varjo kirjoitti:
Tästä olisi kyllä kiintoisaa kuulla hieman tarkempia faktoja, ei pelkästään epämääräisiä heittoja. Kanadassa kun terveydenhuoltoon ei kuulu esim. hammashoitoa ja toisaalta ei valtiossa ihan putkeen mene sosiaalierojenkaan muodossa.
Niin, siis mistä nyt pitäisi kuulla tarkempia faktoja? Minä sanoin pitäväni Kanadan terveydenhuoltoa riittävänä, noista laittamistani linkeistä voi jokainen isseksensä miettiä, onko samaa mieltä. Riippuu tietysti paljon siitä, mitä pitää riittävänä.
Viro nyt taas onkin ehkä se kokoomusnuorten lempilapsi, dynaaminen valtiontalous ja kaikkea hienoa, ainakin jos et ole venäläinen tai muutenvain et Tallinnassa, minne rahaa valuu Suomesta. Sosiaaliset erot sitä luokkaa, että huora laskettaneen uravaihtoehdoksi ylä-asteen opo-tunneilla.
Ja ei sitä tarvitse edes hirveän paljoa kävellä Tallinnassa vanhan kaupungin ulkopuolelle, kun huomaa, että kromi kiiltää vain osassa kaupunkia.
Väittäisin, että Viron yltiökapitalistinen talouspolitiikka karahtaa kiville ennemmin tai myöhemmin, ellei asiaa kysytä niiltä, jotka siitä hyötyvät.
Ilmeisesti jollain vasemmistonuorella on jäänyt jostain jotain hampaankoloon. Minä pidän Viron saavutuksia oikein hyvinä, tässä täytyy luonnollisesti ottaa huomioon, että sosialismi oli vielä vähän aikaa sitten tärvellä koko paikan. Nyt on lähdetty oikeaan suuntaan, tarvitaan kasvua ja työtä ennenkuin voidaan ylipäänsä ajatella mitään vakavasti otettavia etuuksia/palveluita. Mutta tosiaan tarkoitan tässä vain suuntaa, en missään tapauksessa väitä, että Virossa oltaisiin esim. Suomen tasolla.
Cube kirjoitti:
Taitaa Kanadassa muutenkin terveydenhuolto kusta jokseenkin pahasti verrattuna esim. juurikin Suomeen? No itse nyt en aiheesta pahemmin tiedä, mutta tyttöystävä ainakin vetää yleensä tämän kortin esiin siinä vaiheessa, kun meikäläinen alkaa vihjailemaan muutosta Kanadaan jossain vaiheessa elämää. Eli mielellään kuulisin enemmän minäkin tästä Kanadan ylivertaisuudesta.
Tjaa, en minä nyt tiedä kuseeko se niin valtavasti, tuosta wikipediasta löysin tällaisen normikuvauksen: "Under the terms of the Canada Health Act, the provinces provide all residents with health insurance cards, which entitle the bearer to receive free medical care for almost all procedures".
Tosiaankin esim. hammashuolto ei kuulu Kanadassa maksuttoman järjestelmän piiriin, kuten varjo tuossa totesi. Minä en tätä edes tiennyt ja ko. asiaa on luonnollisesti pidettävä kanadalaisen järjestelmän heikkoutena. Mutta onhan tuossa toki sekin puoli, että tuloverotus on suotuisampi (puhumattakaan niistä lukuisista muista hyödyistä, joita matalalla veroasteella saavutetaan).
Ja ylivertaisuudesta en tiedä, tarkoitus oli vain esittää esimerkki siitä, että maailmassa on valtioita, joissa maksetaan kohtuullista tuloveroa ja pidetään silti valtaosa porukasta poissa katuojista.
No nyt eksyin jo pahasti aiheesta, mutta tosiaan noista Kanadan peruspalveluiden tasosta kuulisin mielelläni asiantuntevia mielipiteitä ihan henkilökohtaisistakin syistä.
Tämä kyllä minuakin kiinnostaisi, jotain aivan perusasiaa tiedän, mutta luonnollisesti paras olisi kuulla sellaista, joka voisi esittää joitain konkreettisia esimerkkejä. Näin yleisesti voisi sanoa, että Kanadassa on hyvinkin ryöttäisiä paikkoja, joista on glamuuri kaukana, näitä vanhoja steel towneja yms., mutta sielläkin on minusta perusasiat aivan ok, jotain Korson näköisiä paikkoja, jos joku nyt on Korsossa käynyt (minä kävin ensimmäisen ja viim. kerran). No, tämä nyt ei vastannut kysymykseen, mutta jääköön.