Mainos

Lentokonebongarit

  • 22 757
  • 144

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
vlad kirjoitti:
"XWB (Extra Wide Body eli erityisen leveä runko) korvaa viime kesänä hylätyn A350-mallin, jota Finnair ehti tilata yhdeksän kappaletta noin miljardilla eurolla. Finnairista kerrotaan, että tämä tilaussopimus on voimassa. Uusiksi on neuvoteltava vain toimitusajat.

Airbus pitää kiinni sovituista hinnoista, joten Finnair saa miljardillaan huomattavasti parempia koneita kuin alun perin toivoikaan, vaikkakin vähintään 1,5 vuotta laskettua myöhemmin."
No sinäänsä tuo Extra Wide Body on nimenä hieman koominen varsinkin, kun koneen on tarkoitus kilpailla nimenomaan 777-200ER mallin kanssa, joka on taasen rungoltaan leveämpi. Ilmeisesti Airbus nimenomaan haluaisi lisää rahaa koneestaan, mutta voi olla että myöhästymiskorvaukset saavat hinnan lähelle alkuperäistä. Sinänsä Airbus on saanut Finnairin hyvin nalkkiin saatuaan Finskin ostamaan, lähes ainoana asiakkaana, vielä 340-300 koneita. Tosin täytyy myöntää, että turistiluokan osalta nuo uudet koneet ovat melkoinen harppaus Finnairille. Sisustus henkilökohtaisine näyttöineen on hieno.

Tässä on todellista historian siipien havinaa. Olin meinaan ensimmäisellä virallisella lennolla kyseisellä koneella. Mutta koska itse rakastin arvuutteluita niin vielä yksi. Mikä kone?
 

Liitteet

  • wtip_low.jpg
    wtip_low.jpg
    43,4 KB · kertaa luettu: 621

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
MasaK kirjoitti:
Boeing 757-2Q8 OH-LBO uusilla siivenkärjillä.
Menikö oikein? Lunttasin pikkasen Airliners.netin sivuilta.
Lunttaaminen on luusereille, mutta oikeinhan tuo meni. Keskimääräinen lentokonebongari on varmaankin iloinen, kun Finnair on allekirjoittanut sopimukset A350, A340 ja uutena A330 koneiden tilauksesta. Finnairhan on lähes ainoa lentoyhtiö, joka yhä ostaa A340 koneita. Nuo A330 tulevat todennäköisesti todella halvalla. Airbus on ilmeisesti antanut hirvittäviä alennuksia koneista pitääkseen tuotantolinjat aktiivisina. Huhutaan jopa lähes 50% alennuksista - eli enemmän mitä konetyypin launchcustomer normaalisti saisi. Ilmeisesti myös A350 lähti lähes originaaliin hintaan, joten hyvä kauppa finskille, joka olisi joutunut B787 diilistä maksamaan paljon paljon enemmän.
http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_11_1_1.html?&Id=hex_200703080000183621.html
http://www.airbus.com/en/presscentr...ases_items/07_03_08_finnair_sign_A350xwb.html
 

Ben Marco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks
No niin, nyt se on tehty!

http://www.flightglobal.com/AirSpace/photos/a380/tags/first+flight/default.aspx

Eli ensimmäinen kaupallinen lento on takana. Onnittelut Airbus & SIA. Kone lensi siis Singaporen Changista, Australian Sydneyhin. Lento kesti n. 7 ½ tuntia. Matkustajia kyydissä oli 471 (SQ on vähentänyt penkkejä hieman tuosta standardisesta 525 istuimesta), 35 eri maasta. Liputhan kaupatiin e-bayn huutokaupassa, josta kerätyksi tulikin yli miljoonan dollarin tuotto erilaisiin hyväntekeväisyyksiin sijoitettavaksi!

On tätä päivää tosissaan odotettukin. Itse olen nähnyt kyseisen koneen kaksi kertaa livenä (Pariisi ´05 & Lontoo ´06), ja odotankin jo kieli pitkällä ensimmäistä kertaa kun itse pääsen "Whale-jetin" kyytiin!

Singapore Airlines vastaanottaa Airbusilta vielä 18 konetta seuraavien vuosien saatossa, jotka tulevat mm. reiteille Tokioon, Hong Kongiin, San Franciscoon, ja Lontooseen.

Muita lähitulevaisuuden asiakkaita jotka vastaanottavat koneita ovat: Emirates & Qantas.

http://events.airbus.com/A380/Default1.aspx

Edit: Suomalainen Patria valmistaa jokaiseen A380 koneeseen 16kpl maa-spoilereita/ ilmajarruja..
 
K

kiwipilot

No niin, nyt se on tehty!

Joo, tosiaan. Aikamoinen masiina mutta ei kovin tyylikäs; esim. 747 on paljon elegantimpi ilmestys kuin tämä valas. Mutta kyytiin pitää pitää kyllä päästä ja varmaan pitää lippua hommailla jollekin Aasian reitille. Atlantin yli ei varmaan ihan heti pääse kun BA:n A380:t toimitetaan vasta vuosien päästä joten QF tai SQ; kummalta nyt saa paremman diilin. Mutta hieno homma kuitenkin, ei ollut kuin puolitoista vuotta myöhässä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Suomalaisten lentokonebongareiden on mahdollista bongata maailman suurin matkustajakone Airbus A380 15. syyskuuta Helsinki-Vantaalla, jos hyvin käy.

Airbus A380 Helsinkiin.

Jää vaan minulta väliin. Kiitos välimatkan sekä opintokiireiden.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Suomalaisten lentokonebongareiden on mahdollista bongata maailman suurin matkustajakone Airbus A380 15. syyskuuta Helsinki-Vantaalla, jos hyvin käy.
Lufthansa onkin lähetellyt viime aikoina ahkerasti sähköpostimainontaa A380-tarjouslennoista Saksasta eri puolille maailmaa. Sen innoittamana minulla oli hetken mielessä järjestää koko perheelle hupilento johonkin, mutta järki voitti. Lentäminen kolmilapsisen perheen kanssa - kaikki alle 10v. - lienee A380:ssakin kaukana hupimatkailusta. No, itseäni olisin tuossa lähinnä ajatellut. Muille perheenjäsenille A380 on lähinnä lentokone siinä missä muutkin.

Jotenkin tekisi mieli kokeilla pikimmiten A380-lentoa, onhan tuo ilman muuta noteerattava kuriositeetti. Loppusyksystä ajattelin perinteiseen tapaan tehdä omatoimisen NHL-painotteisen lomareissun P-Amerikkaan, siinä olisi potentiaalinen tilaisuus.

Onko JA:n kirjoittajilla jo omia kokemuksia A380:lla matkustamisesta?
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Onko JA:n kirjoittajilla jo omia kokemuksia A380:lla matkustamisesta?

Itsellä ei vielä, mutta duunikaverilla on ja sanoi, että lentokone siinä missä muutkin. Iso kylläkin, muttei esimerkiksi jalkatilassa näy kovin suurena erona verrattuna esim. Finskin A340:n. Riippuu tietysti yhtiöstä millä lentää, mutta varmaan turistiluokat kaikissa A380ssä ovat suht samanlaisia.
 

SteelGate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Ilves, Bruins, HC Davos, Tunturi-Kiekko
Itsellä ei vielä, mutta duunikaverilla on ja sanoi, että lentokone siinä missä muutkin. Iso kylläkin, muttei esimerkiksi jalkatilassa näy kovin suurena erona verrattuna esim. Finskin A340:n. Riippuu tietysti yhtiöstä millä lentää, mutta varmaan turistiluokat kaikissa A380ssä ovat suht samanlaisia.

Koska lähdetään korkkaamaan Qantasin möhkö? ;)

Niin, ja täältä löytyy yksi bongari lisää. Kesäisin tulee tehtyä reissuja Keski-Eurooppaan lomailun ja lentokoneiden kuvailun merkeissä.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Suomalaisten lentokonebongareiden on mahdollista bongata maailman suurin matkustajakone Airbus A380 15. syyskuuta Helsinki-Vantaalla, jos hyvin käy.

Airbus A380 Helsinkiin.
Ensi keskiviikkona tämä jättikone on siis tulossa Helsinki-Vantaalle. Arviotui saapmisaika on klo 14.45. Täytyy tyytyä tiedotusvälineitten tarjoamaan kuvaan tästä vierailusta, kun ei pääse livenä näkemään. Melkoinen aparaatti tämä kone kyllä on, pääsispä joskus kyytiin.
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Taidanpa lähteä töllistelemään tuota valasta, kun kerran mahdollisuus siunaantuu. Tosin kaatosateen sattuessa jään kyllä kotisohvalle. Toivottavasti kone tulee siitä kallioitten yli, minne aion suunnata. Hitto kun noista tuulista ei koskaan tiedä.
 

SteelGate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Ilves, Bruins, HC Davos, Tunturi-Kiekko
Taidanpa lähteä töllistelemään tuota valasta, kun kerran mahdollisuus siunaantuu. Tosin kaatosateen sattuessa jään kyllä kotisohvalle. Toivottavasti kone tulee siitä kallioitten yli, minne aion suunnata. Hitto kun noista tuulista ei koskaan tiedä.

Ainakin tällä hetkellä näyttää aika paskaa säätä (linkki Forecaan). Noilla tuulilla olisi siis tulossa 22L:lle. Täytynee ilmaantua kulmille huomenna..
 
Suosikkijoukkue
HIFK,Nashville Predators ja Nurmijärven Kurra
En ole mikää konebongari. Mielenkiintoisen näköinen 4 moottorinen Boeing laskeutui tänään iltapäivällä HKi-Vantaan kentälle. Konetyyppi oli 707B ja rekkari N707 JT.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
En ole mikää konebongari. Mielenkiintoisen näköinen 4 moottorinen Boeing laskeutui tänään iltapäivällä HKi-Vantaan kentälle. Konetyyppi oli 707B ja rekkari N707 JT.

Travoltan kone, Quantasin väreissä. Taisi itse vielä lentää sitä.
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Travoltan kone, Quantasin väreissä. Taisi itse vielä lentää sitä.

Anteeksi epäolennaisuuteen takertumiseni, mutta en ymmärrä miten melkoisen moni kirjoitetussa muodossa lisäävät tuon u-kirjaimen yhtiön nimeen. No okei, myönnetään... lausuttuna se kuulostaa just tuolta. Se on kuitenkin oikeassa muodossaan: Qantas

edit... Varjo ehti ensin. Noh, joka tapauksessa triviaalitietoa tuosta nimestä mainittakoon se, mistä se on lyhenne. Eli... Queensland and Northern Territories Aerial Services
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tämä ketjku on näemmä viettänyt hiljaiseloa likimain vuosikymmenen, joten on aika - hetkeksi - nostaa pinnalle. No, tiedä vaikka täältä löytyisi - edelleen - muitakin lentokonebongareita. Tai, jos ny tarkkoja ollaan, niin en itseäni minään lentokonebongarina enää pidä - koneet toki kiinnostavat, ja jos vaan paikkakunnalta ilmailumuseo löytyy, niin pyrin siellä käymään kameroineni.

Viime vuonna tuli käytyä useammassakin, mutta todennäköisesti olen foorumilla ainoa, joka on vieraillut kuvan ilmailumuseossa. Ja jos tarkkoja olemme, kuvassa näkyy tunnistettavasti kaksi kappaletta maailman suurimpia potkuturbiinimoottoreita, konekin on moottoreiden perusteella tunnistettavissa (mutta jotta se ei aivan liian helppoa olisi, jätän mainitsematta potkuturbiinimoottoreiden valmistajan). Yhdestä sellaisesta (moottorista siis) löytyy tehoja 14 800 hevosvoimaa (11 000 kW).
 

Liitteet

  • Pultava.1.jpg
    Pultava.1.jpg
    250,9 KB · kertaa luettu: 234

Glove

Jäsen
Tämä ketjku on näemmä viettänyt hiljaiseloa likimain vuosikymmenen, joten on aika - hetkeksi - nostaa pinnalle. No, tiedä vaikka täältä löytyisi - edelleen - muitakin lentokonebongareita. Tai, jos ny tarkkoja ollaan, niin en itseäni minään lentokonebongarina enää pidä - koneet toki kiinnostavat, ja jos vaan paikkakunnalta ilmailumuseo löytyy, niin pyrin siellä käymään kameroineni.

Viime vuonna tuli käytyä useammassakin, mutta todennäköisesti olen foorumilla ainoa, joka on vieraillut kuvan ilmailumuseossa. Ja jos tarkkoja olemme, kuvassa näkyy tunnistettavasti kaksi kappaletta maailman suurimpia potkuturbiinimoottoreita, konekin on moottoreiden perusteella tunnistettavissa (mutta jotta se ei aivan liian helppoa olisi, jätän mainitsematta potkuturbiinimoottoreiden valmistajan). Yhdestä sellaisesta (moottorista siis) löytyy tehoja 14 800 hevosvoimaa (11 000 kW).
En ole mikään lentokonebongari vaikka asunkin noin kymmenen kilometrin päässä kentältä. Kakarana asuin pyörämatkan päässä kentästä ja silloin tuli kyllä käytyä kentällä ihan vaan katselemassa koneita. Anyway, veikkaisin, että kuvassa on neuvostoliittolainen Tupolev Tu-95.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Anyway, veikkaisin, että kuvassa on neuvostoliittolainen Tupolev Tu-95.

Oikein, kuvassa on Neuvostoliitossa rakennettu Tupolev Tu-95MS, mutta NL:n hajottua kuvan koneyksilö siirtyi Ukrainan ilmavoimien hallintaan kunnes poistettiin käytöstä ja lopulta museoitiin. Kone on nykyään Strategisten ilmavoimien museossa, entisen Poltava-4 lentotukikohdan alueella Ukrainassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös