Veronalennukset on ehdottomasti suunnattava niille, joiden kohdalla lisätulot todennäköisimmin menevät suoraan kulutukseen. Käytännössä tämä tarkoittaa pienituloisia ja vähävaraisia. Tästäkin lienee melko laaja ei-ideologinen konsensus taloustieteilijöiden piirissä.
Tuskin on järkevää eikä varsinkaan ole laajaa konsensusta taloustieteilijöiden piirissä. Vasemmisto vaatii pientuloisille vähemmän veroja, mutta sehän ei ole vielä konsensus tai taloustiedettä :)
En nyt lähde sen syvällisemmin perustelemaan kuin kysymällä ensin, että mitä verotusta tarkoitat? Ansiotulojen verotusta, pääomaverotusta vai välillisiä veroja ja veronluonteisia maksuja? Oletan sinun tarkoittavan ansiotulojen verotusta ja esität siis, että pienituloisten veroja pitää edelleen keventää, muiden ei.
Esitys on järjetön. Tällä hetkellä ansiotulojen verotus on kansainvälisesti tarkasteltuna Suomessa erittäin kireä. Olin eräässä VVM:n seminaarissa jossa useampikin taloustieteilijä totesi ansiotulojen verotuksen olevan kansainvälisestä tarkasteltuna Suomessa aivan kärjessä ja tämän koskevan erityisesti keskiluokkaa ja siitä ylöspäin. Ansiotulojen verotukseen pitää laskea mukaan myös sotu, jonka maksamisesta verovelvollinen ei voi kieltäytyä. Lopputulos oli kuulemma se, että ansiotulojen verotus oli Suomessa keskimäärin jo nyt EU:n jaetulla kärkisijalla vuoden 2006/2007 verotuksessa.
Verotus painottuu kuitenkin niin, että pienituloisten verotus ei poikkea kaikissa malleissa kovinkaan paljon EU:n keskiarvoista, mutta keskiluokan ja erityisesti suurituloisten verotus poikkeaa. Ja kuten jokainen arvaa tai tietää, Suomen tappioksi. Tämä on johtanut yhä enemmän siihen, että Suomen todellinen verokertymä putoaa kun ansiotuloja siirretään pääomaverotuksen piiriin. Samalla putoavat eläkemaksut ja sosiaaliturvan rahoitus. Kaiken lisäksi myös pääomaverotus on Suomessa a) selvästi EU:n keskiarvoa korkeampi ja b) osin kaksinkertaista kun katsotaan asiaa yrityksen omistajien kannalta.
Pelkkä ajatuskin siitä, että pienituloisten veroja edelleen kevennettäisiin mutta vastaavasti muiden ei, pudottaa Suomen yhä kauemmaksi EU:n kokonaisveroastevertailuissa pääkilpailijamaistamme. Työn verottaminen Suomessa on yksinkertaisesti aivan liian kallista ja ei yksin palkansaajan, vaan ennen kaikkea työnantajan näkökulmasta.
Koska valtaosa Suomenkin suuremmista yrityksistä toimii jo kansainvälisesti, kireän verotuksen jatkaminen niin yritysten kuin keskituloisten palkansaajien osalta (työnantajan vinkkelistä) johtaa ainoastaan siihen, että yritykset siirtävät toimintojaa Suomesta ulos ja menetämme tätä kautta kymmeniä tuhansia tai jopa yli 100 000 työpaikkaa. Pahimman skenaarion mukaan tämä luku tulee toteutumaan. Ja siis per vuosi - ei kertavähennyksenä. Tämä kehitys pitää saada poikki.