Eli nimetön lähde joka epäilee että hänet irtisanottiin laittomasti vaikka työsuojelupiiri oli asiasta eri mieltä. Mitäköhän tämän casen pitäisi kertoa muille?
Henkilökohtaisesti en niele koskaan näitä juttuja kerralla. Täytyy tuntea muutamia tapauksia, ymmärtääkseen, etteivät ne ehkä aina olekaan menneet niin kuin annetaan ymmärtää.
Aivan tuore tapaus meillä, tässä muutama kuukausi sitten, kun työnantaja päätti harventaa rivejä julmalla kädellä:
Eräs nainen oli ollut 35 vuotta talossa, mutta kenkää tuli. Hän vetosi tietenkin noihin 35:n työvuoteen ja häntä haastateltiin radiossa ja juttu levitettiin koko kansan tietoon muutamassa tunnissa. Ja voi sitä jeesustelua! Minä tunnen tapauksen hyvin.
Ensinnäkin nainen ei osannut puhua maan kieltä, huolimatta 35 vuoden oleskelusta uudessa kotimaassaan. Hänelle tarjottiin monta kertaa tilaisuutta kielen opiskeluun, mutta vastaus oli aina sama: "En minä tänne ole puhumaan tullut!"
Toiseksi, hänellä ei selviytynyt yksinkertaisimmistakaan asioista tietokoneen näytön edessä. Ja sama juttu tässä, hän ei ollut kiinnostunut pienistä, työajalla käytävistä peruskursseista.
Lisäksi hän valitti aina reumatismista ja lääkäri suositteli hänelle uutta työtä. Hän saikin sellaisen, mutta kovien rationalisointien seurauksena se hänen työnsä katosi, eikä hänelle löytynyt kerta kaikkiaan mitään sellaista työtä, josta hän olisi selvinnyt.
Työnantantaja katsoi antaneensa hänelle kaikki mahdollisuudet, mutta ei nähnyt lopuksi muuta mahdollisuutta, kuin lisätä hänet vähennettävien ihmisten listalle.
Raakaa tietenkin, mutta kyllä sitä pitäisi itse edes vähän vaalia omaa työpaikkaansa, eikä aina vain luottaa siihen, että kaikki tarjoillaan eteen.
Tämä jutun jälkjunassa tuli muuten paljon muitakin tällaisia esimerkkejä ja yleinen
mielipide olikin, että työntantaja käytti tilaisuutta hyväkseen ja antoi kenkää kaikille mukana roikkujille. Noh, ehkä se olikin näin joissakin tapauksissa.