Täällä yksi pieni ihminen pienillä aivoillaan ei ymmärrä miksi työnantajan pitäisi huolehtia irtisanotun työntekijän työttömyysajan toimeentulosta kun kerran valtio ja ammattiliitot siitä jo huolehtivat.
Täällä toinen ihmettelee sitä, että mitä pahaa siinä olisi (periaatteellisella tasolla), jos työttömyyden kustannuksia siirettäisiin enemmän työnantaja puolelle. Hehän kuitenkin viime kädessä tekevät päätöksiä, joiden seurauksena työntekijöitä joutuu kilometritehtaalle. Eli parantavat kannattavuuttaan valtion laskuun. Aivan selvää, että tällöin kynnys irtisanoa on paljon matalampi, kuin tilanteessa, jossa siitä itse joutuisi ainakin osittain vastuuseen.
Palstanatsien (palstavasureiden vastakohta) vastaus on tietenkin jo selvä. Tämä nostaisi kustannuksia ja veisi viimeisetkin työpaikat Kiinaan. Itse en kuitenkaan jaksa uskoa, että suomalainen teollisuus alkaa rahtaamaan tavaraa Venäjän läpi Kiinan satamiin =)
Lisäksi ihmetyttää tämä käsittämätön hysteria menetetyistä rahoista. Olen sen verran positiivinen ihminen, että uskoisin talouden tästä lähtevän taas nousuun, ennemmin tai myöhemmin. Tällä tahdon sanoa sitä, että nyt lama-aikana meidän satamat tuskin tunkee tavaraa "täydellä" kapasiteetilla ulos 24/7 vuoden jokaisena päivänä. Eli kun siihen nousuun päästään, niin uskoisin rahojen olevan aivan erilaiset "satamien läpi" kulkevasta tavarasta ja silloin nämä lama ajan menetetyt puupennit saadaan korvattua pienessä hetkessä.
Tuposta vielä sen verran, että Vanhanen tuntui eilen melkein itkukurkussa kiukuttelevan, että kaikki (ja vähän enemmänkin) tehtiin Tupon eteen ja se ei silti onnistunut. Perään totesi, ettemme enää elä tupo aikaa. Tämä herätti ainakin kolme kysymystä
1. Oliko pääministerille yllätys, ettei hän esikuntineen saanut Tupoa aikaan, kun itsekkin uskoo, "ettemme elä enää Tupo aikaa"?
2. Yrittikö hän ihan oikeasti kaikin käytettävissä olevin voimin saada Tupoa aikaiseksi? meinaan sairaanhoitajien kohdallahan nähtiin, miten paljon saadaan aikaiseksi, kun oikein yritetään.
3. Viitaten sairaanhoitajiin ja EK:n yläpääfartteihin (pakkosopu), niin onko nykyinen pakottamisen aika pääministerin mielestä parempi ja toivottavampi aika, kuin mennyt Tupo aika?