Lapsi- ja vanhemmuusasiat

  • 90 831
  • 498

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Näinhän se on ollut aina, ei ne nykyajan nuoret... Lapsen kasvattamiseen tarvitaan kylä, jos vieras mukula sinua häiritsee eikä huoltajat siihen puutu, sinulla on täysi oikeus puuttua. Ja jos huoltaja tästä kiukuttelee, voit antaa myös hänelle palautetta.

Itse en kyllä lähtisi kenenkään lasta oikaisemaan. Aika usea vanhempi ei tästä pidä. Lähtisin aina mieluummin antamaan palautteen varovasti itse vanhemmille. Ja odottaisin sitten, että vanhemmat laittavat jäkikasvunsa kuriin.

Ja kyllähän se on selvästi havaittavissa, että tietty kurittomuus lapsissa on kasvussa. Tämä nykyajan kiirellinen maailmanmeno vaikuttaa lapsiin. Usein vanhemmilla on liian vähän aikaa lapsilleen ja se näkyy sitten ulospäin.

Lisäksi en ymmärrä fyysisen kurituksen demonisoimista. Fyysinen kuritus ei tarkoita lapsen hakkaamista siniseksi. Vaan pientä kevyttä korvapuustia/tukkapöllyä. Kyllä sitä itsekin tuli molempia lapsena saatua ja ei niistä mitään traumoja jäänyt. Pelkkä puhuminen ei aina vaan lapselle auta.

Sitä muistaa vieläkin (hymyllä) keittiön oven päälle teipatun "koivuniemen herran", jota isä ja äiti alkoivat tuijottaa merkitsevästi, kun mokko ei maistunut. Kyllä sitä rupesi oudosti jääkylmä kaalilaatikko kulkeutuun ääntä kohti.

Tietty selväjärkinen järkähtämättömyys, maalaisjärki, on vähentymään päin lasten kasvatuksessa mielestäni. Liikaa luotetaan kaiken maailman psykologien analyyseihin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse en kyllä lähtisi kenenkään lasta oikaisemaan. Aika usea vanhempi ei tästä pidä. Lähtisin aina mieluummin antamaan palautteen varovasti itse vanhemmille. Ja odottaisin sitten, että vanhemmat laittavat jäkikasvunsa kuriin...

Jos lapsi häiritsee minun minigolfin peluuta, eikä huoltajat puutu tähän, sanon siitä lapselle. Mitä pahaa tässä on?
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jos lapsi häiritsee minun minigolfin peluuta, eikä huoltajat puutu tähän, sanon siitä lapselle. Mitä pahaa tässä on?
Nimenomaan näin. Ei ne lapset yleensä tyhmiä ole, uskovat kun sanotaan. Kaiken lisäksi vieraan sanomisella voi olla paljonkin enemmän vaikutusta kuin lapsenlapsensa hemmotteluun orientoituneella mummolla.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Jos lapsi häiritsee minun minigolfin peluuta, eikä huoltajat puutu tähän, sanon siitä lapselle. Mitä pahaa tässä on?

Samaa mieltä tässä, mä kävisin kiittämässä aikuista joka on joutunut komentamaan lastani joka ei ole osannut käyttäytyä. Useimmiten se vieraan aikuisen ohje menee paremmin jakeluunkin.

Eipä silti...mun (ja vaimoni) kasvatusmetodeja pidetäänkin lähinnä epäinhimillisinä kun emme anna lapsen hyppiä silmille. Mä en voi uskoa sitä, että osa aikuisista toteaa että "ihan turha komentaa, ei se kuitenkaan tottele." Varmaan hauskoja hetkiä tulossa murrosikäisen kanssa.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jos lapsi häiritsee minun minigolfin peluuta, eikä huoltajat puutu tähän, sanon siitä lapselle. Mitä pahaa tässä on?

No hyvä huomata, että tässä jokunen kirjoittaja on sitä mieltä, että vieras saa huomattaa lastansa, mikäli tämä käyttäytyy huonosti. Kaikki vanhemmat eivät kuitenkaan näin ajattele. Ja siksi en haluaisi lähteä kokeilemaan. Saa pian vanhemman/vanhemmat silmillensä. "Kyllä minä jälkikasvuni hoidan, hoida sinä omat asiasi".
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
No hyvä huomata, että tässä jokunen kirjoittaja on sitä mieltä, että vieras saa huomattaa lastansa, mikäli tämä käyttäytyy huonosti. Kaikki vanhemmat eivät kuitenkaan näin ajattele. Ja siksi en haluaisi lähteä kokeilemaan. Saa pian vanhemman/vanhemmat silmillensä. "Kyllä minä jälkikasvuni hoidan, hoida sinä omat asiasi".

Siis kyllä itsekin huomauttaisin vierasta lasta jos se huonosti käyttäytyy. Usein ne vaan tuppaa päättymään niin, että lapsi lähtee parkuen vanhempiensa luokse ja vanhemmat tulevat kiukkuisena kohti. Tosin parasta olisi kun menisi lapsien vanhempien luokse suoraan ja kertoa heille kuinka lapsi on käyttäytynyt huonosti jne. Siinä tuskin enää vanhemmat paljon mitään sanovat.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Maailmassa ei montaa huvittavampaa asiaa ole kuin pulttia ottavat vanhemmat, kun varsinkin lapsettomat heitä ystävällisesti ja aiheesta opastavat.

On se vain uskomatonta kuinka kaikkitietäviä vanhemmat kuvittelevat olevansa.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lapset ovat lapsia ja aikuiset ovat aikuisia. Aikuisten tehtävä on ohjeistaa lapsia, miten kuuluu käyttäytyä. Jossain vaiheessa lapselle itselleenkin tulee tietysti jonkinlaista vastuuta käytöksestään, koska kyllä normaali lapsi ymmärtää havainnoida hieman ympäristöään ja ottaa mallia. Tähän perustuu mm. osin päiväkotien ryhmäkuri. Moni lapsi osaa kyllä käyttäytyä pk:ssa, mutta vapaa-ajallaan ollaankin sitten kuin ellun kanat. Kun ei tarvitse käyttäytyä paremmin. Vanhemmat eivät välitä tai halua kasvattaa lasta ja siinä sitä sitten ollaan.

Lapset eivät ole tyhmiä. Suurin osa lapsista ymmärtää kyllä, kun tuntematon ihminen ystävällisesti huomauttaa jostakin. Ja lapsille pitää selittää asia ystävällisesti ja yksinkertaisesti. Hymy yleensä auttaa ja se, että vaihtaa lapsen kanssa vaikka muutaman sanankin.

Minä kyllä puutun asioihin, jos katson aiheelliseksi. Mutten koskaan nolaa lasta tekemällä asiasta liian suurta numeroa. Ja minun lasteni huonoon käytökseen saa puuttua, tiedoksi vain :).
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kaikki vanhemmat eivät kuitenkaan näin ajattele. Ja siksi en haluaisi lähteä kokeilemaan. Saa pian vanhemman/vanhemmat silmillensä. "Kyllä minä jälkikasvuni hoidan, hoida sinä omat asiasi".
Varsin tyypillinen suomalainen suhtautumistapa. Jokin ärsyttää, mutta ei uskalleta itse tehdä asialle mitään. Kärsitään vaan ja odotetaan, että joku muu tekisi jotain. Valitettavasti tuo taitaa olla niitä kaikkein tehottomampia tapoja saada asioita toiselle tolalle.
 

Watson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Arsenal
Eipä silti...mun (ja vaimoni) kasvatusmetodeja pidetäänkin lähinnä epäinhimillisinä kun emme anna lapsen hyppiä silmille. Mä en voi uskoa sitä, että osa aikuisista toteaa että "ihan turha komentaa, ei se kuitenkaan tottele." Varmaan hauskoja hetkiä tulossa murrosikäisen kanssa.
Itse onnistuin pitämään pienimuotoisen saarnan viime talvena naapurin tenaville. Syynä ilmiselvä nuorempien kiusaaminen/syrjiminen jonka onnistuin omin silmin ja korvin todistamaan. En möykännyt, mutta kerroin kohtuullisen suorasanaisesti mitä olen mieltä moisesta toiminnasta ja mikä olisi oikea toimintatapa. Tämän seurauksena olen sitten yhden, ehkä kahdenkin talouden silmissä jonkinlainen roisto, hyvä kun enää edes päivää sanovat. Tenava kertoi vanhemmilleen oman versionsa, joka tietysti ei olllut ollenkaan sama kuin se mitä oikeasti tapahtui. Eikä auttanut vaikka kerroin miten tapaus oikeasti meni, luottavat kuulemma siihen että oma kullanmuru puhuu 'yleensä aina' totta.

Kerrottakoon että olin ko. vanhempien kanssa keskutellut jo aikaisemmin asiasta ilman mitään vaikutusta.

Aion ehdottomasti silti jatkaa samalla linjalla ja olen hyvin tyytyväinen siihen jos omat tenavat rettelöivät ja joku puuttuu siihen. Onneksi naapuristossa on niitäkin joilla on samat kasvatusmetodin kuin omassa perheessä.

Ps. kiusaaminen loppui siihen paikkaan.
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
. Eikä auttanut vaikka kerroin miten tapaus oikeasti meni, luottavat kuulemma siihen että oma kullanmuru puhuu 'yleensä aina' totta.

Kerrottakoon että olin ko. vanhempien kanssa keskutellut jo aikaisemmin asiasta ilman mitään vaikutusta.

Näinhän se nykyään menee. Oma pikku poika ei ole mitää tehnyt. Tuossakin olisi yksi homma, että menee viemään sen lapsen vanhempiensa luokse ja kertoo, että lapsi on kiusannut toista lasta. Tosin olisiko sekään auttanut..

Tällaiset vanhemmat vituttaa niin, että oma lapsi on oikea enkeli. Tietäisipä vain minkälainen lapsi on, kun vanhemmat eivät ole paikalla.

Oikein siis Watson teit, itse olisin samoin tehnyt, tosin olisin ehkä vielä vienyt lapsen vanhempiensa luokse ja kertonut tilanteen, niin ei välttämättä lapsi olisi päässyt kusettamaan enää.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Aion ehdottomasti silti jatkaa samalla linjalla ja olen hyvin tyytyväinen siihen jos omat tenavat rettelöivät ja joku puuttuu siihen. Onneksi naapuristossa on niitäkin joilla on samat kasvatusmetodin kuin omassa perheessä.

Ps. kiusaaminen loppui siihen paikkaan.

Tätähän tarkoittaa vanha sanonta yhden lapsen kasvattamiseen tarvitaan kokonainen kylä. Vanhemmat ovat loppujen lopuksi aika vähän seuraamassa lapsensa kasvamista, on koulu, harrastusta, kavereita yms. Ja jos kaikki aikuiset, paitsi vanhemmat, vain seuraavat sivusta huonosti käyttäytyviä mukuloita, heistä tulee silloin huonosti käyttäytyviä mukuloita. Kuten BOL täällä ansiokaasti kirjoitti, ei lapset/ nuoret ole tyhmiä.

Meillä on naapurin kylän työväentalo ja sen pihassa käy kylän nuoriso aikaa viettämässä. Silloin tällöin olen joutunut puuttumaan nuorison kohellukseen, mutta kun sen on tehnyt asiallisesti, vastaanotto on ollut asiallinen. Olen sopinut usemman ikäluokan kanssa pelisäännöt, eikä postilaatikko ole kertaakaan hajonnut. Useimmiten porukasta on löytynyt johtaja, joka on pitänyt hölmöimmät kurissa. Jos mukulat häiritsevät huonolla käytöksellä, eikä vanhemmat siihen puutu, asiaan pitää puuttua.
 

tutzba

Jäsen
Sori, tutzba, mutta perheellisenä kirjoituksesi on mielestäni olematonta valitusta. -- Ja teidän kannattaa seuraavaksi valita viikonlopun viettopaikka tarkemmin. Kannattaa soittaa esim. kylpylään etukäteen ja kysyä minkälainen heidän asiakaskuntansa on.

Perheellisenä ehkä, mutta ei perheettömänä. Olimme täällä, eikä todennäköisesti tuota "aikuismaisempaa" kylpylää Suomesta löydy. Jos löytyy niin kertokaa, oikeasti. Menemme sitten ensi kerralla sinne. Enkä nyt siis tarkoita, että tuolla ei saisi olla ollenkaan lapsia, mutta vanhempien tulisi pitää jälkikasvu kurissa. Sen verran tuosta kuitenkin maksettiin ja tarkoituksena oli viettää sellainen rentoutumisviikonloppu. Mielestäni rentoutumiseen ei kuulu se, että lapset hyppii altaassa päälle eikä myöskään itkupotkuraivarit vastaanotossa, kun isukki juttelee henkilökunnan kanssa. Sitä en sitten tiedä, onko aamupalalla käyty ruokasota jonkun mielestä asiallista, mutta itse en ainakaan tykännyt kuunnella sitä huutoa ja mekkalointia. Onneksi sota ei kauaa kestänyt, mutta siitä kiitos ei mene vanhemmille vaan henkilökunnalle.

Toiseksi lapsella voi olla erilaisia ominaisuuksia, kuten pidätysvaikeuksia ja vanhemmat joutuvat niistä huolehtimaan. Ehkä on parempi, että äiti puhuu vessassa käymisestä kuin lapsella on eritteet tuolilla.

Varmasti voi olla, mutta tuo äiti vaikutti niin hysteeriseltä, että todennäköisesti kyseessä oli ylihuolehtivaisuus vanhempien osalta. Lapsi vaikutti ulkoapäin katsottuna ihan täysjärkiseltä, joten varmasti olisi osannut itse nykäistä hihasta jos olisi pitänyt vessassa käydä. Sen sijaan tuo joka toinen minuutti toistunut kysely vaikutti lähinnä siltä, että lapsi tulee ala-asteella itkemään kun ei saa leikkiä haluamaansa leikkiä tai kun joutuu odottamaan ruokaa ruokalassa. Lisätään nyt vielä se, että tietysti lapsella on voinut olla jotain ongelmia, en sitä väitä.

Jos lapsi häiritsee minun minigolfin peluuta, eikä huoltajat puutu tähän, sanon siitä lapselle. Mitä pahaa tässä on?

Se, että kurin pitäminen on vanhempien/isovanhempien tehtävä, ei minun. Isovanhemmat varmasti huomasivat sen, että mieluummin olisimme olleet kahdestaan, mutta eivät tehneet asian eteen mitään. Miksi? Sitä en tiedä. Pystyimme kyllä elämään sen asian kanssa, että lapsi meitä seurasi, joten siitä syystä en junnua hätistänyt pois. Odotin koko ajan, että hänen perheenjäsenet olisivat sen tehneet.

Ymmärrän sen, että lapset itkevät ja riehuvat ja mitä kaikkea tekevätkään, mutta vanhempien käytöstä en ymmärrä. Julkisilla paikoilla lasten pitää osata käyttäytyä ja se on vanhempien vastuulla.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Isovanhemmat varmasti huomasivat sen, että mieluummin olisimme olleet kahdestaan, mutta eivät tehneet asian eteen mitään.

Kokeilkaapa ensi kerralla suudella intohimoisesti ja lääppiä rivosti vaatteiden päältä ja alta. Eiköhän isovanhemmille tule kiire raahata pilttinsä väljemmille vesille...
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jos löytyy niin kertokaa, oikeasti. Menemme sitten ensi kerralla sinne.
Flamingo Spa, ikäraja 20 v.
Se, että kurin pitäminen on vanhempien/isovanhempien tehtävä, ei minun.
Vanhemmat ovat ensisijaisesti vastuussa lastensa kasvatuksesta. Isovanhemmat ovat jo ihan eri juttu. Heille on monasti tärkeintä, että saavat ylipäätään nähdä ja viettää aikaa lastenlapsiensa kanssa. Sitä mahdollisuutta ei välttämättä haluta riskeerata kurinpidollisilla menetelmillä.

Julkisilla paikoilla lasten pitää osata käyttäytyä ja se on vanhempien vastuulla.
Pystytkö vannomaan, että itse et lapsena aiheuttanut häiriötä muille julkisilla paikoilla? Olit nätisti ja kiltisti, et huutanut, itkenyt tai muuten häslännyt?
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kokeilkaapa ensi kerralla suudella intohimoisesti ja lääppiä rivosti vaatteiden päältä ja alta. Eiköhän isovanhemmille tule kiire raahata pilttinsä väljemmille vesille...
Mietin ensin että mitä vittua, mutta taisit tarkoittaa tutzbaa & avovaimoa keskenään :)

Tahi sitten menin ns. rapalaan.
 

tutzba

Jäsen

Joo, ollaan käyty ja ei lainkaan hassumpi paikka. Huono puoli vaan se, että 3h kylpyläaikaa ja sitten pitääkin lähteä pois. Kyllähän Naantali kuitenkin voittaa satanolla kun lähdetään vertaamaan majoitusta jne.

Pystytkö vannomaan, että itse et lapsena aiheuttanut häiriötä muille julkisilla paikoilla? Olit nätisti ja kiltisti, et huutanut, itkenyt tai muuten häslännyt?

Jos en ollut nätisti niin vanhemmat veivät pois tai hiljensivät muulla tavalla. Onnistunee varmaan kaikilta muiltakin ihmisiltä, kunhan vain halua löytyy.

Minulla ei lapsia ole, mutta voisin heittää tällaisen villin arvion: nykyvanhemmat haluavat liikaa olla lastensa kavereita, vaikka se ei todellakaan ole äidin ja isän tärkein tehtävä.
 

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Mietin ensin että mitä vittua, mutta taisit tarkoittaa tutzbaa & avovaimoa keskenään :)

Tahi sitten menin ns. rapalaan.

Sama homma, mietin jo että nyt on aika sairaat ja likaiset kasvatuskeinot jollain käytössä mutta onneksi tällä haettiin ihan vain Tutzbaa :D
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Mietin ensin että mitä vittua, mutta taisit tarkoittaa tutzbaa & avovaimoa keskenään :)

Tarkoitin jälkimmäistä, mutta esittämäsi ensimmäinen vaihtoehto voisi toki olla vielä tehokkaampi...
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.

TOffee lapsi ja vanhemmuus-ketjussa. No, tämäkin nähty nyt.

Joo, tuo Tutzban aihe on kyllä sellainen, jota sietää miettiä. Aika monen.
Itse kelasin äsken, että aika moni vanhempi antaa kersojen riehua ja olla tavallaan ilman arkisia rajoja lomalla siksi(kin), että sillä saa tavallaan 'korvattua' vähäistä yhdessäoloaikaa ja huonoa omaatuntoa. Äippä ja isukki on kerrankin "kivoja". Vähän sama juttu, kuin vanhemmat ostavat lapselleen kaikkea krääsää, vaikka ainoa asia, mitä lapsi kaipaa on yhteinen aika.
Lomalla on moni loman tarpeessa ja ei välttämättä riitä enään paukut juosta kersojen perässäkään. Mielummin sulkeudutaan hyvän kirjan pariin aurinkotuolissa / nautitaan hetki sitä ihquu pinacoladaa, kuin antaisi lapsille aikaa.
Tulipa vaikea aihe, edes selittää omaa mielipidettä.

Niin, vanha Mannerheimin lastensuojeluliiton "rajat on rakkautta"-slogani saisi olla tunnetumpi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jos en ollut nätisti niin vanhemmat veivät pois tai hiljensivät muulla tavalla. Onnistunee varmaan kaikilta muiltakin ihmisiltä, kunhan vain halua löytyy.
Tuskinpa olet kaikkia tapauksia rekisteröinyt, ja vaikka vanhempasi ovat varmasti ihan duuninsa hoitaneet, olet sinäkin ollut jossain tilanteessa se kuolaava ja kiljuva penska, joka joskus kasarilla(?) häiritse takatukkien kuhertelua. Ei sillä, että itsekään välittäisin niin kovasti jostain ylisosiaalisesta muksusta varsinkaan vaimoni kanssa kahdestaan lomaillessani. Rasittaviahan ne voivat olla, mutta jotain perspektiiviä kuitenkin taas tähän kitinään.

Ensinnäkin, mulkoilu on yhtä tyhjän kanssa. Asiallinen maininta vanhemmille tai lapselle, jos ikää on kohtalaisesta, saattaa viedä asiaa eteenpäin, tuijottelu sitä tekee vain harvoin.

Ääniin ja mekastukseen tottuu, joten ihan oikeasti hei, vanhemmat eivät välttämättä ole idiootteja, jos eivät heti reagoi lastensa touhuihin. Meillä mennään pihalla pyörän ja polkutraktorin kanssa tajutonta rundia, joskus taas energiaa puretaan kiljumalla ja juoksemalla, vaikkei ympäristö siihen olisikaan paras. Yleensä olen aika skarppi näissä, natsi melkein moneen muuhun isukkiin verrattuna, mutta joskus ne vain jättää rekisteröimättä väsymyksen tai muun syyn vuoksi. Jos ne häiritsevät jotain, toivon, että minulle mieluummin kerrotaan asiasta kuin tuijotellaan ja tuhahdellaan ylimielisesti. Ei se niin vaikeaa ole. Ja korostan asiallisuutta, vaikka kuinka kokisi oman rauhansa tulleen rikotuksi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Maailmassa ei montaa huvittavampaa asiaa ole kuin pulttia ottavat vanhemmat, kun varsinkin lapsettomat heitä ystävällisesti ja aiheesta opastavat.
Yksi niistä harvoista huvittavista asioista on varmasti lapsettomat, jotka pyrkivät opastamaan vanhempia.

Joo joo, moni lapseton olisi parempi kasvattaja kuin osa vanhemmista, ja jotkut vanhemmista ovat yliherkkiä lapseensa kohdistuvaan kritiikkin. Vanhemmuus on kuitenkin niin paljon muutakin kuin se ohikiitävä kiukuttelu Prisman karkkihyllyllä, josta joku kaikkitietävä lapseton spede joutuu kärsimään, että turha yrittää kuitenkaan opettaa isukkiaan naimaan.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Olen pitänyt periaatteenani olla opastamatta lastenkasvatuksessa, kun minulla ei lapsia ole. Kerran lipsuin sen verran, että oli pakko kommentoida. Eräässä ruokapaikassa aikani kuuntelin sitä yököttelyn määrää ja sitten totesin lasten isälle, että vastaavalla käytöksellä minä olisin aikanani saanut selkääni. Olemme ystäviä, eikä siitä tullut kummempaa kohtausta. Kyse ei ollut enää ihan pienistä lapsista, ja vertailukohdan otin omasta elämästäni.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
"Kyllä minä jälkikasvuni hoidan, hoida sinä omat asiasi".

sampio kirjoitti:
Vanhemmuus on kuitenkin niin paljon muutakin kuin se ohikiitävä kiukuttelu Prisman karkkihyllyllä, josta joku kaikkitietävä lapseton spede joutuu kärsimään, että turha yrittää kuitenkaan opettaa isukkiaan naimaan.

I rest my case.

Ja tämän takia en lähde ojentamaan muiden lapsia, vaan odotan vanhempien sen tekevän. Tuo "koko kylä kasvattaa lapsen" ajattelu on periaatteena hyvä, mutta käytännössä ei toimi. Lapsien kasvatus on aina omien vanhempien vastuulla.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Vanhemmuus on kuitenkin niin paljon muutakin kuin se ohikiitävä kiukuttelu Prisman karkkihyllyllä, josta joku kaikkitietävä lapseton spede joutuu kärsimään, että turha yrittää kuitenkaan opettaa isukkiaan naimaan.

Lapsen saaminen ei takaa hyvää osaamista vanhemmuudessa, lauseesi on hyvin ylimielinen. Lapsettoman kokemukset omassa lapsuudessa voivat olla sellaiset, että hän voi opettaa isukkiaan naimaan, jopa ottaa hänen paikkansa pukilla.

Ei lasten kiukuttelua pidä pelätä, mutta kyllä vanhempien pitää pystyä hallitsemaan mukulansa julkisilla paikoilla edes jotenkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös