K
kiwipilot
Stolk-2 kirjoitti:Olisiko ATR-72?
Näyttää hieman pienemmältä atikalta eli olisiko 52- sarjaa?
Stolk-2 kirjoitti:Olisiko ATR-72?
Karzan kirjoitti:Tattis.
Tehtävä jollekulle. Mikä kone on kyseessä?
kiwipilot kirjoitti:Näyttää hieman pienemmältä atikalta eli olisiko 52- sarjaa?
scholl kirjoitti:EDIT: Ei kai tuossa siiven alla lue LV-ART
bunghole kirjoitti:Itse olen nähnyt näistä Blue Angelsin pariin kertaan ja ihailen ryhmää. Tarkinta lentämistä maailmassa. Koneet ovat niitä mainostamiani "muskelikoneita" kun verrataan moneen muuhun ryhmään eli siis Horneteja. Toisaalta, kuten jo sanoin, tehoreservi antaa paljon anteeksi mutta toisaalta tuo koreografiaan enemmän mahdollisuuksia, jos vain ohjaaja sen kestää. Blue Angelsin pisteitä kuitenkin laskee se että vaihtoja tehdään "pimennossa" soolokoneen viedessä yleisön huomion. Näyttävää lentämistä joka tapauksessa ja voin suositella jopa ulkomaille matkustamista tätä ryhmää katsomaan jos mielenkiintoa lentämiseen riittää. Tutustumisen voi kuitenkin aloittaa vaikka netistä mikä on täynnä videoita Blue Angelsista sekä muista ryhmistä.
Myös yksi soolokone kannattaa tarkistaa. Suomen Ilmavoimien Redigo. Osaavissa käsissä uskomaton kone. Vetää vertoja noille monille vartavasten taitolentoon tehdyille koneille. Myös Vinka on lento-ominaisuuksiltaan huippuluokkaa vaikkeikaan niin näyttävä jos verrataan suihkukoneisiin ja 200hv teho asettaa omat rajoituksensa kuten myöskin G-rajat (polttoainetankit siivissä).
Ohmi kirjoitti:Mikä muuten mahtaa olla noilla Horneteilla se minimi lentokorkeus?
Jii kirjoitti:Teki muuten samantein mieli alkaa katsomaan TopGunia.
Jii kirjoitti:Vaikkei nyt bongaukseen liity, mutta tuohon Sinisiin enkeleihin. Olisiko noiden kavereiden lentotaidoista jotain hyötyä, jos alkaisi kovapanosammunnat? Tuollainen tiivis timantti näkyisi varmaan tutkassa yhtenä objektina, joten vihollinen tuskin osaisi lähettää oikeaa määrää torjuntahävittäjiä, mutta mitä muuta?
vlad kirjoitti:Harmittaa etten tuolloin 90-luvulla päässyt katsastamaan Blue Angels'eja Turussa (siellähän ne vierailivat silloin kun Elisabeth Rehn oli puolustusministerinä), ei onnistunut työvuorojen vaihto ja sairauslomallekaan en sitten "hoksannut" jäädä. Olisihan se taatusti ollut näkemisen arvoinen ryhmä kaikkiaan.
Muista "muskelikoneilla" lentävistä ryhmistä mieleen tulee ainakin Russian Knight's (kalustona Su-27 mod) sekä toinen venäläisryhmä mikä lentää MiG-29 versiolla.
vlad kirjoitti:Redigon soolo on tullut nähtyä pariin otteeseen L:rannassa, muistaakseni yhden näkemäni soolon aikana kone oli maalattu "ferrarinpunaiseksi" (oliko sitten "tehdasväreissä") mikä sai koneen erottumaan sinistä taivasta vasten todella hyvin - lisäsi siis tavallaan näyttävyyttä esitykseen. Ketterä ja hyvin liikehtivä kone kaikkiaan. Muistaakseni yhdessä vaiheessa Eritrea oli kiinnostunut ostamaan Redigoja - tiedä sitten tuliko kaupoista mitään vai peruttiinko kauppaneuvottelut Etiopian ja Eritrean välisten selkkausten tähden.
vlad.
Ei kai nyt kovin paljon alempana...bunghole kirjoitti:Paljon alempanakin lennetään välillä kuin tuo 50m mutta suihkukoneilla harvemmin.
Tehdasväreissä ja siviilirekisterissä on: http://airliners.net/open.file/0845475/M/bunghole kirjoitti:Kaikki ilmavoimien Redigot ovat harmaita mutta voi olla että tuo on ollut jokin poikkeustapaus...
punatähti kirjoitti:Ei kai nyt kovin paljon alempana..
punatähti kirjoitti:Tehdasväreissä ja siviilirekisterissä on: http://airliners.net/open.file/0845475/M/
vlad kirjoitti:RAF:n Tornado.
Paitselo kirjoitti:Myönnän heti alkuun, että olen enempi "potkurikonerajoitteinen", mutta jotakin luulin tietäväni esim. brittiläisen Tornado-suihkarin "tavoista". Meinaan että ihmettelen sitä vladin ottamassa kuvassa näkyvää jonkinlaista pakokaasuvanaa siinä Tornadon suuressa sivuvakaajassa - miten tuollaiseen kohtaan voi tulla moinen kuluma? Vai onko se osa naamiomaalausta?
vlad kirjoitti:edit: Toisen kuvan lentokone varmistui Douglas A-26 Invader'iksi, nimenomaan koneen yöhävittäjäversioksi jossa oli umpinainen etuosa varustettuna runsaalla joukolla etusektoriin tulittavia tykkejä/konekiväärejä. Kiitokset tiedosta nimim. Paitselolle.
Noiden jälkien aiheuttaja on aika yksinkertainen: reverssit. Tornadossa ylöspäin aukeava reverssiluukku aiheuttaa nuo jäljet, näkyy hyvin tässä kuvassa http://www.airliners.net/open.file/1095316/L/vlad kirjoitti:Yritin kuvista nähdä löytyykö rakenteesta jotain mikä aiheuttaisi pakokaasuvanan jäljen koneeseen mutta silmiini ei mitään sellaista erikoispiirrettä sattunut.
Lukkoseppä kirjoitti:Kivoin kone on mielestäni MD8x sarjan vehkeet, etupenkissä mennessä moottoreiden ääni on minimaalinen ja huih se nousu, aina pitää hämmästellä kuinka melkein "piikkisuoraan" ko. malli ponkaisee ilmaan, siinä on tyyli kohdallaan. Vanha kunnon MD on paljon kivempi kuin tylsät Airbussit sun muut.
roottori kirjoitti:Noiden jälkien aiheuttaja on aika yksinkertainen: reverssit. Tornadossa ylöspäin aukeava reverssiluukku aiheuttaa nuo jäljet, näkyy hyvin tässä kuvassa http://www.airliners.net/open.file/1095316/L/
Itselleni konebongaus merkitsee sitä, että yritän päästä erilaisten lentolaitteiden kyytiin, eksoottisimpina JU-52 ja AN-2.
roottori kirjoitti:Noiden jälkien aiheuttaja on aika yksinkertainen: reverssit. Tornadossa ylöspäin aukeava reverssiluukku aiheuttaa nuo jäljet, näkyy hyvin tässä kuvassa http://www.airliners.net/open.file/1095316/L/
QUOTE]
No hyvä että selvisi tämäkin - se on siis Tornadon peruutusvaihteen pakokaasuvana.
Muuten olen sitä mieltä, että varsinkin vuosien 1939-1944 välillä olisi ollut mielenkiintoista olla lentokonebongarina 88-millisen it-tykin tähtäimen takana. Siinä olisi päässyt ihan konkreettisesti itse puuttumaan taivaalla kiitävien härveleitten taitolentokuvioihin - olen nääs vähän niinkuin Bart Simpson: romuttaminen on upeeta.
tars tarkas kirjoitti:Aikas hiljaista varmaan on "Dora-ysin" suhteen 262 mersusta nyt puhumattakaan?
Kaverilla oli Me 109:n startti, lämmitys, nousukiito sekä ohilentoääniä cd:llä.. oli muuten aikamoista jytinää naapurien iloksi! :)