Lapsia vai ei?

  • 174 185
  • 1 367

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tai jos löydät täältä yhdenkin hyväksytyn syyn olla tekemättä lapsia, niin valaise muistiani. Eli suora kysymys: mikä on se syy, millä saa synninpäästön? Top-3:ea en tohdi edes kysyä.

Helppoa.

1. En halua lapsia, koska koen niiden rajoittavan elämääni liikaa.

(Tämä on varmasti kaikkien mielestä ihan riittävä peruste. Toki tässäkin on pohjimmiltaan kyse siitä, että vastuun ottaminen jostakusta muusta kuin itsestä on rankkaa ja pelottavaa. Lasken tähän kategoriaan siis tästä pelosta pohjaavat perustelut tyyliin "sitten ei voisi enää reissata/käydä matsissa/mennä vapaasti koska haluaa jne".

2. En halua lapsia, koska puolisonikaan ei halua / minulla ei ole puolisoa.

(Varsinkin nuorilla sinkuilla on joskus tapana uhota, etteivät ikinäkuunakullanvalkeana tule haluamaan lapsia. Mutta sitten kun sopivasti rakastuu, niin se mieli kummasti muuttuu. Päätökseen lapsen tekemisestä vaikuttaa todella oleellisesti se kumppani. Minusta on mahdoton vastata kategorisesti kyllä tai ei kysymykseen lapsenteosta, jos ei ole tiedossa, kenen kanssa se olisi tarkoitus tehdä.

Mutta joka tapauksessa puolison puuttuminen / haluttomuus tehdä lapsia on tietyllä ajanhetkellä totta kai mitä parhain perustelu vastata ko. kysymykseen ei. Eikä siitä kannata suuttua, että "lapsipuolue" toteaa mielen voivan vielä muuttua.

3. En halua lapsia, koska elämäntilanteeni ei sitä salli.

(Tähän perusteluun kenelläkään ei ole tietenkään nokan koputtamista. Erilaisia tilanteita on laaja kirjo ja kyllä ihminen itse on paras arvioimaan sitä. Mutta tähänkin pätee sama kuin kohtaan 2. Elämäntilanne voi muuttua ja mieli siinä samalla. En ymmärrä, miksi pitää kategorisesti sanoa, etten tule koskaan haluamaan lapsia. Mitä sillä ehdottomuudella voittaa?

Joku kysyikin, että minkäikäisenä "saa" rauhassa todeta, ettei edelleenkään halua lapsia. Ei tämä ole mielestäni mikään ikäkysymys (no tietty ainakin naisilla jossain määrin sekin). Enemmänkin kyse on reagoinnista siihen, miten elämä nyt sitten sattuu heittelemäänkin.

Se, missä lapselliset ovat "viisaampia" onkin juuri tämä. He ovat omalla kohdallaan nähneet ja kokeneet, kuinka elämisen myötä lapsen tekeminen tuntuu oikealta. Ei siis tahdottomana, kohtalon johdattelemana ajopuuna, vaan avoimesti omaa tilannettaan pohtien.

Nojoo, aika tuubaa tästä tuli, mutta ehkä joku löytää pointin.
 

Mace

Jäsen
En tiedä, oletko sinä pannut yhtä asiaa merkille. Minä olen. Kaikki mahdolliset ja mahdottomat argumentit lapsettomuuden puolesta on kumottu tuhahtelulla, vähättelyllä ja yksimielisellä päätöksellä. Vaikea tässä on olla muuta kuin marttyyri. Tai jos löydät täältä yhdenkin hyväksytyn syyn olla tekemättä lapsia, niin valaise muistiani. Eli suora kysymys: mikä on se syy, millä saa synninpäästön? Top-3:ea en tohdi edes kysyä.

En ole pannut merkille moista asiaa, ja tiedän myös syyn siihen: väitteesi ei pidä paikkaansa. Jos asia olisi kuten yllä väität, esim. minun aiemmista viesteistäni ei löytyisi seuraavanlaista pätkää:

Mace kirjoitti:
Uskoisin, että ainakin iso osa perheellisistä kyllä hyväksyy rehelliset ja mutkattomat perustelut lapsettomuudelle. Ei kai tuossa ole mitään ongelmaa, toteat vaan vaikkapa, että haluat säilyttää oman vapautesi etkä koe, että haluaisit ottaa niin suurta vastuuta kuin vanhemmuus toisi mukanaan.

Ongelma on vain aivan yksinkertaisesti se, että sinä luet ja ymmärrät ainoastaan sen, mitä sinä haluat lukea ja ymmärtää. Sen osoitti jo se aiempi hyvin omituinen tulkintasi sampion viestistä, johon olit mielessäsi lisäillyt aivan omituista sisältöä. Sinä olet päättänyt, että lapsetonta (=sinua) sorretaan, joten kirjoitti "vastapuoli" mitä tahansa, tulkitset sen jotenkin aivan omituisella tavalla (tai vaihtoehtoisesti jätät kokonaan huomioimatta, jos teksti ei tue oletustasi lapsettomien sortamisesta), jotta pääsisit taas valittamaan, miten lapsetonta (=sinua) sorretaan. Lue niitä viestejä oikeasti äläkä vain oleta asioita ja syytä vääristelyjesi pohjalta kanssakeskustelijoita.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
1. En halua lapsia, koska koen niiden rajoittavan elämääni liikaa.

2. En halua lapsia, koska puolisonikaan ei halua / minulla ei ole puolisoa.

3. En halua lapsia, koska elämäntilanteeni ei sitä salli.
Vapaa tulkintani:

1. Itsekkyys.

2. Kuulostaa kyllä siltä, että joku saattaisi haluta lapsia, mutta puoliso on vastaan. Ei mene vapaaehtoiseen lapsettomuuteen. Kuten ei myöskään se, ettei edes ole puolisoa.

3. Itsekkyys. Jälleen omavaltaisesti suljen pois ne tilanteet, missä lisääntyminen olisi silkkaa hulluutta. Eli jäljelle jää se, että voisi elättää ja kasvattaa lapsen, mutta kun ei vain oikein huvittaisi. Saa toki kumota tämän väitteen, jos löytää esimerkin, jonka minäkin ymmärrän.

Summa summarum: itsekkyys on sinun mukaasi täysin hyväksyttävä syy olla lisääntymättä, mutta epäitsekkyys ei.

Joku kysyikin, että minkäikäisenä "saa" rauhassa todeta, ettei edelleenkään halua lapsia. Ei tämä ole mielestäni mikään ikäkysymys (no tietty ainakin naisilla jossain määrin sekin). Enemmänkin kyse on reagoinnista siihen, miten elämä nyt sitten sattuu heittelemäänkin.
Minä ainakin kysyin. Minun lisääntymishaluttomuuteni on jo siinä iässä, että silläkin voisi olla teini-ikäisiä lapsia. Tosin itse en ole vielä siinä iässä, missä ystäväni pukkasi maailmaan vielä pari uutta mukeloa. En tiedä, onko tulossa vielä lisää. Eli lisääntymisvuosia minulla olisi vielä jäljellä, mutta milloin saan mielenrauhan tässä asiassa?
Se, missä lapselliset ovat "viisaampia" onkin juuri tämä. He ovat omalla kohdallaan nähneet ja kokeneet, kuinka elämisen myötä lapsen tekeminen tuntuu oikealta. Ei siis tahdottomana, kohtalon johdattelemana ajopuuna, vaan avoimesti omaa tilannettaan pohtien.
Tuuliviirejä, sanon minä. Ollaan jotain, mutta hetken päästä ollaankin jo "viisaita". Ennen kuin joku hyppää takajaloilleen (en käyttänyt sanontaa "ratsastaa paikalle"), toistan itseäni sen verran, että luultavasti pakkotilanteen tullessa (vrt. kohta 2. kääntäen), eli jos olisin hankkiutunut parisuhteeseen sellaisen naisen kanssa, joka olisi vaatinut lisääntymistä, olisin luultavasti suostunut ja todennäköisesti myös nauttinut isyydestä ihan samalla tavalla kuin sampio ja kumppanit.
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Vitut, syytön mä omaan elämääni olen.

Sehän on itsekästä, että itse tuosta vaan päättää että hep, mä haluan nyt lapsen.

Anteeksi jos olen kärjistänyt, ollut tekopyhä ja ymmärtämätön, mutta aion siltikin pysyä kannassani. Jos lapsia näkee joissakin maissa kuolleina kadulla, niitä on liikaa. Siksi mieluummin adoptoin kuin alan tekemään omaa. Ehkä sitten tunnen enemmän omantunnon tuskia kuin muut tälläisistä asioista. Ekologiseen puoleen en enää mene.
 

Andrew

Jäsen
Täällä on useampi nimimerkki perustellut lapsen tekoa huonontuneelta huoltosuhteella. Voisiko joku vihdoinkin vastata mun kysymykseen, että mitä niillä uusilla veronmaksajilla tekee, jos niille ei ole työpaikkoja? Miten niin työttömänä olo auttaa meidän huonontunutta huoltosuhdetta?

Internet ja teknologia on mullistanut maailman ja työpaikat ovat siirtyneet Länsi-Euroopasta pois, myös Suomesta, eikä ne ole tulossa takaisin. Mikä ihmeen työvoimapula?

Itse tavoittelen taloudellista vapautta ja tulen sen jossain vaiheessa saavuttamaan ellen sairastu tai menetä työpaikkaani. Jos olisi kakaroita niin voisin unohtaa sen haaveen kokonaan.

Lapset on kyllä yhteiskunnalle hyvä tapa sitouttaa ihmiset, sitä on vaikeampi lähteä ulkomaille töihin ja samalla se estää tehokkaasti ihmisiä vaurastumasta.

Inflaatio kun laukkaa aika eri tasossa kuin palkankorotukset.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En suoraan sanottuna ymmärrä, miksi tuo huoltosuhde otetaan tähän keskusteluun mukaan. Jos työssäkäyvillä on rasitteena työssä käymättömien elättäminen, niin eihän siihen tarvita kuin verotuksen kiristäminen, niin homma on hoidossa. Tai sitten karsitaan sosiaalietuuksia. Ehkä jopa molemmat toimenpiteet. Syntyvyys eläköön ihan omaa elämäänsä siinä rinnalla. Ja niinhän se tekeekin. Huoltosuhde on vain lukuarvo, joka lasketaan reaalitilanteesta. Se ei voi olla asia, minkä varassa tehdään suunnitelmia, koska taloustilanteella on taipumus muuttua.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Itse tavoittelen taloudellista vapautta ja tulen sen jossain vaiheessa saavuttamaan ellen sairastu tai menetä työpaikkaani. Jos olisi kakaroita niin voisin unohtaa sen haaveen kokonaan.

Lapset on kyllä yhteiskunnalle hyvä tapa sitouttaa ihmiset, sitä on vaikeampi lähteä ulkomaille töihin ja samalla se estää tehokkaasti ihmisiä vaurastumasta

Kaksi hyvää pointtia. Lapseton ihminen tosiaan on monessakin mielessä riippumaton verrattuna siihen, joka joutuu työntelemään hyökkäysvaunuja ja ostelemaan pamperseja. On helppoa ja vapauttavaa, kun voi suunnitella asiat täysin oman ja ehkä tyttöystävän tarpeiden mukaan, eikä stressata epäkiitollisten toukkien tarpeista ja niiden aiheuttamista kustannuksista.

Yhteiskunnalle lapset todellakin ovat kultaakin kalliimpi asia, koska niissä tiivistyvät sellaiset abstraktit käsitteet, kuin "suomalaisuuden tulevaisuus" jne. Nämä kuitenkin ovat vain sellaisia esirippuja ja luotuja mielikuvia, jotka estävät ihmisiä lähtemästä pois uppoavasta laivasta ja suunnittelemaan enemmän kansainvälistä ja potentiaalisesti paremminvoivaa elämää. Harva tajuaa vielä täällä peräpohjolassa, että kansallisvaltioiden aika kuluu loppuun koko ajan. Myös Suomen ja suomalaisten.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaikki mahdolliset ja mahdottomat argumentit lapsettomuuden puolesta on kumottu tuhahtelulla, vähättelyllä ja yksimielisellä päätöksellä.

No höpsistä nyt sentään. Kyllähän täällä osa meistä lapsen hankkineistakin on osallistunut keskusteluun mielestäni ihan järkevällä ja maltillisella panoksella ja minä olen ainakin yrittänyt olla enemmän lapsettomien puolella tässä paikoitellen täysin älyvapaaksi äityneessä keskustelussa.

Ja minusta mikä tahansa syy olla tekemättä lapsia on oikein hyvä, eikä siihen mitään erityistä syytäkään tarvita. Itse hankin lapsia, koska halusin, eikä siihenkään mitään sen painavampaa perustetta tai kovin syvällistä analyysiä tarvittu.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
...minä olen ainakin yrittänyt olla enemmän lapsettomien puolella tässä paikoitellen täysin älyvapaaksi äityneessä keskustelussa.
Mun mielestäni tässä ei tarvitse olla sen kummemmin kenenkään puolella, kunhan osaa toimia suoraselkäisesti.

Ja minusta mikä tahansa syy olla tekemättä lapsia on oikein hyvä, eikä siihen mitään erityistä syytäkään tarvita. Itse hankin lapsia, koska halusin, eikä siihenkään mitään sen painavampaa perustetta tai kovin syvällistä analyysiä tarvittu.
Olen samaa mieltä. Sen sijaan en voi sietää sitä, että täällä on jotenkin hyväksyttävämpää pseudoilla erinäisillä perusteluilla tai sitten luoda mielikuvia lapsista sekä perhe-elämästä, ulkoistaa mielikuvansa ja hyökätä sitten niitä vastaan varsin kovin sanankääntein.

---
Näyttäisi vielä siltä, että tyypit väistävät kaikki kohdilleen osuvat pointit ja jatkavat mesomistaan milloin milläkin uusilla ja yhtä mustavalkoisilla jutuillaan. Nyt näyttäisi olevan vaurauden tavoittelu uutena pullistelukeinoina, kun jotkut tunneperäisesti asioihin suhtautuvat ja rationaaliseen keskusteluun kykenemättömät isukit eivät tajunneet edellisiä pointteja.
 

Andrew

Jäsen
Näyttäisi vielä siltä, että tyypit väistävät kaikki kohdilleen osuvat pointit ja jatkavat mesomistaan milloin milläkin uusilla ja yhtä mustavalkoisilla jutuillaan. Nyt näyttäisi olevan vaurauden tavoittelu uutena pullistelukeinoina, kun jotkut tunneperäisesti asioihin suhtautuvat ja rationaaliseen keskusteluun kykenemättömät isukit eivät tajunneet edellisiä pointteja.

Mitkä ihmeen pointit täällä ollaan vältelty? Jokaiseen pointtiin täällä on asiallisesti vastattu.

Vaurauden tavoittelussa ei ole mitään väärää, raha ei tuo onnea mutta se rauhoittaa kummasti. Itse teen usein pitkää työpäivää, osan rahoistani säästän pahan päivän varalle ja osan käytän mieliharrastukseeni matkusteluun. Kukin tallaa omalla tavallaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mitkä ihmeen pointit täällä ollaan vältelty? Jokaiseen pointtiin täällä on asiallisesti vastattu.
Ei ehkä koske sinua niinkään, vaikka menit kyllä tuohon samaan satsiin rahoinesi. Rambleria ja Leonia enemmän tarkoitin, samoin muutamia muita aiemmilta väännöiltä, mutta nyt mua tikulla silmää vanhojen muistelusta. Vaan onhan se hassua, että kun osoittaa ihan selkeät kohdat sanojen vääristelystä tai kysyy jotain, niin vastausta ei kuulu, mutta hetken päästä ollaan jälleen kimpussa samojen argumenttien kanssa.

Vaurauden tavoittelussa ei ole mitään väärää, raha ei tuo onnea mutta se rauhoittaa kummasti. Itse teen usein pitkää työpäivää, osan rahoistani säästän pahan päivän varalle ja osan käytän mieliharrastukseeni matkusteluun. Kukin tallaa omalla tavallaan.
Ei vauraudessa mitään pahaa sinänsä ole. Itse en sen tavoittelua laske aivan kärkiprioriteetteihini, vaan arvostan enemmän historiaa, perinteitä, juuria ja perhettä. Toki vauraus mahdollistaa monia mullekin läheisiä asioita, kuten mainitsemasi matkustelu, mutta kuten mainitsin, en näe sen tavoittelua omien prioriteettieni kärjessä.
 

Andrew

Jäsen
Minä poistun tästä ketjusta nyt. Toivotan hyvää kesän alkua ja jatkoa kaikille tasapuolisesti. Sekä lapsellisille että lapsettomille.

Toivon vain, että kaikki jotka päättävät tehdä lapsia tai ei niin tekevät sen omasta tahdosta, eikä kenenkään painostuksesta. En halua lässyttää mitään roskaa mutta elämässä on monia vaihtoehtoja ja pitää miettiä mikä on minun polkuni ja yrittää toteuttaa omia haaveita. Sitä vartenhan täällä eletään, että oltaisiin onnellisia.

Siitä varmaan kaikki ovat samaa mieltä, että lasten suhteen ei voi tehdä kompromissejä. Joko molemmat haluavat lapsia tai sitten ei, mutta se ei toimi jos toinen osapuoli vaan haluaa lasta. Tiedän tapauksen missä nainen on hankiutunut raskaaksi ja ajatellut, että kyllä se mies siihen isänä olemiseen tottuu.....

Mikään ei ole niin hirveää lapsiasioissa, kun nähdä vanhemmat joiden ei pitäisi ikinä olla vanhempia.... ja uskokaa tai älkää niin niitä näkee tuolla kaupungilla paljon.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minä poistun tästä ketjusta nyt. Toivotan hyvää kesän alkua ja jatkoa kaikille tasapuolisesti. Sekä lapsellisille että lapsettomille.

Toivon vain, että kaikki jotka päättävät tehdä lapsia tai ei niin tekevät sen omasta tahdosta, eikä kenenkään painostuksesta. En halua lässyttää mitään roskaa mutta elämässä on monia vaihtoehtoja ja pitää miettiä mikä on minun polkuni ja yrittää toteuttaa omia haaveita. Sitä vartenhan täällä eletään, että oltaisiin onnellisia.

Siitä varmaan kaikki ovat samaa mieltä, että lasten suhteen ei voi tehdä kompromissejä. Joko molemmat haluavat lapsia tai sitten ei, mutta se ei toimi jos toinen osapuoli vaan haluaa lasta. Tiedän tapauksen missä nainen on hankiutunut raskaaksi ja ajatellut, että kyllä se mies siihen isänä olemiseen tottuu.....
Kiitos samoin kesiä, ja edellä olevasta olen samaa mieltä kanssasi.

Mikään ei ole niin hirveää lapsiasioissa, kun nähdä vanhemmat joiden ei pitäisi ikinä olla vanhempia.... ja uskokaa tai älkää niin niitä näkee tuolla kaupungilla paljon.
Totta toinen puoli. Valitettavan moni ei osaa tai tajua pitää huolta ehkäisystä tai tajua vastuutaan, kun se tilanteeseen viaton muksu on jo olemassa. Vastaavasti valitettavan moni kasvattaa materialla, eikä tervettä huomioimista ja kasvattamista lopulta ole nimeksikään. Toisaalta joidenkin ohikiitävien hetkien perusteella tai pelkän pärstäkertoimen mukaan arvioimalla menemme helposti asiassa kuin asiassa vipuun, enkä siksi aivan helposti lähtisi arvostelemaan tuntemattomia ihmisiä huonoiksi vanhemmiksi joidenkin yksittäisten tilanteiden perusteella. Suurin osa on kuitenkin ihan kartalla pääosan ajastaan.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
No höpsistä nyt sentään. Kyllähän täällä osa meistä lapsen hankkineistakin on osallistunut keskusteluun mielestäni ihan järkevällä ja maltillisella panoksella ja minä olen ainakin yrittänyt olla enemmän lapsettomien puolella tässä paikoitellen täysin älyvapaaksi äityneessä keskustelussa.
Pitää paikkansa. Äänekäs oppositio tuppaa viemään huomion ja aiheuttaa yleistyksiä. Älyvapaaksi tämä meni tosin jo 2006.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pitää paikkansa. Äänekäs oppositio tuppaa viemään huomion ja aiheuttaa yleistyksiä. Älyvapaaksi tämä meni tosin jo 2006.
Itkupotku nyt sentään. Vaan tarkentaisitko, millä tavalla tämä on ollut älyvapaata keskustelua? Snaksterkin saa tarkentaa toki, tai kuka tahansa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Itkupotku nyt sentään. Vaan tarkentaisitko, millä tavalla tämä on ollut älyvapaata keskustelua? Snaksterkin saa tarkentaa toki, tai kuka tahansa.
No eikö sua oo naurattanut tää homma yhtään? Ihan alta lipanhan tässä on vedetty puolin ja toisin. Parhaana esimerkkinä se, kun julistetaan "ette voi tietää vanhemmuudesta mitään, koska teillä ei ole omia lapsia". Viimeistään tuossa vaiheessa kannattaa pistää sopivan värinen filtteri päälle kaikkeen, mitä kukin sanoo.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No eikö sua oo naurattanut tää homma yhtään? Ihan alta lipanhan tässä on vedetty puolin ja toisin.
Ei naurattanut, mutta turhauttanut kyllä pariin otteeseen. Olen pyrkinyt kirjoittamaan pointtini auki ja vääntänyt rautalangasta useampaan otteeseen, siksi turhauttaa välillä.

Pitäisikö tuo kommenttisi nyt ymmärtää siten, että tämä on esim. sinun osaltasi ollut vain yhtä suurta provoa koko ketju?

Parhaana esimerkkinä se, kun julistetaan "ette voi tietää vanhemmuudesta mitään, koska teillä ei ole omia lapsia". Viimeistään tuossa vaiheessa kannattaa pistää sopivan värinen filtteri päälle kaikkeen, mitä kukin sanoo.
Jos ihan tarkkoja ollaan, niin noinhan se toki on. Argumenttina tuo ei johda mihinkään, mutta onkohan sitä aivan noin käytettykään. Ettei vain olisi taas sarjassamme tahallinen tai tahaton väärinymmärrys?

Minä olen kirjoitellut jotain tuon suuntaista, mutta lähinnä siinä mielessä, että ihmettelen kovasti voimakkaita kannanottoja aiheesta, josta ei sen enempää kokemusta ole. Lähtökohtaisestihan esimerkiksi lapsista ei tarvitse pitää tai yrittää hankkia, mutta en kyllä sulata sitäkään, että muutamat nimimerkit hyökkäävät jossain määrin jopa törkein sanankääntein itse luomiaan mielikuvia vastaan. Katso esimerkkinä vaikkapa Ramblerin ekat viestit tästä ketjusta. Tai sitten haetaan viesteistä jotain täydellisen kuvitteellista, josta on kiva rakentaa olkiukko tyrmäystä varten, kuten teikäläinen tuossa pari sivua sitten teki.

Toinen pointti, joka minua ärsyttää, on mustavalkoinen jaottelu rationaaliseen ja irrationaaliseen porukkaan tämän keskustelun pohjalta. Siis, osa tekee absurdeja rakennelmia omien mielikuviensa pohjalta, lanaa ne sankarillisesti ja kutsuu sitä sitten rationaaliseksi keskusteluksi. Kyllä, tässä olen hiukan pikkusieluinen, eikä tämä liity niinkään aiheeseen. Tässä asiassa vain ylpeyteni ei anna periksi.

Tiedän kyllä käyttäväni välillä turhan kärkästä kieltä sekä tässä että muissakin keskusteluissa. Valitettavasti vain näyttää siltä, ettei täällä tunnu pärjäävän muutoin kuin vastaamalla vähintään yhtä kovasti takaisin. Pointtejani en siis kadu, mutta ilmaisutapaani toisinaan voisin miettiä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei naurattanut, mutta turhauttanut kyllä pariin otteeseen. Olen pyrkinyt kirjoittamaan pointtini auki ja vääntänyt rautalangasta useampaan otteeseen, siksi turhauttaa välillä.
Minua alkoi tämä juttu naurattaa toden teolla, kun siirryttiin huoltosuhteeseen ja muuhun yhtä älyttömään. Sen lisäksi nauratti, kun vaahto alkoi pursuta suupielistä. Jotta ollaan rehellisiä, niin myös omista suupielistä.

Pitäisikö tuo kommenttisi nyt ymmärtää siten, että tämä on esim. sinun osaltasi ollut vain yhtä suurta provoa koko ketju?
Ei, mutta kyllä ne provoviestit pitäisi olla aika helppo erottaa. Tosin, enhän minä koskaan provoile.

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin noinhan se toki on. Argumenttina tuo ei johda mihinkään, mutta onkohan sitä aivan noin käytettykään. Ettei vain olisi taas sarjassamme tahallinen tai tahaton väärinymmärrys?
Olet varmaan huomannut, miten moni veti herneet nenään oikeasti tai leikisti tuosta kommentista. Varmaan suurin syy siihen, miksi sinua syytetään itsesi jalustalle nostamisesta.

Minä olen kirjoitellut jotain tuon suuntaista, mutta lähinnä siinä mielessä, että ihmettelen kovasti voimakkaita kannanottoja aiheesta, josta ei sen enempää kokemusta ole. Lähtökohtaisestihan esimerkiksi lapsista ei tarvitse pitää tai yrittää hankkia, mutta en kyllä sulata sitäkään, että muutamat nimimerkit hyökkäävät jossain määrin jopa törkein sanankääntein itse luomiaan mielikuvia vastaan. Katso esimerkkinä vaikkapa Ramblerin ekat viestit tästä ketjusta. Tai sitten haetaan viesteistä jotain täydellisen kuvitteellista, josta on kiva rakentaa olkiukko tyrmäystä varten, kuten teikäläinen tuossa pari sivua sitten teki.
Edellinen pätee tähänkin.

Toinen pointti, joka minua ärsyttää, on mustavalkoinen jaottelu rationaaliseen ja irrationaaliseen porukkaan tämän keskustelun pohjalta. Siis, osa tekee absurdeja rakennelmia omien mielikuviensa pohjalta, lanaa ne sankarillisesti ja kutsuu sitä sitten rationaaliseksi keskusteluksi. Kyllä, tässä olen hiukan pikkusieluinen, eikä tämä liity niinkään aiheeseen. Tässä asiassa vain ylpeyteni ei anna periksi.
Tuohon syyllistyt itse ja mitä pahimmassa määrin. Olet tehnyt melkoisia psykoanalyysejä sinulle täysin tuntemattomista ihmisistä ja latelet faktoja heidän ajattelutavastaan. Tämä on suurin syy, miksi olen välillä ihan oikeasti hermostunut teksteihisi.

Tiedän kyllä käyttäväni välillä turhan kärkästä kieltä sekä tässä että muissakin keskusteluissa. Valitettavasti vain näyttää siltä, ettei täällä tunnu pärjäävän muutoin kuin vastaamalla vähintään yhtä kovasti takaisin. Pointtejani en siis kadu, mutta ilmaisutapaani toisinaan voisin miettiä.
Tuo on pelkästään positiivinen asia. Turhanpäiväinen hymistely helvettiin näistä keskusteluista.

Muistatkos muuten vielä, kun vuosia sitten kerroit, että sinulle on aivan sama, miten toiset ihmiset elämäänsä elävät? Kai tuo pätee niihinkin, jotka vetoavat ekologisiin syihin lapsettomuutensa perusteluksi? ;)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minua alkoi tämä juttu naurattaa toden teolla, kun siirryttiin huoltosuhteeseen ja muuhun yhtä älyttömään. Sen lisäksi nauratti, kun vaahto alkoi pursuta suupielistä. Jotta ollaan rehellisiä, niin myös omista suupielistä.
Huoltosuhteista en sen kummemmin tiedä. Mua ei tässä keskustelussa viimeaikoina ole mikään muu kiinnostanut noita paria esittelemääni pointtia lukuunottamatta.


Ei, mutta kyllä ne provoviestit pitäisi olla aika helppo erottaa. Tosin, enhän minä koskaan provoile.
Pakko myöntää, että en ole erottanut. Kaikella asiallisuudella totean syyksi sen, että olet ladellut minulle jonkin verran myös henkilökohtaisuuksia, joten en ihan varma ole, milloin olet tosissasi ja milloin et.

Olet varmaan huomannut, miten moni veti herneet nenään oikeasti tai leikisti tuosta kommentista. Varmaan suurin syy siihen, miksi sinua syytetään itsesi jalustalle nostamisesta.
Jos viittaat nyt Midnight Ramblerille kirjoittamaani tuolla pari sivua sitten, niin siinähän ei ole kyse mistään ylipuhumisesta vanhemmaksi. En minä ole niin tolkuttoman typerä, että yrittäisin toisia ihmisia houkutella vanhemmaksi julistamalla täällä, että ette muuten tiedä, mitä kaikkea vanhemmuuteen sisältyy. Tuossa oli kyse vain ja ainoastaan siitä, että kyseinen herrasmies julisti kovaan ääneen lapsien ja vanhemmuuden kauheutta ja varsin ylimielisesti kuittasi esim. lapsen ja vanhemman välisen tunnesiteen. Siihen sanoin, että paskaakaan et tiedä mistä puhut, ja sehän taitaa olla juuri näin. Kyse ei edelleenkään ole siitä, että ylipuhuisin jotain vanhemmaksi tai että edes pitäisi pitää lapsista.

Edellinen pätee tähänkin.
Ei päde, koska et sitä ilmeisestikään käsittänyt oikein.

Tuohon syyllistyt itse ja mitä pahimmassa määrin. Olet tehnyt melkoisia psykoanalyysejä sinulle täysin tuntemattomista ihmisistä ja latelet faktoja heidän ajattelutavastaan. Tämä on suurin syy, miksi olen välillä ihan oikeasti hermostunut teksteihisi.
Esimerkiksi millaisia psykoanalyyseja?

Muistatkos muuten vielä, kun vuosia sitten kerroit, että sinulle on aivan sama, miten toiset ihmiset elämäänsä elävät? Kai tuo pätee niihinkin, jotka vetoavat ekologisiin syihin lapsettomuutensa perusteluksi? ;)
Kyllä mulle on aivan sama edelleen, mitä kukakin tekee, kunhan ei sillä toisille harmia aiheuta. Sen sijaan näissä palstajorinoissa tuon ekologisuus-perusteen rummuttaminen lähinnä ärsyttää. Jos itsensä nostaa jalustalle omalla ekologisuudellaan lapsiasioissa, mutta samaan aikaan kuluttaa luonnonvaroja sen suuremmin harkitsematta, niin tekopyhää se on mitä suuremmissa määrin.

Ylipäätään ihmetyttää se, että lapsettomuudelle pitää keksiä jotain spesiaalia syytä. Pitääkö massasta erottua tämänkin takia? Et me ollaan niinku tiedostavia ja silleen, eikä siks tehdä muksua. Muuten kyllä haluttais tehdä, mutta ei haluta, kun se kuluttaa niin paljon. Mut lennetään hei käymään ensi viikolla Dubaissa parit formulakisat kattomassa. Joku Linkola on kuitenkin johdonmukainen näissä jutuissaan, vaikka en hänen ajatuksiaan sen kummemmin jaakaan.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos viittaat nyt Midnight Ramblerille kirjoittamaani tuolla pari sivua sitten, niin siinähän ei ole kyse mistään ylipuhumisesta vanhemmaksi. En minä ole niin tolkuttoman typerä, että yrittäisin toisia ihmisia houkutella vanhemmaksi julistamalla täällä, että ette muuten tiedä, mitä kaikkea vanhemmuuteen sisältyy. Tuossa oli kyse vain ja ainoastaan siitä, että kyseinen herrasmies julisti kovaan ääneen lapsien ja vanhemmuuden kauheutta ja varsin ylimielisesti kuittasi esim. lapsen ja vanhemman välisen tunnesiteen. Siihen sanoin, että paskaakaan et tiedä mistä puhut, ja sehän taitaa olla juuri näin. Kyse ei edelleenkään ole siitä, että ylipuhuisin jotain vanhemmaksi tai että edes pitäisi pitää lapsista.
Jalusta.

Kyllä mulle on aivan sama edelleen, mitä kukakin tekee, kunhan ei sillä toisille harmia aiheuta. Sen sijaan näissä palstajorinoissa tuon ekologisuus-perusteen rummuttaminen lähinnä ärsyttää. Jos itsensä nostaa jalustalle omalla ekologisuudellaan lapsiasioissa, mutta samaan aikaan kuluttaa luonnonvaroja sen suuremmin harkitsematta, niin tekopyhää se on mitä suuremmissa määrin.
Jalusta.

Ylipäätään ihmetyttää se, että lapsettomuudelle pitää keksiä jotain spesiaalia syytä. Pitääkö massasta erottua tämänkin takia? Et me ollaan niinku tiedostavia ja silleen, eikä siks tehdä muksua. Muuten kyllä haluttais tehdä, mutta ei haluta, kun se kuluttaa niin paljon. Mut lennetään hei käymään ensi viikolla Dubaissa parit formulakisat kattomassa. Joku Linkola on kuitenkin johdonmukainen näissä jutuissaan, vaikka en hänen ajatuksiaan sen kummemmin jaakaan.
Psykoanalyysi. Jalustalta.

Onneksi olkoon, rautakanki. Väsytit insinöörin. Heippa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mikä jalusta? Paskaakaan en mahda sille, että sinä jotain jalustoja tuonne työntelet. Sinä tässä psykoanalyysia väännät jos joku.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Toinen pointti, mikä minut saa näkemään punaista, on se, että perhe-elämästä ja vanhemmuudesta rakennellaan jonkinlainen oma kauhuskenaario (...)

Miksi sinua häiritsee se, että jollekin toiselle (p)erheellisyys voisi olla henkilökohtainen helvetti?

Mutta joka tapauksessa puolison puuttuminen / haluttomuus tehdä lapsia on tietyllä ajanhetkellä totta kai mitä parhain perustelu vastata ko. kysymykseen ei. Eikä siitä kannata suuttua, että "lapsipuolue" toteaa mielen voivan vielä muuttua.

Saahan lapseton sitten vastata tuohon, että mistäs sitä tietää, voi se sinunkin mielesi vielä muuttua ja alkaakin kaduttaa, että menit lisääntymään? Toisen mielipiteen kyseenalaistaminen näinkin henkilökohtaista valintaa koskien voi loukata. Jokainen kun varmuudella tuntee itsensä paremmin kuin kukaan muu.

En ymmärrä, miksi pitää kategorisesti sanoa, etten tule koskaan haluamaan lapsia. Mitä sillä ehdottomuudella voittaa?

Jos on syystä taikka toisesta varma asiastaan, miksei sitä saa sanoa? Eipähän tarvitse samalle ihmiselle vastata säännöllisin väliajoin lisääntymisuteluihin, ettei vieläkään lapsia halua.

No höpsistä nyt sentään. Kyllähän täällä osa meistä lapsen hankkineistakin on osallistunut keskusteluun mielestäni ihan järkevällä ja maltillisella panoksella ja minä olen ainakin yrittänyt olla enemmän lapsettomien puolella tässä paikoitellen täysin älyvapaaksi äityneessä keskustelussa.

Kyllä. Tämä on kiitollisuuudella noteerattu ja hyväksyvästi nyökytelty. Lisääntyminen ei sittenkään rajoita kaikkien kykyä kunnioittaa eri tavalla ajattelevien mielipiteitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös