Mainos

Lakko!

  • 299 583
  • 2 354

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Huomenna voi nimittäin muutama bussia normaalisti käyttävä henkilö hypätä auton rattiin.

Täältä nousee käsi pystyyn. Ja lähdenpä vielä kunnianhimoisesti kehä ykköselle taistelemaan. Ruuhkaista on varmasti, turha edes kuvitella muuta. Sopivasti sattuvat vielä yöpakkasetkin suojasäiden jälkeen, joten pelti varmaan kolisee myös iloisesti. Mutta henkkoht aivan sama, onneksi käytin pelisilmää ja latasin matkakortin vain mahdollisen lakon kynnykselle.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Kyllä on heikolla pohjalla tieto miten Suomessa irtisanominen toimii jos pitää sitä kalliina operaationa, tuotannolliset ja taloudelliset syyt riittää irtisanomisperusteeksi ja kunhan hoitaa minimissään 6 viikon yt-neuvottelu velvoitteet (tämäkin ajanjakso taidettiin voida sopia lyhyemmäksi jos halua löytyy) sitten ei muuta kuin potkimaan väkeä pihalle.

Eikös sitten kuitenkin kuvaan astu nämä takaisotto sun muut työntarjoamisvelvoitteet? Eli niinku paska ulos ja parempaa tilalle ei oikein onnistu niin näppärästi kun vanhaan hyvään aikaan?
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En usko että Suomi montaa vastaavaa lakkoaaltoa enää tulee kestämään. Liitot ovat omalla kiukuttelullaan jarruttaneet palkkakehitystä sekä kilpailukykyä ja painostaneet yrityksiä siirtämään toimintojaan ulkomaille tai palkkaamaan duuneihin ulkomaisia työntekijöitä.
Ahtaajien touhu vaeltelee syvän myötähäpeän ja huonon huumorin välimaastossa. Kenen kuningasajatus oli vaatia järjetöntä 12kk irtisanomisaikaa keskellä 2000-luvun syvintä lamaa?


Toivottavasti menetätte duuninne...
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eikös sitten kuitenkin kuvaan astu nämä takaisotto sun muut työntarjoamisvelvoitteet? Eli niinku paska ulos ja parempaa tilalle ei oikein onnistu niin näppärästi kun vanhaan hyvään aikaan?

Paljon kauniita sanoja, vähän villoja. Paskaa ei ole pakko lapioda takaisin tuvan puolelle vaikka tarve miten kasvaisi, tuota vartenhan ovat vuokrafirmat. Se uusi tarvehan kun on tottakai tilapäistä...
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
J...Ja osaltani kannatan myös AKT:n vaatimusta lyhimmän työpäivän pidentämisestä. Olkoonkin että se kenties kuulostaa hieman oudolta. Mutta nykyäänhän tuo lyhin työpäivä on se 4h 15 min. Ja kun tekee sen täyden työviikon, niin sehän tietenkin tarkoittaa että jos on tuollainen pätkävuoro, niin pari muuta päivää on sitten sellaiset 10 tuntia. Ja kun siihen lisää sen mahdollisen n. 1 tunnin palkattoman tauon ja kenties 1-2 tunnin odotusajan (mistä kyllä maksetaan, mutta sitä ei lasketa työtunteihin) niin se kokonaistyössäoloaika venyy aika pitkäksi.

Tuolla jo aiemmin kirjoitinkin mutta toistan itseäni. Alalla on paljon ihmisiä jotka haluavat tehdä vain tuota 4 h 15 min ja samalla on paljon töitä joitan on tarjota vain tuo 4 h 15 min. Tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää, että TES:n pariin kuuluvat myös esim. terminaalityöntekijät. Ja siellä kun sitä työtä ei ole tarjota aina sitä täyttä aikaa. Ja kaikkihan sen tietää mitä sitten tapahtuu jos pitää alkaa maksamaan ihmisille siitä että ne räkivät kattoon puolet päivästä.

Kävin työmaalla ja siellä juttelin muutaman kaverin kanssa jonka pitäisi lakkoilla mutta olivat silti töissä. Ei kuulemma aja heidän etujaan juur itämä minimiajan muutos. Pari lakkovahtiakin näkyi, ei vielä normaalia Tamperehulinaa mutta kai se sieltä viellä tulee
 
Tuolla jo aiemmin kirjoitinkin mutta toistan itseäni. Alalla on paljon ihmisiä jotka haluavat tehdä vain tuota 4 h 15 min ja samalla on paljon töitä joitan on tarjota vain tuo 4 h 15 min. Tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää, että TES:n pariin kuuluvat myös esim. terminaalityöntekijät. Ja siellä kun sitä työtä ei ole tarjota aina sitä täyttä aikaa. Ja kaikkihan sen tietää mitä sitten tapahtuu jos pitää alkaa maksamaan ihmisille siitä että ne räkivät kattoon puolet päivästä.

Kävin työmaalla ja siellä juttelin muutaman kaverin kanssa jonka pitäisi lakkoilla mutta olivat silti töissä. Ei kuulemma aja heidän etujaan juur itämä minimiajan muutos. Pari lakkovahtiakin näkyi, ei vielä normaalia Tamperehulinaa mutta kai se sieltä viellä tulee

Joo, otinkin lähinnä kantaa tuossa oman alan hommiin, eli linja-autopuoleen. Ja meillä taas ei ole juurikaan sellaisia kuskeja jotka olisivat vain ns. osa-aikaisena. Itseasiassa tämän kaupungin toimipisteessä sellaisia ei taida olla yhtään. Toisaalta taas tuo minimiajan pidentäminen ei tällä hetkellä itselle toisi juurikaan muutoksia, lyhyin vuoro kun taitaa olla kuitenkin suunnilleen 5 tuntia. Ja tuohan ajetaan ilman taukoja. Linja-autopuolella muutoksia haluaisikin noihin työhön sidonnaisaikoihin. Joku 3 tunnin tauko keskellä päivää ei hirveästi lämmitä mieltä, vaikka siitä palkatonta onkin vain se 1h.

Ajo- ja lepoaikalaissa olisi myöskin parantamisen varaa. Nykyään kun saa ajaa sen 5,5h putkeen, tosin 4 tunnin välein on sentään oltava kusitauko. Jossain vaiheessa meilläkin oli noita 5 tunnin ajo-aikoja ilman minkäänlaista taukoa, onneksi ne saatiin puhuttua pois ja nyt pisin on "vaan" 4,5h... Onhan siinä tietenkin mahdollisuus kenties käydä kusella jos ei ole ketään kyydissä ja jostain löydät vessan..

Neuvottelut näemmä jatkuu taas huomenna, jokseenkin rasittavaa kun ei ole tietoa milloin sitä olisi taas töihin suunnattava. Huominen kuitenkin menee lakkoillessa.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Joo, otinkin lähinnä kantaa tuossa oman alan hommiin, eli linja-autopuoleen. Ja meillä taas ei ole juurikaan sellaisia kuskeja jotka olisivat vain ns. osa-aikaisena. Itseasiassa tämän kaupungin toimipisteessä sellaisia ei taida olla yhtään. Toisaalta taas tuo minimiajan pidentäminen ei tällä hetkellä itselle toisi juurikaan muutoksia, lyhyin vuoro kun taitaa olla kuitenkin suunnilleen 5 tuntia. Ja tuohan ajetaan ilman taukoja. Linja-autopuolella muutoksia haluaisikin noihin työhön sidonnaisaikoihin. Joku 3 tunnin tauko keskellä päivää ei hirveästi lämmitä mieltä, vaikka siitä palkatonta onkin vain se 1h.
Sama onglema se on linja-auto puolellakin kun hommia on eniten aamulla ja illalla, päivällä on hiljaisempaa.
Kun noihin ruuhkahuippuihin tarvitaan porukkaa töihin mutta päivällä vastaavalle kalusto ja työntekijämäärälle ei ole töitä.
Jos tuo minimityöjan pidennys toteutuu niin tiedossa on varmasti YT-neuvotteluja ja tilalle otetaan sitten vuokrafirmoista kuskeja, jotka suostuvat ajamaan vain noita ruuhkahuippuja.
 
Sama onglema se on linja-auto puolellakin kun hommia on eniten aamulla ja illalla, päivällä on hiljaisempaa.
Kun noihin ruuhkahuippuihin tarvitaan porukkaa töihin mutta päivällä vastaavalle kalusto ja työntekijämäärälle ei ole töitä.
Jos tuo minimityöjan pidennys toteutuu niin tiedossa on varmasti YT-neuvotteluja ja tilalle otetaan sitten vuokrafirmoista kuskeja, jotka suostuvat ajamaan vain noita ruuhkahuippuja.

Jotenkin en ihan heti vaan jaksa tuollaiseen uskoa. Ainakaan omassa firmassani. Jatkuvasti sinne kyllä tulee uutta porukkaa, vakituiseksi tosin. Pulaa on ennemmin ollut kuskeista ja ei meinaa saada pekkasia pidettyä ja välillä on pakko siirrellä vapaapäiviä ym. jotta saadaan jollekin päivälle ajettua kaikki ne vuorot. Tai osa-aikaeläkeläisiä soitellaan töihin kesken eläkeviikon.

Mitä taas tulee noihin keskipäivän hiljaisempiin hetkiin, ei nekään ole ongelma. Loppujen lopuksi ainakaan meillä niitä autoja ei seiso varikon pihassa siihen aikaa kovin montaa. Ja silloin on sitten vaan useammalla kuskilla tauko, pituudet sitten vaihteleekin 1-3 tunnin välillä, yleensä sen 1h. Muutama työvuoro on noita pätkävuoroja, ajetaan aamulla vaan se n. 4 tuntia. Onhan siellä sitten tietysti noita maaseutukuskeja, jotka ajaa aamulla koululaiset kaupunkiin ja iltapäivällä pois. Mutta ei ne sitä keskipäivää siellä varikolla kokonaan vaan notku. Saattavat ajaa 1-2 tuntia siinä välissä sitten paikallisliikennettä.

Tämä nyt on tietenkin vain tilanne meidän firmassa ja tässä kaupungissa, mutta luulen että samankaltaista se on aika pitkälti muuallakin. Eli kuskeista on ennemminkin pulaa ja mikäli jostain syystä niitä entisestään vähennettäisi se onnistuisi melko helposti eläkejärjestelyin. Sen verran korkea tuo kuskien keski-ikäkin on ja meilläkin on porukkaa haluamassa eläkkeelle, mutta ihan helpolla niitä ei haluttaisi päästää.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Pystyykö joku pikaisesti tiivistämään mikä tuossa ahtaajien lakossa on se kiistakapula, eli mitä ne haluaa? Jotain koettanut netistä etsiä, mutta luulempa että lähteeni ovat ihan perseestä... Kiitos.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Pystyykö joku pikaisesti tiivistämään mikä tuossa ahtaajien lakossa on se kiistakapula, eli mitä ne haluaa? Jotain koettanut netistä etsiä, mutta luulempa että lähteeni ovat ihan perseestä... Kiitos.

Ei sillä ole merkitystä mitä siellä on haluttu, jatkoaika tietää kuitenkin että lakko ja lakolla uhkailu oli väärin ja työntekijöiden vaatimukset oli älyttömiä ja ei tästä maailmasta. Ja jos on Suomi huono maa tuotannolle jonka voi thedä muualla niin jotkut Ranska ja Saksa on siihen ihan mahdottomia ja siksipä siellä ei mitään tuotetakaan.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Ei sillä ole merkitystä mitä siellä on haluttu, jatkoaika tietää kuitenkin että lakko ja lakolla uhkailu oli väärin ja työntekijöiden vaatimukset oli älyttömiä ja ei tästä maailmasta. Ja jos on Suomi huono maa tuotannolle jonka voi thedä muualla niin jotkut Ranska ja Saksa on siihen ihan mahdottomia ja siksipä siellä ei mitään tuotetakaan.

Lisäksi täytyy muistaa että työntekijöillä ja ammattiliitoilla jotka puolustavat omia etujaan ei ole mitään yhteiskuntavastuuta.
Yritykset jotka lopettavat positiivistä tulosta tekeviä yksiköitä ja siirtävät tuotantoa halpamaihin tekevät oikein koska yrityksen ainut tehtävä on tuottaa omistajilleen mahdollisimman paljon taloudellista voittoa.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Ei sillä ole merkitystä mitä siellä on haluttu, jatkoaika tietää kuitenkin että lakko ja lakolla uhkailu oli väärin ja työntekijöiden vaatimukset oli älyttömiä ja ei tästä maailmasta. Ja jos on Suomi huono maa tuotannolle jonka voi thedä muualla niin jotkut Ranska ja Saksa on siihen ihan mahdottomia ja siksipä siellä ei mitään tuotetakaan.

No jos noin kärkkäästi olet tällaista mieltä niin varmaan voinet kertoa mitä ne sitten haluaa ja mistä siellä kiistellään? Sitä tässä yritin kysyä.
 
Ei sillä ole merkitystä mitä siellä on haluttu, jatkoaika tietää kuitenkin että lakko ja lakolla uhkailu oli väärin ja työntekijöiden vaatimukset oli älyttömiä ja ei tästä maailmasta. Ja jos on Suomi huono maa tuotannolle jonka voi thedä muualla niin jotkut Ranska ja Saksa on siihen ihan mahdottomia ja siksipä siellä ei mitään tuotetakaan.

Juuri näin ! Lisäksi jokainen voi katsoa vaikka paperimiehiä. Jokainen lakkoilija sahaa omaa oksaansa. Katsokaa vaikka paperimiehiä. Pitäisi olla tyytyväinen näinä aikoina että saa edes käydä töissä, koska loppujen lopuksi työmies on vain välttämätön paha työnantajalle. Esimerkiksi paperimiehet.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Miksei kukaan ota Tehystä mallia? Uhataan joukkoirtisanoutumisella, joka ei olekaan joukkoirtisanoutuminen ja jos irtisanoutuu niin siltikin voi palata takaisin duuniin, kun työtaistelu on ohi. Muut liitot ei vaan osaa...
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Miksei kukaan ota Tehystä mallia? Uhataan joukkoirtisanoutumisella, joka ei olekaan joukkoirtisanoutuminen ja jos irtisanoutuu niin siltikin voi palata takaisin duuniin, kun työtaistelu on ohi. Muut liitot ei vaan osaa...

Muiden liittojen kun ei tarvitse mennä moiseen säätämiseen. Niillä kun on ihan lupa lakkoilla. Tai no, onhan periaatteessa TEHY:lläkin. Ainoastaan hommaa hankaloittaa se, kun eduskunta alkaa veivaamaan pikapikaa lakeja, jotka estävät lakkoilun yleisen turvallisuuden takaamiseksi. Tällöin ainoaksi vaihtoehdoksi jää joukkoirtisanoutuminen.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lisäksi täytyy muistaa että työntekijöillä ja ammattiliitoilla jotka puolustavat omia etujaan ei ole mitään yhteiskuntavastuuta.
Yritykset jotka lopettavat positiivistä tulosta tekeviä yksiköitä ja siirtävät tuotantoa halpamaihin tekevät oikein koska yrityksen ainut tehtävä on tuottaa omistajilleen mahdollisimman paljon taloudellista voittoa.

Juu, tällä menolla yliopistotkin lakkoilevat itsensä Kiinaan. Tai sitten heitetään nykyiset proffat pihalle ja palkataan sieltä halvemmat tieteentekijät tilalle.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Muiden liittojen kun ei tarvitse mennä moiseen säätämiseen. Niillä kun on ihan lupa lakkoilla. Tai no, onhan periaatteessa TEHY:lläkin. Ainoastaan hommaa hankaloittaa se, kun eduskunta alkaa veivaamaan pikapikaa lakeja, jotka estävät lakkoilun yleisen turvallisuuden takaamiseksi. Tällöin ainoaksi vaihtoehdoksi jää joukkoirtisanoutuminen.

Suojatyövelvoite ei estä lakkoilua ja sarkasmi on vaikea laji. Jatkakaa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Pystyykö joku pikaisesti tiivistämään mikä tuossa ahtaajien lakossa on se kiistakapula, eli mitä ne haluaa? Jotain koettanut netistä etsiä, mutta luulempa että lähteeni ovat ihan perseestä... Kiitos.

Suurin kiistakapula on tällä hetkellä työntekijäpuolen vaatimus siitä, että irtisanottavalle työntekijälle maksettaisiin vuoden palkkaa vastaava eroraha. Muistaakseni ainakin jossain vaiheessa tuota erorahaa vaadittiin takautuvasti kaikille, jotka on irtisanottu loppuvuoden 2008 jälkeen (tämä asia muistini varassa, joten enemmän kuin epävarma). Jossain vaiheessa kiisteltiin myös siitä, voidaanko työpäivä laskea kahdeksantuntiseksi ja palkka sen mukaan jo pelkästään sillä edellytyksellä, että työntekijä saapuu työpaikalle ja lähtee sieltä vaikkapa puolen tunnin jälkeen pois, vai tulisiko työaika ja palkka laskea todellisten tuntien mukaan.

Sitä en todellakaan tiedä, minkälaisista ehdoista keskusteluja on nyt käyty valtakunnansovittelijan johdolla.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Entisenä ahtaajana olen päättänyt ryhtyä istumalakkoon tukeakseni ahtaajien kohtuullisia vaatimuksia, joten kirjoitan tätä seisaallani. 25 eur/tunti eli 47 000/vuosi (lähde IL) ansaittuna tuolla koulutusmäärällä ei voi olla oikein. Lisäksi vuoden liksa irtisanomisesta on täysi naurettava korvaus.

No, omat kokemukseni ahtaajan hommista ovat nuoruudesta legendaariselta Töölön tavara-asemalta. Aamulla laitettiin sinetit valmiiksi roikkumaan tavaravaunujen oviin. Päivällä käytiin muutaman kerran tarkastamassa tilanne ja laittamassa muutama puomi tukemaan häkkejä. Ruokatuntia vietin n. kaksi tuntia, josta suuri osa meni Tunnelin Levyssä musaa kuunnellessa. Vanhemmat ahtaajat tosin käyttivät ajan järkevämmin ja kävivät hakemassa ryssän junasta vodkaa, jota nautiskellen iltapäivä menikin mukavasti. Ennen vaunujen lähtöä joutui hieman huhkimaan ja sinetöimään ne. Liksaa en muista, mutta se sisälsi vaarallisen sekä likaisen työn lisät ja rahaa oli hemmetisti aina. Hölmönä sitten vaihdoin hommat pankin asiakaspalvelutehtäviin, jolloin tulotasoni romahti. Kumpiko oli vaativampaa hommaa? Sitä sopii arvailla.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Suurin kiistakapula on tällä hetkellä työntekijäpuolen vaatimus siitä, että irtisanottavalle työntekijälle maksettaisiin vuoden palkkaa vastaava eroraha.
Kuulin ensi kerran tästä vaatimuksesta autoradiosta, ja kuvittelin että kyseessä olisi jokin Jaajon tai Heikelän läppä tms. Tarkempi vilkaisu kuitenkin paljasti että asema oli Radio Suomi. Siinä vaiheessa arvelin, että lähetys osoittautuisi esim. Alivaltiosihteerin radiohupailuksi, joka olisi vain saanut uuden ohjelma-ajan. Luultu komedia vaihtui pian tragediaksi, kun selvisi että eetterin suollettiin ihan faktapohjaista uutissisältöä.

Ahtaajien vaatimus ei tietenkään ikinä mene tuollaisenaan läpi. Vaatimus on atmosfäärisen kohtuuton eikä istu mitenkään täkäläiseen järjestelmään. Jos kuvitellaan että tuohon mentäisiin, niin toki muutkin liitot vaatisivat vuorollaan samansuuntaisia irtisanomisehtoja. Näin höveleihin ehtoihin meneminen olisi myös harvinaisen radikaali tapa hillitä uusien työpaikkojen syntymistä. Samalla eliminoitaisiin tehokkaasti ulkomaisten Suomi-investointien muutenkin niukkaa potentiaalia, ainakin siltä osin kun näillä investoinneilla olisi konkreettisia työpaikkoja luovia vaikutuksia.
 

Morrison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Boston Bruins
Pystyykö joku pikaisesti tiivistämään mikä tuossa ahtaajien lakossa on se kiistakapula, eli mitä ne haluaa? Jotain koettanut netistä etsiä, mutta luulempa että lähteeni ovat ihan perseestä... Kiitos.

Itse olen ymmärtänyt että kiistakapulana on myös se, että työnantaja haluaisi vähentää työntekijöiden määrää työvuorossa ja tehdä reservin josta tarvittaessa kutsutaan töihin. Eli esimerkiksi nyt vuorossa on 40 ahtaajaa. Työnantaja haluaisi vähentää määrän 20 ja loput 20 olisi puhelinsoiton päässä tulossa töihin jos tulee kiirettä. Satama-alalla tämä olisi paluuta 60-70 -luvulle. Lähdettä minulla ei ole tähän, mutta muistan lehdestä lukeneeni tälläisistä suunnittelmista.
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yhden ahtaajan kanssa asiasta keskustelin viime viikolla, ja ainakin hänen mukaansa suurin juttu ei ole tuo irtisanomisraha, mistä tietysti saa mehevimmät otsikot, vaan ihan muut asiat.

Työantaja haluaa, kuten yllä mainittiin, että työvuoroista ei saisi palkkaa kuin siltä ajalta kun laivoja on purettavana. Sinänsä ymmärrettävää, mutta en välttämättä haluaisi itsekään tehdä duunia jossa hommia on vaikka aamulla 6-8, sitten 11-13, ja vaikka vielä 15-16. Eli 10h vuorosta saisin 5h palkan. Voisin tietysti matkustella himaan aina laivojen välillä, sehän se olisi luksusta.

Kertoi myös sellaisen jutun että työnantaja oli valmis aiemmin sopimukseen, mutta EK olisi kieltänyt diilin tekemisen liian huonona työnantajille. Tämä saattaa olla jotain liittopropagandaakin, mutta ei sinänsä yllättäisi kun tietää millainen PR-niskalenkki työnantajilla on Rädyn poppoosta.
 

Belenoss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Ottawa ja Real Madrid
Yhden

Työantaja haluaa, kuten yllä mainittiin, että työvuoroista ei saisi palkkaa kuin siltä ajalta kun laivoja on purettavana. Sinänsä ymmärrettävää, mutta en välttämättä haluaisi itsekään tehdä duunia jossa hommia on vaikka aamulla 6-8, sitten 11-13, ja vaikka vielä 15-16. Eli 10h vuorosta saisin 5h palkan. Voisin tietysti matkustella himaan aina laivojen välillä, sehän se olisi luksusta.

Joo lisäksi vielä laivat eivät kulje sekuntikellon mukaan ja ylityökorvauksista halutaan eroon, eli pahimmassa tapauksessa tekisi 14 tuntista työpäivää ja lomailisit sitten joskus kun pomolle sopii...


Kaikkein parasta että suomessa pääosa duunareista on taas kateuksissaan tuomitsemassa näitä lakkoja eikä ota yhtään huomioon sitä että varmasti jostain virosta itsensäkin tilalle saisi puolta halvemman työntekijän! Aamulehdessä joku rikkuri eilen ilkkui "kommareille", toivon sydämmestäni että janari saa kenkää ja joku mamu vie homman...
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös