahdollista bongata jossain euroopassa lentävänä Focke-Wulf 190 ja mielummin vielä D-9 versio..?
Aikas hiljaista varmaan on "Dora-ysin" suhteen 262 mersusta nyt puhumattakaan?

Kaverilla oli Me 109:n startti, lämmitys, nousukiito sekä ohilentoääniä cd:llä.. oli muuten aikamoista jytinää naapurien iloksi! :)
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
roottori kirjoitti:
Noiden jälkien aiheuttaja on aika yksinkertainen: reverssit. Tornadossa ylöspäin aukeava reverssiluukku aiheuttaa nuo jäljet, näkyy hyvin tässä kuvassa http://www.airliners.net/open.file/1095316/L/

QUOTE]

No hyvä että selvisi tämäkin - se on siis Tornadon peruutusvaihteen pakokaasuvana.

Muuten olen sitä mieltä, että varsinkin vuosien 1939-1944 välillä olisi ollut mielenkiintoista olla lentokonebongarina 88-millisen it-tykin tähtäimen takana. Siinä olisi päässyt ihan konkreettisesti itse puuttumaan taivaalla kiitävien härveleitten taitolentokuvioihin - olen nääs vähän niinkuin Bart Simpson: romuttaminen on upeeta.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
tars tarkas kirjoitti:
Aikas hiljaista varmaan on "Dora-ysin" suhteen 262 mersusta nyt puhumattakaan?

Kaverilla oli Me 109:n startti, lämmitys, nousukiito sekä ohilentoääniä cd:llä.. oli muuten aikamoista jytinää naapurien iloksi! :)

Minulla taitaa sitten olla hyllyssä samainen cd. Onhan siellä muidenkin sotalintujen jylinöitä, mm. Spitfire, P-38 Lightning ja Grumman Avenger. Muuten, Avengerista lähti kyllä ehdottomasti miehekkäimmät mölyt ainakin tuon cd:n perusteella.

Niin ja tiedoksi että Mersun 262 suihkari lentää jälleen ... Amerikan Ihmemaan ilmatilassa. Kyseessa on ihan uustuotantoa - siis kone ei ole mikään museovehje, vaan varta vasten rakennettu vanhoista piirrustuksista. Voimanlähteenä taisi olla kaksi kappaletta joitakin amerikkalaisia suihkumoottoreita - mutta siis ulkomuodoltaan kone ihan täysverinen 262 "Myrskylintu". Tämän uuden uutukaisen "kakskuuskakkosen" ensimmäisistä lennoista löytyy netistä ihan kuvamatskuakin. Täytynee mennä googlettamaan.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Pistetäänpäs linkki erääseen lentonäytökseen Ukrainassa. Olen tämän joskus aikaisemminkin jossakin yhteydessä Jatkoaikaan linkittänyt, mutta tähän lentokonebongausketjuun tämä sopii kuin nenä päähän, tai kyseisen videopätkän kyseessä ollessa, kuin Mig ohimoon:

http://www.break.com/index/airshowcrash27.html
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös