Ihmisen lapsuudessa, kasvatuksessa tai kehityksessä jokin on mennyt pieleen, mikäli ihminen ei lapsia halua.
Lähdetäänkö joku ilta oluelle tai kahville? Voisit tehdä tarkemman analyysin meikäläisen persoonasta ja kertoa, missä se vika on.
Jotakin enemmän tai usein vähemmän draamattista. Ja on tottakai parempi, ettei tälläisessa tapauksessa lapsia tee ennen kuin eheytyy, jos eheytyy.
Vaikka kyse ei olekaan mitään erityisen dramaattista, niin haluaisin silti tietää, missä vika minussa on. Tämä jo ihan sen takia, että tuollainen piilevä vika voi näkyä myös jossain minulle tärkeämmässä asiassa, ja ehkä eheytyminen voisi korjata senkin. Minä esimerkiksi tykkään matkustamisesta, mutta en ikinä ole kokenut hinkua lähteä Pariisiin tai Berliiniin - ehkä tässä on sama syy taustalla kuin siinä, etten halua lapsia. Eheytyminen voisikin saada minut lähtemään näihin kaupunkeihin, ja saattaisin jopa nauttia tästä.
Sikäli on myös turhaa potenttiaalisilta isovanhemmilta toivoa lapsenlapsia, jos kerran ovat jäkikasvunsa vinoon kasvattaneet tai esimerkillään osoittaneet, etteivät lapset ole tervetulleita. Ei heillä ole ainakaan oikeutta ruveta asiassa vaatimuksia esittämään.
Voisin pyytää vanhempanikin mukaan kahville, niin saat analysoida heidänkin kasvatusmetodinsa. En muuten ole koskaan (!) kokenut, etten olisi ollut tervetullut. Enkä koe olevani vinoon kasvatettu, mutta sinähän tietysti tiedät paremmin, mitä meillä tapahtui vuosien 1980 - 1999 aikana, jolloin asuin kotona.
Tavallaan olen idiootti, jos vastaan näin selkeään provoiluun... tai sitten ajoin miinaan pahemman kerran. Jos olet kuitenkin tosissasi, niin lukaisehan vaikka tuo artikkeli YLE:n verkkosivuilta:
Oikeus omaan kehoon – ei lapsia! | Parisuhde | Minä | olotila | yle.fi