Mainos

Lakko!

  • 299 437
  • 2 354

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Koska Blue1:lla ei ole kaukolentoja, eikä niistä tulevia vapaita ollenkaan.
Ihan perusuutisointia esim. tänään. Yritä duunarivihasta huolimatta ymmärtää mistä on kyse.

Eli Blue1:n sopimuksessa ei siis käsitellä kaukolentoja millään tavalla? Mitä tapahtuu jos Blue1 ilmoittaa huomenna Helsinki-Bangkok reitin avaamisesta?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli Blue1:n sopimuksessa ei siis käsitellä kaukolentoja millään tavalla? Mitä tapahtuu jos Blue1 ilmoittaa huomenna Helsinki-Bangkok reitin avaamisesta?
Millä koneella aikoo lentää? Avro RJ85, McDonnell Douglas MD-90 ja Boeing 717, ei noilla hirveän pitkälle pötkitä.
Luulisin, että ei ole tarvinnut hirveästi neuvotella kaukolennoista. Luultavasti mahdollisen osto/vuokrakoneen jälkeen neuvoteltaisiin lisää.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Keskustelu jälleen käynnissä. Älkää antako häiritä, mutta korjaan muutaman tiedon:

Daespoo kirjoitti:
Edestakainen lento Pekingiin ja sen jälkeen 9 päivän palkallinen loma. Tästä ei tietysti haluta luopua, onhan tuo lähes uskomattoman hyvä diili.


Pekingin lennon jälkeen tuleva vapaa on 88h5min = 3vrk 16h 5 min ja sen jälkeen on mahdollista tulla kotimaan tai Euroopan lento.

Käytännössä esimerkiksi pairing Pekingiin kulkee seuraavanlaisena (ajat Suomen aikaa):
*Työ alkaa Helsingissä maanantaina klo 16:50 ja kone lähtee klo 18:05.
*Lentoaika 7h50 (ja lennon aikana noin tunnin lepotauko, lasketaan työajaksi).
*Lennon laskeuduttua työaika päättyy 30 min koneen pysähtymisestä (matkustajien ulossaaminen ja koneen tavaroiden tarkastaminen)
= kokonaistyöaika 9h35min ja kello yöllä Suomen aikaa 02:25 tiistaina

Matka lentokentältä hotelliin ei ole työaikaa. Vapaa-aikaa levätä perillä Pekingissä noin vuorokausi. Paluumatka hotellilta lentokentälle ja passintarkastukset yms eivät ole työaikaa. Kuljetus hotellilta lähtee keskiviikkona klo 3:55.
*Paluulennon työ lentokoneessa alkaa klo 4:55 ja lento lähtee klo 5:55.
*Lentoaika 8h30min (lennon aikana noin 1h15min lepotauko, lasketaan työajaksi)
*Lennon laskeuduttua työaika päättyy 30 min koneen pysähtymisestä eli klo 14:55 siis keskiviikkona
= kokonaistyöaika 10h.


Summaten siis lentoemäntä aloittaa työt ma klo 16:50 ja palaa kotiin ke klo 14:55. Tästä työajaksi lasketaan 19h35min. Tämän jälkeen kotimaa/Eurooppatyö voi alkaa siis sunnuntaiaamuna klo 7:00.

Daespoo kirjoitti:
Eli lentoemot joiden keskiansio on 3400€/kk PLUS PÄIVÄRAHAT (verottomia)

Lainaus Finnairin sivuilta : Lentoemäntien ja stuerttien palkka määräytyy Finnairin lentoemäntiä ja stuertteja koskevan työehtosopimuksen mukaisesti. Kokonaispalkka muodostuu kiinteästä palkasta ja muuttuvista lisistä. Lisiä maksetaan esimerkiksi yötyöstä, sunnuntaityöstä, pitkistä työpäivistä ym. Lisien osuus palkasta on arviolta noin 40 %. Palkka vaihtelee tehdystä työmäärästä ja työn luonteesta riippuen. Peruspalkka työsuhteen alussa on n. 1300 EUR. Lisineen palkka työsuhteen alkuvaiheessa on keskimäärin n. 1900 EUR/kk. Viiden vuoden työskentelyn jälkeen palkka lisineen on noin 2050 EUR/kk ja kymmenen vuoden työskentelyn jälkeen palkkataso on noin 2700 EUR/kk. Palkan lisäksi maksamme lennon aikaisesta myynnistä myyntiprovisiot sekä työvuorojen mukaiset päivärahat.

Myyntiprovisiot ovat tavallisesti muutamia kymppejä. Parhaimmillaan runsaasti lomalentoja lentävillä saattaa rikkoutua jopa 200€, tämä on siis poikkeuksellisen paljon.

Daespoo kirjoitti:
Emot vaativat nykyisen sopimuksen säilyttämisestä koska se on paaaaljon parempi kuin kellään kilpailijalla. Finnairille kelpaisi Blue1:n tekemä sopimus mutta SLSY:lle ei. Miten tämä on mahdollista?

Työnantajaliiton eli Palvelualojen Toimialaliiton johtavan lakimiehen Petri Verrosen sanoin: ” Finnairin ja Blue1:n työehtosopimukset ovat yhtiöiden strategioista johtuen rakenteeltaan kovin erilaisia. Blue1 ei liikennöi lainkaan lennoilla, joissa olisi kaukolentoja tai merkittäviä aikaeroja. Finnairin strategia puolestaan perustuu paljolti pitkänmatkan ja erityisesti Aasian-lentojen varaan. Näin sopimuksissa on hyvin erilaisia työaika- ja vapaa-aikasäännöksiä, eivätkä ne ole helposti vertailukelpoisia.”

Tämän palstan ilmapiirille sopivasti lakkoilijat ovat ahneita, eivätkä ole valmiita joustamaan mistään vaatimuksista. Lentoemännät ovat pudottaneet palkkoja 5% ja työskentelyä koneissa on tehostettu (mm. kaukolentoja lennetään aiempaa pienemmällä miehistöllä). Nyt esitetään uutta 13% tehostamista. Kyseessä ei siis ole ehdoton vastustus, vaan kysymys siitä, mikä on lentoemäntien osuus. Yhtiöllä on muitakin ongelmia (lue säästökohteita) kuin ahneet lentoemännät.


Daespoo kirjoitti:
Tätä varmaan toistetaan SLSYn politrukkien toimesta, fiksut lentoemännät miettivät nyt varmaan kovasti sitä kuinka korvaamattomia he ovat. Fiksuimmat tajuavat että he tekevät bulkkiduunia ja heidät voi korvata helposti.

Tästä samaa mieltä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Millä koneella aikoo lentää? Avro RJ85, McDonnell Douglas MD-90 ja Boeing 717, ei noilla hirveän pitkälle pötkitä.
Luulisin, että ei ole tarvinnut hirveästi neuvotella kaukolennoista. Luultavasti mahdollisen osto/vuokrakoneen jälkeen neuvoteltaisiin lisää.

Siis SLSY teki 3v diilin Blue1:n kanssa ilman että he sopivat mitään kaukolennoista? En usko.

Miksi Finnair sanoisi että se hyväksyisi Blue1:n kaltaisen sopimuksen jos siinä ei puhuta mitään kaukolennoista jotka ovat Finskin selkäranka?? Miksi SLSY ei ole julkisesti vastannut tähän mitään?
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Siis SLSY teki 3v diilin Blue1:n kanssa ilman että he sopivat mitään kaukolennoista? En usko.

Usko pois. Näin on. Blue1 on SAS:n syöttöyhtiö. Kaukolennot lentää SAS.

Daespoo kirjoitti:
Miksi Finnair sanoisi että se hyväksyisi Blue1:n kaltaisen sopimuksen jos siinä ei puhuta mitään kaukolennoista jotka ovat Finskin selkäranka?? Miksi SLSY ei ole julkisesti vastannut tähän mitään?

Mediapeliä sanoisi Väyrysen Paavo. Oikean vastauksen saa Finnairin johdolta.

SLSY ei ole vastannut, koska neuvotteluissa on sovittu, että keskitytään neuvotteluihin, eikä sotketa asioita julkisuudessa. LOL.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Usko pois. Näin on. Blue1 on SAS:n syöttöyhtiö. Kaukolennot lentää SAS.

Blue1 on SASin tytäryhtiö. Olisi vallan kummallista että Blue1:n sopparissa ole sovittu mahdollisuudesta että Blue1 lentää kaukolentoja seuraavan 3v aikana.

SLSY ei ole vastannut, koska neuvotteluissa on sovittu, että keskitytään neuvotteluihin, eikä sotketa asioita julkisuudessa. LOL.

Ai niinkuin tämänpäiväinen julkinen vihoittelu Finnairin lähettämästä sähköpostista jolla pyydettiin liittoon kuulumattomia (ja kuuluviakin) tulemaan töihin?
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Finskin ilmoitus v. 2005

Finnairin matkustamohenkilökunnan keskipalkka vuonna 2005 oli noin 40 580 euroa,
päivärahan määrä on kuukaudessa noin 427 euroa ja viikkotyöaika on 27 tuntia.


http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_11_1_1.html?Id=hex_200610170000056985.html

Annettu silloisessa lakkotilanteessa ja mielestäni yhtä uskottava, kuin eilen ilmoitettu 41500€.

Kysymys kuuluu, että kumpaan tietoon luotat yhtiön rekrytointisivuun vai lakon aikaiseen lehdistötiedotteeseen?

(Sama juttu kuukausityöaikojen suhteen, yhtiön ilmoitus julkisuudessa 90-95h ja sisäisessä tiedotuksessa 108,5h).
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Blue1 on SASin tytäryhtiö. Olisi vallan kummallista että Blue1:n sopparissa ole sovittu mahdollisuudesta että Blue1 lentää kaukolentoja seuraavan 3v aikana.

Ei ole ainoa kummallinen asia näissä neuvotteluissa, mutta niin se vaan on.

Daespoo kirjoitti:
Ai niinkuin tämänpäiväinen julkinen vihoittelu Finnairin lähettämästä sähköpostista jolla pyydettiin liittoon kuulumattomia (ja kuuluviakin) tulemaan töihin?

Niin myöskään SLSY ei ole pitänyt tuosta yhteisestä sopimuksesta (siis julkisuudessa revittelystä pidättäytymisestä) kiinni. Molemmat on huonolla linjalla ja neuvottelut kärsii. Surkea tilanne kaikille.
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Annettu silloisessa lakkotilanteessa ja mielestäni yhtä uskottava, kuin eilen ilmoitettu 41500€.

Kysymys kuuluu, että kumpaan tietoon luotat yhtiön rekrytointisivuun vai lakon aikaiseen lehdistötiedotteeseen?

(Sama juttu kuukausityöaikojen suhteen, yhtiön ilmoitus julkisuudessa 90-95h ja sisäisessä tiedotuksessa 108,5h).

Jos Finnairin esittämät luvut keskiarvoista ovat niin vääriä, miksi kukaan ei näitä ole julkisuudessa korjannut? Ja äläkä sano että se johtuu jostain hienotunteisuudesta neuvotteluja kohden.

Enisei, palkkahan tässä ei ole pointti koska Finnair on ilmoittanut haluavansa järkeistää lepoaikoja ja tarjota kompensaationa rahallista korvausta.
 
Suosikkijoukkue
TuTo
Ai niinkuin tämänpäiväinen julkinen vihoittelu Finnairin lähettämästä sähköpostista jolla pyydettiin liittoon kuulumattomia (ja kuuluviakin) tulemaan töihin?

Aika mentaalicase on sellainen liittoon kuuluva joka töihin meni. Siinä on takuulla kivaa sitten kun työkaverit aikanaan töihin palaavat, Finnairin kokematon johto osoittaa todellista pelisilmän puutetta houkuttelemalla muutaman arvostelukyvyttömän reppanan tähän ansaan.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Jos Finnairin esittämät luvut keskiarvoista ovat niin vääriä, miksi kukaan ei näitä ole julkisuudessa korjannut? Ja äläkä sano että se johtuu jostain hienotunteisuudesta neuvotteluja kohden.

Veikkaan, että kyseessä on puhtaasti resurssikysymys. Ei ole käytössä omaa tiedotusosastoa ja suht pieni väkimäärä pyrkinee jatkamaan neuvottelua.

Enisei, palkkahan tässä ei ole pointti koska Finnair on ilmoittanut haluavansa järkeistää lepoaikoja ja tarjota kompensaationa rahallista korvausta.

Nimenomaan. Piti vain korjata, koska esitetyt palkkaluvut ovat selkeästi liian korkeita.

Kiista on nimenomaan lepoajoista ja työn rytmityksestä. Osa lentoemännistä kokee, että nykyinenkin työrytmi (siis sekä lepoaikoijen että koneessa olevan henkilöstömäärän suhteen) on liian raskas. Mahdollinen lisäpalkka ei silloin auta. Merkittävä osa emännistä tekee jo nyt vapaaehtoisesti lisätöitä ja suostuu joustamaan lepoajoista kaukolentojen välillä. Nyt yhtiö vaatii, että kaikkien on mentävä tähän. Voisi luulla, että olisi löydettävä kompromissi, jossa rakennettaisiin joustava malli, joka hyödyntäisi vapaaehtoisuutta (kun sitä selvästi löytyy). Mutta toistaiseksi yhtiö ei ole halunnut tehdä mitään myönnytyksiä mihinkään suuntaan.

Neuvotteluita vaikeuttaa myös se tosiasia, että parin viime vuoden aikana yhtiö on jättänyt toteuttamatta tiettyjä antamiaan lupauksia (siis lähinnä työvuorojärjestelyihin, lentojen vaihtoihin jne) vedoten taloudellisiin oloihin. Siis jousto toimii toiseen suuntaan, mutta kovin jäykästi toiseen suuntaan. Siitä on synytynyt ilmapiiriä, että joustot saa riittää, jos ne kulkee vain toiseen suuntaan.

Tilanne on pahassa jumissa, vaikka molemmat tietävät ongelmien syyt.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Onko sinulla lähdettä tälle?

No, kelpaako se, että minä sanon niin. Kyse ei ole mielipiteestä. Linkkiä ei tähän hätään löydy.

Lisäksi voisin kirjoittaa tähän pitkän pätkän vitunsekavaa-ay-paska-historiaa siitä, miksi sopimustilanne on noin epämääräisen sekava, mutta säästän aikaa.

Finnair julkisuustemppuna vetoaa tähän "yleissitovaan sopimukseen", jota Suomessa ei noudata kukaan. Siinä lyödään paskaa lentoemäntien ay-sekoilijoiden niskaan (viisi vuotta sitten slsy ei itsekään tiennyt, mitä se oli tekemässä ja sai aikaan). Yleissitova sopimus on kuollut kirjain, johon on liitetty erilliset yhtiöpöytäkirjat, jotka käytännössä toimivat TES-sopimuksina. Tässä pöytäkirjassa on mm. nämä lepoaikasäännökset.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Ei se fyysinen koko minuakaan kiinnostaisi, jos hommat hoituisivat niin, ettei "omista eduistaan kiinnipitäessään" tekisi hallaa suurelle joukolle muiden alojen palkansaajia ja yrityksiä. Mutta kyllä se vain melko huvittava näky oli, kun sairaalloisen ylipainoinen ahtaaja kännipäissään vaati lisää melkein 50.000 euron vuosiliksaansa.

Minun ymmärrykseni ainakin loppuu siinä vaiheessa, kun voimakkaalla lakkoaseella siunatut liitot terrorisoivat yhteiskuntaa laittomilla ja järjettömillä (tuki-)lakoilla aiheuttaen lyhytnäköisellä oman edun tavoittelullaan kestämätöntä hallaa koko maan taloudelle. Ja lopulta myös itselleen.

Käypä huvikses ottamassa ensin selvää, että mitä sakemanniahtaaja saa vuodessa palkkaa. Meinaan, kun maamme autuas johto (EK) haluaa lakkoilun tippuvan samalle asteelle, kuin esim. Saksassa on. Tähän on tullut usealtakin ahtaajalta kommenttia, että jos sama palkka vaan maksetaan niin lakkoon ei tarvitse mennä koskaan:)

Kysymys, kuinkahan pitkänäköstä oli metsäalan Ameriikan valloitus, jossa paloi useita miljardeja??? Riittääkö siihen ymmärrystä?

En tiiä, kannattais varmaan joskus käydä tekees noita duuneja, vaikka puolikin vuotta. Ymmärtäisit varmaan tilannetta hiukan paremmin, kuin telkkarista vähän kattomalla.

JUMALAUTA, Ameriikassa on liskoihmisiä!!
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Finnairin tämän vuoden tulos kolmannella neljänneksellä oli 42 miljoonaa hyvää. Jos vaan työnantajalle olisi riittänyt nykyinen emojen sopimus niin vuoden lopputulos olisi plussalla ja rajusti. Ei kelvannut ei vaan pitää saada lisää taikinaa omistajille ja juuri nyt on hyvä hetki kyykyttää duunareita, koska EK:n propakanda on mennyt läpi Suomen tuhoutumisesta ilman duunareiden joustoa...

Miksi työntekijät eivät sido palkkaansa firman tulokseen?? Tämä poistaisi ongelman, tietty peruspalkka ja loput neljännesvuosittain yrityksen tuloiksesta. Itseäni ihmetyttää nämä lentoemojen vapaat, sosiaalialalla en saa vastaavia ole vaikka vaikka on tullut tehtyä parin vuorokauden työvuoroja. Tosin kaikki tasottuu kolmen viikon jaksoissa.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Miksi työntekijät eivät sido palkkaansa firman tulokseen?? Tämä poistaisi ongelman, tietty peruspalkka ja loput neljännesvuosittain yrityksen tuloiksesta. Itseäni ihmetyttää nämä lentoemojen vapaat, sosiaalialalla en saa vastaavia ole vaikka vaikka on tullut tehtyä parin vuorokauden työvuoroja. Tosin kaikki tasottuu kolmen viikon jaksoissa.

Osa palkasta on sidottu tulokseen ;D Viime vuonna tulospalkkiota lentoemännille maksettiin 100-300€, koska asiakaspalaute oli erittäin hyvää ja laadulliset tavoitteet ylitettiin.

Peruspalkkaa ei juurikaan ole varaa laskea (sillä tällöin esimerkiksi tuhkapilvitilanne veisi talouden kuilun partaalle). Nykyisessä mallissa mm. sairastaminen syö "ylimääräiset" tehokkaasti pois, kun n 40% tuloista perustuu erilaisiin lisiin (yötyö jne). Jos sairastat, jää lisät ja päivärahat saamatta.

Vapaiden taustalla löytyy lentoturvallisuuteen liittyvät määräykset. Ei voi tehdä parin vuorokauden työvuoroja.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Osa palkasta on sidottu tulokseen ;D Viime vuonna tulospalkkiota lentoemännille maksettiin 100-300€, koska asiakaspalaute oli erittäin hyvää ja laadulliset tavoitteet ylitettiin.

Peruspalkkaa ei juurikaan ole varaa laskea (sillä tällöin esimerkiksi tuhkapilvitilanne veisi talouden kuilun partaalle). Nykyisessä mallissa mm. sairastaminen syö "ylimääräiset" tehokkaasti pois, kun n 40% tuloista perustuu erilaisiin lisiin (yötyö jne). Jos sairastat, jää lisät ja päivärahat saamatta.

Vapaiden taustalla löytyy lentoturvallisuuteen liittyvät määräykset. Ei voi tehdä parin vuorokauden työvuoroja.

Jos työntekijä ei halua ottaa riskiä taloudellisesti, on turha kitistä firman tuloksesta. Finnairilla on ollut aika monta heikkoa vuotta, jolloin työntekijät ovat saaneet palkkansa vaikka omistajien osingot ovat jääneet jakamatta.

Työajassa ihmettelin vaan näitä pitkiä vapaita esim. Pekingin lennon jälkeen vaikka esimerkissäsi lentoemäntä tekee mennen tullen käytännössä tavallisen työpäivän ja välissä saa nukkua hyvässä hotellissa tarvittaessa vaikka 12 tuntia, mutta jos nämä liittyy lentoturvallisuusmääräyksiin niin ymmärrän kyllä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ay-terroristi ja joustamattomuus.
Henkilökohtaisesti pidän kohtuuttomana, että joustoa vaaditaan niiltä, joilla ei juuri mitään varallisuutta ole, mutta ei niiltä, jotka pärjäisivät loppuelämänsä lokoisasti vaikkei tulisi latiakaan.

Itseltäni menee tämän viestin logiikka täysin ohi. Tosin yleensä minkään vasemmistolaisretoriikan pointti ei aukene. Kenen tulisi tässä Finnairin tapauksessa sitten joustaa? Tulisiko maailman lähes korkeimmasta veroprogressiosta nauttivien hyvätuloisten palkansaajien maksaa korkeiden verojen lisäksi kompensaatiota eri pörssiyhtiöille, jotta nämä välttyvät säästötoimilta?

Onneksi matkustamohenkilökunnan joukosta löytyy myös suoraselkäistä porukkaa, jotka ymmärtävät, mihin tämä joustamattomuus lopulta johtaa, ja haluavat tulla töihin lakosta huolimatta. Kynnys tähän on todella iso, sillä perinteisesti pahimmat terrorist.. korjaan ay-aktiivit pystyvät tekemään omilla aivoillaan ajattelevien työntekijöiden lopputyöurasta todella piinallisen.

Mahtaa olla turhauttavaa Finnairille. Tästä vuodesta oltiin jo selviämässä kunnialla, mutta nyt itsekäs ay-porukka ajaa koko kansallisen lentoyhtiön tulevaisuuden kyseenalaiseksi. Tyhmempikin osaa laskea 1+1, ja että Finnairilla ei ole kohta mitään muuta vaihtoehtoa kuin luopua puhtaasti suomalaisesta identiteetistään, ja siirtää toimintoja muualle. Ay-väki ei anna juurikaan muita vaihtoehtoja.
 

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Käypä huvikses ottamassa ensin selvää, että mitä sakemanniahtaaja saa vuodessa palkkaa. Meinaan, kun maamme autuas johto (EK) haluaa lakkoilun tippuvan samalle asteelle, kuin esim. Saksassa on. Tähän on tullut usealtakin ahtaajalta kommenttia, että jos sama palkka vaan maksetaan niin lakkoon ei tarvitse mennä koskaan:)

Sinä varmaan kerrot, millaisessa palkkakuopassa ahtaajat ovat Saksaan verrattuna. Samalla voit ottaa selvää myös sen maamme autuaan johdon palkoista verrattuna Saksan vastaaviin. Huomaat ehkä, että Saksassa ne palkat nyt vaan on parempia. Tuolla logiikalla pitäisi mennä lakkoon suurinpiirtein koko Suomen. Ja varmasti olisi taas enemmän rahaa palkkojen maksuun.

Ja miksi ne ahtaajakaverisi eivät sitten muuta sinne Saksaan? Itsekin saisin melkein 50.000 euroa vuodessa enemmän palkkaa Saksassa, mutta en silti valita siitä täällä. Jos Suomessa palkkakuopassa oleminen alkaa kyllästyttää, niin eihän tuonne Saksaan pitkä matka ole. Harvoin ne asiat valittamalla paranee.

Kysymys, kuinkahan pitkänäköstä oli metsäalan Ameriikan valloitus, jossa paloi useita miljardeja??? Riittääkö siihen ymmärrystä?

En tiiä, kannattais varmaan joskus käydä tekees noita duuneja, vaikka puolikin vuotta. Ymmärtäisit varmaan tilannetta hiukan paremmin, kuin telkkarista vähän kattomalla.

JUMALAUTA, Ameriikassa on liskoihmisiä!!

Noihin katkeran miehen tuhanteen kertaan esiintuotuomiin metsäalan Ameriikan valloitusjuttuihin en jaksa ottaa kantaa.

Työkokemusta löytyy kyllä useita vuosia sekä rakennushommista urakkaporukassa että suoritepalkkaisista varastohommista. Kertaakaan ei ole tarvinnut liittoon liittyä, eikä lakkoilla, varastohommiakin tuli tehtyä suunnilleen kaksin-kolminkertainen määrä kaikesta valittaviin "liiton miehiin" verrattuna. Nämä luuserit jaksoivat kyllä valittaa, kuinka "ollaan vaan tekevinään työtä, kun työnantajakin on vaan maksavinaan palkkaa", vaikka vähäiselläkin työnteolla olisi saanut 2-3e/h lisää palkkaa, vähän hikoilemalla enemmänkin.
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Millä koneella aikoo lentää? Avro RJ85, McDonnell Douglas MD-90 ja Boeing 717, ei noilla hirveän pitkälle pötkitä.
Luulisin, että ei ole tarvinnut hirveästi neuvotella kaukolennoista. Luultavasti mahdollisen osto/vuokrakoneen jälkeen neuvoteltaisiin lisää.

Niin, miten lennät, jos kukaan ei lennä? Ei lentävä henkilöstö kuitenkaan tuota ilmailuliikennettä ylläpitävästä porukasta ainoata ja oikeata ylläpitävää ole.

Riipaisepas sähköt pois lentokentältä tai power-off tankkausjärjestelmistä tai jäänestoista. Ei kyllä lennä yksikään vekotin Suomessa tai Suomesta minnekään kovin kauaksi. Eikä muutenkaan pötki kukaan tai millään tavalla kovin pitkälle.

Miten tai millä tavalla neuvotellaan?

-duud-
 

Neely#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
samoin pääluottamusmiehet jotka ovat viimeisiä irtisanottavia.

Pätkitty lainausta. En muuten jaksa kommentoida kyseistä,hyvinkin värikästä keskustelua, mutta viilataan senverran faktaa, että eiköhän se ole työsuojeluvaltuutettu, joka viimeisenä joutuu lähtemään? Näin ainakin useimmilla aloilla.
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Myyntiprovisiot ovat tavallisesti muutamia kymppejä. Parhaimmillaan runsaasti lomalentoja lentävillä saattaa rikkoutua jopa 200€, tämä on siis poikkeuksellisen paljon.

Niin /lento noi tipit? Miten ihmeessä tuollaisten vittumaisten ihmisten, jotka kuvittelevat olevansa maksavaa asiakasta ylempänä pitäisi saada enempää kuin keppiä harteisiinsa?

En kyllä ymmärrä, miten joku sämpylän jakajan pitäisi saada 9 vuorokauden lepopäivä pullan jakamisesta/lento jonnekin muka kauas. Ne helvetin urpot, joille nuo prinsessat jakaa sitä sämpylää neljään osaan, tekee sillä "lepoajalla" kuitenkin duunia sen verran, että rinsessojen lepopäivät voidaan maksaa och lite mera till.

Ei kyllä voi tajuta noita Finskin duunareitten ajatuksia....

-duud-
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Peruspalkkaa ei juurikaan ole varaa laskea (sillä tällöin esimerkiksi tuhkapilvitilanne veisi talouden kuilun partaalle). Nykyisessä mallissa mm. sairastaminen syö "ylimääräiset" tehokkaasti pois, kun n 40% tuloista perustuu erilaisiin lisiin (yötyö jne). Jos sairastat, jää lisät ja päivärahat saamatta.
Päivärahaa maksetaan siksi, että ulkomailla matkustavalla on siellä esim. aterioinnista kuluja. Näitä kuluja ei synny, jos ei matkusta eli päivärahoja ei voi lukea palkan lisäksi vaan se on korvaus työmatkalla kulutetusta omasta rahasta. Ikävää ja lyhytnäköistä, jos joku laskee oman taloutensa päivärahojen varaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös