Lapsia vai ei?

  • 174 159
  • 1 367

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
1900 kirjoitti:
Tässä on kuules kakara yli 15 vuotta lasta yritetty ja maksettu kaikkia mahdollisia tutkimuksia yhden teikäläisen kaltaisen kusipään vuosipalkan verran. Ja kun kaikesta on tuloksena vaimon leikellyt munasarjat niin kyllä perkele oikein vituttaa että joku voi suoltaa tuommoista paskaa.
Ennenkuin repeet, niin lues tarkemmin:
Tykki kirjoitti:
Toki veroa ei tarvitsisi maksaa, jos on joku perusteltu este miksi lasten hankkiminen ei vaan onnistu.
Ymmärrän kyllä purkauksesi kun tilanne on teillä mikä on. Paska homma. Mutta varmaat käsität, että kirjoitukseni oli osoitettu niille joille elämän toissijaiset arvot ovat tärkeämpiä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
1900 kirjoitti:
Jumalauta, että voi joku laskea aivopierua oikein urakalla.

Eiköhän tuo ollut aika trollattu, mutta kommentoidaan varmuudeksi, koska ei juurikin noista supertäydellisistä yhden isänpäivän viettäneistä aina tiedä.

Jos aletaan veroja miettimään, niin aika pitkä lista tulisi pennuista. Koiravero on olemassa, koska koirat haittaavat muiden elämää. Pentuvero pitäisi olla samasta syystä. Käykää vaikka joskus uimahallissa iltapäivällä, itse käyn aamuisin, mutta kerran jouduin olosuhteiden pakosta menemään lapsihelvettiin. Tähän voisi listata melkein kaikki muutkin julkiset paikat, samanlaista se on vähän joka puolella.

Ja ennen kuin joku rupeaa sekoilemaan, niin pastetkaa se kohta missä vertasin lasta koiraan? Kas, kun semmoista ei ole.
 

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Tykki kirjoitti:
Toki veroa ei tarvitsisi maksaa, jos on joku perusteltu este miksi lasten hankkiminen ei vaan onnistu.

Juu, huomasin kyllä mutta muu paska osui ensin silmään ja veti mittaria punaiselle. Mutta olisihan se hienoa, että olisi tuo vaihtoehto olemassa. Mekin voisimme laittaa omat naamat vaikka paikalliseen lehteen ja mukaan vielä poistetun munasarjan kuva lääkärilausuntoineen ettei vain meitä, epäonnistuneita, laskettaisi loisten sarjaan. Oltaisiin muuten vain vähän invalideja, vai mitä?

Tykki kirjoitti:
Mutta varmaat käsität, että kirjoitukseni oli osoitettu niille joille elämän toissijaiset arvot ovat tärkeämpiä.

En vitussa käsitä. Mikä helvetin auktoriteetti sulla on päättää yksilön elämän arvoista?
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
1900 kirjoitti:
En vitussa käsitä. Mikä helvetin auktoriteetti sulla on päättää yksilön elämän arvoista?
Mees ny ottaa jotain että rauhoitut. Missä minä olen kenenkään arvoja päättänyt? keskustellahan niistä aina voi. Ja saat sinä kuvasi ynnä muuta lehteen laittaa, jos haluat. Ei sitä kukaan estä.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Virallisesti ja ohjesäännönmukaisesti oikea-aikainen

1900 kirjoitti:
Sinä ja tuo nimimerkki Mapo olette oikein malliesimerkkejä liian pentuna isäksi ja äidiksi tulemisesta. Molemmilla on ilmeisesti (juttujen perusteella) ikää välillä 20-25 ja pentujen pierasun jälkeen ollaan niin saatanan täydellisiä...

Niin, asian tiimoilta ja ko. asiaa tuntemattomana päädyn kohteliaimmin tiedustelemaan, mikä mahtaa olla se oikea ja ohjesäännömukainen aika saada lapsia?

Toisaalta, voihan tulipalonkin sammuttaa väärin.

Täältä tähän
 

sininen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mikä tarve täällä on joillain nimimerkeillä opastaa lapsettomia ja julistaa totuuksia norsunluutornista? Jos teille perhe-elämä maistuu, niin hyvä juttu. Mutta ei siitä samalla tullut ainoa oikea elämisen malli kaikille muillekin. "Toissijaiset arvot." Voi herranjestas.

Itselläni on yksi lapsi. Isänä oleminen on ollut minulle hienoa alusta saakka enkä enää edes oikein muista, että mitä ajattelin/kuvittelin lapsista ja/tai isyydestä ennen kuin meistä tuli perhe.

Mutta en ymmärrä, että millä auktoriteetilla lähtisin muille kertomaan kuinka kuuluu elää ja lisääntyä. Kukin tekee tältä(kin) osin kuten tahtoo.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
sininen kirjoitti:
ennen kuin meistä tuli perhe.

Hämmennetään tuota vielä sen verran, että kyllä me olemme vaimon ja kissojen kanssa ihan perhe. Olisimme ilman kissojakin.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
ervatsalo kirjoitti:
mikä mahtaa olla se oikea ja ohjesäännömukainen aika saada lapsia?
Tähän ehdottaisin siittiön ja munasolun saattamista yhteen siten, että raskaus voi alkaa onnistuneesti. Tähän onkin sitten olemassa erilaisia toteutustapoja, joista välttämättä mikään ei toimi kaikille.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
sininen kirjoitti:
Mikä tarve täällä on joillain nimimerkeillä opastaa lapsettomia ja julistaa totuuksia norsunluutornista? Jos teille perhe-elämä maistuu, niin hyvä juttu. Mutta ei siitä samalla tullut ainoa oikea elämisen malli kaikille muillekin. "Toissijaiset arvot." Voi herranjestas.

Itselläni on yksi lapsi. Isänä oleminen on ollut minulle hienoa alusta saakka enkä enää edes oikein muista, että mitä ajattelin/kuvittelin lapsista ja/tai isyydestä ennen kuin meistä tuli perhe.

Mutta en ymmärrä, että millä auktoriteetilla lähtisin muille kertomaan kuinka kuuluu elää ja lisääntyä. Kukin tekee tältä(kin) osin kuten tahtoo.

Juuri näin. Ei tällaisesta väittelystä ja nokittelusta tule juuta eikä jaata, vaan muutama sivu tekstiulostusta bittiavaruuteen. Molemmissa tapauksissa, oli lapsi(a) tai ei, sekä menettää että saa jotain. Itse olen sen verran suuruudenhullu, että yritän/kuvittelen pystyväni yhdistämään sinkkuelämän ja perhe-elämän parhaat puolet. Eihän se tietenkään onnistu ja kyllä itselle jää vähemmän aikaa kuin ennen, mutta otetaan sitten kaikki irti niistä pienemmistä pitkin viikkoa ripotelluista pätkistä. Mutta siitä ajatuksesta en kyllä luovu, että olisin jotenkin ns. "rikkaampi" ihminen, jos en olisi jakautumisen ihmettä kokenut. Sekin on silti vain minun mielipiteeni, ja se voi olla jollakin toisella ihmisellä erilainen.

Vaikka menenkin tuohon nimim. kirjoittamaan 1900:n ikähaarukkaan, en koe olevani mitenkään "tietävämpi" tai "aikuisempi" kuin ennen isyyttä. Useampaa kokemusta rikkaampi vain.

PS. En tuputa kaveripiireissä lapsiagendaa enkä ymmärrä, miksi jotkut tekevät niin. Ei omaa elämäänsä kannata sentään liian yksiulotteiseksi vetää.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
sininen kirjoitti:
Mikä tarve täällä on joillain nimimerkeillä opastaa lapsettomia ja julistaa totuuksia norsunluutornista?
Muuta syytä en keksi kuin henkisellä puolella oleva epävarmuus, nimenomaan siitä, että tekikö itse aikanaan valintansa oikein ja myös se kateus, kun toisella on rohkeutta tehdä asioita toisin kuin mitä itse tekee.

Perisuomalainen umpiluupäisyys tietysti myös oma kauhansa sopassa. Kaikki erilainen ja poikkeava on tosi outoo ja pelottavaa niiku.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ted Raikas kirjoitti:
Perisuomalainen umpiluupäisyys tietysti myös oma kauhansa sopassa. Kaikki erilainen ja poikkeava on tosi outoo ja pelottavaa niiku.
Juu. Se, että päättää olla hankkimatta lapsia on nykyään niinku tosi erilaista. Ja pelottavaa.

Jos joku on sitä mieltä, että niitä muksuja kannattaisi hankkia, niin on sitten mitään ymmärtämätön, samalla ylemmyydentuntoinen mutta epävarma vanhakantainen ja keskenkasvuinen besservisseri. Sen sijaan lapsettomuuden valinneet ovat rohkeasti erilaisia individualisteja, jotka uskaltavat elää omilla ehdoillaan. Joopa joo.

Noista nimimerkin 1900 kommenteista vielä: Reaktio ei ollut vallan odottamaton. Usein ne, jotka ovat siinä ikävässä tilanteessa etteivät voi saada lapsia, kokevat että heidät rinnastetaan niihin jotka eivät vain halua saada jälkikasvua. Onhan kyseessä kaksi ihan eri asiaa. Sitähän ei ulkopuoliset juuri koskaan voi tietää kummasta tapauksesta sitten on kulloinkin kyse. Mutta se, että toiset eivät voi ja toiset eivät halua, ei voi estää kolmatta tahoa olematta sitä mieltä että lapsien hankkimista noin yleisesti ottaen kannattaisi harkita jos se vaan on mahdollista.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sniper kirjoitti:
Tosta synnytyksestä mukana olemisesta. Mä ainakin tiesin etukäteen että mä tulen olemaan lähinnä seurana ja tukemassa tarvittaessa. Ei nimittäin nykyresursseilla ole tosiaankaan kätilö jatkuvasti pitämässä kädestä kiinni edes ensisynnyttäjää, vaan semmoinen pitää erikseen napista hälyttää paikalle...

Joskus tenavaketjuun laitoinkin, että ei mulla ihan ensireaktiot olleet lähelläkään amerikkalaiselokuvan onnellisuuskliimaksia...
Onhan meitä onneksi kaksi. Luulen, että jos synnytys on ollut suht rauhallinen tapahtuma, tai sen on voinut sellaisena kokea, ei siitä jää mitään pahaa sanottavaa. Kuten aiemmin kirjoitin, itsekään en hysteerisesti itkenyt tai kirkunut, eikä vaimolla ollut tarvetta haukkua minua itse toimituksen aikana, joten kaikinpuolin positiivinen kuva touhusta jäi. Toki jokainen kokekoon tapahtuman sellaisena kuin haluaa, mutta hiukan huvittaa, että joidenkin mielestä mielen on automaattisesti käännyttävä kun kerran kaveritkin sanovat niin, vaikka asiasta ei omaa kokemusta ole. Kuulosta enemmän schollita kuin scholl itse.
 

jake

Jäsen
Suosikkijoukkue
hifk
Tykki kirjoitti:
Mutta se, että toiset eivät voi ja toiset eivät halua, ei voi estää kolmatta tahoa olematta sitä mieltä että lapsien hankkimista noin yleisesti ottaen kannattaisi harkita jos se vaan on mahdollista.

Joo, mutta sitten kaikenmaailman lapsettomuusveroista kirjoittaminen on jo aika absurdia. Jokainen pariskunta tekee ratkaisunsa itse ja sitä on syytä kunnioittaa, oli se päätös tehdä lestadiolaismallinen suurperhe, hankkia adoptiotyttö Kiinasta, perustaa suomalainen perusperhe kaksine lapsineen tai koirineen tai jäädä niljakkaaksi, itsekkääksi individualisti ilman lapsia -perheeksi.

Lopputulos on kuitenkin se tilastollisesti, että väkiluku maailmassa kasvaa.
 

Sundis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Internazionale, Stavros Flatly
Lääketiteellinen näkökulma

Lääketiteelliseltä ja biologiselta näkökulmalta asiaa katsottuna ohjesäännönmukainen ikä lapsentekoon on 21 vuotta. Silloin nainen on hedelmällisimmillään ja se on optimaalisin ikä tuottaa jälkikasvua. Tämän iän jälkeen hedelmällisyys laskee ja lapsettumuuden riski nousee. Yli 30 vuotiailla naisilla on huomattavasti suurempi riski saada kehitysvammaisia lapsia, kuin alle 30 naisilla. Yli 40 vuotialla lapsentekijöillä riski saada kehitysvammainen lapsi on 1/100. Eli riski niin sanotuissa iltatähdissä on erittäin suuri.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Tykki kirjoitti:
Minun puolestani lapsettomille pariskunnille voitaisiin mätkäistä vaikka jonkinlainen loisvero. Nääs kun lasten vanhemmille näiden tulevaisuuden yhteiskunnan ylläpitäjien kasvattaminen tulee aivan huikean kalliiksi, niinkuin ervatsalokin tuolla aikaisemmin todistaa. Eli ensin vanhemmat pitävät kansallista kulutusta tehokkaammin yllä ja näin luovat lukuisille kaupoille ja yrityksille extraliikevaihtoa, ja sitten vielä aikuistuneet lapset jatkavat vuorostaan kulutusrattaiden pyöritystä. Samaan aikaan lapsettomat nauttivat omasta navastaan ja kuskaavat rahansa lomamatkoillaan ulkomaille. Ei ole reilua se. Kunnon vero vaan moisille loisille. Toki veroa ei tarvitsisi maksaa, jos on joku perusteltu este miksi lasten hankkiminen ei vaan onnistu.

Mutta ei. Ollaan vaan sinkkuja ja dinkkuja. Mitäs me tulevaisuudesta välittämään. Se on sitten vasta joskus.

Jos olet tosiaan tätä mieltä, niin olisiko kannattanut jättää lapset tekemättä tai ainakin painaa maailmaan pienemmän katraan? Kannattaisi ensin funtsia, mihin on varaa ja toimia vasta sitten.

Eiköhän se kulutusjuhla muuten riipu ihan kunkin omasta varallisuudesta ja kulutuskäyttäytymisestä, ei lasten määrästä? Sulla menee rahat kurahousuihin ja maitolitroihin, mulla uusiin treenivetimiin ja vuosikertapunaviiniin. Tietysti se vituttaa kun naapurin lapseton pariskunta asuu samankokoisessa kämpässä kuin sinä perheesi kanssa ja ostaa kaikkea sitä, mitä sinä pystyt vain ihailemaan lehtien sivuilla ja telkkariruudussa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Alamummo kirjoitti:
Tietysti se vituttaa kun naapurin lapseton pariskunta asuu samankokoisessa kämpässä kuin sinä perheesi kanssa ja ostaa kaikkea sitä, mitä sinä pystyt vain ihailemaan lehtien sivuilla ja telkkariruudussa.
Juuri tuo loistava esimerkki antaa sen vaikutelman, että (jotkut) perheelliset on katkeria ja kateellisia valittajia lapsettomia ja ylipäätään perheettömiä kohtaan. Mitä hittoa se muiden persettä kaivelee, jos joku tai jotkut on päättänyt elää elämänsä ilman lapsia, olisivat itse sitten valinneet toisin, jos asia kerran niin suuresti vaivaa.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Alamummo kirjoitti:
Jos olet tosiaan tätä mieltä, niin olisiko kannattanut jättää lapset tekemättä tai ainakin painaa maailmaan pienemmän katraan? Kannattaisi ensin funtsia, mihin on varaa ja toimia vasta sitten.

Eiköhän se kulutusjuhla muuten riipu ihan kunkin omasta varallisuudesta ja kulutuskäyttäytymisestä, ei lasten määrästä? Sulla menee rahat kurahousuihin ja maitolitroihin, mulla uusiin treenivetimiin ja vuosikertapunaviiniin.
Hyvä! Alamummo tajusi mistä oli kyse. Nimenomaan siis siitä, että lapsiperheen kustannukset ovat lapsettomaan verrattuna kovasti korkeammat.

Mutta kyllä sitä lapsiperheissäkin vanhemmat kuluttavat eli treeneissä käyvät uusissa vetimissä ja kittaavat vaikka Domppaa. Keskivertotapauksissa todennäköisesti kuitenkin harvemmin kuin villit ja vapaat.

Ainakin omasta mielestäni on hienoa, että vaikka lasten kasvatus on törkeän kallista puuhaa vanhemmille eikä yhteiskuntakaan tunnu aina kovin lapsimyönteinen olevan muuten kuin puheissa, niin siitä huolimatta löytyy niitä rohkeita jotka ovat valmiita kantamaan nuo kustannukset. Heidän ansiostaan joku maksaa meidänkin eläkkeemme sitten aikanaan. Siksi puhunkin tässä kustannuksista enkä kuluista.
 

Morgoth

Jäsen
Ted Raikas kirjoitti:
Mitä hittoa se muiden persettä kaivelee, jos joku tai jotkut on päättänyt elää elämänsä ilman lapsia, olisivat itse sitten valinneet toisin, jos asia kerran niin suuresti vaivaa.

Miksi se sitten kaivelee sinun persettäsi? Luulisi, että se on yksi vitun viistoista mitä muut ajattelee, jos on asian kanssa sinut. Oli lapsia tai ei.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Penskat tuli väkästetty ilman sen suurempaa suunnitelmaa, eivät kylläkään mitään vahinkoja olleet!

Ihan keskituloinen perhe ollaan ja "kaikki menee" => poika (8 v.) pelaa lätkää ja likka (10 v.) käy ratsastamassa... Elämässä katsokaas pitää tehdä valintoja ja meidän valintamme oli tämä: tällä hetkellä ollaan keskimäärin perse auki aina ennen tilipäivää, mutta voin itse kolmilapsisen perheen keskimmäisenä nappulana kertoa, että tulevaisuudessa tämä panostus maksaa itsensä takaisin monta kertaa (ja selvennyksenä; en tarkoita rahallista korvausta;-).

En pidä Jari Tervoa oikein minään, mutta yhden asian hän tiivisti aika hyvin kirjassaan "Kallellaan" (kirjoitti päiväkirjaa poikansa syntymän jälkeen) => meni jotenkin niin, että "on aikamoinen kolaus aikuiselle miehelle kun maailmaan ilmestyy ihminen jonka puolesta voisi ihan oikeasti kuolla"!!

Miettikääpä sitä...
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Morgoth kirjoitti:
Miksi se sitten kaivelee sinun persettäsi? Luulisi, että se on yksi vitun viistoista mitä muut ajattelee, jos on asian kanssa sinut. Oli lapsia tai ei.
No, jos ruvetaan lässyttämällä lässyttämään, miten jonkun elämäntapa on jotenkin yhteiskunnan kannalta vääränlainen, jos ei halua lapsia. Niin kyllä se silloin vähän merkitsee, mitä yleisesti ajatellaan. Pidän oikeutenani sanoa asiaan vastaan ja kyseenalaistaa moisen paskanjauhamisen.

Minullehan nyt on ihan sama, tekeekö henkilö A lapsen tai pari, vai ei. Se on hänen päätöksensä ja hänen tahtonsa. Tuskin voin siihen mitenkään vaikuttaa, vaikka haluaisinkin.

Suuremman ongelman tässä tuntuu useat perheelliset nyt tekevän muiden lastenvastaisuudesta kuin päinvastoin. Mikä kertoo jotain surullista kieltä piintyneistä vanhanaikaisista asenteista, valitettavasti.
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
Ted Raikas kirjoitti:
Juuri tuo loistava esimerkki antaa sen vaikutelman, että (jotkut) perheelliset on katkeria ja kateellisia valittajia lapsettomia ja ylipäätään perheettömiä kohtaan. Mitä hittoa se muiden persettä kaivelee, jos joku tai jotkut on päättänyt elää elämänsä ilman lapsia, olisivat itse sitten valinneet toisin, jos asia kerran niin suuresti vaivaa.
En muuten ole huomannut tässä ketjussa kenenkään perheellisen valittavan kateuttaan lapsettomia kohtaan, enemmänkin kertovan positiivisessa sävyssä lapsistaan. Sen sijaan sinulla ja joillain muilla tuntuu olevan kova tarve todistella tätä suurta kateutta, vaikka esimerkit ovat omasta päästä keksittyjä, eivät elävästä elämästä tai muiden viesteistä lainattuja.

Lapsettomuusveron ainakin itse käsitin lähinnä vitsiksi. Toki, onhan siinä oma kiero logiikkansa yhteiskunnan kannalta.
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
Ted Raikas kirjoitti:
No, jos ruvetaan lässyttämällä lässyttämään, miten jonkun elämäntapa on jotenkin yhteiskunnan kannalta vääränlainen, jos ei halua lapsia. Niin kyllä se silloin vähän merkitsee, mitä yleisesti ajatellaan. Pidän oikeutenani sanoa asiaan vastaan ja kyseenalaistaa moisen paskanjauhamisen.

Minullehan nyt on ihan sama, tekeekö henkilö A lapsen tai pari, vai ei. Se on hänen päätöksensä ja hänen tahtonsa. Tuskin voin siihen mitenkään vaikuttaa, vaikka haluaisinkin.

Suuremman ongelman tässä tuntuu useat perheelliset nyt tekevän muiden lastenvastaisuudesta kuin päinvastoin. Mikä kertoo jotain surullista kieltä piintyneistä vanhanaikaisista asenteista, valitettavasti.
Tuosta viimeisestä lauseesta vielä kysymys: Miksi surullista kieltään? Ovatko vanhanaikaiset asenteet jotenkin huonompia kuin uudenaikaiset? Miksi niin?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Buccaneer kirjoitti:
Tuosta viimeisestä lauseesta vielä kysymys: Miksi surullista kieltään? Ovatko vanhanaikaiset asenteet jotenkin huonompia kuin uudenaikaiset? Miksi niin?

Huh. Aikaisemmin ei juuri valittu, vaan lapsia oli "pakko tehdä". Nyt saa valita ilman, että siitä nousee tätä ketjua kummempi haloo. Ja se jos mikä on hyvä ja uudenaikainen asenne.

Nykyään saa myös olla hinttari tai neekeri, näin ei ollut muutama vuosikymmen sitten.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Alamummo kirjoitti:
Sulla menee rahat kurahousuihin ja maitolitroihin, mulla vuosikertapunaviiniin.

Juuri tuollaisia ovat nuo kitupiikit sinkut.

Rehelliset perheelliset suomalaiset osatavat sentään suomalaisen tuottajan maitoa omasta maasta sekä vaatteita lapsille.

Kitupiikit sinkut ostavat vain jotain vanhaa ja käytettyä.

Että silleen...
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
pernaveikko kirjoitti:
Huh. Aikaisemmin ei juuri valittu, vaan lapsia oli "pakko tehdä". Nyt saa valita ilman, että siitä nousee tätä ketjua kummempi haloo. Ja se jos mikä on hyvä ja uudenaikainen asenne.

Nykyään saa myös olla hinttari tai neekeri, näin ei ollut muutama vuosikymmen sitten.
Jos sallit, niin jatkan vielä, kun jäi yhä hieman epäselväksi. Sanot, että se, että saa valita tuon asian on hyvä asenne jos mikä. Miksi se on hyvä? Siis mitä hyvää se tuo ja kenelle?

Neekeriyttään nyt tuskin kukaan itse pääsee/joutuu valitsemaan, niin vähän kuin se aiheeseen liittyykin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös