Hauskasti tuossa jutussa painotetaan nimenomaan älykkyyttä ja mainitaan, ettei tulotasolla ja koulutuksella oli merkitystä, vaikka on aivan selvä asia, että älykkyys, koulutus ja tulotaso kulkevat hyvin usein käsikkäin ja tähän myös jutun kirjoittaja heti seuraavassa kappaleessa viittaa.
Powdthaveen pointti lapsien tuoman onnen illuusiosta on myös mielenkiintoinen väittämä. Käyttäjänimettömän ketjunnoston myötä kirjoittamani sopii tähän aivan yhtälailla eli uskallan väittää, että hyvin monelle lapsiperheen arjen onnettomaksi kokeva ei ole välttämättä ollut kovinkaan realistinen odotustensa kanssa. Kun leikitään perhettä ja päivitellään Facebookiin viikottaisia mahakuvia, ei välttämättä tajuta kuitenkaan sitä, että arki lasten kanssa on omasta ajastaan luopumista ainakin jossain määrin. Yöheräämisiä, vaipanvaihtoa, itkukohtauksia, korvatulehduksia... onhan noita. Tuntuu siltä, että nämä tulevat yllätyksenä hyvin monelle. Sitten vielä se, ettei se oma prinsessa olekaan paksutukkainen ja pitkäsäärinen, vaan se on jumankauta perinyt just ne mun väärät sääreni ja tihrusilmäni. Poikakin leikkii vain kotista, eikä pelaa lätkää, saatana! Ehkä ongelma on siinäkin, ettei osatakaan rakastaa ehdoitta, vaan siellä jossain alitajunnassa on ne omat odotukset ja ehdot, millainen muksun pitäisi olla. Toki niitä on mullakin, en kiellä, mutta en halua laittaa niitä lapsen persoonan kehittymisen edelle.
En väitä, etteikö elämä voi ajoittain olla todella rankkaa lasten kanssa, vaikkei kyseessä olisikaan edes sairasteleva tai jollain diagnoosilla varustettu jälkeläinen. Sen uskallan väittää kuitenkin, että aivan varmasti isolla osalla näistä onnettomista vanhemmista ei ole ollut realistisia odotuksia siitä, kuinka arki muuttuu vanhemmuuden myötä. Ei kaikkea voi tietenkään tietää, mutta luulisi arkijärkisen aikuisen kuitenkin osaavan edes vähän alusta tajuavan, mitä edessä odottaa. Tai sitten kyse on siitä, ettei näistä vikisijöistä kovinkaan moni ole aikuinen siinä määrin mitä vanhemmuus edellyttäisi. Vähän kuten osa ei Naisasia-ketjun perusteella kykene parisuhteeseen, kun näkökentän täyttää vain oma napa.
En kirjoita edelläolevaa nokka pystyssä, vaikka tästä varmasti taas joku saa sieraimiinsa. Mulla on välillä vaikeaa perheen kanssa, ja on yksittäisiä päiviä ja hetkiä, jolloin vaihtaisin osaani sinkun kanssa samantien. Taas niitä päiviä, joita en vaihtaisi sinkku-sampion kanssa koskaan, on arjessakin niin paljon enemmän, että ainakaan itse en koe hävinneeni tippaakaan kuin ehkä taloudellisesti. Tunnepuolella taas kassa on turvonnut niin paljon, ettei kassakaapissa meinaa olla tilaa kaikille mahtaville muistoille.
Ehkä taustalla on se, että suuren perheen esikoisena olen aina tajunnut, mitä lastenhoito merkitsee, vaikken siihen erityisen paljon osallistunutkaan aikoinaan. Lisäksi mulle on ollut aina selvää, että haluan ainakin yrittää lastensaantia, ja siinä onnistuimmekin. Kyse ei missään vaiheessa ole ollut siitä omalla kohdallani, että mun pitäisi saada lapsilta jotain ekstrasuurta onnea, vaan olen jollain tavalla tiennyt, että sitä tulee automaattisesti sen kaiken vaivan mukana. Niin, ja se vaiva, mitä se sitten on? Sehän on elämää, arkea. Ruoanlaittoa, siivoamista, kauppareissuja. Onkireissu pojan kanssa, pyörämatka tytön kanssa, kahvilassa pyörähdys perheenä, salilla yksin, lenkillä vaimon kanssa. Ei se niin hirveän vaikeaa ole, vaikka saa nuo kaikki tehdä toki yksin tai puolisonsa kanssakin, ei siinä mitään. Lähinnä vain tarkoitan sitä, että jotenkin absurdin suurreellisia monelle ihan fiksulle tyypille ne vanhemmuuden tuomat haasteet ovat. Osa leijailee pilvilinnoissa Facebook-mahoineen, osa taas rakentaa vanhemmuudesta jonkin tolkuttoman yltiövastuullisen ja tylsän rakennelman. Elämää se vain on.