Laittomat lakot, ynnä muut ulosmarssit

  • 32 981
  • 312
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mikä tämän lauseen funktio oikein on? Puhehan oli tuossa julkisesta sektorista yleisesti. Mielestäni sotilassoittajat ovat eräänlainen symboli Suomen suurelle julkiselle sektorille. Mitään tolkullista hyötyä heistä ei yhteiskunnalle ole.
Ei ole ihan kaikissa muistakaan kunta- ja valtiosektorien työntekijöistä, kun oikein silmin katsotaan. Ihan samoilla perustein kannattaa lakkauttaa kaupunginorkesterit, kaupunginteatterit ja sen sellaiset veronmaksajien rahoilla ylläpidettävät palvelut. Plus kaiken maailman paperinmittailijat ja kahvinkeittäjät, joita ihmeen paljon löytyy kuntien palkkalistoilta vielä tänäkin päivänä. Olisiko muutenkin tehostamisen paikka, olisiko? Kun nyt alkuun päästiin, niin eikö olisi hyvä sauma hieman muutenkin revisioida koko julkispöhösektoria laajemminkin?
 
Viimeksi muokattu:
Mitään tolkullista hyötyä heistä ei yhteiskunnalle ole. Mutta siltikin tietyt poliittiset ryhmittymät vastustavat Puolustusvoimiin kohdistuvia leikkauksia, vaikka ilmiselvästi siellä on ihan turhia resursseja olemassa.
Vastaavasti tietyt poliittiset ryhmät ovat aina innoissaan, jos Puolustusvoimiin kohdistetaan leikkauksia. Hajuaistini mukaan nuo poliittiset ryhmät ovat perillisiä niille ryhmille, jotka tammikuussa 1918 aloittivat sodan Suomen laillista sotaväkeä vastaan. Ehkä se kauna juontaa sieltä?
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Ehkä ei viranomaisten määrityksiin nähden. Niillä nyt tosin on hyvin vähän tekemistä työtehtävien hoitamisen kanssa.

Hyvä, että ymmärsit pointin.

Yhtiö ei voi vähentää -50% työntekijöistä. Jos se tekisi niin, tulisi paikalle setä Trafista ja sanoisi, että kone jää maahan.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ei ole ihan kaikissa muissakaan kunta- ja valtiosektorien työntekijöissä, kun oikein silmin katsotaan. Ihan samoilla perustein kannattaa lakkauttaa kaupunginorkesterit, kaupunginteatterit ja sen sel.aiset veronmaksajien rahoilla ylläpidettävät palvelut. Plus kaiken maailman paperinmittailijat ja kahvinkeittäjät, joita ihmeen paljon löytyy kuntien palkkalistoilta vielä tänäkin päivänä. Olisiko muutenkin tehostamisen paikka, olisiko? Kun nyt alkuun päästiin, niin eikö olisi hyvä sauma hieman muutenkin revisioida koko julkispöhösektoria laajemminkin?

Se on tietysti jokaisen kunnan oma asia päättää, missä määrin haluavat satsata kulttuuriin. Itse näen niin, että sieltä niitä säästöjä on helpoiten kaivettavissa ilman, että syntyy mitään inhimillisiä kärsimyksiä. Myös valtion kohdalla on selvää, että mitään uusia kulttuuripalatseja ei tule merkittävissä määrin tukea, vaan jo vanhoissakin on liikaa.

Paperinmittailijan ja kahvinkeittäjän viroista tai toimista en ole kuullut, joten en osaa ottaa kantaa tuohon. Sanon vain, että vähäiset omakohtaiset kokemukset ja kuulopuheet kielivät siitä, ettei esimerkiksi valtion palkkalistoilla olevilla sihteereillä yleensä niin leppoista työtä ole kuin populistisesti annetaan ymmärtää. Eräs tuntemani käräjäsihteeri esimerkiksi sanoi, että mitään realistista mahdollisuutta ei ole hoitaa kaikkia töitä virka-aikana, vaan omalla ajalla on ajoittain rästiin jääneitä töitä tehtävä.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Jumalauta, vaikka nuo luvut olisivat alkaen 30Te, vastaan itse 19Me liikevaihdosta Revenue Managerina ja vuosiliksa on sellainen 43Te, niin joko olen itse aivan väärissä hommissa tai tuosta purserin hommastakin maksetaan jo aivan liikaa työn vaativuuteen nähden.

...joo siis nollia lipsahti liikaa, korjatut lukemat siis välillä ~30 000 - 70 000€ joissa tosiaan nuo purserien lukemat kaukoliikenteessä pääsääntöisesti työnsä tekevien osalta. Itse noista hommista hyppäsin pois pari vuotta sitten, kun totesin, että matkustamista, aikaeroa ja yövalvomista tuli enemmän kuin kroppa kestää, eikä hotellielämäkään enää kiehtonut. Rouva vielä sinnittelee. Tuollaisiin korkeimpiin purseripalkkioihin pääsee siis kourallinen pursereita lähes 40 vuoden uran huipulla. Keskimäärin lienee jossain 50 000€/vuosi.

Hae finnairille, siellä on toimistossakin liksat kohdillaan...esim HR-partneri 90 000€/vuosi ja kannustinpalkkioasioista vastaava vice president 165 000€/vuosi. Btw, lentäjillä ansiotaso välillä 50 000€-210 000€ ja muutamalla esimiehellä >250 000€/vuosi.

Verotetojen julkisuus rules ok.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Se on tietysti jokaisen kunnan oma asia päättää, missä määrin haluavat satsata kulttuuriin. Itse näen niin, että sieltä niitä säästöjä on helpoiten kaivettavissa ilman, että syntyy mitään inhimillisiä kärsimyksiä. Myös valtion kohdalla on selvää, että mitään uusia kulttuuripalatseja ei tule merkittävissä määrin tukea, vaan jo vanhoissakin on liikaa.

Paperinmittailijan ja kahvinkeittäjän viroista tai toimista en ole kuullut, joten en osaa ottaa kantaa tuohon. Sanon vain, että vähäiset omakohtaiset kokemukset ja kuulopuheet kielivät siitä, ettei esimerkiksi valtion palkkalistoilla olevilla sihteereillä yleensä niin leppoista työtä ole kuin populistisesti annetaan ymmärtää. Eräs tuntemani käräjäsihteeri esimerkiksi sanoi, että mitään realistista mahdollisuutta ei ole hoitaa kaikkia töitä virka-aikana, vaan omalla ajalla on ajoittain rästiin jääneitä töitä tehtävä.
Loogisesti varmaan ajattelet, että on yhtä lailla Puolustusvoimien (julkinen organisaatio) oma asia päättää, tarvitaanko sotilassoittokuntia vai ei. Ihan sama juttu heillä, missä määrin haluavat satsata kulttuuriin. No päätöksenteko ei mene viranhaltijan ja kunnallisen lautakunnan kautta, se on erona, mutta kulttuuritarjontaa tämäkin yhtä kaikki.

Kulttuurin tukeminen edes kohtuullisen tasapuolisesti on kannatettava asia. Toivottavasti siihen on jatkossakin kohtuudella varaa.

Kunnissa ja valtiolla työt eivät jakaudu kovin hyvin tasan. Ei myöskään työntekijöiden työmotivaatio. Ei tietysti yksityiselläkään puolella, mutta kunnissa ja valtiolla on keskimäärin huomattavasti pidempi pinna sietää yksittäisten työntekijöiden löysää työtahtia. Oleellisinta siellä tuntuu olevan, että kenellekään ei maksettaisi enempää eikä vähempää palkkaa kuin samalla vastuutasolla työskentelevälle kollegoille. Aikaansaannoksista riippumatta.

Vaimoni työskenteli eräässä aiemmassa työpaikassaan (kunta Suomessa) omaksumallaan suht normaalilla työtahdilla. Tästä seurasi, että hänen aikaansaannoksensa olivat huomattavasti mittavammat kuin muilla saman osaston vastaavilla työntekijöillä. Puhutaan ehkä noin kolminkertaisesta määrästä suoritteita per ajanjakso. Seuraus oli, että muutaman kuukauden kuluttua olisiko ollut kolme kollegaa tuli vaimoni työhuoneeseen (yksi heistä luottamusmies, joskaan ei tuossa yhteydessä painottanut tätä rooliaan). Yksi sitten muotoili asian siten että "rva Kääpiö, meidän mielestämme teidän työtahtinne antaa tälle organisaatiolle aivan vääränlaisen signaalin siitä, kuinka työntekijöiden tulisi suoriutua työssään". Mykistävää. Tädit olivat huolissaan siitä, että kaikki joutuvat ennen pitkää paiskimaan töitä koko työajan. Kahvistelu kiinnosti rouvia enemmän.

Sinä ja minä maksamme tällaiset jatkuvat rupattelukahvistelut ja "oikean signaalin" antavat työtahdit.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Loogisesti varmaan ajattelet, että on yhtä lailla Puolustusvoimien (julkinen organisaatio) oma asia päättää, tarvitaanko sotilassoittokuntia vai ei. Ihan sama juttu heillä, missä määrin haluavat satsata kulttuuriin. No päätöksenteko ei mene viranhaltijan ja kunnallisen lautakunnan kautta, se on erona, mutta kulttuuritarjontaa tämäkin yhtä kaikki.

No vähän on nyt heikko tuo vertauksesi. Jo ihan Suomen perustuslaki takaa kunnille oikeuden itsehallintoon. Puolustusvoimilla käsittääkseni samaa oikeutta ei ole. Puolustusvoimien asioihin on poliittista phjausta käytetty iät ja ajat ja päätöksiin tullaan vastaisuudessakin vaikuttamaan. Jos näin ei olisi, niin siinä tapauksessahan koko puolustusministeriö tulisi lakkauttaa. Jos valtion tehtävänä olisi vain antaa määrärahat PV:lle, niin kyllä sen varmaan kykenisi valtiovarainministeriö hoitamaan siinä sivussa.

Ja se on ylipäätään kohtuullisen veikeää, että PV on lähtenyt tuottamaan jotain kulttuuripalveluita. Vähän sama kuin oikeusministeriössä päätettäisiin, että jokaiseen hovioikeuteen on saatava soittokunta, että tälle olisi nyt rahoitus järjestettävä. Veikkaan, että hirvittävästi hanke ei keräisi kannatusta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
No vähän on nyt heikko tuo vertauksesi. Jo ihan Suomen perustuslaki takaa kunnille oikeuden itsehallintoon. Puolustusvoimilla käsittääkseni samaa oikeutta ei ole. Puolustusvoimien asioihin on poliittista phjausta käytetty iät ja ajat ja päätöksiin tullaan vastaisuudessakin vaikuttamaan. Jos näin ei olisi, niin siinä tapauksessahan koko puolustusministeriö tulisi lakkauttaa. Jos valtion tehtävänä olisi vain antaa määrärahat PV:lle, niin kyllä sen varmaan kykenisi valtiovarainministeriö hoitamaan siinä sivussa.

Ja se on ylipäätään kohtuullisen veikeää, että PV on lähtenyt tuottamaan jotain kulttuuripalveluita. Vähän sama kuin oikeusministeriössä päätettäisiin, että jokaiseen hovioikeuteen on saatava soittokunta, että tälle olisi nyt rahoitus järjestettävä. Veikkaan, että hirvittävästi hanke ei keräisi kannatusta.
Tosin puolustusvoimilla on historiallisista syistä johtuen pitkä traditio musisoinnin ja paraatien saralla. Sieltä tuo tietenkin ponnistaa, eikä yhtäkkiä siinneestä tarpeesta ryhtyä luomaan ympäristöön jotakin kulttuurin tapaista sotilassoittokuntien esitysten muodossa. En ryhdy arvioimaan onko sotilasmusiikki jotenkin arvokkaampaa tai vähemmän arvokkaampaa kuin jokin toinen kulttuurin lajityyppi, enkä tiedä onko tuollainen arvottaminen tarpeellistakaan.

Se on hyvä, ettei hovioikeuksissa ole soittokuntia.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
No tietysti. Kai näin nyt ajattelee jokainen vähänkin julkisen talouden tilasta kiinnostunut.

Noh, tästä on eri mieltä about jokaikinen ay-järjestö mutta hyvä että täällä on yhteisymmärrys asiasta.

Siitä toki on sitten erimielisyyksiä, että ketkä työntekijät ovat turhia ja ketkä eivät. Jonkun mielestä esimerkiksi sotilassoittokunnista ei saisi leikata, koska "isänmaan asia ei vanhene koskaan". Itse en ole vielä keksinyt miten hanuria tai rumpuja soittamalla edistetään maanpuolustusta.

Tästä ollaan myöskin samaa mieltä, palkallisia sotilasmuusikkoja ei Suomeen kovin montaa tarvita.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
...ööh, nyt en ihan ymmärtänyt, että mikä lähde tuohon pitäisi liittää...?

Siis ihan faktapohjainen lähde jossa kerrotaan ketä väitetty leikkaus koskee ja mistä leikkaus tulee. Uskaltaisin väittää että yhtään peruspalkkaa ei ole ehdotettu leikattavaksi viidenneksellä.

Päivärahat on "lakisääteiset" eli niistä ei sinällään voi tinkiä - tietysti voihan emännät ilmoittaa, että niistä luovutaan jne, mutta niin tuskin käy.

Älä nyt ole tyhmä, mielestäni oli selvä että tarkoitin tällä päivärahojen määrää päivissä, en yksikköhinnassa.

Siis kerrataan vielä: yhtiö vaatii säästöä kokonaiskuluista lentoemänniltä 18milj€ = >10 000€/hlö/vuosi pysyvissä kuluissa. Tuo tulisi repiä kokonaisuudesta; hotellikuluista, matkakorvauksista, yötyölisästä, kaukolentojen korvauksista jne... Kyseessä ei siis ole välttämättä suora palkanalennus, jos noista (hotellit esim) tulee säästöä.

Tätä juuri halusinkin kuulla. Mistä -22% tulee? "ei välttämättä suora palkanalennus" viittaa siihen että et tiedä tai et halua sanoa.

Yksi malli olisi myös tehdä enemmän töitä nykyisellä palkalla. Siis vaikka yksi vapaapäivä työpäiväksi ja -8% palkanalennus tms. "Keinolla millä hyvänsä", oli yhtiön edustaja sanonut. Varmaan käytännössä puhutaan siis kaikki mahdolliset kulut alas (huonommat hotellit jne) ja kokonaispalkan leikkaus ~10%. Tuosta siis neuvotellaan, että mistä ovat valmiita leikkaamaan.

Kts. edellinen. Sinulla on sisäpiirin tietoa, mistä tuo väitetty -22% koostuu? Pistä faktoja kehiin kiitos.

"Isompaa huutoa" on emäntien puolelta pidetty -> kutsuvat sitä lakkovaroitukseksi. Työkalupakin järein megafoni. Jostain syystä eivät nyt ole meuhkanneet julkisuudessa.

Niin, tätä juuri ihmettelen. Megafoni on täysillä mutta jostain syystä siihen huudetaan peiton alla.

Pointti siis oli se, että yhtiö antoi kaksi vaihoehtoa: joko 0,78xnykyinen tai vastaavat säästöt keinolla millä hyvänsä helmikuun loppuun mennessä. Ja sis koskee kaikkia.

Ennenkuin kerrot mistä tuo -22% koostuu niin tämä on puhdasta spekulaatiota.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ja kuntatyönantaja, jossa Vaasa nyt ei edes ihan pieni vaikuttaja ole sisällä kaupunkina, on juuri hyväksynyt KVTESin, jossa näistäkin asioista säädetään. Onhan tuo nyt aika erikoista, että iltalypsykierros alkaa työllisyys- ja kasvusopimuksesta kahden viikon päästä. Jos jossain on ylimääräisiä henkilöitä säädettyjen tehtävien hoidon kannalta, näiden henkilöiden työpaikkoja pitää harkita yt-neuvotteluissa, mutta on outoa, että kaupunki haluaisi luistella kollektiivisopimuksessa sovituista asioista. Siellä kun ei säädetä, että tällaiset poikkeukset olisivat mahdollisia.

Tiedät asiasta ilmeisesti enemmän, onko KVTESissä määritelty että tällaiset poikkeukset EIVÄT ole mahdollisia, ts. onko ne eksplisiittisesti kielletty?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tiedät asiasta ilmeisesti enemmän, onko KVTESissä määritelty että tällaiset poikkeukset EIVÄT ole mahdollisia, ts. onko ne eksplisiittisesti kielletty?

Juu. Ei tullut kriisilausekkeita kuntapuolen sopimuksiin, vaikka niistä käsittääkseni jossain määrin neuvoteltiin.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Eräs tuntemani käräjäsihteeri esimerkiksi sanoi, että mitään realistista mahdollisuutta ei ole hoitaa kaikkia töitä virka-aikana, vaan omalla ajalla on ajoittain rästiin jääneitä töitä tehtävä.

Okei. Kunnan/valtion duuneissa ei noin keskimäärin kukaan ns. toimistotason henkilö tee duunia "omalla ajallaan" ilman ylityökorvauksia. Jos ei ole lupaa tehdä överiä niin ei varmasti tehdä vapaaehtoisesti. Painotus sanalla "keskimäärin", poikkeuksia toki on. Verrattuna yksityiseen sektoriin, julkisen puolen palkaton ylityö on todella harvinaista.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
No vähän on nyt heikko tuo vertauksesi. Jo ihan Suomen perustuslaki takaa kunnille oikeuden itsehallintoon.

No nyt vedät kyllä rosvosektoriin pää edellä. Ei valtio ole kertomassa kunnillekkaan kuinka paljon/ketä irtisanoa. Kunnilla on oikeus itsehallintoon, valtiolla on oikeus kertoa kunnille kuinka paljon rahaa valtio heille antaa.

Puolustusvoimilla käsittääkseni samaa oikeutta ei ole.

Ei ole.

Puolustusvoimien asioihin on poliittista phjausta käytetty iät ja ajat ja päätöksiin tullaan vastaisuudessakin vaikuttamaan. Jos näin ei olisi, niin siinä tapauksessahan koko puolustusministeriö tulisi lakkauttaa. Jos valtion tehtävänä olisi vain antaa määrärahat PV:lle, niin kyllä sen varmaan kykenisi valtiovarainministeriö hoitamaan siinä sivussa.

Kuntien asioihin on käytetty valtiovallan poliittista ohjausta yhtä kauan. Ei yhtä suorasti tosin.

Ja se on ylipäätään kohtuullisen veikeää, että PV on lähtenyt tuottamaan jotain kulttuuripalveluita. Vähän sama kuin oikeusministeriössä päätettäisiin, että jokaiseen hovioikeuteen on saatava soittokunta, että tälle olisi nyt rahoitus järjestettävä. Veikkaan, että hirvittävästi hanke ei keräisi kannatusta.

Olen samaa mieltä. PV:lle annetaan rahat ja he tekevät niillä mitä haluavat. Sama kunnilla, en näe mitään syytä miksi valtio tukee jotain oopperaa, musiikkitaloa yms. ilman päteviä syitä.

Kansallisoopperan liput maksaisivat muuten keskimäärin 180€ kappale ilman julkista tukea. Ehkä valtiolla ja pk-seudun kunnilla on siihen varaa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Juu. Ei tullut kriisilausekkeita kuntapuolen sopimuksiin, vaikka niistä käsittääkseni jossain määrin neuvoteltiin.

Pyydän vielä tarkennusta tähän, eli työntekijäpuolelle ei annettu mitään mahdollisuutta poikkeuksiin paikallisesti esim. lomarahojen yms. suhteen?
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Sinä ja minä maksamme tällaiset jatkuvat rupattelukahvistelut ja "oikean signaalin" antavat työtahdit.

Ei julkisella puolella työskentely varsinkaan kuntapuolella mitään jatkuvaa rupattelukahvittelua ole, ainakaan kaikkialla. Teen itse työtä toimipisteessä, jossa aikaisemmin oli vielä 2000-luvun alussakin 2,5 henkilöä (yksi siis teki puolikasta viikkoa eikä niin, että työhuoneessa olisi maannut silvottu torso), nyt on vain yksi eli minä. Minulla ei ole mitään kahvistelutaukoja eikä mahdollisuuksia lähteä edes talosta ulos lounaalle, olen periaatteessa koko työpäivän kiinni työpaikassani ja popsin lounaani työn ohessa. Rupattelukin jää vähemmälle, koska ei minulla ole edes työkavereita joiden kanssa rupatella.

Ai niin, pyöritän itse asiassa kahta samantyyppistä toimipistettä yksinäni, toinen on toisella puolella kaupunkia ja siellä olen osan viikkoa. Siellä on vielä kovempi kiire, itse asiassa niin kova kiire, että eipä parane ylimääräisiä wc-taukojakaan pitää koska kuntalaisia on palveltava lähes nonstoppina. Homma kusee, jos työntekijä on liiaksi kusella. Siinä sitä kuntatyönteon arkea ainakin minun osaltani, ja se arki on kaukana mistään jaarittelusta kupposen äärellä.

Työskentelen paljon parjatulla kulttuurisektorilla, joka sivumennen vie kuntien rahoista marginaalisen osuuden eli prosentin tai pari, kun sosiaali- ja terveyspuoli vie leijonanosan. Eivätköhän tämänkin sektorin tuomat kokonaisvaltaiset hyödyt ole melkoisesti suurempia kuin niihin käytettävä minimaalisen pieni osuus kunnan budjetista.

Palkkani on myös huomattavasti alle Suomessa ilmoitettujen ns. keskipalkkojen, joten halvaksi minäkin lopulta tulen. Kuntatyöntekijöiden keskipalkathan ovat Suomessa kaikkein alhaisimmat, yksityisellä sektorilla ja valtion palveluksessa ne ovat kovemmat, eli lopulta moni homma tulee halvemmaksi kun sen tekee alipalkattu kuntatyöntekijä sen sijaan, että homma ulkoistettaisiin jollekin yksityisen sektorin voiton maksimoijalle tai konsultille.

Mitä ylitöiden tekemiseen tulee, niin niistä ei makseta minulle senttiäkään rahaa. Ei kuntasektorilla ylitöistä makseta läheskään joka alalla yhtään mitään. Ylitöinä tehdyn ajan saa käyttää ns. plussana eli tehdä jonain toisena päivänä vähän lyhyemmän työpäivän, mutta kun mahdollisuuksia ottaa näitä plussia on ainakin minulla hyvin rajoitetusti, niin pyrin priorisoimaan töitäni ja skippaamaan erilaisia välivaiheita, ettei minun tarvitsisi tehdä ylitöitä. Joskus on pakko tehdä, mutta eipä siitä aiheudu kustannuksia kunnalle eikä niille kuuluisille veronmaksajillekaan.

Julkista sektoria tulisi Suomessa supistaa, mutta sen supistamisen voisi aloittaa tuiki turhista välijohtajista, pikkupäälliköistä, byrokraateista ja ennen kaikkea jokaisesta, joka on duuninsa saanut jonkun puoluekirjan mukaan. Lisäksi pitäisi miettiä, paljonko erilaisia juoppoja ja alkoholisoituneita elämäntapatyöttömiä pitäisi kuntien varoista elättää. Sosiaali- ja terveyssektorit kuriin ja joutavat pikkunilkit kilometritehtaalle, niin siinä se olisi.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Älä nyt ole tyhmä, mielestäni oli selvä että tarkoitin tällä päivärahojen määrää päivissä, en yksikköhinnassa.

Nyt en joudu edes esittämään tyhmää...mutta tämä ei aukea! Mitä tarkoitat? Päivärahojen määrää?

Lentoemäntä saa lentopäivältä päivärahan yleisen päivärahakäytännön mukaisesti, koska päivän aikana matkustetaan. Alle 10h päivältä puolipäiväraha 17€ ja yli 10h kokopäiväraha. Kaukokohteissa vietetyltä ajalta kyseisen kohdemaan päivärahan.

Jossain vaiheessa yhtiö on esittänyt, että Euroopan ja kotimaan liikenteessä päiväraha poistettaisiin, mutta ainakaan vielä tähän slsy ei ole suostunut.

Siis ihan faktapohjainen lähde jossa kerrotaan ketä väitetty leikkaus koskee ja mistä leikkaus tulee. Uskaltaisin väittää että yhtään peruspalkkaa ei ole ehdotettu leikattavaksi viidenneksellä.

Tätä juuri halusinkin kuulla. Mistä -22% tulee? "ei välttämättä suora palkanalennus" viittaa siihen että et tiedä tai et halua sanoa.

Kts. edellinen. Sinulla on sisäpiirin tietoa, mistä tuo väitetty -22% koostuu? Pistä faktoja kehiin kiitos.

Siis kerran vielä: yhtiön esitys tupon deadlinepäivänä ja edellytys sille, että Finnair olisi pannut nimen kasvu- ja työllisyyssopimukseen, oli se, että kaikille lentoemännille ulos maksettavaan rahavirtaan olisi marraskuun alusta lyöty eteen kerroin 0,78. Tämä on fakta, joka on löydetty slsyn tiedotteesta, rouvan sähköpostista, en linkitä. Tätä leikkauskerrointa slsy ei hyväksynyt ja Finnair jäi ulkopuolelle TYKA:sta, slsy antoi lakkovarotuksen ja yrittää nyt sopia sopimusta, jossa selviäisi pienemmällä leikkauksella. Yhtiö on ilmoittanut, että vastaava säästövaatimus euroissa on edelleen voimassa ja siitä he eivät luovu. Helmikuun lopuun mennessä säästösumma pitää olla kasassa. Siksi käytän tuota -22%-ilmaisua, koska se on se vaatimus. Summaksi yhtiö on ilmoittanut 18milj€ eli tasan jaettuna >10k€/hlö.

Nyt neuvotellaan siis valtakunnansovittelijan luona ja seuraava tapaaminen Bulevardilla maanantaina. Lakko alkaa perjantaina klo 15 ellei sopua synny. Nähtäväksi jää, joustaako jompikumpi osapuoli. I'll keep You informed.

Faktoja siitä, mistä tuo nyt tavoiteltu -22%->10k€-säästöpotti koostuu, ei ole tällä hetkellä kenelläkään (tai ainakaan minulla) koska tästä nyt väännetään valtakunnan sovittelijan luona Bulevardilla. Olet oikeassa, että peruspalkkaan ei ole esitetty leikkauksia - mutta kokonaiskustannuksiin siis on.

Juuri nyt siis vääntävät siitä, että mitä tuo säästövelvoite käytännössä tarkoittaa - lentoemännille siis kokonaispotti 18milj (lentäjille 17milj, tekniikalle ja maapalveluille 7milj). Toki tuossa on varmaan myös työnantajan sivukulut, eli käytännössä suoraan palkkapussiin leikkausvaade on tasoa -22% jossa lukuun sisältyy sivukulut.

Tarkkaa eurosummaa yksittäisen ihmisen reaaliseen palkkapussiin näistä leikkauksista yhtiö ei ole ilmoittanut. "Tonni kuussa" on siis keskiarvolaskelma, mutta käytännössä summa varmaan hieman pienempi. Kuitenkin oma arvioni (siis oma arvioni, ei lähdettä) on, että palkkapussista jokaiselta emännältä haetaan säästöä vähintään satoja euroja kuussa, kallispalkkaisilta jopa useita satoja euroja kuussa. Palkkapussille on pakko mennä, koska käytännössä kaikki muut kulut (miehistömäärät koneissa jne) on jo valmikksi vedetty tiukoille edellisissä säästökampanjoissa. Ainoastaan hotellien tason selvä lasku nykyisistä hyvistä (jopa erinomaisista) hotelleista, voisi tuoda jonkin verran säästöä - mutta ei kuitenkaan pelasta palkanalennuksilta.

En tiedä vastasiko kysymykseen, mutta tällainen kokonaisuus. Ilman läheitä oma arvioni on se, että huomattaven hotelliheikennysten lisäksi siis haetaan muutaman sadan euron palkanalennusta (kokonaisansiosta, ei peruspalkasta) kuukaudessa, vuositasolla muutaman tuhannen euron leikkausta. Kyse on siis kovista säästövaatimuksista ja selkeästä palkanalennuksesta.

Yksi hiertävä asia on se, että viimeksi, kun lentoemännät tekivät -5% palkanalennukset, niin samaan aikaan yhtiö maksoi salaa johtajistolle 1,8milj€ staybonukset. Tämä koettiin epäoikeudenmukaisena. Myöskään nyt yhtiö ei ole esittänyt, miten säästö koskee yhtiön johtoa.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
No nyt vedät kyllä rosvosektoriin pää edellä. Ei valtio ole kertomassa kunnillekkaan kuinka paljon/ketä irtisanoa. Kunnilla on oikeus itsehallintoon, valtiolla on oikeus kertoa kunnille kuinka paljon rahaa valtio heille antaa.

Mitä vittua? En nyt oikein tajua, miten tuo kirjoittamasi liittyy lainaamaasi pätkään aiemmassa tekstissäni. Ei tietenkään valtio kerro kunnille ketä pitää irtisanoa, koska kunnilla on itsehallinto asian suhteen. Eli juurikin niin, että valtio antaa kunnille rahoitusta, mutta ei puutu siihen, miten kunta rahojaan käyttää, kunhan vain lakisääteiset palvelut tuottavat säällisellä tavalla.

Kuntien asioihin on käytetty valtiovallan poliittista ohjausta yhtä kauan. Ei yhtä suorasti tosin.

No jaa. Ei valtio ole voinut puuttua kuntien päätöksiin muuten kuin rahoituksen kautta. Poliittiset päätökset asioista tehdään aina demokraattisesti kunnallisissa päätöksentekoelimissä. Sen sijaan Puolustusvoimien kohdalla valtioneuvostosta voidaan hyvinkin ohajata, että tuota Dragsvikissa olevaa varuskuntaa ei sitten muuten saa lakkauttaa. Vertailun vuoksi valtio taas ei voi puuttua siihen, että lakkauttaako joku Kihniön kunta yhden kyläkoulun vai ei. Se on täysin kunnan oma asia.
 
Itse näen niin, että sieltä niitä säästöjä on helpoiten kaivettavissa ilman, että syntyy mitään inhimillisiä kärsimyksiä.
Vaikuttaa siltä, että näet inhmilliset kärsimykset sangen yksisilmäisesti. Osallistuminen tuottamaan palveluita, joita ei käytä aiheuttanee inhimillisiä kärsimyksiä niiden maksajille siinä kuin palveluiden poistaminen niiden käyttäjiltä.

Ehkä mielikuva on väärä, mutta siltä monesti vaikuttaa ne, jotka koviten tuntuvat potevan tarvetta poistaa inhmillistä kärsimystä, eivät kuitenkaan ole henkilökohtaisesti valmiita ponnistelemaan inhimillisen kärsimyksen poistamiseksi muita enempää, vaan mieluiten maksattavat tämän mielitekonsa muilla.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Sanoit että ymmärrät mikseivät he suostuneet tuohon ehdotukseen. Minä en ymmärrä yhtään.
No sehän on sinun ongelma.
Mikä oli minun kompakysymys?
Oliko tämä?
vaihtoehtoina on kollegoiden potkut ja oman työtaakan lisääntyminen, miten se voi olla helvetin hankala paikka?
No minähän tuossa koitin jo selittää, mutta kun et sitäkään ymmärrä, niin ei voi mitään.
Jos minä joudun valitsemaan mahdollisten potkujen ja lomarahojen menettämisen välillä niin minulle valinta on äärimmäisen helppo.

Ja olen muuten itse luopunut lomarahoista pariinkin otteeseen työnantajan ollessa vaikeassa raossa.
Ihanaa, saitko edes viiriä?
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Tuossa LSG:n ja IAU:n cateringin sopimusshoppailukuviossa on tällä hetkellä nähtävissä myös hauska vääristymä:
Työnantaja vaihtoi omalla ilmoituksella liittoa -> heidän mukaan PAM vastaa työntekijöiden edunvalvonnasta sopimuksista -> yksikään työntekijöistä ei kuitenkaan kuulu PAM:iin -> mikäli työntekijät nyt marssisivat laittomasti ulos ja syyllistyisivät johonkin laittomaan työtaisteluun, niin kenelle LSG:n edustaja eli MaRa lähettää korvausvaateen? luonnollisesti PAM:lle. Mitähän PAM:ssa tykättäisiin laskuista, joita sille lähettelee työnantaja, jolla ei ole PAM:n jäseniä eikä edustajia.

Kuljetusalan liitot yhteen ilmailualan kiistojen takia - Finnair - Politiikka - Helsingin Sanomat
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin about ihan kaikki meistä ovat kyllä korvattavissa paljon halvemmalla työntekijällä. Eli juuri sinä, joka luet tätä olet todellakin korvattavissa. Haluatko siksi tehdä omaa työtäsi esimerkiksi 30% halvemmalla, viis siitä että sitten rahat ei riitä asuntolainaan ja lätkäpeleissä käymiseen?
Ihan mielenkiinnosta kuulisin, että mistä minulle löytyisi halvempia korvaajia.
Vaatimuksina on
-täydellinen suomenkielen taito
-matkustusvalmius
-ylempi korkeakoulututkinto tekniseltä alalta
-n. 10 vuoden kokemus alalta
 
Viimeksi muokattu:

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Ihan mielenkiinnosta kuulisin, että mistä minulle löytyisi halvempi korvaajia esimerkiksi minulle.
Vaatimuksina on
-täydellinen suomenkielen taito
-matkustusvalmius
-ylempi korkeakoulututkinto tekniseltä alalta
-n. 10 vuoden kokemus alalta
Ei harmainta aavistusta, mutta hienoa kuulla, että korvaamattomiakin löytyy.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Päivärahat on "lakisääteiset" eli niistä ei sinällään voi tinkiä - tietysti voihan emännät ilmoittaa, että niistä luovutaan jne, mutta niin tuskin käy.
Päivärahat eivät todellakana ole lakisääteisiä tai edes "lakisääteisiä". On pelkästään maksimiraja, jonka verottaja hyväksyy verottomana maksettavaksi. Aika moni firma maksaa tuon maksimin verran, mutta se on täysin sopimuskysymys.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei harmainta aavistusta, mutta hienoa kuulla, että korvaamattomiakin löytyy.
Suomesta löytyy satoja tai tuhansia korvaajiksi kykeneviä ihmisiä. Se sitävastoin että että mistä löytyy -30% halvempia korvaajia on vielä pahasti auki.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös