Naisihmisiä yhä nykyäänkin painostetaan aika vahvasti lisääntymään. Työpaikalla olen hämmästellyt sitä painetta, mitä naiset kokevat lapsen saannin suhteen. Todistin kerran sellaista hetkeä missä naiskollega kysyi toiselta, onko hän raskaana kun maha pömpöttää. No, ei ollut. Onko tämä naisten julmaa vittuilua vai mitä ihmeen käytöstä lienee. Samaten olen kuullut naisporukan puhuvan keskenään selän takana eräästä lapsettomasta, 50v kollegastaan jonain elämässään epäonnistuneena tapauksena. Koska hänellä ei siis ole omia lapsia. Naiset, ollessaan mammalomalla, tuovat näköjään myös vauvojaan töihin muiden ihailtavaksi, ikäänkuin se kuuluisi johonkin perinteeseen. Eipä siinä, onpas se söpö tapaus tämä teidän Jere. Väännän kohteliaisuudet, mutta sisällä en tunne mitään kummempaa. Omasta mielestäni eläimet ovat söpömpiä, lapsen näen lähinnä toisena ihmisenä. Ehkä siksi muiden lapset lähinnä vituttavat jos rupeevat parkumaan sun muuta. Tajuan sen, että oma lapsi on toki eri juttu.
Onhan ne lapset kyllä ensin naisten asia ja sitten vasta miesten. Suurin osa jengistä kuitenkin lisääntyy, joten jokin tarve se geeneissä on oltava. Mutta kyllä ympäristön paineet eritoen naisille ovat lapsen saantiin niin hemmetin kovat, että sieltä helposti syntyy tällaisia vittuuntuneen oloisia "en vaan halua ikinä lapsia!" kommentteja. Tämä on mielestäni ihan ymmärrettävää, eikä tarvitse ottaa pultteja kenenkään. Lapsettomuuden voi myös nähdä tietynlaisena homoutena heteroseksuaalisessa maailmassa.
Olen miettinyt eniten sitä, miten paljon menetän vapauttani jos vauvan saan. Sinänsä hassua, koska meillä on jo lemmikkejä, jotka vaativat myös panostusta ja huolenpitoa. Ehkä kyse on enemmänkin vapauden tunteesta, minkä kokee menettävänsä. Joillain meistä on levoton sielu, jotkut arvostavat turvaa ja tasapainoa enemmän.
Itse en siis tiedä haluanko lapsia. Kysymys vaan alkaa olla pirun ajankohtainen, vaimo on jo siinä iässä ettei kauaa voi odotella, ja kaveripiiri on täynnä lapsen saanutta porukkaa kinuamassa ipanoilleen uusia kavereita. Jos vaimoni haluaa lapsen, suostun siihen kyllä sillä rakastan häntä ennen kaikkea. Uskon myös olevani hyvä isä.
Mikä sitten mättää? Ei vaan ole sellaista halua, eikä tunnetta omaan skidiin. Pitäisikö ollakaan? Mjr:n tekstit tuntuivat kuvastavan myös omia tunteinani aika hyvin tässä tilanteessa.
Voi hyvin olla, että päädymme vaimoni kanssa lopulta sovinnaiseen ratkaisuun. Family man, kuulostaa hyvältä. Sillä saa arvostusta, voi kaivella kuvia lompakosta ja esitellä perheenjäsenet liikekumppaneille. Ei tarvitse selitellä, vaan voi kuulua joukkoon. Vanhana ei tarvitse kuolla yksin, kyllä lapset pitään huolen. Ei siinä ainakaan pahemmin voi hävitä, eihän?