Lapsia vai ei?

  • 175 571
  • 1 367

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ja minua sanotaan ylimieliseksi. Olen vielä oppipoika siinä asiassa sinun rinnallasi. Tuokin on varmaan taas sitä omasta mielestäsi värikästä kieltä.

t. Tietty tyyppi
Joo, olet yksi niistä tietyistä tyypeistä. Tosin tämä on vain minun mielikuvani, en ala sitä yleistämään. Ja hauskinta on se, että kun esim. minä esitän oman mielipiteeni asiasta, sinä et sitä salli, vaan menet henkilökohtaisuuksiin. Tämä on tapahtunut pariinkiin otteeseen, joten ei se ainakaan hälvennä mielikuvaani sinusta. Kuten tuolla aiemmin kirjoitin, yleensä ajattelen niin, että nettikirjoittelu kärjistää tiettyjä persoonan piirteitä ja totuus on henkilöstä on hyvin toisenlainen, mutta kun jo toiseen kertaan ja hyvin kärkkäästi menit henkilökohtaisuuksiin, niin ei se ainakaan loivenna fiilistäni sinusta. Monessa ketjussa varsin perusteltuja mielipiteitä sulla on, mutta ihmetyttää se, ettet kykene kuitenkaan asiallisempaan ilmaisuun niissä asioissa, jotka sinua eivät miellytä, vaan puhut halveksuvaan sävyyn vähempiosaisista ja haukut yksinkertaiseksi, jos sun kanssasi ei olla samoilla linjoilla.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ja hauskinta on se, että kun esim. minä esitän oman mielipiteeni asiasta, sinä et sitä salli, vaan menet henkilökohtaisuuksiin.
Ikävintä on, että sinä esität mielipiteesi faktoina eikä sinulla ole aikomustakaan kuunnella/ymmärtää vastapuolen mielipiteitä.

Tsekkaa huviksesi Snaksterin viimeisin kommentti. Siinä kiteytyy kaikki se, miten sinä olet tätä lapsiasiaa käsitellyt.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tämä on samalla myös Leonille, jolle lisään, että en ole kyllä missään vaiheessa kieltäytynyt ymmärtämästä vastapuolen pointteja. Mainitsin jo tuossa yläpuolella Ted Raikkaan, Sistis voisi olla toinen esimerkki, mutta ehkä heillä on myös asiallisempi lähestymistapa asiaan.

Sampion vaatimus siitä, että pitäisi olla omakohtaista kokemusta jostain asiasta, ennen kuin voi varmuudella sanoa, sopiiko se itselle, on yksinkertaisesti absurdi, älytön ja ehkä jopa typerä.
Nyt taisi mennä vähän ohitse. Kirjoitin TQoFE:lle seuraavanlaisesti: "minä voin sanoa, että vanhemmuus avaa sellaisia näköaloja ja tuntemuksia, joita lapsettomana ei voi edes aavistaa, ja joihin omaa reaktiotasi et osaa täysin varmaksi sanoa edes sinä."

Kerropa tuosta jotain absurdia, älytöntä tai typerää.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Tyttö hyvä, mun pointtini on koko ajan ollut se, että sinä et voi täysin varmaksi näistä asioista sanoa, koska sulla ei ole asioihin pienintäkään linkkiä.
Tytöttelykö sun kommentillesi antaa lisää painoarvoa eikä mene henkilökohtaisuuksiin? Tämä kommentti ainakin täyttää kohdat älytön, typerä ja ennen kaikkea ylimielinen.

Vähättelemällä eri mieltä olevia kanssakirjoittajiasi et voi odottaa heiltä yhtään sen laadukkaampia mielipiteitä. Naurettavaa tuoda myös jotain vanhoja kaunoja jostain muista, täysin kontekstiin liittymättömistä keskusteluista vain sen takia, että olet jonkun nickin kommentointiin ärtynyt. Ehkä tumma paahto on kuitenkin liikaa vatsallesi?
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tytöttelykö sun kommentillesi antaa lisää painoarvoa eikä mene henkilökohtaisuuksiin? Tämä kommentti ainakin täyttää kohdat älytön, typerä ja ennen kaikkea ylimielinen.
Selvä. Kirjoitin ko. viestin aikamoisella kiireellä, olisi varmaan pitänyt jättää happivaraa, niin ei ehkä olisi tullut käytettyä tuota termiä.

Vähättelemällä eri mieltä olevia kanssakirjoittajiasi et voi odottaa heiltä yhtään sen laadukkaampia mielipiteitä. Naurettavaa tuoda myös jotain vanhoja kaunoja jostain muista, täysin kontekstiin liittymättömistä keskusteluista vain sen takia, että olet jonkun nickin kommentointiin ärtynyt. Ehkä tumma paahto on kuitenkin liikaa vatsallesi?
En minä tuota vähätteleväksi tarkoittanut, enemmän päivitteleväksi, mutta myönnän toki, että sen voi vähättelevänä tulkita. Kukaan muu ei kyllä tunnu myöntävän yhtään mitään.

Vanhoja juttuja on kyllä tullut ihan tasapuolisesti esiin. Tämän ketjun Leonin avautumisen jokainen voi käydä lukemassa ja päätellä ihan itse, oliko se kovinkaan asiallinen. Muuta vanhojen kaiveluani en nyt aivan heti saa mieleeni.

Söötisti toki toisianne komppaatte.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tämän ketjun Leonin avautumisen jokainen voi käydä lukemassa ja päätellä ihan itse, oliko se kovinkaan asiallinen. Muuta vanhojen kaiveluani en nyt aivan heti saa mieleeni.
Sinä kerrot, että vanhemmuuden riemua ei voi käsittää, ellei ole omia lapsia, ja se on ihan totta. Minä kerroin, että sinä olet rasittava tyyppi, ja se on totta. Ihan asiallista kommentointia puolin ja toisin. Minua on luonnehdittu sanalla ylimielinen, mikä varmaan pitää paikkansa, jos perustaa mielipiteensä nettikirjoitteluuni. Tasapeli. Halataanko?
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt taisi mennä vähän ohitse. Kirjoitin TQoFE:lle seuraavanlaisesti: "minä voin sanoa, että vanhemmuus avaa sellaisia näköaloja ja tuntemuksia, joita lapsettomana ei voi edes aavistaa, ja joihin omaa reaktiotasi et osaa täysin varmaksi sanoa edes sinä."

Kerropa tuosta jotain absurdia, älytöntä tai typerää.

Niin kyllähän tuo sinänsä varmaan saattaa pitää paikkansa, mutta väite siitä, että tuolla perusteella ei voisi varmuudella sanoa, ettei halua lapsia, on älytön.

Eikä sekään ole mikään pointti. Varsinainen pihvi on siinä, että miksi ihmeessä kenenkään, joka on päätynyt jossain asiassa tiettyyn ratkaisuun, pitäisi jollain tavalla kokea tai ymmärtää, miltä toisenlainen ratkaisu voisi tuntua?

Aiemmin käyttämääni vertausta hyödyntäen: miksi minun pitäisi ymmärtää Thaimaan ihanuus ja sen mahdollisesti aiheuttamat fiilarit ennen kuin voin päättää, etten halua matkustaa sinne?

Ja lisätään vielä sekin, että kyllä osa meistä osaa varsin realistisesti kuvitella ja hahmottaa omat reaktiomme ja tunteemme erilaisissa tilanteissa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sinä kerrot, että vanhemmuuden riemua ei voi käsittää, ellei ole omia lapsia, ja se on ihan totta. Minä kerroin, että sinä olet rasittava tyyppi, ja se on totta. Ihan asiallista kommentointia puolin ja toisin. Minua on luonnehdittu sanalla ylimielinen, mikä varmaan pitää paikkansa, jos perustaa mielipiteensä nettikirjoitteluuni. Tasapeli. Halataanko?
Ihan rehellisesti sanottuna en tiedä vittuiletko vain lisää vai etkö oikeasti tajua, että paukutit aika rajua tekstiä pelkän nettipersoonani mukaan. Kelailepa ihan molemmissa tapauksissa.

Niin kyllähän tuo sinänsä varmaan saattaa pitää paikkansa, mutta väite siitä, että tuolla perusteella ei voisi varmuudella sanoa, ettei halua lapsia, on älytön.
Jeps, mutta en ole väittänytkään sitä. Sanoin, ettei voi tietää sitä, kuinka lopulta reagoisi tai tulisi lapsen myötä kokemaan. Se ei tarkoita, etteikö voisi olla haluamatta lapsia vaikkapa fundeeraamalla, että ne vievät liikaa aikaa yms.

Eikä sekään ole mikään pointti. Varsinainen pihvi on siinä, että miksi ihmeessä kenenkään, joka on päätynyt jossain asiassa tiettyyn ratkaisuun, pitäisi jollain tavalla kokea tai ymmärtää, miltä toisenlainen ratkaisu voisi tuntua?
Katselemme tätä pointtia ilmeisen eri puolilta. Ks. edellinen tai seuraava.

Aiemmin käyttämääni vertausta hyödyntäen: miksi minun pitäisi ymmärtää Thaimaan ihanuus ja sen mahdollisesti aiheuttamat fiilarit ennen kuin voin päättää, etten halua matkustaa sinne?
Mutta ei ole kuitenkaa fiksua väittää, etteikö siellä voisi olla paljonkin asioita, joista nauttisit ja pitäisit. Niiden takia sinun ei toki tarvitse sinne matkustaa, vaan voit edelleen täysin vapaasti valita minkä tahansa muunkin vaihtoehdon.

Ja lisätään vielä sekin, että kyllä osa meistä osaa varsin realistisesti kuvitella ja hahmottaa omat reaktiomme ja tunteemme erilaisissa tilanteissa.
Juu, jossain määrin varmasti. Mutta tiedät varmasti itsekin, että moniin asioihin emme kuitenkaan tiedä omia reaktioitamme, vaikka periaatteessa meillä on mielipide/toimintamalli olemassa.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Ja toisaalta, kyllä minä edelleenkin näen oikeudekseni puuttua keskustelupalstalla joihinkin pointteihin, jotka näen mielestäni olevan väärässä tai jopa asiattomia.

Mm. Ted Raikkaan ja Sistiksen viestit olet maininnut asiallisiksi. Minun viestejäni et. Kerrohan vielä, mikä tekee niistä asiattomia.

Tämä viittaus lähinnä alleviivaa vain sitä, että sinä näet asian hyvin voimakkaiden värilasien kautta. Voit käydä tarkistamassa, mistä tuo keskustelu käynnistyi --> 16.2. klo 21.28 ja lisäksi kun luet tuon mainitsemasi viestin uudelleen, niin tuskin siinä kovin paljon kitinää huomaat. Ellet sitten ole voimakkaasti asenteellinen.

Olen lukenut Alamummon viestin. Ja olen myös lukenut sinun vastauksesi, joka on voimakkaan asenteellinen ja rasittavaa kitinää. Antaisit edes joskus ihmisten vittuuntua rauhassa, myös lapsista ja niiden vanhemmista. Se, että sinä tulet aina kertomaan oman kantasi asiaan, ei varmuudella vähennä kenenkään lapsi- tai vanhempivitutusta. Todennäköisesti käy jopa päin vastoin, ja antipatia kasvaa. Vai onko tämä jopa tavoitteesi, saada ihmiset inhoamaan lapsia ja heidän vanhempiaan?

Tyttö hyvä, mun pointtini on koko ajan ollut se, että sinä et voi täysin varmaksi näistä asioista sanoa, koska sulla ei ole asioihin pienintäkään linkkiä. Tuttavaperheen messakan kauhistelu ei ole sitä.

Myös ystävilläni on lapsia, hyvilläkin ystävillä. Kantani lapsiin on heillä varsin hyvin tiedossa, joten puhumme muusta kuin lapsista. Aivan vastaavasti minäkin valitsen keskustelunavaukseni sen mukaan, mistä muu seurue on kiinnostunut; en siis pakota ketään kuuntelemaan viini- tai viskiluentoja tai jääkiekkojuttuja tai työasioita.

Enkä sen syvempää linkkiä aiheeseen haluakaan. En halua olla kenekään kummi enkä tekemisissä lasten kanssa, saati että tekisin omia. Mikäli joskus ehkäisy pettäisi, tekisin abortin miettimättä hetkeäkään. Syitä tähän on kaksi: en halua pilata omaa elämääni enkä myöskään miehen tai lapsen elämää. Ei ole kenenkään etu, että ihminen, joka ei halua lasta, sellaisen tähän maailmaan tekee.

Asenteellisuutesi huomioiden lienee syytä mainita, että huolehdin ehkäisystä asianmukaisesti enkä ole ainakaan tähän ikään mennessä edes kokeillut yhden illan juttuja tai yhden yön panon hakemista baarista; tuskin teen niin jatkossakaan.

Vaikutat kuitenkin kovin ehdottomalta esimerkiksi juuri tuossa viestissäsi, jota lainaat.

Miksei minulla saa olla ehdotonta mielipidettä siitä, miltä mikäkin asia minusta tuntuu?

Minä en voi määritellä, miltä sinusta mikäkin tuntuu, mutta minä voin sanoa, että vanhemmuus avaa sellaisia näköaloja ja tuntemuksia, joita lapsettomana ei voi edes aavistaa, ja joihin omaa reaktiotasi et osaa täysin varmaksi sanoa edes sinä.

Varmuudella olen kuitenkin asiasta ja tunteistani omalta kohdaltani huomattavasti enemmän jyvällä kuin sinä.

Tosin toivoisin kyllä, että sinäkin kykenisit myöntämään joissain kohdissa olevasi jos et nyt väärässä niin ainakin omien mielikuviesi vanki.

Ihan tasan samaa olen sanonut sinulle jo jokusen päivän ajan.

Mistäköhän mahtaa johtua, mutta en nelikymppiseksi asti enkä sen jälkeenkään ole juurikaan joutunut kuuntelemaan kauhistelua lapsettomuudestani tai lisääntymishaluttomuudestani. Ehkä ympärilläni pyörivien ihmisten älykkyydestä?

Lucky you. Ystävänsähän voi valita, mutta ajoittain joutuu muissa ympyröissä tahtomattaan tekemisiin sellaisten ihmisten kanssa, joiden avausrepliikki kutsuvierastilaisuudessa on esittäytymisen jälkeen "onko sulla lapsia?", vaikka se ei millään tapaa liity tilaisuuden teemaan.

Lisään muuten vapaaehtoisen lapsettomuuden syiden listalle vielä yhden kohdan: en halua ryhtyä sellaiseen, joka empiiristen kokemusten pohjalta sumentaa tiettyjen (ei suinkaan kaikkien) ihmisten ajattelukyvyn ja hävittää avarakatseisuuden sekä muiden ihmisten mielipiteiden arvostuksen.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Lapsettomille on ehdotettu lisäveroa Saksassa.

Ikääntyminen ja lasten pieni lukumäärä koettelee myös Japania.

Tuhoonhan tämä tie vie, kun kuluttajia haalitaan lisää. Siitä voi keskustella tuolla toisessa ketjussa (Mitä talouskasvun tilalle?).
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ystävänsähän voi valita, mutta ajoittain joutuu muissa ympyröissä tahtomattaan tekemisiin sellaisten ihmisten kanssa, joiden avausrepliikki kutsuvierastilaisuudessa on esittäytymisen jälkeen "onko sulla lapsia?", vaikka se ei millään tapaa liity tilaisuuden teemaan.
Ihan uteliaisuudesta kysyn, miltä tuollainen kysymys sinusta tuntuu? Suunnilleen avausrepliikkinä voi olla hieman äkkinäinen joo, mutta jos kyse on jonkinlaisesta tuttavallisen keskustelun yritelmästä niin kannattaako siitä loukkaantuakaan. Perheestä ja lapsista keskustelu tuntemattoman kanssa luokitellaan turvallisiksi puheenaiheiksi ainakin esiintymistaidon yms. kursseilla, joilla opetetaan small talkia eli sisäsiistiä paskanpuhumista. Sitten on tietysti eri jos vastaat ettei ole lapsia, ja ventovieras keskustelija käy inttämään miksei helvetissä ole...

Kyllä minultakin toisinaan kysytään onko minulla lapsia. Muistelen että taidettiin kysyä ekan kerran jo vähän päälle parikymppisenä. Siis ihan tuttavallisena kysymyksenä eikä minään tivaamisena koska Kääpiö aikoo hankkia pikkukääpiöitä.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Ihan uteliaisuudesta kysyn, miltä tuollainen kysymys sinusta tuntuu? Suunnilleen avausrepliikkinä voi olla hieman äkkinäinen joo, mutta jos kyse on jonkinlaisesta tuttavallisen keskustelun yritelmästä niin kannattaako siitä loukkaantuakaan. Perheestä ja lapsista keskustelu tuntemattoman kanssa luokitellaan turvallisiksi puheenaiheiksi ainakin esiintymistaidon yms. kursseilla, joilla opetetaan small talkia eli sisäsiistiä paskanpuhumista. Sitten on tietysti eri jos vastaat ettei ole lapsia, ja ventovieras keskustelija käy inttämään miksei helvetissä ole...

En loukkaantunut kysymyksestä, mutta ihminen, joka avaa keskustelun täysin tuntemattoman kanssa tiedustelemalla, onko toisella lapsia, antaa vähintäänkin hieman omituisen kuvan itsestään. Lähinnä tulee mieleen, onko kysyjän maapallolla mitään muuta kuin lapset. Jotenkin luontevampana ensirepliikkinä pidän kyselyä siitä, mitä teen työkseni, mikä on kontaktini tilaisuuden kutsun esittäjään jne.

Vastasin muuten, että ei ole ja ihan tarkoituksella ei myöskään tule. Kysymyksen esittäjän ilme muuttui järkyttyneeksi jonka jälkeen alkoi ihmettely. Vaihdoin seuraa melko ripeästi, eipä kiinnosta (saati että olisi asiallistakaan) ottaa yhteen aiheesta tilaisuudessa, jossa olen työni takia.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
En loukkaantunut kysymyksestä, mutta ihminen, joka avaa keskustelun täysin tuntemattoman kanssa tiedustelemalla, onko toisella lapsia, antaa vähintäänkin hieman omituisen kuvan itsestään. Lähinnä tulee mieleen, onko kysyjän maapallolla mitään muuta kuin lapset. Jotenkin luontevampana ensirepliikkinä pidän kyselyä siitä, mitä teen työkseni, mikä on kontaktini tilaisuuden kutsun esittäjään jne.
Tottakai riippuu asiayhteydestä mikä on luonteva kysymys ja mikä ei. Suomessa tutustutaan ihmisiin yleensä työasioiden kautta kun ollaan jossakin asiakastilaisuudessa tai vastaavassa. Silloin on yleensä duunimoodi päällä. Ihmisiin lähemmin tutustuminen käy paremmin kun on rennompaa, kun on siirrytty vaikka dinnerin alkudrinkeille.

Sinänsä minua ei haittaa jos joku heittäytyy bisnesaikana kovin tuttavalliseksi. Jos tarkoituksena on sukkuloida virallisen ohjelman väliajoilla ja luoda kontakteja, niin onhan se rasittavaa jos joku umpiouto alkaa jaarittelemaan pehmoisia kun ollaan vielä työasioissa kiinni. Varsinkin jos samaan aikaan olisi tarkoitus jakaa käyntikortteja ja ehdottaa kiinnostaville tahoille tapaamisia lähitulevaisuuteen.

Lapsista keskustelemisen voi hoitaa myös niin, että antaa sen toisen ihmisen puhua omista lapsistaan jos asia kerran häntä miellyttää. Kyllä minäkin olen kovasti "keskustellut" ihmisten kanssa ties mistä tyystin itseäni kiinnostamattomista asioista, jos sillä hetkellä on fiksuinta hengailla hetken mukana.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
En loukkaantunut kysymyksestä, mutta ihminen, joka avaa keskustelun täysin tuntemattoman kanssa tiedustelemalla, onko toisella lapsia, antaa vähintäänkin hieman omituisen kuvan itsestään. Lähinnä tulee mieleen, onko kysyjän maapallolla mitään muuta kuin lapset. Jotenkin luontevampana ensirepliikkinä pidän kyselyä siitä, mitä teen työkseni, mikä on kontaktini tilaisuuden kutsun esittäjään jne.

Vastasin muuten, että ei ole ja ihan tarkoituksella ei myöskään tule. Kysymyksen esittäjän ilme muuttui järkyttyneeksi jonka jälkeen alkoi ihmettely. Vaihdoin seuraa melko ripeästi, eipä kiinnosta (saati että olisi asiallistakaan) ottaa yhteen aiheesta tilaisuudessa, jossa olen työni takia.
Mun mielestäni tuo kysymys esittämässäsi kontekstissa on vähän epämiellyttävä, koska mitä se ventovieraalle kuuluu, että onko vai ei ja vielä miksi. Se on epämiellyttävä siksikin, että nykyään monella on vaikeuksia saada lasta ja utelu asiasta ei helpota tilannetta ollenkaan.

Ne harvat kerrat, kun joku ventovieras on asiaa kysellyt olen sanonut, että lapsia ei ole, mutta koiria on. Asia on jäänyt siihen ellei kysyjä satu olemaan koiraihminen. Sen jälkeen juttu siirtyy mukavampaan aiheeseen eli koiriin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Siis mitä? Yleensä?
Pahoittelut ilmaisullisesti ontuvasta muotoilustani edellä. Lukemalla nuo pari viestiä minulta ja TQoFE:lta huomannet mihin asia liittyy. TQoFE oli ollut työhönsä liittyvässä tilaisuudessa, jollaisessa tapahtuvaa ihmisten kanssakäymistä tuossa kommentoin.

Lapsista voi yleensä puhua aika turvallisesti vieraiden ihmisten kanssa, ja samoin saa kysyä muiltakin onko näillä mahdollisesti lapsia. Sen verran kuitenkin kannattaa olla pelisilmää että ymmärtää, onko maaperä tällaiseen jutusteluun otolllinen. TQoFE:lta mentiin kyselemään lapsista hieman kuivana kakkoseen -tyylillä, jos näin groteski ilmaisu sallitaan aivan väärässä asiayhteydessä...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mm. Ted Raikkaan ja Sistiksen viestit olet maininnut asiallisiksi. Minun viestejäni et. Kerrohan vielä, mikä tekee niistä asiattomia.
En nyt tiedä asiattomuudesta, kärkäs olet ollut kuten minäkin. Sinä et ole ollut kuitenkaan mitenkään mukana tuossa keskustelussa, jossa sivusimme lapsettomuuden syynä maailman pahuutta, joten se on se suurin syy.

Olen lukenut Alamummon viestin. Ja olen myös lukenut sinun vastauksesi, joka on voimakkaan asenteellinen ja rasittavaa kitinää. Antaisit edes joskus ihmisten vittuuntua rauhassa, myös lapsista ja niiden vanhemmista. Se, että sinä tulet aina kertomaan oman kantasi asiaan, ei varmuudella vähennä kenenkään lapsi- tai vanhempivitutusta. Todennäköisesti käy jopa päin vastoin, ja antipatia kasvaa. Vai onko tämä jopa tavoitteesi, saada ihmiset inhoamaan lapsia ja heidän vanhempiaan?
Kokeillaanpa vielä kerran.

Minä aloitin koko keskustelu 16.2. yhdeksän kieppeillä eli en tunkenut kauhistelemaan kenenkään vitutuksia. Alamummo lainasi minua, joten mulla lienee oikeus vastata. Lisäksi olin suomalaislasten rumuutta lukuunottamatta kutakuinkin samoilla linjoilla hänen kanssaan. Minä en tiedä, missä sinä rasittavaa kitinää näet, ellet sitten ole voimakkaasti asenteellinen ja vääristele tuon kyseisen keskustelun kulkua tahallisesti. Jos olet käsittänyt väärin tai et ole huomannut jotain, niin sitten asia on ok.


Myös ystävilläni on lapsia, hyvilläkin ystävillä. Kantani lapsiin on heillä varsin hyvin tiedossa, joten puhumme muusta kuin lapsista. Aivan vastaavasti minäkin valitsen keskustelunavaukseni sen mukaan, mistä muu seurue on kiinnostunut; en siis pakota ketään kuuntelemaan viini- tai viskiluentoja tai jääkiekkojuttuja tai työasioita.
Kyllä, tuo on puolin ja toisin varmasti ihan asiallinen juttu. En minäkään pakota ainakaan tietoisesti kuuntelemaan omia jorinoitani, ellei vastakaikua selkeästikään ole. Tosin en kyllä osaa rasittuakaan, jos joku jostain aiheesta on erityisen innoissaan, ellei käytös muuten ole tungettelevaa tai muuten huonoa.

Enkä sen syvempää linkkiä aiheeseen haluakaan. En halua olla kenekään kummi enkä tekemisissä lasten kanssa, saati että tekisin omia. Mikäli joskus ehkäisy pettäisi, tekisin abortin miettimättä hetkeäkään. Syitä tähän on kaksi: en halua pilata omaa elämääni enkä myöskään miehen tai lapsen elämää. Ei ole kenenkään etu, että ihminen, joka ei halua lasta, sellaisen tähän maailmaan tekee.
Sulla on täysin oikeus tähän. Itse en aborttia hyväksy, mutta sun ratkaisusi eivät mulle kuulu.

Asenteellisuutesi huomioiden lienee syytä mainita, että huolehdin ehkäisystä asianmukaisesti enkä ole ainakaan tähän ikään mennessä edes kokeillut yhden illan juttuja tai yhden yön panon hakemista baarista; tuskin teen niin jatkossakaan.
Edelleen ihan jees. Hauskaa toki, että painotat asenteellisuuttani, mutta kuitenkin itse kaivat esiin esim. tämän aborttiasian, jota en ole täällä sen kummemmin ollut kieltämässä vaan esittänyt oman kantani tuon yhden artikkelin päähenkilön tokaisuun, joka oli hiukan omituinen.

Miksei minulla saa olla ehdotonta mielipidettä siitä, miltä mikäkin asia minusta tuntuu?
Toki saa. Saat olla lapsista sitä mieltä kuin olet, saat olla tulematta vanhemmaksi omiin tuntemuksiisi perustuen, mutta miksi ihmeessä vakuutat tietäväsi asioita, mistä sulla ei ole kokemusta? Siitä tässä on kyse, ja nyt tämä on mennyt lähinnä pilkunviilaukseksi.


Varmuudella olen kuitenkin asiasta ja tunteistani omalta kohdaltani huomattavasti enemmän jyvällä kuin sinä.
Aivan varmasti olet. En ole muuta tainnut väittääkään.

Ihan tasan samaa olen sanonut sinulle jo jokusen päivän ajan.
Niin, no minä olen kuitenkin ottanut sen verran takaisin, että sanavalintani on ollut muuta kuin rakentavaa paikoin. Tartuin viestiisi turhan voimakkaasti, mutta olihan sun viestissäkin inauksen provosoiva maku, "odotetaan että kohta joku vanhempi ratsastaa paikalle..." Toisaalta taas sinä syytät minua Alamummon viestiin tarttumisesta ja kitinästä vitutusketjussa, vaikka tosiasia on se, että minun viesteihini tartuttiin eikä sen suurempaa kitinää mielestäni ollut puolin eikä toisin.

Ei mulla tässä sen suurempaa agendaa ole, kunhan vain haluan, että pysytään tosiasioissa puolin ja toisin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sen jälkeen juttu siirtyy mukavampaan aiheeseen eli koiriin.
Huvittavaa, että ihan asiallinen viesti pitää pilata provolla ja sitten ihmetellään, miksi keskustelu myllää paikoillaan. Minä en tästä ole loukkaantunut, koirat voivat sulle olla aivan vapaasti mukavempi aihe, mutta vähän vain ihmetyttää. En minä ainakaan koe tarpeelliseksi painottaa koirista keskustellessani, että jokin muu on erityisesti mukavempi aihe.
---

Enpä kyllä ymmärrä sitäkään, että toisen small talk-yritys pitäisi teilata, kun perheeseen viittaaminen lienee ihan yleinen tapa noissa yhteyksissä. Jos ei keskustelukumppani tajua lopettaa kyselyä, on se kai enemmänkin junttia, mutta miksi se eka kysymys olisi erityisen tungettelevaa, ellei sitä sellaiseksi itselleen alitajuisesti markkinoi. Aika herkkähipiäistä. Toki käytöstavat kunniaan näissäkin, voi kai sen keskustelun avauksen tehdä monella tapaa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Huvittavaa, että ihan asiallinen viesti pitää pilata provolla ja sitten ihmetellään, miksi keskustelu myllää paikoillaan. Minä en tästä ole loukkaantunut, koirat voivat sulle olla aivan vapaasti mukavempi aihe, mutta vähän vain ihmetyttää. En minä ainakaan koe tarpeelliseksi painottaa koirista keskustellessani, että jokin muu on erityisesti mukavempi aihe.
---

Enpä kyllä ymmärrä sitäkään, että toisen small talk-yritys pitäisi teilata, kun perheeseen viittaaminen lienee ihan yleinen tapa noissa yhteyksissä. Jos ei keskustelukumppani tajua lopettaa kyselyä, on se kai enemmänkin junttia, mutta miksi se eka kysymys olisi erityisen tungettelevaa, ellei sitä sellaiseksi itselleen alitajuisesti markkinoi. Aika herkkähipiäistä. Toki käytöstavat kunniaan näissäkin, voi kai sen keskustelun avauksen tehdä monella tapaa.

Ollaan sitä nyt herkkänahkaisia.

Irroitit asian kontekstista ja luit siis tahallasi väärin. Tai ehkä en kirjoittanut riittävän selkokielisesti. Minä kirjoitin:

Asia on jäänyt siihen ellei kysyjä satu olemaan koiraihminen. Sen jälkeen juttu siirtyy mukavampaan aiheeseen eli koiriin.

Joka tarkoittaa tietysti sitä, että mikäli kysyjä on koiraihminen niin siinä tapauksessa juttu siirtyy lähes poikkeuksetta mukavampaan (ja turvallisempaan) aiheeseen eli koirat. En minä niitä mitenkään painota vaan puhun siitä, mistä keskustelukumppani nyt sillä hetkellä haluaa jutustella. Eikä ole missään kielletty ohjaamasta keskustelua hienovaraisesti toivomaansa suuntaan. Käyn duunissa päivittäin business small talkia ja perhe ei todellakaan tule ensimmäisenä näissä jutusteluissa esiin. Minulle ei tulisi mieleenkään alkaa udella meillä käyviltä ihmisiltä, että onko heillä lapsia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joka tarkoittaa tietysti sitä, että mikäli kysyjä on koiraihminen niin siinä tapauksessa juttu siirtyy lähes poikkeuksetta mukavampaan (ja turvallisempaan) aiheeseen eli koirat.
Niin, siis sinänsä mulla ei ole keskustelun aiheisiin puuttuminen, särähti vain tuo käyttämäsi termi tämän ketjun yhteydessä. Ehkä kyseessä oli vanhojen viestien luoma fiilis.

En minä niitä mitenkään painota vaan puhun siitä, mistä keskustelukumppani nyt sillä hetkellä haluaa jutustella. Eikä ole missään kielletty ohjaamasta keskustelua hienovaraisesti toivomaansa suuntaan.
En sitä tulkinnutkaan niin, että painottaisit asiaa jotenkin, enkä kiellä ohjaamasta keskustelua mihinkään suuntaan. Tosin välillä tuntuu, että lapsista jutustelu olisi jotenkin automaattisesti kiellettyä, jos toinen sattuu olemaan allerginen niille. Kai siinäkin voi kohteliaasti mainita, että itsellä ei ole, mutta esim. siskolla on sen ja sen ikäinen. Kerhossa käy mokoma. Ja siitä sitten ohjailla keskustelua itselleen mielekkäämmille urille.

Käyn duunissa päivittäin business small talkia ja perhe ei todellakaan tule ensimmäisenä näissä jutusteluissa esiin. Minulle ei tulisi mieleenkään alkaa udella meillä käyviltä ihmisiltä, että onko heillä lapsia.
Ok, sulla on tästä varmasti enemmän kokemusta. Käsitykseni vain on ollut, että se on yksi tapa lähestyä toista, kuitenkin melko yleinen juttu. En näe syytä, miksi siitä pitäisi erityisesti loukkaantua, ellei asia esim. lapsettomuushoitojen tms. vuoksi ole erityisen ajankohtainen tai kysyjä käyttäydy töykeästi.
 

tumba17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jo vuodesta 1971
Olen kirjoittanut tähän ketjuun vuonna 2006, tuolloin sinkkuna, ja fiilis oli silloin etten halua omia lapsia. Nyt olen naimisissa, mutta edelleen fiilis on sama eli lapset eivät kiinnosta. En ole koskaan erityisemmin pitänyt lapsista ja minulle riittää vallan mainiosti se, että tapaa silloin tällöin veljeni muksuja tai miehen sisarusten muksuja. En koe menettäväni nykyisessä lapsettomassa elämässäni mitään enkä osaa kaivata sellaista mitä minulla ei ole.

Tuo Alamummon kommentoi kiteyttaa erinomaisesti mielestani lapsen hankinnan perusasian. Jos lapsia ei halua, ei niita kannata silloin lahtea edes yrittamaan. Lasten hankkiminen maailmaan ei voi olla valttamattomyys, vaan harkinan tulos. Allekirjoittaneelle lapset olivat toive jo monta vuotta, ilman olisi tultu toimeen myos ja pitkaan oli luulo ettei niita tule. Kun niita sitten putkahti, toiveet tayttyivat. Eli, mika sopii yhdelle, voi olla kauhistus toiselle. Tama patee etenkin lapsiin.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä small talkiin tulee, niin onhan lapsista kysyminen snadisti kyseenalaista, mutta en kyllä ymmärrä, miksei voi keskustella ja olla olevinaan jopa kiinnostunutkin vaikkapa sen kysyjän omista lapsista, vaikka aihe ei millään tavalla sytyttäisikään. Small talk on kuitenkin etupäässä ihan silkkaa schaibenia eikä sillä aiheella aina ole niin väliä, kunhan huulet liikkuvat.

Itse olen joskus jopa alentunut keskustelemaan koirista, kun on käynyt ilmi, että keskustelukumppani on koiraihmisiä. Koirat ovat suunnilleen vastenmielisintä, mitä tiedän, mutta ihan vakavalla naamalla olen kysellyt koirien rotua ja kaikkea muuta itselleni täysin toisarvoista.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Mitä small talkiin tulee, niin onhan lapsista kysyminen snadisti kyseenalaista, mutta en kyllä ymmärrä, miksei voi keskustella ja olla olevinaan jopa kiinnostunutkin vaikkapa sen kysyjän omista lapsista, vaikka aihe ei millään tavalla sytyttäisikään. Small talk on kuitenkin etupäässä ihan silkkaa schaibenia eikä sillä aiheella aina ole niin väliä, kunhan huulet liikkuvat.

Itse olen joskus jopa alentunut keskustelemaan koirista, kun on käynyt ilmi, että keskustelukumppani on koiraihmisiä. Koirat ovat suunnilleen vastenmielisintä, mitä tiedän, mutta ihan vakavalla naamalla olen kysellyt koirien rotua ja kaikkea muuta itselleni täysin toisarvoista.
No totta munassa lapsista voi ja pitääkin keskustella, jos vastapuoli niin erityisesti haluaa. On mulla monta muutakin asiaa, jotka eivät kiinnosta mutta joista pystyn esittämään kiinnostunutta. Enkä minä koirista lähde kenellekään jauhamaan, jos ei erikseen tule ilmi, että vastapuoli on niistä kiinnostunut. Tiedän varsin hyvin, että monet eivät pidä lemmikkieläimistä ollenkaan.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No totta munassa lapsista voi ja pitääkin keskustella, jos vastapuoli niin erityisesti haluaa. On mulla monta muutakin asiaa, jotka eivät kiinnosta mutta joista pystyn esittämään kiinnostunutta. Enkä minä koirista lähde kenellekään jauhamaan, jos ei erikseen tule ilmi, että vastapuoli on niistä kiinnostunut. Tiedän varsin hyvin, että monet eivät pidä lemmikkieläimistä ollenkaan.

No tämä nyt ei ollutkaan erityisesti sinulle kohdistettu, vaan enemmänkin yleinen huomio siitä, että jouhevasti jos höpöttelee, niin välillä joutuu sellaisiakin asioita käsittelemään, joista ei niin piittaa tai jotka jopa ärsyttävät.

Tuli muuten mieleeni vielä sellainenkin juttu, että jos keskustelukumppani on mies, niin lapsista kysyminen pitää ehkä joskus tulkita muodossa "onko sinulla mies ja perhe?" Nimittäin tunnettu tosiasiahan on, että monet miehet jatkuvasti skannailevat ympäristöään ns. suolapalan toivossa ja sen kysyminen että onko nainen vapaa on ehkä vielä tahdittomampaa kuin lapsista kysyminen. Ja tiedän toki, että lapset eivät tarkoita parisuhdetta, mutta jotenkin noin se saattaa silti joissain tapauksissa mennä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mitä small talkiin tulee, niin onhan lapsista kysyminen snadisti kyseenalaista, mutta en kyllä ymmärrä, miksei voi keskustella ja olla olevinaan jopa kiinnostunutkin vaikkapa sen kysyjän omista lapsista, vaikka aihe ei millään tavalla sytyttäisikään. Small talk on kuitenkin etupäässä ihan silkkaa schaibenia eikä sillä aiheella aina ole niin väliä, kunhan huulet liikkuvat.

Varmaankin se kuuluisi hyviin käytöstapoihin olla keskustelevinaan kohteliaasti ja kenties jopa kiinnostuneestikin aiheista, jotka eivät todellisuudessa jaksa kiinnostaa pätkänkään vertaa, mutta onneksi minun ei pahemmin tarvitse olla tällaisissa tilaisuuksissa, joissa vaaditaan näin korrektia käytöstä. Minä en ymmärrä (tai ymmärrän ja ymmärrän) sitä, että miksi pitäisi olla olevinaan kiinnostunut jostain asiasta mikä ei jaksa kiinnostaa pätkän vertaa, olipa kyse lapset, F1, potkupallo, golf, salkkarit etc. etc. Voin tunnustaa olevani niin itsekäs persoona, että vaihdan maisemaa hyvinkin pian jos en löydä laisinkaan kosketuspintaa keskustelukumppanin ajatusten kanssa. Jos sieltä alkaa tulla juttua "mika-pettereistä" tai "satu-liisoista" vaihdan maisemaa välittömästi. Etenkin jos kyseessä on minulle ennestään tuntematon henkilö, joka ryhtyy avautumaan minulle perheonnestaan, minulle, jonka mielestä lapset ovat lähinnä helvetillinen riesa.

Small talk on kuin Salkkarit, en harrasta kumpaakaan enkä halua harrastaakaan.

vlad.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös