Neloskenttä
Jäsen
Mielenkiintoista nähdä miten tunteet kuumenevat lakkorintamalla. En osaa itse sanoa kummalla puolella olen. Ahneet työntekijät tietenkin haluavat lisää palkkaa, mutta onko lakko sitten oikea keino? Siitä aiheutuu aina normi-ihmisille niin paljon haittaa. Eikö aikuiset ihmiset voi neuvotella asioista?
Juuri näin. Itse olen miettinyt sitä että jos yhteiskuntaa halutaan tehostaa, tiukkoja aikoja kun eletään, niin miksei lyhennetä opiskeluaikaa? Eli sellaisiin hommiin (esimerkkinä tuo kaupan kassa) johon ei tarvi suurta koulutusta niin palkattaisiin porukkaa joka ei ole kouluttaunuttta (ja pienellä palkalla). Yhteiskunnalle ylikouluttamisesta aiheutunee isoja kuluja, ensin istut peruskoulun ja sitten 3-6v lisäkouluja ja menet kaupan kassalle. Jos haluttaisiin tehostaa toimintaa niin peruskoulupohjalta kassalle.
Ahneet työntekijät haluavat palkkaa lisää? Kysehän ei ole pelkästään rahasta. Työnantajat esittävät heikennyksiä mm. seuraaviin asioihin; Työvuorolistojen muuttamisoikeus yksipuolisesti työnantajalle, minimityöaika 5 tunnista 4:ään, vuorokausilepo 10 tunnista 9:ään jne. Työnantajien lämiessä heikennyksiä pöytään, ei kai muuta vaihtoehtoa ole kuin lakkoilla.