Ymmärtääkseni tuo summa on Suomen laajuudella kaikelle vientiteollisuudelle aiheutuva tappio, ei satamatyönantajalle. Sehän tässä lakossa eniten ärsyttääkin, miten ahtaajat haluavat syödä kuormasta eli saada oman osuutensa laivoihin menevästä omaisuudesta, joka ei ole heidän eikä heidän työnantajansa.Tästä ahtaajatilanteesta muuten sen verran että jos lakko tosiaan maksaa sen 150-200 miljoonaa päivässä, kuinka on mahdollista että työnantajapuoli antaa sen jatkua näinkin pitkään? Ei tästä sopimuksesta mahdollisesti aiheutuva tappio missään tapauksessa kuitenkaan olisi tätä lakon aiheuttamaa suurempi.
Jos Suomen viennin arvo kaksinkertaistuisi, pitäisikö ahtaajille maksaa tuplapalkkaa? Heidän omasta mielestään ilmeisesti kyllä.
Nyt kun työehtosopimus ei ole voimassa, ei ole mitään laillista estettä roudata vuokratyövoimaa ja muutama tuhat kiinalaista töihin. Heidän kanssaan saadaan aikaan varmasti nykysopimus +1,2% palkaa -tarjouksellakin diili aikaan. Toinen hieno ratkaisumalli voisi olla jatkaa lakkoa niin kauan että tuntuu. Puoli vuotta nyt ainakin. Sen jälkeen tilanne on ratkaissut itse itsensä.