Lapsi- ja vanhemmuusasiat

• 121 120
  • 722
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Ei ole täälläpäin näkynyt ainuttakaan kersalaumaa pelaamassa talvella katista (katupallo, tossupallo tms.) moneen vuoteen. Eipä kyllä näy pihoilla maalejakaan.
Viime viikolla mietin, koska olen viimeksi nähnyt kökkömaalin kadulla. Väittäisin, että 2000-luvulla en ole nähnyt. No, kaupasta saatavien tehdasmaalien evoluutio toki syrjäytti kökkömaalit. Nyt tuntuu siltä, että viimeisen 5-10 vuoden aikana myös tehdasmaali kadulla alkaa oleen harvinaisuus.

Woofer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Barca, Rory McIlroy
Joo eri meininki on nykyään. 90-luvulla ja 2000-alkupuolella Tampereen Kaukajärvellä pelattiin käytännössä joka päivä katusählyä ja talvet painettiin Järvikadun kentällä jääkiekkoa päivästä toiseen valojen sammumiseen asti. Nyt kun oman vanhemman pojan (2v) kanssa ulkoilee, niin eipä ainakaan näin talvisaikaan ketään näy. Kesällä sentään lapsia kokoontuu johonkin lähitaloyhtiöiden puistoihin melkein joka ilta johon sitten lapset vanhempineen kokoontuu.

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Viime viikolla mietin, koska olen viimeksi nähnyt kökkömaalin kadulla. Väittäisin, että 2000-luvulla en ole nähnyt. No, kaupasta saatavien tehdasmaalien evoluutio toki syrjäytti kökkömaalit. Nyt tuntuu siltä, että viimeisen 5-10 vuoden aikana myös tehdasmaali kadulla alkaa oleen harvinaisuus.
Mikä on kökkömaali?

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kun olin kirjoittanut viestin, rukoilin, että kukaan ei kysyisi, mikä on kökkömaali. Aika vitun pitkälle on ihminen viidakosta singahtanut, jos ei tiedä, mikä on kökkömaali.

En ole koskaan kuullut moista sanaa eikä googlekaan löydä tässä merkityksessä mitään. Kökköhän tarkoittaa paskaa.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kun olin kirjoittanut viestin, rukoilin, että kukaan ei kysyisi, mikä on kökkömaali. Aika vitun pitkälle on ihminen viidakosta singahtanut, jos ei tiedä, mikä on kökkömaali.
Pelannut olen koko lapsuuden pihapelejä ysärillä ilman mitään oikeita maaleja, mutta ainakaan itä- ja koillishelsingissä en tuollaista termiä koskaan kuullut.

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tällainen oli. Oikein metallinen kehikko, tuohon isä hitsasi metallilevyt verkon mentyä rikki. Katuo tätä katkerasti, koska koko kesä / joka kesä lauottiin kiekkoja vanerilta. Aika kova meteli.
Joskus tulee ajeltua lapsuudenkodin ohi, ja joka kerta naurattaa ne lommot autotallin ovien alapelleissä.

Alba

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Packers, Ukraina
Mun faija oli niin viitseliäs, että hitsaili maalin jostain lvi-putkista. Tai pihi. Joka tapauksessa meillä oli maali ja kaikki aika käytettiin pelaamiseen. Me saatiin myös pelata uudessa talossa, uudella parketilla kiekkoa. Vanhemmat myös kuskasi meitä treeneihin ja peleihin aina kitisemättä. Tästä kiitollisena olen päättänyt antaa tämän eteenpäin omille lapsille. Vaikka siellä jäähallilla pitää olla nykyään joka päivä, se maksaa törkeästi, niin pidän turpani kiinni ja kuskaan. Sillä sain kokea niin hitosti harrastuksen ansiosta. Toivottavasti omat lapset joskus ymmärtää ja antaa saman omille lapsilleen.

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itsellä on kaksi tyttöä ja kumpaakaan ei ainakaan vielä kiinnosta yhtään mikään pallopeli.

Vanhempi 8v on taiteilijasielu, nuorempi 4v on rämäpää eikä oikein vielä osaa olla aloillaan.

Ulkoilu ja retkeily on onneksi heille rakasta toimintaa, joten ei tarvitse isommin patistaa ulos.

Oma lapsuus tuli juostua pallojen perässä ja kotona oli mahdollisuus harrastaa. Isä hankki koripallokorin ja kiinnitti sen pihaan oikealle korkeudelle, oli lätkämaali ja oli futismaali. Isä harjasi asfalttialueen varmaan kaksi kertaa päivässä, jotta naapurin poikien kanssa oli kivempi pelata pihapelejä kun ei ollut irtosoraa haittana... Sisällä isä opetti miten tehdään pahvista maalit, pyykkipojista mailat ja pöytälätkän kiekolla saa lattialla hyvät pelit aikaiseksi.

En ikinä pelannut maalivahtia, mutta isä laittoi mut maaliin kamojen kanssa ja alkoi vetelemään kohti tennispalloja vanhalla torspon puumailalla. Muistan vieläkin miten vitutti jokainen päästetty maali. :D

Nuorempi lapsista on jo vähän puhunut siihen suuntaan, että haluaisi pelata jalkapalloa, joten eiköhän tie vie taas nurmikenttien äärelle jossain vaiheessa. Onhan sitä siellä aikaa vietetty koko lapsuus ja aikuisenakin useampi vuosi valmentajana.

Tärkeintä on kuitenkin kun löytäisivät nuo muksut sen oman polkunsa. Pelata ei tartte, mutta ulkoilu on pakollista.

Jeffrey

Jäsen
Itse tai isän tekemä puumaali pressuverkolla.

Oma mökkimaali oli kaikkea muuta kuin kökkö. Muistan sen päivän edelleen kun olin joutunut miljoonannetta kertaa faijan apupojaksi mökkipaikkakunnan rautakauppaan. Siinä rautakaupan ”urheiluosastolla” tapani mukaan pyöriessä jostain alelaarista löytyi ihan ihka oikea jalkapallomaalin verkko! Jo samana iltana sai maalata faijan kyhäämän maalin tolppia valkoiseksi. Veli ei oikein koskaan urheilusta innostunut eikä faija aina ”kerinnyt” potkimaan. Parhaat pelit tuolla silti sai.

Viimeksi muokattu:

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Oma mökkimaali oli kaikkea muuta kuin kökkö. Muistan sen päivän edelleen kun olin joutunut miljoonannetta kertaa faijan apupojaksi mökkipaikkakunnan rautakauppaan. Siinä rautakaupan ”urheiluosastolla” tapani mukaan pyöriessä jostain alelaarista löytyi ihan ihka oikea jalkapallomaalin verkko! Jo samana iltana sai maalata faijan kyhäämän maalin tolppia valkoiseksi. Veli ei oikein koskaan urheilusta innostunut eikä faija aina ”kerinnyt” potkimaan. Parhaat pelit tuolla silti sai.
Kökköhän se oli vasta siinä vaiheessa kun se oli lämitty paskaks ja paikkakorjailtu miljoona kertaa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy