Lakko!

  • 298 463
  • 2 354
Suosikkijoukkue
TuTo
Vai olisikohan jo aika SAK:n lopettaa tukilakot ja antaa osapuolten ratkaista ongelmansa itse?

No, vuokratyövoima ulkomailta voi olla joka tapauksessa tulevaisuutta joten sama kai se on aloittaa nyt.

Vastahan ne tukilakot huomenna alkavat. Ja sehän on nähty että osapuolet eivät kykene ongelmiaan itse ratkomaan, Vehviläisen lausunnoista päätellen halu yrittääkin on häneltä kadonnut.

Siitä vaan rahtaamaan vuokratyövoimaa tänne. Sitä katkerampi lakko on luvassa ja sen voimallisemmat ovat SAK:n liittojen tukitoimet.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Vastahan ne tukilakot huomenna alkavat. Ja sehän on nähty että osapuolet eivät kykene ongelmiaan itse ratkomaan, Vehviläisen lausunnoista päätellen halu yrittääkin on häneltä kadonnut.

Siitä vaan rahtaamaan vuokratyövoimaa tänne. Sitä katkerampi lakko on luvassa ja sen voimallisemmat ovat SAK:n liittojen tukitoimet.

Katsotaan kuka tässä lopulta häviää, veikkaan että SLSY:n jäsenet ovat ne isoimmat häviäjät. He ovat SAK:n pelinappuloita.

Tämä lakko todistaa taas sen että Suomessa on pakko kiristää lakkolainsäädäntöä nimenomaan laittomien tukilakkojen osalta. Nykyiset rangaistukset eivät ole missään suhteessa aiheutettuun vahinkoon ja ne tulisi korjata pikimmiten.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Siitä vaan rahtaamaan vuokratyövoimaa tänne. Sitä katkerampi lakko on luvassa ja sen voimallisemmat ovat SAK:n liittojen tukitoimet.

Eihän Finnairin vuokratyövoimaa tarvitse sen erikoisemmin rahdata mihinkään, niitähän on ihan tarpeeksi odottamassa niissä kymmenessä Aasian kohteessa, joihin lentävät. Vaihdetaan vaan miehistön yövytys Helsinkiin/Vantaalle Aasian kohteiden sijasta. Noista Aasian lentojen asiakkaista on suomalaisia ehkä 10-15% (pl ehkä BKK-lennot) eli tuskinpa siellä asiakaskunta jää kaipamaan suomalaista "ammattilaista".

Euroopan lennot voidaan sitten toteuttaa ostetuilla palveluilla sekä yhteistyöllä (esim Air Berlin ja Norwegian) sekä toki Finnarin omilla lennoilla jonkun verran euroopan lentoja karsimalla. Kotimaa pääasiassa Finncomin hoidettavaksi ja jokusen lennon Finnairinkin hoitaisi. Sitten voivat "turvallisuus alan ammattilaiset" hakea töitä turvallisuusalan yrityksistä.

Toi tukilakkoilu täysin ulkopuolisten toimesta pitäisi pystyä jo hallituksen lopettamaan, vaikka kovalla kädellä. Minkä takia yhtäkkiä pitäisi loppua ulkomaan postinkäsittelyn, koska suomalainen pörssiyhtiö ja tämän yksi henkilöryhmä ovat napit vastakkain... ja tähän on turha löpistä mitään solidaarisuudesta.
 
Suosikkijoukkue
TuTo
Katsotaan kuka tässä lopulta häviää, veikkaan että SLSY:n jäsenet ovat ne isoimmat häviäjät. He ovat SAK:n pelinappuloita.

Tämä lakko todistaa taas sen että Suomessa on pakko kiristää lakkolainsäädäntöä nimenomaan laittomien tukilakkojen osalta. Nykyiset rangaistukset eivät ole missään suhteessa aiheutettuun vahinkoon ja ne tulisi korjata pikimmiten.

Kuinka yllättävää että veikkaat SLSY:n häviävän. Mutta mielenkiintoisempi kysymys, ovatko huomenna alkavat tukilakot laittomia? En ole sellaista mainintaa mistään löytänyt, joten voisitko kertoa lähteesi?

Wikipedia lausuu tukilakoista näin:

Tukilakko eli myötätuntolakko tarkoittaa lakkoa, jolla osoitetaan tukea jonkin toisen alan tai toimipaikan lakkoilevia työntekijöitä kohtaan. Tukilakko on laillinen työtaistelutoimenpide, mikäli tarvittavat ennalta ilmoittamisajat ja muotoseikat täyttyvät.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siitä vaan rahtaamaan vuokratyövoimaa tänne. Sitä katkerampi lakko on luvassa ja sen voimallisemmat ovat SAK:n liittojen tukitoimet.

En ole ikinä arvostanut SAK:ta ym. ay-porukoita, mutta ovatko he todellakin niin säälittäviä, että järkiargumenttien puuttuessa ainoa neuvottelutaktiikka on kiristys? Ja missäköhän vaiheessa ammattiliitot tajuavat sahaavansa omaa oksaansa?

Mitä muuten luulet, että mikä taho joutuu lopulta maksamaan tämänkin lakon aiheuttamat Finnairin miljoonatappiot? Tosdettakoon, että tällä alalla oikea vastaus ei ole kuluttajat.
 
Suosikkijoukkue
TuTo
Toi tukilakkoilu täysin ulkopuolisten toimesta pitäisi pystyä jo hallituksen lopettamaan, vaikka kovalla kädellä.

Jos tukilakot ovat lailliset niin miten hallitus ne lopettaisi? Lähettämällä armeijan kentälle? Vangitsemalla lakkojohtajat? Joillakin muilla diktatuurimaiden keinoilla?

On selvää että jos Finnair olisi jättänyt rikkurityövoiman yms käytön vähemmälle olisivat tukilakotkin jääneet vähemmälle. Nyt mennään Vehviläisen viitoittamaa polkua, ikävä kyllä.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Katsotaan kuka tässä lopulta häviää, veikkaan että SLSY:n jäsenet ovat ne isoimmat häviäjät. He ovat SAK:n pelinappuloita.

Voivat menettää työnsä, mutta eivät ole SAK:n pelinappuloita. Yrittävät selvitä kohtalaisin menetyksin, mutta esitys ei antanut mahdollisuuksia hyväksymiseen.

- kaukolentojen miehistömäärään lisäheikennyksiä ja suomalaisten korvaaminen ulkomaalaisella vuokratyövoimalla

-tulkinnanvaraiset (lue: yhtiön tulkittavissa olevat) lepoaikakäytännöt ja vuosilomien epätasapuolinen jakautuminen

- lähestulkoon kaikkien asioiden avoimeksi jättäminen ja työntäminen työryhmiin --> tarkoittaa siis sitä, että työntekijöitä sitoo työnantajan tulkinnat, jolloin sopimus sitoo työntekijöitä, mutta ei anna mitään turvaa

- kustannustasoltaan kaikkiaan -13% joustot
 
Suosikkijoukkue
TuTo
En ole ikinä arvostanut SAK:ta ym. ay-porukoita, mutta ovatko he todellakin niin säälittäviä, että järkiargumenttien puuttuessa ainoa neuvottelutaktiikka on kiristys? Ja missäköhän vaiheessa ammattiliitot tajuavat sahaavansa omaa oksaansa?

Mitä muuten luulet, että mikä taho joutuu lopulta maksamaan tämänkin lakon aiheuttamat Finnairin miljoonatappiot? Tosdettakoon, että tällä alalla oikea vastaus ei ole kuluttajat.

Jonkun verran työmarkkinamaailmaa tuntevana täytyy sanoa että järkiargumenteilla yms on aika vähän painoarvoa työmarkkinapöydissä. Vain voimaan uskotaan, "ei" on niin helppo sanoa jos painostusvalmiutta ei pöydän toisella puolella ole.

SLSY:n lakko on täysin laillinen, mikäli miljoonatappiot halutaan välttää on sopimukseen päästävä. Illan ylen:n uutisia katsellessa näytti siltä että Vehviläistä eivät moiset pikkuasiat kiinnosta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
On selvää että jos Finnair olisi jättänyt rikkurityövoiman yms käytön vähemmälle olisivat tukilakotkin jääneet vähemmälle. Nyt mennään Vehviläisen viitoittamaa polkua, ikävä kyllä.

Herätys, liittoon kuulumattomilla ja kuuluvillakin on täysi oikeus mennä töihin jos he haluavat. Olisiko Finskin pitänyt kieltää heidän työhöntulo sen takia että liiton työntekijät ovat lakossa?

Missä kohtaa SLSY ja muut duunarit tajuavat vihdoinkin sen seikan että olemme muuttuneessa maailmassa? Käsittämättömän lyhytnäköistä toimintaa heiltä. Vehviläisen tehtävä on saada Finnair voitolliseksi nyt ja tulevaisuudessa, Finskillä on jätti-investoinnit edessä uusiin koneisiin (joilla säilytetään kilpailukyky) ja näihin tarvitaan paljon rahaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Jos tukilakot ovat lailliset niin miten hallitus ne lopettaisi? Lähettämällä armeijan kentälle? Vangitsemalla lakkojohtajat? Joillakin muilla diktatuurimaiden keinoilla?

On selvää että jos Finnair olisi jättänyt rikkurityövoiman yms käytön vähemmälle olisivat tukilakotkin jääneet vähemmälle. Nyt mennään Vehviläisen viitoittamaa polkua, ikävä kyllä.

Miten voimassa olevan sopimuksen alaisen ryhmän lakkoilu on laillista? En siis oikeasti tiedä, vaan kysyn vilpittömästi. Solidaarisuus lentoemäntien puolestako lopettaa postin jakelun ulkomaille?

Mikä on rikkuri? Sellainen joka osaa olla omaa mieltä asioista tai ei kuulu liittoon? Lakko on painostuskeino, ketään ei ole lain voimasta pakotettu lakkoon. Jokainen yksilö päättäköön itse meneekö lakkoon ja toivottavasti tekee sen ilman painostusta.

Niin siitä vuokratyön rahtaamisesta Suomeen? Eikö Finnair voisi mielestäsi ratkaista sen kaukolentojen osalta juuri ottamalla 80% lentoemoista Aasiasta? Ei rahtaamista, ei logistisia ongelmia.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
SLSY:n lakko on täysin laillinen, mikäli miljoonatappiot halutaan välttää on sopimukseen päästävä. Illan ylen:n uutisia katsellessa näytti siltä että Vehviläistä eivät moiset pikkuasiat kiinnosta.

Etkö sinä hyvä ihminen tajua sitä että Vehviläisen on PAKKO katsoa asioita pidemmällä tähtäimellä?

2M päivässä tappiota ollaan valmiita tekemään sen vuoksi että tulevaisuudessakin Finnair selviäisi alata tiukkenevassa kilpailussa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tukilakko eli myötätuntolakko tarkoittaa lakkoa, jolla osoitetaan tukea jonkin toisen alan tai toimipaikan lakkoilevia työntekijöitä kohtaan. Tukilakko on laillinen työtaistelutoimenpide, mikäli tarvittavat ennalta ilmoittamisajat ja muotoseikat täyttyvät.

Eikö tuo ilmoittaminen pidä tapahtua 14 päivää ennen lakon alkua? Jos näin on, niin AKT sitten varmaan ilmoitti lakosta 23.11, kun SLSY:n lakko alkoi vasta 30.11.
 
Miten voimassa olevan sopimuksen alaisen ryhmän lakkoilu on laillista? En siis oikeasti tiedä, vaan kysyn vilpittömästi. Solidaarisuus lentoemäntien puolestako lopettaa postin jakelun ulkomaille?

Mikä on rikkuri? Sellainen joka osaa olla omaa mieltä asioista tai ei kuulu liittoon? Lakko on painostuskeino, ketään ei ole lain voimasta pakotettu lakkoon. Jokainen yksilö päättäköön itse meneekö lakkoon ja toivottavasti tekee sen ilman painostusta.

Niin siitä vuokratyön rahtaamisesta Suomeen? Eikö Finnair voisi mielestäsi ratkaista sen kaukolentojen osalta juuri ottamalla 80% lentoemoista Aasiasta? Ei rahtaamista, ei logistisia ongelmia.

Visuaalisista, taloudellisista ja viihtymissyistä kannatan suomalaisten lentoemojen vaihtamista aasialaisin. Ei niitä tylyjä harppuja jaksaisi enää katsella tulevilla kaukoidän lennoilla.
Muutenkin lähinnä hymähtelee näille lakoille. Mitä enemmän näitä on sitä nopeammin noista työnvieroksujista päästään eroon.
 
Suosikkijoukkue
TuTo
Eikö tuo ilmoittaminen pidä tapahtua 14 päivää ennen lakon alkua? Jos näin on, niin AKT sitten varmaan ilmoitti lakosta 23.11, kun SLSY:n lakko alkoi vasta 30.11.

Tässä sitaatti ICT-alan ylempien toimihenkilöiden työehtosopimuksesta:

Ennen poliittiseen tai myötätuntotyötaisteluun ryhtymistä siitä ilmoitetaan valtakunnansovittelijalle sekä työnantaja- ja ylemmälle toimihenkilöliitolle vähintään neljä päivää aikaisemmin. Ilmoituksessa on mainittava aiotun työtaistelun syyt, alkamishetki ja laajuus.


Eli 4 päivää, ei 14 päivää.
 
Suosikkijoukkue
TuTo
Herätys, liittoon kuulumattomilla ja kuuluvillakin on täysi oikeus mennä töihin jos he haluavat. Olisiko Finskin pitänyt kieltää heidän työhöntulo sen takia että liiton työntekijät ovat lakossa?

Ihan hereillä olen ja odotan edelleenkin että kertoisit miten huomenna alkavat tukilakot ovat laittomia.

Kaikilla on oikeus mennä töihin. Mutta jos tekee lakonalaista työtä ilman työlupaa on rikkuri, ei asia sen monimutkaisempi ole. Jos taas ulkopuolelta tuodaan työvoimaa töihin voidaan puhua lakonmurtajista. Ihan laillista tämäkin, mutta sitten on turha vinkua kun SAK:n liitot pistävät tukilakkoja pystyyn.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kaikilla on oikeus mennä töihin. Mutta jos tekee lakonalaista työtä ilman työlupaa on rikkuri, ei asia sen monimutkaisempi ole. Jos taas ulkopuolelta tuodaan työvoimaa töihin voidaan puhua lakonmurtajista. Ihan laillista tämäkin, mutta sitten on turha vinkua kun SAK:n liitot pistävät tukilakkoja pystyyn.

Ilmeisesti eivät ole laittomia, olin siinä uskossa että niilläkin on se 14pv ilmotusvelvollisuus mutta näin ei taida olla.

Mutta liittoon kuulumattomat saavat tehdä duuniansa ihan normaalisti, he eivät mitään työlupaa siihen tarvitse liitolta.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Missä kohtaa SLSY ja muut duunarit tajuavat vihdoinkin sen seikan että olemme muuttuneessa maailmassa? Käsittämättömän lyhytnäköistä toimintaa heiltä. Vehviläisen tehtävä on saada Finnair voitolliseksi nyt ja tulevaisuudessa, Finskillä on jätti-investoinnit edessä uusiin koneisiin (joilla säilytetään kilpailukyky) ja näihin tarvitaan paljon rahaa.

Ovat tajunneet sen jo pitkälti yli viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tuottavuus lattiatasolla on kasvanut vuosi vuodelta ja venyminen on jatkunut ja jatkunut. Muistutuksen vuoksi mm. aiemmin sovittu 5% palkanalennus ja miehistömäärien vähennys.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Mutta liittoon kuulumattomat saavat tehdä duuniansa ihan normaalisti, he eivät mitään työlupaa siihen tarvitse liitolta.

Kaikkiaan lennoille on osallistunut kymmenkunta liittoon kuulumatonta. Osa liittoon kuulumattomista on myös jäänyt kotiin. Japanilaiset lentoemännät ovat kieltäytyneet lisätöistä. Osa lisätöissä olleista aasialaisista on jo palannut kotiinsa, eivätkä ole enää käytettävissä. Esimiehiä on lentämässä parikymmentä.

JA SITTEN IHAN OIKEASTI SELLAINEN VÄLÄYS, JOTA ON VAIKEA USKOA TODEKSI:
Finnair on lähettänyt lentäjilleen viestin, jossa tiedustelee lentäjien valmiutta toimia stuertteina, kun lakko nyt jatkuu.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tässä sitaatti ICT-alan ylempien toimihenkilöiden työehtosopimuksesta:

Ennen poliittiseen tai myötätuntotyötaisteluun ryhtymistä siitä ilmoitetaan valtakunnansovittelijalle sekä työnantaja- ja ylemmälle toimihenkilöliitolle vähintään neljä päivää aikaisemmin. Ilmoituksessa on mainittava aiotun työtaistelun syyt, alkamishetki ja laajuus.


Eli 4 päivää, ei 14 päivää.

Eli AKT on nyt ICT-alan ylempiä toimihenkilöitä? Eka lainauksesi on aina epäluotettavasta wikipedieasta ja toinen ties mistä. Ja edelleen en siis tiedä mikä deadline on tuohon lailliseen lakkoon työntekijöillä? Ylemmäthän nyt eivät oikeasti lakkoile koskaan. Jostain minulle vaan on jäänyt mieleen, että laillinen lakko pitää ilmoittaa 2 viikkoa ennen aloitusta. Ainakin SLSY ilmoitti hyvissä ajoin päivämäärän 30.11 ennenkuin jäivät lailliseen lakkoon.
 
Suosikkijoukkue
TuTo
Mutta liittoon kuulumattomat saavat tehdä duuniansa ihan normaalisti, he eivät mitään työlupaa siihen tarvitse liitolta.

Saavat toki. Eri asia onko se järkevää kenenkään kannalta. Työmarkkinamaailman ikuisuusriita on lakon määritelmä, palkansaajapuolen näkemyksen mukaan henkilö joka tekee lakonalaista työtä ilman työlupaa on rikkuri, oli hän liiton jäsen tai ei.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
JA SITTEN IHAN OIKEASTI SELLAINEN VÄLÄYS, JOTA ON VAIKEA USKOA TODEKSI:
Finnair on lähettänyt lentäjilleen viestin, jossa tiedustelee lentäjien valmiutta toimia stuertteina, kun lakko nyt jatkuu.

Mitä ihmeellistä tässä on? Pyytäähän Finnair kaikkia, jotka osaavat ja hallitsevat lipunkirjoituksen ja varausten teon auttamaan Asiakkaidensa matkan uudelleenjärjestelyssä, vaikka eivät työkseen sitä tekisikään. Ja moni, joilla tuo taito on, tekee tätä varmaan tällä hetkelläkin. Kai yritys saa yrittää hoitaa Asiakkaitaan, vaikka yksi työntekijäryhmä lakossa onkin?
 
Suosikkijoukkue
TuTo
Eli AKT on nyt ICT-alan ylempiä toimihenkilöitä? Eka lainauksesi on aina epäluotettavasta wikipedieasta ja toinen ties mistä. Ja edelleen en siis tiedä mikä deadline on tuohon lailliseen lakkoon työntekijöillä? Ylemmäthän nyt eivät oikeasti lakkoile koskaan. Jostain minulle vaan on jäänyt mieleen, että laillinen lakko pitää ilmoittaa 2 viikkoa ennen aloitusta. Ainakin SLSY ilmoitti hyvissä ajoin päivämäärän 30.11 ennenkuin jäivät lailliseen lakkoon.

Otin vain tuon ICT- alan kirjauksen esimerkkinä, ymmärtääkseni tuo on yleinen kirjaus kaikissa TESseissä, ilmoitusaika on 4 päivää kun kyseessä poliittinen tai myötätunto (tuki) lakko. SLSY on lakossa "omassa asiassaan", silloin ilmoitusaika on tuo 14 päivää.

TESseissä voidaan sopia lakia lyhyemmistä (tai pidemmistä) ilmoitusajoista,ja Suomessa tuo 4 päivää on aika vakiintunut käytäntö tämäntyyppisissä lakoissa.

Ylemmätkö eivät lakkoile koskaan? No, tällä hetkellä on meneillään paperiteollisuuden ylempien toimihenkilöiden lakko, viime keväänä lakkoilivat kemian ylemmät toimihenkilöt, vuosi sitten joulukuussa pankkien ylemmät toimhenkilöt, pari vuotta sitten suunnittelu- ja konsulttialan ylemmät toimihenkilöt. Riittikö?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Saavat toki. Eri asia onko se järkevää kenenkään kannalta. Työmarkkinamaailman ikuisuusriita on lakon määritelmä, palkansaajapuolen näkemyksen mukaan henkilö joka tekee lakonalaista työtä ilman työlupaa on rikkuri, oli hän liiton jäsen tai ei.

Suomessa ei tarvitse kuulua liittoon ja jokaisella on oikeus tehdä työtä liitosta riippumatta. Se miksi ay-terroristit tätä kutsuvat on irrelevanttia.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ylemmätkö eivät lakkoile koskaan? No, tällä hetkellä on meneillään paperiteollisuuden ylempien toimihenkilöiden lakko, viime keväänä lakkoilivat kemian ylemmät toimihenkilöt, vuosi sitten joulukuussa pankkien ylemmät toimhenkilöt, pari vuotta sitten suunnittelu- ja konsulttialan ylemmät toimihenkilöt. Riittikö?

Otetaan nyt realistisempi aikajänne tuohon lakkoiluun. Vaikkapa 30 viime vuotta. Kauanko muuten noitten viime vuoden ylempien lakot kestivät? Paljonko niistä kirjoitettiin ja kitistiin? Ylemmillä toimihenkilöillä on se heikko puoli lakkoilla, että he eivät yleensä ole ns "pullonkaula-osastolla" töissä eli koko firma/maa ei pysähdy saman tien, kun lopettavat työnsä. Pitkällä tähtäimellä homma rupeaisi kyllä pahasti kaatumaan, mutta eihän lakoilla pitkää tähtäintä katsotakaan. Tämän takia (ylempien) toimihenkilöiden ainoaksi "myyntivaltiksi" jää oma ammattitaito, josta työnantaja pitää jatkuvasti vakuuttaa. Sitä pelkoahan ei duunareilla ole, kun on noi liitot ja tukilakot...

Edit: Ja tuosta lakosta ilmoittamisesta en minäkään tiedä. Mikäköhän nyt on se virallinen aika jolloin lakosta pitää ilmoittaa ollakseen laillinen?
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Mä oon ainakin ihan vittuuntunut tuohon uppiniskaiseen AY-asenteeseen ja jatkuvaan lakkoiluun eri aloilla. Mennään sitten siihen, ettei anneta mitään etuja, kun niistä pidetään kiinni överiin asti, vaikka tilanteet olisivat kuinka muuttuneet siitä hetkestä, kun noita etuja annettiin. Tällä kertaa vuorossa Finnairin lentoemot. Ehkä ne pänkit tajuavat sitten faktat, kun työpaikkaa ei enää ole. Tästä aiheesta voisi kirjoittaa vaikka koko yön, mutta taidan kohta mennä nukkumaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös