Koska vitutusketjussa käydään tiukkaa keskustelua tästä aiheesta, voisi olla varmaankin syytä nostaa tätä ketjua ylöspäin, ja toivoa keskustelun siirtymistä tänne. Itse en ainakaan halua osallistua keskusteluun, jota käydään vähän kuin aiheen ohi...
Otan kantaa tuohon vitutusketjussa käytyyn keskusteluun sen verran, että toivon vilpittömästi, ettei yksikään pariskunta hanki lapsia vain sen takia, että voisi kokeilla, pitääkö siitä tunteesta, jossa "oma lapsi on sylissä". Minulla ei ole lapsia, joten en voi tietää, mikä olisi oma tuntemukseni tällaisessa tilanteessa. Mutta koska minulla ei ainakaan tällä hetkellä ole minkäänlaista hinkua lisääntyä, en aio pelkästä kokeilun halusta tuota tehdä. Enkä halua lisääntyä myöskään sen takia, että "niin kuuluu tehdä". Ja kun puolisokin on samoilla linjoilla, lisääntyminen tuskin kovinkaan todennäköistä on.
Henkilökohtaisesti en vihaa lapsia. Ne harvat, joiden kanssa olen ollut tekemisissä viime vuosina (kavereiden tai omien/emännän sukulaisten lapset) ovat periaatteessa ihan mukavia. Mutta mitään sellaista tunnetta ei kuitenkaan ole herännyt, että itse haluaisi tuota vanhemman roolia kokeilla. Ikinähän ei tiedä, jos mieli muuttuu joskus, mutta aika kaukaiselta tuo tällä hetkellä tuntuu. Mielen muuttumisen pitäisi tapahtua kuitenkin melko pian, sillä ikää meillä on nyt hieman yli 30 vuotta. Muuten aika alkaa hiljalleen ajaa meistä ohi. No, ajakoon.
Joku voi todeta, että valintaa saattaa katua myöhemmin. Mielestäni mitään päätöstä ei kuitenkaan kannata tehdä siksi, että tekemättä jättäminen kaduttaisi myöhemmin. Kyllä minä joskus vähän pohdin, että opiskeluaikana olisi ollut sittenkin hyvä käydä vaihto-opiskelemassa jossain. Mutta kun silloin se ei kiinnostanut, ei asiaa kannata harmitella jälkikäteenkään. Ihminen tekee kuitenkin valintansa sen perusteella, mikä tuntuu hänestä parhaalta.
En tyrkytä omaa näkemystäni muille, vaan ainoastaan haluan osallistua keskusteluun. Mielestäni ne, jotka haluavat lapsen, voivat sellaisen hankkia. Ja itseasiassa jopa suosittelen tätä. Mutta kenenkään ei kannata edellyttää, että muiden pitäisi tehdä samalla tavalla. Ihmiset ovat erilaisia. Vastaavasti lapsettomuuden valitsevien ihmisten ei kannata tyrkyttää kantaansa niille, ketkä ovat hankkineet tai ovat hankkimassa lapsia. Asiallinen mielipiteiden vaihto on suotavaa, mutta yleistämiset ja toisten puolesta ajatteleminen on asiatonta.