Lapsia vai ei?

  • 175 171
  • 1 367

Mace

Jäsen
Eli heidän pitäisi elää askeesissa, koska eivät ole lisääntyneet?

Olette vain kateellisia. Se paistaa aika lujaa läpi teidän asenteestanne lapsettomia pariskuntia kohtaan. Ymmärrän. Toisilla ei vaan saa olla asiat paremmin.

Nyt minä en oikein seuraa Ajatusten Aurajoen olkiukkoja. Pointti on (edelleenkin) se, että jos henkilöllä on asiat oikein hyvin ja hän tuntuu nauttivan elämästään, kaikki puheet pahasta maailmasta lapsettomuuden syynä tuntuvat erittäin ontoilta. Tai siis kun kerran itse nauttii elämästä (pahasta maailmasta huolimatta), niin miksi se jälkikasvukin ei voisi nauttia aivan yhtä lailla? Mielestäni ainoa mitenkään looginen vasta-argumentti tuohon voisi olla se, että maailma on mennyt / menee lähiaikoina niin rajua vauhtia tuhoa kohti, ettei jälkikasvu sen vuoksi todennäköisestikään kykenisi elämästään nauttimaan siinä valtavan pahassa maailmassa, vaikka itse vielä nyt nautimmekin. Tuossa tullaan toki sitten siihen ongelmaan, etteivät faktat kuitenkaan taida tukea maailman romahtamista seuraavan parinkymmenen vuoden säteellä. Tai itse en ainakaan pidä (iltapäivä)lehtien yksittäisiä kohulööppejä vielä minään valtavan suurena indikaationa moisesta.

Sinä tunnut nyt ottavan tämän asian jotenkin valtavan henkilökohtaisesti, mikä näkyy jatkuvana tiuskimisena ja itsensä jalustalle nostamisena, vaikka ketjun antisi ei kyllä suoraan sanottuna anna mitään aihetta moiselle ylimielisyydelle. En ainakaan minä (ja tuskinpa Pisin Kääpiökään) ole syyttämässä sinua tai ketään muutakaan valitsemastasi lapsettomuudesta. Eihän moisessa olisi mitään järkeä, lasten hankkiminen kun on jokainen oma asia. Lisäksi on äärimmäisen hyvä asia, jos henkilö tunnistaa sopimattomuutensa vanhemmaksi ja ei lähde "kokeilemaan", miltä se tuntuisi. Nyt on keskusteltu ainoastaan maailman pahuuden käyttämisestä muka-argumenttina lapsettomuuden puolesta ja tuollaiseen argumentointiin liittyvistä ristiriitaisuuksista. Ei siitä, etteikö joku saisi valita lapsettomuutta ihan siinä missä lapsellisuuttakin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toveri Leon perustelee asiat mielestäni melko lailla samalla tavalla kuin itsekin perustelisin. Minä voisin tarkentaa, että maailma on tällä hetkellä minulle oikein hyvä paikka elää, mutta olen hyvinkin epäilevä sen suhteen, mitä täällä on esimerkiksi 40 vuoden kuluttua. Mikäli olen hengissä silloin, olen jo yli 70-vuotias, mutta mahdollinen jälkikasvuni olisi vasta keski-iässä.

Luen lehtiä, katson uutisia ja pidän muutenkin silmäni auki. Ei ole kaunista katsottavaa/luettavaa. Yritän ihan vimmatusti selventää sinulle, että se on ihan eri asia elää täällä kuin luoda tänne uutta elämää. Elämä on selviytymistä. Toisille se on myös lisääntymistä, mikä on ihan luonnollinen asia. Minä keskityn tuohon selviytymiseen. Tähän asti on mennyt hyvin, kun päästiin parista karikosta ohi.

Tämä on kuin omalta näppäimistöltäni. Elän tällä hetkellä elämäni parasta aikaa. Muutama karikko on itselläkin ollut matkalla, mutta pohjakosketusta ei ole saatu. Hieman ehkä tullut naarmuja veneen pohjaan. Mutta tämä vene on siitä ihmeellistä laatua, että naarmuihin on sitten kasvanut kestävämpi veneen pohja.

Noiden uutisten perusteella tuo selviytyminen on tehty aina vaan vaikeammaksi. Tosielämän Survivors alkaa n. 7 vuoden iässä, kun kersat menevät kouluun. Omiin kouluvuosiini verrattuna meno on mennyt melkoisesti kohti villiä länttä. Eihän siellä uskalla kohta olla enää opettajatkaan. Minua opetettiin pienenä olemaan muksimatta tosia ihmisiä. Jos minulla olisi kouluikäisiä lapsia, käskisin lyömään ensin. Ehkä se siis onkin fiksumpaa, etten ala vanhemmaksi. Joko loisin hirviön, tai sitten ressukan, joka ei tule kestämään edes kouluaikaa loppuun asti.

Itselläni on ystäväpiirissä sekä sukulaisissa opettajia, ja se kuva, mitä olen saanut heidän kauttaan, on se, että Leonin kertoma pitää paikkaansa. Meininki on mennyt hurjempaan suuntaan. Opettajilla ei ole oikein oikeutta pitää kuria. On ihan selvää, että jos huonot vanhemmat eivät aseta lapsilleen rajoja, eikä yhteiskuntakaan tee sitä, tulee näistä lapsista ainakin osaltaan ongelmatapauksia. Jos minulla olisi lapsia, nämä olisivat todennäköisesti fiksuja ja yhteiskuntaa kunnioittavia, tai ainakin pyrkisin kasvattamaan heidät sillä tapaa. Eli todennäköisyys sille, että he joutuisivat edellä mainittujen ongelmatapausten hampaisiin, on melkoisen suuri. Todennäköisesti he pärjäisivät tuossa herkässä iässä paremmin, jos heille opettaisi tuon Leonin mainitseman menettelytavan... valitettavaa, mutta todennäköisesti totta.

Itse olen aikanaan joutunut lievän koulukiusaamisen uhriksi. Traumoja tuosta ei ole jäänyt, enemmänkin se kasvatti luonnetta. Onneksi minulla on aina riittänyt kavereita, ihan jopa niistä luokan suosituimmista alkaen. Yhtä kaikki, muistan kyllä tuosta aiheutuneen vitutuksen. Myös emännällä on samankaltaisia kokemuksia. Todennäköisyys sille, että lapsi perisi meidän ominaisuudet, on varsin suuri. Alttius joutua kiusaamisen uhriksi on siksi melko iso. Ja tällöin olisi myös varsin iso mahdollisuus sille, että julmemmaksi muuttuvassa maailmassa kiusaaminen olisikin huomattavasti voimakkaampaa kuin meidän tapauksissa. Tuon perusteella ei kiinnosta ottaa riskejä.

Toisaalta ei meidän elämäntilannekaan välttämättä sallisi lasten hankkimista. Ikää meillä on siis kummallakin 30+. Itse olen komeasti vakituisessa, koulutustani vastaavassa työssä. Olen ollut jo seitsemän vuotta. Insinööriala on vain tuulista, ja työttömyys on aina uhka. Emäntä taas ei ammattikorkeakoulusta valmistuttuaan löytänyt töitä, joten hän on nyt lukemassa itseään aivan toiselle alalle. Maisterin paperit ovat periaatteessa gradua vaille valmiit. Hän ei enää ole oikeutettu opintotukeen, koska opiskeluaika on kahdesta tutkinnosta johtuen ollut niin pitkä, että tukikuukaudet on syöty. Onneksi hän on saanut töitä, joilla rahoittaa opintojaan. Tuo vaan hidastaa gradun tekemistä. Anyway, työkokemus on tärkeämpää kuin se, milloin valmistuminen tapahtuu. Valmistumisen jälkeen hän etsii oman alansa hommia. Mitä olemme seuranneet työmarkkinoita, todennäköisesti alkuun hän joutuu tekemään määräaikaisuuksia ennen vakituisen työpaikan löytymistä. Vakituisen työpaikan löytymiseen voi mennä hyvinkin muutamakin vuosi.

Eli sitten kun elämä olisi meillä vakiintunut mielestämme riittävälle tasolle, olemme lähempänä neljääkymmentä. Ja mielestämme jo liian vanhoja lapsien hankkimiseen. Nykyiseen elämäntilanteeseen lapsettomuus sopii erittäin hyvin. Siksi todennäköisesti tulemme tekemään tästä pysyvän ratkaisun.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Nyt minä en oikein seuraa Ajatusten Aurajoen olkiukkoja. Pointti on (edelleenkin) se, että jos henkilöllä on asiat oikein hyvin ja hän tuntuu nauttivan elämästään, kaikki puheet pahasta maailmasta lapsettomuuden syynä tuntuvat erittäin ontoilta. Tai siis kun kerran itse nauttii elämästä (pahasta maailmasta huolimatta), niin miksi se jälkikasvukin ei voisi nauttia aivan yhtä lailla?
Minulla on nyt asiat hyvin. Aina eivät ole olleet. Mielipiteeni lisääntymiseen ja maailman tilanteeseen on siitä huolimatta ollut alusta lähtien (=aikuistuttuani) aina sama.
Mielestäni ainoa mitenkään looginen vasta-argumentti tuohon voisi olla se, että maailma on mennyt / menee lähiaikoina niin rajua vauhtia tuhoa kohti, ettei jälkikasvu sen vuoksi todennäköisestikään kykenisi elämästään nauttimaan siinä valtavan pahassa maailmassa, vaikka itse vielä nyt nautimmekin. Tuossa tullaan toki sitten siihen ongelmaan, etteivät faktat kuitenkaan taida tukea maailman romahtamista seuraavan parinkymmenen vuoden säteellä. Tai itse en ainakaan pidä (iltapäivä)lehtien yksittäisiä kohulööppejä vielä minään valtavan suurena indikaationa moisesta.
Mikä ihmeen vasta-argumentti? Ei tämä ole mikään väittely. Väittely tästä tulee siinä kohtaa, kun minä kerron mielipiteeni, joka on fakta ja joku väittää minun valehtelevan. Minä en halua edesauttaa ihmiskunnan väestönkasvua. Minun mielestäni se johtaa maapallon pahoinvointiin. Merkit ovat olleet ilmassa jo vuosikymmeniä. Ihan sama, mitä ihmiset tekevät toisilleen, mutta luonto ja eläinkunta ei tuota touhua kestä. Ja sen jälkeen sinun jälkeläisesi saavat väitellä Soylent Greenin makuvivahteista.

En oikein hoksaa, mistä kohulööpeistä sinä puhut. Minä puhuin uutisista.

Sinä tunnut nyt ottavan tämän asian jotenkin valtavan henkilökohtaisesti, mikä näkyy jatkuvana tiuskimisena ja itsensä jalustalle nostamisena, vaikka ketjun antisi ei kyllä suoraan sanottuna anna mitään aihetta moiselle ylimielisyydelle. En ainakaan minä (ja tuskinpa Pisin Kääpiökään) ole syyttämässä sinua tai ketään muutakaan valitsemastasi lapsettomuudesta. Eihän moisessa olisi mitään järkeä, lasten hankkiminen kun on jokainen oma asia. Lisäksi on äärimmäisen hyvä asia, jos henkilö tunnistaa sopimattomuutensa vanhemmaksi ja ei lähde "kokeilemaan", miltä se tuntuisi. Nyt on keskusteltu ainoastaan maailman pahuuden käyttämisestä muka-argumenttina lapsettomuuden puolesta ja tuollaiseen argumentointiin liittyvistä ristiriitaisuuksista. Ei siitä, etteikö joku saisi valita lapsettomuutta ihan siinä missä lapsellisuuttakin.
Minulle kerrotaan tässä keskustelussa toistuvasti, että todellinen syy lapsettomuuteeni on muu kuin kertomani, ja käytän vakaumustani vain tekosyynä. Melko loukkaavaa. On aika vaikea olla ottamatta asiaa henkilökohtaisesti. Jos lasten hankkiminen on minun oma asiani, miksi kuitenkin syytät minua ylimielisyydestä, elitistisyydestä sun muusta? Enkö saa ottaa noitakaan syytöksiä henkilökohtaisuuksina? Puhumattakaan siitä, että väität puheitani ontoiksi. Jos joku vetää herneet nenään siitä, että heitän jonkun kateellisuuskommentin siitä, että jollain on mahdollisuus käydä skimbaamassa ja kuntosaleilla sen sijaan, että tekisivät lapsia, niin kannattaa ehkä vilkaista vielä kerran peiliin ennen seuraavan viestin postaamista.

Tulin muuten juuri alppimaisemista laskettelureissulta. Siellä oli huomattava määrä lapsiperheitä samoissa rinteissä. En mennyt valistamaan heitä, että tämä on sallittua vain lapsettomille pariskunnille.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Toisaalta ei meidän elämäntilannekaan välttämättä sallisi lasten hankkimista. Ikää meillä on siis kummallakin 30+. Itse olen komeasti vakituisessa, koulutustani vastaavassa työssä. Olen ollut jo seitsemän vuotta. Insinööriala on vain tuulista, ja työttömyys on aina uhka.
Tämä on merkittävä seikka: Taloudellinen toimeentulo. Itselläni on ollut vaikeuksia työllistyä ja taloudellinen tilanteeni on varsin heikko kaikella tapaa. Ei voida siis puhua, että eläisin tällä hetkellä erityisen vahvassa kurssissa sikäli. Toki tällä hetkellä merkkejä paremmasta, mutta silti.

Omasta mielestäni on ensiarvoisen tärkeää, että lapsella tai lapsilla on taustallaan taloudellinen turva vanhempien puolelta. Rahaa ei saisi liikaa painottaa, mutta niin sen merkitys vaan nyky-yhteiskunnassa on suuri. Köyhien perheiden lapset helposti syrjäytyy tai joutuu kiusatuiksi. Lisäksi jos vanhemmilla ei ole kunnolla varaa kustantaa esim. harrastuksia, niin se syrjäytyminen voi korostua lisää.

Itse olen kasvanut köyhässä perheessä ja erityisesti mahdollisuuksia ei ollut mihinkään vähänkään kalliimpaan. Asuttiin vieläpä aika syrjässä, eikä ollut myös mahdollisuus temmeltää oman ikäisten kanssa ihan niin paljon kuin olisi ehkä halunnut. Olin tietty aika arka ja ujo lapsi muutenkin, mutta kenties jos vanhemmat olisi olleet varakkaampia, niin mahdollisuuksia olisi enemmän ollut ja muutenkin olisivat saaneet kenties vähän enemmän "patistaa."

No, en ole vanhemmilleni katkera, tiedän nyt paremmin heidän vaikeuksistaan ja olosuhteista missä elettiin. Hyvät vanhemmat sikäli, mutta aina miettii, että miten jos tietyt asiat olisi olleet toisin... jne.

Lähinnä, että itse kokisin tärkeäksi sen, että taloudellinen tilanteeni olisi sillä tavalla vakaa, jotta voisin tarjota hyvän ja monipuolisen kasvualustan. Ilman, että lapsen tarvitsisi kadehtia toisia ikätovereitaan tai murehtia asioita. Totta kai rakkaus on ihan ensiarvoisen tärkeätä, mutta maailma on pinnallinen ja se pinnallisuus tarttuu mm. kouluelämässä lapsiin nopeasti, kun katselevat sivusta mitä toisilla perheillä lapsineen on.

Työttömän köyhätaskun ei kannata lapsia tehdä. Omassa selviytymisessä jo riittävästi työtä. Vanhempien huolet ja taloudelliset stressit tarttuu lapsiinkin, koska ei lapset tyhmiä ole ja niiltä on vaikea peitellä asioita. Itselleni ainakin vanhempien taloushuolet tarttui suuresti ja murehdin niitä jo varsin nuorena.
 

Mace

Jäsen
Mikä ihmeen vasta-argumentti? Ei tämä ole mikään väittely. Väittely tästä tulee siinä kohtaa, kun minä kerron mielipiteeni, joka on fakta ja joku väittää minun valehtelevan.

Väittely tästä tulee siinä kohtaa, jos sinä väität, että maailma on paha paikka, mutta et perustele asiaa oikein mitenkään. Mielipiteesi se toki voi ja saa ilman muuta olla, muttei se välttämättä tarkoita sitä, että maailma oikeasti olisi paha paikka. Aika usein keskustelupalstoilla mielipiteet pyritään perustelemaan ja toisinaan kanssakeskustelijat sitten arvioivat esitettyjen perustelujen kestävyyttä. Minusta tuo ei ole kauhean epätavallista.

Minä en halua edesauttaa ihmiskunnan väestönkasvua. Minun mielestäni se johtaa maapallon pahoinvointiin. Merkit ovat olleet ilmassa jo vuosikymmeniä. Ihan sama, mitä ihmiset tekevät toisilleen, mutta luonto ja eläinkunta ei tuota touhua kestä. Ja sen jälkeen sinun jälkeläisesi saavat väitellä Soylent Greenin makuvivahteista.

Minulla ei ole jälkeläisiä.

En oikein hoksaa, mistä kohulööpeistä sinä puhut. Minä puhuin uutisista.

Puhuin vaikkapa näistä erinäisistä koulutappeluihin liittyvistä lööpeistä. Uutisia nekin toki ovat, ei siinä mitään.

Minulle kerrotaan tässä keskustelussa toistuvasti, että todellinen syy lapsettomuuteeni on muu kuin kertomani, ja käytän vakaumustani vain tekosyynä. Melko loukkaavaa. On aika vaikea olla ottamatta asiaa henkilökohtaisesti.

Tuo on mennyt minulta ihan ohi. Eli kuka tässä keskustelussa on sanonut, että sinun kohdallasi maailman pahuus olisi tekosyy? Minun nähdäkseni asiasta on keskusteltu ihan yleisellä tasolla ja sinullekin on uskoakseni sanottu, että omalla kohdallasi tuo perustelu voikin olla ihan todellinen syy, mutta ettei se välttämättä läheskään kaikille sitä ole.

Jos lasten hankkiminen on minun oma asiani, miksi kuitenkin syytät minua ylimielisyydestä, elitistisyydestä sun muusta?

Eihän sinun lasten hankkimattomuutesi olekaan ylimielistä, vaan se, miten olet tässä(kin) ketjussa suhtautunut kanssakeskustelijoihisi. En tajua, miten olet voinut saada sellaisen kuvan, että ylimielisyys liittyisi jotenkin lapsettomuuteesi. Elitistisyyden osalta en tajua, mitä tarkoitat, koska en ole mielestäni puhunut mitään sellaista.

Enkö saa ottaa noitakaan syytöksiä henkilökohtaisuuksina?

Saat toki, mutta aivan turhaan otat, koska se nyt vaan on fakta, että olet käyttäytynyt tässä ketjussa ylimielisesti.

Jatka tutkimuksia, Freud.

En nyt vain oikein pysy Ajatusten Vantaanjoen mukana tässä jutussa.

Kuulostaa hyvin paljon meidän koirilta. Osaan hyvin kuvitella nuo tunteet. Ei ole pakko kenenkään loukkaantua vertauksesta. En toki kielläkään.

Mielestäni esimerkiksi noissa pätkissä osoitat ylimielisyyttä kanssakeskustelijoitasi (ja viimeisessä myös heidän lisääntymiseen liittyvää elämänvalintaansa) kohtaan.

Puhumattakaan siitä, että väität puheitani ontoiksi.

Tarkennatko vielä, että missä olen esittänyt moisen väitteeni puheitasi kohtaan?

Jos joku vetää herneet nenään siitä, että heitän jonkun kateellisuuskommentin siitä, että jollain on mahdollisuus käydä skimbaamassa ja kuntosaleilla sen sijaan, että tekisivät lapsia, niin kannattaa ehkä vilkaista vielä kerran peiliin ennen seuraavan viestin postaamista.

Niinpä niin.

Jos lasten hankkiminen on minun oma asiani, miksi kuitenkin syytät minua ylimielisyydestä, elitistisyydestä sun muusta?


Ylimielisyydestä siksi, että olet tässä ketjussa mielestäni käyttäytynyt ylimielisesti / ylenkatsovasti / provosoiden kanssasi eri mieltä olevia kohtaan. Elitistisyydestä en ole ymmärtääkseni puhunut sanaakaan, joten en tajua, mitä höpötät.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Eli heidän pitäisi elää askeesissa, koska eivät ole lisääntyneet?
Nyt olet ymmärtänyt jotakin aivan toisella tavalla kuin mitä olen ajanut takaa. Minusta on aivan sama millä tavalla kyseinen pariskunta haluaa elää. Samoin sekin on aivan se hankkivatko he lapsia vai eivät, ja jos eivät niin mistä syistä. Kyse on heidän omista valinnoistaan, ja kuten muidenkin kohdalla, en lähde ollenkaan arvostelemaan kenenkään arvostuksia ja valintoja perheen muodostamiseen ja lasten hankkimiseen liittyvissä kysymyksissä. Kun tehdään tietoisia valintoja, niin jokainen toimii kuten parhaaksi katsoo.

En ole myös koko ketjussa sanonut puolta sanaakaan siihen suuntaan, etteikö "paha maailma" olisi hyväksyttävä syy. Kai se on yhtä hyvä kuin mikä tahansa muukin peruste, mutta kovin uskottavana en sitä aina pidä. Kaikki eivät yksinkertaisesti halua lausua ääneen etteivät joko pidä lapsista tai lapset muodostaisivat liian suuren riskin omalle totutulle elämäntavalle. Mainitsemani pariskunnan tapauksessa maailman pahuuteen vetoaminen tuntuu vaan kovin keinotekoiselta, kun otsaluullakin näkee että konkreettisempiakin motiiveja löytyy.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Väittely tästä tulee siinä kohtaa, jos sinä väität, että maailma on paha paikka, mutta et perustele asiaa oikein mitenkään. Mielipiteesi se toki voi ja saa ilman muuta olla, muttei se välttämättä tarkoita sitä, että maailma oikeasti olisi paha paikka. Aika usein keskustelupalstoilla mielipiteet pyritään perustelemaan ja toisinaan kanssakeskustelijat sitten arvioivat esitettyjen perustelujen kestävyyttä. Minusta tuo ei ole kauhean epätavallista.
Jos et löydä perustelujani näistä kirjoitteluista, niin en voi enää auttaa sinua. Sinä pystyt siihen vain itse, jos haluat.
Eihän sinun lasten hankkimattomuutesi olekaan ylimielistä, vaan se, miten olet tässä(kin) ketjussa suhtautunut kanssakeskustelijoihisi. En tajua, miten olet voinut saada sellaisen kuvan, että ylimielisyys liittyisi jotenkin lapsettomuuteesi. Elitistisyyden osalta en tajua, mitä tarkoitat, koska en ole mielestäni puhunut mitään sellaista.
Suhtautunut miten? Kertonut mielipiteeni ja puolustanut sitä perättömiä väitteitä vastaan? Olisiko pitänyt olla nöyrä ja ruveta valehtelemaan?

Tarkennatko vielä, että missä olen esittänyt moisen väitteeni puheitasi kohtaan?
Oi kiitos, mielelläni:
Pointti on (edelleenkin) se, että jos henkilöllä on asiat oikein hyvin ja hän tuntuu nauttivan elämästään, kaikki puheet pahasta maailmasta lapsettomuuden syynä tuntuvat erittäin ontoilta.
Osaan tulkita tuon väitteen vain yhdellä tavalla.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Nyt olet ymmärtänyt jotakin aivan toisella tavalla kuin mitä olen ajanut takaa.
Siinä minä olen hyvä!
Minusta on aivan sama millä tavalla kyseinen pariskunta haluaa elää. Samoin sekin on aivan se hankkivatko he lapsia vai eivät, ja jos eivät niin mistä syistä. Kyse on heidän omista valinnoistaan, ja kuten muidenkin kohdalla, en lähde ollenkaan arvostelemaan kenenkään arvostuksia ja valintoja perheen muodostamiseen ja lasten hankkimiseen liittyvissä kysymyksissä. Kun tehdään tietoisia valintoja, niin jokainen toimii kuten parhaaksi katsoo.
Naulan kantaan! Juuri noin itsekin ajattelen. Harmi, että juuri minun valintani saavat aikaan vastalauseiden myrskyn.

En ole myös koko ketjussa sanonut puolta sanaakaan siihen suuntaan, etteikö "paha maailma" olisi hyväksyttävä syy. Kai se on yhtä hyvä kuin mikä tahansa muukin peruste, mutta kovin uskottavana en sitä aina pidä. Kaikki eivät yksinkertaisesti halua lausua ääneen etteivät joko pidä lapsista tai lapset muodostaisivat liian suuren riskin omalle totutulle elämäntavalle.
Tuossa olen havaitsevinani pienen ristiriidan. Pidät "masentavaa maailmankuvaa" (vältän yleensä tietoisesti termiä "paha maailma", vaikka se joskus saattaakin lipsahtaa tuossa muodossa, en jaksa tarkistaa) hyväksyttävänä syynä, mutta et silti usko kovin herkästi, että joku pitää sitä primäärinä syynä lapsettomuudelle. Ehkä jopa annat ymmärtää, että leimaat nuo väitteet paskapuheeksi.

Jos nyt myönnän, että lapset ovat minusta aika rasittavia, vedät varmaan johtopäätöksen, että se on kuitenkin suurin syy valinnalleni. Ainakin ventovieraiden mukulat suorastaan vituttavat minua välillä. Lähisukulaisten pienokaiset ovat taas tosi lutusia ja niiden kasvamista ja touhuja on kiva seurata. Olen kyllä muistaakseni kertonut, että olisin nuorempana ollut valmis myös lisääntymiseen, jos silloinen hypoteettinen puolisoni olisi pitänyt asiaa kovin tärkeänä. Se on minulle ihan sama juttu kuin kaikki muutkin kompromissit, joita olen eri elämäntilanteissa ollut valmis tekemään. Jotkut muutokset ovat helppoja ja jopa muutoksia parempaan, jotkut vaativat sopeutumiskyvyltä hiukan enemmän.
 

Mace

Jäsen
Jos et löydä perustelujani näistä kirjoitteluista, niin en voi enää auttaa sinua. Sinä pystyt siihen vain itse, jos haluat.

Kylläkyllä, lehdissä on kirjoiteltu, että maailma on (viimeistään lähitulevaisuudessa) karmea paikka. Luonto ei kestä ja lapset lyövät toisiaan.

Suhtautunut miten? Kertonut mielipiteeni ja puolustanut sitä perättömiä väitteitä vastaan? Olisiko pitänyt olla nöyrä ja ruveta valehtelemaan?

Suhtautunut ylimielisesti. Millä tavalla kanssakeskustelijan ivamielinen Freudiksi tai Ajatusten Vantaanjoeksi kutsuminen on mielestäsi edesauttanut mielipiteesi kertomista / puolustamista? Tai kun joku perheellinen kertoo lapsiensa tuottamasta ilosta, miten asiaasi auttaa se, että tietoisen ilkeämielisesti rinnastat lapset lemmikkieläimiin? Minusta olisi aika fiksua keskustella asioista asioina ilman jonkinlaista toistuvaa vittuilua, provosointia ja henkilökohtaisuuksiin menemistä.

Osaan tulkita tuon väitteen vain yhdellä tavalla.

Itse asiassa tuo on minulta hieman huolimattomasti ilmaistu ja ymmärrän tulkintasi. Tarkoitukseni oli sanoa yleisellä tasolla, että jos henkilöllä on asiat oikein hyvin ja hän tuntuu nauttivan elämästään, puheet pahasta maailmasta lapsettomuuden syynä vaikuttavat lähtökohtaisesti jotenkin "perusteettomilta". Toki henkilö voi sitten lisäkeskusteluissa avata tarkemmin ajatusmaailmaansa tuolta osin ja ehkäpä ainakin jonkinlaisia perusteita alkaa ilmaantua (kuten esim. sinun tapauksessasi on käynyt).
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tuossa olen havaitsevinani pienen ristiriidan. Pidät "masentavaa maailmankuvaa" (vältän yleensä tietoisesti termiä "paha maailma", vaikka se joskus saattaakin lipsahtaa tuossa muodossa, en jaksa tarkistaa) hyväksyttävänä syynä, mutta et silti usko kovin herkästi, että joku pitää sitä primäärinä syynä lapsettomuudelle. Ehkä jopa annat ymmärtää, että leimaat nuo väitteet paskapuheeksi.
Ottamatta kantaa siihen kuinka paskaksi maailmaa ihan objektiivisesti pitäisi nimittää, niin olen tuossa paha maailma -väitteessä ihan rehellisesti kokenut olevan selittelyn makua joissakin tapauksissa. Ainakin tuon esimerkkinä heittämäni pariskunnan tapauksessa sitä voi jopa nimittää paskapuheeksi. En tietenkään ryhdy asiasta heidän kanssaan kinaamaan, kun asia on heidän ikiomansa. Koskaan en ole ottanut edes puheeksi itse ko. asiaa heidän kanssaan, itsepä näitä lapsiasioitaan ovat johonkin liittyen sivunneet mainitulla tavalla. Ihan mukavia ihmisiä sinänsä, ei siinä mitään. Enkä sen enempää arvostele heitä paha maailma -kortin käytöstä, vaikken sitä ihan tyhjentävimpänä totuutena pidäkään. Käyttäkööt tuota sitten savuverhona jos eivät halua asiasta muilla nimittäjillä puhua.

Jos nyt myönnän, että lapset ovat minusta aika rasittavia, vedät varmaan johtopäätöksen, että se on kuitenkin suurin syy valinnalleni. Ainakin ventovieraiden mukulat suorastaan vituttavat minua välillä. Lähisukulaisten pienokaiset ovat taas tosi lutusia ja niiden kasvamista ja touhuja on kiva seurata.
Ymmärrän myös ihan täysin senkin, ettei joka seurassa ole paras mahdollinen peliliike pysyä 100% rehellisenä ja kertoa että lapset ovat rasittavia ja tuntuvat useimmiten lähinnä inhottavilta. Voihan sitä sanoa olevansa vakuuttunut siitä etteivät lapset ole oma juttu, tai tulleensa siihen tulokseen ettei omien lasten hankkiminen ole ajankohtaista. Nyt tai ehkei myöhemminkään. Jos noin muotoilee, niin piruako sitä pitää kenenkään käydä enempää tivaamaan. Itse sanoisin että tällaiseen tulokseen nyt olen vaan tullut, mutta eiköhän se näy helposti ulospäin jos jossakin vaiheessa muutan mieltäni. En moiti maailman pahuuden pohdiskelijoita sen enempää, mutta kun tätä perkeleen kulunutta fraasia käyttävät sellaisetkin jotkai eivät sitten pätkän vertaa vaivaa päätään millään maailmantuskilla sun muilla kurjuuksilla.
 
Viimeksi muokattu:

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Suhtautunut ylimielisesti. Millä tavalla kanssakeskustelijan ivamielinen Freudiksi tai Ajatusten Vantaanjoeksi kutsuminen on mielestäsi edesauttanut mielipiteesi kertomista / puolustamista? Tai kun joku perheellinen kertoo lapsiensa tuottamasta ilosta, miten asiaasi auttaa se, että tietoisen ilkeämielisesti rinnastat lapset lemmikkieläimiin? Minusta olisi aika fiksua keskustella asioista asioina ilman jonkinlaista toistuvaa vittuilua, provosointia ja henkilökohtaisuuksiin menemistä.
Jahas, taas päästiin tähän, eli vastaanotin on rätissyt jossain kohtaa. Jos minusta tehdään psykoanalyysiä ilman faktoja, minulla on oikeus kutsua moista nojatuolitohtoria Freudiksi. Ymmärsitkö viittauksen, vai tarvitsetko vielä enemmän rautalankaa? Ja tuohon toiseen, meinasin kirjoittaa alunperin Ajatusten Tonava, mutta siitä olisi rapsahtanut pelikieltoa henkilökohtaisuuksiin menosta. Jos et tajunnut, googlaa Ajatusten Tonavaa. Ja tuohon kolmanteen, minusta siinä ei ollut mitään ilkeämielistä. Koska kuitenkin aavistin, että joku saattaa tulkita tuon väärin, pistin perään vielä disclaimerin. Turhaan näköjään. Ei mennyt perille. Koska en halua aloittaa koirakeskustelua tähän sivujuoneksi, en perustele tuota tämän enempää. Jokainen koiranomistaja kyllä tietää, mitä tarkoitin. Kai se on sama noiden lasten kanssa. Ei voi tietää asian ihanuutta ennen kuin on isä, mukamas. Jää niin paljosta paitsi, kuulemma. En ole koskaan edes harkinnut kokeilevani seksiä toisen miehen kanssa, vaikka sekin voi tuntua pirun muikealta. Kumma juttu, ettei tuota omaa valintaa kuitenkaan tarvitse perustella yhtä pontevasti kuin tätä lapsiasiaa.

Olinko taas tarpeeksi ylimielinen ja provosoiva?
 

Mace

Jäsen
Jahas, taas päästiin tähän, eli vastaanotin on rätissyt jossain kohtaa.

Vastaanottimen lisäksi vikaa on tainnut olla myös lähettimessä.

Jos minusta tehdään psykoanalyysiä ilman faktoja, minulla on oikeus kutsua moista nojatuolitohtoria Freudiksi. Ymmärsitkö viittauksen, vai tarvitsetko vielä enemmän rautalankaa?

Ymmärtääkseni kyse ei ollut siitä, että joku olisi tehnyt nimenomaan sinusta jotain psykoanalyysia, vaan puhui tuosta paha maailma -kortin käyttämisestä ihan yleisellä tasolla.

Mitä tulee itse Freud-termin käyttämiseen, ei kyse ole siitä, ettenkö olisi ymmärtänyt, mitä tarkoitit sillä, vaan siitä, että ko. termiä käyttämällä pyrit vittuilemaan kanssakeskustelijallesi. Tuon kaiken sinä toki ymmärrät, mutta kunhan jatkat taas ankealla vittuilulinjallasi.

Ja tuohon toiseen, meinasin kirjoittaa alunperin Ajatusten Tonava, mutta siitä olisi rapsahtanut pelikieltoa henkilökohtaisuuksiin menosta. Jos et tajunnut, googlaa Ajatusten Tonavaa.

Ja taas sama. Ei kyse ole siitä, ettenkö olisi ymmärtänyt, mitä ko. termillä tarkoitit, vaan kyse on siitä, että ko. termiä käytetään ivallisessa mielessä. Tuon kaiken sinä toki ymmärrät, mutta kunhan jatkat taas ankealla vittuilulinjallasi.

Ja tuohon kolmanteen, minusta siinä ei ollut mitään ilkeämielistä. Koska kuitenkin aavistin, että joku saattaa tulkita tuon väärin, pistin perään vielä disclaimerin. Turhaan näköjään. Ei mennyt perille.

Se disclaimer auttaakin todella paljon, jos kommentin tarkoitus on nimenomaan ivata kanssakeskustelijaa tai tämän ajatusmaailmaa. Vähän sama kuin haistattaisi toisella vitun ihan vakavalla naamalla ja laittaisi perään hymiön.

Mielenkiintoista on sen sijaan tuo, että kommentissasi ei mielestäsi ollut mitään ilkeämielistä, mutta kuitenkin olet tässä ketjussa toistuvasti ollut takajaloillasi kommenteista, joita ei ole edes kohdistettu sinuun vaan ihan vain yleisesti lapsettomuusasiaan. Moisesta herkkänahkaisuudesta voisi päätellä, että tunnistaisit ilkeämieliset sävyt hieman paremmin myös omista teksteistäsi, mutta nähtävästi se on yksisuuntainen tie. Sinua loukataan jatkuvasti, mutta sinä et loukkaa, koska käytät tarvittaessa disclaimeria. Oh, yeah.

Olinko taas tarpeeksi ylimielinen ja provosoiva?

Freudin ja Ajatusten Tonavan osalta olit.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minä voisin tarkentaa, että maailma on tällä hetkellä minulle oikein hyvä paikka elää, mutta olen hyvinkin epäilevä sen suhteen, mitä täällä on esimerkiksi 40 vuoden kuluttua. Mikäli olen hengissä silloin, olen jo yli 70-vuotias, mutta mahdollinen jälkikasvuni olisi vasta keski-iässä.
Miksi elämää pitäisi pelätä, miksi pitäisi olla varma siitä, kuinka asiat ovat lastemme aikuistuttua? Ja miksi sitä pitää käyttää keppihevosena lapsettomuuteen, kun voi vain yhtä hyvin sanoa, ettei halua lapsia. Kuka uskaltaa heittäytyä parisuhteeseen tai lähteä duunimatkalle autolla, kun lehdissä saa jatkuvasti lukea eroista ja onnettomuuksista. Ma kusun vaan. Mutta tämä nyt ei sulle ollut pelkästään, vaan ihan yleisesti ihmettelen tällaista varmistelua. Eihän kukaan ole koskaan mihinkään valmis, jos asioita tuosta vinkkelistä katselee. Mutta saa toki olla varovainen ja harkitseva, hyveitäkin ovat jossain määrin.
---

Edelleen hiukan ihmetyttää muutamien käsityskyvyn rajoittuneisuus siinä, ettei joitain tiettyjä tunnekokemuksia pystyy käsittämään kokematta niitä. Aika simppeliä. Kuinka moni koira-ihminen laittaa koiransa lastensa edelle? Tuskin kukaan. Tunneside on huomattavasti vahvempi omiin lapsiin kuin koiraan, vaikka tunneside koiraankin olisi vahva. Tai kissaan, tai undulaattiin. Sinkku voi saada lemmikiltään paljon, mutta eläimen ja oman lapsen vertaaminen on todella kapeanäköistä. Vastaavasti lapseton ei kykene tietämään, miten paljon lapsi voi antaa aikuiselle ennen kuin on itse vanhempi. Sen vuoksi kenenkään ei tarvitse lasta hankkia, mutta turha inttää vastaan tietävänsä yhtään mitään. Aivan yhtä fiksua kuin teinipojan pullistella naistuntemuksellaan.

Mutta toki, kateellisiahan me olemme.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miksi elämää pitäisi pelätä, miksi pitäisi olla varma siitä, kuinka asiat ovat lastemme aikuistuttua? Ja miksi sitä pitää käyttää keppihevosena lapsettomuuteen, kun voi vain yhtä hyvin sanoa, ettei halua lapsia.

Sanotaanko näin, että se, ettei halua lapsia on ns. kokonaisuus, joka koostuu monesta osatekijästä, joista tuo on vain yksi. Osatekijät eivät yksittäisinä ehkä ole hyviä perusteluita, tai riitä syyksi sille, ettei halua lapsia. Ne voivat olla jopa vain perusteluita, joilla kokeilee selittää itselle syitä tuntemuksilleen. Pelkkä "minusta vain tuntuu siltä" on kuitenkin aina huono peruste kenelle tahansa esitettynä.

Voin silti uskoa, että jos me joskus haluaisimme lapsia, yrittäisimme hankkia niitä, vaikka mielipiteemme maailmasta tai pelkomme tulevaisuudesta olisivatkin säilyneet. Vastaavasti, jos meillä ei tuota halua tule, vaikka maailma muuttuisikin mielestämme paremmaksi paikaksi, lapset todennäköisesti jäävät hankkimatta. Eli todennäköisesti se "musta tuntuu" on kuitenkin näissä asioissa aina se vahvin syy, vaikka se vaatiikin konkreettisempia argumentteja rinnalleen.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Miksi elämää pitäisi pelätä, miksi pitäisi olla varma siitä, kuinka asiat ovat lastemme aikuistuttua?

Koska lasten tekijä on vastuussa heidän hyvinvoinnistaan. Tehdyillä lapsilla on kaikki oikeudet, mutta ei mitään velvollisuuksia. Moraalisessa mielessä ihminen on täysin vapaa tekemään mitä tahansa, koska hän ei ole syntymäänsä valinnut.

Vastuu on niin valtava, että se pistää vähän horjuttamaan.

Ja miksi sitä pitää käyttää keppihevosena lapsettomuuteen, kun voi vain yhtä hyvin sanoa, ettei halua lapsia.

Koska se ei ole keppihevonen vaan rationaalinen peruste. Ihminen voi vakain mielin harkita perimäänsä (esimerkiksi mielenterveyden potentiaalia), taloudellista tilannettaan ja maailman ja yhteiskunnan tulevaisuutta ja siltä perustalta päättää, tahtooko hän lapsia vai ei.

Ei kaikki elämässä aina mene hyvin. Lapsia tekemällä voi aiheuttaa valtavasti inhimillistä kärsimystä. Sietää siis ihan oikeasti pohtia, tekeekö lapsia vai ei.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pelkkä "minusta vain tuntuu siltä" on kuitenkin aina huono peruste kenelle tahansa esitettynä.
Voi se tietysti joillekin olla, ja ymmärrän kyllä, että se voi olla yksi syy muiden joukossa. En nyt puhu sinusta, mutta joissakin tapauksissa tulee vain sellainen olo, että tuollaisella viimeisen päälle maailmoja halailevalla argumentilla pönkitetään vain omaa paremmuutta niitä kohtaan, jotka lapsia hankkiivat, "eivätkä tajua kokonaisuutta".

Toisaalta tuo "musta tuntuu" on moneenkin asiaan ihan riittävä syy mielestäni. Ei se riitä perusteeksi teilaamaan toisen argumenttia, mutta kyllä se riittää oman mielipiteensä ilmaisemiseen. Esim. tämä lapsiasia, jos ei tunnu siltä, että vanhemmuus on oma juttu, niin tarvinneeko tuota sen enempää perustella. Voi kai sen ajatella niinkin, että asian perustelee itselleen, mutta epäilyttää kyllä, että joku, joka lapsia oikeasti haluaisi, luopuisi mahdollisuudesta vain siksi, että on itselleen asian niin hyvin perustellut vaikkapa liikakansoituksen suhteen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vastuu on niin valtava, että se pistää vähän horjuttamaan.
Toki on. Mutta mitä tässä elämässä uskaltaa tehdä, jos kaikkea pohtii tolkuttomasti? Maailma on karu paikka, mutta samalla aika kaunis. Kaikki ei mene kuten saduissa yleensä, mutta minä näen silti, että maailmalla on hyvin paljon tarjottavaa kaiken paskan lisäksi, enkä oikein osaa suhtautua näihin juttuihin niin synkistelevästi kuin ehkä sitten pitäisi.


Koska se ei ole keppihevonen vaan rationaalinen peruste. Ihminen voi vakain mielin harkita perimäänsä (esimerkiksi mielenterveyden potentiaalia), taloudellista tilannettaan ja maailman ja yhteiskunnan tulevaisuutta ja siltä perustalta päättää, tahtooko hän lapsia vai ei.

Ei kaikki elämässä aina mene hyvin. Lapsia tekemällä voi aiheuttaa valtavasti inhimillistä kärsimystä. Sietää siis ihan oikeasti pohtia, tekeekö lapsia vai ei.
Totta kai kaikkea on syytä harkita, eivätkä kaikki sovellu tai soveltuisi vanhemmiksi. Mutta edelleen, minä en kykene näkemään tätä maailmaa vain kaatopaikkana. Jos on edellytykset hoitaa jälkeläisensä, ehdottomasti niitä kannattaa yrittää saada. Minun mielestäni. Jos maailma posahtaa niin sitten se posahtaa. Paskan lykkäs.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Toki on. Mutta mitä tässä elämässä uskaltaa tehdä, jos kaikkea pohtii tolkuttomasti?

Uskaltaahan sitä vaikka mitä, kun alttiiksi asettaa ainoastaan oman nahkansa. Eri asia on sitten se, uskaltaako luottaa lapsensa elämän kantavuuteen. Siihen ei näet voi loputtomiin vaikuttaa. Kyse on aina myös arpapelistä.

Jos oma lapsuus on ollut perusturvaton ja lasten teko sen vuoksi epäilyttää, kannattaa lapset jättää tekemättä. Helposti käy näet niin, että omilla lapsilla rupeaa ratkomaan omaa lapsuuttaan tai muita mielenpäällä olevia ongelmia. Se ei ole kenenkään etu.

Mutta edelleen, minä en kykene näkemään tätä maailmaa vain kaatopaikkana.

Ei se kaikille olekaan kaatopaikka. Joillekin on. 20–34-vuotiailla miehillä itsemurha on yleisin yksittäinen kuolinsyy. Joidenkin lapset nuokin tekevät.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Koska lasten tekijä on vastuussa heidän hyvinvoinnistaan.
- - -
Vastuu on niin valtava, että se pistää vähän horjuttamaan.
- - -
Lapsia tekemällä voi aiheuttaa valtavasti inhimillistä kärsimystä.
- - -

Ajattelin ensin olla pois tästä aika hmm.. erikoisesta väittelystä.

Ihan alkuun, eihän teitäkään olisi jos vanhempanne olisivat kovasti miettineet vastuitaan tuolta kantilta. Varmaan mielestänne heidän olisi kuitenkin niin pitänyt tehdä.

Jos tällä Telluksella halutaan elää, niin lapsia on tehtävä. Muuten ei elämä jatku. Toinen juttu kokonaan on se, että nykyään kehittyneissä maissa lapsia tehdään liian vähän ja kehitysmaissa liikaa. Toisaalta ajatellen, sotien jälkeen kovia kokeneet yhteiskunnat ovat vaurastuneet aikaa myöten tekemällä lapsia muun aherruksen ohessa.

Nyt, hyperteknologian aikakaudella lapset tuntuvat jääneen tarpeettomiksi, vai.

Jos aikuinen ihminen alkaa pelätä vastuita, on aika kujalla. Olin nykyjatkislaisen silmissä nuori poika kun menin naimisiin ja tein ensimmäisen pojan. Mikäs siinä. Vastuita tuli ja ne otettiin vastaan. Lapsesta on tullut kelpo kansalainen ja toinenkin siinä sivussa. Kolmas tehtiin sitten toisen rouvan kanssa, mutta niin vaan ilmavoimien lentäjää pukkaa.

Toki lapsia tekemällä voi aiheuttaa kärsimyksiä. Onneksi talidomiajat ovat takana (siinäkin syynä oli lääkäreiden ja lääketeollisuuden ahneus) ja mielenhäiriöihinkin osataan reagoida; eivät ne tietysti kaikkia ongelmia ratkaise, mutta mielestäni aika heikko itsetunto on aikuisella, työtä tekevällä ihmisellä, jos miettii tosissaan sitä että uskaltaako perustaa perheen ja hankkia lapsia.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Ajattelin ensin olla pois tästä aika hmm.. erikoisesta väittelystä.

Ihan alkuun, eihän teitäkään olisi jos vanhempanne olisivat kovasti miettineet vastuitaan tuolta kantilta.

En minä haluaisikaan olla. Joka ilta toivon, etten aamulla heräisi, ja joka aamu vituttaa, kun herään. Joka viikko haaveilen siitä, että saisin nukahtaa väsyneenä ja levollisena syvään uneen, enkä enää siitä nousisi.

Ei ole osoittautunut tämä elämä elämisen arvoiseksi. Hetkensä siinä oli ja myös selviämisen mahdollisuus, mutta aivan eivät voimat riittäneet. Paskamaisinta on tietenkin joutua elämään elämäänsä muille. Ei ole omaa elämää, on vain muille eletty elämä. Elämän velvollisuus. Sitä samaako lapsillekin pitäisi tarjota?

Toinen juttu kokonaan on se, että nykyään kehittyneissä maissa lapsia tehdään liian vähän ja kehitysmaissa liikaa.

Kehitysmaiden lapset ovat luonnolle pieni taakka. Eivät he kuluta juuri mitään. Länsimaihin ei enää lapsia totisesti kaivattaisi, jos maapallon hyvinvoinnista yritetään huolehtia.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
En minä haluaisikaan olla. Joka ilta toivon, etten aamulla heräisi, ja joka aamu vituttaa, kun herään. Joka viikko haaveilen siitä, että saisin nukahtaa väsyneenä ja levollisena syvään uneen, enkä enää siitä nousisi.

Mutta on sulla kuitenkin lohdutuksena tuo Sapko eli ei se elämä nyt niin synkkää ole.

Anteeksi OT mutta tunsin, että piti tsempata kaveria.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Anteeksi OT mutta tunsin, että piti tsempata kaveria.

Ei tässä nyt sen kummempaa. Tasaista paskaa elellessä. Mainitsin vain, koska lapsimyönteisten käsitys näyttää olevan, että kyllä se elämä siitä. No, kyllähän se, sen minkä - mutta miten ja millaisia jaksoja.

Pahoinvoivien nuorten ja lasten osuus on kasvamaan päin, eivätkä suinkaan kaikki näy tilastoissa.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Jos aikuinen ihminen alkaa pelätä vastuita, on aika kujalla. Olin nykyjatkislaisen silmissä nuori poika kun menin naimisiin ja tein ensimmäisen pojan. Mikäs siinä. Vastuita tuli ja ne otettiin vastaan. Lapsesta on tullut kelpo kansalainen ja toinenkin siinä sivussa. Kolmas tehtiin sitten toisen rouvan kanssa, mutta niin vaan ilmavoimien lentäjää pukkaa.

Vastuunpakoilu on aika laajalle levinnyttä. Se näkyy nykyään jokapaikassa. En nyt käy luettelemaan kaikkia sohvien miesten ja naisten vastuunpakoja. Mutta mielestäni olet pitkälle oikeilla jäljillä. Lasten tekeminen on varmuudella maallisen elämän tarkoitus. Muita mahdollisia henkisiä ja sielullisia tarkoituksia voi jokainen halunsa mukaan hakea ja löytää. Elämän ja evoluution kannalta elämän on tarkoitus jatkua.
Mitä tulee vastuuseen, niin suurin osa ihmistä kykenee - en sano vaivattomasti, mutta kuitenkin helposti kantamaan vastuun lapsista. Se on meillä geeneissä (onko tämä jollekin yllätys?). Toki jokaisella kolikolla on kääntöpuolensa ja on joitakin urpoja, joiden ei olisi pitänyt selvitä tähän maailmaan eikä saada lapsia. He ovat päihdeongelmaisia tai muuten järkkyneitä. Vaan ei heitä sentään kovin paljoa ole. Varmasti aika monet lapsettomuuden valitsijat ovat pinnallisia hedonisteja, jotka väistelevät vastuuta, koska se on kovin ikävää. Jokaisen oma asiahan se toki on, ja pitää ollakin. Olisihan se mainiota, jos joku vanhemmaksi kelpaamaton tilanteensa itse tajuaisi. Taitaa vaan olla, että ne toivottovimmat vanhemmat eivät hallitse elämäänsä tälläkään sektorilla.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Miksi elämää pitäisi pelätä, miksi pitäisi olla varma siitä, kuinka asiat ovat lastemme aikuistuttua? Ja miksi sitä pitää käyttää keppihevosena lapsettomuuteen, kun voi vain yhtä hyvin sanoa, ettei halua lapsia. Kuka uskaltaa heittäytyä parisuhteeseen tai lähteä duunimatkalle autolla, kun lehdissä saa jatkuvasti lukea eroista ja onnettomuuksista. Ma kusun vaan. Mutta tämä nyt ei sulle ollut pelkästään, vaan ihan yleisesti ihmettelen tällaista varmistelua.
Vaikka en ole Sistis, niin tartun tähän. Ainakaan omalla kohdallani se ei ole ihan noinkaan. Kieltämättä toisinaan pelkään monia asioita, varsinkin tulevaa ja ne asiat tuntuu toivottomilta aina aika ajoin. Vaaroja toki on kaikessa ja harvempi varmaan kuvittelee, että ei ole. Edes kotona et ole turvassa, koska hyvin moni kuolee kotiinsa.

Enemmän kyse on siitä, että kun oma suhtautuminen ympäröivään maailmaan on vähintäänkin ristiriitainen, niin sitä vääjäämättä tulee miettineeksi, että onko sitä erityisen hyvä opas opastamaan viatonta ihmisen alkua tämän paikan sääntöihin. Se on hitonmoinen vastuu ja en halua, että kukaan joutuisi elämään sellaista päämäärätöntä pelokasta alkuelämää mitä minä olen elänyt. Pystyisinkö omien vajaavaisuuksieni kanssa olemaan sellainen riittävä tuki ja turva sille reitille? Kuten aiemmin sanoin, vanhempien pelot ja surut periytyy lapselle hyvin helposti. Lapset ovat sen verran herkkiä vastaanottamaan asioita ja keneltäpä muulta niitä vastaanottaisi niin paljon kuin omilta vanhemmiltaan.

Eli niin kauan kuin elämäni on sillä tapaa vaiheessa ja epätasapainoinen, niin en vähemmässäkään määrin näe, että olisi järkevää hankkia lasta joka kenties isältään oppisi huonon suhtautumisen maailmaan. Näiltä osin jos pitää maailmaa pahana paikkana, niin se on kyllä aivan validi syy muiden joukossa lapsettomuuteen. Sen verran suuren vastuun tunnen syntymättömien lasteni suhteen, näin hullunkurisesti ilmaistuna.

Jos minusta nyt välittyy todella pessimistinen kuva, niin ei se ole koko totuus. Minä kyllä välitän monestakin ihmisestä ja kykenen rakastamaan ja olemaan kannustava ja autankin jos suinkin voin ja osaan. Puhumattakaan, että haluan nähdä maailmaa ja elämää kaikkinensa ja ennen kaikkea kehittää itseäni henkisesti ihmisenä. Miellän silti olevani epäkypsä ja tietyllä tapaa vastuuton, joten en kykene juurikaan huolehtimaan muusta kuin omasta itsestäni - tällä hetkellä.

Aika näyttää, joskus voi olla vielä toisin.

Kuinka moni koira-ihminen laittaa koiransa lastensa edelle? Tuskin kukaan. Tunneside on huomattavasti vahvempi omiin lapsiin kuin koiraan, vaikka tunneside koiraankin olisi vahva. Tai kissaan, tai undulaattiin. Sinkku voi saada lemmikiltään paljon, mutta eläimen ja oman lapsen vertaaminen on todella kapeanäköistä. Vastaavasti lapseton ei kykene tietämään, miten paljon lapsi voi antaa aikuiselle ennen kuin on itse vanhempi. Sen vuoksi kenenkään ei tarvitse lasta hankkia, mutta turha inttää vastaan tietävänsä yhtään mitään. Aivan yhtä fiksua kuin teinipojan pullistella naistuntemuksellaan.
No voin itse sanoa, että tunneside ihmiseen yleisesti ottaen on suurempi kuin eläimeen. Eläimet on kivoja parhaimmillaan ja viattomia, mutta ne on vain eläimiä. En voi oikeasti jakaa tunteitani ja ajatuksiani niiden kanssa. Enkä usko, että ne kykenee empatiaan siinä missä ihminen, koska eivät ne ymmärrä mitä minä oikeasti tunnen. Jotain laumakäyttäytymiseen liittyvää yhtenäisyyttä ne voivat tuntea, mutta siinä se. Eläin ei voisi koskaan korvata minulle ihmisen läheisyyttä ja kiintymystä. Olkoonkin, että ihminen voi olla todella petollinen. Silti, minulle se kiintymys, luottamus ja rakkaus on arvokkaampaa kun se tulee ihmiseltä.

Totta vie minunlaiseni ei voi tietää mitä oma lapsi meinaa koko ajatus ja tunnemaailmalle. Lähin kokemus (?) asiasta on sukulaislapset, tässä tapauksessa taas ne veljeni pojat. Heidän läsnäolonsa herättää ajoin minussa sellaisia kiintymyksen ja suojelun sekä tuttuuden tunteita, mitä en ole koskaan aiemmin kokenut. En siis lähde aliarvioimaan sitä sidosta, ihan tuon pienen kokemuksenikin kautta.

Mitään sellaista tunnetta ei silti löydy, että minulta puuttuisi kuitenkin jotakin erityistä, kun ei ole sitä kytköstä omiin geneettisiin jälkeläisiin. Nautin niin täysin siemauksin vapaudestani ja riippumattomuudestani. Menkööt taas keskenkasvuisuuteni piikkiin. Osa meistä ei kai sillä tapaa kasva koskaan "aikuiseksi."
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä minä ihan hyvin ymmärrän Leonin ja muutaman muunkin näkemykset pahasta maailmasta lapsettomuuden syynä. Lasten mukana kuitenkin tulee aivan jumalaton huoli heidän pärjäämisestään ja siitä, minkälaiseksi maailma ehtii muuttua heidän elinaikanaan. Vaikka enimmäkseenhän sitä elelee elämäänsä lasten kanssa kohtuullisen huolettomasti, niin ei noita ajatuksia kokonaan voi varmaan kukaan välttää. Aikuinen ihminen, kuten 58 sanoi, tietysti kantaa vastuunsa ja yrittää parhaansa mukaan antaa lapsille mahdollisimman hyvät eväät täällä pärjäämiseen ja sitten voi vaan toivoa, että se riittää eikä mikään väliintuleva ennustamaton muuttuja tärvele hyvin alkanutta projektia. Suurimmalle osallehan kuitenkin käy lopulta ihan hyvin ja matkan varrelle osuvat kuoleman laaksot onnistutaan jotenkin ylittämään. Myös omaan vanhemmuuteen on pakko luottaa, vaikka eipä siitäkään hommasta varmasti ole mahdollista selvitä ilman virheitä tai suorittaa täydellistä optimointia.

Itse olen tyytyväinen kahden lapsen isä, mutta tavoitan hyvin sellaisenkin ajatuksen, jota täällä on viljelty. Itse olen hankkinut lapsia lähinnä itsekkäistä syistä ja lapsettomuuskin on varmasti monella tapaa yhtä itsekäs valinta. Ylipäätään olen taipuvainen uskomaan, että ihmisen jokainen teko on viime kädessä jollain tavalla itsekäs ja tähtää ensisijaisesti oman onnellisuuden ja hyvinvoinnin lisäämiseen.

Ja se on myös hyvä muistaa tässä elämässä, että melkein kenelle tahansa voi käydä tai sattua melkein mitä tahansa. Sairaudet, mielenterveysongelmat, kiusatuksi tuleminen, itse esim päihteillä elämänsä turmeleminen, onnettomuudet, onnettomat rakkaudet yms. ovat asioita, joita voi yrittää välttää ja joiden todennäköisyyteen voi kotona jollain tavalla vaikuttaa, mutta minä en ainakaan usko, että täydellisesti noita voisi pelata ulos.

Ja kuitenkin: suurimmalle osalle käy lopulta ihan hyvin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös