Keskustelu jälleen käynnissä. Älkää antako häiritä, mutta korjaan muutaman tiedon:
Daespoo kirjoitti:
Edestakainen lento Pekingiin ja sen jälkeen 9 päivän palkallinen loma. Tästä ei tietysti haluta luopua, onhan tuo lähes uskomattoman hyvä diili.
Pekingin lennon jälkeen tuleva vapaa on 88h5min = 3vrk 16h 5 min ja sen jälkeen on mahdollista tulla kotimaan tai Euroopan lento.
Käytännössä esimerkiksi pairing Pekingiin kulkee seuraavanlaisena (ajat Suomen aikaa):
*Työ alkaa Helsingissä maanantaina klo 16:50 ja kone lähtee klo 18:05.
*Lentoaika 7h50 (ja lennon aikana noin tunnin lepotauko, lasketaan työajaksi).
*Lennon laskeuduttua työaika päättyy 30 min koneen pysähtymisestä (matkustajien ulossaaminen ja koneen tavaroiden tarkastaminen)
= kokonaistyöaika 9h35min ja kello yöllä Suomen aikaa 02:25 tiistaina
Matka lentokentältä hotelliin ei ole työaikaa. Vapaa-aikaa levätä perillä Pekingissä noin vuorokausi. Paluumatka hotellilta lentokentälle ja passintarkastukset yms eivät ole työaikaa. Kuljetus hotellilta lähtee keskiviikkona klo 3:55.
*Paluulennon työ lentokoneessa alkaa klo 4:55 ja lento lähtee klo 5:55.
*Lentoaika 8h30min (lennon aikana noin 1h15min lepotauko, lasketaan työajaksi)
*Lennon laskeuduttua työaika päättyy 30 min koneen pysähtymisestä eli klo 14:55 siis keskiviikkona
= kokonaistyöaika 10h.
Summaten siis lentoemäntä aloittaa työt ma klo 16:50 ja palaa kotiin ke klo 14:55. Tästä työajaksi lasketaan 19h35min. Tämän jälkeen kotimaa/Eurooppatyö voi alkaa siis sunnuntaiaamuna klo 7:00.
Daespoo kirjoitti:
Eli lentoemot joiden keskiansio on 3400€/kk PLUS PÄIVÄRAHAT (verottomia)
Lainaus
Finnairin sivuilta :
Lentoemäntien ja stuerttien palkka määräytyy Finnairin lentoemäntiä ja stuertteja koskevan työehtosopimuksen mukaisesti. Kokonaispalkka muodostuu kiinteästä palkasta ja muuttuvista lisistä. Lisiä maksetaan esimerkiksi yötyöstä, sunnuntaityöstä, pitkistä työpäivistä ym. Lisien osuus palkasta on arviolta noin 40 %. Palkka vaihtelee tehdystä työmäärästä ja työn luonteesta riippuen. Peruspalkka työsuhteen alussa on n. 1300 EUR. Lisineen palkka työsuhteen alkuvaiheessa on keskimäärin n. 1900 EUR/kk. Viiden vuoden työskentelyn jälkeen palkka lisineen on noin 2050 EUR/kk ja kymmenen vuoden työskentelyn jälkeen palkkataso on noin 2700 EUR/kk. Palkan lisäksi maksamme lennon aikaisesta myynnistä myyntiprovisiot sekä työvuorojen mukaiset päivärahat.
Myyntiprovisiot ovat tavallisesti muutamia kymppejä. Parhaimmillaan runsaasti lomalentoja lentävillä saattaa rikkoutua jopa 200€, tämä on siis poikkeuksellisen paljon.
Daespoo kirjoitti:
Emot vaativat nykyisen sopimuksen säilyttämisestä koska se on paaaaljon parempi kuin kellään kilpailijalla. Finnairille kelpaisi Blue1:n tekemä sopimus mutta SLSY:lle ei. Miten tämä on mahdollista?
Työnantajaliiton eli Palvelualojen Toimialaliiton johtavan lakimiehen Petri Verrosen sanoin: ” Finnairin ja Blue1:n työehtosopimukset ovat yhtiöiden strategioista johtuen rakenteeltaan kovin erilaisia. Blue1 ei liikennöi lainkaan lennoilla, joissa olisi kaukolentoja tai merkittäviä aikaeroja. Finnairin strategia puolestaan perustuu paljolti pitkänmatkan ja erityisesti Aasian-lentojen varaan. Näin sopimuksissa on hyvin erilaisia työaika- ja vapaa-aikasäännöksiä, eivätkä ne ole helposti vertailukelpoisia.”
Tämän palstan ilmapiirille sopivasti lakkoilijat ovat ahneita, eivätkä ole valmiita joustamaan mistään vaatimuksista. Lentoemännät ovat pudottaneet palkkoja 5% ja työskentelyä koneissa on tehostettu (mm. kaukolentoja lennetään aiempaa pienemmällä miehistöllä). Nyt esitetään uutta 13% tehostamista. Kyseessä ei siis ole ehdoton vastustus, vaan kysymys siitä, mikä on lentoemäntien osuus. Yhtiöllä on muitakin ongelmia (lue säästökohteita) kuin ahneet lentoemännät.
Daespoo kirjoitti:
Tätä varmaan toistetaan SLSYn politrukkien toimesta, fiksut lentoemännät miettivät nyt varmaan kovasti sitä kuinka korvaamattomia he ovat. Fiksuimmat tajuavat että he tekevät bulkkiduunia ja heidät voi korvata helposti.
Tästä samaa mieltä.