Älä nyt ole tyhmä, mielestäni oli selvä että tarkoitin tällä päivärahojen määrää päivissä, en yksikköhinnassa.
Nyt en joudu edes esittämään tyhmää...mutta tämä ei aukea! Mitä tarkoitat? Päivärahojen määrää?
Lentoemäntä saa lentopäivältä päivärahan yleisen päivärahakäytännön mukaisesti, koska päivän aikana matkustetaan. Alle 10h päivältä puolipäiväraha 17€ ja yli 10h kokopäiväraha. Kaukokohteissa vietetyltä ajalta kyseisen kohdemaan päivärahan.
Jossain vaiheessa yhtiö on esittänyt, että Euroopan ja kotimaan liikenteessä päiväraha poistettaisiin, mutta ainakaan vielä tähän slsy ei ole suostunut.
Siis ihan faktapohjainen lähde jossa kerrotaan ketä väitetty leikkaus koskee ja mistä leikkaus tulee. Uskaltaisin väittää että yhtään peruspalkkaa ei ole ehdotettu leikattavaksi viidenneksellä.
Tätä juuri halusinkin kuulla. Mistä -22% tulee? "ei välttämättä suora palkanalennus" viittaa siihen että et tiedä tai et halua sanoa.
Kts. edellinen. Sinulla on sisäpiirin tietoa, mistä tuo väitetty -22% koostuu? Pistä faktoja kehiin kiitos.
Siis kerran vielä: yhtiön esitys tupon deadlinepäivänä ja edellytys sille, että Finnair olisi pannut nimen kasvu- ja työllisyyssopimukseen, oli se, että kaikille lentoemännille ulos maksettavaan rahavirtaan olisi marraskuun alusta lyöty eteen kerroin 0,78. Tämä on fakta, joka on löydetty slsyn tiedotteesta, rouvan sähköpostista, en linkitä. Tätä leikkauskerrointa slsy ei hyväksynyt ja Finnair jäi ulkopuolelle TYKA:sta, slsy antoi lakkovarotuksen ja yrittää nyt sopia sopimusta, jossa selviäisi pienemmällä leikkauksella. Yhtiö on ilmoittanut, että vastaava säästövaatimus euroissa on edelleen voimassa ja siitä he eivät luovu. Helmikuun lopuun mennessä säästösumma pitää olla kasassa. Siksi käytän tuota -22%-ilmaisua, koska se on se vaatimus. Summaksi yhtiö on ilmoittanut 18milj€ eli tasan jaettuna >10k€/hlö.
Nyt neuvotellaan siis valtakunnansovittelijan luona ja seuraava tapaaminen Bulevardilla maanantaina. Lakko alkaa perjantaina klo 15 ellei sopua synny. Nähtäväksi jää, joustaako jompikumpi osapuoli. I'll keep You informed.
Faktoja siitä, mistä tuo nyt tavoiteltu -22%->10k€-säästöpotti koostuu, ei ole tällä hetkellä kenelläkään (tai ainakaan minulla) koska tästä nyt väännetään valtakunnan sovittelijan luona Bulevardilla. Olet oikeassa, että peruspalkkaan ei ole esitetty leikkauksia - mutta kokonaiskustannuksiin siis on.
Juuri nyt siis vääntävät siitä, että mitä tuo säästövelvoite käytännössä tarkoittaa - lentoemännille siis kokonaispotti 18milj (lentäjille 17milj, tekniikalle ja maapalveluille 7milj). Toki tuossa on varmaan myös työnantajan sivukulut, eli käytännössä suoraan palkkapussiin leikkausvaade on tasoa -22% jossa lukuun sisältyy sivukulut.
Tarkkaa eurosummaa yksittäisen ihmisen reaaliseen palkkapussiin näistä leikkauksista yhtiö ei ole ilmoittanut. "Tonni kuussa" on siis keskiarvolaskelma, mutta käytännössä summa varmaan hieman pienempi. Kuitenkin oma arvioni (siis oma arvioni, ei lähdettä) on, että palkkapussista jokaiselta emännältä haetaan säästöä vähintään satoja euroja kuussa, kallispalkkaisilta jopa useita satoja euroja kuussa. Palkkapussille on pakko mennä, koska käytännössä kaikki muut kulut (miehistömäärät koneissa jne) on jo valmikksi vedetty tiukoille edellisissä säästökampanjoissa. Ainoastaan hotellien tason selvä lasku nykyisistä hyvistä (jopa erinomaisista) hotelleista, voisi tuoda jonkin verran säästöä - mutta ei kuitenkaan pelasta palkanalennuksilta.
En tiedä vastasiko kysymykseen, mutta tällainen kokonaisuus. Ilman läheitä oma arvioni on se, että huomattaven hotelliheikennysten lisäksi siis haetaan muutaman sadan euron palkanalennusta (kokonaisansiosta, ei peruspalkasta) kuukaudessa, vuositasolla muutaman tuhannen euron leikkausta. Kyse on siis kovista säästövaatimuksista ja selkeästä palkanalennuksesta.
Yksi hiertävä asia on se, että viimeksi, kun lentoemännät tekivät -5% palkanalennukset, niin samaan aikaan yhtiö maksoi salaa johtajistolle 1,8milj€ staybonukset. Tämä koettiin epäoikeudenmukaisena. Myöskään nyt yhtiö ei ole esittänyt, miten säästö koskee yhtiön johtoa.