AlapaanKarvaaja
Jäsen
Seuraavat pätkät tuli tässä viikon aikana katsottua. Braveheartin olen joskus nähnyt, mutta siitä on niin kauan aikaa että en muista. Näiden lisäksi katsoin myös Zodiac-elokuvan (9/10) joulun kunniaksi, jota pidän edelleen yhtenä parhaista monien muiden joukossa.
Don't Look Up (v.2021, katsottu Netflix)
Tuore katastrofielokuva, jossa Leonardo DiCaprion ja Jennifer Lawrencen roolihahmot bongaavat kohti maata lähestyvän komeetan. Tästä alkaa kova taistelu, jotta asian vakavuus saadaan tuotua ilmi eri tahoille. Komediaa täydentävät autistisen oloinen Mark Rylance jonkinlaisena guruna ala Elon Musk, idioottia jälleen kerran näyttelevä Jonah Hill, sekä hänen presidentti-äitiään näyttelevä Meryl Streep. Kuten yleensä käy katsomissani Dicaprio elokuvissa, niin maestro vetää aina parhaimman roolisuorituksen, ja aika paljon elokuvan hyvyydestä nojautuu hänen suoritukseensa. En tiedä meneekö tuo ajatus jo henkilökohtaisen fanittamisen puolelle, mutta minkäs sille voi. Mahtava mies.
(Arvosana 8.46, asteikolla 4/10)
Peruna (v.2021)
Melko omaperäinen idea näin suomalaiseksi elokuvaksi, mutta komediallinen taso jää melko vaatimattomaksi. Nykypäivän yrittäminen termeineen ja tapoineen, sekä erilaiset modernin ajan hömpötykset on viety elokuvassa 1600-luvulle. Ne evät niinkään naurata, vaikka yrityksestä pisteet. Visuaalisesti hieno ja miljööstä on saatu kaikki irti.
(Arvosana 6.13, asteikolla 4/10)
Luokkakokous 3: Sinkkuristeily (v.2021)
Odotusarvot eivät olleet korkealla, kun Luokkakokous 3 alkoi pyörimään TV:ssäni. Ensimmäinen Luokkakokous oli vitseiltään liian rasvainen makuuni. Pi**u vitsit naurattivat joskus 20 vuotta sitten makoisasti, mutta nyt vaadittaisiin vähän enemmän. Toinen elokuva paransi hieman, vaikka sinänsä se ei ollut mikään saavutus. Tämä kolmas on mielestäni sitten puolestaan paras näistä kolmesta elokuvasta. Ei Sami Hedberg ja Jaajo Linnonmaa vieläkään näytellä osaa, mutta tällä kertaa vitsit eivät ole _niin_ jälkeenjääneitä kuin aiemmissa elokuvissa. Harlinin ohjaus erottaa elokuvasarjan aiemmasta tyylistä ja nyt on mukana enemmän toiminallisia kohtauksia. Silti Harlin ei pelasta tätäkään elokuvaa, sillä pa**ahan tämäkin on, ja miksi pelastaisi. Yhden käden sormilla voi laskea Harlinin onnistumiset kuitenkin ohjaajapöntön takana. Jos Sami Hedberg, Aku Hirviniemi tai Jaajo kolahtaa jollakin tavalla, niin kyllähän tämän nyt yhden kerran katsoo.
(Arvosana 4.88, asteikolla 4/10)
Braveheart (v. 1995)
Klassikko, joka on historiallinen ja eeppinen toimintapläjäys. Ei välttämättä tarkin historiallinen kuvaus, koska pitäähän Hollywoodia saada vähän mukaan. Siitä huolimatta Mel Gibson vetää hyvän roolin skotlantilaisena vapaustaistelijana. Pakko sanoa, että siitä on kauan kun on viimeksi elokuvan nähnyt, joten täytyi ihan arvostella uudestaan kyseinen klassikko. Henkilökohtainen nostalgia ei riitä tässä tapauksessa, joten annetaan vahva kasi.
(Arvosana 8.15, asteikolla 4/10)
The Power of the Dog (v.2021, katsottu Netflix)
1920-luvulla karjatilaa pitävät veljekset ovat kuin yö ja päivä. Phil (Cumberbatch) on vittumainen mies, kun taas George (Plemons) hiljainen ja miellyttävä. Tähän yhtälöön otetaan Georgen rakastuttua leskeksi jäänyt nainen (Dunst) ja tämän hieman erikoinen poika. Tietenkään Phil ei katso hyvällä kun Georgen vaimo muuttaa saman katon alle ja niinpä mies alkaa horjuttamaan tämän naisen uutta elämää. Välillä hieman taiteelliseksi kuvaukseksi muuttuva elokuva jättää hahmot lopulta melko etäiseksi ja näin hidastempoiseksi elokuvaksi sellainen on haitaksi katsomiskokemukselle. Toisin sanoen potentiaali jää lopulta käyttämättä. Katsomisen arvoinen kuitenkin.
(Arvosana 8.40, asteikolla 4/10)
Light the Fuse...Sartana is Coming (v.1970, katsottu Netflix)
Italo-westerniä kyseessä ja melko perinteistä sellaista. Sartana, tuo villin lännen oma James Bond, seikkailee tällä kertaa muistaakseni viimeistä kertaa elokuvasarjassaan. Ei mikään mestariteos, mutta turha tätä on vertailla mihinkään Leonen mestariteoksiin ylipäänsä. Pisteitä nostaa elokuvassa nähtävä urkukohtaus. En muista milloin olisin vastaavaa urku-showta nähnyt, jos ei lasketa Stalinin urkuja vanhoissa kotimaisissa sotakoosteissa.
(Arvosana 5.70, asteikolla 4/10)
Don't Look Up (v.2021, katsottu Netflix)
Tuore katastrofielokuva, jossa Leonardo DiCaprion ja Jennifer Lawrencen roolihahmot bongaavat kohti maata lähestyvän komeetan. Tästä alkaa kova taistelu, jotta asian vakavuus saadaan tuotua ilmi eri tahoille. Komediaa täydentävät autistisen oloinen Mark Rylance jonkinlaisena guruna ala Elon Musk, idioottia jälleen kerran näyttelevä Jonah Hill, sekä hänen presidentti-äitiään näyttelevä Meryl Streep. Kuten yleensä käy katsomissani Dicaprio elokuvissa, niin maestro vetää aina parhaimman roolisuorituksen, ja aika paljon elokuvan hyvyydestä nojautuu hänen suoritukseensa. En tiedä meneekö tuo ajatus jo henkilökohtaisen fanittamisen puolelle, mutta minkäs sille voi. Mahtava mies.
(Arvosana 8.46, asteikolla 4/10)
Peruna (v.2021)
Melko omaperäinen idea näin suomalaiseksi elokuvaksi, mutta komediallinen taso jää melko vaatimattomaksi. Nykypäivän yrittäminen termeineen ja tapoineen, sekä erilaiset modernin ajan hömpötykset on viety elokuvassa 1600-luvulle. Ne evät niinkään naurata, vaikka yrityksestä pisteet. Visuaalisesti hieno ja miljööstä on saatu kaikki irti.
(Arvosana 6.13, asteikolla 4/10)
Luokkakokous 3: Sinkkuristeily (v.2021)
Odotusarvot eivät olleet korkealla, kun Luokkakokous 3 alkoi pyörimään TV:ssäni. Ensimmäinen Luokkakokous oli vitseiltään liian rasvainen makuuni. Pi**u vitsit naurattivat joskus 20 vuotta sitten makoisasti, mutta nyt vaadittaisiin vähän enemmän. Toinen elokuva paransi hieman, vaikka sinänsä se ei ollut mikään saavutus. Tämä kolmas on mielestäni sitten puolestaan paras näistä kolmesta elokuvasta. Ei Sami Hedberg ja Jaajo Linnonmaa vieläkään näytellä osaa, mutta tällä kertaa vitsit eivät ole _niin_ jälkeenjääneitä kuin aiemmissa elokuvissa. Harlinin ohjaus erottaa elokuvasarjan aiemmasta tyylistä ja nyt on mukana enemmän toiminallisia kohtauksia. Silti Harlin ei pelasta tätäkään elokuvaa, sillä pa**ahan tämäkin on, ja miksi pelastaisi. Yhden käden sormilla voi laskea Harlinin onnistumiset kuitenkin ohjaajapöntön takana. Jos Sami Hedberg, Aku Hirviniemi tai Jaajo kolahtaa jollakin tavalla, niin kyllähän tämän nyt yhden kerran katsoo.
(Arvosana 4.88, asteikolla 4/10)
Braveheart (v. 1995)
Klassikko, joka on historiallinen ja eeppinen toimintapläjäys. Ei välttämättä tarkin historiallinen kuvaus, koska pitäähän Hollywoodia saada vähän mukaan. Siitä huolimatta Mel Gibson vetää hyvän roolin skotlantilaisena vapaustaistelijana. Pakko sanoa, että siitä on kauan kun on viimeksi elokuvan nähnyt, joten täytyi ihan arvostella uudestaan kyseinen klassikko. Henkilökohtainen nostalgia ei riitä tässä tapauksessa, joten annetaan vahva kasi.
(Arvosana 8.15, asteikolla 4/10)
The Power of the Dog (v.2021, katsottu Netflix)
1920-luvulla karjatilaa pitävät veljekset ovat kuin yö ja päivä. Phil (Cumberbatch) on vittumainen mies, kun taas George (Plemons) hiljainen ja miellyttävä. Tähän yhtälöön otetaan Georgen rakastuttua leskeksi jäänyt nainen (Dunst) ja tämän hieman erikoinen poika. Tietenkään Phil ei katso hyvällä kun Georgen vaimo muuttaa saman katon alle ja niinpä mies alkaa horjuttamaan tämän naisen uutta elämää. Välillä hieman taiteelliseksi kuvaukseksi muuttuva elokuva jättää hahmot lopulta melko etäiseksi ja näin hidastempoiseksi elokuvaksi sellainen on haitaksi katsomiskokemukselle. Toisin sanoen potentiaali jää lopulta käyttämättä. Katsomisen arvoinen kuitenkin.
(Arvosana 8.40, asteikolla 4/10)
Light the Fuse...Sartana is Coming (v.1970, katsottu Netflix)
Italo-westerniä kyseessä ja melko perinteistä sellaista. Sartana, tuo villin lännen oma James Bond, seikkailee tällä kertaa muistaakseni viimeistä kertaa elokuvasarjassaan. Ei mikään mestariteos, mutta turha tätä on vertailla mihinkään Leonen mestariteoksiin ylipäänsä. Pisteitä nostaa elokuvassa nähtävä urkukohtaus. En muista milloin olisin vastaavaa urku-showta nähnyt, jos ei lasketa Stalinin urkuja vanhoissa kotimaisissa sotakoosteissa.
(Arvosana 5.70, asteikolla 4/10)