Laittomat lakot, ynnä muut ulosmarssit

  • 32 984
  • 312

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Itse ainakin ymmärrän hyvin tuon LSG:n porukan lakkoilut, koska niitä on suomeksi sanottuna kusetettu ja saa nyt nähdä mihin tuo menee sovittelijan käsittelyssä.

LSG:llä on tähän asti tehty työtä Paltan (työnantajaa edustava) ja IAU:n (työntekijöitä edustava) sopimuksella. LSG ilmoitti alkusyksyllä, että jatkossa he eivät neuvottele Palta-IAU-akselilla, vaan sopimusalaksi muutetaan MaRa:n (työnantajaliitto) sopimusala ja neuvottelut käydään jatkossa siten, että työntekijöitä edustaa PAM. LSG on kehoittanut työntekijöitä eoamaan IAU:sta ja liittymään PAMin jäseniksi. Näin ei käynyt. Työntekijöistä 0% kuuluu PAM:iin, kaikki pysyivät IAU:n jäseninä. PAM on liittona ilmoittanut pysyvänsä erossa koko sopasta, koska työntekijäliitot ovat sopineet, että tällaista "sopimusshoppailua" ei harrasteta. LSG kieltäytyy neuvotteluista Palta-IAU-akselilla ja tulee neuvottelupöytään MaRa:n edustajien kanssa vaatien pöytään PAM:n edustusta. Koska PAM siis ei halua kuulua juttuun ollenkaan ja edustaa 0% työntekijöistä, ei neuvottelut etene. Pattitilanne, jossa valtakunnanovittelijallakaan ei oe edellytyksiä avittaa.

IAU:n arvion mukaan PAM:n sopimus on merkittävästi huonompi ja esimerkiksi yötyökorvausten yms osalta niin puutteellinen, että pahimmillaan vaikutus olisi kokonaisansioissa jopa -20-30%.

Finnairin puolella lentoemännille työnantajan vaatimus tupo-raamin hyväksymiselle oli se, että lentoemännille maksettaisiin alkavalla sopimuskaudella vanhan sopimuksen mukaisesti, ainoa muutos olisi se, että ennen palkanmaksatusta eteen lyötäisiin kerroin 0,78x. Siis palkkoihin lyötäisiin suora alennus -22%. Tupo-päivän deadlinessa Finnair oli viimeisenä tarjouksena tarjonnut, että tätä -22% ei tarvi hyväksyä sellaisenaan heti marraskuun alusta; yhtiölle kelpaa myös se, että lentoemännät sitoutuvat tekemään vastaavan palkanalennuksen tekstikysymyksinä helmikuun loppuun mennessä.

Kyseessä ei siis näillä aloilla ole siitä, että työntekijät vaativat lisää - vaan siitä, että he eivät hyvksy tuollaisia n-20% heikennyksiä.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Lukekaa tämä:

Vaasassa ehdotettiin lomarahojen leikkausta - henkilöstöjärjestöt tyrmäsivät | Yle Uutiset | yle.fi

Tavoiteltu säästö olisi saatu lomarahojen leikkauksella ja korotuksista luopumisella. AY-liike sanoo EI KÄY!

Mitä nyt tulee tapahtumaan? Fuduja. Vittu mitä jengiä, missä vaiheessa ns. tavalliset duunarit heräävät siihen että ay-mafia ajaa vain omia etujaan. Luottamushenkilöthän ovat viimeisenä jonossa kun potkuja jaetaan.

Käsittämätöntä.
Joo, olisi voinut olla ihan hyväkin päätös hyväksyä leikkaus, mutta kyllä minä ymmärrän senkin, että eivät hyväksyneet. Varsinkin kun kyseessä ei ole äyrikuninkaat, niin jokainen leikattu euro tuntuu ihan suoraan elämisessä. Ja seuraavalla kerralla otetaan kaikilta sitten se loppu 50 pinnaa lomarahoista, sekä omaan piikkiin yksi tunti päivässä ja jos ette suostu, niin niinjaniin monta saa lähteä. Itselle voisi hyvinkin tulla sellainen fiilis, että laittakaa sitten vaikka pihalle ja katselen jotain muuta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Joo, olisi voinut olla ihan hyväkin päätös hyväksyä leikkaus, mutta kyllä minä ymmärrän senkin, että eivät hyväksyneet. Varsinkin kun kyseessä ei ole äyrikuninkaat, niin jokainen leikattu euro tuntuu ihan suoraan elämisessä. Ja seuraavalla kerralla otetaan kaikilta sitten se loppu 50 pinnaa lomarahoista, sekä omaan piikkiin yksi tunti päivässä ja jos ette suostu, niin niinjaniin monta saa lähteä. Itselle voisi hyvinkin tulla sellainen fiilis, että laittakaa sitten vaikka pihalle ja katselen jotain muuta.

Ei ole todellista. Ei ihme että homma menee päin vittua kun tällainen ajattelu on valloilla.

Nyt siellä jää tod.näk. useampi kymmenen työttömäksi koska LOMARAHOJA (historiallinen jäänne 70-luvulta jotta juopot duunarit suostuivat tulemaan takaisin kesälomalta) ei suostuttu LEIKKAAMAAN (ei poistamaan). 50% leikkaus lomarahoista olisi nettona tarkoittanut jotain 700€ menetystä, mutta punalippu heiluen mielummin pistetään muutama kymmenen kollegaa kortistoon solidaarisuuden nimissä.

Vittu mitä jengiä. Noh, tuleepahan julkisen sektorin tehostus tehtyä sitten ns. kovemman kautta.

Huhhuh.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Finnairin puolella lentoemännille työnantajan vaatimus tupo-raamin hyväksymiselle oli se, että lentoemännille maksettaisiin alkavalla sopimuskaudella vanhan sopimuksen mukaisesti, ainoa muutos olisi se, että ennen palkanmaksatusta eteen lyötäisiin kerroin 0,78x. Siis palkkoihin lyötäisiin suora alennus -22%. Tupo-päivän deadlinessa Finnair oli viimeisenä tarjouksena tarjonnut, että tätä -22% ei tarvi hyväksyä sellaisenaan heti marraskuun alusta; yhtiölle kelpaa myös se, että lentoemännät sitoutuvat tekemään vastaavan palkanalennuksen tekstikysymyksinä helmikuun loppuun mennessä.

Onko tälle jotain lähdettä? Ainoa mitä julkisuudessa olen nähnyt on korotusten poisjättö ja vastapalveluna 2v irtisanomissuoja.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Ei ole todellista. Ei ihme että homma menee päin vittua kun tällainen ajattelu on valloilla.

Nyt siellä jää tod.näk. useampi kymmenen työttömäksi koska LOMARAHOJA (historiallinen jäänne 70-luvulta jotta juopot duunarit suostuivat tulemaan takaisin kesälomalta) ei suostuttu LEIKKAAMAAN (ei poistamaan). 50% leikkaus lomarahoista olisi nettona tarkoittanut jotain 700€ menetystä, mutta punalippu heiluen mielummin pistetään muutama kymmenen kollegaa kortistoon solidaarisuuden nimissä.

Vittu mitä jengiä. Noh, tuleepahan julkisen sektorin tehostus tehtyä sitten ns. kovemman kautta.

Huhhuh.
Sano nyt sitten viisaana, että onko mitään sellaista rajaa olemassa, että ei enää kannata suostua leikkaamiseen? Enhän minä sanonut, että se poistetaan, sanoin vaan, että mikä ihme estää seuraavaksi poistamasta koko muinaisjäänne ja vähän lisää päälle? Niin, ei mikään.

Miksi helvetissä niiden muutamien kymmenien kollegojen puolesta pitäisi solidaarisesti luopua omastaan?

Ehkäpä tuollainen kovemman kautta -tyyppinen ratkaisu on sitten paras.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Sano nyt sitten viisaana, että onko mitään sellaista rajaa olemassa, että ei enää kannata suostua leikkaamiseen? Enhän minä sanonut, että se poistetaan, sanoin vaan, että mikä ihme estää seuraavaksi poistamasta koko muinaisjäänne ja vähän lisää päälle? Niin, ei mikään.

Eli koska ehkä joskus tulevaisuudessa mahdollisesti tapahtuu jotain, nyt ei kannata suostua mihinkään ja samalla pistää muutamakymmenen kollegaa kortistoon?

Miksi helvetissä niiden muutamien kymmenien kollegojen puolesta pitäisi solidaarisesti luopua omastaan?

Tämä on paha. Ensiksi tulee mieleen että saisivat pitää duuninsa mutta tämä taisi olla jonkin sortin kompakysymys?

Ehkäpä tuollainen kovemman kautta -tyyppinen ratkaisu on sitten paras.

Tilanne vaatii isoja muutoksia ja jos ay-liike mielummin tekee lisää työttömiä kun siilipuolustuksessa puolustaa saavutettuja etuja niin olkoon näin.

Toivottavasti ay-liikkeen toverit keksivät näille tod.näk. koko ikänsä kunnan palveluksessa olleille keski-ikäisille naisille ja miehille jotain uutta tekemistä. 500pv jälkeen voi olla aika hiljasta.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Onko tälle jotain lähdettä? Ainoa mitä julkisuudessa olen nähnyt on korotusten poisjättö ja vastapalveluna 2v irtisanomissuoja.

On, sisäpiirilähde, en pysty linkittämään. Sanotaanko näin, että nukkuu sängyssäni.

Julkisuudessa on nähty myös euromääriä. Lentoemännille on jyvitetty pysyvä säästövaatimus vuositasolla kuluihin 18milj€ - joka jyvitettynä suomalaisille lentoemännille (n1700kpl) on n 10500€/hlö. Neuvottelutilanteen mukaan siis palkanleikkauksen lisäksi säästöjä mm hotellikustannuksiin, matkakorvauksiin jne. Ja tämä siis edellisten vuosien kohtuullisten raskaiden säästökampanjoiden päälle. Edit. Käsittääkseni emännät ovat valmiita hyväksymään maltillisemmat vähennykset ja heikennykset, mutta ei missään tapauksessa tuollaista ~10000€.

Btw, lentäjille potti on suhteessa per nuppi vielä kovempi 17milj€ / 750lentäjää= 22500€/hlö.

...ai niin, ei kuulu tähän ketjuun, koska lentoemäntien lakkovaroitus on työlainsäädännön mukaisesti tehty ok, eli laillinen lakko. Ei siis laiton.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
On, sisäpiirilähde, en pysty linkittämään. Sanotaanko näin, että nukkuu sängyssäni.

Antti Rinne? Ei taida interweb tosiaan hyväksyä niin isoja linkkejä.

Julkisuudessa on nähty myös euromääriä. Lentoemännille on jyvitetty pysyvä säästövaatimus vuositasolla kuluihin 18milj€ - joka jyvitettynä suomalaisille lentoemännille (n1700kpl) on n 10500€. Neuvottelutilanteen mukaan siis palkanleikkauksen lisäksi säästöjä mm hotellikustannuksiin, matkakorvauksiin jne. Ja tämä siis edellisten vuosien kohtuullisten raskaiden säästökampanjoiden päälle.

Btw, lentäjille potti on suhteessa per nuppi vielä kovempi 17milj€ / 750lentäjää= 22500€/hlö.

Miksi tästä ei ole julkisuudessa ollut mitään? Luulisi että ay-liike ottaa kaiken irti jos ehdotetaan 20% palkanalennuksia ja huutaisi pää punaisena. Onko -18M€ suoria palkkakustannuksia vai onko siinä mukana muita kulusäästöjä esim. majoitus yms.?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
LSG

LSG:n työtekijöiden ulosmarssi oli laillinen. Työnantaja pakotti työntekijän tekemään työtehtäviä joita ei ollut henkilön työsopimuksessa. Henkilökunta yritti saada työnantajaa perääntymään työntekijän pakottamiseta, mutta työnantajan kieltäytyessä kaikki marssivat ulos. Ulosmarssi kesti 12 tuntia, mutta edelleenkään lennoilla ei saa kuin "lakkobokseja", vaikka täysi miehitys on ollut töissä kohta viikon.

Finnair ilmoittaa lennoilla alihankkijan toimitusvaikeuksista, mutta todellinen syy on joku mystinen. Luulisi, että edes bisnesmatkustajille hoidettaisiin eväät koneeseen, koska se on täysin mahdollista ollut kokoajan, mutta omiin muroihin kuseminen vaan jatkuu.

Työnantajaliiton vaihtamisen ymmärtäisi, jos yhtiöllä menisi huonosti, mutta 2000-luvulla joka vuosi on tehty voittoa. Ihmetyttää miksi Finnair "myi" lypsävän lehmän.

Uusi "omistaja" haluaa todennäköisesti maksattaa työntekijöillä työehtosopimusta muuttamalla miljoonat, joilla LSG saa lunastettua kokonaan yhtiön itselleen.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Antti Rinne? Ei taida interweb tosiaan hyväksyä niin isoja linkkejä.

Miksi tästä ei ole julkisuudessa ollut mitään? Luulisi että ay-liike ottaa kaiken irti jos ehdotetaan 20% palkanalennuksia ja huutaisi pää punaisena. Onko -18M€ suoria palkkakustannuksia vai onko siinä mukana muita kulusäästöjä esim. majoitus yms.?

Finnairin henkilkuluja leikataan reippaasti | Taloussanomat ...tuolta löytyy siis lukema -35milj€ eli 18milj€ emännille ja 17milj€ lentäjille.

Matkustamohenkilökunta ja lentäjät liittokierrosneuvotteluihin | Yle Uutiset | yle.fi ....Tuossa siis puhutaan viidesosan leikkauksesta ja "tonni kuukaudessa". Ehkä nyt yritetään neuvotella asiallisesti, eikä reuhata julkisuudessa. Harvinaista ay-liikkeelle ;)

-18milj€ on kokonaispotti. Hotellikustannuksista voidaan varmaan nyrhiä jotain, mutta käytännössä valtaosa on otettava palkapussista, kun muualta on jo vedetty löysät pois. Työnantajahan hurskasteli, että "peruspalkkoihin ei kosketa, mutta lisiä joudutaan tarkastelemaan". Käytännössä siis leikkauksia yölisiin, kaukolentojen ylipitkien päivien (>10>12h) lisiin jne - tosin työntekijän kannalta kait se ja sama lähteekö se peruspalkasta vai lisistä, jos joka tapauksessa lompakko ohenee. Kuulostaa vaan hyvältä julkisuudessa, että "palkkaan ei kosketa ja 2v irtisanomisturva".
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Eli koska ehkä joskus tulevaisuudessa mahdollisesti tapahtuu jotain, nyt ei kannata suostua mihinkään ja samalla pistää muutamakymmenen kollegaa kortistoon?
Minähän kirjoitin tuossa hetki sitten, että olisi saattanut olla hyvä päätös hyväksyä tuo leikkaus. Mitä vittua sä nyt alat siellä toitottamaan.
Tämä on paha. Ensiksi tulee mieleen että saisivat pitää duuninsa mutta tämä taisi olla jonkin sortin kompakysymys?
Ei se ollut kompakysymys sen enempää kuin sinun vastaava hetkeä aiemmin.
Tilanne vaatii isoja muutoksia ja jos ay-liike mielummin tekee lisää työttömiä kun siilipuolustuksessa puolustaa saavutettuja etuja niin olkoon näin.
En minäkään sellaista toimintaa kannata, mutta uskon sen, että on aivan helvetin hankala paikka alkaa luopumaan niistä saavutuksista, jotka ay-liike on vääntöjen jälkeen saavuttanut. Selvää lienee, että siihen suuntaan ollaan joissain määrin menossa, mutta jos sinulle on vaivatonta luopua jostain lomarahoista ja ties mistä, niin kaikille näin ei ole. Ja viitaten tuohon ylempänä olleeseen "tulevaisuudessa mahdollisesti" -kohtaan, niin siinä kohtaa, kun näin tehdään, niin silloin tulevaisuuden meininki on selvä ja työnantajapuoli voi jatkossa toimia täysin mielivaltaisesti.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Lukekaa tämä:

Vaasassa ehdotettiin lomarahojen leikkausta - henkilöstöjärjestöt tyrmäsivät | Yle Uutiset | yle.fi

Tavoiteltu säästö olisi saatu lomarahojen leikkauksella ja korotuksista luopumisella. AY-liike sanoo EI KÄY!

Mitä nyt tulee tapahtumaan? Fuduja. Vittu mitä jengiä, missä vaiheessa ns. tavalliset duunarit heräävät siihen että ay-mafia ajaa vain omia etujaan. Luottamushenkilöthän ovat viimeisenä jonossa kun potkuja jaetaan.

Itseäni ihmetyttää vähän tämä keissi. Jos Vaasan kaupunki on sitä mieltä, että kaikkia nykyisiä työntekijöitä ei tarvita, niin miksi ihmeessä tarpeellisten työntekijöiden pitäisi luopua heille kuuluvista lomarahoistaan tai palkankorotuksistaan vain siksi, että ns. tarpeettomien ihmisten työpaikkoja tekohengitetään?

Jos tilanne on taas se, että Vaasan kaupungilla ei ole ns. ylimääräistä väkeä töissä, niin sittenhän nuo uhkaukset fuduista ovat ihan käsittämättömiä. Kyllähän sen kaupungin edelleen pitää lakisääteiset peruspalvelut tuottaa ja vaikeaa niitä nyt on ilman työntekijöitä hoitaa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Matkustamohenkilökunta ja lentäjät liittokierrosneuvotteluihin | Yle Uutiset | yle.fi ....Tuossa siis puhutaan viidesosan leikkauksesta ja "tonni kuukaudessa".

Tuolle olisi kiva nähdä lähdettä, siis ihan konkreettista. Ja koskeeko tuo siis kaikkia vai jotain tiettyä ryhmää?

Oletko varma ettei nyt puhuta päivärahoista yms., ei palkasta?

Ehkä nyt yritetään neuvotella asiallisesti, eikä reuhata julkisuudessa. Harvinaista ay-liikkeelle ;)

Heh, tämä olisi todellakin ensimmäinen kerta.

En suostu uskomaan että yli viidenneksen palkanalennuksesta ei isompaa huutoa tule, se on jo aika järeä ehdotus.


-18milj€ on kokonaispotti. Hotellikustannuksista voidaan varmaan nyrhiä jotain, mutta käytännössä valtaosa on otettava palkapussista, kun muualta on jo vedetty löysät pois. Työnantajahan hurskasteli, että "peruspalkkoihin ei kosketa, mutta lisiä joudutaan tarkastelemaan". Käytännössä siis leikkauksia yölisiin, kaukolentojen ylipitkien päivien (>10>12h) lisiin jne - tosin työntekijän kannalta kait se ja sama lähteekö se peruspalkasta vai lisistä, jos joka tapauksessa lompakko ohenee. Kuulostaa vaan hyvältä julkisuudessa, että "palkkaan ei kosketa ja 2v irtisanomisturva". [/QUOTE]
 
...Kyseessä ei siis näillä aloilla ole siitä, että työntekijät vaativat lisää - vaan siitä, että he eivät hyvksy tuollaisia n-20% heikennyksiä.
Ehkä näillä aloilla työntekijöiden kannattaisi tajuta se, että tehtäviin nähden lennoilla on melkoinen määrä työntekijöitä. Henkilöstökulujen leikkaaminen 22%:lla on työnantajalta ystävällinen ele tilanteessa, jossa henkilöstökuluja voisi leikata ainakin 50%:lla ilman, että asiakkaiden saaman palvelun laatu kärsisi.

Jos lentoemoilla tonni on viidennes palkasta, niin jokaisen pitäisi tajuta, että viisi tonnia teekärryjen lykkäämisestä ja maskin käytön opastamisesta on työn vaativuuteen nähden järkyttävää ylipalkkausta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Minähän kirjoitin tuossa hetki sitten, että olisi saattanut olla hyvä päätös hyväksyä tuo leikkaus. Mitä vittua sä nyt alat siellä toitottamaan.

Sanoit että ymmärrät mikseivät he suostuneet tuohon ehdotukseen. Minä en ymmärrä yhtään.

Ei se ollut kompakysymys sen enempää kuin sinun vastaava hetkeä aiemmin.

Mikä oli minun kompakysymys?

En minäkään sellaista toimintaa kannata, mutta uskon sen, että on aivan helvetin hankala paikka alkaa luopumaan niistä saavutuksista, jotka ay-liike on vääntöjen jälkeen saavuttanut.

Jos vaihtoehtoina on kollegoiden potkut ja oman työtaakan lisääntyminen, miten se voi olla helvetin hankala paikka?

Selvää lienee, että siihen suuntaan ollaan joissain määrin menossa, mutta jos sinulle on vaivatonta luopua jostain lomarahoista ja ties mistä, niin kaikille näin ei ole.

Jos minä joudun valitsemaan mahdollisten potkujen ja lomarahojen menettämisen välillä niin minulle valinta on äärimmäisen helppo.

Ja olen muuten itse luopunut lomarahoista pariinkin otteeseen työnantajan ollessa vaikeassa raossa.

Ja viitaten tuohon ylempänä olleeseen "tulevaisuudessa mahdollisesti" -kohtaan, niin siinä kohtaa, kun näin tehdään, niin silloin tulevaisuuden meininki on selvä ja työnantajapuoli voi jatkossa toimia täysin mielivaltaisesti.

Kuntatyönantaja ei todellakaan voi toimia täysin mielivaltaisesti, kyseessä kun on poliittiset päättäjät. Jos toimitaan täysin mielivaltaisesti niin poliittinen ura on lyhyt.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Itseäni ihmetyttää vähän tämä keissi. Jos Vaasan kaupunki on sitä mieltä, että kaikkia nykyisiä työntekijöitä ei tarvita, niin miksi ihmeessä tarpeellisten työntekijöiden pitäisi luopua heille kuuluvista lomarahoistaan tai palkankorotuksistaan vain siksi, että ns. tarpeettomien ihmisten työpaikkoja tekohengitetään?

Tulkitsen tämän siten että sinä kannatat ns. turhien työntekijöiden kenkimistä julkisella sektorilla. Ei vastalauseita, se on edessä joka tapauksessa.

Oletin että ay-sektorilla olisi enemmän solidaarisuutta eli mielummin jaetaan vähän pienempi kakku kun pidetään kakku samana pienemmälle porukalle.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tulkitsen tämän siten että sinä kannatat ns. turhien työntekijöiden kenkimistä julkisella sektorilla.

No tietysti. Kai näin nyt ajattelee jokainen vähänkin julkisen talouden tilasta kiinnostunut. Siitä toki on sitten erimielisyyksiä, että ketkä työntekijät ovat turhia ja ketkä eivät. Jonkun mielestä esimerkiksi sotilassoittokunnista ei saisi leikata, koska "isänmaan asia ei vanhene koskaan". Itse en ole vielä keksinyt miten hanuria tai rumpuja soittamalla edistetään maanpuolustusta.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Tuolle olisi kiva nähdä lähdettä, siis ihan konkreettista. Ja koskeeko tuo siis kaikkia vai jotain tiettyä ryhmää?

Oletko varma ettei nyt puhuta päivärahoista yms., ei palkasta?

En suostu uskomaan että yli viidenneksen palkanalennuksesta ei isompaa huutoa tule, se on jo aika järeä ehdotus.

...ööh, nyt en ihan ymmärtänyt, että mikä lähde tuohon pitäisi liittää...?

Päivärahat on "lakisääteiset" eli niistä ei sinällään voi tinkiä - tietysti voihan emännät ilmoittaa, että niistä luovutaan jne, mutta niin tuskin käy.

Siis kerrataan vielä: yhtiö vaatii säästöä kokonaiskuluista lentoemänniltä 18milj€ = >10 000€/hlö/vuosi pysyvissä kuluissa. Tuo tulisi repiä kokonaisuudesta; hotellikuluista, matkakorvauksista, yötyölisästä, kaukolentojen korvauksista jne... Kyseessä ei siis ole välttämättä suora palkanalennus, jos noista (hotellit esim) tulee säästöä. Yksi malli olisi myös tehdä enemmän töitä nykyisellä palkalla. Siis vaikka yksi vapaapäivä työpäiväksi ja -8% palkanalennus tms. "Keinolla millä hyvänsä", oli yhtiön edustaja sanonut. Varmaan käytännössä puhutaan siis kaikki mahdolliset kulut alas (huonommat hotellit jne) ja kokonaispalkan leikkaus ~10%. Tuosta siis neuvotellaan, että mistä ovat valmiita leikkaamaan.

"Isompaa huutoa" on emäntien puolelta pidetty -> kutsuvat sitä lakkovaroitukseksi. Työkalupakin järein megafoni. Jostain syystä eivät nyt ole meuhkanneet julkisuudessa.

Pointti siis oli se, että yhtiö antoi kaksi vaihoehtoa: joko 0,78xnykyinen tai vastaavat säästöt keinolla millä hyvänsä helmikuun loppuun mennessä. Ja sis koskee kaikkia.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jos tilanne on taas se, että Vaasan kaupungilla ei ole ns. ylimääräistä väkeä töissä, niin sittenhän nuo uhkaukset fuduista ovat ihan käsittämättömiä. Kyllähän sen kaupungin edelleen pitää lakisääteiset peruspalvelut tuottaa ja vaikeaa niitä nyt on ilman työntekijöitä hoitaa.
Nyt olet ihan oikeilla jäljillä, laitan ruksin seinään. Vaan nyt onkin kyse siitä, kuinka nämä peruspalvelut rahoitetaan, ja mihin palvelutasoon Suomessa on jatkossa varaa. Oletan että jatkossa kunnat - tai ketkä näistä palveluista jatkossa vastaavatkin - joutuvat nostamaan yhä useammin kädet pystyyn palveluntuottovaatimusten kanssa. Ylhäältä voidaan kyllä asettaa vaatimuksia kunnille, mutta milläs vedät kun pollella ei ole heiniä.
 
No tietysti. Kai näin nyt ajattelee jokainen vähänkin julkisen talouden tilasta kiinnostunut. Siitä toki on sitten erimielisyyksiä, että ketkä työntekijät ovat turhia ja ketkä eivät. Jonkun mielestä esimerkiksi sotilassoittokunnista ei saisi leikata, koska "isänmaan asia ei vanhene koskaan". Itse en ole vielä keksinyt miten hanuria tai rumpuja soittamalla edistetään maanpuolustusta.
Sotilassoittajat eivät kaiketi ole kuntien palkkalistoilla. Toisaalta he ovat yksi esimerkki valtion turhista työntekijöistä. Kunnilta löytyy tyhjäkäyntiä ainakin kulttuuripuolella, koulutoimessa ja teknillisellä puolella. Yksikään yritys ei pitäisi 100m2:n puistoaluetta siivoamassa neljää työntekijää. Isommissa kunnissa johtajia ja johdon assistentteja on liikaa. Alle 50 000 asukkaan väestökeskittymissä ei mitään kunnanjohtajia pitäisi ylipäätään olla lainkaan.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Ehkä näillä aloilla työntekijöiden kannattaisi tajuta se, että tehtäviin nähden lennoilla on melkoinen määrä työntekijöitä. Henkilöstökulujen leikkaaminen 22%:lla on työnantajalta ystävällinen ele tilanteessa, jossa henkilöstökuluja voisi leikata ainakin 50%:lla ilman, että asiakkaiden saaman palvelun laatu kärsisi.

Jos lentoemoilla tonni on viidennes palkasta, niin jokaisen pitäisi tajuta, että viisi tonnia teekärryjen lykkäämisestä ja maskin käytön opastamisesta on työn vaativuuteen nähden järkyttävää ylipalkkausta.

Ehkä Veikon olisi syytä perehtyä viranomaisen määrittämiin minimimiehistömääriin. 50 matkustajapaikkaa kohti tulee olla yksi emäntä. Nämä on leikattu Euroopan ja kotimaan reiteillä minimiin jo 1980-luvulla. Koneissa ei ole yhtään "ylimääräistä" emäntää.

Kaukolennoilla tilanne on eri. Minimi on 7, siellä työskentelee nykyisiin 9 - joka on työnantajankin mielestä todella niukka miehitys. Erityisesti bisnesluokka työllistää noilla lennoilla. Vielä 10v sitten kaukolennoilla miehitys oli jopa 12 emäntää. Tuota voi vähentää, mutta sitten ei palvelu toimi, koska ei kuulemma oikein toimi nytkään. Veikon vastaus miehistömäärän leikkauksista ei siis kelpaa. Paitsi tietysti Veikolle itselleen, koska hänhän ei tunnetusti virheitään huomaa.

Lentoemäntien palkkahaitari on leveä. Nuori emäntä tienaa (esim 5v kokemuksella) edit..tuli vähän liikaa nollia, korjataan: ~30 000 - 35 000€/vuosi ja >20v kokemuksella ~40 000 - 45 000€/vuosi. Pursereilla hieman paremmat ansiot; 10v ~40 000 - 45 000€/vuosi, 20v ~50 000 - 55 000€/vuosi ja kuulopuheiden mukaan kaikkein vanhimmat purserit voivat päästä jopa 70 000€/vuosiansioihin, jos hamuavat runsaasti juhlapyhiä ja ylitöitä listoille. Tosin silloin ovat kyllä paljon maailmalla ja vähän kotona.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä Veikon olisi syytä perehtyä viranomaisen määrittämiin minimimiehistömääriin. 50 matkustajapaikkaa kohti tulee olla yksi emäntä. Nämä on leikattu Euroopan ja kotimaan reiteillä minimiin jo 1980-luvulla. Koneissa ei ole yhtään "ylimääräistä" emäntää.
Ehkä ei viranomaisten määrityksiin nähden. Niillä nyt tosin on hyvin vähän tekemistä työtehtävien hoitamisen kanssa.

Lentoemäntien palkkahaitari on leveä. Nuori emäntä tienaa (esim 5v kokemuksella) ~300000-350000€/vuosi...
Kovat on kyllä liksat, jos tienaavat siivoustyötä vähäisemmän ammattitaidon työstä SM-liigaan palanneen NHL-kiekkoilijan liksoja.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itseäni ihmetyttää vähän tämä keissi. Jos Vaasan kaupunki on sitä mieltä, että kaikkia nykyisiä työntekijöitä ei tarvita, niin miksi ihmeessä tarpeellisten työntekijöiden pitäisi luopua heille kuuluvista lomarahoistaan tai palkankorotuksistaan vain siksi, että ns. tarpeettomien ihmisten työpaikkoja tekohengitetään?

Jos tilanne on taas se, että Vaasan kaupungilla ei ole ns. ylimääräistä väkeä töissä, niin sittenhän nuo uhkaukset fuduista ovat ihan käsittämättömiä. Kyllähän sen kaupungin edelleen pitää lakisääteiset peruspalvelut tuottaa ja vaikeaa niitä nyt on ilman työntekijöitä hoitaa.

Ja kuntatyönantaja, jossa Vaasa nyt ei edes ihan pieni vaikuttaja ole sisällä kaupunkina, on juuri hyväksynyt KVTESin, jossa näistäkin asioista säädetään. Onhan tuo nyt aika erikoista, että iltalypsykierros alkaa työllisyys- ja kasvusopimuksesta kahden viikon päästä. Jos jossain on ylimääräisiä henkilöitä säädettyjen tehtävien hoidon kannalta, näiden henkilöiden työpaikkoja pitää harkita yt-neuvotteluissa, mutta on outoa, että kaupunki haluaisi luistella kollektiivisopimuksessa sovituista asioista. Siellä kun ei säädetä, että tällaiset poikkeukset olisivat mahdollisia.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Sotilassoittajat eivät kaiketi ole kuntien palkkalistoilla.

Mikä tämän lauseen funktio oikein on? Puhehan oli tuossa julkisesta sektorista yleisesti. Mielestäni sotilassoittajat ovat eräänlainen symboli Suomen suurelle julkiselle sektorille. Mitään tolkullista hyötyä heistä ei yhteiskunnalle ole. Mutta siltikin tietyt poliittiset ryhmittymät vastustavat Puolustusvoimiin kohdistuvia leikkauksia, vaikka ilmiselvästi siellä on ihan turhia resursseja olemassa. Tai ainakin ne kohdennetaan ihan päin persettä.
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Lentoemäntien palkkahaitari on leveä. Nuori emäntä tienaa (esim 5v kokemuksella) ~300000-350000€/vuosi ja >20v kokemuksella 400000-450000€/vuosi. Pursereilla hieman paremmat ansiot; 10v ~400000-45000€/vuosi, 20v ~500000-55000€/vuosi ja kuulopuheiden mukaan kaikkein vanhimmat purserit voivat päästä jopa 700000€/vuosiansioihin, jos hamuavat runsaasti juhlapyhiä ja ylitöitä listoille. Tosin silloin ovat kyllä paljon maailmalla ja vähän kotona.
Jumalauta, vaikka nuo luvut olisivat alkaen 30Te, vastaan itse 19Me liikevaihdosta Revenue Managerina ja vuosiliksa on sellainen 43Te, niin joko olen itse aivan väärissä hommissa tai tuosta purserin hommastakin maksetaan jo aivan liikaa työn vaativuuteen nähden.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös