Yritän nyt ottaa nämä pointtisi esille täysin asiallisesti ja selvittää omaa näkökulmaani. Kirjoittamani eivät sisällä hyökkäyksiä tai tunnelatauksia, ellen niitä selvästi ole sanoiksi pukenut.
Selitä mulle sana juntti siinä. Ensin käytät sitä itse ja sen jälkeen kiistät syyttäneesi juntiksi. Enkä kyllä ymmärrä ollenkaan, miten voisi olla junttia perustella lapsettomuuttaan sillä, että ei sopeutuisi elämään lapsiperheessä vaan voisi pahoin.
En arvannut, että puutut tähän yksitäiseen sanaan näin tarkasti, mutta myönnän, että käytin "junttia" tässä hieman ylimalkaisesti. Pointtini oli se, että jos ystäväni tölvii minua (laukoo jotain junttia, ajattelematonta, käyttää voimakkaita ilmaisua tms...), en aina ole sarvet pystyssä nillittämässä hänelle. En siis tarkoittanut, että eri mieltä kanssani oleva olisi juntti. Tuo ilmaisu lähinnä tuli mieleeni, kun hain helppoa sanaa sille, mikä kuvaa vahvojen mielipiteiden esittämistä vailla omakohtaista kokemusta. Ja joo, olen juntti tällä perusteella usein myös itse. Livenä en tosin niin usein kuin täällä.
Olen ensimmäisestä viestistäni asti korostanut, että kyse on tasan tarkkaan omasta henkilökohtaisesta kokemuksestani.
Jos viittaat uusimpaan vääntöömme, niin minähän en sitä aloittanut. Jos taas viittaat aiempaan vääntöömme, silloin puutuin eri pointtiin. Minä aloitin sen ja tein sen turhan voimakkaita ilmaisuja käyttäen, mitä myöhemmin pahoittelin. En tiedä, onko hedelmällistä enää tonkia esille vanhoja, mutta kyse oli tuolloin siitä, että mielestäni on absurdia kieltää positiiviset seikat asiasta, josta ei mitään kokemusta ole. Vastaavasti on yhtä absurdia vaatia vastaavaa kokemuspohjaa lapsettomalle väitteidensä pohjaksi kuin vanhemmalla on, mutta ainakaan itse en ole näin sanonut missään vaiheessa. Oli miten oli, olen pahoillani noista ilmauksistani ja olin tuolloin liian kärkäs, vaikka pointistani edelleen pidän kiinni.
Omalta osaltani en ole missään vaiheessa yleistänyt, että helvettiä se on kaikissa lapsiperheissä ja kaikille vanhemmille.
Tämä on puolestani ok ja kuten huomasit, tämä oli ok mulle myös Ramblerin kanssa, kun hän asiaa mulle avasi.
Ai ei? Jostain kumman syystä olet täällä lapsipoliisin leiman hankkinut, muiltakin kuin minulta. Tähänkin ketjuun antisi on ollut 85 viestiä, minulle tämä on 23:s. Et niin mitenkään saa vieritettyä tätä ainakaan yksin minun niskaani.
Kuten mainitsin, olen pitkälti yrittänyt selvittää pointtejani tässä viime aikoina, kun niitä ei ole ymmärretty tai tahdottu ymmärtää. En syytä kaikista viesteistäni sinua todellakaan, mutta näin pitkää vääntöä en käynyt edes opiskeluaikoinani, jolloin aikaa oli vääntää, ja siihen viittasin.
Olen ollut palstalla sen alusta saakka mukana, ja varsinkin nuorena suhtauduin asioihin varsin itsepäisesti, vaikken osannut ajatuksia aina niin erityisen hyvin jäsentääkään. Itsepäisyyttä on kyllä vieläkin mukana, kuten Prof. Puck ja varmasti aika moni muukin on pannut merkille, mutta jostain syystä tuntuu, etten ole ainoa lajiani palstalla. Anyway, maineeni olen osittain itse itselleni hankkinut, mutta jossain määrin kannan sitä ylpeänä, koska kyllähän joistakin viesteistä paistava kapeakatseisuus lapsia kohtaan on välillä huvittavaakin. Tämä jälkimmäinen ihan yleisesti ilmaistuna. Aion pitää oikeuden ilmaista mielipiteeni asiasta vastaisuudessakin, tosin pyrin olemaan asiallisempi ilmaisuissani.
Ei, vaan ylikansoituksella lapsettomuutensa perusteleville olet sitä maailmanparantajan viittaa muka sovitellut. Esim. Vlad ei ole sanallakaan antanut ymmärtää olevansa "parempi ihminen" perustelu(je)nsa takia. Silti sinä väität, että tuollainen perustelu on tekopyhyyttä ja itsensä nostamista maailmanparantajaksi ja muiden yläpuolelle.
Voit käydä katsomassa sivulta 20 Mustan Nuolen viestistä nro 490, mistä kaikki sai alkunsa. Viittasin löyhästi hänen pointtiinsa, josta olin samaa mieltä. Kyllä, käytin turhan kärkästä kieltä, sen myönnän. Pointtiani en kuitenkaan mihinkään muuta. Huomaa myös, että en viitannut yhteenkään palstan nimimerkkiin tuossa alkuperäisessä viestissäni, joka sai aika mielenkiintoisen vastaanoton --> molemmat tarttuivat vanhaan maineeseeni, ei niinkään asiaan. Lisäksi toinen lähti kehittelemään aivan omia päätelmiään viestistäni, jonka suurin osa tuntui ymmärtäneen aivan oikein. Lisäksi esim. vlad ei tuonut tuossa kohtaa ekologisuutta millään tapaa esille.
Voi kamalaa. Minähän vain käänsin tuuletinta. Oma tekstisi lapsettomille on ollut vähintään yhtä laadutonta kaikkine tekopyhäksi syyttelyineen ja vähättelyineen.
En ole vähätellyt, todennut vain faktan siitä, että on absurdia väittää, ettei vanhemmuus toisi itselle mitään tärkeää. Aivan varmasti tuo, on vain eri asia, kuinka näitä juttuja arvottaa --> kukin saa omat ratkaisunsa tehdä. En ole syyttänyt tekopyhäksi, olen sanonut, että on tekopyhää perustella lapsettomuuttaan ekologisuudella jos samaan aikaan jättää huomioimatta ekologisuuden liki kokonaan muissa valinnoissaan. Huomaa edelleen, että alkuperäinen viesti oli mun näppikseltäni, en ole kenenkään mielipidettä tullut tänne lähtökohtaisesti tyrmäämään.
Perun kyllä sanani ja pyydän anteeksi heti jos olen väärässä.
Eli voinko minä haukkua sinut tässä mielivaltaisesti ja todeta sitten, että perun kyllä sanani ja pyydän anteeksi, jos olen väärässä. En oikein tiedä, miten tähän pitäisi suhtautua. En minä sinulta suoranaisesti anteeksipyyntöä odota, mutta eipä tuo nimeäminen sokeasti raivoavaksi epänormaaliksi ihmiseksi kyllä ylennäkään, kun ottaa huomioon, että olen pyrkinyt perustelemaan pointtini ja tullut myös vastaan eri tilanteissa.
Mitenkäs tämä nyt liittyy siihen, että useampi vanhempi täällä on sanonut lapsettoman voivan tietää vanhemmuudesta riittävästi tietääkseen, onko se vai eikö se ole häntä itseään varten?
Lähinnä kai on sanottu tuntevan itsensä riittävän hyvin, jotta voi päätellä, sopiiko vanhemmuus itselleen vain ei. Samoin on sanottu, ettei kannata olla turhan ehdotonkaan, koska tilanteet saattavat muuttua. Se on muuten tullut useammankin suusta. Ja joo, ei mulle tee vaikeaa, jos joku sanoo, ettei koe sopivansa vanhemmaksi. Jos hän tekee sen moninaisesti perustellen ja vieläpä voimakkaita ilmaisuja käyttäen, saatana ihmetellä käytöstä itsekseni tai jopa julkisesti.
Kerro nyt toki vielä minkä muun päätelmän sun jo ihan ensimmäisistä viesteistäsi olisi voinut tehdä? Mikäli et tarkoittanut sanoa, että lapseton ei voi tietää miten kokisi vanhemmuuden paremmin kuin täysin tuntematon vanhempi, miksi sanoit niin ja useampaankin kertaan?
Tätä on käsitelty tämän viestin toisessa lainauksessa, samoin juuri tuossa edelle. Jos en niissä vastannut kysymyksiisi, ota asia esille uudelleen.
Täällä on tasan yksi ihminen toiminut mielipidepoliisina, ja se olet sinä. Jos Snaksterin mielestä eläimet ovat suorastaan kuvottavia - eivät vain esimerkiksi epäkiinnostavia - on hänen oikeutensa olla sitä mieltä ja myös sanoa se ääneen.
On toki oikeus sanoa mitä tahansa, mutta minun mielestäni nyt liikutaan jo ihan perusjutuissa nimeltä käytöstavat. Kuten Prof. Puck tuossa edellä kirjoitti, en minäkään tuosta vähän tilanteesta riippuen mitään herneitä livenä vetäisi nenuuni, mutta kyllä tuollainen käytös aika omituiselta kuullostaisi. Samoin ihmettelen sitä myös Snaksterilta, jonka olen oppinut tällä palstalla suht asiallisena tyyppinä tuntemaan.