Lapsia vai ei?

  • 175 173
  • 1 367

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä itsekästä siinä on, että en halua missään tapauksessa lapsia? Pari veronmaksajaa vähemmän vai mitä? Mitä vastuunpakoilua voi olla olemattomien lasten kohdalla?

En ole varma, onko asiasta tehty mitään tutkimustulosta, mutta sellaista on kuitenkin esitetty, että lapsettomuuden valinneet ihmiset ovat todennäköisemmin ns. uraihmisiä. Näin ollen he antaisivat isomman panostuksen yhteiskunnalle taas tässä mielessä. Tämä siis kompensoi osaltaan sitä yhteiskunnalle tulevaa tappiota, joka muodostuu tekemättömistä veronmaksajista. Lisäksi lapsettomuuden valitsevat ihmiset eivät jää vanhempainvapaille, eivät jää hoitamaan sairasta lasta kotiin, eivätkä toisaalta kuluta neuvolapalveluita tai vatsaavia... tämä on yhteiskunnalle taas plussaa.

Eli asioilla on puolensa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mielenkiintoinen käänne keskustelussa. Nyt pitää jo näin lapsettoman pariskunnan toisena osapuolena perustella, miksei ole lapsia. Syiden pitää olla jopa erittäin painavia, muuten pakoilee vastuitaan. Minä kun taas kyynikkona olisin valmis hyväksymään lapsentekolisenssit.

Kun täällä on jo ohuesti sivuttu tiedettä, niin miksen jatkaisi hieman. On ihan fakta, että jokaisen eläimen päätehtävä on lajin säilyminen, joten lisääntyminen on normaali väline tähän puuhaan. Lisääntymisen lisäksi täytyy myös pysyä elossa, eli kilpailukyky pitää vähintään säilyttää. Mutta jos kilpailu ei perustu luonnonlakeihin, kisa vääristyy aika pahasti. Pelkän populaation kasvun ja ympäristön kantokyvyn perusteella on melko helppo laskea, kuinka suureksi populaatio voi kasvaa, ennen kuin kasvu pysähtyy tai kääntyy negatiiviseksi. Hurjimmat väitteet kertovat, että kantokyky on jo ohitettu. Tälle väitteelle en tosin ihan tähän hätään löydä tukea, enkä optimistina halua sitä edes uskoa. Ihminen on teknologian ja maanviljelyksen avulla kasvattanut keinotekoisesti maapallon kantokykyä, omasta kilpailukyvystä puhumattakaan. Meillä menee siis hyvin. Vai meneekö?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihan alkuun, eihän teitäkään olisi jos vanhempanne olisivat kovasti miettineet vastuitaan tuolta kantilta. Varmaan mielestänne heidän olisi kuitenkin niin pitänyt tehdä.

Tähän on pakko tarttua...

Ensinnäkään, en ole itse sanonut kenellekään, ettei lapsia kannattaisi missään nimessä tehdä. En todellakaan. Olen aivan toisella linjalla. Minä olen sanonut, että jos lapsia haluaa, niin totta kai niitä kannattaa ehdottomasti yrittää hankkia. Tiedän sen, että vanhempani halusivat aikanaan lasta, ja minä sitten synnyin esikoisena. Olin siis toivottu lapsi. Eri asia on, että täytinkö heidän toiveet... voi olla, että en, kun menivät vielä hankkimaan toisen mokoman, eli sisareni. Tai sitten he halusivat joka tapauksessa toisen lapsen.

Jos vanhempani taas eivät olisi halunneet lasta, eivätkä olisi hankkineet sellaista, minä en olisi tässä pohtimassa tällaisia asioita. Niin yksinkertaista se on. Maailma jatkaisi kulkuaan, mutta minä en olisi siinä mukana.

Tämä ei ole tarkoitettu sinulle fiftyeight, vaan yleisemmin. Tuota monesti esitettyä "sinä et olisi siinä, jos vanhempasi eivät olisi halunneet lasta" -pohdintaa voisi myös laajentaa... Sinä et todennäköisesti olisi siinä, jos vanhempasi olisivat päättäneet harrastaa seksiä vaikkapa kolmea minuuttia myöhemmin. Jos tuosta olisi syntynyt lapsi, hedelmöitys olisi todennäköisesti saanut alkunsa toisesta siittiöstä.

Elämä on hyvin pienistä asioista kiinni...
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Olen kirjoittanut tähän ketjuun vuonna 2006, tuolloin sinkkuna, ja fiilis oli silloin etten halua omia lapsia. Nyt olen naimisissa, mutta edelleen fiilis on sama eli lapset eivät kiinnosta. En ole koskaan erityisemmin pitänyt lapsista ja minulle riittää vallan mainiosti se, että tapaa silloin tällöin veljeni muksuja tai miehen sisarusten muksuja. En koe menettäväni nykyisessä lapsettomassa elämässäni mitään enkä osaa kaivata sellaista mitä minulla ei ole.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tämä ei ole tarkoitettu sinulle fiftyeight, vaan yleisemmin.

Mitä ihmettä tuo on aikuiselta ihmiseltä? Jos minua ei olisi, niin minua ei olisi. Olisinko silloin murehtimassa olemattomuuttani? Mietitäänpä.

Loppuuko lapsettomuuden vastustajalta argumentit, kun pitää suoltaa tuommoista sontaa?
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Mitään pakottavaa tarvetta isyyteen minulla ei ole koskaan ollut. Mutta tässä pitkin matkaa sen jälkeen, kun kolmekymmentä tuli mittariin, on ehkä pari kertaa ollut surullinen fiilis siitä etten ole isä. Nyt kuitenkaan asia ei taaskaan vaivaa ja vaikuttaa sille, että antikristusperillistä en maailmaan tosiaankaan saata. Olen siis ekologisessa mielessä kunnon kansalainen.

En epäile etteikö minusta olisi isäksi, mutta syyt omaan tilanteeseeni liittyvät osin omaan terveydentilan sanelemiin olosuhteisiin. Itsekkäitä syitäkin on, sitä en kiistä. Minulle oma aika ja omat harrastukset ovat todella tärkeitä enkä oikein voi kuvitella sellaista elämää hienona, missä joku on minusta jatkuvasti riippuvainen. Sanotaanko että pelkästään parisuhteessa on ihan riittävästi riippuvuussuhdetta minulle. Vaimoni ei ole maailman pehmein ihminen, mutta ehkä juuri siitä syystä hänkään ei odota äitiyttä elämäänsä. En minä ihmisvihaaja ole, mutta kun aina ei jaksaisi edes itsensä kanssa - saati sitten perheen, vaikka se tietysti antaakin varmasti paljon voimaa jaksaa arkea, sitäkään en kiistä.

Pidän joistakin lapsista, en varauksetta kaikista. Sellaiset kiltit mutta terävät viisivuotiaat ovat parhaita. Kovaäänisistä villevallattomista en pidä. Pienten lasten kanssa on mukava leikkiä, kun voi kerrankin hyvällä syyllä aikuisena antautua mukaan mielikuvitusleikkeihin.

Kyllä lapset tuntuvat muuttavan läheisten ihmisten elämää. Tosin hyvän ystäväni kanssa 'sekoilemme' siinä missä ennenkin, vaikka hänestä tuli isä. Ehkä monilla meistä tietoisesti lapsettomista on omat kokemusperäiset syymme - jopa traumamme, joka jotenkin estää kokemasta perhe-elämän jonkinlaisena luontevana kutsuna. Itsestään selvää lasten hankinta tuntuu vastaavasti olevan monille niille, joilla on niitä enemmänkin kuin yksi. Ehkä lapsia tietoisesti hankkivat ihmiset ovat jotenkin...mutkattomampia ja tavanomaisempia.

Lasten saantikaan ei ole aina valinta. Ja tarkoitan tällä nimenomaan sitä, että naisensa voi saattaa raskaaksi vaikka olisi ns. päättänyt pysyä lapsettomana, kun taas toiset eivät saa vaikka yrittävät.

Mistään ei ole takeita elämään ihmisenä.

E: Joskus kuulee sellaisen väitteen, että on itsekästä olla haluamatta kasvattaa lapsia (ja tulevia veronmaksajia) tähän maailmaan. Mutta minä kysyisin: Mitä se sitten on ellei itsekkyyttä, että lapsi halutaan sitten nimenomaan niistä omista geeneistä eikä esimerkiksi adoptoida Kiinasta lasta, jonka vanhemmat ovat hänet hylänneet?
 
Viimeksi muokattu:

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
- - -
Mutta, mitä tarkoitat tuolla vastuunpakoilulla tässä tapauksessa? Eli et hyväksy jos harkittu lapsettomuus liittyy siihen?
- - -

Aluksi, korostan ja totean jälleen kerran, että minulla ei ole mitään pariskuntia tai ihmisiä vastaan, jotka eivät halua lapsia. Se on jokaisen oma valinta, eikä sitä tarvitse kenellekään perustella. Monet vain tuntuvat haluavan perustella ja useimmiten puhuvat ainakin osittain paskaa, koska haluavat saada hyväksynnän tai pelkäävät painostusta tms. Paskanjauhamisesta en pidä. HIFK-ketjuissa on todisteita lisää.

Olen kasvanut vastuunkantoon jo hyvin nuorena, osin olosuhteiden pakosta, osin omasta halustani ja osin pyydettäessä. Osa näistä liittyy lapsiin, osa ei.

Olen tuntenut ihmisiä jotka eivät halua tehdä lapsia, yksi uskoi maailmanloppuun, toinen halusi luoda uraa ja kaikkea muuta siltä väliltä. Ihan ok minulle, kunhan uskoo itse siihen mitä muille väittää.

Vastuunpakoilu on sluibailua ja selittelyä. Jokaisella ihmisellä on oma vastuunsa, omasta mikroympäristöstään maailmanlaajuiseen.

Ok, lopetan nyt kun alkaa mennä jo maailmaa syleileväksi.
Pistä Elvistä, see see rider!!
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kiteytän tähän mennessä ymmärtämäni:

"En halua lapsia." - "Ok, no problemo. Se on sinun oma valintasi."
"Se on minusta huono idea, koska <syy>." - "VOI VITTU MIKÄ PASKANPUHUJA!"
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Kiteytän tähän mennessä ymmärtämäni:

"En halua lapsia." - "Ok, no problemo. Se on sinun oma valintasi."
"Se on minusta huono idea, koska <syy>." - "VOI VITTU MIKÄ PASKANPUHUJA!"

Tää on niin tätä. Selvää suomenkieltä ei ymmärretä.

Mulle ihan ok, hankitko lapsia vai et. Et selittele, se on ok. Oma valinta.

Jotkut muut selittelee, eikä se kiinnosta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä ihmettä tuo on aikuiselta ihmiseltä? Jos minua ei olisi, niin minua ei olisi. Olisinko silloin murehtimassa olemattomuuttani? Mietitäänpä.

Loppuuko lapsettomuuden vastustajalta argumentit, kun pitää suoltaa tuommoista sontaa?

Sitä minäkin ihmettelen. Osa lapsettomuuden vastustajista vaan tuppaa käyttämään tuota "jos vanhempasi olisivat valinneet lapsettomuuden, et sinäkään olisi siinä..." -mantraa...

Siis toisin sanoen: "tee nyt perkeleen äkkiä vähintään yksi kersa, ettei hän jää suremaan syntymättömyyttään".

Tuo on siis yksi surkeimmista argumenteista, joita olen kuullut. Onneksi tällä palstalla tätä ei pahemmin ole viljelty.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En tiedä, kannattaako puhua lapsettomuuden vastustajista, kun käsittääkseni kyse ei kellään suoranaisesti siitä ole. Tuskin täällä kovin montaa lasten vastustajaakaan on, vaikka muutamat ovat toki suoraan sanoneetkin, etteivät pidä lapsista.

Jännä juttu ihan yleisellä tasolla tuo, että joillekin persoonille kyse on niin voimakkaasti pitämisestä tai jopa vihaamisesta, olipa kyse sitten lapsista, lemmikeistä tai muista vastaavista, monelle hyvin läheisistä ja tunteikkaista asioista. Mun ainakin on aika vaikea mennä sanomaan hirveän voimakkaasti jossain koirakeskusteluissa, että en erityisemmin pidä koirista tai että vihaisin niitä. En toki vihaa, mutta esimerkkinä tämä. Tai jonkin monilapsisten vanhempien parissa koilottaa, etten oikein sulata isoja perheitä. Silti täällä hyvin moni julistaa, ettei pidä tippaakaan lapsista, jotkut jopa inhoavat, ja sitten ihmetellään, kun joku vetelee vastapalloon.

Lapsista (tai kissoista tai koirista tai naisista tai miehistä tai...) ei toki tarvitse erityisemmin pitää, mutta luulisi jengin sen verran tajuavan, että tällaisista asioista puhuttaessa mukana on paljon fiiliksiä, vaikkei puhuttaisikaan juuri minun tai sinun muksuista. Siksi hyvin kärkkäät kommentoinnit ihmetyttävät välillä, ja siihen myös mun alkuperäinen reaktioni tämän koko show'n käynnistämiseksi pohjautui.

Tuosta lapsettomuuden perustelusta sen verran, että eihän se kovin kummoisia perusteluja tarvitse. Jokaisen oma valinta. Enkä minä kiellä ketään kehittelemästä itselleen perusteluja, olivatpa maailmoja halailevia tai ihan reaalisia, mutta pakko silti sanoa, että kovin korkealentoiset perustelut lapsettomuuteen kalskahtavat lähinnä ylimielisyydeltä. Riippuu toki paljon siitä, kuinka nuo ajatuksensa esittää. Tässäkin ketjussa on esimerkkejä ihan fiksuista perusteista ja sitten myös sitä ylimielistä meuhkaamista.

Mitä tulee tuohon ajatukseen, jonka mukaan minuakaan ei olisi, jos vanhempani olisivat valinneet lapsettomuuden, niin mitäpä tuohon pitäisi sanoa. Aika vaikea lähteä noin koko asiaa ajattelemaan. Absurdi lähestyminen asiaan mun mielestäin.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Lapsista (tai kissoista tai koirista tai naisista tai miehistä tai...) ei toki tarvitse erityisemmin pitää, mutta luulisi jengin sen verran tajuavan, että tällaisista asioista puhuttaessa mukana on paljon fiiliksiä, vaikkei puhuttaisikaan juuri minun tai sinun muksuista. Siksi hyvin kärkkäät kommentoinnit ihmetyttävät välillä, ja siihen myös mun alkuperäinen reaktioni tämän koko show'n käynnistämiseksi pohjautui.

Ihan uteliaisuuttani tiedustelen, miksi sinulla saa olla julkisesti (lue: ainakin julkisella keskustelupalstalla) vahvoja mielipiteitä lapsista ja vanhemmuudesta, mutta niillä, jotka eivät pidä lapsista, ei saakaan olla vahvoja mielipiteitä tai vähintään ne on syytä pitää omana tietonaan?

Ymmärsit eli et, sinun "absoluuttiset totuutesi" ja ehdottomuutesi jopa provosoivat niitä, jotka eivät pidä lapsista. Kuten olen sinulle joskus aiemminkin sanonut, tuollainen lapsipoliisin (copyt termistä sinulla) leikkiminen ei ole ainakaan omiaan muuttamaan ihmisten suhtautumista lapsimyönteisemmäksi.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minä en suinkaan mieti sitä, että entäs jos vanhempani olisivat jättäneet sen yhden hempeilyn väliin, tai jotain muuta yhtä abstraktia, koska siinä ei kai vaihtoehtoja jää. Tai ainakin luulen, että tietoisuuteni olisi siinä tapauksessa jäänyt toteutumatta. Sen sijaan mietin sitä, että jos minun nuijapääni oli the best of the best, minkälaisia luusereita ne toiset oikein olivatkaan. Taisi olla järkätty matsi tai tuuripomppu.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ihan uteliaisuuttani tiedustelen, miksi sinulla saa olla julkisesti (lue: ainakin julkisella keskustelupalstalla) vahvoja mielipiteitä lapsista ja vanhemmuudesta, mutta niillä, jotka eivät pidä lapsista, ei saakaan olla vahvoja mielipiteitä tai vähintään ne on syytä pitää omana tietonaan?
Lähinnä olen puuttunut tässä vuosien mittaan kommentteihin, jotka ovat olleet joko tiedoiltaan schaibaa tai sitten vähintäänkin provosoivia. Toki myönnän myös sen, että joihinkin noista olisi voinut jättää tarttumatta ihan vaikka jo omaa aikaansa säästääkseen.

Ymmärsit eli et, sinun "absoluuttiset totuutesi" ja ehdottomuutesi jopa provosoivat niitä, jotka eivät pidä lapsista. Kuten olen sinulle joskus aiemminkin sanonut, tuollainen lapsipoliisin (copyt termistä sinulla) leikkiminen ei ole ainakaan omiaan muuttamaan ihmisten suhtautumista lapsimyönteisemmäksi.
Ei mulla ole tarkoituskaan muuttaa ketään lapsimyönteiseksi. Kuten sanoin, tartun provoihin aika usein ja nimenomaan siksi, että näköalattomat kommentit nyt ovat aika rasittavia. Fiksut kommentoinnit sen sijaan usein avaavat itselleenkin uusia näkökulmia, vaikka olisivatkin ehkä oman mielipiteen vastaisia.

Mitä absoluuttisiin totuuksiin tulee, niin olen tarkoituksellakin joskus provosoinut, mikä ei tietysti ole hyvää käytöstä. Vaikea vain malttaa, jos toinen lähtee väittämään epätosia asioita ja vielä kiihkolla. Ja tämän ihan yleisesti, ei pelkästään tähän meidän tapaukseemme liittyen.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ihan alkuun, eihän teitäkään olisi jos vanhempanne olisivat kovasti miettineet vastuitaan tuolta kantilta. Varmaan mielestänne heidän olisi kuitenkin niin pitänyt tehdä.

Voi olisivatpa vanhempani hiukan miettineetkin mitä tehdä sinä hetkenä kun päättivat harjoittaa sitä yhdynnäksi mainittua toimitusta. Mutta eivät käyttäneet harkintaan ja tulos on tässä.

Olen rehellinen, viestisi on mielestäni hyvin asenteellinen ja sellainen jossa leimaat - suoraan sanoen - ihmisen joka ei halua lapsia syystä tai toisesta vastuunpakoilijaksi, vaikka muuta kenties koetatkin väittää. Asenteesi on kenties ymmärrettävä jos ajattelee taustaa siltä kantilta, että olet isä ja pidät kenties elämän liki tärkeimpänä prioriteettina suvunjatkamista, mutta onko asenteesi sitten hyväksyttävä? En ota kantaa. Minua ei haittaa tippaakaan, jos minua nimitettään vasuunpakoilijaksi kun en halua tehdä lapsia tähän maailmaan, osin itsekkäistä syistä - tavallaan kaikki ovat itsekkäitä syitä mutta osa on sitten teidä - kaltaistesi - mielestä selittelyä ja "potaskanpuhumista".

Jos lapsettomat parit joutuvat uteluiden keskelle "Miksi teillä ei ole vieläkään lapsia" ja kysymykset voivat olla tungettelevia, yhtälailla moni sinkku voi joutua tilanteisiin, joissa hänelle esitellään tungetteleviä kysymyksiä koskien sinkkuuttaan, parinmuodostamisen vaikeutta (se voi olla monelle todella ongelmallinen tilanne) tms. mutta näitä kysymyksiä, olivatpa asenteeltaan millaisia tahansa, pidetään yleisesti ottaen sallittuina. Kyllähän sitä nyt saa udella nelikymppiseltä, että miksi olet edelleen sinkku, miksei sinulla ole jälkikasvua, oletko kenties homo... Kyllä te perheelliset olette maar kummaa sakkia!

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
En tiedä, kannattaako puhua lapsettomuuden vastustajista, kun käsittääkseni kyse ei kellään suoranaisesti siitä ole. Tuskin täällä kovin montaa lasten vastustajaakaan on, vaikka muutamat ovat toki suoraan sanoneetkin, etteivät pidä lapsista.

Mielenkiintoinen aihe pohdittavaksi - sohaisenko ampiaispesää?

Niin, tietänetkin sen, että en pidä lapsista - minusta lapset ovat pääsääntöisesti inhottavia otuksia joiden seuraa kestän noin vuorokauden ja sen jälkeen alkaa "paska pursuta korvista". Eli pakko päästä hengittämään raikasta happea lapsettomaan ilmapiiriin1

Mutta olenko lasten vastustaja?

Rehellisesti ilmaisten, kannatan käytännössä tai teoriassa kaikkia keinoja joilla syntyvyyttä saadaan rajoitettua koko maapallolla - siis kaikkia. Minusta tahot, jotka toimillaan ruokkivat lapsiluvun kasvua tulisi laittaa edesvastuuseen "rikoksista ihmisyyttä kohtaan": uskonnot, eri lahkot, kultit, kouluttamattomuus, yhden asian liikkeet. Kaikki toimijat, jotka suhtautuvat negatiivisesti ehkäisyyn, aborttiin etc. ovat tahoja, joille ei tulisi valtiovallan taholta myöntää sentin senttiä avustuksia. Toki Suomessa tehtynä tästä ei ole globaalisti hyötyä ja on turha, että tällainen ajattelumalli edes saisi tuulta alle globaalisti, koska lapsiluvun lisääminen edesauttaa houmattavasti tiettyjä tahoja omissa toimissaan.

Yllä oleva teksti on tietoista kärjistämisestä mutta nyt varmasti ymmärrät/(-tte) todellisen taka-ajatukseni. Mitä vähemmän lapsia, sen parempi. Mitä vähemmän ihmisiä, sen parempi. Seuraavaksi sitten mietitte, että miksi olen tätä kirjoittamassa? Miksi en päätä päiviäni? Onhan täällä jonkun "paasattava" ihmiskuntaa vastaankin ja toisaalta, minulla on oma toimintastrategiani tulevaisuuden varalta - kolmas kerta ei enää epäonnistu.

vlad.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Lähinnä olen puuttunut tässä vuosien mittaan kommentteihin, jotka ovat olleet joko tiedoiltaan schaibaa tai sitten vähintäänkin provosoivia.

Ehei, kyllä sinä olet tarttunut kärkkäästi ja painokkaasti ainakin yhdeksään kymmenestä kommentista, jossa yhtään on lapsia kritisoitu, ilmoitettu ettei lapsista pidetä tai lueteltu syitä, miksi ei aiota hankkia lapsia.

Vitutusketjuunkaan ei kukaan tällä palstalla saa rauhassa ilmoittaa, että vituttaa rääkyvä kakara dösässä, kun sinä ratsastat paikalle, puhallat ylpeänä pilliisi, kaivat esiin lapsipoliisi-merkkisi ja luettelet kiivastuneeseen sävyyn vähintään 14 syytä siihen, miksi se oli väärin vitutettu.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ehei, kyllä sinä olet tarttunut kärkkäästi ja painokkaasti ainakin yhdeksään kymmenestä kommentista, jossa yhtään on lapsia kritisoitu, ilmoitettu ettei lapsista pidetä tai lueteltu syitä, miksi ei aiota hankkia lapsia.
Keskusteluissa olen ollut kyllä mukana usein, mutta en aina vänkäämässä. Tiedän kyllä itse tämän, tulee mieleen tuoreeltaan parikin tapausta, jossa olen ollut mukana, juu, mutta en ollenkaan väittelemässä. Ehkä sä pystyt väitteesi osoittamaan todeksi. Muussa tapauksessa kannattaa jättää mielikuvien levittely vähemmälle.

Vitutusketjuunkaan ei kukaan tällä palstalla saa rauhassa ilmoittaa, että vituttaa rääkyvä kakara dösässä, kun sinä ratsastat paikalle, puhallat ylpeänä pilliisi, kaivat esiin lapsipoliisi-merkkisi ja luettelet kiivastuneeseen sävyyn vähintään 14 syytä siihen, miksi se oli väärin vitutettu.
Ehkä se susta siltä tuntuu, kun pari kertaa olen sinun juttuihisi puuttunut. Viimeksi en pitänyt acen viestiä sen erikoisempana, mutta sitten sinä ratsastit paikalle, puhalsit pilliisi ja ilmoitit 14 syytä sille, miksi lapset ottavat päähän ja mikä vanhemmissa ottaa päähän. Joo, ei olisi pitänyt provosoitua, mutta housussa on jo.

Käytän provosoivaa ja varmasti turhan kärkästä kieltä välillä ja siinä mun on koitettava petrata. En silti näe syytä sille, että en voisi ottaa kantaa minua selkeästi häiritseviin ja kapea-alaisiin kommentteihin, koskipa se sitten lapsia, lätkää tai mitä tahansa. Sille en mitään voi, että joitain ottaa juuri mun juttuni päähän. Muakin ottaa muutamien asenne ja lässytys päähän, enkä nyt viittaa erityisemmin sinuun, mutta enpä aina jaksa niistäkään rasittua. Suoranaisiin henkilökohtaisuuksiin en halua mennä, siitä pahoitteluni, jos sinä tai joku muu on juttuni sellaisena kokenut.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Ei, en halua.
Mitä minä niillä tekisin?
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ei, en halua.
Mitä minä niillä tekisin?

Veisit ne Kupittaalle katsomaan TuTon peliä niin kuin isätkin ennen. Tai ainakin minun isäni. Jos isäni ei olisi minua päättänyt hankkia, niin hän ei olisi myöskään voinut minua TuTon matseihin viedä ja mitä siitäkin sitten olisi seurannut?

Näin henkilökohtaisesti pitäisin hienona asiana, jos jonain kauniina päivänä voisin viedä hallille uuden sukupolven ja taata, että TuTolla riittää faneja tulevaisuudessakin. Mutta eipä ole naista eikä lapsia, joten pitkällä tähtäimellä TuTon kannattajien määrä tulee siis vähenemään. Samaan aikaan joku naapurilähiön Jeppe juo ja panee kännissä paljaalla neljälle eri naiselle lukutaidottomia ADHD-äpärälapsia, joista kaikista kasvaa Tepsin kannattajia.

Niinhän se on, että ne kenellä olisi mahdollisuus hankkia lapsia ja taata lapsille hyvä kasvatus ja rikkaita perinteitä eivät niiden hankkimisesta tunnu kiinnostuvan ja ne, ketkä toivottaisivat lapset tervetulleeksi ovat ikisinkkuja poikamiehiä. Sellainen on elämä.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Keskusteluissa olen ollut kyllä mukana usein, mutta en aina vänkäämässä. Muussa tapauksessa kannattaa jättää mielikuvien levittely vähemmälle.

Kuten lähipäivinä muissa ketjuissa saamistasi kommenteista olet varmasti voinut päätellä, tämä ei ole suinkaan "minun levittämäni mielikuva". Ihan itse olet sen mielikuvan meille kaikille luonut.

Ehkä se susta siltä tuntuu, kun pari kertaa olen sinun juttuihisi puuttunut.

Niiden parin kerran lisäksi olet mm. pari viikkoa sitten (17.2.) kitissyt viimeksi Alamummolle hänen lapsiin liittyvästä kommentistaan Vitutusketjussa. Lisääkin löytyisi vaivatta, jos Jatkiksen haku toimisi.

Viimeksi en pitänyt acen viestiä sen erikoisempana, mutta sitten sinä ratsastit paikalle, puhalsit pilliisi ja ilmoitit 14 syytä sille, miksi lapset ottavat päähän ja mikä vanhemmissa ottaa päähän. Joo, ei olisi pitänyt provosoitua, mutta housussa on jo.

Minun vastaukseni Acelle oli seuraava:

Onneksesi et ole nainen, saisit kuunnella nelikymppiseksi asti tuota moninkertaistettuna sekä lähes kauhistelua siitä, kuinka paha ihminen oletkaan kun et halua lisääntyä.

Joillekin on mahdotonta ymmärtää, miten lisääntymisikäinen ihminen - varsinkaan nainen - voi olla vuosi vuodelta yhä varmempi siitä, ettei tule koskaan lisääntymään, eikä vähiten siksi, ettei pidä lapsista. Kun katson lapsiperheiden arkea, en näe siinä mitään sellaista, mitä omaan elämääni haluaisin hetkeksikään. Arvostan omaa vapautta ja omaa rauhaa niin paljon, etten ikinä voisi niistä luopua ainakaan lapsen takia. Lapsen, joka minun näkökulmastani katsoen vie ajan, rahat ja hermot antamatta takaisin mitään sellaista, mitä minä osaisin arvostaa. Varmasti monet saavat lapsilta jotain sellaista, mitä pitävät arvokkaana, mutta eivät kaikki.

Jään odottelemaan montako minuuttia menee, ennen kuin joku perheellinen tulee julistamaan, kuinka ihminen ei voi tietää millaista on täydellinen onni ennen kuin on lisääntynyt; ymmärtämättä, että joillekin ihan aidosti olisi täydellinen helvetti elää samassa taloudessa laps(i)en kanssa.

Jo yllä olevan täysin asiallisen tekstin jälkeen sinä ratsastit paikalle ilmoittamaan, kuinka minä olen väärässä, koska sinä tiedät minua paremmin miltä minusta tuntuu, koska sinulla on jälkeläisiä. Joten lopetapa vääristely ennen kuin on liian myöhäistä.

Käytän provosoivaa ja varmasti turhan kärkästä kieltä välillä ja siinä mun on koitettava petrata. En silti näe syytä sille, että en voisi ottaa kantaa minua selkeästi häiritseviin ja kapea-alaisiin kommentteihin, koskipa se sitten lapsia, lätkää tai mitä tahansa.

Mutta silti haluat kieltää muilta kärkkäät kommentit, mikäli ne ovat lapsi- tai vanhemmuuskielteisiä. Kts. edellinen sivu.

Hyvä linja hei, pidä toi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kuten lähipäivinä muissa ketjuissa saamistasi kommenteista olet varmasti voinut päätellä, tämä ei ole suinkaan "minun levittämäni mielikuva". Ihan itse olet sen mielikuvan meille kaikille luonut.
Niin, siis olikohan kaksi viestiä joissa asiaa kommentoitiin muissa ketjuissa. Toisessa oli kysymys selkeästi paskapuheesta, jonka korjasin, toisessa taas ylimielinen kommentointi tähän ketjuun liittyen yleisesti.

Kyllä minusta varmaan on muodostunut monelle mielikuva, että otan näihin asioihin kiinni usein, olipa turhaan tai asiasta, mutta kyllä kyse on myös siitä, että en minä nykyään ole näihin tullut ollenkaan niin usein sivusta kitisemään, kuten sinä annat ymmärtää. Nuorempana enemmän, mutta ihminen kehittyy. Ja toisaalta, kyllä minä edelleenkin näen oikeudekseni puuttua keskustelupalstalla joihinkin pointteihin, jotka näen mielestäni olevan väärässä tai jopa asiattomia.

Niiden parin kerran lisäksi olet mm. pari viikkoa sitten (17.2.) kitissyt viimeksi Alamummolle hänen lapsiin liittyvästä kommentistaan Vitutusketjussa. Lisääkin löytyisi vaivatta, jos Jatkiksen haku toimisi.
Tämä viittaus lähinnä alleviivaa vain sitä, että sinä näet asian hyvin voimakkaiden värilasien kautta. Voit käydä tarkistamassa, mistä tuo keskustelu käynnistyi --> 16.2. klo 21.28 ja lisäksi kun luet tuon mainitsemasi viestin uudelleen, niin tuskin siinä kovin paljon kitinää huomaat. Ellet sitten ole voimakkaasti asenteellinen.

Jo yllä olevan täysin asiallisen tekstin jälkeen sinä ratsastit paikalle ilmoittamaan, kuinka minä olen väärässä, koska sinä tiedät minua paremmin miltä minusta tuntuu, koska sinulla on jälkeläisiä. Joten lopetapa vääristely ennen kuin on liian myöhäistä.
Tyttö hyvä, mun pointtini on koko ajan ollut se, että sinä et voi täysin varmaksi näistä asioista sanoa, koska sulla ei ole asioihin pienintäkään linkkiä. Tuttavaperheen messakan kauhistelu ei ole sitä. Vaikutat kuitenkin kovin ehdottomalta esimerkiksi juuri tuossa viestissäsi, jota lainaat. Minä en voi määritellä, miltä sinusta mikäkin tuntuu, mutta minä voin sanoa, että vanhemmuus avaa sellaisia näköaloja ja tuntemuksia, joita lapsettomana ei voi edes aavistaa, ja joihin omaa reaktiotasi et osaa täysin varmaksi sanoa edes sinä.

Sulla on kaikki oikeudet olla lisääntymättä, eikä se minua häiritse tippaakaan. Kuten jo aiemmin sanoin, käytin varsinkin väännön alussa turhan provosoivaa kieltä, mutta pointtini ei siitä edelleenkään mihinkään häviä. Ja se valitettavasti on vielä fakta, kääntelet sinä sitä sitten miten haluat.

Mutta silti haluat kieltää muilta kärkkäät kommentit, mikäli ne ovat lapsi- tai vanhemmuuskielteisiä. Kts. edellinen sivu.
En ole aivan varma, mihin viittaat, enkä näin kiireessä ehdi lähteä lukemaan sivuja, mutta jos kyseessä on tästä maailmanparannusperustelusta, niin siihen taisin kommentoida jo, että tiettyjen tyyppien suusta se kuulostaa lähinnä ylimieliseltä, mutta esim. Ted Raikkaan avattua pointtejaan se ei enää niin voimakkaasti siltä kuulostanutkaan.

Hyvä linja hei, pidä toi.
Pääasiassa pidänkin. Tosin toivoisin kyllä, että sinäkin fiksuna ihmisenä kykenisit myöntämään joissain kohdissa olevasi jos et nyt väärässä niin ainakin omien mielikuviesi vanki.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
TQoFE kirjoitti:
Onneksesi et ole nainen, saisit kuunnella nelikymppiseksi asti tuota moninkertaistettuna sekä lähes kauhistelua siitä, kuinka paha ihminen oletkaan kun et halua lisääntyä.
Mistäköhän mahtaa johtua, mutta en nelikymppiseksi asti enkä sen jälkeenkään ole juurikaan joutunut kuuntelemaan kauhistelua lapsettomuudestani tai lisääntymishaluttomuudestani. Ehkä ympärilläni pyörivien ihmisten älykkyydestä?
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tyttö hyvä, mun pointtini on koko ajan ollut se, että sinä et voi täysin varmaksi näistä asioista sanoa, koska sulla ei ole asioihin pienintäkään linkkiä.
Ja minua sanotaan ylimieliseksi. Olen vielä oppipoika siinä asiassa sinun rinnallasi. Tuokin on varmaan taas sitä omasta mielestäsi värikästä kieltä.

t. Tietty tyyppi
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta silti haluat kieltää muilta kärkkäät kommentit, mikäli ne ovat lapsi- tai vanhemmuuskielteisiä. Kts. edellinen sivu.

Rehellisyyden nimissä on myös sanottava, että tässä keskustelussa on nähty hyvin vähän, jos laisinkaan, varsinaisesti kärkkäitä lapsi- tai vanhemmuuskielteisiä kommentteja. Enemmänkin on kukin omista lähtökohdistaan käsin pohtinut hyvinkin maltillisesti niitä syitä, jotka ovat itse kunkin saaneet päätymään tiettyihin ratkaisuihin.

Sampion vaatimus siitä, että pitäisi olla omakohtaista kokemusta jostain asiasta, ennen kuin voi varmuudella sanoa, sopiiko se itselle, on yksinkertaisesti absurdi, älytön ja ehkä jopa typerä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös