Jälleen on tullut katsottua muutama klassikko ihan ensimmäistä kertaa ja koska viimeisin viestini tähän ketjuun on useamman viikon takaa, on aika listata ne.
---
Tokyo Story (1953)
Hivenen arvelutti, kun aloin katsomaan tätä leffaa, koska leffan tarina vaikutti aavistuksen tylsältä. Tässähän leffassa eläkeläispariskunta päättää lähteä vierailemaan aikuisten lastensa luo Tokioon toisen maailmansodan jälkeisessä Japanissa. Hitaasti liikkeelle lähtevä tarina alkoi kuitenkin pian koukuttamaan, missä asiassa auttoi myös tuon aikaisen Japanin arkielämän kuvaus sekä erityisesti loistavat näyttelijät.
Sen enempiä spoilaamatta täytyy todeta, että tämä on ehdottomasti yksi parhaimmista japanilaisista elokuvista, joka on koskaan tehty alkaen ihan kuvauksesta. Tunnelma, minimalistinen kerronta, perheen sisäinen dramatiikka sekä loppu muodostavat kerrassaan erinomaisen coctailin, joka kestää lukuisia katselukertoja. Tämä leffa ei vanhene koskaan, mikä on harvinaista näinkin vanhalle leffalle, sillä leffan teema eli perhe on universaali aihe.
*****
Ladri di Biciclette (1948)
Leffan nimi on siis Polkupyörävaras (englanniksi Bicycle Thieves) ja aivan kuten Tokyo Story, myös tätä leffaa pidetään yhtenä maailman parhaimmista leffoista, mikä on täysin ymmärrettävää. Tässäkin tarinassa seikkaillaan toisen maailmansodan jälkeisessä maailmassa, nyt tosin Roomassa, jossa köyhyys iskee suoraan päin näköä heti leffan alusta lähtien.
Juoni on lyhykäisyydessään seuraava: mies menettää työssään välttämättömän polkupyöränsä pyörävarkaalle ja lähtee sitten etsimään sitä poikansa ja ystäviensä kanssa Rooman katujen muodostamasta mosaiikista. Yksinkertainen juoni, mutta voi pojat, miten hienolla tavalla kerronta on toteutettu. Näyttelijät ovat ensiluokkaisia, Rooman sivukujat tulevat tutuiksi ja katsoja toivoo jatkuvasti, että Lamberto Maggioranin esittämä Antonio saisi pyöränsä takaisin. Ei tätä leffaa voi olla rakastamatta.
*****
Mulholland Dr. (2001)
Päätin tsekata tämän leffan oikeastaan ihan vaan piruuttani, koska niin monta kertaa olen vuosien saatossa nähnyt sitä esitettävän telkassa, mutta kertaakaan aiemmin en ole sitä katsonut edes muutamaa minuuttia.
Lähes kaksi ja puoli tuntia kestävä elokuva on varsin tyypillinen Lynch -leffa eli erikoisia hahmoja riittää vaikka muille jakaa, tarina poukkoilee vähän sinne tänne ja loppu hämmentää. Tämä kuitenkin toimii huomattavasti paremmin kuin vaikkapa Eraserhead, mistä on kiittäminen paljon realistisempaa juonta (poislukien muutama hämärä kohtaus) sekä paremmat näyttelijät. Naomi Watts oli ihan hyvä pääroolissa, Laura Harring puolestaan helvetin hyvä (ja pirun seksikäs).
*****
Infernal Affairs (2002)
Tämä taitaa olla yksi ensimmäisistä hongkongilaisista elokuvista, jonka olen nähnyt. Ihan hyvä leffa, josta Martin Scorsese ohjasi remaken nimeltään the Departed. Toisin kuin the Departed, on tämä alkuperäinen teos huomattavasti intensiivisempi, mikä selittyy 100 minuutin kestolla. Hong Kong näyttäytyy varsin kylmänä ja kolkkona paikkana, jossa paikallinen mafia on soluttautunut lähes joka paikkaan, myös poliisilaitokseen.
Jos ei ole jostain kumman syystä nähnyt Departedia, kannattaa katsoa ensin tämä leffa ja vasta sen jälkeen Departed, niin voi verrata, kumpi onnistui paremmin. Itse laittaisin Departedin tämän leffan edelle, koska siinä syvennytään päähenkilöihin paljon paremmin kuin tässä.
****
Patton (1970)
Vihdoin tuli nähtyä tämä klassikko ja heti ensimmäisistä hetkistä lähtien kävi selväksi se, että George C. Scott todellakin ansaitsi saada Oscarin roolisuorituksestaan. Massiivinen, voisi sanoa jopa eeppinen liki kolmetuntinen leffa, on lähes kokonaan Scottin suorituksen kannattama ja mies todella eläytyi joka solullaan Pattonin rooliin. Odotukset tämän leffan suhteen olivat minulla käytännössä olemattomat, sillä en tiennyt yhtään, mitä odottaa. Yksi parhaimmista omalla sarallaan.
*****
Flash Gordon (1980)
Todellinen aivot narikkaan -leffa, joka on useamman vuoden ajan houkuttanut minua, mutta nyt vasta päätin katsoa sen enkä hetkeäkään katunut tuota päätöstä. Halvaltahan tietyt kohtaukset ja varsinkin asusteet vaikuttivat, mutta mitä sitten. Tärkeintä oli tunnelma ja sitä tässä leffassa todellakin piisaa. Musiikki oli ihan jees myöskin.
****
Harakiri (1962)
Nämä samurai-leffat ovat vaan niin pirun houkuttavia, että oli suorastaan pakko katsoa tämäkin. Ja oli todella hyvä, että niin tein, sillä tämä kuuluu ehdottomasti niiden kaikkein parhaimpien joukkoon. Näyttelijät ovat erinomaisia, samoin kuvaus ja taistelukohtaukset. Kaiken taustalla oleva surullinen tragedia on kuitenkin se, joka jäi vahvimpana mieleen. Ei mikään ihme, että tämä leffa herättää edelleen keskustelua sekä Japanissa että muualla maailmassa.
*****
Rosemary's Baby (1968)
Taidan olla niitä viimeisiä ihmisiä leffaintoilijoiden joukossa, jotka eivät ole nähneet tätä Roman Polanskin klassikkoa. No, nyt tuo virhe on korjattu ja olihan tämäkin aikamoinen kokemus. Mia Farrow nuorena äitinä vetää elämänsä roolin ja juuri hänen takiaan tämä elokuva tuntuu niin koskettavalta ja sydäntäsärkevältä.
****
The Sea Hawk (1940)
En edes muista, milloin viimeksi olen nähnyt Errol Flynnin tähdittämän elokuvan, mutta epäilen siitä olevan ainakin kymmenen vuotta aikaa. Tässä 40-luvun seikkailussa hän esittää englantilaista merirosvoa aikakaudella, jolloin Espanja alkoi suunnitella Voittamattoman Armadan rakentamista ja Englantia vastaan käytävää sotaa. Viihdyttävä leffa kerta kaikkiaan, joka kestää useamminkin katselukerran.
****