Lakko!

  • 298 476
  • 2 354

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
SLSY tulee heräämään samaan aamuun kuin paperimiehet, ei suostuta joustamaan vaikka siitä tarjottaisiin rahallista korvausta. Edestakainen lento Pekingiin ja sen jälkeen 9 päivän palkallinen loma. Tästä ei tietysti haluta luopua, onhan tuo lähes uskomattoman hyvä diili.

Siperia opettaa. Kysykää vaikka Paperin Ahoselta.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ei mitään sympatiota tai sääliä lentoemoja kohtaan. Ok palkka, vähän tunteja, ok edut. Lisäksi kymmenillä lentoyhtiöillä lentäneenä en ole missään tavannut niin happamia ja palvelukyvyttömiä kuin Finskillä. Sopimus syntyy jossain vaiheessa, Finski on taloudellisesti ahtaalla. Panee osan väestä pihalle, tai ulkoistaa koko toiminnan.
 
Ei mitään sympatiota tai sääliä lentoemoja kohtaan. Ok palkka, vähän tunteja, ok edut. Lisäksi kymmenillä lentoyhtiöillä lentäneenä en ole missään tavannut niin happamia ja palvelukyvyttömiä kuin Finskillä. Sopimus syntyy jossain vaiheessa, Finski on taloudellisesti ahtaalla. Panee osan väestä pihalle, tai ulkoistaa koko toiminnan.

Samaa mieltä palkasta, työtunneista, eduista en tiedä (avaisitko hieman?), happamuudesta ja palvelukyvyttömyydestä erittäin samaa mieltä pääosin (olisko syy rekryssä?). Noita työtuntien vähyyttä hieman käsittääkseni kuitenkin kompensoi se tosiasia ettei lentävä henkilökunta pääse jokaisen työpäivän päätteeksi kotiin perheensä luo. Kokoomusta ihannoivassa jatkoajassa tuo tuskin on valtaosalle mikään ongelma, koska elämää ohjaa raha ja valta, mutta itse priorisoin tuon perheen kanssa vietetyn ajan aika korkealle. Tästä syystä itse en tuota työtä tekisi ja ymmärrän tuosta "vapaa-ajasta" maksettavan korvauksen. Lisäksi tuo aikaerojen tuoma rasite on kyllä melkoinen varsinkin lennettäessä lännestä itään pitkiä siivuja. Tuntuu hurjalta kuvitella että itse lähtisi puskemaan samana päivänä vielä duunia kun pönttö kulkee ihan eri aikaa kellon kanssa.

Finnairin vuoden tulos oli menossa voimakkaasti plussan puolelle kolmannen neljänneksen jälkeen arvioituna. Tuolloin tulos oli 2 miljoonaa plussalla ja viimeisenkin neljänneksen piti olla voitollinen. Se, että näitä TES asioita ei saada ajoissa sovittua, tulee maksamaan Finnairille ja valtiolle ison summan. Tässäkin tilanteessa näillä "voimassa olevilla" sopimuksilla on tuo tulos tehty, joten miten se onkaan nyt niin kannattamaton? Kolmas neljännes oli kuitenkin historian paras tulos.

Daespoolle muuten kysymys (ihan aidosti tietämättömyyttä): tänä vuonna on lakossa ollut Finnairin lentäjät ja tekniikka sekä ahtaajat (sekä lukuiset muut alat). Lähes jokainen lakko on täällä tuomittu ja lakkoon menijöitä muistutettu paperimiehistä. Kuinka monelle näistä lakkoon menijöistä kävi kuten paperimiehille?
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Finnairin vuoden tulos oli menossa voimakkaasti plussan puolelle kolmannen neljänneksen jälkeen arvioituna. Tuolloin tulos oli 2 miljoonaa plussalla ja viimeisenkin neljänneksen piti olla voitollinen.
Jos yrityksen normaali liikevaihto on enemmän kuin 2000 miljoonaa euroa, niin 2 miljoonan tulosta en vielä kutsuisi voimakkaasti plussan puolella olevaksi.

Finnairin toimiala ja toimintaympäristö ovat kyllä haastavia, ja väistämättä kipeitä ratkaisuja on tulossa. Pitkältihän tässä on myös kyse siitä, pystyykö Finnair ylipäätään edes pysymään markkinoilla, itsenäisenä tai edes toiseen lentoyhtiöön sulautettuna.
 
Jos yrityksen normaali liikevaihto on enemmän kuin 2000 miljoonaa euroa, niin 2 miljoonan tulosta en vielä kutsuisi voimakkaasti plussan puolella olevaksi.

Kuten kirjoitin menossa voimakkaasti voitolliseen tulokseen. Viimeisen neljänneksen ennusteet olivat hyvät. Lisäksi kun ottaa huomioon keväällä olleen tuhkakriisin, olisi vuoden tulos ollut mahdollisesti ennätysvuoden 2007 tasoa.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kuten kirjoitin menossa voimakkaasti voitolliseen tulokseen. Viimeisen neljänneksen ennusteet olivat hyvät. Lisäksi kun ottaa huomioon keväällä olleen tuhkakriisin, olisi vuoden tulos ollut mahdollisesti ennätysvuoden 2007 tasoa.
kolmannen kvartaalin osavuosikatsauksessa Finnairin näkymistä kertovan kappaleen viimeinen lause:
Finnair osavuosikatsaus 3/2010 kirjoitti:
Viimeisen neljänneksen arvioidaan olevan voitollinen, mutta kysynnän ja myynnin kausivaihteluista johtuen merkittävästi heikompi kuin kolmannen.
Finnairin vuoden 2007 liikevoitto oli 141,5 miljoonaa euroa, joten aikamoista tsemppiä olisi joka tapauksessa tarvittu.
 
kolmannen kvartaalin osavuosikatsauksessa Finnairin näkymistä kertovan kappaleen viimeinen lause: Finnairin vuoden 2007 liikevoitto oli 141,5 miljoonaa euroa, joten aikamoista tsemppiä olisi joka tapauksessa tarvittu.

Kyllä, korjaa jos/kun olen väärässä. Kolmas neljännes + 41,9 miljoonaa, jonka jälkeen vuosi oli +2m. Sanotaan että viimeinen neljännes olisi ollut vaikka +30 miljoonaa(?), jolloin vuosi olisi ollut +32 m ? Tähän päälle vielä tuhkan alle jäänyt tulos -30 m, joten vuoden tulos olisi ollut +62m, sisältäen lentäjien, mekaanikkojen ja baronan (oliko tänä vuonna?) lakot.

Okei, liioittelin verratessani vuoteen 2007, mutta hyvä tulos olisi ollut kuitenkin mahdollinen nykyisilläkin sopimuksilla, mikä oli alunperin tuo pointtini tuossa asiassa.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Itse asiaan, en tekisi koskaan tuollaista työtä jota Finskillä tehdään. Juopuneita pikkutakkiukkoja pitkin käytäviä. Mukulat huutavat korvien kivun takia ja nuori pari tunkee vessaan liittymään kymppikerhoon.

Itse yrityksessä ihmetyttää se, että plussalla jos pysytään niin kummaa kiukuttelua joka suuntaan, varsinkin jos Venäjä poist(i/-aa) Siperian ylilentomaksut. Luulisi jäävän enemmän rahaa jakaa omistajille. Vai tehdäänkö siellä Viking Lainit?

Osoittaisin syyttävällä sormella aikaisempia johtajia, jotka ovat päästäneet tilanteen kehittymään tällaiseksi. Eikös se edellinenkin antanut periksi ja erosi? Josta päästäänkin tähän yritysmaailman ongelmaan. Tehdään lyhyillä aikavälillä päätöksiä, joiden vaikutuksia ei haluta/osata ennakoida esim. 5 vuoden päähän. Tai niistä ei välitetä, koska itse ollaan eläkkeellä.

edit. ei jaksa härnätä trollia:)
 
Viimeksi muokattu:

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kyllä, korjaa jos/kun olen väärässä. Kolmas neljännes + 41,9 miljoonaa, jonka jälkeen vuosi oli +2m. Sanotaan että viimeinen neljännes olisi ollut vaikka +30 miljoonaa(?), jolloin vuosi olisi ollut +32 m ? Tähän päälle vielä tuhkan alle jäänyt tulos -30 m, joten vuoden tulos olisi ollut +62m, sisältäen lentäjien, mekaanikkojen ja baronan (oliko tänä vuonna?) lakot.
On vähän spekulatiivista nollata tuhkapilven vaikutus, vaikka kyse olikin ennalta arvaamattomasta kertaluonteisesta kulusta. Tällaisia yllättäviä kuluja näyttää tulevan joka vuodelle, ja ne syövät tulosta vaikka eivät yrityksen toiminnasta millään lailla johdukaan.

Siinä mielessä olet oikeassa, että pahin näytti olevan ohi tällä erää ja tulos olisi todennäköisesti ollut positiivinen tältä vuodelta. Ja sitten taas toisaalta, yhden vuoden tulos ei edes ole tässä merkittävä, vaan tähtäimessä on pitemmän ajan toiminnan kehitys. Finskillä on kuitenkin 200 miljoonan euron vuotuinen säästöprojekti meneillään ja oletettavasti nämä yrityksen esittämät muutokset työntekijöiden työ/vapaa-ajan rakenteisiin liittyvät siihen. Sinällään kai ehdotettu muutos olisi tuonut lisää tuloa työntekijöille, jotka puolestaan olisivat joutuneet vähentämään kaukolentojen välillä olevaa vapaataan. Lentoliikenteen kasvun painopiste on käsittääkseni Aasian lennoilla, ja Finnair tietenkin pyrkii kasvattamaan näiden lentojen lukumäärää mutta samalla hillitsemään tarvittavan henkilösmäärän kasvua. Eräänlainen toimintaa tehostava rakennemuutos siis on kysessä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa

kovalev

Jäsen
Erittäin kunnioitettavaa toimintaa AKT:laisilta, mikäli ryhtyvät tukilakkoon siitä huolimatta, että heidän työtaisteluilleen ei ole muista liitoista ymmärtäjiä eikä tukijoita löytynyt. Ei voi kuin ihmetellä BB-sukupolven itsekkyyttä.

edit: Oksettavaan rikkureiden käyttämiseen täytyy saada välittömästi sanktioita. SAK:n on ainakin pakko puuttua asiaan ennen seuraavaa liittokierrosta.

Toivottavasti tukitoimi-asiassa edetään nopeasti.
 
Viimeksi muokattu:

Viljuri

Jäsen
Erittäin kunnioitettavaa toimintaa AKT:laisilta, mikäli ryhtyvät tukilakkoon siitä huolimatta, että heidän työtaisteluilleen ei ole muista liitoista ymmärtäjiä eikä tukijoita löytynyt. Ei voi kuin ihmetellä BB-sukupolven itsekkyyttä.

Toivottavasti asiassa edetään nopeasti.

EI ole pitkään Finnairia olemassa.

Toivottavasti edetään nopeasti, mitään syytä aiheuttaa täysin järjettömiä tappioita moraalittomaan kiristykseen suostumalla matkustajille, veronmaksajille tahi varsinkaan muille työntekijöille ei ole.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olenko ymmärtänyt oikein, että tässä lakossa ei ole kyse palkasta vaan eduista mm. vapaista yms.?

Tässä taas on hyvä esimerkki työsopimusjärjestelmän yksi suuntaisuudesta eli saavutetuista eduista ei luovuta vaikka edun tarkoituksenmukaisuus on poistunut. Näistä on teollisuudessa esimerkkejä, mm. useilla aloilla oleva saunalisä. Finnair:n tes:ssa on mitä erilaisempia vapaita ja hotelli vaatimuksia ajoilta, jolloin lentoemon ammatti oli täysin eriluonteinen kuin tänä päivänä.
 

Viljuri

Jäsen
Olenko ymmärtänyt oikein, että tässä lakossa ei ole kyse palkasta vaan eduista mm. vapaista yms.?

Olet ja et.

Aina on kysymys palkasta. Ay-liikkeelle on tärkeätä lavastaa puhdas etuuksien hamuaminen jotenkin "hyväksyttävämpään" muotoon. Tämän vuoksi erinäiset paperiliitot, AKT:t ja kumppanit käyttävät olemattoman julkisuuskuvansa kirkastamiseen mainos- ja PR-toimistoja, hoitamaan lakkojen aikaista viestintää. Tästä puolesta oli muuten juurikin pari viikkoa sitten valaiseva haastattelu Väli-Suomen sanomalehdissä.

Ei näiden tiettyjen liittojen ay-aktiiveja tarvitsisi kahta kertaa kutsua syömään, he kyllä tulevat kutsumatta pöytään ja käyttävät myös vessaa pesemättä käsiään. "Vahvojen johtajien" (esimerkiksi liittonsa toimiston väen kiusaamisesta kuuluisaksi tullut AKT:n Räty) toiminta vähät välittää palkansaajakentän kokonaisedusta, huomiota vaille jäävät esimerkiksi työn tuottavuuteen ja työntekijöiden osaamiseen liittyvät tekijät tai työehtojen muu kehittäminen.
 
Ehkapä tulevaisuudessa näistä AKT:n terroristilakoista päästään eroon. Kunhan se yksi AY-desantti lopettaa "koko kansan presidesanttina". Toinen mitä tarvitaan on hallitus joka uskaltaa säätää kovat sanktiot näille itsekkäille kommunistiliitoille tällaisista törkeistä maan talouden vahingoittamisyrityksistä.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Toinen mitä tarvitaan on hallitus joka uskaltaa säätää kovat sanktiot näille itsekkäille kommunistiliitoille tällaisista törkeistä maan talouden vahingoittamisyrityksistä.

Lakko-oikeus sinänsä kuuluu demokraattiseen maahan. Sen sijaan mitä pitäisi tehdä voidaan hahmottaa kaksi kohtaisella ohjelmalla:

1. Kielletään tukilakot. Oman alan sopimukseen, työehtoihin ja niin edelleen liittyvä lakkoilu on joskus perusteltua. Poliittisin motiivein toteutettu tukilakkoilu on sen sijaan moraalista ja kansantalouden kannalta erittäin vahingollista pullistelua.

2. Laittomat lakot karsitaan reiluilla sanktioilla. Nykyiset sakot eivät edes aivastuta ammattiliittoja. Laittoman lakon sakko liitolle voisi olla esimerkiksi sata euroa, jokaista lakkoon osallistujaa kohden, kuitenkin vähintään 500 000 euroa. Sen lisäksi voisi harkita vankeusrangaistuksia laittomasta lakosta päättämiseen osallistuville.

Näillä eväillä turha politikointi jäisi vähemmälle ja liitot keskittyisivät siihen mitä varten niiden pitäisi olla olemassa eli jäsenien etujen ajamiseen.
 
Lakko-oikeus sinänsä kuuluu demokraattiseen maahan. Sen sijaan mitä pitäisi tehdä voidaan hahmottaa kaksi kohtaisella ohjelmalla:

1. Kielletään tukilakot. Oman alan sopimukseen, työehtoihin ja niin edelleen liittyvä lakkoilu on joskus perusteltua. Poliittisin motiivein toteutettu tukilakkoilu on sen sijaan moraalista ja kansantalouden kannalta erittäin vahingollista pullistelua.

2. Laittomat lakot karsitaan reiluilla sanktioilla. Nykyiset sakot eivät edes aivastuta ammattiliittoja. Laittoman lakon sakko liitolle voisi olla esimerkiksi sata euroa, jokaista lakkoon osallistujaa kohden, kuitenkin vähintään 500 000 euroa. Sen lisäksi voisi harkita vankeusrangaistuksia laittomasta lakosta päättämiseen osallistuville.

Näillä eväillä turha politikointi jäisi vähemmälle ja liitot keskittyisivät siihen mitä varten niiden pitäisi olla olemassa eli jäsenien etujen ajamiseen.


Tarkoitin juuri näitä tukilakkoja ja laittomia lakkoja, en missään nimessä lakkojen totaalista kieltämistä. En tuonu tuota tarkasti esille omassa viestissäni. My bad.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös