Lapsia vai ei?

  • 174 211
  • 1 367

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tässä sirkuksessa ei ole yksinkertaisesti mitään järkeä. Omaa aikaa saa kyllä riittävästi, koska lapset menevät ajoissa nukkumaan, mutta silti sama soppa jatkuu aamulla aamupalalla eikä lopu ennen iltapesua. Ja sama toistuu joka päivä. Ihan jokainen päivä.

Tuo on se ongelma, samaa koko ajan ja vuosia vielä eteenpäin.

Kyllä asiat muuttuu pikku hiljaa, ko lapset kasvaa. Lapset itsenäistyy, syö millon sattuu, alkaa viettää aikaa kavereiden kanssa, eikä tartte niin paljo huomioo. Ja onhan niillä biologinen isänsä tietysti.
 

Andrew

Jäsen
Ylipäätänsä lapsia vai ei keskusteluun voisi lisätä pointin, että kuinka moni kysyy itseltään... "Olenko minä isä materiaalia?" "Mitä minulla on tarjota lapsilleni?" "Onko minun taloudellinen tilanne tarpeeksi hyvä?".

Itse olen yksin, koska en suostunut parisuhteessani lasten tekoon ihan siitä syystä, että en ole isämateriaalia ja oma vapaa aikani on mulle niin tärkeää. Ehkä olen itsekäs jonkun mielestä, otan sen kritiikin vastaan mutta kun esitän nuo kolme kysymystä itselleni niin vastaus kaikkiin on negatiivinen.

Nyt matkustelen yksin ja vietän paljon aikaani yksin. Se on tämän hetkinen elämäntilanteeni mutta silti olen onnellisempi yksin kuin siinä tilanteessa, että laskeskelisin joka kuukausi rahojani, eikä olisi aikaa mihinkään omiin harrastuksiin.

Elämä on valintoja täynnä ja tärkeintä on tavoitella omia unelmia, jos ne vaan on realistisia.

Tiedän useamman suhteen missä mies on paljastanut saunaillassa pikku humalassa, että ei hän niitä lapsia halunnut mutta kun naisen oli pakko saada ja biologinen kello tikitti... Silloin ajattelen aina mielessäni, että hemmetti, että olen onnellinen vaikka olen yksin.
 

Chris Sharma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Suomen maajoukkue, Nationalelf
Itselleni lapset ovat vaimon lisäksi parasta mitä elämässä on. Vaikka välillä on ollut raskasta ja vaikeaa, niin kyllähän se kompensoituu sitten kun lapset tuottavat sitä iloa. Perheen yhteiset hetket ja lomat ovat aina olleet mahtavia.

Meillä pari vanhempaa ovat jo opiskelemassa, ja enää yksi asuu meidän kanssa. Siinä mielessä on jo "helpompaa". Nuorimmaisen kanssa meillä on sama harrastus, joten aikaa yhdessä vierähtää paljon.

Tunnen yhden vajaa nelikymppisen naisen, joka noin 5 vuotta sitten totesi, että ei missään nimessä koskaan lapsia. Nyt on kuitenkin yhden tytön onnellinen äiti ja erittäin onnellinen. Ei tämä kuitenkaan toimi kaikilla näin ja jos on itse vahva tunne, että ei halua lapsia, niin ei niitä kannata silloin väkisin hankkia.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
En tiedä onko mitään järkeä yrittää järkiperäistää päätöstä lasten hankkimisesta tai hankkimatta jättämisestä. Kumminkin olemme hyvin pitkälle biologian orjia. Emme voi mitään esim. sille että aivokemiamme saa meidät kiintymään järjettömyyttä lähenevällä tavalla omaan jälkikasvuumme. Itse olen äärimmäisen tyytyväinen isyyteen, vaikka järkisyitä voi aina keksiä sekä puolesta että vastaan.

Olen jokatapauksessa aika pitkälle sitä mieltä että elämän sisällön hakeminen jostain muusta kuin omista jälkeläisistä ei toimisi omalla kohdallani ollenkaan. Harrastuksilla tai työllä voi toki täyttää elämänsä, jos haluaa. Tai aina voi keksiä elämälle jonkin "suuren" mission ryhtyen vaikkapa saarnaamaan jotain uskontoa. Itse pidän näitä harhana. Esim työ on vain leivän hankkimista. Toki julkisensektorin työssä on yksilön kannalta jotain järkeä, mutta mikäli ei itse ole yrittäjä niin lisäarvon kerääminen jollekin toiselle tai osakkeen omistajille omalla työpanoksella on aivan absurdi ajatus - siis kun ajatellaan että siitä pitäisi saada jotain aitoa elämän sisältöä.
Jos ollaan rehellisiä, niin elämme täällä vain reproduktiota varten. Se on elämämme ainoa todellinen merkitys. Mutta kuten sanottua, asioita on turhaa liikaa rationalisoida. Parasta olisi elää elämänsä suht onnellisena. Omaan onnellisuusreseptiini sisältyy lapsia. Mikäli jollekin riittää elämän täyttäminen triviaaleilla asioilla, niin eihän siinä mitään. Pääasia, että elämä maistuu.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jos ollaan rehellisiä, niin elämme täällä vain reproduktiota varten. Se on elämämme ainoa todellinen merkitys.

Noinhan se on, mutta en silti ymmärrä tuota. Mitä ihmeen merkitystä sillä on onko ihmiskuntaa olemassa vaikka 200 vuoden päästä?
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Mitä ihmeen merkitystä sillä on onko ihmiskuntaa olemassa vaikka 200 vuoden päästä?

Eihän sillä olekkaan. Mikään tässä universumissa ei ole riippuvainen ihmisistä.
Oma kantani lapsiin on se, että maailmassa on niitä liikaa suhteessa kuolleiden määrään. En aio tehdä yhtäkään, koska tiedän jo valmiiksi olevani yksi niistä joilla ei riitä vastuuntunnollisuus ja kiinnostus työstää lapsesta hyvää ihmistä yhteiskuntaan. Ihan sama vaikka kuolen ilman yhtäkään surevaa jälkeläistä, lapset ei vaan kolahda kohdallani. Parempi ilman lasta, kuin lapsen kanssa joka on vain yksi muiden joukossa.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Oma kantani lapsiin on se, että maailmassa on niitä liikaa suhteessa kuolleiden määrään.

Ei sitä paljoa paremmin voisi sanoa. Suomessa sitä ei ainakaan vielä onneksi tajua, mutta maailmalla monin paikoin suorastaan hukutaan ihmislihaan ja paskaan. Ei ole mitään järkeä synnyttää uusia suita käyttämään maan rajallisia resursseja.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ei sitä paljoa paremmin voisi sanoa. Suomessa sitä ei ainakaan vielä onneksi tajua, mutta maailmalla monin paikoin suorastaan hukutaan ihmislihaan ja paskaan. Ei ole mitään järkeä synnyttää uusia suita käyttämään maan rajallisia resursseja.

Ei noilla perusteilla sitten missään ole järkeä. Resurssit ovat rajalliset, joten mitä järkeä on esim. käyttää niitä jääkiekon pelaamiseen ja mitä järkeä on käyttää kalliita raaka-aineita, jotta voidaan tehdä tietokoneita ja keskustella jääkiekosta foorumeilla sillä aikaa kun maapallo hukkuu ihmislihaan ja paskaan?

Olen aina kokenut erittäin etäisenä ja abstraktina tuommoisen ajattelun, että me täällä Suomessa (tai tarkkaan ottaen minä itse täällä Suomessa) en voisi tehdä jotain tai jonkun asian tekemisessä ei olisi järkeä sillä perusteella, että jossain kaukana asiat ovat päin vittua eikä globaalissa kokonaistilanteessa ole järkeä. Globaalissa kokonaistilanteessa kun ei ole koskaan mitään järkeä, ja vaikka sitä itse leikkaisi saksilla pussinsa irti ja pidättäytyisi lasten hankkimisesta, niin silti vinkuintiassa ja pimeässä Afrikassa lisäännytään kuin kaniinit.

Minulla ei ole omia lapsia, mutta jos mahdollisuus lasten hankkimiseen olisi, niin ainakaan sillä perusteella en kieltäytyisi, että joku Abdi Mohamed siittää Afrikassa 12 lasta tai Ravi Bengali Mahatman suurperheeseen kuuluu kymmenen mukulaa ja tyttölapsista tulee lapsivaimoja ja -äitejä 12 vuoden vanhana. Jos sitä haluaisi globaalilla tasolla ajatella, niin ennemmin kannattaa hankkia länsimaisia lapsia, joilla on mahdollisuus ylläpitää länsimaista kulttuuria ja länsimaista teknologiaa, jotka ovat kutakuinkin ainoat keinot kehitellä minkäänlaisia ratkaisuja maapallon pahimpiin ongelmiin. Jos se siihen menee, että länsimaissa/Suomessa väkiluku vain kuihtuu ja kutistuu samaan aikaan kun hevonvittumaiden populaatio turpoaa kuin pullataikina, niin se tietää pitkällä tähtäimellä koko maapallon ekokatastrofia, josta kärsii koko planeetta, ei vain ihmislaji.

Ja ei, en minäkään lapsipäätöstä tekisi tällä perusteella, vaikka se sinänsä validi perustelu olisikin. En kuitenkaan ymmärrä myöskään toisenlaista perustelua, jossa omaa lapsettomuutta perustellaan maapallon väkiluvun kasvamisella kehitysmaissa. Ei niin epäitsekästä ihmistä oikeasti voi ollakaan, että tällä perusteella lapsista kieltäytyisi. Kyllä ne syyt lapsista kieltäytymiseen tai lasten hankkimiseen ovat aina henkilökohtaiset ja omaan persoonaan, omiin tarpeisiin ja omaan elämäntilanteeseen liittyvät.

Se on tietysti selvää, että maapallo, nykymallin maailma ja yhteiskunnat sekä systeemit ovat menossa päin vittua, ja tulevaisuudessa tuskin on mitään kovin kaksisia asioita odotettavissa. Eiköhän ainakin Eurooppa romahda kuin Rooman valtakunta aikoinaan ja tilalle tulee taantumuksellinen harmaa ajanjakso, jossa primitiiviset heimouskonnot ja vaeltelevaa elämäntapaa viettävät rikollis- ja varaskulttuurit kukoistavat vahvimpina ja jossa infrastruktuuri rapistuu rapakuntoon samalla kun kynnelle kykenevät häipyvät Pohjois-Amerikkaan tai perustavat suljetumpia yhteisöjä. Sitten voimme Venäjän mummojen malliin viljellä perunaa takapihalla ja harkita semi-vaihtotaloutta, kun inflaatio laukkaa ja korruption takia mistään ei oikein tule mitään.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Ei noilla perusteilla sitten missään ole järkeä. Resurssit ovat rajalliset, joten mitä järkeä on esim. käyttää niitä jääkiekon pelaamiseen ja mitä järkeä on käyttää kalliita raaka-aineita, jotta voidaan tehdä tietokoneita ja keskustella jääkiekosta foorumeilla sillä aikaa kun maapallo hukkuu ihmislihaan ja paskaan?

Jos tarpeeksi pitkälle ajattelee, niin tottahan siinä tulee siihen lopputulemaan, että missään ei ole mitään järkeä. Banaanimaissa jengi lisääntyy kuin torakat siksi, että joku great spirit in the sky tai muu allah kieltää köyrimisen kumin kanssa tai sitten joku viidakkojengi ei yksinkertaisesti ole ehkäisystä kuullutkaan. Sille me täällä ei juurikaan mitään mahdeta ja voidaan ainoastaan toivoa, että alueiden kantokyky siellä jossain romahtaa, jolloin väestön määrä putoaa edes vähäsen. Toki rikkaat maat huonossa omatunnossaan pumppaavat ruokaa ja muuta tekohengitystä näille seuduille joka päivä, mutta lopulta homma menee reisille kuitenkin.

Kuitenkin itse koen jo mainitsemani ihan validiksi syyksi olla hankkimatta tänne omia kakaroita. Toinen syy olla tekemättä lapsia on ihan puhtaasti se, että en pidä niistä. Lapset huutavat, haisevat, häiritsevät, sotkevat, rikkovat ja paskovat alleen. Vähän vanhempana ne sitten alkavat vastustaa kaikkea, tekemään asioita tahallaan väärin ja vihaamaan mua vain siksi, että olen niiden faija. Siinä olisi liikaa paskaa jokaiseen päivään 18 vuoden ajan, ihan liikaa, ennen kuin ne viimein painuvat kodista pois. Ja ennen kuin joku palstan isi tulee valistamaan mua, niin totean, että jotkut yksittäiset hetket, jolloin jälkikasvu sanoisi "isi mä rakastan sua" jne. ei tuossa vaakakupissa vielä paljoa paina plussan suuntaan. Olen asiaa ikänikin puolesta päässäni pyöritellyt joskus aika paljonkin ja todennut, että isiksi en ala. Elatukset kai olisi pakko hoitaa lain uhalla. Voi vain kuvitella, että miten lujilla omatunto olisi ja miten punaisella vitutuskäyrä, kun lukisi uutisia maailman liikakansoittumisesta ja samaan aikaan joku oma janipetteri olisi vaatimassa kovaan ääneen lisää legoja. No. Fucking. Way.

Tehköön ne lapsia, jotka niistä tykkäävät ja jaksavat sitä epäkiitollista rääkkiä. Itse rakastan omaa elämääni sen verran paljon, että tämän uhrauksen Suomen ja länsimaisen kulttuurin hyväksi jätän tekemättä.
 

scholl

Jäsen
Mulle alkoi taas yksi nainen mussuttaa. Tuli kysymys olenko ollut naimisissa ja seuraavaksi kysymys lapsista. Kun ilmoitin, etten pidä lapsista niin tuli hirveä haloo. On se saatana, että ihmiset saavat olla tykkäämättä kissoista tai koirista, mutta jos ei tykkää lapsista niin on heti joku ongelma ja pitää selitellä. Oon totaalisen kyllästynyt tohon. Jossain vaiheessa lyön vielä mahaan jotain, joka alkaa mun kanssa kinaamaan. On se nyt vittu kumma juttu, että pitää alkaa vänkäämään tosta asiasta. Jos en tykkää niin en tykkää.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
On se nyt vittu kumma juttu, että pitää alkaa vänkäämään tosta asiasta. Jos en tykkää niin en tykkää.

Aika normaalia tuollainen jankutus, mutta sen voi tiettyyn rajaan asti vain ignorettaa. Kuitenkin siinä vaiheessa, jos joku lapsirakas alkaa syyttämään mua itsekkääksi sen takia, että isyys ei mulle maistu, niin alkaa sulakkeet palaa. Siis ketähän vittua kohtaan siinä on itsekäs, jos ei perusta perhettä? Sitä syntymätöntä(teoreettista) lasta, jotain vauvakuumeista eukkoa, lapsenlapsia himoitsevia isovanhempia vai ketä? Tähän kysymykseen en koskaan ole saanut vastausta, kun olen sen jollekin äitylille tai isukille esittänyt näiden alkaessa haastaa riitaa lapsettomuudesta. Taitaa vain itseä vituttaa, kun on se lapsi koko ajan läsnä ja elämä rajattu aika tarkasti siihen kodin piiriin. Kun itse tykkää mennä ja kokea, niin nähtävästi se saa kateelliset näkemään punaista, kun eivät itse enää voi.
 

rpeez

Jäsen
Minäkään en pidä keskimäärin lapsista, nimittäin muiden. Omia rakastan. Koskaan en ajattele että omat lapseni olisi este omille menoille.

Kun halusin mennä ja tehdä pelkkiä omia juttuja, en hommannut lapsia. Sitten kun ikää tuli, asioita oli jo tehnyt ja nähnyt, tajuasi yhtäkkiä olevansa valmis isäksi.

Ei lapsi sano joskus rakastavansa, oma lapsi rakastaa kokoajan. Ehdoitta, vaikka itse välillä töppääkin. Se on aika hieno fiilis kun sen huomaa, ja sitä yrittää olla sen arvoinen. Aika mahtavaa on myös opettaa omille lapsille kaikkea mitä on itse oppinut vuosien varrella.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ja ennen kuin joku palstan isi tulee valistamaan mua, niin totean, että jotkut yksittäiset hetket, jolloin jälkikasvu sanoisi "isi mä rakastan sua" jne. ei tuossa vaakakupissa vielä paljoa paina plussan suuntaan.
Tämä kirjoitus kuvaa hyvin sitä, mistä tässäkin ketjussa muutama sivu väännettiin tovi sitten. En siitä sen enempää enää ala, mutta totean vain, että ettepä te paskaakaan tiedä. Ihan oikeasti. Mutta tietämättömyyden paikkaamiseksi ei ole tarvis lapsia tehdä, vaan kukin saa ihan vapaasti valita lapsettomuuden tai vanhemmuuden.

Olen Mustan Nuolen kanssa aivan samaa mieltä siitä, että jollain eettis-ekologisilla syillä on perusjannun turhaan lapsettomuuttaan perustella. Samaan aikaan olohuone on täynnä kulutuselektroniikkaa, pelataan lätkää ja golfia, ajellaan autolla ja lennellään ympäri tellusta. Hojo hojo. Ihan riittää se, ettette halua muksuja rajoittamaan elämäänne. Tolkuttoman tekopyhää lässytystä. Maailmantuskan otan vastaan herkemmin joltain kommuunissa asustelevalta ituhipiltä tai edes cityvihreältä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tämä kirjoitus kuvaa hyvin sitä, mistä tässäkin ketjussa muutama sivu väännettiin tovi sitten. En siitä sen enempää enää ala, mutta totean vain, että ettepä te paskaakaan tiedä. Ihan oikeasti. Mutta tietämättömyyden paikkaamiseksi ei ole tarvis lapsia tehdä, vaan kukin saa ihan vapaasti valita lapsettomuuden tai vanhemmuuden.

Eipä ollut kovinkaan vaikea arvata mikä oli nimim. sampion anti tähän ketjuun tällä viestillä: vanhemmuuden ylistys - tai jotain sinne päin.

Niin, ja en edelleen aio hankkia lapsia (ei ole naistakaan), koska lapset eivät ole minun juttu. Inhoan niitä, joten vaikea kuvitella, että jaksaisin sietää sitä, että elämääni tulisi rajoittamaan vuosikausiksi joku kakara, joka mitä suurimmalla todennäköisyydellä huutaa ja paskoo ensimmäiset kuukautensa läpeensä. Ei kiitos!

Ja toisaalta, oletpa mitä mieltä tahansa lapsen hankkimisen tai hankkimatta jättämisen syistä, niin en halua myöskään hankkia lapsia, koska en halua, että geenini siirtyvät seuraavaan sukupolveen. Suvunjatkuminen minun osalta saa riittää, ei kaivata lisää sairaita geenejä kantavia lapsia tähän maailmaan.

Mutta yhtäkaikki, hyvä, että on ihmisiä, jotka nauttivat vanhemmuudesta ja elävät lapsilleen. Tosin mitä vähemmän ihmisiä, jotka haluavat lapsia - globaalisti - sen parempi, näin asian näen.

vlad.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Mulle alkoi taas yksi nainen mussuttaa. Tuli kysymys olenko ollut naimisissa ja seuraavaksi kysymys lapsista. Kun ilmoitin, etten pidä lapsista niin tuli hirveä haloo.

Miksi annat noin älyttömän arvon jonkun naisen mussutukselle? Jätkä vinkuu ihan kun joku vanha piika, tosin onneksi eri asiasta.

Kaulukset pystyyn ja katse taivaanrantaan, siinä on nilkat vellinä jopa germaanillakin naikkosella.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eipä ollut kovinkaan vaikea arvata mikä oli nimim. sampion anti tähän ketjuun tällä viestillä: vanhemmuuden ylistys - tai jotain sinne päin.
Eipä siinä mitään ylistystä ollut, ellet ihan välttämättä itse sellaista rivien väliin tunge. Ihan vain saman faktan totesin kuin aiemminkin.

Ja toisaalta, oletpa mitä mieltä tahansa lapsen hankkimisen tai hankkimatta jättämisen syistä, niin en halua myöskään hankkia lapsia, koska en halua, että geenini siirtyvät seuraavaan sukupolveen. Suvunjatkuminen minun osalta saa riittää, ei kaivata lisää sairaita geenejä kantavia lapsia tähän maailmaan.
Ihan vapaasti teet kuten tahdot. Olen jo kohtalaisen monta kertaa toitottanut myös sitä, ettei mulla kenenkään lapsettomuuteen ole mitään sanottavaa. Sinä sanot suoraan, ettei lapsia siedä, joku sanoo, ettei halua heitä oman aikansa vuoksi. Aivan sama mulle. Rehdit syyt ovat ihan jees, kaiken maailman lässytykset lähinnä ärsyttävät.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tämä kirjoitus kuvaa hyvin sitä, mistä tässäkin ketjussa muutama sivu väännettiin tovi sitten. En siitä sen enempää enää ala, mutta totean vain, että ettepä te paskaakaan tiedä. Ihan oikeasti. Mutta tietämättömyyden paikkaamiseksi ei ole tarvis lapsia tehdä, vaan kukin saa ihan vapaasti valita lapsettomuuden tai vanhemmuuden.
*klopoti-klopoti-klopoti*

Olen Mustan Nuolen kanssa aivan samaa mieltä siitä, että jollain eettis-ekologisilla syillä on perusjannun turhaan lapsettomuuttaan perustella. Samaan aikaan olohuone on täynnä kulutuselektroniikkaa, pelataan lätkää ja golfia, ajellaan autolla ja lennellään ympäri tellusta. Hojo hojo. Ihan riittää se, ettette halua muksuja rajoittamaan elämäänne. Tolkuttoman tekopyhää lässytystä. Maailmantuskan otan vastaan herkemmin joltain kommuunissa asustelevalta ituhipiltä tai edes cityvihreältä.


Olen epäillyt tätä jo pitempään, mutta nyt se on varmaa. Sinä olet kateellinen meille, joilla on asiat sinua paremmin. Ei siinä ole mitään hävettävää, voit myöntää sen ihan suoraan. Tosin tuolla vuodatuksella ei taida olla lapsettomuuden kanssa mitään tekemistä. Mulla on yksi kollega, jolla on talo täynnä kulutuselektroniikkaa: kaksi lasta. Toinen kollega pelaa lätkää: kaksi lasta. Kolmas pelaa golfia: neljä lasta. Autoilla ajavat kaikki töihin, varmaan lentelevät ympäri maapalloakin, päätellen siitä, mitä ollaan matkakokemuksia vaihdettu.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Ei sitä paljoa paremmin voisi sanoa. Suomessa sitä ei ainakaan vielä onneksi tajua, mutta maailmalla monin paikoin suorastaan hukutaan ihmislihaan ja paskaan. Ei ole mitään järkeä synnyttää uusia suita käyttämään maan rajallisia resursseja.

Jos nyt tarkkoja ollaan, niin nimenomaan Suomen pitäisi tehdä romahtavalle huoltosuhteelle jotakin. Helpointa olisi saada syntyvyys kasvamaan yli tuon 2,1 lasta per nainen nykyisestä 1,8sta. Tällä hetkellä ei voida kuin säästää ja yrittää rekrytoida työnteosta kiinnostuneita maahanmuuttajia. Ja tämä ei tosiaan ainakaan tällä hetkellä mene putkeen. Omasta mielestäni lapsiperheitä pitäisi kannustaa tekemään vielä kolmas ja neljäskin lapsi. Neljännen jälkeen menee ehkä jo vähän liioitteluksi. Ja toki niille, jotka ehdoin tahdoin huonontavat huoltosuhdetta, pitäisi lätkäistä kohtuullinen huoltosuhteen heikennysmaksu - tuloista riippuen muutamasta huntista muutamaan tonniin vuodessa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos nyt tarkkoja ollaan, niin nimenomaan Suomen pitäisi tehdä romahtavalle huoltosuhteelle jotakin. Helpointa olisi saada syntyvyys kasvamaan yli tuon 2,1 lasta per nainen nykyisestä 1,8sta.
Eli kun laiva vuotaa, tarvitaan lisää äyskäreitä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Jos nyt tarkkoja ollaan, niin nimenomaan Suomen pitäisi tehdä romahtavalle huoltosuhteelle jotakin. Helpointa olisi saada syntyvyys kasvamaan yli tuon 2,1 lasta per nainen nykyisestä 1,8sta.

Olen aivan samaa mieltä. Asiassa pitäisi kuitenkin tuijottaa myös kvalitatiiviseen puoleen, ei vain kvantitatiiviseen. Toisin sanoen olisi huoltosuhteen kannalta ensiarvoista, että tiettyjen väestönosien lisääntyminen tippuisi reilusti alle 2,0:n ja tiettyjen nousisi yli.

Suomeksi sanottuna: se ei huoltosuhdetta auta, jos kaapuihin käärityt synnytyskoneet sikiävät veronmaksajien maksamissa kämpissään ja synnyttävät kukin 6-8 uutta Allahin soturia. Sekään ei auta, jos varasteluhameeseen normaalisti pukeutuva yksilö synnyttää useita pikku apulaisia itselleen, joista kasvaa sitten nuoria eläkeläisiä ja hevosmiehiä. Eikä sekään auta, että ns. valtaväestöön kuuluvat rööki suussa ja kalja kädessä räkälöissä kieppuvat yh-lähiömamat synnyttävät jälkikasvua, joka oppii arvostamaan koulutuksen puutetta, rähinöintiä, poliisin jokaviikonloppuista vierailua taloon sekä sitä, että joku sisarusten isistä on vankilassa ja loput työttöminä (lapsilla luonnollisesti eri isät).

Se sen sijaan luultavasti auttaisi, jos yrittäjäperheiden, korkeakoulutettujen (AMK:sta ylöspäin) perheiden sekä ihan niiden tavallisten, työtätekevien ja luterilaisella työmoraalilla tämän yhteiskunnan perushommia tekevien perheiden lapsimäärä kasvaisi yli 2,1:n, mielellään lähelle 3,0:aa.

Nythän se on niin, että monella pieni- tai keskituloisella perheellä tekee tiukkaa, eikä äidillä ole varaa tulla raskaaksi eikä perheellä ole ehkä rahaa kolmannen lapsen elättämiseen tai uuteen isompaan vuokra-asuntoon. Ne, jotka elävät tunnollisesti ja kunnollisesti ovat kaikista tiukimmilla. Sen sijaan jos on täysin yhteiskunnan elätti ja sossuaa kaiken mahdollisen, niin silloin voi lapsia hommata vapaasti ja vaikka elää lapsilisillä ja erilaisilla tuilla, kyllähän rahaa tulee taikaseinästä ja Kela maksaa viulut. Yhteiskunta myös hoitaa lapsia, jos itsellä on putki päällä tai sitten vanhimmat tyttäret voikin lähettää "lomalle" siihen maahan, josta on itse tullut pakolaisena. Siellä tyttäret sitten ympärileikataan ja opetetaan Allahin nuhteeseen, jotta länsimaisten sikojen opettama länsimainen hapatus tyttöjen oikeuksista saadaan kitkettyä. Länsimaisten sikojen rahat toki kelpaavat.

Summa summarum: kyse ei ole siitä miten paljon Suomessa syntyy lapsia vaan keille syntyy lapsia. Huoltosuhde vain pahenee, jos huoltosuhteen toisella puolen olevat ihmiset sikiävät kuin kaniinit.

Ratkaisuna pitäisi olla keppiä ja porkkanaa: lapsien hankkimista voidaan kontrolloida muuttamalla esim. lapsilisät ja erilaiset tuet tarveharkintaisiksi ja ottamalla tietyiltä ihmisryhmiltä lapset huostaan nykyistä hanakammin. Jos ei ole Suomen kansalaisuutta, ei tarvitsisi maksaa mitään lapsilisiä. Jos vanhemmat tekevät rikoksia vaikkapa varastelupukujensa avulla, niin lapset välittömästi huostaan. Jos lähiön pubiruusuna toimivan yh-maman baari-ilta taas kerran venähtää tai kotona haisee rööki ja viina, niin lapset huostaan ja tukihanat kiinni. Vastaavasti sitten joustavampaa tukea muille sekä rahallisin että muunlaisin keinoin. Kolmivuorotyötä tekevälle naiselle yksivuorotyötä raskauden ja töihin paluun jälkeiselle ajalle, tutkijaperheen tohtorisnaiselle apuraha/määräaikaiskitkuttelun sijasta "lapsentutkimisapuraha", jotta akateemisilla pätkätyöläisilläkin olisi mahdollisuus hankkia lapsia ilman, että tippuu nälkärajalle.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kiva huomata, että aina kun ketju nousee pinnalle, paikalle ratsastavat samat nimimerkit ja aina samassa järjestyksessä:) Joku voisi vetää johtopäätöksiä, en minä. Olen muuten keksinyt ratkaisun heikkenevään huoltosuhteeseen, lasketaan lemmikitkin mukaan! Varmasti mentäisiin luvun 2,1 paremmalle puolelle, ja näiden ihmeotusten omistajien kertomusten perusteella en pitäisi kummallisena, vaikka työllistyisivätkin paremmin verrattuna tähän huonolaatuiseen lisääntyvään kansanosaan. Hollywoodissakin kissa etsi ihan julkisesti töitä, miksei siis meillä.
 

Andrew

Jäsen
Ja toki niille, jotka ehdoin tahdoin huonontavat huoltosuhdetta, pitäisi lätkäistä kohtuullinen huoltosuhteen heikennysmaksu - tuloista riippuen muutamasta huntista muutamaan tonniin vuodessa.

Tämän on pakko olla vitsi tai provo! En tiedä astuinko miinaan mutta joskus 70-luvulla Suomessa on ollut tämmöinen isompi veroaste niille jotka eivät ole tehneet lapsia.

Uskomatonta Neuvostoliitto/DDR meininkiä.

Jättämällä lapset pois niin saa myös aika helposti elämässä taloudellisen riippumattomuuden mikä vähentään stressiä, kun ei tarvitse miettiä mitä jos menetän oman työpaikkani tai joudunko menemään töihin paikkaan mitä en voi sietää.

Anyway, ei niitä eläkkeitä tule kuitenkaan olemaan nuoremmalle sukupolvelle, joten silloin jos on elossa niin sitä jäädään eläkkeelle silloin kun on siihen varaa tai sitten saadaan kenkää tuottavuussyistä ja elellään jollain sossutuella kunnes kuollaan.
 

Kaivanto

Jäsen
Omasta mielestäni lapsiperheitä pitäisi kannustaa tekemään vielä kolmas ja neljäskin lapsi. Neljännen jälkeen menee ehkä jo vähän liioitteluksi. Ja toki niille, jotka ehdoin tahdoin huonontavat huoltosuhdetta, pitäisi lätkäistä kohtuullinen huoltosuhteen heikennysmaksu - tuloista riippuen muutamasta huntista muutamaan tonniin vuodessa.

Lapsilisähän kasvaa lapsi lapselta viidenteen lapseen asti. Sitä maksetaan vuosittain noin 1,5 miljardia euroa ja se muodostaa suunnilleen puolet toivomastasi sakosta lapsettomille.

Kaiken kaikkiaan lapsia tuettiin vuonna 2010 2,92 miljardilla eurolla. Tulonsaajia oli 4,5 miljoonaa.

Lapsiperheille kanavoitiin varoja keskimäärin 2920 milj. / 4,5 milj. = 649 euroa vuodessa tulonsaajaa kohti. Välittömiä veroja kerättiin 25,25 mrd. € eli tulonsaajaa kohti 25250 milj. / 4,5 milj. = keskimäärin 5611 euroa vuodessa.

Valtion veropotissa on mukana myös välittömät verot, joten suoraan ei voida sanoa, että 2 x 5612 € veroja maksanut lapseton olisi rahoittanut lapsiperheitä 2 x 649 eurolla.

Kuitenkin suuruusluokka tästä hahmottuu ja voidaan sanoa, että hyvätuloiselta (esim. 100 000 € vuodessa tienaavan välittömät verot n. 36 000 €) lapsettomalta todellakin siirretään lapsiperheille toivomasi nelinumeroinen summa vuodessa.

Näin asian pitääkin olla, sillä lapset ovat tulevia veronmaksajia ja sijoitus.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Kuitenkin suuruusluokka tästä hahmottuu ja voidaan sanoa, että hyvätuloiselta (esim. 100 000 € vuodessa tienaavan välittömät verot n. 36 000 €) lapsettomalta todellakin siirretään lapsiperheille toivomasi nelinumeroinen summa vuodessa.

Näin asian pitääkin olla, sillä lapset ovat tulevia veronmaksajia ja sijoitus.

Joo, ei Suomi varmaan maailman lapsi-epäystävällisin maa olekkaan. Toki satatonnia tienaavia on aika pieni osa veronmaksajista. Jokatapauksessa toivoisi vaan vähän räväkämpiä toimia. Sen sijaan, että hoidetaan oiretta eli valtiontalouden alijäämää, niin pitäisi hoitaa syytä, eli pienenevää veronmaksajien joukkoa. Eli huomattavasti voimakkaammin pitäisi kannustaa mahdollisimman monta paria saamaan ainakin kolme lasta. Vyönkiristämisen pitäisi olla ainoastaan tilapäinen hätäkeino, ja jotta se tosiaan jää tilapäiseksi, pitää veronmaksajia saada jatkossa lisää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös