Mielenkiintoinen yhtälö kuitenkin edessä ja hieman tuntuu että pilotit sahaavat omaa oksaansa näillä vaatimuksillaan. Lentäjien puolella ovat kuitenkin erittäin tiukat ylityörajoitukset; kovin paljoa ei voida työvoimaa ohjaamosta karsia kajoamatta lentojen määrään.
No joo... Ohjaamosta ei voida karsia lukumääräisesti oikeastaan enää yhtään - paitsi muutamilta kaukoreiteiltä ottaa pois se kolmas ukko. Tuskin kuitenkaan lentäjät suostuvat istumaan lähes 12 tunnin lentoja yhtäjaksoisesti. Tästä oli jo käsittääkseni päästy sopimukseenkin, eli kolmella lentävät pitkät jatkossakin.
Sen sijaan työpäivien määrää kuukaudessa voidaan nostaa aika paljonkin. Nykyinen työehtosopimus on väljempi kuin viranomaismääräykset antavat myöten. Eli periaatteessa tehoja voisi ottaa lisää - mutta siihen lentäjät tuskin suostuvat, nykyisessä markkinatilanteessa. Tietojen mukaanhan lepoaikoihin olisi tulossa jopa parannuksia.
Toinen seikka, joka on hyvä huomata, on tiettyjen sopimuskohtien suhteellinen kalleus yhtiölle. Lentäjillä ei ole vastaavaa päivystysjärjestelmää kuin lentoemännillä, joista osa on lähtövalmiina kentällä tai kotona, saaden päivystysajalta puolet tuntipalkasta. Lentäjillä vastaava systeemi on se, että "päivystyslento" ilmoitetaan vähintään päivää ennen muutamille nimetyille kiertäville päivystäjille. Kiireellisissä sairastumispaikkauksissa nykyisin lentäjiä soitetaan töihin vapaapäiviltä - ja maksetaan tuplapalkkaa. Iso osa lentäjistä lentää (yllätysyllätys) näitä tuplapalkkalentoja ihan mielellään. Säästöä voisi siis repiä myös siitä, että lentäjille tulisi tavanomaisempi päivystyssysteemi tai lisätöistä maksettaisiin vaikka normaali lisätyöpalkka eikä tuplapalkkaa.
Nythän nähdään ylityökiellon vaikutukset, kun lentoja perutaan. Ilman ylityökieltoa kyseiset lennot olisi lennetty tuplapalkoilla. Ihanan kallista - elämä on.
Sitten vielä Finnairin lentäjien sopimuksesta: viime sopimuskierroksella yhtiöllä oli säästöohjelmaa (SARS-epidemia, polttoaineen hinnannousu(hah) jne), jolloin lentäjien palkkoja piti leikkaaman. Moraalisesti kestävä(?) ratkaisu oli se, että sopimuspöydässä istuneet kokeneet (ja siksi hyväpalkkaiset) lentäjät päättivät pudottaa aloittavien lentäjien palkkoja - ja nostaa kokeneempien lentäjien palkkoja. Käytännössä töissä olleiden palkat nousivat ja aloittavien palkkoja leikattiin 20%. Reilua. Vähän sama periaate, jota yhtiö ehdotti/vaati lentoemäntien kohdalle toissa syksynä - ja joka silloin johti emäntien lakkoon. Tällä hetkellä siis kokeneet kapteenit saavat korkeita palkkoja ja aloittavat Embraer-lentäjät saavat taulukkopalkoista 80%. Solidaarista. Kun kuulin, että lentäjät hakee yli 20% korotusta, luulin, että nyt tämä halutaan purkaa ja palauttaa kaikille yhtenäinen palkkaus, mutta ilmeisesti ei - nyt haetaan taas kovaa korotusta jo valmiiksi koviin (siis viime kierroksellakin hyvin korotettuihin) palkkoihin.
Turvallista matkaa.