Meillä on nyt neljä kuukautta ollut välit jäissä anoppilaan. Olemme tehneet selväksi, että me odotamme anteeksipyyntöä, ja ennen sitä mikään ei muutu.
Jouluna tuli viestillä joulun toivotukset, johon vaimo vastasi kiittäen, ja lisäten perään että uskomatonta miten ette kykene pyytämään anteeksi. Vastauksena oli hiljaisuus, kuten odottaa saattaa.
Kuitenkin tämä asia on vaikuttanut vaimoon, sekä esikoiseen. Esikoinen on kaivannut isovanhempiaan, ja onhan se ihan vitun raastavaa. Olemme hänen kanssa käyneet asiaa läpi, ja sanoneet suoraan että mummun ja papan pitää pyytää isiltä ja äidiltä anteeksi. Välillä ikävä iskee lujemmin, välillä menee pitkiä aikoja ettei puhu heistä sanallakaan.
Ja joka kerta kun esikoisen ikävä iskee, minä suutun entistä enemmän appivanhemmille. He ovat selvästi valintansa tehneet, heidän ylpeys ja kunnia menee lastenlasten edelle, ja se on ihan vitun surullista.
Vaimokin kipuilee isosti, välillä omia päätöksiä epäillen, välillä olemalla selvästi surullinen tilanteesta. Toisaalta on myös selvästi onnistunut tekemään pesäeroa vanhempiinsa, ja on aikalailla huomannut miten oma kasvuympäristö on ollut ihan sekaisin.
Tuossa pari viikkoa sitten rouva totesi, että pitäisikö tässä vielä yrittää isommin. Että jos soittaisi äidille, ja yrittäisi keskustella. Ei niinkään meidän takia, vaan lasten. Minä sitten ehdotin, että entäpä jos minä soittaisin. Tässä tietysti oli ajatuksena se, että minua anoppi ei pysty manipuloimaan, enkä minä pelkää häntä millään tavalla.
Puhelinta kouraan ja soittamaan. Sieltä vastasi oikein imelä anoppi, en ole koskaan kuullut sen puhuvan kenellekään noin nätisti. Päätin ennen puhelua, että pysyn rauhallisena, enkä anna heille mitään aseita meitä vastaan. Esitin kysymyksen, että miten tässä heidän mielestä pitäisi edetä, kun me olemme kertoneet selvästi mitä olemme vailla, mutta te ette siihen reagoi mitenkään. He odottavat meiltä anteeksipyyntöä, kun on niin loukattu ja sanottu pahasti. Vaimoni oli oikein sanonut miten heihin ei voi luottaa, ja siitä he haluavat anteeksipyynnön. Ja on sanottu muutenkin rumasti.
Huvittavinta oli kun anoppi rupesi itkemään puhelimessa, mutta kun huomasi etten reagoi siihen, niin se itku loppui kuin seinään. Lopputuloksena oli se, että hän selitti asiat aivan eri tavalla miten oli oikeasti mennyt, kolme kertaa puhelun aikana sanoin että eihän se nyt noin mennyt, mutta toinen vain jankuttaa vastaan. Kokokonaisuudesta irrotettuja yksittäisiä sanoja, joihin takerruttiin ja käänneltiin ympäri miten sattuu.
Totesin puhelun lopussa että tämä on tässä, meillä on niin kaukana näkökulmat toisistamme, eikä tämä hyödytä kumpaakaan osapuolta.
Puhelun päätyttyä vaimoni oli lähes järkyttynyt, hän sanoi että nyt hän sen tajuaa, tuo akka on ihan totaalinen narsisti. Kaikki käännetään omaksi eduksi, omia tekemisiä vähätellään ja vika on aina muissa.
Lopputulemana on siis se, että asemasota jatkuu, eikä muutoksia ole näkyvissä. Mutta nyt me olemme kokeilleet kaikkea, eikä meiltä kädenojennuksia enää tule. Esikoisen tuska raastaa tietysti sydäntä joka kerta, mutta enemmän raastaisi päästää tuollainen ihmisperse lasten elämään vaikuttamaan.