Totta kai päivärahat kuuluvat työntekijälle, jos sellaiset on sovittu sopimuksessa. Avainsana onkin, että ne saa vain, jos työntekijä määrätään johonkin kohteeseen. Mistä esim. lentoemäntä voi tietää ennen työlistan saamista, mihin hän sen mukaan tulee lentämään ja kuinka paljon päivärahoja hän saa? En kutsuisi tuota kovin varmaksikaan tulonlähteeksi, koska päivärahat vaihtelevat kohdemaan mukaan.
Minä käytin ilmaisua lisät ja päivärahat jää saamatta, havainnollistaakseni sitä, että lentoemännän henkilökohtaiselle taloudelle ne ovat olennaisen tärkeät. Tarkoitus oli oikeastaan kiinnittäää huomio siihen, että lentoemännästä työnantajalle syntyvä kustannus on tiukasti suhteessa siihen, että mitä työnantaja saa työsuoritteena vastineeksi. Jos emäntä tekee vähän töitä (siis on lennoilla) hän saa vähemmän palkkaa - jos tekee paljon lentoja saa enemmän palkkaa. Joustoa on siinä mielessä jo nyt rakennettu palkkarakenteeseen.
Tottakait on selvää (paitsi ehkä OriginalVeikolle), että päivärahaa ei saa, jos ei matkaile kaukomaille makoilemaan loistohotelliin. Sairausajan palkka rakentuu keskiansion mukaan.
Punaisille laseille tiedoksi, että puolitoista vuotta sitten lentotarjoilijat alensivat palkkojaan viisi prosenttia ja lisäksi tämän vuoden indeksikorotus peruttiin. Samalla maukas lentokoneruoka muuttui maksulliseksi. Tämä säästösopimus on päättymässä vuoden vaihteessa ja nyt pitäisi siis saada sovittua, paljonko tällä kertaa tehostetaan.
Lisäksi on huomioitava myös, että koneessa tehtävä työ on muuttunut raskaammaksi - kaukolennoilta on vähennetty miehitystä, Euroopassa ja kotimaassa palvelu on muuttunut maksulliseksi ja kaikkinen rahankeruineen hitaaksi ja kömpelöksi. Ei ole tarkoitus ruikuttaa ja valittaa, vaan ainoastaan osoittaa, että tuottavuus (lue: työn raskaus) on kasvanut viime vuosien aikana paljon hurjemmin, kuin palstatietäjät ehkä ovat tulleet huomanneeksi.
Pleksi(t) kirjoitti:
Varmaan aika harva on valmis jo saavutetuista eduista luopumaan ja noin on helppo vastata kun kysytään että riittäisikö kenties hieman lyhyempikin toipumisaika. Kuitenkin edut on muihin yhtiöihin nähden ilmeisen hyvällä tasolla joten en oikein osaa työnantajapuoltakaan tässä roistona nähdä. Vaihtuvuus on äärimmäisen pientä ja nuo kaukolennot on käsittääkseni kumminkin suosittuja henkilöstön keskuudessa eikä niihin aloittelevat lentoemot nopeasti edes pääse. Tästä varmaan voi päätellä ettei ne kovin raskaita ole, muutenhan henkilökunta olisi äänestänyt jaloillaan ja noita vuoroja hyljeksittäisiin. Jos joku ei kestä aikaerojen rasituksia niin varmasti onnistuu Euroopan sisäisten lentojen lentäminen kokonaisuudessaan ja halukkaita kaukoidän matkaajia tulee tilalle, jos ei muualta niin työmarkkinoilta.
Kaukolennoille pääsee nykyisin aivan alusta asti. Osa haluaa lentää niitä enemmän, osa vähemmän. Lentoja voi vaihtaa keskenään, viime aikoina ongelma on ollut enemmän se, että et "pääse eroon" kaukostasi (ts. saa vaihdettua kaukolentoasi Eurooppa-kotimaatyöhön). Niitä siis oikeasti osin hyljeksitään. Jotkut puolestaan lentävät tyytyväisenä hyvin kaukopainotteista listaa. Aiemmin ongelma on ratkaistu vapaaehtoisella suostumuksella ja lentojen vaihdoilla. Nyt yhtiö vaatii kaikkia suostumaan kaikkiin joustoihin ja vielä tiukentamaan niitäkin. Perheelliset ja vanhemmat eivät oikeasti jaksa. Tänä vuonna Finnair on muuttanut säännöksiään ja sallinut unilääkkeiden käytön =/
Etuja on vaikeampi verrata, mutta Aasian liikenteen kilpailussa Finnair ei varmasti häviä lentoemäntätehokkuudessa Lufthansalle, BA:lle, KLM-AirFrancelle jne. Euroopan liikenteessä varmasti häviää halpalentoyhtiöille. Ei ole työnantajalla helppoa, mutta ei syytä voi yksin emäntien syliinkään kaataa. It takes two to tango. Korostettakoon, että yhtiö on hyvin tyytyväinen siihen työn laatuun, jota koneissa emännät tekee.
duud kirjoitti:
Niin /lento noi tipit? Miten ihmeessä tuollaisten vittumaisten ihmisten, jotka kuvittelevat olevansa maksavaa asiakasta ylempänä pitäisi saada enempää kuin keppiä harteisiinsa?
En kyllä ymmärrä, miten joku sämpylän jakajan pitäisi saada 9 vuorokauden lepopäivä pullan jakamisesta/lento jonnekin muka kauas. Ne helvetin urpot, joille nuo prinsessat jakaa sitä sämpylää neljään osaan, tekee sillä "lepoajalla" kuitenkin duunia sen verran, että rinsessojen lepopäivät voidaan maksaa och lite mera till
Tippejä ei lennoilla jaeta. Myyntiprovisiota tulee minimaalinen osa siitä, mitä kauppaat asiakkaalle. Myyt hyväkatteisen konjakin ja yhtiö saa kassaan rahaa. Myyjänä saat pari senttiä palkkiota siitä, että sait yhtiön kassaan lisärahaa. Ikävä kyllä mainitsemani provikkasumma oli per kuukausi. Siis normaalikuukautena saat provikkaa muutaman kympin. Ei tarvitse avata erillistä tiliä, mahtuu nykyiselle.
Muuten viestisi oli täyttä asiaa, keep up the good work. Korostan kuitenkin, että nyt emännät eivät vaadi "lite mera till" vaan pikemminkin "lite mindre borta". Ja muistutetaan vielä se, että 9 päivän lepovapaa Pekingin jälkeen on oikeasti siis 88h5min.
Vaikea tilanne. Ei väki lakossa aivan huvikseen ole.