En tiedä, oletko sinä pannut yhtä asiaa merkille. Minä olen. Kaikki mahdolliset ja mahdottomat argumentit lapsettomuuden puolesta on kumottu tuhahtelulla, vähättelyllä ja yksimielisellä päätöksellä. Vaikea tässä on olla muuta kuin marttyyri. Tai jos löydät täältä yhdenkin hyväksytyn syyn olla tekemättä lapsia, niin valaise muistiani. Eli suora kysymys: mikä on se syy, millä saa synninpäästön? Top-3:ea en tohdi edes kysyä.
Ei ollut mulle, mutta vastaan omasta puolestani:
Top-3:
Periaatteessa mikä tahansa syy
Mua häiritsee lähinnä se, että noita syitä aletaan perustella joilla näennäisesti fantsuilla asioilla, jotka eivät ole millään tavalla linjassa muun toiminnan kanssa. Jos jonkun ekologisen jutun kanssa on tosissaan, niin hienoa, tai jos esim. sinä olet aidosti sitä mieltä, ettei tähän maailmaan kannata ketään tehdä kärsimään, niin ok. Sorry, jos olen pointtiasi vähätellyt. Mua vain aina hämää se, että muuten moni suhtautuu vaikkapa ympäristöön varsin huolimattomasti, mutta jostain pitää kaivaa lapsettomuuden perusteeksi ekologisuus tai muuten ollaan toivoa täynnä ja suunnitellaan eläkepäiviä, mutta sitten sen muksun tulevaisuus onkin yhtäkkiä työttömyys, aineet ja HIFKin kannattaminen. Minun mielestäni ei ole yhtään hävettävää sanoa perusteiksi sitä, ettei pidä lapsista erityisemmin - senkin voi sanoa asiallisesti, eikä tarkoituksellisen provosoivasti - tai haluaa käyttää aikansa itseensä. Älytöntä selittelyä ei kovin moni taida muissakaan asioissa sietää.
Toinen pointti, mikä minut saa näkemään punaista, on se, että perhe-elämästä ja vanhemmuudesta rakennellaan jonkinlainen oma kauhuskenaario, jota sitten tarkoituksellisen provosoivasti tölvitään. Tämä tosin liittyy muutamaan muuhun keskustelijaan kuin sinuun, mutta tulipahan sekin tähän yhteyteen vielä raapaistua.