Toki lapsia tekemällä voi aiheuttaa kärsimyksiä. Onneksi talidomiajat ovat takana (siinäkin syynä oli lääkäreiden ja lääketeollisuuden ahneus) ja mielenhäiriöihinkin osataan reagoida; eivät ne tietysti kaikkia ongelmia ratkaise, mutta mielestäni aika heikko itsetunto on aikuisella, työtä tekevällä ihmisellä, jos miettii tosissaan sitä että uskaltaako perustaa perheen ja hankkia lapsia.
Helppo sanoa, vaikeampi toteuttaa.
Vanhemmuus nostaa herkästi pintaan oman lapsuuden traumat, ja siitä toipuminen voi helposti olla vuosien prosessi. Vaikeaa masennusta sairastava ei välttämättä kykene käymään edes suihkussa tai nousemaan aamuisin sängystä, saati että kykenisi huolehtimaan jostakin toisesta. En ole läheskään aina ollut samaa mieltä Hemingwayn kanssa, mutta nyt voin sanoa ymmärtäväni hänen pointtinsa täysin, jopa jakavani sen. Vastuullisuutta on nimenomaan tiedostaa, ettei välttämättä kykenisi huolehtimaan jälkikasvustaan, ja siksi jättää ne tekemättä. On aika räikeää toisen ihmisen aliarvioimista puhua vastuuttomuudesta ja heikosta itsetunnosta.
Oma lapsuus ei ollut parhaasta päästä ja tutkitusti jo vanhemman itsemurha kolminkertaistaa lapsen itsemurhariskin. Haluanko ottaa sen riskin, että lisäännyn, kaikki vanha nousee pintaan ja toistan edellisen polven teot ja jätän yksin miehen ja lapsen/t? En todellakaan, etenkään kun ihan omakohtaisesta kokemuksesta tiedän, miltä se jäljelle jääneistä tuntuu. Mieluummin säilytän vähäisen järkikultani ja olen tuottamatta tuskaa läheisilleni, kuin lisäännyn - etenkin kun en edes pidä lapsista.
PS. Olen aikuinen ja minulla on työpaikka. Olen ollut nykyisen työsuhteen eli 2,5 vuoden aikana 1,5 päivää pois töistä, nekin kuumeen takia. En siis ole masentunut enkä itsetuhoinen enkä vastuunpakoilija, mutta tiedostan omalla kohdallani olevat riskit.