Mainos

Lakko!

  • 298 668
  • 2 354
K

kiwipilot

Arvelenkin, että tulevaisuudessa lentäjät neuvottelevat pikemminkin siitä, kuka saa säilyttää työpaikkansa kuin siitä, millaisia korotuksia saadaan. Mekaanikoille riittää kysyntää lentoliikenteen ulkopuolellakin.

Hyvin mahdollista. Itse uskon kuitenkin "perinteisen" lentoyhtiö-konseptin siirtyvän kohti halpis -mallia missä kaikki ylimääräinen karsitaan Ryanairin tyyliin pois. Ryanillahan lentäjien palkat ovat erittäin kilpailukykyisiä vanhoihin yhtiöihin verrattuna vaikka firma on yksi parhaiten menestyvistä Euroopassa.

Mielenkiintoinen yhtälö kuitenkin edessä ja hieman tuntuu että pilotit sahaavat omaa oksaansa näillä vaatimuksillaan. Lentäjien puolella ovat kuitenkin erittäin tiukat ylityörajoitukset; kovin paljoa ei voida työvoimaa ohjaamosta karsia kajoamatta lentojen määrään.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Mielenkiintoinen yhtälö kuitenkin edessä ja hieman tuntuu että pilotit sahaavat omaa oksaansa näillä vaatimuksillaan. Lentäjien puolella ovat kuitenkin erittäin tiukat ylityörajoitukset; kovin paljoa ei voida työvoimaa ohjaamosta karsia kajoamatta lentojen määrään.

No joo... Ohjaamosta ei voida karsia lukumääräisesti oikeastaan enää yhtään - paitsi muutamilta kaukoreiteiltä ottaa pois se kolmas ukko. Tuskin kuitenkaan lentäjät suostuvat istumaan lähes 12 tunnin lentoja yhtäjaksoisesti. Tästä oli jo käsittääkseni päästy sopimukseenkin, eli kolmella lentävät pitkät jatkossakin.

Sen sijaan työpäivien määrää kuukaudessa voidaan nostaa aika paljonkin. Nykyinen työehtosopimus on väljempi kuin viranomaismääräykset antavat myöten. Eli periaatteessa tehoja voisi ottaa lisää - mutta siihen lentäjät tuskin suostuvat, nykyisessä markkinatilanteessa. Tietojen mukaanhan lepoaikoihin olisi tulossa jopa parannuksia.

Toinen seikka, joka on hyvä huomata, on tiettyjen sopimuskohtien suhteellinen kalleus yhtiölle. Lentäjillä ei ole vastaavaa päivystysjärjestelmää kuin lentoemännillä, joista osa on lähtövalmiina kentällä tai kotona, saaden päivystysajalta puolet tuntipalkasta. Lentäjillä vastaava systeemi on se, että "päivystyslento" ilmoitetaan vähintään päivää ennen muutamille nimetyille kiertäville päivystäjille. Kiireellisissä sairastumispaikkauksissa nykyisin lentäjiä soitetaan töihin vapaapäiviltä - ja maksetaan tuplapalkkaa. Iso osa lentäjistä lentää (yllätysyllätys) näitä tuplapalkkalentoja ihan mielellään. Säästöä voisi siis repiä myös siitä, että lentäjille tulisi tavanomaisempi päivystyssysteemi tai lisätöistä maksettaisiin vaikka normaali lisätyöpalkka eikä tuplapalkkaa.

Nythän nähdään ylityökiellon vaikutukset, kun lentoja perutaan. Ilman ylityökieltoa kyseiset lennot olisi lennetty tuplapalkoilla. Ihanan kallista - elämä on.

Sitten vielä Finnairin lentäjien sopimuksesta: viime sopimuskierroksella yhtiöllä oli säästöohjelmaa (SARS-epidemia, polttoaineen hinnannousu(hah) jne), jolloin lentäjien palkkoja piti leikkaaman. Moraalisesti kestävä(?) ratkaisu oli se, että sopimuspöydässä istuneet kokeneet (ja siksi hyväpalkkaiset) lentäjät päättivät pudottaa aloittavien lentäjien palkkoja - ja nostaa kokeneempien lentäjien palkkoja. Käytännössä töissä olleiden palkat nousivat ja aloittavien palkkoja leikattiin 20%. Reilua. Vähän sama periaate, jota yhtiö ehdotti/vaati lentoemäntien kohdalle toissa syksynä - ja joka silloin johti emäntien lakkoon. Tällä hetkellä siis kokeneet kapteenit saavat korkeita palkkoja ja aloittavat Embraer-lentäjät saavat taulukkopalkoista 80%. Solidaarista. Kun kuulin, että lentäjät hakee yli 20% korotusta, luulin, että nyt tämä halutaan purkaa ja palauttaa kaikille yhtenäinen palkkaus, mutta ilmeisesti ei - nyt haetaan taas kovaa korotusta jo valmiiksi koviin (siis viime kierroksellakin hyvin korotettuihin) palkkoihin.

Turvallista matkaa.
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Toimihenkilöunioni uhkaa Stora Ensoa lakolla

Jahas, taas tapahtuu metsäalalla. Tällä kertaa toimihenkilöt napit vastakkain Stora Enson johdon kanssa. Saakohan tämä lakolla uhkaileminen yhtä paljon sympatiaa Jatkoajan kirjoittajien keskuudessa, kuin paperimiesten vastaavat aiemmin.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200806027737297_uu.shtml
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Paperiliitto hyväksyi tosiasiat vasta kun tehtaita alettiin pistämään kiinni, ilmeisesti toimistotyöntekijöille ei ole vielä totuus valjennut.

Kaippa se vaatii muutaman sadan valkokauluksen kenkimistä ennen kuin viesti menee perille.
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Paperiliitto hyväksyi tosiasiat vasta kun tehtaita alettiin pistämään kiinni, ilmeisesti toimistotyöntekijöille ei ole vielä totuus valjennut.

Kaippa se vaatii muutaman sadan valkokauluksen kenkimistä ennen kuin viesti menee perille.

Kerrotko Daespoo meille kaikille mitä tosiasioita Paperiliitto hyväksyi ja missä määrin nämä tosiasiat vaikuttavat tehtaiden kiinnilaittamisiin? Miten nämä samaiset tosiasiat nyt näyttäytyvät tässä toimihenkilökentän kapinassa? Muutama taikasana kannattaa tähän selvitykseesi liittää, palkkasumman osuus suhteessa muihin kuluihin, raaka-aineen hinta, logistinen takamatka jne.

Ai niin ja kyseessä olevassa lakossa yksi keskeinen kiistakysymys on muutosturvan tasosta metsäteollisuudessa, ta kun irtisanoo joka tapauksessa jos irtisanotuttaa mutta sen pitäisi heidän mielestään olla lisäksi jostakin syystä Suomessa helvetin halpaa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kerrotko Daespoo meille kaikille mitä tosiasioita Paperiliitto hyväksyi ja missä määrin nämä tosiasiat vaikuttavat tehtaiden kiinnilaittamisiin?

Minusta on vaikuttanut siltä että Paperiliitto on ottanut huomattavasti rakentavamman kannan parina viime vuotena. Voi olla että olen väärässä mutta tämän kuvan olen saanut, nykyinen sopimuskin tuli ilman mitään uhittelua.

Voi tietysti olla että tällä ei ole mitään tekemistä tehtaiden sulkemisen kanssa.

Miten nämä samaiset tosiasiat nyt näyttäytyvät tässä toimihenkilökentän kapinassa? Muutama taikasana kannattaa tähän selvitykseesi liittää, palkkasumman osuus suhteessa muihin kuluihin, raaka-aineen hinta, logistinen takamatka jne.

Olen tietoinen siitä että palkkojen osuus kuluista ei ole hirveän suuri mutta ihan maalaisjärjellä ajateltuna voisi kuvitella että kukaan metsäteollisuudessa oleva henkilö ei nykyisessä tilanteessa ryppyilisi hirveästi esim. palkankorotusten suuruudesta joka toimihenkilöilläkin on käsittääkseni se suurin ongelma.
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Minusta on vaikuttanut siltä että Paperiliitto on ottanut huomattavasti rakentavamman kannan parina viime vuotena. Voi olla että olen väärässä mutta tämän kuvan olen saanut, nykyinen sopimuskin tuli ilman mitään uhittelua.

Olen tietoinen siitä että palkkojen osuus kuluista ei ole hirveän suuri mutta ihan maalaisjärjellä ajateltuna voisi kuvitella että kukaan metsäteollisuudessa oleva henkilö ei nykyisessä tilanteessa ryppyilisi hirveästi esim. palkankorotusten suuruudesta joka toimihenkilöilläkin on käsittääkseni se suurin ongelma.

Paperiliiton neuvottelemat palkankorotukset ovat täysin linjassa muiden alojen ratkaisuihin, "turha" uho on tosin tässä kohdin tippunut pois niin kuin kirjoitatkin.

Toimihenkilöiden suurin ongelma ja neuvotelut kariuttanut kysymys on nimenomaan palkankorotukset tai oikeammin ns pitkän tähtäimen palkkaohjelma. Laskemien mukaan toimihenkilöesimies ansaitsee kuukaudessa hieman yli 300 euroa vähemmän kuin alaisensa. Sopimuspöydässä on ollut kiistaa myös muutosturvasta. Palkankorotusten osalta sama ongelma on ylemmillä toimihenkilöillä, heidän osaltaan korostuu paikallisten erien suuruus ja jakotapa.

Alkuperäisen viestini pointti oli kuitenkin se, että palkkaus ei ole päätekijä siinä miksi tehtaita suljetaan.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
VR menee lakkoon ma-välisenä yönä. Laitureille jäävät ruikuttamaan noin 200000 ihmistä. Luu kurkkuun vaan valtiolle! Hinnat nousevat, mutta valtion pohjaton kirstuhan siitä hyötyy..
 

solamnic76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlos Tevez... siis punaistako pitää kumartaa?
Alkuperäisen viestini pointti oli kuitenkin se, että palkkaus ei ole päätekijä siinä miksi tehtaita suljetaan.

Ei varmasti palkat sinällään, mutta ne paperiliiton kuuluista korpilakot sekä tehtaiden alasajot ja "siniset flunssat" ovat varmasti johtopuolen päättäjien mielessä omalta pieneltä osaltaan.

Toimintaympäristö, markkinat ja raaka-aineen hintahan niitä tehtaita sulkee.
 

ditrim

Jäsen
VR menee lakkoon ma-välisenä yönä. Laitureille jäävät ruikuttamaan noin 200000 ihmistä. Luu kurkkuun vaan valtiolle! Hinnat nousevat, mutta valtion pohjaton kirstuhan siitä hyötyy..

Voinko hakea korvauksia maanantaista kun kuljen töihin junalla, 30 päivän lipulla?

Sen verran olen kyllästynyt VR:n ainaiseen myöhästelyyn sekä koviin hintoihin, että vandalismin aika alkaa koettaa.
 

Silvio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks
Voinko hakea korvauksia maanantaista kun kuljen töihin junalla, 30 päivän lipulla?

Aina voi mutta maksusta ei osaa sanoa. HKL:n lakkoillessa ilmeisesti maksettiin korvauksia, mutta VR:hän tekee aina miten sattuu. Itse kuljen samoin kk-lipulla ja aion hakea korvauksia. Toiveissa bussilipun hinta, mutta jäänee maksimissaan kk-lipun 1/30 osuuteen joka varmaan vähennetään seuraavaa lippua ostaessa...
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Voinko hakea korvauksia maanantaista kun kuljen töihin junalla, 30 päivän lipulla?

Sen verran olen kyllästynyt VR:n ainaiseen myöhästelyyn sekä koviin hintoihin, että vandalismin aika alkaa koettaa.

Työnseisauksen vuoksi peruutettuihin juniin ostetuista lipuista maksetaan lipun hinta takaisin ilman peruutusmaksua. Asiakkaat voivat lippujen muutos- ja peruutustilanteissa ottaa yhteyttä asemien lipunmyyntiin kesäkuun aikana. Muille päiville ostetut liput ovat voimassa normaalisti.
Mene ja tiedä. Onhan tuo raakaa, että 30 päivän tiketillä saa ainoastaan 29 päivää. Pitäisiköhän tänään onnitella konnareita tulevasta lakosta, heillehän on tiedossa pitkä viikonloppu! :D
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Eikö lauantaina ja sunnuntainakaan junat kulje? Vai mistä pitkä viikonloppu tulee?

Siis joillakin konnareilla on pitkä viikonloppu (täsmennetään nyt sen verran), sillä ei kai kaikki kerralla töissä ole?
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Taas se on täällä, LAKKO!
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
"Valtakunnansovittelija ilmoitti, ettei sovitteluyrityksiä enää jatketa".

Mitä tuo konkreettisesti tarkoittaa? Sitä, että osapuolet sipsuttavat sovittelijan kansliasta loukkaantuneina villapaidoissaan pikkurilli pystyssä sovintoesitystä roikottaen ulos? Vai ettei valtakunnansovittelija jaksa nyt pariin päivään tehdä duuniaan?
 

Fingerpori

Jäsen
Suosikkijoukkue
kärpät
Lakko niinpä niin. Tuo AKT:n homma alkaa pahasti näyttää samalta ku paperiliiton homma, aina lakko jos hommat ei mene heidän ehtojen mukaan.

Eiköhän tästä taas seuraa lisää työttömiä kun työnantajat vähentää kuskeja kun palkkakulut nousee liian korkeiksi. No itsepähän oksaa sahaavat.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lakko niinpä niin. Tuo AKT:n homma alkaa pahasti näyttää samalta ku paperiliiton homma, aina lakko jos hommat ei mene heidän ehtojen mukaan.

Eiköhän tästä taas seuraa lisää työttömiä kun työnantajat vähentää kuskeja kun palkkakulut nousee liian korkeiksi. No itsepähän oksaa sahaavat.

Meinaatko, että bussilinjat siirretään ajettaviksi halvan työvoiman maihin?
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Meinaatko, että bussilinjat siirretään ajettaviksi halvan työvoiman maihin?

Ei, vaan moni vuoro tullaan karsimaan pois. Palvelun taso laskee radikaalisti. Jo nyt ollaan tilanteessa, jossa kuntien ostoliikenne on pienentynyt ja syrjäkylät jäävät ilman yhteyksiä
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Ei, vaan moni vuoro tullaan karsimaan pois. Palvelun taso laskee radikaalisti. Jo nyt ollaan tilanteessa, jossa kuntien ostoliikenne on pienentynyt ja syrjäkylät jäävät ilman yhteyksiä

Noh noh, kyllä tämä on seurausta ihan matkustajamäärien yleisestä laskusta. Ja valtio vähentää nyt kannattamattomien vuorojen ostamista 43meur -> 40meur muistaakseni. PK-seudulla ainakin tuntuu olevan kuljettajapula seutuliikenteessä ja puolet kuljettajista on maahanmuuttajataustaisia. Toisaalta esimerkiksi Helsingin Bussiliikenne tahkoaa tappiota jatkuvasti. Kaukoliikenteessä rahti jeesaa jonkun verran, mutta ohan ympäri Suomea lukemattomia vuoroja joissa suuntaan matkustaa 1 tai henkilöä.

Itse olen kyseisellä alalla (joskaan en ratin takana ole) töissä ja tuli koettua aikanaan myös 2005 paperitehtaiden työsulku. Saas nähä millaiseksi homma menee. Itse en liittoon kuulu, joten töihin varmaan tästä mennään. Onneksi lähin bussi duuniin kulkee lakonkin aikana.

On puhuttu että AKT hakee korotuksilla ennen kaikkea korotuksia alan palkkoihin, koska ovat jäljessä muita. Eniten itseäni ihmetyttää ahtaajien vaatimukset 12kk irtisanomisrahasta, vai miten se meni. Tuntuu olevan satamassa samanlainen meininki kun paperitehtaillakin. Palkka on ennestään hyvä ja sitten kohtuuttomilla vaatimuksilla kustaan omaan pesään. Paperiteollisuudessa nähtiin, miten kävi.

En usko lakon pitkittyvän. Kun melkein koko maan logistiikka jumittuu niin nopeasti alkaa vaikutukset näkyä.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Tuntuu olevan satamassa samanlainen meininki kun paperitehtaillakin. Palkka on ennestään hyvä ja sitten kohtuuttomilla vaatimuksilla kustaan omaan pesään. Paperiteollisuudessa nähtiin, miten kävi.

En usko lakon pitkittyvän. Kun melkein koko maan logistiikka jumittuu niin nopeasti alkaa vaikutukset näkyä.

Edelleenkään Suomessa ei olisi yhtään paperitehdasta enempää kuin nyt vaikka ne paperiduunarit tekisi työt ilmaiseksi.

Toivotaan että lakko loppuu nopeasti. Tosin mitä väliä sillä oikeastaan on. Nyky suomessa duunari on vain välttämätön paha jota voi potkia päähän ja kusettaa heti kun siihen tulee tilaisuus.
Oma komennussopimus loppuu ulkomailla parin viikon päästä ja näillä näkymin taitaa olla työttömyys edessä. Töitä en viitsi edes etsiä. Tähän mennessä olen maksanut veroja yhtäjaksoisesti yli 20 vuotta ja nyt on sitten muiden vuoro maksaa minun keskikaljat.
 

Viljuri

Jäsen
Hieno haastattelu YLE TV1:n uutisilta, jossa oli Timo Räty. Ei ensimmäistään sisältöä omaavaa kysymystä, aivan kuin mainosta oltaisiin Timo Rädylle (sdp) tehty.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En usko lakon pitkittyvän. Kun melkein koko maan logistiikka jumittuu niin nopeasti alkaa vaikutukset näkyä.
Tämän päiväiset uutiset ajaa varmasti jo huomisaamuna mummot ja muut hätähousut hamstraamaan elintarvikkeita lähimarketista. Loppuihan kaupoista taannoin paskapaperikin nopeasti, kun joku Metsä-Serla hetken väläytteli lakkoa.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
"Valtakunnansovittelija ilmoitti, ettei sovitteluyrityksiä enää jatketa".

Mitä tuo konkreettisesti tarkoittaa? Sitä, että osapuolet sipsuttavat sovittelijan kansliasta loukkaantuneina villapaidoissaan pikkurilli pystyssä sovintoesitystä roikottaen ulos? Vai ettei valtakunnansovittelija jaksa nyt pariin päivään tehdä duuniaan?
Se vaikuttaa meikäläisen silmiin sitä, että herra Valtakunnansovittelija otti nokkiinsa ettei AKT hyväksynyt hänen tekemään sovintoesitystä.

"Ai ette hyväksy vai? Hmph! No olkaa sitten ilman. Kukaan ei saa mitään sovintoehdotuksia sitten. Katsotaan miten teille käy nyt!" ja sitten ovia paiskomalla kabineteista pihalle itku kurkussa.

AKT tosin ilmoitti heti että he voisivat sovintoa kokeilla vielä ennen lakon alkamista, mutta ilmeisesti oli Valtakunnansovittelijan näkemys ettei lakkoa saada estettyä sovintoehdotuksilla. Taitavat osapuolet olla vielä niin kaukana toisistaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös