Lentokonebongarit

  • 22 248
  • 144

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Oletettavasti kaikki tietävät mikä on lintubongari mutta kuinkahan moni on törmännyt lentokonebongariin? Olettaisin, että näinkin suuresta joukosta löytyy jokunen joka on joko aktiivinen lentokonebongari tai on harrastanut jossain elämänsä vaiheessa lentokoneiden bongaamista.

Miksi siis tällainen ketju?

Siksi koska itse olen ollut nuoruudessani kovinkin aktiivinen lentokoneiden perään, ne ovat olleet aina suurimpia kiinnostuksen aiheitani ja kävin pienestä pitäen kaikki mahdolliset ilmailunäyttelyt läpi jonne vain pyörällä tai jollain muulla kyydillä pääsin, tosin eihän sitä nuorena kovinkaan kauas päässyt mutta pääsinpä nyt ihastelemaan koneita muuallekin kuin kotikentälle eli Lappeenrannan lentokentälle.

Koneista tuli otettua kuvia pienestä pitäen omalla laatikkokamerallani, kuvat tosin olivat tasoltaan surkeita koska eihän sillä laatikolla kummoisiakaan kuvia saanut muista kuin maassa olevista koneista - osa kyseisen aikakauden kuvista koristaa edelleen "albumeitani" muistoina menneistä ajoista ja erään "harrasteen" aloittamisesta.

Vanhempana sitä on tullut kuvailtua jonkin verran koneita huomattavasti paremmilla vehkeillä, niin ilmailunäyttelyissä kuin myös lentokentillä tai lentokenttien ulkopuolella seuraillen nousevia/laskevia koneita.

Kaikkia koneita joita olen elämäni aikana bongannut on tietty mahdotonta muistaa, kuviakin on varmaan satoja erilaisista lentokoneista ja helikoptereista, kiinnostukseni ulkopuolelle olen suosiolla rajannut vähemmän kiinnostavat pienkoneet - niissä ei ole sitä potkua mitä minä koneelta vaadin.

Ilmavoimien/(Rajavartioston) kalustosta olen onnistunut bongaamaan likimain kaikki uudemmat konemallit (mahdollisesti jopa kaikki konemallit joita on ollut käytössä 70-luvun jälkeen), kuvia löytyy Mig-21 bis:istä, Saab J35 Drakenista, F/A-18 Hornetista (olen nähnyt todella hienon soolon L:rannan Airshowssa 90-luvulla), BAe Hawk:ista sekä Fokker F-27:stä etc. Helikoptereista filmille on tallentunut Mil Mi-8, Aerospatiale AS 332 (?) Super Puma Rajavartioston väreissä sekä pari muuta kopterimallia.

Sotilaskoneita olen saanut muutenkin ikuistettua filmille (digikuvien muotoon) kohtuullisen joukon, löytyy tankintuhoaja A-10 Thunderboltista alkaen ja päätyen Saab J37 Viggenin kautta McDonnell Douglas F-4 Phantomiin ja Panavia Tornado IDS:n ja ADV:hen. Kuljetus-/tankkauskoneitakin on filmille taltioitu kohtuullinen joukko, aiemmin tuli jo mainittua ilmavoimiemme eläköityvä F-27, muista on mainittava Lockheed C-130, Boeing KC-135R Stratotanker sekä Antonov An-12 ja ikivanha An-2 - todellinen neuvostoajan ilmailun monitoimityökalu koostaan huolimatta. Tässä yhteydessä sopii myös mainita useamman kerran bongaamani Antonov An-124, jota en kuitenkaan kertaakaan ole saanut ikuistettua filmille - kyseinen kone ei tosin ollut sotilaskäytössä vaan rahtiyhtiö Volga-Dnepr väreissä.

Sotilaskoneista vaikuttavin on kuitenkin ollut Boeing B-52 jonka bongasin vuosia sitten Yankee Airmuseumissa lähellä Detroitia, BUFF - kuten konetta kutsutaan (halukkaat voivat ottaa selkoa mistä sanoista lyhenne tulee) - on melkoisen vaikuttava ilmestys kaikkiaan. Kone oli toki jo käytöstä poistettu mutta edelleen lentokuntoisena säilytetty. Samaisessa museossa vieraillessani pääsin tutustumaan myös muutamiin vahempiin konemalleihin, sisätiloista löytyi edelleen lentokunnossa oleva Boeing B-17 (eivätpä olleet kovinkaan häävit tilat koneen miehistöllä, sisua siis tosiaan vaadittiin, että kyseisellä koneella lähti pommituslennolle Saksan taivaan ylle - etenkin "ball slaven" tilat olivat kaikkea muuta kuin kehuttavat).

Matkustajakoneista filmille on päätynyt melkoinen joukko koneita, pääasiassa kuitenkin läntisten valmistajien koneita - eniten edustettuina suurvalmistajat kuten Boeing ja Airbus, tällä viikolla sain bongattua viimeisimmän Finnairin uutuuden eli Airbus A340. Kaikkiaan hienon näköinen kone sinivalkoisissa väreissä.

Helikoptereista olenkin jo maininnut ilmavoimiemme mallit, muista on tullut bongattua muun muassa Kamov Ka-27 (joka on sisätiloiltaan yllättävänkin ahdas), NH90, pari mock-up versiota Sikorskyn koptereista. Vaikuttavin ilmestys on kuitenkin ollut Mil Mi-26, joka on sisätiloiltaan verrattavissa kuljetuskoneeseen, tosin rahtiakin kopteri pystyy maksimissaan kuljettamaan sen 20 tonnia.

Tämän vähemmän aktiivisen bongarin haaveena olisi päästä joku päivä suurenmaailman ilmailutapahtumaan mukaan - tavallaan kiehtovin olisi Moskovassa parin (?) vuoden välein järjestettävä ilmailutapahtuma koska siellä olisi paras mahdollisuus törmätä harvinaisempiin koneisiin.

vlad.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Valitettavasti itseltä ei löydy historiaa lentokonebongarina, mutta löytyisikö noita kuviasi vlad mistään päin nettiä näytillä? Nuo itseotetut kuvat varsinkin ilmavoimien koneista kiehtovat jotenkin suunnattomasti.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Ruutiveijari kirjoitti:
Valitettavasti itseltä ei löydy historiaa lentokonebongarina, mutta löytyisikö noita kuviasi vlad mistään päin nettiä näytillä? Nuo itseotetut kuvat varsinkin ilmavoimien koneista kiehtovat jotenkin suunnattomasti.

Itsehän pelkään lentämistä (en kuitenkaan jätä lentämättä sen vuoksi), mutta yksi tsekkaamisen arvoinen lentokonebongareille: www.airliners.net.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
En nyt varsinaisesti ole bongari,mutta viimeisen 10 vuoden kyydissä olevani koneen rekisteri tiedot löytyy..

Satakunnan lennoston koneet lentävät lähes päivittäin mökkimme yli, joten on tullut bongattua Drakenista Hornettiin sotilaskoneita..


Lentskarit ovat kivoja..
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En ole koskaan bongaillut koneita, mutta kaveri asui Lontoossa Heathrow flight pathilla, siellä tuli paljon oltua. Pihalla hengaillessa koneet eivät loppuneet koskaan, öisin toki. Niitä tuli minuutin välein. Sinänsä siihen tottui, mutta välillä tuli semmoinen tunne, että eikö tämä ikinä lopu, no, eihän se loppunut. Sisällä se ei ollut niin paha, mutta toki äänisaaste kuului.

Talo oli vieläpä sen verran lähellä kenttää, että koneet lensivät matalalla, kiinnostuneille siinä oli varmasti paljon nähtävää. Concorde tuli joka aamupäivä aikataulun mukaan, muistaakseni noin klo 10.40. Se oli kyllä aivan mieletön näky. Ei tarvinnut edes kelloa katsoa, kun ääni kuului jo kaukaa (sen erotti normikoneesta ihan helposti). Ääni vain voimistui ja sitten humahti pään yli.

Kuten tunnettua Concorden taru päättyi vuonna 2003, kun kapteeni Mike Bannister kuuli lennonjohdon sanat: “Speedbird Concorde 002 — for the last time you are cleared for landing.”

Tuhannet ihmiset olivat Heathrowlla vastassa, 27 vuotta ääntä nopeampaa lentämistä oli päättynyt.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ruutiveijari kirjoitti:
Valitettavasti itseltä ei löydy historiaa lentokonebongarina, mutta löytyisikö noita kuviasi vlad mistään päin nettiä näytillä? Nuo itseotetut kuvat varsinkin ilmavoimien koneista kiehtovat jotenkin suunnattomasti.

Toistaiseksi ainakaan niitä ei pääse tiirailemaan muuta kuin albumeistani ja jokunen löytyy digikuvanakin (kun vaan tietäisin, että missä ne ovat). Ehkäpä joku päivä saan itsestäni niin paljon irti, että saan skannattua noita kuvia ja mahdollisesti postattua jonnekin (kun vaan tietäisi minne kun omia kotisivuja ei ole olemassa), on vaan olevinaan niin paljon hommaa ettei aika tunnu riittävän mihinkään mutta mitään järkeväähän en kuitenkaan saa aikaan.

vlad.
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En ole lentokonebongari mutta jotenkin ne kiehtovat minuakin. Melko paljon lähinnä Euroopassa ja vähän muuallakin (yleensä silti samat kentät) lentäneenä koneet ovat tuttuja, kiva niita on katsella. Kivoin kone on mielestäni MD8x sarjan vehkeet, etupenkissä mennessä moottoreiden ääni on minimaalinen ja huih se nousu, aina pitää hämmästellä kuinka melkein "piikkisuoraan" ko. malli ponkaisee ilmaan, siinä on tyyli kohdallaan. Vanha kunnon MD on paljon kivempi kuin tylsät Airbussit sun muut.

Airliners sivuilta on tullut itsekin paljon kuvia katseltua. Jossakin netissä on myös sivusto jossa voi kuunnella hasardikoneiden radioliikenteen viimehetkiltä, sivua en vain muista.
 

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
Bongaamisesta en ole juuri ollut innostunut aiemmin, mutta kiinnostus lentovimpaimiin on viimeisen muutaman vuoden aikana lisääntynyt, kun olen säännöllisen epäsäännöllisesti ollut Helsinki-Vantaalla töissä.

vlad kirjoitti:
Tässä yhteydessä sopii myös mainita useamman kerran bongaamani Antonov An-124, jota en kuitenkaan kertaakaan ole saanut ikuistettua filmille - kyseinen kone ei tosin ollut sotilaskäytössä vaan rahtiyhtiö Volga-Dnepr väreissä.
Tämä on kyllä todellinen ilmestys, kun silloin tällöin kentälle ilmestyy. Järjettömän kokoinen.

Matkustajakoneista filmille on päätynyt melkoinen joukko koneita, pääasiassa kuitenkin läntisten valmistajien koneita - eniten edustettuina suurvalmistajat kuten Boeing ja Airbus, tällä viikolla sain bongattua viimeisimmän Finnairin uutuuden eli Airbus A340. Kaikkiaan hienon näköinen kone sinivalkoisissa väreissä.
Tuo A340 aiheuttaa sisustuksellaan herkemmille epilepsiakohtauksen, kone on Virgin Atlanticin vanha, eikä sisustaa uusittu Finnairin käyttöön. Puna-kelta-sini-violetti, brr. Finnairillahan yksi aikakausi päättyy tässä näinä päivinä, kun MD80-kaluston viimeisetkin edustajat poistuvat käytöstä.
 

Särki

Jäsen
Suomalaisten lentokonebongareiden ykköspaikka lienee www.flightforum.fi jonka löysin pari viikkoa sitten. Tuolla forumilla tuntuu olevan melkoisesti alan spesialisteja, jotka tuntevat koneet ja lentokentät kuin omat taskunsa. Helsinki-Vantaan lentokenttä tunnetaan lyhenteestä efhk, jos törmäät (kuva)teksteissä OLGAAN niin se tarkoittaa Finnairin OH-LGA tunnuksin varustettua MD-11 konetta jne. Tämän verran olen itse oppinut tuota sivua selaillessa!
Jokatapauksessa asiantuntevaa porukkaa tuntuu tuolla olevan.

Omat bongaus kokemukset rajoittuvat Kauhavan lentäjien juhannusjuhliin, jossa tuli pienempänä oltua lähes jokavuosi. Nyt vuosien jälkeen parina viime juhannuksena on samoissa juhlissa tullut taas käytyä ja ottamassa lentokoneista kuvia. Oma kamera on vain tavallinen digipokkari, jolla ei aivan tuon flightforumin tasoisiin kuviin pääse.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Rembrandt kirjoitti:
Tämä on kyllä todellinen ilmestys, kun silloin tällöin kentälle ilmestyy. Järjettömän kokoinen.

Niin iso kuin Antonov An-124 on niin jää se toiseksi "isoveljensä" rinnalla, kuvassa An-225 Mriya:

http://www.airliners.net/open.file?...P&photo_nr=47&prev_id=0813241&next_id=0802458

Tälläkään hetkellä kyseisiä koneita ei ole ilmeisesti rakennettu kuin se yksi ja ainoa kappale, joka oli eräässä vaiheessa jonkin aikaa "koipussissakin" mutta on tässä viimeisien vuosien kuluessa tehnyt ainakin muutamia lentoja joilla kuljettanut mm. rahtia avustuskohteisiin. (Itse en ole kyseistä konetta bongannut muissa kuin kuvissa ja televisiossa).

Koneen "pikkuveljen" eli An-124 olen bongannut useammankin kerran kuten mainitsin, vaikuttava ilmestys sekin on etenkin kun se laskeutuu kentälle ja sattuu juuri tuolloin lentämään aivan ylitsesi. Muutaman kerran olen onnistunut bongaamaan sen parvekkeelta käsin kun olen seuraillut laskevia/nousevia koneita, kerran sitten ajellessani Tuusulanväylää myöten ja kone laskeutui samanaikaisesti kentälle - vaikuttava näky kaikkiaan.

vlad.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Yksi todella hienopaikka bongata vanhoja sotalintuja on Duxford Cambridgen lähellä. Sieltä löytyy hillittömän kokoinen RAF:n museo ja Ameican Air museum. Koko alue on osaa Imperial war museumia. Heinäkuusss järjestetään flying legends show. Itse olen tämän nähnyt joskus vuonna 1992. Oli mersuja, musseja ja bommikoneita. Siis oikeassti ilmassa. Maassa on sitten kauhea läjä koneita.
AI niin linkki olisi varmaan kiva http://duxford.iwm.org.uk/server/show/nav.00d
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mieleenpainuvimpia hetkiä oman "bongarin" uran varrella ovat epäilemättä olleet lentonäytökset joissa olen käynyt - ikäväkseni vain Suomessa mutta kyllä niissäkin on ollut näkemistä aivan riittämiin.

Soololennoista upein on varmasti ollut L:rannassa näkemäni ilmavoimien Hornetin soolo, siinä lentäjä näytti hetken ajan koneen parhaimpia avuja mitä tulee liikehtimiseen. Jo soolon alku oli vaikuttava koneen ampaistessa pystysuoraan kiitoradalta noustuaan, sen jälkeen ketterää liikehdintää ja hyvin jyrkkiä kaartoja - lentäjä osasi ilmeisen hyvin hommansa.

Toisella tapaa vaikuttava oli Tornadon esitys, suunnilleen kymmenen metrin korkeudella kiitoradan pinnasta jälkipolttimilla - ketteryydellä ei siinä "leikissä" ollut sijaa, sen sijaan "rynnäköinti" oli vaikuttava kokonaisuudessaan - kuin osoitus koneen tappavasta tehokkuudesta.

Samaisen ilmailunäytöksen kiintoisinta antia esityksellisesti tarjosi maailman kuulu Red Arrows:

http://www.airliners.net/open.file?...P&photo_nr=48&prev_id=0936221&next_id=0935062

Taitolentoryhmän saapuminen L:rantaan oli jo vaikuttava esitys savuineen ja kaikkineen mutta seuraavan päivän (sunnuntaina) tehty taitolentoesitys sai sydämeni sulamaan myös tälle ryhmälle ja yleensäkin taitolentoryhmille - tätä ennen olin ennemminkin kiinnostunut juuri sooloista, en niinkään ryhmien suorittamista esityksistä, tosin enpä ennen tätä ollut nähnyt muiden ryhmien esiintyvänkään kuin ilmavoimiemme Hawk-ryhmän (en muista onko kyseinen ryhmä enää "voimissaan") eikä se aivan samalle tasolle pääse Red Arrowsien kanssa.

Jos vaan on mahdollista päästä seuraamaan ilmailutapahtumaa maailmalla tai Suomessa johon kyseinen ryhmä ottaa osaa, niin voin suositella ryhmän esitystä varauksetta - toivottavasti vaan on kirkas päivä jotta esityksestä pääsee nauttimaan kokonaisuudessaan kaikkine liikkeineen, värisavuineen etc.

Onhan maailmalla muitakin taitolentoryhmiä, kuten Blue Angels, Frecce Tricolor (joille sattui tuhoisa onnettomuus 80/90-lukujen vaihteessa Saksassa, turmassa kuoli muistaakseni kymmeniä katsojia), Venäjällä taitaa olla pari ryhmää joista toinen muistaakseni kantaa nimeä "Russian Knights", mutta yksikään näistä ryhmistä ei kuuluisuudessa vedä vertoja Red Arrowsille.

vlad.
 

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
Oli aika mukava kokemus tuossa neljä vuotta sitten kun olin kertausharjoituksessa pirkkalassa. Se oli vielä ilmavoimien pääsotaharjoitus niin menoa ja melskettä riitti, upea kokemus.
 

Roomie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, St. Louis Blues
vlad kirjoitti:
tosin enpä ennen tätä ollut nähnyt muiden ryhmien esiintyvänkään kuin ilmavoimiemme Hawk-ryhmän (en muista onko kyseinen ryhmä enää "voimissaan") eikä se aivan samalle tasolle pääse Red Arrowsien kanssa.
Kyllähän tuo Ilmavoimien Hawk-ryhmä (Midnight Hawks) on edelleen voimissaan, Esiintyy paljon ulkomaillakin ja viimeksi luonnollisesti Kauhavalla juhannuksena. Kauhavalla esiintyi myös Red Arrows. Näin ryhmän nyt ensimmäistä kertaa ja olihan se huikaiseva show. Ryhmän salaisuus piilee siinä, että koneita on ilmassa niin pirusti saman aikaisesti, että kun porukka pistetään hajalle niin joka puolella sattuu ja tapahtuu. Esityksessä ei ole minkäänlaisia suvantovaiheita.

Lentokonebongauksesta sen verran, että olen syntynyt Kauhavalla, joten taivaalle on tähyilty pienestä pitäen ja sittemmin lentokoneista, erityisesti hävittäjistä on tullut ihan leipätyö.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Virittelin vähän skanneria ja skannasin kolme sekalaista kuvaa 90-luvun puolelta, kuvissa Ilmavoimien F/A-18 Hornet, Rajavartiolaitoksen Super Puma sekä RAF:n Tornado. Pahoittelen kuvien heikohkoa laatua koska palstalla on maksimikoko linkitettäville kuville oli tyytyminen heikompitasoisiin skannauksiin - jatkossa jos intoa riittää niin saatan liitellä ketjuun muitakin kuvia (kunhan nyt ensin paikallistan kaikki kuvat joita minulta vaan laatikkopinojen kätköistä löytyy).

vlad.
 

Liitteet

  • FA-18 Hornet, Ilmavoimat.jpg
    FA-18 Hornet, Ilmavoimat.jpg
    53,8 KB · kertaa luettu: 566
  • Rajavartiolaitos.jpg
    Rajavartiolaitos.jpg
    93,3 KB · kertaa luettu: 553
  • RAF Tornado.jpg
    RAF Tornado.jpg
    65,9 KB · kertaa luettu: 551

bunghole

Jäsen
Onhan noita tullut bongailtua melko paljonkin. Sekä siviili- että sotilaskoneita. Sekä katsojana, matkustajana että ohjaajana. Itse en valitettavasti oikein ikinä ole saanut aloitettua kuvaamista kunnolla ja kuvia aiheesta on kertynyt siis todella vähän. Ostin jopa kunnon kameran sitä varten mutta kuvaaminen on jäänyt todella vähiin.

vlad kirjoitti:
Mieleenpainuvimpia hetkiä oman "bongarin" uran varrella ovat epäilemättä olleet lentonäytökset joissa olen käynyt - ikäväkseni vain Suomessa mutta kyllä niissäkin on ollut näkemistä aivan riittämiin.

Soololennoista upein on varmasti ollut L:rannassa näkemäni ilmavoimien Hornetin soolo, siinä lentäjä näytti hetken ajan koneen parhaimpia avuja mitä tulee liikehtimiseen. Jo soolon alku oli vaikuttava koneen ampaistessa pystysuoraan kiitoradalta noustuaan, sen jälkeen ketterää liikehdintää ja hyvin jyrkkiä kaartoja - lentäjä osasi ilmeisen hyvin hommansa.

Kannattaa käydä tsekkaamassa "uusi" Hornet jos siihen on mahdollisuus. Kaikkiin Ilmavoimien Horneteihin tuli tässä jonkin aikaa sitten uusi ohjelmistopäivitys mikä ei suinkaan ollut mikään pieni kasvojenkohotus vaan teki koneestä lähes täysin toisenlaisen. Konetta ohjataan siis tietokoneella ja se on periaatteessa aerodynaamisesti epävakaa eikä sitä siis oikeastaan voi edes ohjata ilman tietokoneen avustusta. Karkeasti sanoen, jos tietokone vaurioituu, pelastautuu ohjaaja heittoistuimella.

Kyseinen päivitys paransi Hornetin liikehtimisominaisuuksia todella paljon. Sakkausnopeus pieneni reilusti samalla kun sakkauskulma suureni. Tämä tarkoittaa sitä että koneella voidaan lentää entistä hiljempaa ja tehdä tiukempia kaarroksia sekä lähteä pienemmällä nopeudella ilmaan. Liikehtimisominaisuudet siis paranivat ja rajat väljenivät mikä näkyy myös lentonäytöksissä jos konetta ohjataan äärirajoilla.

vlad kirjoitti:
Samaisen ilmailunäytöksen kiintoisinta antia esityksellisesti tarjosi maailman kuulu Red Arrows:

http://www.airliners.net/open.file?...P&photo_nr=48&prev_id=0936221&next_id=0935062

Taitolentoryhmän saapuminen L:rantaan oli jo vaikuttava esitys savuineen ja kaikkineen mutta seuraavan päivän (sunnuntaina) tehty taitolentoesitys sai sydämeni sulamaan myös tälle ryhmälle ja yleensäkin taitolentoryhmille - tätä ennen olin ennemminkin kiinnostunut juuri sooloista, en niinkään ryhmien suorittamista esityksistä, tosin enpä ennen tätä ollut nähnyt muiden ryhmien esiintyvänkään kuin ilmavoimiemme Hawk-ryhmän (en muista onko kyseinen ryhmä enää "voimissaan") eikä se aivan samalle tasolle pääse Red Arrowsien kanssa.

Red Arrows on legenda. Valitettavasti en ollut tänä kesänä Kauhavalla näkemässä ryhmää. Itse näkisin kuitenkin suurimpana ongelmana alitehoiset koneet kun itse pidän enemmän "muskelikoneista". Toisaalta "alitehoinen" kone vaatii lentäjältä ja koreografialta enemmän kun täytyy ottaa huomioon koneen rajoitukset. Upea ryhmä kuitenkin.

Suomen Ilmavoimien Midnight Hawks on edelleen voimissaan ja pitää majaansa Kauhavalla. Esiintyy joka vuosi Kauhavan Lentäjien Juhannuksessa. Itse olen lähes joka vuosi paikalla kyseisessä tapahtumassa ja voin suositella muillekkin. Tapahtuma on muutakin kuin lentonäytös joka kuitenkin on yön kohokohta. Näytöksessä on joka vuosi siviiliesiintyjiäkin sekä vierailijoita ulkomailta. Myös uudistuneen Hornetin voi katsastaa yleensä tuolla. Midnight Hawks on siinä mielessä kunnioitettava ryhmä että se lentää koko näytöksen ajan yleisön näkyvillä. Vaihdot ja kaikki liikehdintä tehdään näkyvillä mikä asettaa tiettyjä rajoituksia mutta vaatii täsmällisyyttä ja vaihtojen oikea-aikaisuutta ja muodostelmien täytyy syntyä nopeasti. Moni ulkomainen ryhmä suorittaa muodostelmaan järjestäytymiset rauhassa yleisön näkymättömissä samaan aikaan kun yksi soolokone vetää sooloaan ja vetää yleisön huomion itseensä.

vlad kirjoitti:
Onhan maailmalla muitakin taitolentoryhmiä, kuten Blue Angels, Frecce Tricolor (joille sattui tuhoisa onnettomuus 80/90-lukujen vaihteessa Saksassa, turmassa kuoli muistaakseni kymmeniä katsojia), Venäjällä taitaa olla pari ryhmää joista toinen muistaakseni kantaa nimeä "Russian Knights", mutta yksikään näistä ryhmistä ei kuuluisuudessa vedä vertoja Red Arrowsille.

vlad.

Itse olen nähnyt näistä Blue Angelsin pariin kertaan ja ihailen ryhmää. Tarkinta lentämistä maailmassa. Koneet ovat niitä mainostamiani "muskelikoneita" kun verrataan moneen muuhun ryhmään eli siis Horneteja. Toisaalta, kuten jo sanoin, tehoreservi antaa paljon anteeksi mutta toisaalta tuo koreografiaan enemmän mahdollisuuksia, jos vain ohjaaja sen kestää. Blue Angelsin pisteitä kuitenkin laskee se että vaihtoja tehdään "pimennossa" soolokoneen viedessä yleisön huomion. Näyttävää lentämistä joka tapauksessa ja voin suositella jopa ulkomaille matkustamista tätä ryhmää katsomaan jos mielenkiintoa lentämiseen riittää. Tutustumisen voi kuitenkin aloittaa vaikka netistä mikä on täynnä videoita Blue Angelsista sekä muista ryhmistä.

Myös yksi soolokone kannattaa tarkistaa. Suomen Ilmavoimien Redigo. Osaavissa käsissä uskomaton kone. Vetää vertoja noille monille vartavasten taitolentoon tehdyille koneille. Myös Vinka on lento-ominaisuuksiltaan huippuluokkaa vaikkeikaan niin näyttävä jos verrataan suihkukoneisiin ja 200hv teho asettaa omat rajoituksensa kuten myöskin G-rajat (polttoainetankit siivissä).
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Virtuaalista osastolentoa

bunghole kirjoitti:
Itse olen nähnyt näistä Blue Angelsin pariin kertaan ja ihailen ryhmää. Tarkinta lentämistä maailmassa.
Kun tuli puheeksi, niin tässä aihetta liippaava video. Käsittääkseni videossa jokaista konetta ohjaa virtuaalipilotti, eli melkoista taitoa sillä saralla on videon tekeminen vaatinut. Lentäminen ja liikkeet lienevät täysin esikuvansa mukaista, joten video antaa kuvan siitäkin puolesta. Loppukrediiteissä onkin kiitelty oikeita enkeleitä, jotka ilmeisesti ovat konsultoineet hommaa.

Ja löytyyhän näitä muitakin netistä, kun vähän etsii:

Itämeininkiä: http://gallery.virtualflight.ru/displayimage.php?album=19&pos=0

Virtual Thunderbirds: http://www.virtualthunderbirds.com/movies.html
Lisää itää, kohta "videogallery": http://gallery.virtualflight.ru/?lang=english
Ja muita...
 
Viimeksi muokattu:

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
vlad kirjoitti:
kuvissa Ilmavoimien F/A-18 Hornet

Pongaamisesta en tiedä mitään, mutta muutaman kerran ovat nämä uudet Hornetit päässeet yllättämään meikäläisen melko pahan päiväisesti.

Muutama kevät sitten olin hakemassa maaseudulta peltojen keskeltä olevasta ladosta talviteloilla olevaa venettä, kun tälläinen Hornet pyyhelsi metsikön takaa näkyviin. Korkeutta on vaikea arvioida mutta ei sitä monta sataa metriä pystynyt millään olemaan. Ensin tuli helvetillisen kokoinen kone ja sitten tuli jyrinä.

Toinen vastaava tapaus oli kun istuin tänä keväänä veneessä keskellä järveä. Hornethan siitä sitten paukkasi ylitse eikä taaskaan paljoa tuota korkeutta mahtanut olla. On ne huimia pelejä.

Mikä muuten mahtaa olla noilla Horneteilla se minimi lentokorkeus?
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
pernaveikko kirjoitti:
Kuten tunnettua Concorden taru päättyi vuonna 2003, kun kapteeni Mike Bannister kuuli lennonjohdon sanat: “Speedbird Concorde 002 — for the last time you are cleared for landing.”


Miksi tuo taru muuten päättyi? Oliko Concorde liian kallis kone nykyisille lentomarkkinoille, vai jotain muuta?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Karzan kirjoitti:
Miksi tuo taru muuten päättyi? Oliko Concorde liian kallis kone nykyisille lentomarkkinoille, vai jotain muuta?

"On 10 April 2003 British Airways and Air France simultaneously announced that they would retire the Concorde later that year. They cited low passenger numbers following the 25 July 2000 crash, the slump in air travel following 9/11 and rising maintenance costs."

- Wikipedia
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
bunghole kirjoitti:
Itse olen nähnyt näistä Blue Angelsin pariin kertaan ja ihailen ryhmää. Tarkinta lentämistä maailmassa.
Olenkohan nähnyt tämän ryhmän esiintyvän Turussa joskus 1990- luvun alussa? Joku lentonäytös siellä oli, ja muistaisin että se oli juuri Blue Angels. Eipä siitä paljon ole mieleen jäänyt, paitsi se kun olin koko ajan ihan varma että ne lentävät toisiaan päin, niin uskomattomalta se pienen pojan silmissä näytti.

edit: Onhan tuo näköjään vieläkin ihan uskomatonta toimintaa:http://www.youtube.com/watch?v=1Id67Pt5ZhA
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Itsekään en ole mikään bongari, mutta kyllähän nuo kiinnostavat. Concordella ei tullut itse ikinä lennettyä, mutta esim. Pariisin Hiltonin ikkunoista oli kiva noita katsella ja kuulostella. Antonov AN-124 on kyllä sellainen kone, että siinä ei ole äänissä säästelty. Aikoinaan, kun olin Arlandassa duunissa niin sellainen oli hakemassa sieltä jotain osaa ABB:lta ja kyllä saakeli vieköön piti meteliä, kun lähti. Lenkillä ollessani ei tarvinnut paljon arvuutella, että mikä kone nousi ilmaan.

Karzan kirjoitti:
Miksi tuo taru muuten päättyi? Oliko Concorde liian kallis kone nykyisille lentomarkkinoille, vai jotain muuta?

Concorde oli liian kallis kone kaikille lentomarkkinoille. Niinpä Air France ja BA eivät noita koneita koskaan maksaneet. Tietysti vuoden 2000 onnettomuus oli ensimmäinen hälytys, että kone on vanhanaikainen ja kohta tiensä päässä. Parannuksia tehtiin, mutta sitten tuli 9/11, jonka jälkeen lentoyhtiöt joutuivat vaikeuksiin - kaikkia käytännössä uhkasi konkurssi. Olisi vaadittu uusia turvallisuuspanostuksia ja ennen tuota vuotta 2000 ollutta suurempaa kiinnostusta lentää Concordella ei sitten enää varakkaiden joukossa enää ollutkaan. Jonkin verran lisää vuosia Concorde-liikenteelle olisi toki voinut vielä tulla, mutta lentoyhtiöt eivät sitä tappiollisena halunneet tehdä.
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
scholl kirjoitti:
Concorde oli liian kallis kone kaikille lentomarkkinoille...


Tattis.

Tehtävä jollekulle. Mikä kone on kyseessä?
 

Liitteet

  • mikä.jpg
    mikä.jpg
    33,1 KB · kertaa luettu: 569

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Karzan kirjoitti:
Tattis.

Tehtävä jollekulle. Mikä kone on kyseessä?

Olisiko ATR-72?
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Trenchtown kirjoitti:
edit: Onhan tuo näköjään vieläkin ihan uskomatonta toimintaa:http://www.youtube.com/watch?v=1Id67Pt5ZhA

Teki muuten samantein mieli alkaa katsomaan TopGunia.

Vaikkei nyt bongaukseen liity, mutta tuohon Sinisiin enkeleihin. Olisiko noiden kavereiden lentotaidoista jotain hyötyä, jos alkaisi kovapanosammunnat? Tuollainen tiivis timantti näkyisi varmaan tutkassa yhtenä objektina, joten vihollinen tuskin osaisi lähettää oikeaa määrää torjuntahävittäjiä, mutta mitä muuta?

Toinen video lentokonebongauksesta: http://www.youtube.com/watch?v=TfluHT6ZL_I
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös