Lakko!

  • 298 450
  • 2 354
Eli mitä isommat muutosturvat/irtisanomisrahat yms. AKT vaatii ahtaajille, sitä todennäköisemmin ahtaajia aletaan korvaamaan jollain pätkä/vuokratyöjengillä ja/tai ulkomaalaisilla.

En ole varma, mutta luulisi että ahtaajien TES estää vuokratyövoiman käytön?

Tämäkin ketju on täynnä vähemmän koulutettuja henkilöitä jotka toistelevat SAK/SDP:n propagandaa suu vaahdossa, vaaditaan parempaa palkkaa, pidempiä irtisanomisaikoja, vähemmän pätkätöitä jne. tajuamatta miten nämä kaikki vaikuttavat toisiinsa.

Mielenkiinnosta kysyn, lasketko esimerkiksi lentäjät tähän vähemmän koulutettujen henkilöiden porukkaan? He kuitenkin tuossa syksyllä vaativat näitä irtisanomissuojia, vuokratyövoiman estämistä, parempaa palkkaa (?) jne. Eikös siinäkin ole yksi hyvin palkattu "duunariosasto" mutta ei heitä kukaan ollut syksyllä näin voimakkaasti lynkkaamassa. Taikka saatan kyllä muistaa myös väärin...
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
En ole varma, mutta luulisi että ahtaajien TES estää vuokratyövoiman käytön?

Voi hyvinkin olla, tämäkin on aivan uskomaton pykälä tässä sopparissa. Viestini koski työmarkkinoita noin yleensä.

Mielenkiinnosta kysyn, lasketko esimerkiksi lentäjät tähän vähemmän koulutettujen henkilöiden porukkaan? He kuitenkin tuossa syksyllä vaativat näitä irtisanomissuojia, vuokratyövoiman estämistä, parempaa palkkaa (?) jne. Eikös siinäkin ole yksi hyvin palkattu "duunariosasto" mutta ei heitä kukaan ollut syksyllä näin voimakkaasti lynkkaamassa. Taikka saatan kyllä muistaa myös väärin...

En puhunut nyt työntekijäryhmistä vaan Jatkoajan kirjoittajista. Ja lentäjiin sopii lähes kaikki samat sanat kuin ahtaajiin. Sillä erotuksella että lentäjät tajusivat mikä on nykymaailman meno ja suostuivat palkanalennuksiin ja joustoihin.
 
Sillä erotuksella että lentäjät tajusivat mikä on nykymaailman meno ja suostuivat palkanalennuksiin ja joustoihin.

Niin lentäjät kävivät kauppaa tällä "palkankorotus vaatimuksellaan". Luopumalla siitä he saivat sen mitä hakivatkin eli irtisanomissuojan ja vuokratyövoiman käyttökiellon.

No, onneksi he kuitenkin saavat sen vuosittaisen n.5% kokemuksen tuoman palkankorotuksen ettei tarvitse nälkää nähdä...
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Niin lentäjät kävivät kauppaa tällä "palkankorotus vaatimuksellaan". Luopumalla siitä he saivat sen mitä hakivatkin eli irtisanomissuojan ja vuokratyövoiman käyttökiellon.

No, onneksi he kuitenkin saavat sen vuosittaisen n.5% kokemuksen tuoman palkankorotuksen ettei tarvitse nälkää nähdä...

Olet väärässä.

Itse asiassa vuokratyövoiman käytön laajentamisesta sovittiin tuossa lentäjälakossa. Eli lentovuoroja voidaan nykyään ulkoistaa enemmän kuin aikaisemmin. Ja lentäjät saivat irtisanomissuojan vain tämän vuoden loppuun.

Ja jos oikeasti vertaat monen vuoden koulutuksen saaneita lentäjiä jotka ovat suoraan vastuussa matkustajien turvallisuudesta johonkin väsyneisiin ahtaajiin joiden koulutus kestää päivän (4 tuntia ilman liiton määräämiä taukoja) niin ei ihme jos ahtaajien vaatimukset tuntuvat sinusta perustelluilta.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olet väärässä.

Ja jos oikeasti vertaat monen vuoden koulutuksen saaneita lentäjiä jotka ovat suoraan vastuussa matkustajien turvallisuudesta johonkin väsyneisiin ahtaajiin joiden koulutus kestää päivän (4 tuntia ilman liiton määräämiä taukoja) niin ei ihme jos ahtaajien vaatimukset tuntuvat sinusta perustelluilta.

Mitenkään vertaamatta lentäjiä ahtaajiin tai bussikuskeihin tms. mutta korjatkaa jos olen väärässä, mutta eihän tuo lentäjäkoulutus välttämättä ole muuta kuin ammatillista aikuiskoulutusta?

Kumpaan työhön sitten on vaikeampi päästä, en osaa sanoa.
 

D - fence

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, kiekkoon osuva pakki, hampaaton kanadalaine
Eräs paperitehtaan johtaja ainakin kertoi että nyt aiheutetaan sellaista vahinkoa toimitusten luotettavuudelle, että ostajat vaihtavat helposti toiseen tavaran toimittajaan. Toisin sanoen paperiteollisuus kärsii vieläkin lisää, jos tilauskannat pienenevät sen vuoksi että ostajalta menee luotto. Etelä-Amerikasta saa myös paperia, eikä siellä (ainakaan vielä) uskalleta lakkoilla tällä tyylillä. Toisaalta samat suomalaiset tehtaat sielläkin porisevat, mutta se tuskin auttaa Pekka Paperimiestä ja Arto Ahtaajaa täällä kun isot paperinostajat haluavatkin tavaran tulevan Argentiinasta eikä Suomesta.
Nyt taitaa mennä puurot ja vellit sekaisin. Etelä-Amerikasta saa vain sellua ja suomen paperiteollisuuden kanssa kilpailee käytännössä vain muut EU -maat. Mutta esim. UPM:llä on tehtaita Ranskassa, Englannissa ja Saksassa, joten lyhytaikainen lakko ei vaikuta juurikaan asiakassuhteisiin. Jos lakko alkaa venymään kolmesta viikosta eteenpäin, niin se alkaa jo hieman vaikuttamaan. Tämä siis paperitoimituksista, mutta eurothan eivät silloin tule Suomeen. Lisäksi totean, että kyllähän eurooppalaiset ovat lyhyisiin lakkoihin tottuneet ja Suomen lakot ovat pientä verrattuna esim. Ranskaan, jossa maa menee usein kokonaan kiinni (tukitaan tiet yms).
 

Rike.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kissapedot
Nyt taitaa mennä puurot ja vellit sekaisin. Etelä-Amerikasta saa vain sellua ja suomen paperiteollisuuden kanssa kilpailee käytännössä vain muut EU -maat. Mutta esim. UPM:llä on tehtaita Ranskassa, Englannissa ja Saksassa, joten lyhytaikainen lakko ei vaikuta juurikaan asiakassuhteisiin. Jos lakko alkaa venymään kolmesta viikosta eteenpäin, niin se alkaa jo hieman vaikuttamaan. Tämä siis paperitoimituksista, mutta eurothan eivät silloin tule Suomeen. Lisäksi totean, että kyllähän eurooppalaiset ovat lyhyisiin lakkoihin tottuneet ja Suomen lakot ovat pientä verrattuna esim. Ranskaan, jossa maa menee usein kokonaan kiinni (tukitaan tiet yms).

Siis mitä vittua? Eli siis on ihan jees että välillä pistetään satamat kiinni ja annetaan eurooppalaisten ja muun maailman vähän odottaa toimituksiaan. Tämäkö on sitä hienoa eurooppalaista yrityskulttuuria?? Ovat kyllä mukavan joviaalia porukkaa nuo eurooppalaiset, ettei muutaman päivän myöhästykset vaikuta mihinkään. Tällä lakolla taitaa varmaan sittenkin olla vain positiivisia vaikutuksia asiakassuhteisiin ja kansantalouteemme. Olen varma että kohta kaikki eurooppalaiset vain haluavat tilata meiltä tuotteensa. Emme olekkaan niin kireäpipoisia toimitusaikojen suhteen kuin on luultu, tavarat tulee sitten kun tulee. :) Suomi lähtee kyllä tästä lakosta todelliseen nousuun!!
 

D - fence

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, kiekkoon osuva pakki, hampaaton kanadalaine
Siis mitä vittua? Eli siis on ihan jees että välillä pistetään satamat kiinni ja annetaan eurooppalaisten ja muun maailman vähän odottaa toimituksiaan. Tämäkö on sitä hienoa eurooppalaista yrityskulttuuria?? Ovat kyllä mukavan joviaalia porukkaa nuo eurooppalaiset, ettei muutaman päivän myöhästykset vaikuta mihinkään. Tällä lakolla taitaa varmaan sittenkin olla vain positiivisia vaikutuksia asiakassuhteisiin ja kansantalouteemme. Olen varma että kohta kaikki eurooppalaiset vain haluavat tilata meiltä tuotteensa. Emme olekkaan niin kireäpipoisia toimitusaikojen suhteen kuin on luultu, tavarat tulee sitten kun tulee. :) Suomi lähtee kyllä tästä lakosta todelliseen nousuun!!

1. Vastaukseni koski vain asiakkaiden luottamuksenmenetystä, niin kuin asian voi todeta tekstin lukemalla.
2. Itse lakkoon ja sen järkevyyteen en ottanut mitään kantaa.
3. Tavara ei välttämättä myöhästy "lyhyessä juoksussa" lainkaan, koska saman yhtiön toisessa maassa oleva tehdas voi sen tehdä. Varsinkin nyt kun on ylikapasiteettia markkinoilla ja käyttöasteet lähes kaikilla koneilla suhteellisen alhaisia.
4. Lakon vaikutukset Suomelle varmasti jokainen ymmärtää.
5. Asiat asioina. Nyt kun osaat selvästi lukea, niin kokeile seuraavaksi luetun ymmärtämistä, urpo.
 
Viimeksi muokattu:
Olet väärässä.

Itse asiassa vuokratyövoiman käytön laajentamisesta sovittiin tuossa lentäjälakossa. Eli lentovuoroja voidaan nykyään ulkoistaa enemmän kuin aikaisemmin. Ja lentäjät saivat irtisanomissuojan vain tämän vuoden loppuun.

Ja jos oikeasti vertaat monen vuoden koulutuksen saaneita lentäjiä jotka ovat suoraan vastuussa matkustajien turvallisuudesta johonkin väsyneisiin ahtaajiin joiden koulutus kestää päivän (4 tuntia ilman liiton määräämiä taukoja) niin ei ihme jos ahtaajien vaatimukset tuntuvat sinusta perustelluilta.

En ole.

Finnairin koneita lentää vain Finnairin lentäjät. Työnantaja sai luvan ulkoistaa Vilnan kaksi päivittäistä lentoa Finncomille, mutta silloin tosiaan pitää lentää Finncomin koneilla ja kippareilla. Eli työnantajan idea ulkopuolisten kippareiden käytöstä ei toteutunut.

Enkä verrannut kippareita ja ahtaajia. Kysyin vain että rinnastatko sinä heidät samaan porukkaan kun molemmat ovat tässä puolen vuoden sisään esittäneet vaatimuksiaan ja lakkoilleet.

Jäitä hattuun ja malttia kun näppäilet siellä niitä viestejä...
 
Eli AKT:lla on vastuu sitten tässä tapauksessa kun tuo muutosturva vaatimus on täysin kohtuuton ja ei mitenkään korreloi muiden alojen kanssa? Harvoin olemme samaa mieltä, mutta nyt näköjään osui.

Siitä lienemme samaa mieltä, että vaatimukset ovat ehkä kohtuuttomia, mutta tämä syyllistäminen on kovin valikoivaa.
Mitä tulee lakkoon, niin kuuluvatko kaikki ahtaajat liittoon? Luulisi sitä löytyvän tekijöitä tekemään ahtaajien työt lakon ajaksi. Tahti olisi varmasti hitaampi, mutta kuitenkin tapahtuisi.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
En ole.

Finnairin koneita lentää vain Finnairin lentäjät. Työnantaja sai luvan ulkoistaa Vilnan kaksi päivittäistä lentoa Finncomille, mutta silloin tosiaan pitää lentää Finncomin koneilla ja kippareilla. Eli työnantajan idea ulkopuolisten kippareiden käytöstä ei toteutunut.

Semantiikkaa. Se että Finnair saa hoitaa lennot Finncomin kautta on käytännössä sama kuin hoitaa lennot Finncomin kippareilla mutta Finskin koneilla. Ulkoistusta se on joka tapauksessa.

Enkä verrannut kippareita ja ahtaajia. Kysyin vain että rinnastatko sinä heidät samaan porukkaan kun molemmat ovat tässä puolen vuoden sisään esittäneet vaatimuksiaan ja lakkoilleet.

Kyllä. Ero on toistaiseksi se että lentäjät taipuivat joustoihin, ahtaajat eivät vielä ole sitä tehneet.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mitä tulee lakkoon, niin kuuluvatko kaikki ahtaajat liittoon? Luulisi sitä löytyvän tekijöitä tekemään ahtaajien työt lakon ajaksi. Tahti olisi varmasti hitaampi, mutta kuitenkin tapahtuisi.

Ei kuulu. Mutta AKT:n lakkovahdit tekevät työn tekemisen hankalaksi niille jotka haluavat vain tehdä työnsä. Viime työtaistelun aikana poliisi jouduttiin kutsumaan paikaille useita kertoja lakkovahtien ahdistellessa niitä jotka halusivat tehdä duuninsa.
 
Semantiikkaa. Se että Finnair saa hoitaa lennot Finncomin kautta on käytännössä sama kuin hoitaa lennot Finncomin kippareilla mutta Finskin koneilla. Ulkoistusta se on joka tapauksessa.

Lentäjien pointtina tässä oli se ettei Finnair voi myydä näitä lentoja Finnairin lentoina, vaan Finncomin. Minusta lentäjillä oli ihan hyvä näkökulma "brändin" vaalimisenkin kannalta, että jos astut Finnairin koneeseen, sitä lentää suomalaisen koulutuksen saanut Finnairin lentäjä. Ei vuokratyö/valelentäjä Romania-Bulgaria akselilta. Noh, se tästä asiasta.

Tästä ahtaajatilanteesta muuten sen verran että jos lakko tosiaan maksaa sen 150-200 miljoonaa päivässä, kuinka on mahdollista että työnantajapuoli antaa sen jatkua näinkin pitkään? Ei tästä sopimuksesta mahdollisesti aiheutuva tappio missään tapauksessa kuitenkaan olisi tätä lakon aiheuttamaa suurempi. Varsinkin jos tästä nyt noususuhdanteeseen päästään niin kuvittelisi että seuraava taantumasykli tulisi sitten vasta n.15-20 vuoden päästä? Korjatkaa nyt jos olen ihan hakoteillä, en ole lukenut makro- ja mikroekonomiaa.

Olisiko ollut eilisessä Kauppalehden pääkirjoituksessa kun ihmeteltiin miksei näistä TES-muutoksista ja muista työntekijän ja työnantajan välisistä asioista voitaisi keskustella hyvissä ajoin ennen sopimuksen vanhenemista? Aikaa on ollut kuitenkin aina sen sopimuksen keston verran nostaa asioita jo valmiiksi esille ettei sitten sopimuksen mennessä vanhaksi tarvitsisi alkaa painostustoimiin. Tosin ehkei työnantajapuoli uskaltaisi kesken edellisen TES:n ilmoittaa seuraavaan sopimukseen tulevista heikennysehdotuksista, mutta ajatuksena kaunis kuitenkin.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Tästä ahtaajatilanteesta muuten sen verran että jos lakko tosiaan maksaa sen 150-200 miljoonaa päivässä, kuinka on mahdollista että työnantajapuoli antaa sen jatkua näinkin pitkään? Ei tästä sopimuksesta mahdollisesti aiheutuva tappio missään tapauksessa kuitenkaan olisi tätä lakon aiheuttamaa suurempi.

Erittäin hyvin sanottu/kirjoitettu. Ongelmahan on siinä, että tämä meidän "riippumaton" media ei nosta tällaisia kysymyksiä esiin, joten kenenkään ei tarvitse vastata niihin. Media on tasapuolisuudessaan valinnut jo syyllisen ja siten näihin päivittäisiin tappioihin on vain yksi ja ainoa syyllinen. Kun EK vielä vastuuttomasti heittelee öljyä liekkeihin pakkosopu, ym shaissella, niin täytyy ihmetellä, mihin tämä maa on menossa.

Vanhoina hyvinä aikoina kun kouluissaki oli turvallista, tällaisista puheista olisi voinut seurata yleislakko. Tosin ehkä tässä nyt EK koittaa kaikin tavoin provosoida ammattiliittoja, koska sillä on media koiranpannassaan ja siten mahdollisen isomman kriisin jälkeen saa hallituksen ajamaan työntekijöiden/kansalaisten oikeuksia alas. Näinhän kävi jo sairaanhoitajien kohdalla.
 
Tuli sovintoehdotus mieleeni, pitäisiköhän hakea valtakunnansovittelijan virkaan?

Ahtaajille ja miksei myös muillekin aloille voisi myöntää tämän maksimissaan 12kk irtisanomisrahan portaittain. Alkaen esimerkiksi 5 vuoden työkokemuksen jälkeen. Tällöin ansaitsisi itselleen vakuudeksi 2kk "erorahan". Kun työkokemus karttuu kasvaisi irtisanomisrahakin portaittain niin, että kun esimerkiksi saavuttaa 15 tai 20 vuoden työkokemuksen - saavuttaa samalla tuon maksimi 12 kuukauden palkan.

Tällainen systeemi pakottaisi myös työnantajan miettimään yt-neuvotteluissa, onko järkeä irtisanoa näitä kauemmin talossa olleita joilla on ikä- ja osaamislisät huipussaan, vai aloittasiko irtisanomiset vähiten aikaa talossa olleista, kun erorahaa joutuisi maksamaan vähemmän. Tällä hetkellähän työnantajat pyrkivät lähes järjestään pääsemään eroon näistä kauan talossa olleista, joilla palkat on myös kovimmat.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Eilen keskustelin kuppilassa ahtaajan kanssa, joka kysyi minulta miten tämä lakko muka minuun vaikuttaa. Nostin kädet pystyyn moisen tyhmyyden edessä. Joku voisi laittaa laskurin pyörimään, joka näyttäisi paljonko tämä mielipuolisuus maksaa joka sekuntti.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tästä ahtaajatilanteesta muuten sen verran että jos lakko tosiaan maksaa sen 150-200 miljoonaa päivässä, kuinka on mahdollista että työnantajapuoli antaa sen jatkua näinkin pitkään? Ei tästä sopimuksesta mahdollisesti aiheutuva tappio missään tapauksessa kuitenkaan olisi tätä lakon aiheuttamaa suurempi.

Eli koska ahtaajat voivat kiristää asemallaan niin he voivat vaatia mitä tahansa (asioita joita ei ole missään muussa TESsissä) ja työnantajan tulee suostua koska lasku on muuten niin suuri? Just just.

Jos ahtaajille annetaan nyt pikkusormi, muut liitot tulevat syömään koko käden. Suomessa on jo muutosturva joka tunnetaan myös ansiosidonnaisena päivärahana, tätä saa 500 päivää eli yli 1½v irtisanomisen jälkeen.

Veikkaan että seuraavan lakon tullessa AKT on jo aseeton, siihen mennessä satamaoperaattorit ovat jo varmistaneet työvoiman saannin muista maista ja muilla tavoilla. AKT tietää asemansa olevan murenemassa ja siksi nyt yritetään tiristää viimeiset mehut.

Satamaoperaattoreita voi syyttää vain siitä etteivät olleet paremmin valmistautuneita tähän. Jos kaikki toimisivat kuten jo mm. Containerships, AKT:lle voisi lyödä ehdot pöytään ja kertoa että seuraavan kerran jutellaan kuin nimi on paperissa näillä ehdoilla. Ja sillä aikaa pyörittää satamia ym. tavoin.
 

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks
Jos ahtaajille annetaan nyt pikkusormi, muut liitot tulevat syömään koko käden. Suomessa on jo muutosturva joka tunnetaan myös ansiosidonnaisena päivärahana, tätä saa 500 päivää eli yli 1½v irtisanomisen jälkeen.

Kyllä itse toivon, että nyt työnantajapuoli pysyy tiukkana eikä suostu noihin älyttömiin vaatimuksiin. Joku lakkoilija totesi, että tässä lakkoillaan kaikkien työntekijöiden puolesta, mutta entäs kun mää en halua että lakkoillaan mun puolesta?

No, toivottavasti tosiaan jatkossa ahtaajat tulevat ulkomailta jos ei suomalaisia ahtaajia työt kiinnosta. Eihän töitä ole pakko tehdä jos ei vaan nappaa. Mutta ei siitä silti tarvi täyttä palkkaa nostaa.
 

HemmoP

Jäsen
En ole tätä sen kummemmin seurannut, mutta ajetaanko ahtaajille sellaista irtisanomisturvaa, että 500 päivää ansiosidonnaista ja jos ei ole työllistynyt niin vuoden liksa tumppuun ?

Eli enemmän rahaa käteen töiden loppumisen jälkeisenä vuotena kuin olisi töissä ???
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Voisin kuvitella että työsuhteiden kesto romahtaisi kun työnantajat kierrättäisivät työntekijöitä ettei vaan tarvisi maksaa osaamis- ja ikälisiä.
Miksi ihmeessä työntekijä noin tekisi? Tottakai kokenut ja osaava työntekijä on aina työnantajalle kannattavampi ja
siitä ilosta joku muutaman prosentin menoerä on pikkujuttu. Eri asia on sitten jos joku homma on niin simppeli, että sitä pystyy kuka tahansa apina tekemään tuosta noin vaan, silloin siitä ei tietenkään pidäkään maksaa hirveästi.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Kysymykseesi en osaa vastata, mutta siinä vaiheessa kun säästöjä tehdään niin firmassa kuin firmassa kengitään kyllä kalleimmat mahdolliset äijät pihalle, ellei kyseessä ole jollain tapaa korvaamatonta osaamista.

Onko tästä heittää jotain faktoja tiskiin? Nimittäin ainakin omassa lähipiirissä duunareista kalossia ovat lähinnä saaneet varsin vähän aikaa taloissaan olleet, eikä suinkään tämä patuporras. Eniten porua kuuluu tietenkin näiltä vanhan liiton kenkää saaneilta, kun suojatyöpaikka meni alta.

Ja tavallaan aika paradoksaalista että säästöjen takia tällaista "ei korvaamatonta osaamista" ei saisi jostain syystä erottaa. Jos se duunarin homma on sellaista että sen tekee kuka tahansa, kyllähän se on työnantajan kannalta idioottimaista maksaa älyttömiä liksoja moisesta. Käsittääkseni se on työntekijäliittojen ansiota.

En tässä tapauksessa halua puolustella työnantajia sen enempää, mutta joku raja se pitäisi olla ahneudellakin ja suhteellisuudentajun pitäisi pelata. Mutta tähänhän tämä maa on menossa tai jo mennyt, kun kaikki asiat on helvetin hyvin, omaa napaa on kiva tuijotella.

Tulee mieleen se sairaanhoitajien lakkohässäkkä, jossa taloudellisesti totaalisen kusessa olevilta kunnilta nyhdettiin ne loputkin ropot. Ei siinä muuten mitään, mutta kun yhtenä argumenttina oli että sairaanhoitajilla on liian suuri työtaakka. Se työtaakka tuskin vähenee kun työntekijälle joudutaan maksamaan lisää -> ei ole varaa palkata enempää työvoimaa. Ja palveluita on pakko alaa ajas, jolloin taas työpaikat vähenevät.

Toisaalta helppohan se on täältä opiskelijana huudella, kun opintotuen maksaa joku muu. Ei vaan huvittaisi valmistua kortistoon siksi että koko maa on konkurssissa.
 
Ei kuulu. Mutta AKT:n lakkovahdit tekevät työn tekemisen hankalaksi niille jotka haluavat vain tehdä työnsä. Viime työtaistelun aikana poliisi jouduttiin kutsumaan paikaille useita kertoja lakkovahtien ahdistellessa niitä jotka halusivat tehdä duuninsa.

Parempi vaihtoehto mielestäni sekin. Saadaanpa ainakin näytettyä, että työt eivät maistu, mutta hulinointi maistuu.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Eli koska ahtaajat voivat kiristää asemallaan niin he voivat vaatia mitä tahansa (asioita joita ei ole missään muussa TESsissä) ja työnantajan tulee suostua koska lasku on muuten niin suuri? Just just.

Tää on tullu täällä jo aikaisemminkin esiin, mutta tosiaan markkinatalouden evankeliumia jaksetaan saarnata niin kauan, kun siitä hyötyy oikeat tahot. Kun duunari samoin lainalaisuuksin kilpailuttaa palkkaansa todelliselle tasolle, niin kyse onkin kiristämisestä. Just just.

Jos ahtaajille annetaan nyt pikkusormi, muut liitot tulevat syömään koko käden. Suomessa on jo muutosturva joka tunnetaan myös ansiosidonnaisena päivärahana, tätä saa 500 päivää eli yli 1½v irtisanomisen jälkeen.

Miten muut liitot tulevat syömään koko käden? Millä esim. sairaanhoitajat "kiristäisivät" itselleen saman oikeuden? Meinaa muistaakseni viimeisin episodi johti epämarkkinatalousmaisesti pakottamiseen (muistutti enemmän Stalinin tapaa, kuin amerikan tapaa). Ahtaajilla on erittäin tärkeä asema ketjussa ja siten palkkaus ja edut pitää olla sen mukaisia. Näin markkinatalous normaalisti toimii. Tietenkin voidaan sitten tuoda ulkomailta väkeä tekemään nämä työt, mutta tunnetusti Suomi ei korkealla verotuksellaan ja sijainnillaan ole se ihanteellinen työntekomaa "eurooppalaisille veljillemme" ja voi vaan kuvitella tämänkin palstan halla-ahojen mielialoja, jos tänne päästetään afrikkalaisia muslimeita (aka. somaleita) ahtaamaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos ahtaajille annetaan nyt pikkusormi, muut liitot tulevat syömään koko käden. Suomessa on jo muutosturva joka tunnetaan myös ansiosidonnaisena päivärahana, tätä saa 500 päivää eli yli 1½v irtisanomisen jälkeen.

Kuten aiemmin totesin tässä tai toisessa asiaa käsittelevässä ketjussa, muutosturva on edelleen eri asia kuin ansiopäiväraha. Muutosturvamallista sovittiin 2005 TUPOn yhteydessä, lisätietoa esim. http://www.mol.fi/mol/fi/00_tyonhakijat/07_tyottomyys/03_irtisanotun_muutosturva/index.jsp
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös