Lapsia vai ei?

  • 175 571
  • 1 367

#76

Jäsen
Sikäli ajatuksessa "ilman lapsia ei arvaa milaista se on tai millaisia tuntemuksia itsessä herää" on jotain perää, etten olisi ikinä arvannut suhtautuvan kylmän analyyttisesti, kun toinen ihminen oksentaa päälleni tai lattioille. Nuorempana oli oma oksennuskin lähellä, jos bileissä joku frendi oksensi. Lapsien kanssa vain ottaa käytännönläheisen lähestymisen eli siivotaan sotku ja vaihdetaan lapselle uudet vaatteet ja/tai petivaatteet. Jotenkin sitä pystyy sivuuttamaan sen seikan mitä milloinkin on siivoamassa ja keskittymään tehtävästä suoriutumiseen.

Vastaavasti tuli yllärinä miten pitkään lapset nukkuvat huonosti ja miten luupäisiä ne ovat pitkään. Aiempaa kokemusta lapsista ei ollut poislukien oma lapsuus, joten mielikuva oli, että vauvana valvotaan mutta sitten ei tavallaan ollut enään käsitystä mitä odottaa. Kun muutama vuosi on vedetty ajatuksella, että yö jolloin univelka ei kasva on jo hyvä yö. Kun viikonloppuna vaimon kanssa vuorottelee, niin yhtenä yönä saa kirittyä tilannetta kiinni.

Päätti lapsia hankkia tai olla hankkimatta, niin toivottavasti mahdollisimman moni tekee päätöksen harkinnan jälkeen tiedostaen mihin sitoutuu. Lapsettomuudesta voi tietysti helpommin vaihtaa lapsellisuuteen kuin toisinpäin. Maailma on tarpeeksi täynnä miehiä, jotka isäksi tultuaan rupeavat tekemään apinanraivolla ylitöitä ettei tarvitse olla perheen kanssa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Varsin asiallinen juttu lapsettomuudesta

Tuosta voi napata vaikka tämän:

Itse voin kuitenkin sanoa, että lapsettomuus on harkittu päätös, jota on tosiaan punnittu kaikilta kanteilta. Päätökseni ohittaminen haihatteluna tai ymmärtämättömyytenä loukkaa, koska samalla tunnen, että harkintakykyäni tai älykkyyttäni pidetään jotenkin riittämättöminä.

Ei kai tuohon ole juurikaan lisättävää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse voin kuitenkin sanoa, että lapsettomuus on harkittu päätös, jota on tosiaan punnittu kaikilta kanteilta. Päätökseni ohittaminen haihatteluna tai ymmärtämättömyytenä loukkaa, koska samalla tunnen, että harkintakykyäni tai älykkyyttäni pidetään jotenkin riittämättöminä.

Tuossa on kyllä aika helvetin hyvin sanottu se mitä minäkin asiasta ajattelen ja mitä olen yrittänyt täällä huomattavasti epäselvemmin selittää. Se on siis ihan totta että oman lapsen saaminen tuo asiaan varmasti enemmän perspektiiviä kuten sampio ja monet muut ovat täällä perustelleet, en minä sitä yritä edes kiistää, mutta silti minä luotan omaan harkintakykyyni ja sen verran että uskon hyvin vahvasti tietäväni mikä on parasta minulle vaikka minulla ei olisikaan 100% tietoa siitä mitä elämäni tulisi olemaan lasten kanssa.


EDIT: Tuota juttua kun luin niin huomasin jälleen tuon täysin älyttömän kysymyksen johon varmaan aika moni lapseton ja lapsettomuuspäätöksestään avoimesti puhuva on törmännyt joskus, eli "Mitä jos vanhempasi olisivat tehneet samanlaisen päätöksen". No mitä sitten? Sitten minua ei vaan olisi olemassa eikä asialla olisi mitään merkitystä. Ihan yhtä abstrakti kysymys minusta kuin että "Mitäs jos maailmaa ei olisi olemassa?".
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Se on siis ihan totta että oman lapsen saaminen tuo asiaan varmasti enemmän perspektiiviä kuten sampio ja monet muut ovat täällä perustelleet, en minä sitä yritä edes kiistää, mutta silti minä luotan omaan harkintakykyyni ja sen verran että uskon hyvin vahvasti tietäväni mikä on parasta minulle vaikka minulla ei olisikaan 100% tietoa siitä mitä elämäni tulisi olemaan lasten kanssa.
Jeps, ja jos ihan tarkkoja ollaan, niin ainakaan minä en ole käyttänyt tuota perusteena sille, että jokaisin pitäisi perillisiä itselleen hankkia. Se on edelleen jokaisen yksilön ja pariskunnan oma päätös. Minä olen yrittänyt sanoa vain sen, ettei kukaan lapseton, piintyneinkään vela, voi täysin tietää, mitä kaikkea vanhemmuus tuo mukanaan, ja sikäli on hiukan hassua painottaa, ettei lapsi voi mitään sellaista antaa, mitä itse arvostaisi. Siitä tämä juttu repesi omalta kohdaltani.

Sinä, TQoFE ja muut tunnette parhaiten itsenne ja tiedätte, mikä teille sopii ja mitä haluatte, siitä en kiistä ja se olisikin täysin absurdia. Hain jotain tällaista, kuten tuo jutun nainen sanoi:
Pidän lapsista ja tiedän kyllä, että vanhemmuus tuo riemuja mukanaan. Uskon vilpittömästi, etten voi ymmärtää, mistä jään paitsi, mutta se ei vielä saa minua haluamaan vanhemmuutta. En vain halua äidiksi.
Tähän mulla ei ole yhtään mitään länkyttämistä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Se on siis ihan totta että oman lapsen saaminen tuo asiaan varmasti enemmän perspektiiviä kuten sampio ja monet muut ovat täällä perustelleet, en minä sitä yritä edes kiistää, mutta silti minä luotan omaan harkintakykyyni ja sen verran että uskon hyvin vahvasti tietäväni mikä on parasta minulle vaikka minulla ei olisikaan 100% tietoa siitä mitä elämäni tulisi olemaan lasten kanssa.
Kyllä, on ihan kohtuullinen vaatimus että päätös jättää lapset hankkimatta pitäisi pystyä tekemään hankkimatta ensin lapsia.

Minulla on vaimoni kanssa kolme lasta. Kun aamuhämärissä könyää keittiöön niin jalan alle saattaa eksyä kipeätä tekevä legopalikka. Joskus lapset sotkevat pakkoja ja jättävät jälkensä siivoamatta. Vielä useammin lapset aiheuttavat meteliä silloin kun sitä ei yhtään kaivattaisi. Erotuomaria pikkukinojen purkamiseen taas tarvitaan joka päivä.

Nyt jo helpottaa meillä kun nuorinkin menee syksyllä eskariin, mutta ihan pienten lasten kanssa touhu on välillä saatanasta. Talvivaatteiden pukeminen hiki hatussa on tiukkaa hommaa kun on kiire tarhaan ja ollaan jo myöhässä päivän töistä, samalla kun isompi veli/sisko ei viitsi auttaa itselleen vaatteita päälle. Kun pienin on saatu puettua lapasia myöten, niin haju paljastaa että viime hetkillä vaippaan on rojahtanut lapiollinen sitä itseään. Ei kun haalarit pois ja urakka alkuun alusta...

Vastapainoksi joka päivä tarjoaa omat tähtihetkensä kaikissa ikävaiheissa. Onnistumisen riemua koulussa ja leikeissä, aitoa huumorin iloa, toisesta välittämisen kokemuksia, mukavaa yhdessä tekemistä ja paljon oppimisen riemua niin lapsille kuin aikuisille. Lasten kasvamista ja kehittymistä on myös hienoa seurata.

Vanhemmaksi ryhtymisessä/pääsemisessä/joutumisessa on monet puolensa. Itse koen päässeeni lasten suhteen nettosaajan rooliin, mutta kuten joku monta sivua aiemmin täällä totesi, se mikä on yhden taivas voi olla toisen helvetti. Jos minulta kysytään, niin voin ilman muuta suositella lasten hankkimista jos lapset aidosti kiinnostavat ja omille jälkeläisille on antaa riittävästi aikaa ja huolenpitoa. Jos tästä taas ei ole varmuutta, niin sitten kannattaa miettiä tarkkaan mahdollista vanhemmuuttaan.

Tässä ketjussa moni on aika ehdottomasti perustellut sen miksi ei tule koskaan hankkimaan omia lapsia. Pääsääntöisesti nämä perustelut ovat olleet rationaalisia ja täysin ymmärrettäviä. Jos oma elämäntilanne tai -tyyli on sellainen etteivät lapset istu mitenkään siihen, niin piruako mennä pilaamaan oma ja lapsenkin elämä ryhtymällä lisääntymään. Sama juttu jos lapset aiheuttavat suunnilleen ahdistusta ja päänsärkyä pelkkänä ajatuksena.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sulta tuli vain 55 viestiä tähän ketjuun, ennen kuin hoksasit sen. Kenenkään mielipidettä tuskin käänsit sinä aikana.
Kiitos jälleen kerran asiallisesta osallistumisestasi keskusteluun ja varsinkin sen viemisestä eteenpäin. Voisit seuraavaksi vaikka eritellä sen, mitä olen hoksannut, koska pointtini ei ole muuttunut mihinkään tämän väännön aikana.

Lisäksi olen jokuseen kertaan yrittänyt painottaa sitä, ettei tarkoitukseni ole ollut muuttaa kenenkään mieltä. Ilmeisesti se on liian vaikea tajuta teikäläisen, mutta tulipa nyt vielä kerran mainittua.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Itse voin kuitenkin sanoa, että lapsettomuus on harkittu päätös, jota on tosiaan punnittu kaikilta kanteilta. Päätökseni ohittaminen haihatteluna tai ymmärtämättömyytenä loukkaa, koska samalla tunnen, että harkintakykyäni tai älykkyyttäni pidetään jotenkin riittämättöminä.

Ei kai tuohon ole juurikaan lisättävää.

Juuri näin. Jostain kumman syystä perheellisille harvoin sanotaan, että "kyllä sinäkin vielä tulet järkiisi ja hylkäät perheesi ja koet valaistuksen". Tämä muuten on jokseenkin yhtä halveeraavaa kuin uskossa olevan tyrkyttää uskontoaan ateistille ja hokea, ettei ateisti voi tietää, kuinka hieno juttu on uskoa jumalaan. Näin henkilökohtaisissa asioissa kaikille pitäisi suoda oikeus olla omaa mieltään kaikessa rauhassa vänkäämättä, että toisen mielipide ja / tai perustelut ovat huonot ja / tai väärät.

Viimeksi muuten perjantaina puolituttu suurperheen äiti jäi hokemaan, kuinka mielipiteeni voi vielä muuttua enkä minä vielä ole liian vanha synnyttämään. Yritin nätisti sanoa, että enpä usko niin tapahtuvan, mutta päällepäsmäröinti ja painostus sen kun jatkui. Vielä jonain kauniina päivänä ryhdyn oikeasti ilkeäksi, kun joku katsoo asiakseen alkaa käännyttää minua tai kyseenalaistaa mielipiteeni.

Lisäksi olen jokuseen kertaan yrittänyt painottaa sitä, ettei tarkoitukseni ole ollut muuttaa kenenkään mieltä. Ilmeisesti se on liian vaikea tajuta teikäläisen, mutta tulipa nyt vielä kerran mainittua.

Mihin sinä sitten olet pyrkinyt? Jokunen sivu sitten sanoit ihan selvästi, kuinka jatkossakin puutut asiaan heti jos joku on "väärässä".
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Jos asiaa ajattelee puhtaasti Suomen kannalta, niin huoltosuhteen huonontuessa olisi tietenkin suotavaa saada lisää lapsia. Ketään ei tietenkään voi pakottaa lapsia saamaan, hulluuttahan se olisi. Mutta hallitus voisi tarjota sekä keppiä että porkkanaa lapsiluvun kasvattamiseksi. Esim. verotuksessa voitaisiin kummaltakin vanhemmalta napsaista suoraan prosentti pois jokaisesta mukulasta. Ehkä katto kannattaisi kuitenkin laittaa jonnekin, niin ettei sinällään hauska homma muuttuisi pelkästään rahan miettimiseksi. Yhdessä asuvilta pareilta voisi vastaavasti sanotaan vaikka 25 ikävuoden ja 2-3 yhdessä asutun vuoden jälkeen nostaa veroa prosentilla. Näin saataisiin selvästi osoitettua yhteiskunnan positiivinen tahto lasten hankkimiseen.

Henkilökohtaisesti olen siunattu kahdella mukulalla, kolmas on tulossa. Eipä elämässä mikään asetu lasten saamisen tasolle. Silti pidän hyvänä, että moderni elämä tarjoaa muutakin elämänsisältöä niille, jotka eivät halua tai eivät saa jälkikasvua.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Juuri näin. Jostain kumman syystä perheellisille harvoin sanotaan, että "kyllä sinäkin vielä tulet järkiisi ja hylkäät perheesi ja koet valaistuksen".
En sano, että lapsettomalle tuo olisi yhtään fiksummin sanottu, mutta perheelliselle se olisi vielä mielettömämpää, koska perheellisillä yleensä on kokemusta molemmista olotiloista ja sikäli myös vertailukohtaa ihan omasta takaa eikä vain oletuksia.

Viimeksi muuten perjantaina puolituttu suurperheen äiti jäi hokemaan, kuinka mielipiteeni voi vielä muuttua enkä minä vielä ole liian vanha synnyttämään. Yritin nätisti sanoa, että enpä usko niin tapahtuvan, mutta päällepäsmäröinti ja painostus sen kun jatkui. Vielä jonain kauniina päivänä ryhdyn oikeasti ilkeäksi, kun joku katsoo asiakseen alkaa käännyttää minua tai kyseenalaistaa mielipiteeni.
Tuo on ikävää, mutta en silti suosittele ilkeyttä. Mulle on tultu vihjailemaan kolmannen muksun tekemistä, vaikka tykkäämme vaimoni kanssa, että tämä on hyvä näin. Olen yleensä sanonut, että aika näyttää eikä sitä koskaan tiedä, mutta nyt on hyvä näin. Sitten nopeasti jotain puuhailtavaa ja pois tilanteesta.

Mihin sinä sitten olet pyrkinyt? Jokunen sivu sitten sanoit ihan selvästi, kuinka jatkossakin puutut asiaan heti jos joku on "väärässä".
Olen sanonut muutaman muunkin asian tässä ketjussa selvästi, mutta jostain syystä ne jäävät tutkan ulkopuolelle.

Tottakai puutun asioihin, joissa koen toisen puhuvan joko kokemattomuuttaan, ajattelemattomuuttaan tai tyhmyyttään paskaa/väärin/ihanmitenvain. Edellistä ei tarvitse ottaa henkilökohtaisesti, se on ihan yleisesti heitetty ja koskee muitakin keskusteluja.

En kyllä käsitä, miten värilasien kautta sinä/te lapsettomat näitä tekstejä luette, jos saatte tekstini väännettyä siten, että niissä paasaisin jokaista vanhemmuuteen.
---

Ymmärrän jossain määrin sen, että jotkut vanhemmat alkavat heitellä juttua tyyliin "kyllä sinä vielä ehdit" ja "vanhemmuus on hieno juttu, jäät vaille siitä sun tästä". Ymmärrän, mutta en välttämättä tuputuksena hyväksy. Se on hiukan tilanteesta riippuen varmasti jonkinlainen puolustusmekanismi, ainakin itselläni nuorempana oli. Joskus kavereiden vieraillessa ja vanhemman muksuni pienempänä pitäessä showta sitä ikään kuin selitteli noilla kommenteilla lapsettomille ystävilleen sellaista, mitä ei tilanteesta välittynyt. Siis että tästä meiningistä huolimatta olen plussan puolella kokemuksineni yms.

Myöhemmin tajusin sen, ettei mun tarvitse mitään selitellä tai suositella, vaan joissain tapauksissa laitoin kavereideni merkitsevät katseet ja kommentit kasvamattomuuden piikkiin, asiallisemmissa tapauksissa taas mitään sen kummempaa ei edes tarvinnut pistää merkille, koska he tajusivat muutenkin, että elämää se vain on.

Vähän vaikea selittää tuota, mutta menköön nyt eetteriin. Onpahan taas lisää tarttumapintaa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Esim. verotuksessa voitaisiin kummaltakin vanhemmalta napsaista suoraan prosentti pois jokaisesta mukulasta. Ehkä katto kannattaisi kuitenkin laittaa jonnekin, niin ettei sinällään hauska homma muuttuisi pelkästään rahan miettimiseksi. Yhdessä asuvilta pareilta voisi vastaavasti sanotaan vaikka 25 ikävuoden ja 2-3 yhdessä asutun vuoden jälkeen nostaa veroa prosentilla. Näin saataisiin selvästi osoitettua yhteiskunnan positiivinen tahto lasten hankkimiseen.
Periaatteessa ihan järkeenkäypä ehdotus, ja nimen omaan veroalen muodossa niille jotka hankkivat lisää veronmaksajia. Vähätuloisimmat lapsiperheet saavat toki muutenkin tulonsiirtoja ja tukiaisia olan takaa, mutta keskitason tuloilla sinnitteleville tuo olisi asiallinen vastaantulo valtiolta.

Ylimääräinen vero naimattomille ja lapsettomille on ollut käytössäkin vv. 1935-1975. Siitä käytettiin nimitystä "vanhanpojan ja -piian vero". Veron tarkoitus oli ainakin osittain sama kuin Stonewallin ehdotuksessa, eli kannustaa ihmisiä hankkimaan lapsia.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No jo nyt on perkele, jos naimattomuudesta ja lapsettomuudesta joutuisi ylimääräistä veroa maksamaan... =D
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Periaatteessa ihan järkeenkäypä ehdotus, ja nimen omaan veroalen muodossa niille jotka hankkivat lisää veronmaksajia. Vähätuloisimmat lapsiperheet saavat toki muutenkin tulonsiirtoja ja tukiaisia olan takaa, mutta keskitason tuloilla sinnitteleville tuo olisi asiallinen vastaantulo valtiolta.
Tätä minäkin kannatan. Kun mukelo menee töihin ja alkaa maksaa veroa, hänen vanhempansa saavat veroalen.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
No jo nyt on perkele, jos naimattomuudesta ja lapsettomuudesta joutuisi ylimääräistä veroa maksamaan... =D
Suomessa tämä onnistutaan kääntämään vielä sellaiseen muotoon että kaikki maksavat. Naimattomille ja lapsettomille langetetaan rangaistukseksi jonkinlainen huvivero tai runkkivero. Lapsia hankkineille puolestaan läimäytetään sanotaanko rasavillien haittavero tai ylimääräinen ennakkona maksettava lasten koulutusvero. Tästä hei poliitikot ja virkamiehet hyviä vinkkejä ihan ilmaiseksi!
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Periaatteessa ihan järkeenkäypä ehdotus, ja nimen omaan veroalen muodossa niille jotka hankkivat lisää veronmaksajia. Vähätuloisimmat lapsiperheet saavat toki muutenkin tulonsiirtoja ja tukiaisia olan takaa, mutta keskitason tuloilla sinnitteleville tuo olisi asiallinen vastaantulo valtiolta.

Ylimääräinen vero naimattomille ja lapsettomille on ollut käytössäkin vv. 1935-1975. Siitä käytettiin nimitystä "vanhanpojan ja -piian vero". Veron tarkoitus oli ainakin osittain sama kuin Stonewallin ehdotuksessa, eli kannustaa ihmisiä hankkimaan lapsia.

Saavat sitten saatana hommata valtion puolesta minulle sopuisan ja itsenäisesti toimeentulevan naisen, joka suostuu ottamaan siemeneni vastaan niin usein, että tuloksena on pari kolme lasta. Muuten haistatan valtiovallalla pitkän paskan, jos joudun yksinäisenä sinkkumiehenä jotain vitunpuuteveroa vielä maksamaan.

Lapsiperheillä ja aviopareilla on monessa asiassa suhteellisesti halvempaa. Sinkkuna saa maksaa samat sähköt, nettimaksut, vedet ynnä muut mitkä jakaisi parisuhteessa kahtia, samoin saa maksaa vuokraa suhteessa tolkuttomasti enemmän. Kahden ihmisen tuloilla hommaisi mukavasti myös autonkin, mitä ei pienituloisen rajamailla keikkuva alemman kastin keskituloinen ja yksin asuva palkansaaja pysty hommaamaan ilman, että kaikki rahat menevät autoon. Kauppojen kaikki tuotepakkauksetkin on mitoitettu vähintään kahdelle hengelle ja kahden hengen tuloilla saisi niitä kuuluisia bonuksiakin, jotka pienituloiset sinkut maksavat hyvätuloisille lapsiperheille. Tähän päälle vielä joku lapsettomuusvero, niin harkitsisin vakavasti verokortin hakemista töistä ja heittäytymistä sosiaalipummin elämään vailla aikomustakaan maksaa enää penniäkään absurdeja lisäveroja. Tai sitten yrittäisin hankkia asumislupaa jonnekin Kanadaan.

Lapsettomuusveron vastapainoksi vaatisin sitten vähintäänkin naisille pakkosikiämisvelvollisuutta, jossa jokainen terveen kohdun omistava terve nainen joutuisi synnyttämään vähintään yhden lapsen, joka luovutettaisiin sellaiselle ihmiselle joka haluaisi sen lapsen kasvattaa ja välttää lapsettomuusveron. Lapsettomat naiset saisivat jatkossakin viettää vaikka loppuikänsä huoletonta sinkkuelämää ja bilettämistä kunhan olisivat 9kk ajan päihteettömiä. Synnytyksen jälkeen vain pari tikkiä alapäähän ja napanuora poikki, niin huoleton elämä voisi jatkua vaikka suoraan synnytyslaitokselta käsin. Tämä vaatimus siis sillä edellytyksellä, että lapsettomat ihmiset joutuisivat maksamaan lisäveroa sen takia.

Lapsettomuusvero luultavasti synnyttäisi myös lieveilmiöitä, joissa lapsia hankkisivat ne ihmiset, joiden ei tosiaan pitäisi ikinä hankkia lapsia ja/tai ne, jotka eivät niitä ole ikinä halunneetkaan. Mitäpä sitä ei Suomessa verotaakan alla kituva ihminen tekisi verohelpotuksen eteen?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lapsettomuusvero luultavasti synnyttäisi myös lieveilmiöitä, joissa lapsia hankkisivat ne ihmiset, joiden ei tosiaan pitäisi ikinä hankkia lapsia ja/tai ne, jotka eivät niitä ole ikinä halunneetkaan. Mitäpä sitä ei Suomessa verotaakan alla kituva ihminen tekisi verohelpotuksen eteen?

Sama tuli ihan ensimmäiseksi mieleen kun tuon ehdotuksen luin. Kaikki saatanan vatipäät vaan alkaisivat lisääntymään oikein urakalla kun "saa niitä verohelpotuksia", samalla tavalla kun käyvät ostamassa ylihintaista paskaa jota eivät edes tarvitsisi kun "saa niitä poonuksia".

Ja sekin tietysti vähän arveluttaa että olisiko tuo verohelpotus kovin reilu niitä kohtaan jotka haluaisivat kyllä lapsia saada mutta eivät vaan saa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Sama tuli ihan ensimmäiseksi mieleen kun tuon ehdotuksen luin. Kaikki saatanan vatipäät vaan alkaisivat lisääntymään oikein urakalla kun "saa niitä verohelpotuksia", samalla tavalla kun käyvät ostamassa ylihintaista paskaa jota eivät edes tarvitsisi kun "saa niitä poonuksia".
Ei kun pitäisi sitoa veroetu lapsentekolisenssiin. A-lisenssillä lapsia hankkivat saavat isoimmat verohelpotukset, eli sellaiset henkilöt ja pariskunnat joilla on parhaat eväät huolehtia jälkikasvustaan. B-lisenssillä mentäisiin siinä rajoilla, ja verohelpotukset saataisiin takautuvasti sen mukaan kun osoitetaan että homma toimii eikä touhu käänny yhteiskunnan maksettavaksi. Ilman lisenssiä lapsia pukkaavat joutuisivat hankkimaan lisenssin jälkikäteen määräajassa, tai seurauksena olisi huostaanotto. Kylmää ja epähumaania? On kyllä, mutta analyyttisen tarkoituksenmukaista.

Vatipäiden ei tarvitsisi tietenkään lisääntyä ollenkaan, mutta silti ne ovat perhanan kovia sikiämään kuten tunnettua.
 

DC.PAPA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, vuodesta -72
Sama tuli ihan ensimmäiseksi mieleen kun tuon ehdotuksen luin. Kaikki saatanan vatipäät vaan alkaisivat lisääntymään oikein urakalla kun "saa niitä verohelpotuksia", samalla tavalla kun käyvät ostamassa ylihintaista paskaa jota eivät edes tarvitsisi kun "saa niitä poonuksia".

Ja sekin tietysti vähän arveluttaa että olisiko tuo verohelpotus kovin reilu niitä kohtaan jotka haluaisivat kyllä lapsia saada mutta eivät vaan saa.

Mitenhän tämä tilanne muuttuisi nykyisestä? Meinaatko, että vatipäät olisivat jotenkin fiksumpia nykyjään, jos pannessa jonkun raskaaksi tulisi jotain etuisuuksia.

Kyllähän meilläkin on näitä "ei toivottuja" lapsia nytkin ihan riittävästi, ei tähän mitkään etuudet ole ennenkään vaikuttaneet. Poonuskortti olikin ihan hyvä vertaus;-).

Vero olisi todella epäreilu näille, ketkä lapsia haluaisivat, mutta eivät niitä voi saada.

En kyllä mitään veroa ole puolustamassa, nykyinen on ihan ok.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mitenhän tämä tilanne muuttuisi nykyisestä? Meinaatko, että vatipäät olisivat jotenkin fiksumpia nykyjään, jos pannessa jonkun raskaaksi tulisi jotain etuisuuksia.

No sikäli muuttuisi että ne vatipäät alkaisi tehdä niitä mukuloita vielä nykyistäkin enemmän. Ihan varmasti löytyy näitä einareita jotka eivät ymmärrä miten tuo homma toimii, ja kalkulaattori kädessä ynnäilisi pari iltaa ja tulisi lopulta tulokseen että "Jos myö Lissu-Marjatta tehhään vielä kaheksan mukulaa noitten entisten kaheksan lisäksi niin minun laskujen mukkaan meiän verorosentit pitäs olla sen jälkeen nolla. Ja jos sie vielä annat luvan käyvä panemassa sen sinun vanhapiika-siskos paksuksi niin sitten pitäs jo valtion jäähä minun kohalla maksun puolelle. Myöhän pistettään tässä rahoiksi!"

Voisihan tuohon verohelpotukseen tietysti lisätä sellaisen ehdon että jos synnytät ihan vitun tyhmän mukulan joka ei esim. 15 ikävuoteen mennessä ole osoittanut minkäänlaisia merkkejä siitä että hänestä tulisi olemaan yhteiskunnalle suurta hyötyä niin tuo siihen saakka saatu verohyöty perittäisiin vanhemmilta takaisin. Sama juttu jos lapsi rötöstelee ja osoittaa rikollisia merkkejä. Näin tuohon veroon saisi ympättyä myös kasvatusvelvoitteen.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Tuosta voi napata vaikka tämän:

Itse voin kuitenkin sanoa, että lapsettomuus on harkittu päätös, jota on tosiaan punnittu kaikilta kanteilta. Päätökseni ohittaminen haihatteluna tai ymmärtämättömyytenä loukkaa, koska samalla tunnen, että harkintakykyäni tai älykkyyttäni pidetään jotenkin riittämättöminä.

Ei kai tuohon ole juurikaan lisättävää.

40+, akateeminen nainen, ei halua lapsia - määrä kasvaa | Kauppalehti.fi

Samaan aiheeseen liittyen. Ihan empiirisellä tasolla olen havainnut, että juuri paremmin koulutettujen keskuudessa on enemmän lapsettomia naisia ja pareja kun taas yh-äitejä löytyy useammin matalamman sosiaaliluokan edustajista. En sitten tiedä mikä ajatusmalli saa "köyhemmän väestönosan" hankkimaan lapsia. Tuttavani, joka työskenteli sosiaalipuolella tutkimustehtävissä ihmetteli kerran itsekin ääneen, että miksi niitä lapsia pitää hankkia juuri niiden ihmisten, jotka eivät kykene lapsista huolehtimaan? Enpä osaa vastata tähän kysymykseen minäkään.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En sitten tiedä mikä ajatusmalli saa "köyhemmän väestönosan" hankkimaan lapsia. Tuttavani, joka työskenteli sosiaalipuolella tutkimustehtävissä ihmetteli kerran itsekin ääneen, että miksi niitä lapsia pitää hankkia juuri niiden ihmisten, jotka eivät kykene lapsista huolehtimaan? Enpä osaa vastata tähän kysymykseen minäkään.

Mitä köyhempi olet, niin sitä enemmän olet kotosalla etkä vaikka reissussa tai kiekkopeleissä. On siis enemmän aikaa harrastaa seksiä, kun ei ole muutakaan tekemistä. Ehkäisy ei myöskään ole ilmaista. Jos olet köyhä saatat myös olla hieman tyhmempi eli et vain käytä ehkäisyä, kun et oikein tajua missä mennään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuttavani, joka työskenteli sosiaalipuolella tutkimustehtävissä ihmetteli kerran itsekin ääneen, että miksi niitä lapsia pitää hankkia juuri niiden ihmisten, jotka eivät kykene lapsista huolehtimaan? Enpä osaa vastata tähän kysymykseen minäkään.
Eipä tuohon ihmettelyyn erityistä vakanssia tarvita. Kai siinä on kysymyksessä usein pelkkä harkintakyvyn puute, tyhmyys, vahinko, sinisilmäisyys tai joku ikävä käänne elämässä, mutta en minäkään sen spesifimpää vastausta osaa rakentaa.

Se, miksi yhä useampi nainen valitsee lapsettomuuden, johtunee siitä, että naisten asema (työmarkkinoilla) on parantunut. Siis yhtenä isona tekijänä. On uramahdollisuuksia, jotka ohjaavat valintoja, ja jos ei vielä alle 30-vuotiaana olisikaan ollut vannoutunut vela, voi kolmevitosena oma elämäntyyli ja -valinnat muotoutuneet sellaiseksi, ettei siihen enää muksut mahdu. Kuten tuossa jutussakin sanottiin, ei kovin moni välttämättä perheen perustamista pelkää, muttei halua niitä kahleita, mitä vanhemmuus osaltaan tuo. Jokainen vanhempi tietää, ettei se noin mustavalkoista ole, mutta ymmärrän pointin kyllä.

Huvittava tuo otsikko sikäli, että kuinka moni 40+ nainen saa ylipäätään lapsia.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Mitä köyhempi olet, niin sitä enemmän olet kotosalla etkä vaikka reissussa tai kiekkopeleissä. On siis enemmän aikaa harrastaa seksiä, kun ei ole muutakaan tekemistä. Ehkäisy ei myöskään ole ilmaista. Jos olet köyhä saatat myös olla hieman tyhmempi eli et vain käytä ehkäisyä, kun et oikein tajua missä mennään.

Ai että koyhät eivät tiedä, että ilman ehkäisyä panemisesta tulee raskaaksi?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Rähinän jatkumisen aika, koska olen joutunut itselleni täysin vieraaseen ja ennalta arvaamattomaan tilanteeseen.

Ymmärsin nopeasti, että jos haluan enää koskaan elää parisuhteessa, niin ei ole mitään mahdollisuutta väistää yh-äitiä. Aivan niillä kaikilla on lapsia, ihan jokaisella. Aivan kaikilla.

Suhteen ensiaskelia vasta otetaan, mutta näin hienoa naista en ole päästämässä karkuun parin nuoren lapsen takia. Sinänsä ihan mukaviakin hetkiä on jo ehditty viettää, mutta yhtä lailla tämä vain vahvistaa oikean ratkaisuni siitä, että en todellakaan koskaan missään olosuhteissa halua omia lapsia.

Tässä sirkuksessa ei ole yksinkertaisesti mitään järkeä. Omaa aikaa saa kyllä riittävästi, koska lapset menevät ajoissa nukkumaan, mutta silti sama soppa jatkuu aamulla aamupalalla eikä lopu ennen iltapesua. Ja sama toistuu joka päivä. Ihan jokainen päivä.

Tuo on se ongelma, samaa koko ajan ja vuosia vielä eteenpäin. Jos tästä jotain suurempaa tulee, niin varmasti tulee lapsiinkin kiinnyttyä jonkin verran tai jotain, mutta ei se silti tätä sekoilua järkevämmäksi tee.

Jatkisisukeille on aina naurettu, kun ne luulevat, että lasten kanssa ei voi osata olla, jos ei ole omia. Kyllä voi, äkkiähän nuo peruskuviot oppii. Sitä jotenkin kai vain kuvittelee olevansa jotain, jos on biologinen isä. Minä en ole minkäänlainen isä yhtään kenellekään, aikuinen mies voisin sitten kai olla, jos sellaista tarvitaan. Se kuka tykkää äidistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös