Laittomat lakot, ynnä muut ulosmarssit

  • 32 980
  • 312

Joonatan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ihan mielenkiinnosta kuulisin, että mistä minulle löytyisi halvempia korvaajia.
Vaatimuksina on
-täydellinen suomenkielen taito
-matkustusvalmius
-ylempi korkeakoulututkinto tekniseltä alalta
-n. 10 vuoden kokemus alalta

Vaikea sanoa, kun en tiedä mitä tienaat, mutta jos vuosiansiot on karvankaan yli 50k€ niin varmasti löytyy kortistosta porukkaa telemään sun duunit. Ainoa, johon se voi kaatua, ja varmaan kaatuisikin, on tuo 10 vuoden kokemus, mutta jos yhtään työnantajia tunnen, niin siitä ollaan valmiita tinkimään, jos se säästää firmalle vaikka muutaman kymppitonnin vuodessa palkkakuluissa.

Mutta hienoahan se on tuntea itsensä korvaamattomaksi, itse en kuitenkaan moisessa harhaluulossa elä. Toki teen aina työni mahdollisimman hyvin, että olisi edes jotain (työn laatu) ässää hihassa jos tulee supistuksia tms.

Ja alunperin viestissäni oli sanottu "about kaikki olemme korvattavissa". Tässä vaiheessa pitänee siis kertoa, että about sanan merkitys tässä yhteydessä on suomeksi "suunnilleen". Täydellisellä suomen kielellä ehkä ymmärrät. Eli jos oot tuon porukan ulkopuolella niin good for you.
 

scholl

Jäsen
Saman alueen linjat pitäisi olla eri operaattoreilla. Silloin kaupungin liikenne ei olisi riippuvainen jollain alueella mistään yksittäisestä toimijasta. Tällöin myöskin kuskien vittuilun vaikutukset jäisivät pienemmiksi.
 

scholl

Jäsen
Haluatko siksi tehdä omaa työtäsi esimerkiksi 30% halvemmalla, viis siitä että sitten rahat ei riitä asuntolainaan ja lätkäpeleissä käymiseen?

Ei tämä ole haluamisen kysymys. Tulevaisuudessa tavallinen kansa ei käy matseissa tai matkusta ulkomailla. Ja miksi niitä asuntoja pitäisi ostaa, ennenkin oli vuokrakasarmeja. Kun tarjoamme halvat asunnot ja halvan ruoan niin se käy

Joo onhan se palkansaajan etu niin kauan, kun palkalla, eli siis toimeentulolla tulee toimeen. Ajatellaan, että olet jo valmiiksi matalapalkka-alalla (joo, elämä on valintoja täynnä), ja firma vetää jäniksen hatusta ja simsalabim, sulla on vaikkapa 20 pinnaa pienempi palkka.

Suuremmassa kuvassa ongelma on se, että tietyissä maissa on nussittu liikaa, jolloin ihmisistä on tullut ylitarjontaa. Vähän sama juttu kuin nikkelin maailmanmarkkinahinta niin ihmistenkin hinta on romahtanut. Matalapalkka-ala on yleensä helppoa hommaa, johon on helppo hakea halvempi epeli.

EU:sta ei ole tehty eliitin alue, jossa ostetaan EU:ssa valmistettuja, ns. parempia tai kalliimpia tuotteita, vaan on menty mukaan hintakilpailuun jo pelkästään siinä, kun on alettu kuluttamaan halpamaiden tuotteita. Nyt kun verotulot täällä vähenevät ja väestö ikääntyy niin meillä on vaihtoehtoina poistaa palvelut tai tuottaa ne halvemmalla. Niinpä esim. dösäkuskit, rakennusala, maanviljelys ja hoitohenkilökunta jne. pitää korvata halpistyövoimalla ja sitä on maailmalla vaikka kuinka paljon. Miljoonia ihmisiä valmiita tekemään duunia halvemmalla kuin noi nykyiset työntekijät. Olennaista on se, että rakennetaan halpoja kämppiä ja tarjotaan halpaa ruokaa, mitään muuta ei tarvita.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Vaikea sanoa, kun en tiedä mitä tienaat, mutta jos vuosiansiot on karvankaan yli 50k€ niin varmasti löytyy kortistosta porukkaa telemään sun duunit. Ainoa, johon se voi kaatua, ja varmaan kaatuisikin, on tuo 10 vuoden kokemus, mutta jos yhtään työnantajia tunnen, niin siitä ollaan valmiita tinkimään, jos se säästää firmalle vaikka muutaman kymppitonnin vuodessa palkkakuluissa.
Käytetään nyt vaikka lämpimikseen tuota 50K€ vuodessa laskennassa.
70% siitä on 35K€ eli 2800 euroa kuussa (jaettuna 12,5:lla).
Eli kortistosta löytyy ylemmällä teknisen alan korkeakoulututkinnolla varustettuja tyyppejä (joilla on ammattitaito ja kokemusta) valmiina työskentelemään 2800 eurolla kuussa eli reilusti alle suomalaisten keskipalkan? Miksi nämä tyypit eivät mene vaatimattomimpiin hommiin joista maksetaan esim 3000, 3200 tai 3500 euroa? He ovat niihin kykeneviä noilla vaatimuksilla. Taidat puhua paskoo.

Mutta hienoahan se on tuntea itsensä korvaamattomaksi, itse en kuitenkaan moisessa harhaluulossa elä.
Tässä vaiheessa pitänee siis kertoa, että lauseen "Suomesta löytyy satoja tai tuhansia korvaajiksi kykeneviä ihmisiä" merkitys on, että Suomesta löytyy satoja tai tuhansia korvaajiksi kykeneviä ihmisiä.

Ja alunperin viestissäni oli sanottu "about kaikki olemme korvattavissa". Tässä vaiheessa pitänee siis kertoa, että about sanan merkitys tässä yhteydessä on suomeksi "suunnilleen".
Ja tämä ei siis varmasti pidä paikkaansa. Osan suorittavaa työtä tekevien kohdalla tämä pitää paikkaansa koska kielitaito-vaatimusta ei ole, niin ulkomailta löytyy halvempia tekijöitä löytyy, mutta jos vaatimustasoa nostetaan niin silloin tilanne muuttuu. Väitän että alle puolet ovat korvattavissa selvästi edullisemmilla.

Minä väitän että jos 50-70K€ ansaitsevat stuertit tai emot saisivat kenkää tai irtisanoutuisivat, niin tilalle löytyisi selvästi (ei välttämättä 30%, mutta 15-20%) halvempia korvaajia, jotka myös myös pystyisivät samat työt tekemään. esim 17,5% leikkaus 60K€ vuosiansioihin tarkoittaisi aika tarkkaan 4 tonnin kk-palkkaa.
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Nyt en joudu edes esittämään tyhmää...mutta tämä ei aukea! Mitä tarkoitat? Päivärahojen määrää?

Lentoemäntä saa lentopäivältä päivärahan yleisen päivärahakäytännön mukaisesti, koska päivän aikana matkustetaan. Alle 10h päivältä puolipäiväraha 17€ ja yli 10h kokopäiväraha. Kaukokohteissa vietetyltä ajalta kyseisen kohdemaan päivärahan.

Tarkoitin ns. lepopäiviä kaukokohteessa, oletan että niitä haluttaisiin vähentää ja sitä kautta pienentää päivärahaan oikeuttavia päiviä.

Siis kerran vielä: yhtiön esitys tupon deadlinepäivänä ja edellytys sille, että Finnair olisi pannut nimen kasvu- ja työllisyyssopimukseen, oli se, että kaikille lentoemännille ulos maksettavaan rahavirtaan olisi marraskuun alusta lyöty eteen kerroin 0,78. Tämä on fakta, joka on löydetty slsyn tiedotteesta, rouvan sähköpostista, en linkitä.

Onko tämä SLSY:n tiedote julkinen vai tuliko se vain jäsenille?

Ja vieläkin haluaisin kuulla tarkan sanamuodon, en epäile mitä sanot mutta minua suuresti kiinnostaa tuo palkanalennusvaatimus. Suomen historiassa ei taida löytyä yhtään tapausta jossa palkkoja olisi vaadittu laskettavaksi kertarysäyksellä yli viidenneksen ilman että puhutaan siirrosta toisen liiton TESsiin.

Ja ihmettelen edelleen miten tästä nimenomaisesta vaatimuksesta ei ole edes Pron Rinne avautunut, tämähän olisi hänelle puhdata propagandakultaa ja mies rakastaa olla aukomassa päätään julkisuudessa.

Eli suora sanamuoto tiedotteesta olisi kiva kuulla.

Olet oikeassa, että peruspalkkaan ei ole esitetty leikkauksia - mutta kokonaiskustannuksiin siis on.

Noniin, tätä siis hain. Jos peruspalkkaan ei ole esitetty leikkauksia mutta lisistä halutaan leikata 10K€ per naamari per vuosi niin paljonko näitä lisiä yleensä tulee about keskimäärin? Jäljelle taitaa jäädä nämä päivärahat?

Toki tuossa on varmaan myös työnantajan sivukulut, eli käytännössä suoraan palkkapussiin leikkausvaade on tasoa -22% jossa lukuun sisältyy sivukulut.

Jos leikkauksia esitetään pääasiassa lisiin jotka koostuvat ilmeisesti pääasiassa verovapaista päivärahoista joista ei makseta sivukuluja niin sivukulujen osuus lienee aika pieni.

Yksi hiertävä asia on se, että viimeksi, kun lentoemännät tekivät -5% palkanalennukset, niin samaan aikaan yhtiö maksoi salaa johtajistolle 1,8milj€ staybonukset. Tämä koettiin epäoikeudenmukaisena. Myöskään nyt yhtiö ei ole esittänyt, miten säästö koskee yhtiön johtoa.

Jep, vaikka ymmärränkin nuo bonukset tietyssä suhteessa niin asia olisi pitänyt hoitaa paljon fiksummin. Ei mitään "tule duuniin - saat bonarit" vaan jotain muuta porkkanaa olisi pitänyt tarjota.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mitä vittua? En nyt oikein tajua, miten tuo kirjoittamasi liittyy lainaamaasi pätkään aiemmassa tekstissäni. Ei tietenkään valtio kerro kunnille ketä pitää irtisanoa, koska kunnilla on itsehallinto asian suhteen. Eli juurikin niin, että valtio antaa kunnille rahoitusta, mutta ei puutu siihen, miten kunta rahojaan käyttää, kunhan vain lakisääteiset palvelut tuottavat säällisellä tavalla.

Valtio päättää kuntien lakisääteiset tehtävät ja päättää kuinka paljon kunnille annetaan rahaa. Valtio myös päättää tarvittaessa esim. kuntien pakkoliitoksista. Kuntien itsehallinto toteutuu annetun kehyksen sisällä, samalla tavalla kuin PV:n mutta PV:n kehikko on vain pienempi.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
...ööh, nyt en ihan ymmärtänyt, että mikä lähde tuohon pitäisi liittää...?

Päivärahat on "lakisääteiset" eli niistä ei sinällään voi tinkiä - tietysti voihan emännät ilmoittaa, että niistä luovutaan jne, mutta niin tuskin käy.

Siis kerrataan vielä: yhtiö vaatii säästöä kokonaiskuluista lentoemänniltä 18milj€ = >10 000€/hlö/vuosi pysyvissä kuluissa. Tuo tulisi repiä kokonaisuudesta; hotellikuluista, matkakorvauksista, yötyölisästä, kaukolentojen korvauksista jne... Kyseessä ei siis ole välttämättä suora palkanalennus, jos noista (hotellit esim) tulee säästöä. Yksi malli olisi myös tehdä enemmän töitä nykyisellä palkalla. Siis vaikka yksi vapaapäivä työpäiväksi ja -8% palkanalennus tms. "Keinolla millä hyvänsä", oli yhtiön edustaja sanonut. Varmaan käytännössä puhutaan siis kaikki mahdolliset kulut alas (huonommat hotellit jne) ja kokonaispalkan leikkaus ~10%. Tuosta siis neuvotellaan, että mistä ovat valmiita leikkaamaan.

Niin jos minä olen oikein käsittänyt, niin palkasta ei oltaisi leikkamassa. Lähinnä kysymys on ollut kaukolentojen lepoajoista, viiden tähden hotellien vaihtamisesta kerrostalokämppiin muiden lentoyhtiöiden tapaan sekä kaukokohteissa maksettavista korvauksista tuosta lepoajasta. Noissa kai Finnair jouutuu maksamaan kilpailijoitaan enemmän. Noin olen antanut itselleni kertoa.

t. hanu
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Pyydän vielä tarkennusta tähän, eli työntekijäpuolelle ei annettu mitään mahdollisuutta poikkeuksiin paikallisesti esim. lomarahojen yms. suhteen?

Kriisilauseke tarkoittaa siis käytännössä sitä, että voitaisiin siirrellä korotuksia jne. taloudellisen tilanteen heikentyessä. Sellaisia ei ollut, joten niin ei voi tehdä.

Lomarahojen suhteen voi tietysti tehdä useimpien TES/VES perusteella sopimuksia vapaaksi vaihtamisesta, eli rahapalkassa voidaan säästää pidempien lomien kustannuksella - kirjaustapaa en muista (löytyy varmaan sopimus netistä), mutta voi olla paikallista sopimista, yksilökohtaista tms. riippuen sopimuksen kirjauksesta. Siitä kai tuossa ei ollut kysymys, vaan rahapalkan vähenemisestä ilman lisälomaa.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vaikea sanoa, kun en tiedä mitä tienaat, mutta jos vuosiansiot on karvankaan yli 50k€ niin varmasti löytyy kortistosta porukkaa telemään sun duunit. Ainoa, johon se voi kaatua, ja varmaan kaatuisikin, on tuo 10 vuoden kokemus, mutta jos yhtään työnantajia tunnen, niin siitä ollaan valmiita tinkimään, jos se säästää firmalle vaikka muutaman kymppitonnin vuodessa palkkakuluissa.

Keskustelua hetken sivusta seuranneena. Ei ehkä kortistosta välttämättä, vaikka Diplomi-inssien työttömyys onkin noususuunnassa. Olisiko jotain 2500 DI:tä tällä hetkellä työttömänä työnhakijana.

Mutta se minkä olen ihan elävässä elämässä huomannut että nykyään huippukoulutettua jengiä tekee koulutustaan vastaamatonta suorittavaa työtä. Taisin johonkin ketjuun joskus kirjoittaa kuinka ostin Ad-autovaraosaliikkeestä öljypurkin, jonka minulle myi DI.

Eli tottakai työnantajat palkkaavat fiksua, koulutettua nuorta väkeä, kun tarjontaa on. Selvemmin tämä näkyy amk-tason koulutuksen hankkineiden työllistymisessä sekatöihin.

Toisen asteen teknisen koulutuksen saaneen pitää olla oikeasti alansa huippuosaaja jotta ei jää jalkoihin.

Tämä porukka joka tekee koulutustaan vastaamatonta hommaa, tulisi kirkuen tekemään ja oppimaan olemassa olevia huippuduuneja halvemmalla, jos tällainen teoreettinen tilanne luotaisiin, jossa kaikki työpaikat laitettaisiin uudestaan hakuun -kuka tekee halvimmalla- tyyliin.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Saman alueen linjat pitäisi olla eri operaattoreilla. Silloin kaupungin liikenne ei olisi riippuvainen jollain alueella mistään yksittäisestä toimijasta. Tällöin myöskin kuskien vittuilun vaikutukset jäisivät pienemmiksi.

Tuossa eilisessä Nobinan ulosmarssissa ei ollut kyse kuskien vittuilusta työnantajalleen, vaan liiton eli AKT:n ja Westin varikon luottamusmiesten tempauksesta. Kuskeille ilmoitetaan torstai-iltana n. klo 19.00 yhdellä tekstiviestillä, että huomenna perjantaina on ulosmarssi alkaen klo 04.00. Suurin osa kuskeista ei edes tiennyt, että on jotain ongelmaa. Ok, työvuorokierrosta on kitisty jokaisessa pääkaupunkiseudun bussifirmassa varmaan aina, mutta mitään käsitystä siitä, miksi ulosmarssi suoritettiin juuri nyt eli mikä katkaisi kamelin selän juuri torstai-iltana, ei tuntunut olevan kenelläkään.

Ilkeämielisempi voisi sanoa, että kyseessä oli vain ja ainoastaan se, että työnantaja oli ilmeisesti yrittänyt vaikuttaa luottamusmiesten valintaan tulevissa vaaleissa (mikä toki sekin on väärin), niin luottamusmiehet reagoivat heti. Välittämättä siitä, että esim. joillakin paloi siihen ylityöt ja yksilötasolla saattoi käydä joillekin kuskeille todella kalliiksi.

Mielenkiintoista oli myös se, että ainoastaan Nobinan Espoon varikot olivat kiinni. Vantaalla ja Helsingissä saman firman varikot pyörivät ihan normaalisti. Voiko siis olla niin, että saman firman toisilla varikoilla työvuorokierto toimii ja toisilla ei? Vai voisiko olla niin, että saman firman eri varikkojen luottamusmiesten ja työnantajan välillä ne ongelmat ovat. Ja näistä ongelmista nyt sitten maksoivat kuskit menetetyillä ansioilla ja matkustajat, kun bussit eivät kulkeneet.

Enkä ole Nobinalla duunissa, mutta bussikuskien taukotiloissa keskustellaan aktiivisesti kaikkien firmojen kuskien kanssa.

Niinpä esim. dösäkuskit, rakennusala, maanviljelys ja hoitohenkilökunta jne. pitää korvata halpistyövoimalla ja sitä on maailmalla vaikka kuinka paljon. Miljoonia ihmisiä valmiita tekemään duunia halvemmalla kuin noi nykyiset työntekijät. Olennaista on se, että rakennetaan halpoja kämppiä ja tarjotaan halpaa ruokaa, mitään muuta ei tarvita.

Kuinkahan monta palkattua työntekijää maanviljelyksessä työskentelee? Tarvitaankohan ihan kahden käden sormet, että saadaan kaikki laskettua vai riittääkö yksi käsi?

Muuten tuosta lainaamastani kohdasta sikäli samaa mieltä, että todella moni asia ratkeaisi Suomessa sillä, että rakennettaisiin halpoja asuntoja/säädeltäisi nykyisiä vuokria. Nykyään esim. Espoossa maksaa ihan perusyksiön vuokra (25-30 m2) 600-700 €/kk. Järjetöntä.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kuinkahan monta palkattua työntekijää maanviljelyksessä työskentelee? Tarvitaankohan ihan kahden käden sormet, että saadaan kaikki laskettua vai riittääkö yksi käsi?

No onhan Suomessa nyt ihan maatalouslomittajan koulutuskin olemassa. Jos tarve olisi niin pieni kuin oletat, niin tokkopa sellaista koulutusta järjestettäisiin. Lisäksi Suomessa nykyään on jonkin verran suurtiloja, joissa ulkoista työvoimaa tarvitaan. Esimerkiksi kansanedustaja Jari Lepän maatilalla on käsittääkseni useita ns. vieraita työntekijöitä palkkalistoillaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tämä porukka joka tekee koulutustaan vastaamatonta hommaa, tulisi kirkuen tekemään ja oppimaan olemassa olevia huippuduuneja halvemmalla, jos tällainen teoreettinen tilanne luotaisiin, jossa kaikki työpaikat laitettaisiin uudestaan hakuun -kuka tekee halvimmalla- tyyliin.
ei nämä paikat josta puhun sellaisia ole, etteikö niitä silloin tällöin vapaana olisi. Jos osaavia ja halvempia olisi niin taatusti työnantajat heitä palkkaavat. Mikään TES ei pakota 50Ke-palkkoja maksamaan vaan palkat määräytyvät ihan kysynnän ja tarjonnan mukaan. Tottakai hommia osaamattomat voisivat halvemmalla tulla opettelemaan, mutta se taas maksaa työnantajille. Minäkin voisin lähteä NHL:ään opettelemaan Datsyukin hommia ihan vaikka miljoonalla dollarilla kaudessa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
kun vielä tätä lentoemojen palkkausasiaa saunassa istuessani mietin, niin tässähän homma menee aivan nurinkurisesti. Väitän että eniten lisäarvoa enemmistössä oleville (mies)asiakkaille tuovat ne nuorimmat yksilöt, joilla on vielä pystyt, kiinteät rinnat ja tiukat perät. Silti he saavat oletuksena pienintä palkkaa ja eivät pääse halutuimmille pitkille lennoille, joissa on parhaat lisät. Homman pitäisi oikeudenmukaisessa maailmassa tietenkin mennä niin, että näpsäkät tytsit saisivat parasta palkkaa ja sitä ikävuosien myötä aina vähennettäisiin joku pinna vuodessa, kunnes he luonnollisen poistuman kautta siirtyisivät vaikka sinne maapalveluiden puolelle.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Niin jos minä olen oikein käsittänyt, niin palkasta ei oltaisi leikkamassa. Lähinnä kysymys on ollut kaukolentojen lepoajoista, viiden tähden hotellien vaihtamisesta kerrostalokämppiin muiden lentoyhtiöiden tapaan sekä kaukokohteissa maksettavista korvauksista tuosta lepoajasta. Noissa kai Finnair jouutuu maksamaan kilpailijoitaan enemmän. Noin olen antanut itselleni kertoa.

t. hanu

Itseasiassa olet kyllä aika lailla väärässä. Lepoajat ovat Finnairilla mahdollisimman lyhyet, paluulennot aina seuraavana päivänä (tai kohteissa, jonne ei lennetä päivittäin, niin heti seuraavalla mahdollisella lennolla). Perillä kaukokohteissa pääsääntöisesti vain yksi päivä. Suurin osa eurooppalaisista yhtiöistä on perillä kaksi yötä eli tässä Finnair on selvästi tehokkaampi. Myöskin miehistömäärät (työntekijä/matkustajat) on vedetty aivan minimiin. Lepoajasta ei makseta palkkakorvauksia (lepoaika ei ole työaikaa), vaan maksetaan ainoastaan päiväraha kohdemaan mukaisesti, siis tuo normaalin verotuskäytännön mukainen ulkomaan päiväraha. Näissä siis Finnair ei ole kilpailijoitaan kalliimpi. Kaukoliikenne on Finnairilla todella kilpailukykyistä vrt Lufthansa, KLM, BA jne.

Hotelleissa Finnair on samaa korkeaa tasoa kuin muutkin laatuyhtiöt (ja nykysin esim. Shanghaissa kuulemma mm. Aeroflot on samassa hotellissa). Käytännössä monissa paikoissa ovat jopa samoissa hotelleissa kuin muut yhtiöt, esim. Hilton Narita on useiden yhtiöiden valitsema hotelli. Näissä on toki tasoa laskemalla mahdollisuus tehdä jotain säästöä, mutta siis tässäkään Finnair ei ole kilpailijoitaan kalliimpi. Kerrostalokämpistä en kyllä ole kuullutkaan (ellet tarkoita Emiraattien miehistöasuntoloita).

Tällä kertaa ollaan siis kyllä menossa myös palkkapussille (koska tehostamissäästöt on revitty jo edellisillä kierroksilla).

Edit. Finnairin ongelmat ovat Euroopan/kotimaan liikenteen kannattamattomuudessa (pieni kotimarkkina, pitkät lentomatkat, tehoton koneenkäyttö, raskas organisaatio jne) mutta lentoemäntien osalta palkkakustannukset suurimmillaan aukoliikenteessä, siksi nuo leikkauskohteet jyvittyvät kaukoliikenteeseen.
 
Viimeksi muokattu:

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Tarkoitin ns. lepopäiviä kaukokohteessa, oletan että niitä haluttaisiin vähentää ja sitä kautta pienentää päivärahaan oikeuttavia päiviä.

Katso vastaukseni Hanulle. Lepopäiviä ei voi vähentää, aina paluu seuraavalla koneella. Käytännössä perillä yleensä alle 1vrk. Tiukempi pairing-rotaatio kuin millään muulla kaukoliikeneyhtiöllä.

Onko tämä SLSY:n tiedote julkinen vai tuliko se vain jäsenille?

Ja vieläkin haluaisin kuulla tarkan sanamuodon, en epäile mitä sanot mutta minua suuresti kiinnostaa tuo palkanalennusvaatimus. Suomen historiassa ei taida löytyä yhtään tapausta jossa palkkoja olisi vaadittu laskettavaksi kertarysäyksellä yli viidenneksen ilman että puhutaan siirrosta toisen liiton TESsiin.

Sisäinen jäsentiedote. Tarkka sanamuoto oli tuo "kaikkeen lentoemännälle maksettavaan ansioon kerroin 0,78" tai sitoumus vastaaviin rakenteellisiin säästöihin helmikuuhun mennessä.

Kuulin myös, että SLSY oli tarjonnut -5% kaikkia koskien, mutta tämä ei ollut riittänyt yhtiön johdolle.

Ja ihmettelen edelleen miten tästä nimenomaisesta vaatimuksesta ei ole edes Pron Rinne avautunut, tämähän olisi hänelle puhdata propagandakultaa ja mies rakastaa olla aukomassa päätään julkisuudessa.

Itseasiassa Pro hyväksyi omalta osaltaan jonkinlaisen säästösopimuksen, jonka tarkkaa muotoa en tunne. Jotain tyyliin "neuvotellaan säästöistä, jos ei tule sopimusta, niin keväällä ulkopuolinen arvioitsijaryhmä tekee molempia sitovan sopimuspaperin. Prohon kuuluvat Finnairissa lähinnä tekniikan toimihenkilöt ja työnjohto. Lentoemännät ei kuulu Prohon (vaan on SAK:n liitto), siksi ehkä Rinne on hiljaa.

Noniin, tätä siis hain. Jos peruspalkkaan ei ole esitetty leikkauksia mutta lisistä halutaan leikata 10K€ per naamari per vuosi niin paljonko näitä lisiä yleensä tulee about keskimäärin? Jäljelle taitaa jäädä nämä päivärahat?

Jos leikkauksia esitetään pääasiassa lisiin jotka koostuvat ilmeisesti pääasiassa verovapaista päivärahoista joista ei makseta sivukuluja niin sivukulujen osuus lienee aika pieni.

Lentoemäntien palkkarakenne on todella lisäsidonnainen. Lisien osuus on karkeasti jotain 30-50%, jopa ylikin 50% jos tekee paljon pyhätöitä ja kaukopainotteista listaa. Kaukolennoilta tulee paljon yötyötä ja pitkiä päiviä, pisimmillään työpäivät on yli13h ja pahoissa myöhästymisissä jopa yli 16h päiviä. Näissä on kovat ylityökertoimet - se on yksi yhiön esittämistä leikkauskohteista. Ehkä jopa merkittävin.

Peruspalkat eivät sinällään ole kovin suuret. TES:siä ei ole käsillä, mutta muistelisin, että alin palkkaluokka on jotain 1700€ ja portaita tulee kokemusvuosien myötä ~5-7-10 vuoden välein siten, että korkein palkkaluokka on jotain 2800€. Nyt yhtiön "ongelma" on se, että yhtiössä on töissä paljon pitkän työuran tehneitä, joilla on kertynyt palkkaluokkaa..

Eli siis vanhimmissa palkkaluokissa lisät voivat olla jopa pari tonnia kuukaudessa. Alimmissa luokissakin tonni tjsp.

Periaatteessa voisi sanoa, että haluatko hyvät ansiot, haluatko tienata joa 70 000€? - nyt se on helppoa, hankkiudu lentoemännäksi, tee työuraa 40v ja lennä pitkiä kaukolentoja juhlapyhinä. So simple.

Homma on siis aikoinaan rakennettu niin, että peruspalkka on maltillinen, mutta tekemällä paljon töitä ja pitkiä vuoroja voi ansaita hyvin. Tämä on molemminpuolinen etu: Vähän työpanosta, vähäisempi ansio ja työmäärän lisääntyessä lisää ansioita. Ei siis paljoa palkkaa vähällä työllä. Nyt siis yhtiö hakee muutosta niin, että paljon työtä säilyy, mutta ansiotaso tippuu. Sinällään tuo "peruspalkkoihin ei kosketa ja irtisanomissuoja" on ovela täky julkisuuteen.

Eli siis: En tiedä, uskotko, mutta nyt oikeasti haetaan todella isoa leikkausta ansioihin. Siis satoja euroja kuukaudessa tai tonneja vuodessa. Palkasta. Ei peruspalkasta vaan kokonaispalkasta. Ikään kuin työntekijälle olisi väliä, otetaanko peruspalkasta vai lisistä. Ei kysytty kaupassa pari vuotta sitten, kun tuota työtä vielä tein, että maksanko peruspalkalla vai lisillä :)

Juttu voidaan siis huomioida myös niinpäin, että 18milj€ (eli yli 10k€/naama) vuositasolla pitää tehdä säästöä. Heitän kysymyksen, miten teet 18milj€ säästöä ilman, että kosket työntekijöiden tilipussiin? Et mitenkään, koska hotellitasoa lukuunottamatta kaikki tehostamissäästöt on tehty jo edellisinä vuosina. Nyt voit säästää hotelleilla ehkä (hatusta heitän) 1-4milj€, loppu on otettava lompakoista. Joko palkanalennuksina tai lisäämällä merkittävästi kuukausituntimääriä samalla nykyisellä palkalla (ja vähentämällä työntekijöitä).
 
Viimeksi muokattu:

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
kun vielä tätä lentoemojen palkkausasiaa saunassa istuessani mietin, niin tässähän homma menee aivan nurinkurisesti. Väitän että eniten lisäarvoa enemmistössä oleville (mies)asiakkaille tuovat ne nuorimmat yksilöt, joilla on vielä pystyt, kiinteät rinnat ja tiukat perät. Silti he saavat oletuksena pienintä palkkaa ja eivät pääse halutuimmille pitkille lennoille, joissa on parhaat lisät. Homman pitäisi oikeudenmukaisessa maailmassa tietenkin mennä niin, että näpsäkät tytsit saisivat parasta palkkaa ja sitä ikävuosien myötä aina vähennettäisiin joku pinna vuodessa, kunnes he luonnollisen poistuman kautta siirtyisivät vaikka sinne maapalveluiden puolelle.

Kyllä. Lentoemännäthän ovat koneessa juurikin (mies)asiakkaiden paneskelu-unelmointia varten.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kyllä. Lentoemännäthän ovat koneessa juurikin (mies)asiakkaiden paneskelu-unelmointia varten.
ei tietenkään pelkästään. Heidän pitää myös pitää huoli, että laseissa on alkoholia. Ja pennuille jaffaa. Jollekin masokistille ruokaakin.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Päivärahat eivät todellakana ole lakisääteisiä tai edes "lakisääteisiä". On pelkästään maksimiraja, jonka verottaja hyväksyy verottomana maksettavaksi. Aika moni firma maksaa tuon maksimin verran, mutta se on täysin sopimuskysymys.

Totta.

Finnair on maksanut koko historiansa ajan tuon verottajan hyväksymän rajan mukaisesti - olisiko nyt työntekijöiden hyväksyttävä, että jatkossa sovitaan, että maksetaan vähemmän tai poistetaan kokonaan? Työnantajalle tuo varmaan sopii, mutta työntekijät mielellään pitäisivät nuo muutamat sataset.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
en näe tuota minään mielipidekysymyksenä. Jos päivärahoista on TESissä sovittu, niin silloin sitä ei sopimuskaudella voi tietenkään yksipuolisesti muuttaa vaan asia on neuvoiteltava kuten muutkin TES-asiat.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kyllähän näissä TES-neuvotteluissa lähtökohtana tulee aina olla, että saavutetuista ei tingitä. Kaikki muu olisi silkkaa idiotismia työntekijöiden puolelta. Kun antaa työnantajaosapuolelle pikkusormen, ne vievät koko käden. Lentoemot ovat aiemmin suostuneet varsin poikkeuksellisesti palkan alennuksiin, mutta se ei ahneelle työnantajaosapuolelle riitä, vaan lisää pitäisi työntekijöiden joustaa.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Kyllähän näissä TES-neuvotteluissa lähtökohtana tulee aina olla, että saavutetuista ei tingitä. Kaikki muu olisi silkkaa idiotismia työntekijöiden puolelta.

Just. "Eilen paistoi aurinko, miksei työnantaja ole tehnyt mitään sille, että tänään taivas on pilvessä".

Sanattomaksi vetää tuollainen asenne.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
ei kyse ole työnantajien ahneudesta, vaan omistajien. Heidän rahansa siinä on pelissä. Finnair ei ulkomuistini mukaan ole tehnyt voittoa kuin kerran viimeiseen viiteen vuoteen. Jokainen voi itse miettiä että suostuisiko pitämään rahojaan pankissa, joka ei maksa niistä korkoa vai vaihtaisiko sellaiseen joka maksaa. Se on ihan samaa ahneutta kuin, että joku ostaa maitonsa lidlistä eikä R-Kioskista koska se on edellämainitussa halvempaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
ei kyse ole työnantajien ahneudesta, vaan omistajien. Heidän rahansa siinä on pelissä. Finnair ei ulkomuistini mukaan ole tehnyt voittoa kuin kerran viimeiseen viiteen vuoteen. Jokainen voi itse miettiä että suostuisiko pitämään rahojaan pankissa, joka ei maksa niistä korkoa vai vaihtaisiko sellaiseen joka maksaa.

Miksi Finnair luopui Cateringista, vaikka kyseinen yksikkö on tuottanut voittoa omistajilleen joka vuosi 2000-luvulla?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Miksi Finnair luopui Cateringista, vaikka kyseinen yksikkö on tuottanut voittoa omistajilleen joka vuosi 2000-luvulla?
En ole Finnarin johtaja, joten en voi asiaa varmasti tietää. En myöskään tiedä miksi tätä juuri minulta kysytään, mutta voin asiaa koittaa arvailla.

Ensinnäkin koko väite, että Catering on ollut kannattava on hieman koominen. Jos Finnair ostaa itse itseltään ruokaa hinnoilla, jotka se itse päättää, niin on pelkästään kirjanpidollista ja imagollista kikkailua, että missä tulos halutaan esittää.

Todennäköisesti syy miksi firma myytiin on silti työehtosopimuskumppani-shoppailu. Finskin alla toimiessa cateringille pitäisi maksaa lentäjien kiristämää palkkaa, mutta kun se myydään pois jonkun toisen liiton alaiselle firmalle, niin pahan risoton tekijöille voidaan maksaa saman verran kuin muillekin maan pahan risoton tekijöille.

Pienen vedon voin lyödä, että Finnair ei kaupan jälkeen catering-palveluista enää samaa summaa maksa, vaan hakee kustannussäästöt halvemmista hinnoista. Mahdollisesti toimittaja kilpailutetaan. En mahdottomana pitäisi, että myydyiltä Cateringläisitä työt loppuisivat aika pian mikäli hinnat eivät laske.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös