Mainos

Lakko!

  • 299 439
  • 2 354

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Paperiteollisuuden ylempien toimihenkilöiden lakko ei ole täällä paljon tunteita herättänyt. Syynä lienee, että ylempien lakkoilu ei yleensä näy yhtään missään. Sinänsä kuitenkin kummallista, että kukaan ei paheksu näiden työtävieroksuvien hyväpalkkaisten läskipersekynänpyörittäjien ja ay-terroristien intoa tuhota Suomalaisen metsäteollisuuden tulevaisuudennäkymiä. Tätä menoa nämäkin työpaikat katoavat ulkomaille, ihan niinkuin kävi paperimiesten lakkoänkyröinnin kanssa.

Jos ei työehdot miellytä, niin sitten vaan alanvaihtoon tai ulkomaille töihin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuten totesin, niin "Siperia opettaa" toimii myös toiseen suuntaan.

Kuten totesin, vasemmistolaisretoriikka ei ole ikinä avautunut minulle. Joten en ymmärrä myöskään tätä heittoa. Toivon kuitenkin, ettet viittaa millään tavoin ay-porukan harjoittamaan terroriin ei-ay-aktiiveja (punikkiterminologialla "rikkureita") kohtaan.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Paperiteollisuuden ylempien toimihenkilöiden lakko ei ole täällä paljon tunteita herättänyt. Syynä lienee, että ylempien lakkoilu ei yleensä näy yhtään missään.

Tämä johtuu siitä että reaaliteet ovat aika hyvin selvillä ja siksi lakossa on vain hyvin pieni osa jengistä (suhteessa läskiperse-ahtareihin esim).
 
Ikävää ja lyhytnäköistä, jos joku laskee oman taloutensa päivärahojen varaan.

Tuohan riippuu kokonaan alasta ja työnantajallakin on osansa asiaan. Mikäli sinut palkataan sillä töin, että olet Magnitogorskissa työksesi ja tulet silloin tällöin kotiin, ja sovitaan korvaus suoritettavan tietyillä tavoilla, niin etkö tosiaankaan saisi laskea sen varaan, että saat sen?

Ei päivärahat ole mitenkään "epävarma" tulonlähde. Jos sinut määrätään kohteeseen mistä päivärahat saat, ne ovat aivan yhtä vakaat kuin sopimuksessa sovittu muukin palkka. Ihan sama oletko lentoemäntä, poliitikko, rauhanturvaaja tai puhelinasentaja.
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämä johtuu siitä että reaaliteet ovat aika hyvin selvillä ja siksi lakossa on vain hyvin pieni osa jengistä (suhteessa läskiperse-ahtareihin esim).
Heh, taidat uskoa sokeasti Metsäteollisuus ry:n lausuntoja. Todellisuus on kuitenkin aivan jotain muuta.
 
Suosikkijoukkue
TuTo
Kerro sitten mikä on todellisuus?

Minäpä kerron. Metsäteollisuuuden ylemmiltä toimihenkilöiltä puuttuu työehtosopimus, ja siten lähes kaikki edellytykset saada työaikakorvauksia ja vapaa -ajalla matkustamisesta korvauksia.

Nyt käsillä olevassa riidassa on kyse siitä että työnantaja ei suostu sopimaan edes työaikapankista, joka voitaisiin ottaa käyttöön työpaikoilla. Kyseinen työaikapankkimalli löytyy työntekijöiden ja toimihenkilöiden sopimuksista, mutta ylempien pitäisi hyvää hyvyyttään painaa pitkää päivää ilman työaikaikakorvauksia ja matkustaa vapaa-ajallaan.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Minäpä kerron. Metsäteollisuuuden ylemmiltä toimihenkilöiltä puuttuu työehtosopimus, ja siten lähes kaikki edellytykset saada työaikakorvauksia ja vapaa -ajalla matkustamisesta korvauksia.

Tämähän on tiedossa mutta miten se liittyy kysymykseeni?

Pointtini oli että tässä tapauksessa lakkoilijoita on suhteellisesti hyvin vähän ja jengi on paremmin kouluttautuneena paremmin perillä mitä lakkoilusta usein seuraa.

Siksi tämä lakko ei ole otsikoissa koska mitään suurta vaikutusta työnantajalle sillä ei ole.
 
Suosikkijoukkue
TuTo
Siksi tämä lakko ei ole otsikoissa koska mitään suurta vaikutusta työnantajalle sillä ei ole.

Mikäli lakko ei pidä niin näinhän se on. Ja silloin taas alan ylempien kollektiiviset työsuhteen ehdot eivät parane ja TA saa kyykyttää heitä jatkossakin mielin määrin.
 

Viljuri

Jäsen
Mikäli lakko ei pidä niin näinhän se on. Ja silloin taas alan ylempien kollektiiviset työsuhteen ehdot eivät parane ja TA saa kyykyttää heitä jatkossakin mielin määrin.

Siis nämä ovat ylempiä toimihenkilöitä? Ja kinuavat "työaikakorvauksia" mm. matkoilleen työpaikalle ja työpaikkojen välillä? Joopa joo...

Jos ja kun kysymyksessä ei jostakin syystä ole esimerkiksi käsiraudoilla paperikoneeseen kiinnitettyjä insinöörejä, niin jokainen asiantuntija- ja muissa vastaavissa itsenäisissä tehtävissä työskentelevä ymmärtää, että se "työaika" on aina tarvittaessa 24/7, ei toki jatkuvasti. Työajan minuuttiseuranta ei ole järkevää kummankaan osapuolen intressissä, ei työnantajan eikä työntekijän.

Tästä aivan väistämättä työn luonteesta seuraavan kompensaation pitää näkyä palkassa, mutta ei minään keinotekoisina ylityökorvauksina eikä teollisuudelle tyypillisellä tavalla järjestelmälliseen veronkiertoon viittaavalla tavalla erinäisten korvausten maksamisen muodossa, Vrt. komennusmiehet.

Paperiteollisuuden ylemmillä toimihenkilöillä on ilmeisesti Harry Potter ja koko Tylypahkan kouluneuvosto johdossa.
 
Suosikkijoukkue
TuTo
Siis nämä ovat ylempiä toimihenkilöitä? Ja kinuavat "työaikakorvauksia" mm. matkoilleen työpaikalle ja työpaikkojen välillä? Joopa joo...

Kyse siis vapaa-ajalla matkustamisen korvauksista, eikä sillä ole mitään tekemistä kodin ja työpaikan välisen matkustamisen kanssa. Työnantajan määräämät työmatkat joita ei pysty hoitamaan säännöllisen työajan puitteissa, niistä on kyse. Työnantajan direktio kun ei ulotu vapaa-aikaan.

Niinhän sen (matkustamisen) pitäisi näkyä palkassa tai ainakin vapaa-ajassa, mutta kun ei näy. Siksi pitää olla kollektiiviset sopimukset asiasta.

Työajan osalta voidaan todeta että ylivoimainen enemmistö ylemmistä toimihenkilöistä ovat Työaikalain piirissä, eli heille tulisi maksaa lain mukaiset ylityökorvaukset. Mutta kun ei makseta niin sekin pitää sitten sopia kollektiivisesti.
 
jokainen asiantuntija- ja muissa vastaavissa itsenäisissä tehtävissä työskentelevä ymmärtää, että se "työaika" on aina tarvittaessa 24/7, ei toki jatkuvasti. Työajan minuuttiseuranta ei ole järkevää kummankaan osapuolen intressissä, ei työnantajan eikä työntekijän.

Ja tarpeen määrittelee kuka?

Työnantajalle ei tietenkään minuuttiseuranta sovi. Työntekijälle sopii ja oikeastaan kuuluu. Muuten saatetaan lipsua tilanteeseen, jossa työnantaja kuvittelee tällaisen järjestelyn olevan käytäntö. Suomessa muutenkin ylityökorvaukset kaipaisivat tuntuvaa korotusta.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiista on nimenomaan lepoajoista ja työn rytmityksestä. Osa lentoemännistä kokee, että nykyinenkin työrytmi (siis sekä lepoaikoijen että koneessa olevan henkilöstömäärän suhteen) on liian raskas. Mahdollinen lisäpalkka ei silloin auta. Merkittävä osa emännistä tekee jo nyt vapaaehtoisesti lisätöitä ja suostuu joustamaan lepoajoista kaukolentojen välillä. Nyt yhtiö vaatii, että kaikkien on mentävä tähän. Voisi luulla, että olisi löydettävä kompromissi, jossa rakennettaisiin joustava malli, joka hyödyntäisi vapaaehtoisuutta (kun sitä selvästi löytyy). Mutta toistaiseksi yhtiö ei ole halunnut tehdä mitään myönnytyksiä mihinkään suuntaan.

Varmaan aika harva on valmis jo saavutetuista eduista luopumaan ja noin on helppo vastata kun kysytään että riittäisikö kenties hieman lyhyempikin toipumisaika. Kuitenkin edut on muihin yhtiöihin nähden ilmeisen hyvällä tasolla joten en oikein osaa työnantajapuoltakaan tässä roistona nähdä. Vaihtuvuus on äärimmäisen pientä ja nuo kaukolennot on käsittääkseni kumminkin suosittuja henkilöstön keskuudessa eikä niihin aloittelevat lentoemot nopeasti edes pääse. Tästä varmaan voi päätellä ettei ne kovin raskaita ole, muutenhan henkilökunta olisi äänestänyt jaloillaan ja noita vuoroja hyljeksittäisiin. Jos joku ei kestä aikaerojen rasituksia niin varmasti onnistuu Euroopan sisäisten lentojen lentäminen kokonaisuudessaan ja halukkaita kaukoidän matkaajia tulee tilalle, jos ei muualta niin työmarkkinoilta.
 

Wristlock

Jäsen
Finnairin kannattaisi hakea säästöjä sieltä, missä on eniten löysää eli ilmojen bussikuskien palkoissa ja eduissa. Pari kertaa kuussa kaukomatkalla luksushotellissa (huom. ennakkokomitean kelpuuttama tietysti) ilmaiseksi asuen yms. jne. ja siitä maksetaan vielä korvausta 10k€ kuukaudessa ja tämä kaikki kahden vuoden ammattikoulutuksella. Täytyy kyllä sanoa, että kyllä ovat olleet seinähulluja ne työnantajan edustajat, jotka ovat tähän aikanaan suostuneet.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Finnairin kannattaisi hakea säästöjä sieltä, missä on eniten löysää eli ilmojen bussikuskien palkoissa ja eduissa. Pari kertaa kuussa kaukomatkalla luksushotellissa (huom. ennakkokomitean kelpuuttama tietysti) ilmaiseksi asuen yms. jne. ja siitä maksetaan vielä korvausta 10k€ kuukaudessa ja tämä kaikki kahden vuoden ammattikoulutuksella. Täytyy kyllä sanoa, että kyllä ovat olleet seinähulluja ne työnantajan edustajat, jotka ovat tähän aikanaan suostuneet.

Finskin lentäjät tulivat keväällä (kun TJ oli vaihtunut) todella paljon vastaan ja esim suostuivat alentamaan palkkojaan. Kerropa mikä ammattiryhmä on viimeksi alentanut palkkojaan? Lentotarjoilijoita ei edes pyydetä alentamaan palkkojaan (syytä olisi), vaan tekemään hieman työtä palkkansa eteen.
 
Finskin lentäjät tulivat keväällä (kun TJ oli vaihtunut) todella paljon vastaan ja esim suostuivat alentamaan palkkojaan. Kerropa mikä ammattiryhmä on viimeksi alentanut palkkojaan? Lentotarjoilijoita ei edes pyydetä alentamaan palkkojaan (syytä olisi), vaan tekemään hieman työtä palkkansa eteen.

Muistanko ihan väärin vai eikö ne lentotarjoilijatkin alentaneet palkkojaan?

EDIT: Taisi olla niin, että vain lentäjät laskivat?
 
Viimeksi muokattu:
Lentotarjoilijoita ei edes pyydetä alentamaan palkkojaan (syytä olisi), vaan tekemään hieman työtä palkkansa eteen.


Miksi lentotarjoilijoilla olisi syytä alentaa palkkaansa?
Väitätkö, että tilanne on ollut sellainen, että lentotarjoilijat olisivat saaneet palkkaa, tekemättä hieman työtä sen eteen?

Juttelimme tänään töissä kyseisestä asiasta. Työtovereiden kertoman mukaan Blue1:lla keskimääräinen työtuntimäärä kuukaudessa olisi 120 ja keskipalkka 2300e/kk, Finskillä tunteja olisi alle 100 ja palkka 3300e/kk.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Tuohan riippuu kokonaan alasta ja työnantajallakin on osansa asiaan. Mikäli sinut palkataan sillä töin, että olet Magnitogorskissa työksesi ja tulet silloin tällöin kotiin, ja sovitaan korvaus suoritettavan tietyillä tavoilla, niin etkö tosiaankaan saisi laskea sen varaan, että saat sen?

Ei päivärahat ole mitenkään "epävarma" tulonlähde. Jos sinut määrätään kohteeseen mistä päivärahat saat, ne ovat aivan yhtä vakaat kuin sopimuksessa sovittu muukin palkka. Ihan sama oletko lentoemäntä, poliitikko, rauhanturvaaja tai puhelinasentaja.
Totta kai päivärahat kuuluvat työntekijälle, jos sellaiset on sovittu sopimuksessa. Avainsana onkin, että ne saa vain, jos työntekijä määrätään johonkin kohteeseen. Mistä esim. lentoemäntä voi tietää ennen työlistan saamista, mihin hän sen mukaan tulee lentämään ja kuinka paljon päivärahoja hän saa? En kutsuisi tuota kovin varmaksikaan tulonlähteeksi, koska päivärahat vaihtelevat kohdemaan mukaan.
 
Totta kai päivärahat kuuluvat työntekijälle, jos sellaiset on sovittu sopimuksessa. Avainsana onkin, että ne saa vain, jos työntekijä määrätään johonkin kohteeseen. Mistä esim. lentoemäntä voi tietää ennen työlistan saamista, mihin hän sen mukaan tulee lentämään ja kuinka paljon päivärahoja hän saa? En kutsuisi tuota kovin varmaksikaan tulonlähteeksi, koska päivärahat vaihtelevat kohdemaan mukaan.

Käsittääkseni heilläkin on jokin systeemi, jolla tietävät olevansa joko suomessa tai ulkomailla. Samaten onko heidän toimenkuvassaan pitkiä vai lyhyitä lentoja. Kyllä niiden varaan voi melkoisia vakioita rakentaa.

Sairauksiin ei tuollaisilla pysty vaikuttamaan, enkä muista ulkomuistista meneekö päivärahat keskituntiansioihin, joiden mukaan esim. sairauspäivärahat maksetaan.

Sitten olet oikeassa, jos työntekijät ovat finnairilla niin koiran asemassa, etteivät tiedä kolmea viikkoa etukäteen edes sitä, missä maassa meinaavat olla. Vaikka kohteita ei tarvitse liian tarkkaan tietää, niin yleensä maanosan kuitenkin. En usko tuohon.
 
Käsittääkseni heilläkin on jokin systeemi, jolla tietävät olevansa joko suomessa tai ulkomailla. Samaten onko heidän toimenkuvassaan pitkiä vai lyhyitä lentoja. Kyllä niiden varaan voi melkoisia vakioita rakentaa.

Sairauksiin ei tuollaisilla pysty vaikuttamaan, enkä muista ulkomuistista meneekö päivärahat keskituntiansioihin, joiden mukaan esim. sairauspäivärahat maksetaan.

Sitten olet oikeassa, jos työntekijät ovat finnairilla niin koiran asemassa, etteivät tiedä kolmea viikkoa etukäteen edes sitä, missä maassa meinaavat olla. Vaikka kohteita ei tarvitse liian tarkkaan tietää, niin yleensä maanosan kuitenkin. En usko tuohon.

Päivärahojen ostovoima vaihtelee rajusti maittain. Allekirjoittanut esimerkiksi syö pikkasen paremmin Virossa 55 € päivärahalla kuin Norjassa 65 € päivärahalla. Juomisesta nyt puhumattakaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Menisivät velliperseet töihin, jotta saadaan ulkomaanpostikuljetukset liikkeelle.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Totta kai päivärahat kuuluvat työntekijälle, jos sellaiset on sovittu sopimuksessa. Avainsana onkin, että ne saa vain, jos työntekijä määrätään johonkin kohteeseen. Mistä esim. lentoemäntä voi tietää ennen työlistan saamista, mihin hän sen mukaan tulee lentämään ja kuinka paljon päivärahoja hän saa? En kutsuisi tuota kovin varmaksikaan tulonlähteeksi, koska päivärahat vaihtelevat kohdemaan mukaan.

Minä käytin ilmaisua lisät ja päivärahat jää saamatta, havainnollistaakseni sitä, että lentoemännän henkilökohtaiselle taloudelle ne ovat olennaisen tärkeät. Tarkoitus oli oikeastaan kiinnittäää huomio siihen, että lentoemännästä työnantajalle syntyvä kustannus on tiukasti suhteessa siihen, että mitä työnantaja saa työsuoritteena vastineeksi. Jos emäntä tekee vähän töitä (siis on lennoilla) hän saa vähemmän palkkaa - jos tekee paljon lentoja saa enemmän palkkaa. Joustoa on siinä mielessä jo nyt rakennettu palkkarakenteeseen.

Tottakait on selvää (paitsi ehkä OriginalVeikolle), että päivärahaa ei saa, jos ei matkaile kaukomaille makoilemaan loistohotelliin. Sairausajan palkka rakentuu keskiansion mukaan.

Punaisille laseille tiedoksi, että puolitoista vuotta sitten lentotarjoilijat alensivat palkkojaan viisi prosenttia ja lisäksi tämän vuoden indeksikorotus peruttiin. Samalla maukas lentokoneruoka muuttui maksulliseksi. Tämä säästösopimus on päättymässä vuoden vaihteessa ja nyt pitäisi siis saada sovittua, paljonko tällä kertaa tehostetaan.

Lisäksi on huomioitava myös, että koneessa tehtävä työ on muuttunut raskaammaksi - kaukolennoilta on vähennetty miehitystä, Euroopassa ja kotimaassa palvelu on muuttunut maksulliseksi ja kaikkinen rahankeruineen hitaaksi ja kömpelöksi. Ei ole tarkoitus ruikuttaa ja valittaa, vaan ainoastaan osoittaa, että tuottavuus (lue: työn raskaus) on kasvanut viime vuosien aikana paljon hurjemmin, kuin palstatietäjät ehkä ovat tulleet huomanneeksi.

Pleksi(t) kirjoitti:
Varmaan aika harva on valmis jo saavutetuista eduista luopumaan ja noin on helppo vastata kun kysytään että riittäisikö kenties hieman lyhyempikin toipumisaika. Kuitenkin edut on muihin yhtiöihin nähden ilmeisen hyvällä tasolla joten en oikein osaa työnantajapuoltakaan tässä roistona nähdä. Vaihtuvuus on äärimmäisen pientä ja nuo kaukolennot on käsittääkseni kumminkin suosittuja henkilöstön keskuudessa eikä niihin aloittelevat lentoemot nopeasti edes pääse. Tästä varmaan voi päätellä ettei ne kovin raskaita ole, muutenhan henkilökunta olisi äänestänyt jaloillaan ja noita vuoroja hyljeksittäisiin. Jos joku ei kestä aikaerojen rasituksia niin varmasti onnistuu Euroopan sisäisten lentojen lentäminen kokonaisuudessaan ja halukkaita kaukoidän matkaajia tulee tilalle, jos ei muualta niin työmarkkinoilta.

Kaukolennoille pääsee nykyisin aivan alusta asti. Osa haluaa lentää niitä enemmän, osa vähemmän. Lentoja voi vaihtaa keskenään, viime aikoina ongelma on ollut enemmän se, että et "pääse eroon" kaukostasi (ts. saa vaihdettua kaukolentoasi Eurooppa-kotimaatyöhön). Niitä siis oikeasti osin hyljeksitään. Jotkut puolestaan lentävät tyytyväisenä hyvin kaukopainotteista listaa. Aiemmin ongelma on ratkaistu vapaaehtoisella suostumuksella ja lentojen vaihdoilla. Nyt yhtiö vaatii kaikkia suostumaan kaikkiin joustoihin ja vielä tiukentamaan niitäkin. Perheelliset ja vanhemmat eivät oikeasti jaksa. Tänä vuonna Finnair on muuttanut säännöksiään ja sallinut unilääkkeiden käytön =/

Etuja on vaikeampi verrata, mutta Aasian liikenteen kilpailussa Finnair ei varmasti häviä lentoemäntätehokkuudessa Lufthansalle, BA:lle, KLM-AirFrancelle jne. Euroopan liikenteessä varmasti häviää halpalentoyhtiöille. Ei ole työnantajalla helppoa, mutta ei syytä voi yksin emäntien syliinkään kaataa. It takes two to tango. Korostettakoon, että yhtiö on hyvin tyytyväinen siihen työn laatuun, jota koneissa emännät tekee.


duud kirjoitti:
Niin /lento noi tipit? Miten ihmeessä tuollaisten vittumaisten ihmisten, jotka kuvittelevat olevansa maksavaa asiakasta ylempänä pitäisi saada enempää kuin keppiä harteisiinsa?

En kyllä ymmärrä, miten joku sämpylän jakajan pitäisi saada 9 vuorokauden lepopäivä pullan jakamisesta/lento jonnekin muka kauas. Ne helvetin urpot, joille nuo prinsessat jakaa sitä sämpylää neljään osaan, tekee sillä "lepoajalla" kuitenkin duunia sen verran, että rinsessojen lepopäivät voidaan maksaa och lite mera till

Tippejä ei lennoilla jaeta. Myyntiprovisiota tulee minimaalinen osa siitä, mitä kauppaat asiakkaalle. Myyt hyväkatteisen konjakin ja yhtiö saa kassaan rahaa. Myyjänä saat pari senttiä palkkiota siitä, että sait yhtiön kassaan lisärahaa. Ikävä kyllä mainitsemani provikkasumma oli per kuukausi. Siis normaalikuukautena saat provikkaa muutaman kympin. Ei tarvitse avata erillistä tiliä, mahtuu nykyiselle.

Muuten viestisi oli täyttä asiaa, keep up the good work. Korostan kuitenkin, että nyt emännät eivät vaadi "lite mera till" vaan pikemminkin "lite mindre borta". Ja muistutetaan vielä se, että 9 päivän lepovapaa Pekingin jälkeen on oikeasti siis 88h5min.

Vaikea tilanne. Ei väki lakossa aivan huvikseen ole.
 
Suosikkijoukkue
TuTo
Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen ei Ylen 20.30 (6.12) uutisissa nähnyt mahdollisuuksia lakon päättymiselle. Olisikohan aika vaihtaa miestä, ilmeisesti Vehviläisen kokemattomuus työmarkkinapolitiikassa on jo esteenä sopimuksen synnylle. Jo aikaisemmin Vehviläisen tilannetta kiristävät lausunnot ovat antaneet ymmärtää että pallo on hukassa ja hermot ovat liian tiukalla.

Tämä lakko päättyy vasta kun tukilakot lopettavat loputkin Finnairin lennoista. Sääli että näin pitkälle on mentävä, mutta jotenkin tämä(kin) lakko on saatava loppumaan, vaikkka Vehviläisellä on jo löysät housuissa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Vai olisikohan jo aika SAK:n lopettaa tukilakot ja antaa osapuolten ratkaista ongelmansa itse?

No, vuokratyövoima ulkomailta voi olla joka tapauksessa tulevaisuutta joten sama kai se on aloittaa nyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös