Lapsia vai ei?

  • 174 185
  • 1 367
Tekee kyllä pahaa katsoa tuota vappumunkkia mussuttavaa 100% viatonta pellavapäätä samalla kun katsoo tätä rationaalisten ja huippuälykkäiden yksilöiden kokoontumisajoa. En vain pysty pitämään tuota lasta ekokatastrofina.

Ne jotka pitävät ihmiselämää tehottomuuden ja epäekologisuuden ilmentymänä ja joiden mielestä jokainen elämä on piikki maapallon persuksissa, aloittakoon harventamisen itsestään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ongelmahan on se, että olet monasti katsonut itse oikeudeksesi määritellä sen mikä on tekopyhä, kestämätön tai mustavalkoinen perustelu milloin mistäkin lähtökohdasta tarkasteltuna. Samoin ongelmana on se, että et tunnu hyväksyvän sitä jos joku kritisoi lapsia ja lapsiperheitä - sinusta lapset tuntuvat olevan kaiken kritiikin ulkopuolella tai ainakin lapsettomien ihmisten kohdistaman kritiikin ulkopuolella ja yläpuolella.
Onko niin, että puolitotuuksiin tai mustavalkoisiin yleistyksiin ei saa puuttua? Eikö ole tekopyhää perustella lapsettomuuttaan ekologisilla valinnoilla, jos samaan aikaan tuhlaa luonnonvaroja sen enempää ajattelematta? Eikö ole mustavalkoista ladata täyslaidallista vanhemmuutta kohtaan, jos ei ole koskaan kokenut sitä. "Kaverilla kylässä" ei ihan kelpaa tähän rakoon.

Vanhempia, kasvatusta, lapsia ja perhe-elämää saa kritisoida, näistä asioista ei tarvitse pitää - en niistä aina itsekään pidä - mutta jonkinmoista kompetenssia kyllä toivoisin vahvimpiin kannanottoihin. Mua ei vituta vastakkaiset mielipiteet vaan niiden vahva esittäminen tietämättä itse aiheesta yhtään mitään.

Melkein tekisi mieleni todeta, että ihminen joka haluaa nykyiseen maailmaan lapsia on itsekäs paskiainen, mutta en suinkaan totea, vaan tehkää lapsia, kunhan kannatte teoistanne vastuunnekin. Toisinaan sylettää se, että olen osallisena maksamassa lapsellisten elämää omilla elämänvalinnoillani. No, osanipa olen valinnut, joten ei purnata tämän enempää.
Samalla tavalla ne muksut ovat aikanaan maksamassa sun oleskeluasi.
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Kaverini vannoi 20-vuotiaana, ettei tule ikinä haluamaan lapsia. Kun hänelle todettiin, että mistä voit tietää, kun löydät järkevän kumppanin ja ikää tulee, että mitä silloin ajattelet. Lapsien tekohan saattaa tuntua silloin täysin luonnolliselta ja oikealta. Kiukkuisena hän totesi siihen, että "sitten se en ole enää minä".

Eli oikeassahan hän oli.

Se ajatusmaailma vaan muuttuu lapsen saamisen jälkeen niin totaalisesti, että omatkin aiemmat ajatukset/perusteet tuntuvat huvittavilta.


Perustelen elämääni ilman lasta sillä, että niitä on jo liikaa suhteessa kuolleiden määrään. Miksi näin? Siksi, koska lapseni joutuisi keskelle katastrofia tulevaisuudessa jos sellaisen nyt haluaisin hankkia. Maailmassa on jo nyt monia miljoonia työttömiä, edes Suomessa ei saada nuorille järjestettyä riittävästi töitä. Sitten kun nämä nuoret vielä sikiävät, tulee lisää työttömiä. Jos hankkisin nyt lapsen, se menisi samaan ikäluokkaan nykyisten nuorien työttömien tulevien lapsien kanssa. Eli periaatteessa Suomessa olisi työttömiä ja kahden sukupolven verran. Voisiko Sampio tai joku muu kertoa hyvän syyn, miksi sellaiseen tilanteeseen kannattaisi alkaa hankkia lapsia? Ja kiitos joku muu syy kuin "isi mä rakastan sua ja se fiilis mitä ei voi kuvailla", siitä ei ole paljoakaan apua jos omasta lapsesta tulee syrjäytynyt työtön doku silloisen tilanteen takia.


Tosin en ole varma mitä tarkoitat tässä yhteydessä "paskalla".

Piltti lasten purkkiruokaa, joka on pumpattu täyteen lisäaineita ja jota myydään kiskurihintaan 0-4 vuotiaden lasten vanhemmille.

Pilttipurkki on suht yksinkertainen, mutta pitää siinäkin tietää tarkat materiaalimäärät sekä vähän tarkempia tietoja siitä "kiinalaisesta tehtaasta", jossa purkki on valmistettu. Todennäköisesti Kiinan tapauksessa primäärienergiana on kivihiili, mutta lisäksi pitää tietää mm. materiaalihävikit yms.

Piltille tulee paljon halvemmaksi tuottaa purkit Kiinassa, jossa työvoima on halvempaa. Luonnollisesti ne purkit tehdään siellä suurissa tehtaissa, koska joku lasinpuhaltaja olisi liian hidas ja kallis. Bisnes on tärkeintä, purkit jotka eivät mene kaupaksi kerääntyvät kaatopaikoille eivätkä mene uusiokäyttöön. Luulen että isot firmat käyttävät suurimman osan materiaaleistaan, mutta isossa mittakaavassa(vuoden tehtailut) hävikitkin nousevat jo kohtuullisen suuriksi. Tekemällä lapsen ja tukemalla tälläistä autan Pilttiä sen 1-4 vuotta ja kuten totesin aikaisemmin se kuormittaa takuuvarmasti enemmän kuin 2-3 lentomatkaa vuodessa.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Tekee kyllä pahaa katsoa tuota vappumunkkia mussuttavaa 100% viatonta pellavapäätä samalla kun katsoo tätä rationaalisten ja huippuälykkäiden yksilöiden kokoontumisajoa. En vain pysty pitämään tuota lasta ekokatastrofina.

Ne jotka pitävät ihmiselämää tehottomuuden ja epäekologisuuden ilmentymänä ja joiden mielestä jokainen elämä on piikki maapallon persuksissa, aloittakoon harventamisen itsestään.

Huoh, lapsien vanhemmat eivät osaa ajatella objektiivisesti ja olet hyvä esimerkki siitä, että kuinka lapsien auvoisuuden pienikin kyseenalaistaminen otetan heti itseen. Noin, taputapu. Ei jokainen ihminen olekaan ekokatastrofi, tietenkään, ja jokainen voi omilla tekemisillään tehdä hyviä ratkaisuja ympäristön suhteen. Tämä ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että pellavapäiden tekeminen sarjatuotantona on planeetan kestokyvyn kannalta sietämätöntä. Riittää hyvin, että siellä jossain savannilla syntyy koko ajan viattomia käkkäräpäitä, joille ei riitä edes ruokaa ja joista merkittävä osa kuolee AIDSiin hyvin nopeasti.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Voisiko Sampio tai joku muu kertoa hyvän syyn, miksi sellaiseen tilanteeseen kannattaisi alkaa hankkia lapsia? Ja kiitos joku muu syy kuin "isi mä rakastan sua ja se fiilis mitä ei voi kuvailla", siitä ei ole paljoakaan apua jos omasta lapsesta tulee syrjäytynyt työtön doku silloisen tilanteen takia.

Lienee turha toivo saada sitä syytä, koska lapsen myötä normaali ja rationaalinen ajattelu taitaa hukkua samaan roskiin käytettyjen pampersien kanssa. Syntyneen tyhjän tilan puolestaan täyttää yleensä joko ylimielisyys tai aggressiivisuus niitä kohtaan, jotka kyseenalaistavat lapsien hankkimisen edes omalla kohdallaan. Summa summarum = Lapsista ei voi keskustella 100% rationaalisista lähtökohdista perheellisten kanssa, koska tunne ajaa järjen edelle koko ajan.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se ajatusmaailma vaan muuttuu lapsen saamisen jälkeen niin totaalisesti, että omatkin aiemmat ajatukset/perusteet tuntuvat huvittavilta.

Oma ajatusmaailmani ei ole lasten myötä muuttunut pätkääkään. En sitten tiedä, onko minulla taipumus tai kyky kuvitella sellaisiakin tilanteita, jotka vasta ovat tulollaan, mutta vaikka lasten tulo tietysti sykähdytti, niin ei se minusta mitään uusia puolia nostanut esiin, enkä myöskään muuttunut toiseksi ihmiseksi arvomaailmaltani tai muutenkaan. Saattaa tuo johtua siitäkin, että lasten ja perheiden kanssa oli tullut tehtyä duunia jo paljon ennen omia lapsia, joten kohtuullisen realistinen käsitys minulla on ollut aina siitä, mitä lapsen hoito ja kasvatus suurin piirtein vaatii.

Enimmät riekkumiset tietysti ovat jääneet vähemmälle, mutta arvelen, että niin olisi tapahtunut ilman lapsiakin. Jotenkin ei vain tunnu enää muutenkaan järkevältä lähteä suoraan perjantaina duunin jälkeen baariin, herätä lauantaina jonkun eteisen matolta tai parhaassa tapauksessa naaraan vierestä, jatkaa siitä uuteen nousuun, herätä sunnuntaina jonkun eteisen matolta tai naaraan vierestä ja kömpiä sitten hikisenä maanantaina töihin tärisemään. Eipä silti, nastaahan sekin oli, mutta lapsia ei tarvittu tuon touhun lopettamiseen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Voisiko Sampio tai joku muu kertoa hyvän syyn, miksi sellaiseen tilanteeseen kannattaisi alkaa hankkia lapsia?
Ei mulla ole tarvetta kertoa kellekään syitä, miksi pitäisi hankkia tai olla hankkimatta lapsia. Kerran vielä: minua ei tipan paskan vertaa kiinnosta kenenkään perhesuunnittelut. Ihan oikeasti, ei kiinnosta.

Saatte te asian itsellenne perustellakin kuinka tahdotte, mutta anteeksi vain Sambovais, maalailetko oikeasti kaikissa asioissa tuollaiset tulevaisuudennäkymät vai koskettaako tämä ainoastaan lapsia? Miksi tämä yksi asia pitää yrittää paketoida jotenkin niin älyllisiin kääreisiin ja sitten muuten voi elellä miten sattuu. Sorry, jos sinä koet tuskaa laajasti ottaen kaikesta, mutta kaikki tuskin näin tekevät.

Mulle tulee lähinnä mieleen, että moni rakentaa itselleen jonkin sortin eettis-ekologisen norsunluutornin, josta sitten on kiva naureskella tyhmille vanhemmille, kun ei ne tajua näitä huoltosuhteita ja kantokykyjä. Hassua vain, että samaan aikaa elämää suunnitellaan vailla huolen häivää maapallon tilasta, mutta täällä laskeskellaan jotain Piltti-purkkien aiheuttamaan ekologista jalanjälkea. Ei jumankauta, oikeasti.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lienee turha toivo saada sitä syytä, koska lapsen myötä normaali ja rationaalinen ajattelu taitaa hukkua samaan roskiin käytettyjen pampersien kanssa. Syntyneen tyhjän tilan puolestaan täyttää yleensä joko ylimielisyys tai aggressiivisuus niitä kohtaan, jotka kyseenalaistavat lapsien hankkimisen edes omalla kohdallaan. Summa summarum = Lapsista ei voi keskustella 100% rationaalisista lähtökohdista perheellisten kanssa, koska tunne ajaa järjen edelle koko ajan.
Jos rationaalinen keskustelu on perusteettoman ja mustavalkoisen paskan jauhamista, olet aivan oikeassa. Jotkut lapsettomat tässä ketjussa pystyvät myös asialliseen keskusteluun, mutta sangen moni lapseton taas ei. Siitäkin voisi vetää johtopäätöksiä, mutta jätetään se turhan yleistävänä sikseen.

Muuten, mikä sun pointtisi olikaan ellei provoilua lasketa?
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Ei mulla ole tarvetta kertoa kellekään syitä, miksi pitäisi hankkia tai olla hankkimatta lapsia. Kerran vielä: minua ei tipan paskan vertaa kiinnosta kenenkään perhesuunnittelut. Ihan oikeasti, ei kiinnosta.

Hieno homma, ei minuakaan. Vähän kummallista on silti se, että tästäkin huolimatta olet viestiketjun aiemman tuotantosi perusteella kovin kärkkäästi puuttunut lapsettomuutta puolustavien mielipiteisiin sanomalla tiivistetysti "Te ette tiedä mistään mitään!". No ei tiedetäkään, ainakaan perhe-elämästä, ja pointti onkin juuri siinä, että ei haluta tietääkään. Tiedämmä siis sen, että lapset eivät ole tervetulleita meidän elämään, mutta silti mielestäsi emme tiedä mitään jne. Paradoksejahan tämä koko keskustelu on täynnä, mutta sinällään on hauskaa, että kuinka järki ja tunne iskevät täällä yhteen koko ajan ja nimen omaan tunteella pelaavat huutelevat muille "tietämisestä".
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eli periaatteessa Suomessa olisi työttömiä ja kahden sukupolven verran. Voisiko Sampio tai joku muu kertoa hyvän syyn, miksi sellaiseen tilanteeseen kannattaisi alkaa hankkia lapsia? Ja kiitos joku muu syy kuin "isi mä rakastan sua ja se fiilis mitä ei voi kuvailla", siitä ei ole paljoakaan apua jos omasta lapsesta tulee syrjäytynyt työtön doku silloisen tilanteen takia.

Ainakin vielä toistaiseksi maailmassa on enemmän työssäkäyviä kuin työttömiä. Toki perintötekijöillä ja kasvuympäristölläkin on osansa, mutta sinunkin lapsestasi voi tulla menestyjä, aivan yhtä hyvin kuin luuserikin. Minun lapsestani ainakin tulisi saatanan kova jätkä (hankin poikia, jos hankin), joka elisi perkeleen täydellisen elämän. Saisin sitä tietysti oman elinaikani puitteissa tyytyväisenä seurata. Siksi.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Maailmassa on jo nyt monia miljoonia työttömiä, edes Suomessa ei saada nuorille järjestettyä riittävästi töitä. Sitten kun nämä nuoret vielä sikiävät, tulee lisää työttömiä.

No, tämä ja yleinen väestömäärä-/ekologisuusperustelu ovat periaatteessa valideja, tietyllä tavalla.

Oletetaan, että kaikki nyt lisääntymiskykyiset alkaisivat ajatella näin ja ajatustapa perityisi jo syntyneille sukupolville. Silloin olisimme parinkymmenen päästä tilanteessa, ettei maailmassa olisi lainkaan lapsia tai nuoria. Väkimääräkin olisi pudonnut aika tavalla.

Monet ongelmat katoaisivat ja maailma pelastuisi. Mutta kenelle?

Jos maailma olisi tietokonepeli, jossa joku kosminen naapurinjaska päättäisi kylmästi järjellä resursseihin ja kokonaisuuteen pohjautuen, että missä kannattaa lisääntyä ja missä höllätä tahtia, niin olisihan se hienoa.

Mutta näinhän se ei (tietääksemme) ole. Jos ajattelemme tätä asiaa todella kollektiivisesti, niin kumpi on "maailman jatkumisen" kannalta parempi: Jokainen tekee lapsen / Kukaan ei tee lasta? Ja maailman jatkumiseen sisällytän sen, että ihminen noin niinku elinmuotona on yhä olemassa.

Tähän asti ollaan mielestäni aika rationaalisella pohjalla. Vasta nyt alkaa keskustelu siitä, miten kukakin kokee pstyvänsä viemään lapsiaan aikuisuuteen joko omien "kykyjensä" tai vaikkapa oman ja tulevan lapsen elinympäristön kontekstissa.

Mutta silloin se perustelukin on jo muu kuin tuo "maailmassa on liikaa ihmisiä" -argumentointi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hieno homma, ei minuakaan. Vähän kummallista on silti se, että tästäkin huolimatta olet viestiketjun aiemman tuotantosi perusteella kovin kärkkäästi puuttunut lapsettomuutta puolustavien mielipiteisiin sanomalla tiivistetysti "Te ette tiedä mistään mitään!". No ei tiedetäkään, ainakaan perhe-elämästä, ja pointti onkin juuri siinä, että ei haluta tietääkään. Tiedämmä siis sen, että lapset eivät ole tervetulleita meidän elämään, mutta silti mielestäsi emme tiedä mitään jne. Paradoksejahan tämä koko keskustelu on täynnä, mutta sinällään on hauskaa, että kuinka järki ja tunne iskevät täällä yhteen koko ajan ja nimen omaan tunteella pelaavat huutelevat muille "tietämisestä".
Otin viestiisi alunperin kiinni siksi, että se oli malliesimerkki kapeakatseisesta huutelusta. Taisin kirjoittaa viestini loppuun, että kenenkään ei tarvitse lähteä kokeilemaan vanhemmuutta, jos sieltä vaikka jotain fantsua löytyisikin, mutta aivan yhtä tyhjän kanssa on lähteä arvottamaan asioita, joista ei ole kokemusta tai perustelella valintojaan joillan pseudoiluilla ekologisista arvoista, ellei oikeasti elä niiden mukaan.

Kerrotko vielä, millä hauiksilla jaat porukan mustavalkoisesti järjen ja tunteen sakkiin? Onko vihaiset itkupotkut älyllistä argumentointia, joihin vanhemmat täällä kuorossa huutavat tunneperäisiä vastauksiaan? Lähinnä tuo viestisi lopetus alleviivaa mustavalkoista suhtautumistasi koko asiaan.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Summa summarum = Lapsista ei voi keskustella 100% rationaalisista lähtökohdista perheellisten kanssa, koska tunne ajaa järjen edelle koko ajan.

Mielenkiintoinen ajatus, joskin kokemukseni on, että asia on täysin päinvastoin. Kun lapsettomalta puuttuu kokemusta asiasta, hänen on lähes mahdotonta ymmärtää kaikkia asiaan liittyviä argumentteja. Monesti asia menee inttämiseksi. Usein lapseton väittää, ettei tule haluamaan lapsia missään olosuhteissa. Sitten kun on kuitenkin lapsia hommannut, niin huomaa ettei tuo aikanaan pysyvältä tuntunut ajatus ollutkaan pysyvä. Ei silti, kyllä jääräpäisiä poikkeuksiakin toki on. Mutta ei tälläinen pysyväkään vakaumus yleensä kovin rationaalinen ole, vaan perustuu vahvaan mutuun. Eikä siinä mitään. Mutu on monissa asioissa riittävä peruste, ja niin tässäkin.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Mielenkiintoinen ajatus, joskin kokemukseni on, että asia on täysin päinvastoin. Kun lapsettomalta puuttuu kokemusta asiasta, hänen on lähes mahdotonta ymmärtää kaikkia asiaan liittyviä argumentteja. Monesti asia menee inttämiseksi. Usein lapseton väittää, ettei tule haluamaan lapsia missään olosuhteissa. Sitten kun on kuitenkin lapsia hommannut, niin huomaa ettei tuo aikanaan pysyvältä tuntunut ajatus ollutkaan pysyvä. Ei silti, kyllä jääräpäisiä poikkeuksiakin toki on. Mutta ei tälläinen pysyväkään vakaumus yleensä kovin rationaalinen ole, vaan perustuu vahvaan mutuun. Eikä siinä mitään. Mutu on monissa asioissa riittävä peruste, ja niin tässäkin.

Aivan. Pointti lapsettomuudessahan on osaltaan juuri siinä, että ei halutakaan joutua tietämään "kaikkia asiaan liittyviä argumentteja". Mielellään ei kiitos yhtäkään. Vastaavasti en todellakaan, ikinä, kehtaa väittää tietäväni vanhemmuudesta tuon taivaallista. Sen verran kuitenkin ymmärrän, että en oman ajatusmaailmani ja intressieni vuoksi koskaan pystyisi olemaan hyvä vanhempi. Rakastan liikaa sellaisia asioita, jotka eivät mitenkään sovi yhteen lapsukaisen läsnäolon kanssa. Toukka joutuisi vain aika ikävään asemaan pyörimään jaloissa, kun kiinnostusta ei riittäisi ainakaan mulla yhtään häneen. Toinen näkökulmani asiaan on jo mainittu globaali/ekologinen, joka onkin keretty jo tuomitsemaan omaksi norsunluutornikseni, vaikka näin ei edes ole. Onko tämä kaikki sitten vain mutua? Voi olla, mutta ottaakseni selvää en ole valmis luopumaan asioista mistä pidän. Lastakaan kun ei voi hommata vain kokeeksi, vaan sitten on se kiviriippa elämässä vähintään 18 vuotta tykkäsi tai ei.

Mitä lähinnä hain aiemmin järjen ja tunteen kautta taas konkretisoituu lähinnä esimerkiksi siinä, että jos koetat keskustella perheellisen ihmisen kanssa objektiivisesti lapsien hankkimisen mielekkyydestä, niin useimmiten se menee hedelmättömäksi jankuttamiseksi. Lapset ovat ihania, elämän valo, tämä on totuus ja vielä minäkin kuulemma haluan lapsia. Useimmiten jopa se alkuperäinen kysymys unohtuu täysin, kun äityli/isukki siirtyy siilipuolustukseen. Sitten ihmetellään, jos minä hieman saatan kärjistää.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mulla on vain yksi kysymys enää tässä vaiheessa keskustelua: miten omia lapsia haluamattomat pystyvät enää järkevästi osallistumaan tähän keskusteluun? Tai on mulla toinenkin: kuinka vanha pitää olla, että voi turvallisesti ilmoittaa, että mieli ei ole edelleenkään muuttunut?

Meille on tehty hyvin selväksi, että mielipidettämme ei lasketa, koska emme tiedä vanhemmuudesta mittään. Samoin sekin on aukottomasti todettu, että lahkonvaihto tapahtuu automaattisesti heti ekan kersan jälkeen. Yhtä varmasti kaikki perustelumme on todettu yksimielisesti valheellisiksi ja tekopyhiksi. Tästä vedän empiirisen tutkimuksen lopputuloksen: kaikki vapaaehtoisesti lapsettomat ovat tekopyhiä valehtelijoita. Paitsi ehkä ne, jotka "ei vaan halua".
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Mulla on vain yksi kysymys enää tässä vaiheessa keskustelua: miten omia lapsia haluamattomat pystyvät enää järkevästi osallistumaan tähän keskusteluun? Tai on mulla toinenkin: kuinka vanha pitää olla, että voi turvallisesti ilmoittaa, että mieli ei ole edelleenkään muuttunut?

Meille on tehty hyvin selväksi, että mielipidettämme ei lasketa, koska emme tiedä vanhemmuudesta mittään. Samoin sekin on aukottomasti todettu, että lahkonvaihto tapahtuu automaattisesti heti ekan kersan jälkeen. Yhtä varmasti kaikki perustelumme on todettu yksimielisesti valheellisiksi ja tekopyhiksi. Tästä vedän empiirisen tutkimuksen lopputuloksen: kaikki vapaaehtoisesti lapsettomat ovat tekopyhiä valehtelijoita. Paitsi ehkä ne, jotka "ei vaan halua".

Tässäpä se ongelman ydin onkin. Mehän emme haluakaan tietää siitä mitään, mutta silti lapsettomuutta olotilana ja päätöksenä tavallaan nokitetaan/nollataan juuri syyttämällä meitä samasta asiasta. "En halua lapsia, enkä kokea perhe-elämää" ---> "Et tiedä asiasta yhtään mitään!" No shit?

Itse lähestyn uhkaavasti kolmeakymppiä ja en tässä iässä ainakaan ole sekunnin sadasosaakaan halunnut lasta tänne siittää. Olenkohan yhä liian junnu tietämään asiasta mitään?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Samalla tavalla ne muksut ovat aikanaan maksamassa sun oleskeluasi.

Tämä on vain olettamuksesi jonka mukaan muksut ovat maksamassa aikanaan oleskeluani täällä ja olettamuksesi perustuu siihen päätelmään, mikä saattaa olla kovinkin virheellinen, eli että olen yksinkertaisesti täällä kuluttavana (en siis tuottavana) yksilönä enää siinä vaiheessa kun siirryn eläkkeelle ja aikanaan vaippoihin paskomaan, jotta sinun lapsesi saavat pyyhkiä minun perseeni. Mutta ei, en ole laisinkaan niin varma, että sitä päivää tulee, vaan loppujen lopuksi ratkaisunavaimet ovat minun käsissäni, eivät sinun lastesi käsissä.

vlad.
 

Mace

Jäsen
Mulla on vain yksi kysymys enää tässä vaiheessa keskustelua: miten omia lapsia haluamattomat pystyvät enää järkevästi osallistumaan tähän keskusteluun?

Se onnistuu jatkossa ihan yhtä helposti ja hyvin kuin se on onnistunut tähänkin asti niiltä omia lapsia haluamattomilta, jotka ovat halunneet järkevästi tähän keskusteluun osallistua. Ja se onnistuu jatkossa ihan yhtä huonosti kuin se on onnistunut tähänkin asti niiltä omia lapsia haluamattomilta, jotka ovat painottuneet viestinnässään enemmänkin vittuilun, provoamisen, toisten sanomisten vääristelyn ja marttyroinnin suuntaan. Kyse on vain siitä, millaisella asenteella ja millaisin motiivein itse kukin keskusteluun osallistuu.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Monet ongelmat katoaisivat ja maailma pelastuisi. Mutta kenelle?

Eli lähtökohtaisesti lasket, että Maapallon pitäisi säästyä ihmisille. Entäpä jos lähtökohta on yksinkertaisesti se, että Maapallon pitäisi säästyä - biodiversiteetin pitäisi säästyä ja luonnon voida hyvin, jos se ihminen ei olekaan nro. yksi vaan vasta jaetuilla sijoilla?

vlad.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Se onnistuu jatkossa ihan yhtä helposti ja hyvin kuin se on onnistunut tähänkin asti niiltä omia lapsia haluamattomilta, jotka ovat halunneet järkevästi tähän keskusteluun osallistua. Ja se onnistuu jatkossa ihan yhtä huonosti kuin se on onnistunut tähänkin asti niiltä omia lapsia haluamattomilta, jotka ovat painottuneet viestinnässään enemmänkin vittuilun, provoamisen, toisten sanomisten vääristelyn ja marttyroinnin suuntaan. Kyse on vain siitä, millaisella asenteella ja millaisin motiivein itse kukin keskusteluun osallistuu.
En tiedä, oletko sinä pannut yhtä asiaa merkille. Minä olen. Kaikki mahdolliset ja mahdottomat argumentit lapsettomuuden puolesta on kumottu tuhahtelulla, vähättelyllä ja yksimielisellä päätöksellä. Vaikea tässä on olla muuta kuin marttyyri. Tai jos löydät täältä yhdenkin hyväksytyn syyn olla tekemättä lapsia, niin valaise muistiani. Eli suora kysymys: mikä on se syy, millä saa synninpäästön? Top-3:ea en tohdi edes kysyä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tässäpä se ongelman ydin onkin. Mehän emme haluakaan tietää siitä mitään, mutta silti lapsettomuutta olotilana ja päätöksenä tavallaan nokitetaan/nollataan juuri syyttämällä meitä samasta asiasta. "En halua lapsia, enkä kokea perhe-elämää" ---> "Et tiedä asiasta yhtään mitään!" No shit? [/I]?
Kovin oikaiset nyt tuossa esimerkissäsi. Mietipä hiukan, kuinka sukelsit mukaan tähän ketjuun. Pointtihan ei ole siinä, että sinun pitäisi tietää mitään. Pointti on siinä, että alat rakennella omiasi ja hyökkäät sitten omaa mielukuvarakennelmaasi vastaan varsin kovin sanankääntein. Minä olen puuttunut vain siihen. Totesin heti ensimmäisessä viestissäni, että ei tuo homma ihan noin mene kuin sen esitit, mutta sanoin myös sen jälkeen, ettei vanhemmuutta tarvitse lähteä erikseen kokeilemaan todetakseen sitä varmasti itselleen sopimattomaksi.

Ihan vilpittömästi ihmettelen, kuinka vaikea tämä on nyt ymmärtää. Tai myöntää. Kun tässä nyt olemme vääntäneet pari sivua jälleen, olet hokenut, kuinka vanhempien kanssa ei saa rationaalista keskustelua aikaiseksi ja niputtanut jengit mustavalkoisesti tunne- ja järki-ihmisiin. Ei tuo kovin rationaaliselta vaikuta, anteeksi vain.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En tiedä, oletko sinä pannut yhtä asiaa merkille. Minä olen. Kaikki mahdolliset ja mahdottomat argumentit lapsettomuuden puolesta on kumottu tuhahtelulla, vähättelyllä ja yksimielisellä päätöksellä. Vaikea tässä on olla muuta kuin marttyyri. Tai jos löydät täältä yhdenkin hyväksytyn syyn olla tekemättä lapsia, niin valaise muistiani. Eli suora kysymys: mikä on se syy, millä saa synninpäästön? Top-3:ea en tohdi edes kysyä.
Ei ollut mulle, mutta vastaan omasta puolestani:

Top-3:
Periaatteessa mikä tahansa syy
Periaatteessa mikä tahansa syy
Periaatteessa mikä tahansa syy

Mua häiritsee lähinnä se, että noita syitä aletaan perustella joilla näennäisesti fantsuilla asioilla, jotka eivät ole millään tavalla linjassa muun toiminnan kanssa. Jos jonkun ekologisen jutun kanssa on tosissaan, niin hienoa, tai jos esim. sinä olet aidosti sitä mieltä, ettei tähän maailmaan kannata ketään tehdä kärsimään, niin ok. Sorry, jos olen pointtiasi vähätellyt. Mua vain aina hämää se, että muuten moni suhtautuu vaikkapa ympäristöön varsin huolimattomasti, mutta jostain pitää kaivaa lapsettomuuden perusteeksi ekologisuus tai muuten ollaan toivoa täynnä ja suunnitellaan eläkepäiviä, mutta sitten sen muksun tulevaisuus onkin yhtäkkiä työttömyys, aineet ja HIFKin kannattaminen. Minun mielestäni ei ole yhtään hävettävää sanoa perusteiksi sitä, ettei pidä lapsista erityisemmin - senkin voi sanoa asiallisesti, eikä tarkoituksellisen provosoivasti - tai haluaa käyttää aikansa itseensä. Älytöntä selittelyä ei kovin moni taida muissakaan asioissa sietää.

Toinen pointti, mikä minut saa näkemään punaista, on se, että perhe-elämästä ja vanhemmuudesta rakennellaan jonkinlainen oma kauhuskenaario, jota sitten tarkoituksellisen provosoivasti tölvitään. Tämä tosin liittyy muutamaan muuhun keskustelijaan kuin sinuun, mutta tulipahan sekin tähän yhteyteen vielä raapaistua.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Toinen pointti, mikä minut saa näkemään punaista, on se, että perhe-elämästä ja vanhemmuudesta rakennellaan jonkinlainen oma kauhuskenaario, jota sitten tarkoituksellisen provosoivasti tölvitään. Tämä tosin liittyy muutamaan muuhun keskustelijaan kuin sinuun, mutta tulipahan sekin tähän yhteyteen vielä raapaistua.

Tunnustaudun toisinaan luoneeni vanhemmuudesta kauhuskenaarion jota kenties liiankin kanssa piikittelen ja tölvin. Luin tuossa eilen ensimmäisen viestini tähän ketjuun, sen sisältö oli kovin maltillista vladia verrattuna tähän päivään ja tähän hetkeen, jolloin todella - aidosti - en voi sietää kovinkaan suurta määrää lapsia ja yhdenkin lapsen kanssa eläminen tolkuttoman kauan aikaa tuntuu kovin kaukaiselta ja mahdottomalta ajatukselta, pahoitteluni, jos olen tahtomattani tai tahallisesti loukannut sinua.

Uskoisin olevani jo siinä iässä - yli 40-vuotta - että tiedän mitä elämältäni haluan ja mitä en siihen kaipaa. Minulle tietyt elämässäni tekemäni valinnat ovat todella tärkeitä ja lapsettomuus on yksi niistä. Ketjussa on heitetty esille ehdotuksia, että miksei sitten teettäisi itselleen vasektomiaa. Niin miksen? Teoriassa voisin tehdä itselleni vasektomia, mikään ei estä minua tekemästä sitä, mutta toistaiseksi en ole vielä tehnyt näin radikaalia liikettä vaan ajattelen, että riittää se, että hoidan ehkäisyn muulla tavalla. Mutta ehkäpä tässä muutaman vuoden kuluessa kyseinenkin toimenpide tulee ajankohtaiseksi jos/kun pohdin asiaa riittämiin. Tietty vasektomiakaan ei ole täysin peruuttamaton mutta käytännössä sitä voidaan pitää 100% ehkäisykeinona, koska sen "peruuttaminen" on hyvin epätodennäiköistä ja onnistumisprosentti huono.

vlad.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mua häiritsee lähinnä se, että noita syitä aletaan perustella joilla näennäisesti fantsuilla asioilla, jotka eivät ole millään tavalla linjassa muun toiminnan kanssa. Jos jonkun ekologisen jutun kanssa on tosissaan, niin hienoa, tai jos esim. sinä olet aidosti sitä mieltä, ettei tähän maailmaan kannata ketään tehdä kärsimään, niin ok.
Ihan ensimmäiseksi, sulla ei ole - anteeksi karkea kielenkäyttöni - hevonvitun käsitystä siitä, miten minä elämääni elän ja mitä valintoja teen ja miten toimin. Ja toiseksi, minä en ole juurikaan painottanut ekologista näkökulmaa lapsiasiaan. Olen sanonut, että minusta maailma on paska paikka ja sitä mieltä olen edelleen. Olen myös kertonut, etten ole omasta mielestäni mikään viherpiiperö ja sekin on aika lähellä totuutta. Myönnän kyllä, että pyrin ottamaan ekologisia asioita huomioon, mutten kehtaa leuhkia sillä, koska hiilijalanjälkeni on liian iso siihen. Mitä ihmeen fantsua tässä on, että sun pitää edellen tulla kertomaan mulle, että olen tekopyhä, ellen suorastaan valehtelija?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ihan ensimmäiseksi, sulla ei ole - anteeksi karkea kielenkäyttöni - hevonvitun käsitystä siitä, miten minä elämääni elän ja mitä valintoja teen ja miten toimin.
Olenko väittänyt jotain tällaista?

Ja toiseksi, minä en ole juurikaan painottanut ekologista näkökulmaa lapsiasiaan.
Olenko väittänyt jotain tällaista?

Olen sanonut, että minusta maailma on paska paikka ja sitä mieltä olen edelleen.
Niin muistelen. En viitannut siihen mitenkään ilkeämielisesti.

Olen myös kertonut, etten ole omasta mielestäni mikään viherpiiperö ja sekin on aika lähellä totuutta.
Ok. Ei mulla ole tässä mitään ongelmaa.

Myönnän kyllä, että pyrin ottamaan ekologisia asioita huomioon, mutten kehtaa leuhkia sillä, koska hiilijalanjälkeni on liian iso siihen. Mitä ihmeen fantsua tässä on, että sun pitää edellen tulla kertomaan mulle, että olen tekopyhä, ellen suorastaan valehtelija?
Valehtelijaksi en ole sinua väittänyt, turha tunkea sanoja suuhuni. Tekopyhäksi olen sanonut lähinnä sitä, että lapsettomuuden perusteluiksi nimetään asioita, joita rikkoo samaan aikaan toisilla valinnoillaan. Jos tämä kolahti sinuun niin sille en voi mitään. Jos taas ei, niin sitten sun ei tarvitse mouhota. Sinä tartuit tuohon muutama sivua takaperin ihan itse, käypä tarkistamassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös